Terecht. En bij langdurige ziekte zal een serieuze partij zorgen voor tijdelijk vervanging. Dat is namelijk mogelijk. De eerst volgende op de lijst kan tijdelijk het raadslidmaatschap overnemen. De griffier heeft daarvoor de benodigde documenten.
Democratie betekent ook dat mensen mogen stemmen op politici die hun werk niet serieus nemen. "Spookraadsleden schaden het vertrouwen in de politiek" is niet juist, de werkelijkheid is dat zij een symptoom zijn van weinig belangstelling voor politiek. En die is niet "verplicht": ook dat is democratie! Toen wij in mijn woonplaats (130000 inwoners) ooit in een referendum een burgemeester konden kiezen kwamen te weinig mensen op om de stemming geldig te doen zijn. Ik stemde ook niet. wat maakt het voor mij nou uit wie burgemeester is? De vergelijking met het buitenland gaat ook niet op: wettelijk heeft een burgemeester niet zo veel te vertellen. Laten we wel wezen: democratie is in wezen een correctiemiddel. Bij mijn sportvereniging heeft de Algemene Ledenvergadering ook het laatste woord, als democratisch orgaan, maar zolang het bestuur er geen puinhoop van maakt voelen slechts zeer weinigen zich geroepen die vergadering te bezoeken.
15 februari 2008 : Een ruime meerderheid van de Nederlandse raadsleden is ontevreden over hun loon. De vergoeding moet omhoog, vindt 80 procent van de raadsleden. (http://www.nu.nl/economie/1436507/raadslid-wil-hoger-loon.html) De hoogte van de vergoeding en de onkostenvergoeding is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenten zijn hiervoor ingedeeld in 18 inwonersklassen. Een raadslid ontvangt minimaal € 228,01 (kleinste inwonersklasse) en maximaal € 2.138,33 bruto per maand (grootste inwonersklasse). Daarnaast krijgt hij een onkostenvergoeding van minimaal € 41,51 (kleinste inwonersklassen) en maximaal € 236,48 bruto per maand (grootste inwonersklassen). ( Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/raadsleden/vergoedingen-en-pensioen-raadsleden)
Er zijn hier verschillende mensen die denken dat raadsleden een loon of een vergoeding krijgen. Maar formeel is het nog steeds een compensatie voor gederfde inkomsten. Alleen slaat dat allang nergens meer op, want vele CAO's staan niet eens toe dat je in loondienst minder gaat werken omdat je tijdelijk een volksvertegenwoordigende rol op je neemt. Wat een rare toestand is, omdat je zo mensen niet in staat stelt het actief kiesrecht te beoefenen. Laat Heijnen daar wat aan doen. Nog een raar ding: dat de vergoeding is gerelateerd aan het aantal inwoners. Nu het Rijk steeds meer uitvoering van grote wetten decentraliseert neemt het kaderstellende en controlerende werk van raadsleden overal in gelijke mate gigantisch toe. Een WMO snappen en doorgronden is in Amsterdam evenveel werk als in een kleinere gemeente. Maar het werk moet in een kleinere gemeente, met kleinere fracties, wel over veel minder mensen worden verdeeld. Waar raadsleden in de grotere steden vaak maar 1 portefeuille hebben, hebben die in kleinere steden er soms wel 4. Scheelt nogal wat. Ik durf rustig te stellen dat raadsleden in kleinere steden veel meer en veel harder werken dan in grotere steden, voor een veel lagere vergoeding. Laat Heijnen daar wat aan doen. Waarom? Omdat het steeds moeilijker wordt, goede kandidaten te werven. Mensen die zich in kleinere steden kandidaat stellen en vervolgens van de kandidatencommissie te horen krijgen dat ze twintig tot dertig uur minimaal beschikbaar moeten hebben, en dan horen welke vergoeding ertegenover staat, haken vaak onmiddellijk zelf af. Nog voordat ze überhaupt op een kieslijst terecht zijn gekomen. Dus wordt de vijver waaruit je goede kandidaten kunt vissen, steeds kleiner. En daar moet Heijnen wat aan doen. Spookraadsleden zijn een eindig probleem. Als hun eigen partij zelf al niet heeft ingegrepen, verdwijnen ze na vier jaar geruisloos van het toneel. Maar de problemen die ik schets zijn niet eindig en worden alleen maar groter. Ik snap soms niet dat de burgers dit pikken, dat er zoveel belemmeringen liggen bij het werven van goede kandidaten. Doe iets, Heijnen!
