Achter haast alle folklore zit een wreed verhaal, maar bij Sinterklaas zijn het slechts de tekeningen uit de 19e eeuw die commotie veroorzaken. Toen werden de knechten van Sint, welke ervoor blanke jongens waren, die zwart waren van het roet, ineens als negroïde mannen gepresenteerd. En nu wordt daarover gezeken.
"Al ben ik bruin als poep/zwart als roet, ik meen het toch goed." Hartverscheurend, zulke teksten. Als dit geen racisme is, wat dan wel? En daar worden kinderen mee opgevoed!
[Ik wil stellen: als het u niet uitmaakt dat Piet zwart is dan maakt het u ook niet uit als hij dat niet is. Toch? ] Nee, dat is een gevolgtrekking die hier niet uit voort vloeit. Hoe verzint iemand het. Ongelooflijk.
Mensen die een probleem maken van zwarte piet zijn de ware racisten, of aanstellers. Wat een NON-discussie zeg!
wat zijn we toch weer extreem, het moet zwart of wit. waarom niet zwart, wit, rood, oranje, paars met witte stippen? of nog beter, waarom grijpen we niet terug naar de oorsprong van sinterklaas en zetten we het gedachtegoed recht? de diepgang in maatschappelijk denken is helemaal kwijt. we worden op alle fronten aangevallen met oppervlakkigheid.
[Doe ze dat pakje aan, knal er een oorbel in en fuck it, gooi lippenstift op je kind maar laat ze gewoon de kleur zijn die ze zijn. Dat lijkt mij niet zo’n probleem. ] Waarom mag je een kind wel een pakje aan trekken, de lippen een andere kleur verven, maar het gezichtje niet? Dat is de ultiem politiek correctie kramp. Lippen een ander kleurtje, gekke kroespruik op, grote gouden oorring in, een Pietenpakje aan maar ooooo weee als je het gezichtje schminkt, nou dan ben je toch wel echt heel fout bezig :')
[Als het u niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het u ook niet uit als hij dat niet is] Inderdaad, maar wat natuurlijk wel uitmaakt is verspilde moeite aan non-issues en irritante overtrokken gevoeligheid voor inderdaad bestaand, maar in het geval van dit feestje volstrekt onschuldig, racisme. Kortom hou op met die onzin over het racisme van zwarte piet, en ga racisme dat schade berokkend bestrijden.
Het blijft vooral symbolisch, aan het gedrag van de Pieten zal het niet liggen. En het racisme wat er nog is in Nederland wordt er niet meer of minder om als je de kleur van de Pieten verandert. Wat er dan overblijft als het verandert wordt is dat als gevolg daarvan een kleine groep zich minder gekwetst zal voelen als ze Pieten zien.
Ik begrijp het probleem niet. Waarom niet gewoon rode gele en groene pieten toevoegen? Dat verandert niets aan het feest, het verandert ook echt niets aan het plezier wat kinderen ervan hebben. Het zijn de volwassenen die zwaar geëmotioneerd raken bij deze discussie. Ik denk dat het een zenuw raakt. Misschien het idee dat onze "cultuur" verloren gaat door invloeden van buiten af. Waarbij zwarte piet een soort grens vlaggetje wordt "Tot hier en niet verder!" Of het een racistisch icoon is? Natuurlijk is het dat, het is de missrepresentatie van een ras als een minderwaardig figuur. Misschien geen slaaf, maar wel degelijk ondergeschikt en stereotiep. Het is een van de laatste restjes van de blackface die over de hele wereld intussen in de ban is gedaan. Het is ook zeker geen Nederlandse uitvinding, we hebben hem hier overgenomen geïnspireerd door de Amerikaanse cultuur. Zoiets aangrijpen als symbool voor nationale identiteit lijkt mij persoonlijk jammer. Ik zeg gewoon regenboog pieten doen.
" Helaas woon ik wel in een land dat bij heeft gedragen aan het voeren van meerdere oorlogen en op een dag zal ik daar vast de consequenties van onder ogen moeten zien." over welk land heb je het over?? Verder waarom een probleem maken van iets dat geen probleem is. Is er een sprookjesfiguur dat zwart is, is het weer niet goed... Sister act vindt ik ook trouwens maar racistisch, waarom kan de hoofdrolspeelster geen blanke vrouw zijn?
