Joop

Ons probleem

  •  
24-02-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
jenga

© cc-foto: Mário Tomé

Als je één persoon buiten de deur houdt, dan heeft die persoon een probleem. Als je een miljoen mensen buiten de deur houdt, dan heb jij een probleem
De doemdenkers hebben gelijk. De vluchtelingen in Europa gaan nog een probleem van kolossale omvang vormen. Je zou zelfs zonder reserves en zonder verwijten kunnen stellen dat de volksverhuizing richting Europa het begin is van het einde. En dat einde kan je breed opvatten. Van het einde van de Europese Unie tot het einde der tijden met een Apocalyps waarin landen en volken omvallen als de toren van Jenga. Men kan dan gerust zeggen dat het de vluchtelingen waren die het laatste steentje wegtrokken, waardoor alles instortte.
Maar de vluchtelingen zijn niet de enigen die Jenga spelen. Ze hebben alleen de pech de laatste te zijn. Die toren was al uitgehold lang voordat de Egeïsche zee en de Balkan in grote getale bevaren en bewandeld werden. Het grootste knelpunt is namelijk niet dat er duizenden asielzoekers arriveren in een voor hen nieuw land. Het grootste knelpunt is dat wij ze dat nooit zullen doen vergeten. Gedurende, in ieder geval, hun leven en dat van hun kinderen, zullen wij ze overal volgen met etiketjes. Vreemdeling, allochtoon, asielzoeker, buitenlander, et cetera. Niemand van hen zal ooit hard genoeg rennen om het hokjesdenken te ontlopen. Het maakt niet uit wat hij of zij doet of bereikt. Van Kamervragen over dubbele nationaliteiten van leden van de Staten-Generaal, tot het buitensluiten van mensen met exotische namen van de werkvloer, de discovloer en de eigen vloerbedekking.
Als je één persoon buiten de deur houdt, dan heeft die persoon een probleem. Als je een miljoen mensen buiten de deur houdt, dan heb jij een probleem. En op dit moment stapelen we allochtoon op allochtoon op een reeds lang vergeelde welkomsmat bij de deur. Het zijn tweede en derde generatie allochtonen die zich niet identificeren met het Nederlander zijn. Ze hebben vaak nooit het gevoel gehad voorbij die welkomsmat te zijn gekomen. Altijd een aanhangsel meedragend. Marokkaanse Nederlander, Turkse Nederlander en als ze donker genoeg zijn, dan vervalt zelfs het ‘Nederlander’ gedeelte. De Surinamer, de Antilliaan, de Molukker, etc. En mocht je door de mazen van het hokje dreigen te vallen, dan vangen we je nog wel op met het geloof. Ruim één miljoen moslims binnen onze landsgrenzen, van alle soorten en maten. Toch hanteren wij met de snelheid van het licht een kam groot genoeg om ze allemaal over te scheren.
Er zijn geen profetische gaven nodig om in te kunnen schatten wat de gevolgen zullen zijn als we op deze voet verdergaan. Als we door blijven gaan met het beoordelen van mensen op hun afkomst of hun geloof, in plaats van daden en potenties. De dreiging van een burgeroorlog begint daar waar de menselijkheid eindigt. Kun jij je voorstellen dat er een gast bij je aan de deur staat, dat je de deur opendoet en vervolgens met je rug naar je gast toe gaat overleggen met je partner of je die gast wel binnen zult laten? Of er wel genoeg eten en drinken is voor iedereen. Kun jij je voorstellen dat je je gast toelaat tot de hal en vervolgens opdraagt daar uren te wachten, terwijl jij gaat kijken of er wel plek is in de woonkamer? Kun jij je voorstellen dat jij alles benadrukt wat negatief zou kunnen zijn en welke gevaren de gast met zich meebrengt, terwijl jouw gast alles hoort? Kun jij je voorstellen dat jouw gast een vluchteling is met een probleem en dat jij onder de vluchtelingenproblematiek de vluchteling als probleem beschouwt en niet het probleem waar hij van vlucht?
Wil dit zeggen dat de grenzen open moeten voor alles en iedereen, ongeacht? Nee, helemaal niet. Het is goed om kritisch te zijn, vragen te stellen en zorgen te blijven uiten. Tegelijkertijd kost het niks om mensen als individuen te blijven zien en niet als onlosmakelijk deel van een golf van ellende. En wie binnen is, is binnen. Hoe meer iemand zich thuis zal voelen, des te eerder deze zijn of haar thuis ook echt als een thuis zal beschouwen en behandelen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (47)

Klazien2
Klazien225 feb. 2016 - 9:41

De stelling is onjuist en ik zal hem verbeteren: Als je één persoon buiten de deur houdt, dan heeft die persoon een probleem. Als je een miljoen mensen buiten de deur houdt, hebben zowel die personen als wij en niet jij een probleem. Heel vervelend allemaal.

