We gaan ons opmaken voor een jaartje moddergooien tussen Be-Ne en de treinfabrikant. Dat wordt smullen.
Het plotselinge zomerse weer vond ik verontrustend en onwennig. Dit kabinet dat iets wil doen waarvan ik denk: goed plan, dat is pas echt een onbekende ervaring
Ondanks de gebreken en het bekent zijn met het falen van geleverde treinen in andere landen ,zowel binnen als buiten EUROPA ,heeft men toch zowel hier als in BELGIE besloten tot aankoop .Er zou daarom een grondig onderzoek moeten plaats vinden ,wie of wat er flink wijzer geworden zijn door het zetten van hun handtekening onder de contracten .Gezien men makkelijk uit kon vogelen hoe het bedrijf er voor stond ,en ook de problemen die de treinen gaven in de andere landen ,waar deze in gebruik zijn .Men heeft dit schijnbaar willens en wetens niet gedaan .Vandaar dat dit parlementaire onderzoek ,bij voorbaat zinloos is .De waarheid van deze stomme beslissing zal nooit boven water komen .
Dat wordt oorlog over de rekening en het pakket van eisen waaronder de Fyra geleverd zou worden. Pilot status, kinderziekten wel of niet inbegrepen bij de "goedkope deal"? Qua type trein blijkt nu ook veel oneenigheid. Super sneltrein zoals de TGV was te duur en afstanden zijn te kort voor hoge snelheid. Er lijkt niet goed nagedacht, niet goed gekeken naar alternatieven. Waarom bestelde NS bij praktisch failliete club Fyra?
Begrijp dat de moeder van dit bedrijf Finmeccanica via andere dochter Agusta al was veroordeeld voor corruptie. Hoe is dit bedrijf bij de europese aanbesteding( staatsbedrijf, staat enige aandeelhouder) door de integriteitsvragen gekomen?? Veroordeling corrupte betekend sowieso uitsluiting!!!
Och Truus...er gaat al een grapje over het bedrijf. Dat de beste trein die ze ooit hebben gebouwd in Libya staat (cadeautje van Berlusconi aan Gaddafi)
NS + overheid is altijd-1
Tja als enige aandeelhouder... Dit heet staatskapitalisme, dat gebeurt op een uitstekende manier in China. Dan schuif je elke vorm van uitvoerende verantwoordelijkheid af op een bedrijf wat eigenlijk een monopolie positie heeft. Wij kunnen er ook heel goed in zijn als we de mate van persoonlijke verantwoordelijkheid zouden opschroeven. Zo'n ellende als nu met de Fyra zou bijv. in een land als China er voor zorgen dat je als verantwoordelijk topbestuurder nooit meer een functie op (kuch) niveau zou krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke corruptie bij de aanbesteding van de Fyra. Je zal zien dat als over 5 tot 8 jaar als de hele afwikkeling van de Fyra achter de rug is, er geen verantwoordelijken noch in Belgie of Nedeland boete doen..
Hier zit een ragfijn spel achter van de NS. AnsaldoBreda treinen rijden met groot succes door Denemarken. Alleen wil iedereen vanwege stereotype vooroordelen wel geloven dat Italianen prullen leveren. De beledigende houding van NS jegens AnsaldoBreda gaat ze nog veel geld kosten. Wat ook een rol speelt is dat de NS speciale eisen had: extra functies voor minder geld. Ja, dan vraag je om moeilijkheden. Ik ben niet van AnsaldoBreda maar ik wantrouw NS nog meer.
Ja, alleen is dat geen hogesnelheidstrein. Sterker, het is een diesel. Bovendien speelde in Denemarken hetzelfde als nu in NL en BE, de ongekende vertraging in de leveringen. Bovendien kende deze treinen ook een groot aantal technische problemen. Beter Googlen voortaan
Alle Ansaldo-Breda treinen in Denemarken zouden DIESELtreinen zijn, begreep ik uit een radio uitzending deze week. Daarin werd ook duidelijk dat ALLE Ab treinen aan de kant gaan bij aflevering om volledig overnieuw opgebouwd te worden, zodat ze veilig zijn voor het Deense spoor. Dat ze dan daarna met veel succes rondrijden is dus niet dankzij Ansaldo_Breda, maar vooral dankzij de Deense Spoorwegen.