Nog even geduld Jim, straks mogen we de Kerstman aanpakken. Hij heeft ten slotte alleen maar kleine mensen in dienst. Daarna de Paashaas want deze schildert alleen maar kippeneieren. (en..zijn ALLE kleuren wel vertegenwoordigd?) Vervolgens een einde aan Zigeunersaus, Turks Fruit, Uncle Ben's rijst, het meisje op de Konimex producten, Blanke Vla, Magere Yoghurt, en ga zo maar door.. want iedereen voelt zich altijd wel door iets aangesproken... het is in en in triest.
Ik volg Patty al sinds de hoogtijdagen van DAC en heb altijd veel bewondering gehad voor de "keyser punchline" en zijn leuke woordspelingen en dubbelzinnigheden. Met dit stuk ben ik het echter niet eens. Ook ik ben niet helemaal blank. Vroeger noemden ze me poepchinees, terwijl ik toch echt voor 9/16 (meer dan 50%!!) Nederlands ben!! en 7/16 indonesisch dan wel. Toch zou ik in hun positie precies hetzelfde hebben gedaan. Zwarte Piet, gele piet pimpelpaarse piet, appeltjesblauwzeegroene piet: in de schoorsteen worden we ALLEMAAL zwart!
Ja, in de schoorsteen worden we allemaal zwart. Maar we krijgen er geen dikke rode lippen en een raar oelaboela accent van.
[als het u niet uitmaakt dat Piet zwart is dan maakt het u ook niet uit als hij dat niet is. Toch? ] Dat is het, in a nutshell. Perfect verwoord!
Het maakt wel uit dat Piet zwart is. dat is hij altijd geweest, dat is dus vertrouwd. En ieder normaal mens hecht aan vertrouwdheid. Dus zwart moet blijven.
De irritatie zit hem er voor mij in dat Nederland zijn uiterste best doet om racisme uit te bannen, op vele vlakken. Wij doen het daarmee behoorlijk goed vergeleken met andere landen. Met migratie hebben we decennia heel veel ruimte gegeven aan minder heden: behoud je eigen cultuur! oefen je religie uit! Hier kan dat en wij respecteren dat. Heel zelden hoor ik: ik vind het fijn dat ik in een land leef waar ik mezelf kan zijn, waar ik mijn religie kan beoefenen, waar de staat mij ongeacht kleur of geloof helpt een toekomst op te bouwen. In plaats daarvan gaan we nu iets proberen te verbieden dat misschien (het is subjectief, we zijn er nog niet eens over uit) racistisch zou zijn. iets waar Nederland belang aan hecht en waar de Nederlanders duidelijk geen racistische ideeën bij hebben. En intussen is in de gemeenschappen van minderheden minstens zoveel racisme. Ik heb nog nooit een project gezien dat discriminerende minderheden aanpakt. Nou ok, wel om mensen positiever naar Joden te laten kijken. Wanneer komt het project "k*nker kaaskop is niet oké"? Dat komt niet, wat dat is geen blank racisme, of racisme tegen Joden en dus niet sexy. Ik ga er pas voorzichtig over na denken om zwarte piet af te schaffen of te ontkleuren nadat er jarenlang actie is gevoerd tegen de discriminatie bij minderheden. Nederland loopt mijlen voorop, we wachten wel even voor we weer een stapje zetten.
[De irritatie zit hem er voor mij in dat Nederland zijn uiterste best doet om racisme uit te bannen, op vele vlakken. Wij doen het daarmee behoorlijk goed vergeleken met andere landen.] Huh? We hebben iemand in de Tweede Kamer die daar racistische uitspraken kan doen zonder dat iemand, laat staan de voorzitterm daar wat van zegt... Ik ken niet veel landen waar racisme op dat niveau wordt toegestaan.
Hulde dat je als bekende Nederlander een duidelijk standpunt inneemt tegen Zwarte Piet.