Ulltrafox
Ulltrafox25 feb. 2016 - 8:13

Het is een zeer slechte metafoor of vergelijking. Het kunnen opvangen van alle gasten die aanbellen in dat huis zal onherroepelijk leiden tot ruimtegebrek op slaapkamers. Een aantal van die zogenaamde gasten zal op den duur de schuur worden toegewezen of de gang. De eigenaar ziet dat natuurlijk al aankomen, vandaar dat hij overleggen moet met zijn vrouw...is dat zo raar?? En aangezien jouw gasten toch meestal geen geld meenemen om de huishouding te helpen bekostigen zal het de spoeling van de rest dunner maken. Vader zal zich op den duur achter de oren krabben....vrouw, we hebben ook al 20 jaar geleden nog een hele hoop gasten op de zolder toegelaten en die zitten daar nog steeds in het verdomhoekje zonder enig perspectief... Ja hoor maar in jouw verhaal moet de deur dus gewoon wagenwijd kritiekloos open blijven staan. Maar om in het verhaal te blijven, vraagt de vader aan de gasten...waarom ben je van je eigen huis weggegaan? Dan zegt de gast...ja die buurman van jouw waar je zulke goede relatie mee hebt, die heeft mijn huis een dorp verderop met de grond gelijk gemaakt en daarom klop ik bij jou aan want ze zeggen dat ik maar hierheen moest gaan. Ja mensen want dat is de praktijk....is het dan vreemd dat er weerstand gaat komen tegen deze praktijken?? Nee he?

1 Reactie
Klazien2
Klazien225 feb. 2016 - 20:59

Die buurman is geen buurman maar de Verenigde Staten

Haastig
Haastig24 feb. 2016 - 19:11

"Kun jij je voorstellen dat er een gast bij je aan de deur staat, dat je de deur opendoet en vervolgens met je rug naar je gast toe gaat overleggen met je partner of je die gast wel binnen zult laten? Of er wel genoeg eten en drinken is voor iedereen." In het algemeen komen mijn gasten op uitnodiging, die laat ik dus gewoon zonder enige aarzeling binnen. Soms nodig ik iemand uit , maar zeg ik desnoods op een later tijdstip af: het komt toch niet uit (bv ziekte). Met de vrienden en bekenden aan de deur die op dat niet moment zijn uitgenodigd, hangt het er net vanaf of ik tijd of zin heb een vriend(in) langs te hebben, of ik ze -op dat moment- binnen laat. Een volstrekt onbekende laat ik echt alleen binnen als deze een goede reden geeft waarom hij/zij in mijn huis zou moeten komen EN ik het gevoel heb de betreffende persoon te kunnen vertrouwen. Ik bel de politie als er iemand ongevraagd mijn huis binnendringt en ik zal zelfs geweld inzetten als ik denk daarmee me te moeten verdedigen. Overigens, van al mijn gasten verwacht ik dat ze op enig moment weer vertrekken. Maar het is fijn te weten dat er mensen zijn die klakkeloos en hartelijk de deur voor iedereen open zetten om de betreffende onbekenden te laven & voederen. Zelfs als de gasten vervolgens klagen over je harde bank, je smerige eten, je onzedelijkheid en het feit dat je niet direct permanent de logeerkamer voor hen op orde hebt gemaakt.

2 Reacties
Common Sense
Common Sense24 feb. 2016 - 21:12

Heerlijk, verfrissend!