Niemand kent raadsleden die spoken maar een afwezig raadslid van buitenlandse afkomst in Amersfoort wordt door de media gehypet. De uitspraken "Pak geld af" vliegen door de media en kijk ook maar naar de foto bij dit artikel, terwijl het financieel gezien om kruimels gaat. Maar toch valt in één keer iedereen over spookraadsleden alsof het een plaag is dat uitgeroeid moet worden. Hoe triest. De plaag is vooral dat kennelijk weinig mensen weten wat raadswerk inhoudt, hoe de raadsvergaderingen werken en hoe de vergoeding precies is geregeld. Misschien kunnen deze deze stukken iets meer inzicht verschaffen. Over het verval van de Nederlandse democratie: http://www.nuwegein.nl/standpunten/algemeen/109-vvd-en-pvda-pikken-de-macht-van-het-volk-in.html en over "spookraadsleden" en "neppolitici": http://www.nuwegein.nl/in-de-media/34-open-brief-aan-cda-over-spijbelraadsleden.html
Typisch weer een voorstel van een Tweede Kamerlid. Waarom alleen voor volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad of provinciale staten? Waarom niet dan ook voor leden van de Tweede en Eerste Kamer?
Ik kan me eigenlijk alleen die brievenbusplasser, hoe heette die, Eric Lucassen van de PVV herinneren. En in het Europarlement schijnen PVV'ers ook vaak niet aanwezig te zijn, "omdat er toch niet naar ze geluisterd wordt". En Wilders was nog een tijdje raadslid in Den Haag, maar die kwam ook nooit. En ...
Het vertrouwen in de politiek is vooral geschaad door partijen die voor de verkiezingen aangaven niet met elkaar te willen, en een dag na de verkiezing de beste vrienden bleken. De VVD en de PvdA dus.
Maar dan is de vraag wat ze wel hadden moeten doen: na de verkiezingen als kemphanen tegenover elkaar blijven staan? De realiteit is dat de marges voor een verstandig beleid maar klein zijn, en dat de kiezer niet na maar voor de verkiezingen bedrogen wordt met praatjes van politici die "beloven" ALLES anders te gaan doen. Het is overigens een goed staatsrechtelijk beginsel dat de winnaar van de verkiezingen niet zomaar zijn programma doordrukt, maar ook rekening houdt met redelijke wensen van de oppositie. Rutte is geen zetbaas van de VVD, maar een VVD-politicus die is aangesteld om het landsbelang te behartigen. Waar VVD-ers natuurlijk wel hun eigen visie op hebben.
Mooi punt van discussie om de komkommertijd mee door te komen: wordt het vertrouwen in de politiek meer geschaad door spookraadsleden of door raadsleden die wel op komen dagen?
Grappig. Dat dacht ik ook al. Dat gezegd hebbende, Piet. Mensen die een functie hebben, waar ze voor betaald krijgen, dienen die functie wel uit te oefenen. Ik vind het nogal immoreel om voor die vergoeding lekker thuis te blijven...
In plaats van een prikklok voor raadsleden invoeren (want daar komt dit voorstel in feite op neer) zou het misschien beter zijn om partijen meer bevoegdheid te geven om slecht functionerende leden, of leden die zich niet aan de partijlijn houden (denk aan Ferrier en Koppejan) naar huis te sturen en te vervangen door andere kandidaten op de kieslijst. De meeste mensen stemmen immers primair op een partij, en niet op specifieke kandidaten. Dat wordt ook geillustreerd door het feit dat zelfs bij de laatste Tweede Kamer verkiezingen maar één kandidaat obv voorkeursstemmen in de kamer is gekomen. Bij de gemeenteraad zijn de kandidaten in het algemeen nog veel onbekender.
["Bij de gemeenteraad zijn de kandidaten in het algemeen nog veel onbekender."] Hier vergis je je toch echt. Gemeenteraadsleden zijn door de korte lijnen en de actievere tegenwoordigheid bij lokale aangelegenheden veel zichtbaarder, herkenbaarder, toegankelijker en aanspreekbaarder dan Kamerleden. Er wordt ook veel actiever op naamsbekendheid en toegankelijkheid gefocust. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat vele lokale fracties en afdelingen in feite non-stop actief campagne voeren.