Probleem lost zich vanzelf op, als we deze discussie nog tien jaar blijven voeren heeft tegen die tijd niemand meer zin in Sinterklaas. De associatie met het woord Sinterklaas begin zich immers te verplaatsen van "volksfeest" naar "zichzelf herhalende discussie over racisme". Ik heb verder geen mening over de kleur van Piet.
The Guardian schreef vorig jaar: Black Pete exposes the Netherlands' problem with race What on is going on with the Dutch? How can such an abhorrent anachronism exist in a seemingly modern and progressive country? The word allochtoon is thus used as a continuous reminder to people of colour in the Netherlands that white-Dutch people simply do not see them as an equal member of the society, let alone as Dutch, no matter multi-cultural said society might appear on the surface. You don't have to have a degree in psychology or sociology to work out that the figure of Zwarte Piet, and the use of words like "neger" and "allochtoon" ensure the continued internalisation of ideas of superiority of white Dutch people, and of inferiority and marginalisation of black Dutch people. Nor do you need it to understand the associate power of symbols like Zwarte Piet. You can keep a symbolic boot on someone's neck, and it can be just as effective as doing so physically, more so, even. http://www.theguardian.com/world/2012/dec/05/black-pete-race-netherlands
Wat hebben wij er mee te maken wat Britten of Amerikanen van Nederlandse volkstradities vinden? In GB lopen mannen in een rok, in de VS geeft de president kalkoenen gratie en vragen ze een weersvoorspelling aan een bosmarmot. En zij zouden wel even vertellen dat zwarte Piet raar is?
Tja, dat is de cliché benadering van de situatie anno 2013. de werkelijkheid is helaas een totaal andere. Ik mag hardop zeggen dat blanke mensen (o sorry ik mag mezelf naar de nieuwste rage alleen nog maar wit noemen) wel mensen zijn waarvan je mag zeggen dat ze geen gevoel voor ritme hebben en dat zo nooit zo goed de blues kunnen zingen als een zwarte medemens, maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om te zeggen dat een "witte" persoon ergens beter in is want dan ben ik een racist. Datzelfde geldt overigens niet alleen voor raciale omstandigheden. Kent U het nieuwste spotje van Jumbo supermarkten? Zoals gebruikelijk wordt een stelletje getoond waarbij de man uiteraard en vanzelfsprekend de domme persoon is die zich niet eens weet te herinneren hoe lang zijn relatie al duurt, die uiteraard lui is en zijn vrouw alle werk laat doen, kortom een domme parasiet die je alleen door wat verbaal klem zetten nog tot enigerlei actie kan brengen. Kunt U zich hetzelfde spotje voorstellen waarbij niet de man maar de vrouw zo wordt weggezet? Het huis zou te klein zijn! Of het nu om racisme of om seksisme gaat, dat is pas echt opgeheven als je met beide zijden op eenzelfde manier kunt omgaan. Voor een vrouw is het de normaalste zaak van te wereld om in een interview te zeggen dat ze alleen geïnteresseerd is in kunst of literatuur die door vrouwen is gemaakt of geschreven, maar denk je dat je dat als man over mannen zou kunnen zeggen? Mooi niet! Daarbij ben ik als man iemand die me voor jonge vrouwen met een verstandelijke beperking in Roemenië inzet. Bijna iedere vrouw staat tegenwoordig te vertellen dat ze zich concentreren op hulp aan vrouwen en meisjes. Feitelijk zou ik om de zaak nog enigszins in balans te trekken me moeten gaan concentreren op jongens. Maar omdat ik noch racist noch seksist ben doe ik dat niet. Ik heb ik mijn leven veel geschreven en gedaan om racisme en seksisme te bestrijden maar krijg steeds meer het gevoel dat het alleen maar tot een steeds oneerlijker samenleving heeft geleid. Gewoon omdat het nooit echt genoeg gevonden wordt. Een vrouw die geen Britse mannenclub mocht binnenkomen is een schandaal, een man die geen vrouwencafé binnen mag is de meest natuurlijke zaak van de wereld. Triest, zo bereik je nooit dat mensen zich gewoon als elkaars gelijken kunnen gaan zien zonder je bezig te houden met de vraag welke huidskleur of welk geslacht ze hebben.