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 feb. 2016 - 10:35

Uw reactie is heel wat beter gestructureerd dan het stuk van meneer El Housni wat m.i. ook nog eens niets nieuws toevoegt aan de discussie.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer24 feb. 2016 - 19:07

Waarom El Housni voelt iedere migrant in de USA in no time zich primair Amerikaan? Die keiharde racistissche samenleving met slechts een minimaal sociaal stelsel. Waar niet buffelen inhoudt onder een brug in een kartonnen doos slapen. Klagen over tegenwerking of mindere kansen, of eisen stellen daar levert slechts een "fuck you, do it yourself man" op. Dus twee of drie inferieure baantjes nemen en langzaam omhoog kruipen, taal leren en doen als de Amerikanen doen. Je kinderen motiveren een goede opleiding te volgen zo dat ze het beter krijgen dan paps. En als dat voor zoonlief West Point is gewoon daar naar toe gaan waar je regering je stuurt, ook als dat het land van de roots is van je vader. Niet de jouwe als zoon want jij bent en voelt je Amerikaan. En weet je dat kan ook in Nederland en er is bijna geen autochtoon die je dan na een paar jaar noch als allochtoon ziet. Doe het zelf man.

2 Reacties
jellevwal
jellevwal25 feb. 2016 - 7:42

Wederom het VS smeltkroes sprookje. Als er één racistisch land is, is het de VS. Tientallen scheldwoorden voor de bevolkingsgroepen. De VS is stamppot, alle ingrediënten blijven herkenbaar. De VS slaagde alleen maar als land, een vreselijk land, doordat de autochtone bevolking door ziekten en genocide vrijwel was uitgeroeid. Dat is ook de misvatting bij het proberen van Europa een VS te maken. De autochtonen zijn er nog.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer25 feb. 2016 - 12:26

Dat USA racistisch is en een keiharde samenleving voor zwakkeren stel ik zelf ook al. Inderdaad alle ingredienten blijven zichtbaar, dat is ook geen enkel probleem. Maar die ingredienten voelen zich primair Amerikaan. En de huidige generatie verwijten dat er 200 jaar geleden een genocide heeft plaats gevonden is niet reeel in mijn ogen, maar ik heb dan ook helemaal niets met het fenomeen erfschuld..

jellevwal
jellevwal24 feb. 2016 - 18:36

Waar gaat dit over ? Gaat het over migranten, over vluchtelingen, of over niet integreren ? De schrijver mag dan jurist zijn, dat heeft er helaas niet toe geleid dat hij helder kan formuleren. Verder, ook in het Midden Oosten was een gast nooit iemand die permanent wilde gaan wonen. En het gaat natuurlijk niet over een miljoen vluchtelingen, migranten, of wat dan ook. Alleen al in de eerste twee maanden van dit jaar kwamen er 100.000 gasten met het plan nooit weer weg te gaan. Die Nederlandse Moslims, alleen al dat het getal genoemd wordt geeft een probleem aan, zelfs vóór 1960, toen wij nog verzuild waren, moest je in statistieken kijken hoeveel katholieken, hervormden, gereformeerden, en socialisten (die waren meestal niet gelovig), wij hadden.

Moeder Pietje
Moeder Pietje24 feb. 2016 - 18:34

"Kun jij je voorstellen dat jouw gast een vluchteling is met een probleem en dat jij onder de vluchtelingenproblematiek de vluchteling als probleem beschouwt en niet het probleem waar hij van vlucht?" Blijven herhalen dat het allemaal vluchtelingen zijn helpt ook niet als je geloofwaardig wilt praten met tegenstanders van ongebreidelde (Islam)immigratie.

JoostHelder
JoostHelder24 feb. 2016 - 18:33

"Kun jij je voorstellen dat je je gast toelaat tot de hal en vervolgens opdraagt daar uren te wachten, terwijl jij gaat kijken of er wel plek is in de woonkamer?" Ja dat kan ik me voorstellen...Vooral als het niet 1 maar een heleboel gasten zijn. En helemaal als ik deze gasten niet heb uitgenodigd. Als deze gasten dan ook nog een boek als heilig beschouwen waarin wordt opgeroepen mij als ongelovige te onthoofden, dan denk ik dat ik weet of ik plek heb.

1 Reactie
ATM2
ATM224 feb. 2016 - 21:17

Bij mij is het eenvoudig. Ongenode gasten en gasten die de buurvrouw (Merkel) heeft uitgenodigd komen er niet in. Daar heb ik helemaal geen urenlange discussie met medebewoners voor nodig.

