© cc-foto: Joe A. Kunzler
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Op zich heb ik alle waardering voor de NRC en voor de destijds Israël uitgezette Derk Walters en hem het zwijgen werd opgelegd. Zij zijn een medium dat de Palestijnse bevolking niet in de steek laat en niet "Zwijgt over Israël". Dat ze daarnaast ook enige reclame maken is ze vergeven.
Ruim 10 jaar geleden ging de wetenschappelijk ingestelde NRC elk kwartaal een bijlage van het zweefblad Ode toevoegen. De uitgever verdedigde het gewoon met: geld! De redactie heeft dat maar te slikken blijkbaar. Abonnement opgezegd.
Ja hoor eens Nico, de commercie drukt op alle media. En dat is logisch, want geld is hun bloed. Zonder commercie geen geld en zonder geld geen media. Simpeler kan ik het niet maken. Een voorbeeld. Tesla is een bedrijf dat zich ten doel stelt de transitie naar duurzame energie te versnellen. Met hun superveilige auto's en zonne-batterij-centrales doen ze baanbrekend werk. Maar de pers is over dit bedrijf graag negatief. Er kan geen dronkenlap in een Tesla tegen een eland rijden in Shithole Manitoba, of het is wereldnieuws. Weet je hoe dat komt Nico? Heb je ooit een betaalde reclame gezien van Tesla? Op tv?, in de Autokampioen?, in de Telegraaf? Nee, want Tesla spendeert niet 1 cent aan reclame. Hebben ze niet nodig. Maar de dinosaurussen Ford en Volkswagen en BMW dokken elk miljarden per jaar om hun inferieure shit aan de straatstenen te slijten. Daar - op die miljarden en miljarden - draaien de fossiele media Nico. Jouw salaris wordt betaald door het bedrijfsleven. En niet het meest vooruitstrevende of duurzame bedrijfsleven.
"Nee, want Tesla spendeert niet 1 cent aan reclame. Hebben ze niet nodig. Maar de dinosaurussen Ford en Volkswagen en BMW dokken elk miljarden per jaar om hun inferieure shit aan de straatstenen te slijten." Nee, want ze hebben Just Incase die de concurrentie afbrandt en daarmee Tesla aanprijst.
Als minimalist heb ik geen krant; - natuurlijk niet: te duur en te verspillend. De journalistiek zou - net als de publieke omroep - een publieke zaak moeten zijn, geen zuiver private met allerhande commercieel gekonkelfoes, malversaties en dito wangedrochten. (Al zijn er geen garanties. En je moet onze premier Jokkebrok niet de tegenkrachten laten organiseren, uiteraard. Tjeerd Willink, misschien wel).
Ook bij NRC duwt de commercie tegen de journalistiek, maar bij het AD krijg je helemaal niets anders meer. Dat is gewoon een soort verkapt advertentieblaadje geworden, met hier en daar wat ANP-meldingen tussendoor. Overigens is de hele Nederlandse dagbladpers zo verrechtst en vercommercialiseerd, dat ik voor geen enkele krant nog zou betalen.
En het ergste is dat journalisten échte verhalen over nieuwe ontwikkelingen in de mobiliteitsindustrie links laten liggen. Kranten staan ook niet open voor door derden geschreven artikelen, want die zouden maar ten koste gaan van journalistenbanen. Ik geef toe: media zitten tussen 'a rock and a hard place'. Maar ik heb geen medelijden meer met journalisten. Niet meer.
Ik denk dat er juist wel belangstelling is voor echte journalistiek maar de grote concerns die de kranten bezitten denken daar kennelijk anders over
Helemaal mee eens. Ik heb mij al behoorlijk geërgerd aan die bijlage. Beschamend dat de NRC dit doet.
Klopt, NRC en Volkskrant hebben op hun site vaak berichten die net in een iets ander lettertype zijn, waaruit je blijkbaar moet opmaken dat het verkapte advertenties zijn. Trouw heeft het niet op hun site en Nederlandsch Dagblad bijvoorbeeld ook niet. Over de site van AD kunnen we beter zwijgen, de vertrokken hoofdredacteur schijnt heel tevreden te zijn, maar het is clickbait in het kwadraat. Kan me niet voorstellen hoe je langer dan een kwartier op die site doorbrengt zonder depressief te worden.
ja inderdaad - het AD is daar vreselijk in . Erge is dat je het AD via je computer gewoon steeds onder je neus gedrukt krijgt