"Ik mag hardop zeggen dat blanke mensen (o sorry ik mag mezelf naar de nieuwste rage alleen nog maar wit noemen)" Je mag en moet doen wat je zelf wil maar de reden waarom ik de term witte prefereer boven de benaming blank is de, althans voor mij, onschuld die van dat woord uitgaat en wit vind ik wat dat betreft neutraler. "wel mensen zijn waarvan je mag zeggen dat ze geen gevoel voor ritme hebben en dat zo nooit zo goed de blues kunnen zingen als een zwarte medemens," Van wie dan alleen jezelf mag je generaliseren door te beweren dat er onder om maar wat te noemen mijn witte vrienden niemand te vinden is die om zijn huidskleur per definitie geen gevoel voor ritme zou hebben en een andere niet boven gemiddeld goed een bleussong te gehore zou kunnen brengen? "maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om te zeggen dat een "witte" persoon ergens beter in is want dan ben ik een racist." Waarom en van wie zou jij, afgezien van jezelf, niet mogen zeggen dat, om maar wat te noemen, feitelijk gezien zo goed als alle Nobelprijswinnaars wit zijn en waren want daar kan mijns inziens niemand iets racistisch in zien en de angst hebben dat men dat wel heeft en het daarom niet zeggen is volgens mij niet gegrond. Ergo het zou mijns inziens erg dom zijn daar angst voor te hebben want alleen een idioot die buiten de werkelijkheid staat kan je daarom betichten van racisme, lijkt mij.
Het zijn allemaal kleinschalige emoties rond een non-issue. Nederland is zo verwend en verveeld dat we hier een mediatopic van maken. Hoezo crisis?
[Het zijn allemaal kleinschalige emoties rond een non-issue. ] Als het een non-issue is, dan is het toch geen enkel probleem er iets aan te doen? Andrée van Es had al het idee om Pieten roetvegen op hun ongeschminkte gezichten te geven. Dat is dan toch prima?
"Als het u niet uitmaakt dat Piet zwart is, dan maakt het u ook niet uit als hij dat niet is " maar het is nu eenmaal zwarte piet en niet piet dus ja het maakt wel uit
Dan geef je zwarte roetvegen op z'n ongeschminkte gezicht. Dan klopt het verhaal dat het zwart door de schoorsteen zou komen ook eindelijk.
Non-issue kan ook betekenen dat men vindt dat je er gewoon af moet blijven. Het is natuurlijk een heel groot issue: in hoeverre laten we ons chanteren door een kleine groep belanghebbenden om iets te doen wat we niet willen. Dat je in Nederland veel mensen hebt die zo goed willen zijn dat ze voor een misplaatste gekwetstheid van een enkeling de kwaliteit van een groot nationaal kinderfeest overboord willen zetten weten we nu wel. Dat we daarbij aan de kinderen voorbijgaan weten we nu ook. Maar waar komt de snelheid snelheid vandaan waarmee we alles overboord gooien. Bangheid, lafheid, getuigenisdrift, wedijver in het goede? Ik vind het verbazingwekkend. Maar goed, deze storm is ook weer voorbij.
Het is eerder misplaatst nationalisme en misplaatst nationale trots als dat volledig wordt opgehangen aan de kleur van Piet. Geen kind maalt er om als Piet voortaan niet meer pikzwart is maar zwarte vegen heeft of een andere kleur heeft. Het is ook niet het sinterklaasfeest overboord gooien. Het is een kleine aanpassing door een koloniaal racistisch karikatuur uit het feestje te verwijderen. Het sinterklaasfeestje zelf is verder geen probleem.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat de anti-piet fundamentalisten sterke vergelijkingen vertonen met onderbuikblazende PVV'ers De verbeten pogingen om andere mensen hun minderwaardigheidscomplex door de strot te duwen lijkt in ieder geval sterk op een PVV tactiek...
Iemand die een andere mening toe is gedaan dan de jouwe, meteen fundamentalist noemen, dat is nog eens ppvees. Kun je lekker ongefundeerd baden in je eigen gelijk want, met een fundamentalist hoef je niet in discussie te gaan. Laf