NicoSchouten
NicoSchouten24 feb. 2016 - 18:16

De schrijver laat twee gezichtspunten buiten beschouwing, en dat zie ik veel gebeuren. 1. Er zijn heel verschillende 'allochtonen' qua etnische, nationale of religieuze afkomst, wier ervaringen ook uiteenlopen. Daartussen kunnen ook veel animositeiten bestaan. 2. Ongetwijfeld zullen gemiddeld genomen 'allochtonen' meer last van uitsluiting hebben. Maar let op: er speelt hierin ook een effect mee van getalsverhoudingen. Een minderheid heeft gemiddeld per persoon altijd meer last van bejegeningen vanuit een meerderheid, dan andersom. Reken maar uit bij gelijkblijvende percentages van bejegeningen per bevolkingsgroep. Voorts vind je het denken in hokjes ook onder autochtonen onderling (en bij 'allochtonen' onderling). Als we concreet zijn, bijvoorbeeld de werkloosheidscijfers, zien we ook heel veel blanke autochtonen die langdurig werkloos zijn en nauwelijks uitzicht op een baan hebben. Procentueel minder dan bij allochtonen, maar in reële getallen meer. Het is bepaald niet handig die mensen met generaliserende beschuldigingen tegen je in het harnas te jagen.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*24 feb. 2016 - 18:08

Goedenavond. Sowieso komt er geen PVV revolte hoor, na 15 maart 2017, volgens mij. Een tijdje geleden heeft de SP toch wel eens 25 zetels gekregen. Het kwam niet in de regering en was er ook geen sprake van een SP revolte. Geert Wilders verkocht al, in elk geval de huid van de beer voor hij geschoten is!. Eerst moet hij 40 zetels namens de PVV halen, in het Parlement, in maart 2017, zal ik zeggen!. :) (En pas daarna komt alle coalitievorming mogelijkheden, met of zonder de PVV)

1 Reactie
Common Sense
Common Sense24 feb. 2016 - 21:14

En wat voor weer wordt het in Maart 2017? Komt er nog een elfstedentocht - en kan ik je bellen voor de uitslag van de Toto?

Correl2
Correl224 feb. 2016 - 17:43

Juist, maar we spreken niet over een miljoen, we spreken over honderden miljoenen mensen vooral vanuit het Afrikaanse continent waar het maken van kinderen vooral gebeurt vanuit economisch perspectief. Dit terwijl er steeds minder toekomstperspectief is voor die kinderen en hun kinderen terwijl ze wel dagelijks op TV kunnen aanschouwen in wat voor weelde en rijkdom wij leven. Het verschil tussen arm en rijk groeit, niet alleen binnen naties maar vooral tussen het westen en derde wereldlanden en de continenten waar ze liggen. Nivelleren is geen feest. Zoals ik al meerdere malen aan heb gegeven zou het beste voor de mensheid en de aarde op zich zijn dat de wereldbevolking met minstens 50% afneemt.

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen225 feb. 2016 - 14:27

Hoe kom je aan die honderden miljoenen mensen? Uit het partijprogram van de AfD, denk ik. Ergens anders heb ik het niet gezien. Het is een leugen. Zelf verzonnen.

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius24 feb. 2016 - 16:57

Eigen schuld Khalid El Housni, je roept het over je zelf af. De blanke Europeaan aanvallen, wie denk je wel dat je bent, ook jij krijgt in 100 reacties aangewreven dat je je muil moet houden, dat je dankbaar had moeten zijn, en dat zij superieur zijn aan jouw afkomst, en sommige denken zelfs, ras. Hieronder lees ik dat iemand schrijft dat jouw volk "hoer" sist op straat, en dat je daarom geen recht van spreken hebt. Jij wordt niet als individu afgerekent, dat is alleen aan blanke Europeanen voorbehouden. Jij minacht de autochtone bevolking, in elk geval, jouw volk doet dat. Daarom heb jij geen recht van spreken.

