Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ontlast Schiphol, reken reizigers de échte prijs van een vliegticket

  •  
29-05-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
19756 keer bekeken
  •  
ANP-449492553

Hoe krijgen we de korte afstandsreizigers - én bestuurders - de trein in?

Adverteren met 25% korting op vliegtickets voor korte afstanden. Vanaf Schiphol naar Berlijn, Frankfurt, Genève. Of vanaf Parijs zelfs naar Lyon, Nice, Bordeaux. Bestemmingen die juist prima met de trein en bus te bereizen zijn. Nét nu Schiphol overbelast is, KLM op verzoek juist minder zegt te gaan aanbieden en platformmedewerkers lijden onder hoge werkdruk.

En er wórdt al zoveel gevlogen op korte afstanden. Op één dag gaan alleen al drie KLM vluchten naar Brussel en wel 14(!) naar Genève. Vanaf Schiphol gaan er jaarlijks in totaal 44.000 naar Engeland. Dat zijn vele duizenden (1e klas) reizigers die de NS, Eurostar, Talys en andere aanbieders dagelijks mislopen. Denk ook aan touroperator TUI, die nét een treinpropositie is gestart. Flixbus, die elke dag naar deze steden rijdt. Better Places, dat zich richt op (zoveel mogelijk) vliegvrije vakanties.

De concurrentie wordt notabene deels met overheidsgeld mogelijk gemaakt. Denk aan de miljardensteun en subsidies voor KLM, Schiphol, Shell (kerosine, benzine). Hoewel ook spoor en wegen gesubsidieerd worden, is luchtvervoer veel minder duurzaam en toegankelijk.

Maar dit gaat verder dan oneerlijke concurrentie om reizigers. De luchtvaart concurreert ook met de NS en andere bedrijven op de arbeidsmarkt. De sector kampt met een groot personeelstekort en de NS moet zelfs treinen schrappen. Koffergooiers kunnen (omgeschoold) werken als onderhoudsmonteurs van treinen. Stewards als treinconducteurs. En piloten als machinist of buschauffeur.

In de bedrijfstop zie je nu precies het tegenovergestelde: de CEO van NS stapt binnenkort over naar KLM. Over een goede verbinding gesproken..

Hoe krijgen we de korte afstandsreizigers - én bestuurders - de trein in?

Reken de echte prijs van een vliegticket, tenminste voor bestemmingen waarvoor een haalbaar reisalternatief geldt. Op basis van onder meer de sociale en milieukosten, als klimaat-, natuur- en geluidschade. En reken zo nodig een heffing waarmee treinkaartjes betaalbaarder kunnen worden gemaakt.

In plaats van inzetten op nóg meer staatssteun voor luchtvaart, moet het kabinet gaat werken aan eerlijker en duurzamer concurrentie. Zodat duurzaam reizen met de trein of bus toegankelijker en betaalbaarer wordt voor iedereen. 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.