Het schokkendste is nog wel dat de NS haar concessie op het HSL spoor houdt en pas in oktober met een alternatief plan hoeft te komen. Zo kunnen andere maatschappijen dus geen alternatief bieden en zijn we weer een half jaar verder...
Kunnen we die concessie niet gewoon aan de DB verpachten? Die hebben mooie treinen, en een dito dienstregeling. Eindelijk echte concurrentie op het nederlandse spoor.
Snelle jongens van PvdA/VVD weer. Het schadeloos stellen van AnsaldoBreda gaat dus dik geld kosten. Omdat die verwende lummels van NS een veel duurdere trein op het oog hadden (en hebben) en met opzet Fyra hebben stuk gereden in de sneeuw en slecht onderhoud. Enorme kapitaalvernietiging dus. Nu maar hopen dat de Italianen de Fyra met dik geld toe terug kunnen nemen en nog jarenlang plezier van kunnen beleven op hun eigen spoornet.
Oow come on zeg! Elke leverancier van apparatuur moet bereikbaar zijn voor het oplossen van grote fouten in het systeem. Ansaldo geeft de NS de schuld, maar die bestelde een trein die 250km/uur kon rijden. Dat er dingen afvallen, of erger, overeind gaan staan als de trein rijdt en dat zo tegen een stroomkabel kan komen waardoor de hele trein ahw ge-electrocuteerd wordt, dat zijn grove fabrieksfouten. Dat moet de fabrikant oplossen en niet de klant. Als jullie wasmachine opeens spontaan de deur verliest tijdens het wassen, dan ga je via de winkel ook naar de fabrikant, omdat dat gewoon een fabricage fout is.
Het verbaasd me dat de treinen zo slecht zijn. italianen staan bekend als heel goede slime technicie. Het systeem daar is dat kapitaal goederen eenmaal geleverd door de bouwer in onderhoud worden gehouden.
Italiaanse bouwkwaliteit en design geldt (alleen) voor zeer luxe consumenten producten. Maar dat is nu niet de belangerijkste vraag. Het belangrijkste is, wie heeft er ooit voor dit bedrijf gekozen met zijn historie van slechte levering en omkoop/corruptie schandalen. ***Het verbaasd me dat de treinen zo slecht zijn.italianen staan bekend als heel goede slime technicie. Het systeem daar is dat kapitaal goederen eenmaal geleverd door de bouwer in onderhoud worden gehouden.***
Italianen staan bekend als heel goede slime technicie. Alleen die rode auto.
Hadden ze de ICE maar meteen moeten nemen. Bewezen kwaliteit van een betrouwbaar volk. Maar dat mocht natuurlijk weer niet van de achterlijke aanbestedingswetten. Leve de EU-regels! Ze doen precies waar ze voor bedoeld zijn: Ons te gronde richten.
Ohhh nee toch? Hopelijk gaan we wel door met de jsf...
Nou nee... afzeggen. De verliezen nemen. We besparen nog altijd iets van 4 miljard erop, begreep ik. Stoppen ermee dus en die 4 miljard in ons land steken. De burgers dus. Niet in oorlogstuig.
Als je zo'n fyra op de kop zet lijkt hij precies op het ING-gebouw aan de Zuidas. Toeval? van binnen zijn ze trouwens hartstikke mooi. Als we ze nou niet kwijt kunnen ken ik wel mensen die nergens betaalbare woonruimte kunnen vinden en graag in zo'n ding zouden willen wonen. Maken we gewoon een Anselmowijk in Breda achter het station.
Wat een geweldig idee, Clara! De mensen kunnen ze zelf verder opknappen en er CV in maken en dan kleine woonunits ervan maken. Als dat niet mag zouden er studenten units van gemaakt kunnen worden. In elk geval dreunen ze dan niet meer hier voorbij... :-))