1 Reactie
JanSobieski
JanSobieski24 feb. 2016 - 19:16

uit: http://nl.gatestoneinstitute.org/7374/zweden-dood-immigratie ...Zelfs de Deense Sociaaldemocraten ondersteunden de wet. In 2010, eiste de partij dat Europa de "weg vrij moet maken voor de islam," maar inmiddels hebben ze blijkbaar een complete wending gemaakt. De voorzitter van de Sociaal Democratische partij, Henrik Sass Larsen, schreef een opiniestuk in het dagblad Politiken: "We zullen doen wat we kunnen om het aantal niet-Westerse vluchtelingen en immigranten die dit land binnenkomen te verminderen. Dat is waarom we zo ver – veel verder – zijn gegaan dan we ooit ook maar hadden durven dromen. We doen dit omdat we de verzorgingsstaat niet op het spel willen zetten onder het mom van humanisme. Want de verzorgingsstaat is... het politieke project van de Sociaaldemocraten. Het is een samenleving die gebouwd is op principes van vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Massa-immigratie – kijk bijvoorbeeld naar Zweden – zal de ondergang zijn van het economische en sociale fundament van de verzorgingsstaat." Zelfs de Deense socialisten beseffen inmiddels dat hun beleid hun mooie land naar de afgrond heeft gebracht. In Nederland worden ook steeds meer mensen wakker omdat de kwalijke gevolgen van hun beleid niet langer te vermijden zijn, maar hoe langer dit duurt, hoe groter de schade is.

Albert Einstein
Albert Einstein24 feb. 2016 - 16:48

Wat zouden de bewoners van een Arabisch land ervan vinden, als er elke dag 5000 varkenskoppen over de grens marcheerden, die riepen: Jullie hebben een probleem!

NooT2
NooT224 feb. 2016 - 16:27

Mooie schrijfstijl! Inhoudelijk kan ik er minder mee, mij dunkt dat er in Europa, of in ieder geval in Nederland, echt niet zo'n vreemdelingenhaat heerst, maar de kruik gaat zo lang te water tot zij barst - de grote aantallen maken huiverig, zeker onder een bevolking die zelf het laatste decennium van crisis veel zekerheden onder zich weg heeft zien slaan. Oké, oorlog is oneindig veel erger dan crisis, maar het is duidelijk dat we hier niet de hele wereld kunnen opvangen en dat de crisissfeer wat dat betreft ook niet meewerkt. Wat mij intrigeert: Wat bedoelt de auteur nou toch met "Die toren was al uitgehold lang voordat de Egeïsche zee en de Balkan in grote getale bevaren en bewandeld werden." ? Mijn interpretatie is toch dat de auteur vindt dat we hier met z'n allen maar slechterikken zijn, ook al lang vóór de vluchtelingencrisis. Omdat we kritiek hebben op de Islam? Ik gok maar wat hoor, geïnspireerd door de alinea waarin de auteur suggereert dat Marokkanen en Turken nooit welkom zijn geweest, terwijl de kritiek op hen toch echt pas opkwam nadat individuen uit deze bevolkingsgroepen slecht integreerden, ondánks dat hen toch geen strobreed in weg werd gelegd!

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 feb. 2016 - 15:55

Niet erg toepasselijke uitgebreide metafoor. De meeste particulieren zouden de politie bellen als ongenode gasten hun huis probeerden binnen te komen.

Joop Schouten
Joop Schouten24 feb. 2016 - 15:32

Goed stuk. Bedankt.

1 Reactie
Dunya2
Dunya225 feb. 2016 - 13:05

@JanSobieske Bedankt voor je reactie. Alleen een opmerking over jouw standpunt: "Van zulke Polen kunnen we er wel een miljoen gebruiken". De Polen die hier zijn, zijn geen "vorsten" en als het aan de PVV ligt, nemen de Polen de banen in van Nederlandse werknemers, die meer recht hebben op die banen, omdat ze Nederlander zijn.

JanSobieski
JanSobieski24 feb. 2016 - 15:31

"Als we door blijven gaan met het beoordelen van mensen op hun afkomst of hun geloof, in plaats van daden en potenties." Mensen worden beoordeeld op hun daden. Immigranten dus ook. Die daden zijn juist het probleem. "hoer" sissende jongeren, intimidatie, criminaliteit, frauderen waar het maar kan, volstrekte minachting voor het land en de autochtone bevolking. Daarnaast speelt het gigantische aantal van allochtonen een rol. Zelfs als alle allochtonen zich prima aanpassen, gaat toch de Nederlandse cultuur verloren. Niemand wil een miljoen arabieren en niemand wil een miljoen chinezen. Dit is Nederland. Het land van Nederlanders en voor Nederlanders, net als China het land is van en voor Chinezen. Er zijn immense, nauwelijks oplosbare problemen met de huidige immigranten. Het is dus volstrekt logisch dat we niet nog meer problemen willen importeren. Allemaal ten kosten van onze cultuur en onze welvaart, "En wie binnen is, is binnen" Nee. Zodra er weer grenzen zijn, kunnen al deze mensen naar huis of naar een veilige plek in de buurt van hun thuisland. Daarna het Nederlandse paspoort afnemen van dubbele paspoorthouders die aangeven dat ze hier niet horen. Dan pas kunnen we een prettige samenleving vormen met de allochtonen die nog overblijven en die dus onderdeel willen zijn van de Nederlandse samenleving. Hoor jij daarbij? De omdraaiing van 'oorzaak en gevolg' en de verongelijktheid die daarop volgt, wijst in een andere richting. Een docu die vertelt over over de schadelijke gevolgen van immigratie voor de autochtone kinderen. (Zelf de politiek-correcte Femke Halsema wilde niet langer experimenteren met haar kinderen) 8 Ways Racially Diverse Schools Hurt White Kids https://www.youtube.com/watch?v=hPlRob1quME

2 Reacties
Dunya2
Dunya224 feb. 2016 - 19:46

@JanSobieski "Niemand wil een miljoen arabieren en niemand wil een miljoen chinezen. Dit is Nederland. Het land van Nederlanders en voor Nederlanders, net als China het land is van en voor Chinezen". Werkelijk, maakt u hier in Nederland de dienst uit? En maakt u daarbij een uitzondering voor de Polen? U heeft namelijk een Poolse achternaam. Volgens u is dan een miljoen Polen die de banen inpikken van Nederlandse arbeiders, ook niet gewenst. Bovendien zijn de meeste buitenlanders die hier wonen tot Nederlander genaturaliseerd of zijn ze hier geboren. Waar heeft u het over? En als u Pools blijkt te zijn dan mag u dat dan helemaal niet zeggen, of anders moet u het juiste voorbeeld laten zien door zelf terug te gaan naar uw eigen thuisland, Polen.

JanSobieski
JanSobieski24 feb. 2016 - 23:27

@Dunya Jan III Sobieski was een Poolse vorst uit de 17e eeuw. Zijn leven stond in het teken van de bescherming van de Europese waarden. Zijn grootste faam kreeg hij door zijn rol in het 'Beleg van Wenen' https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_III_Sobieski De engelstalige Wiki geeft een completer overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/John_III_Sobieski Van zulke Polen kunnen we er wel een miljoen gebruiken. ;-) De dienst wordt in Nederland uitgemaakt door mensen die Nederland willen veranderen. Door de mensen en partijen die zeggen dat Nederland een 'immigratieland' is. Wanneer hebben we dat als volk besloten? Wanneer hebben we ingestemd met het idee dat het goed is om duizenden jaren cultuur binnen één generatie (vrijwel) onherstelbaar te veranderen? Deze mensen hebben iets uit te leggen. Ik wil ons land alleen maar behouden. Waarom moet ik me verdedigen terwijl ik iets waardevols wil behouden? Laten we eens een referendum organiseren met de vraag: Wilt u dat Nederland een immigratieland is? Ja/Nee Het groepje mensen dat besloten heeft dat wij een immigratieland zijn maakt de dienst uit. Hun beleid blijkt desastreus te zijn en het is tijd dat dit groepje verdwijnt uit de machtspositie die het heeft en dat de stem van het volk weer gehoord gaat worden.

Westen
Westen24 feb. 2016 - 15:29

Het gaan niet de allochtoon in het algemeen maar om duidelijk begrensde allochtone groeperingen. Het gaat immers nooit om mensen met een Duitse, Braziliaanse, (afro)Amerikaanse of chinese /Indonesische achtergrond. Ook roemeens of pools wordt slecht zelden meer negatief over geroepen, zelfs niet door de pvv nota bene . Verder. Moslim is moslim. Een gemiddelde moslim is conservatiever dan een sgper. Een sgper is een gematigde moslim.

1 Reactie
Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius24 feb. 2016 - 17:04

Het meldpunt tegen Polen is toch nog steeds actief http://meldpuntoverlast.eu/nationaliteiten/polen/ " Heeft u overlast van Polen? Of bent u uw baan kwijtgeraakt aan een pool? Wij willen het graag horen. Meldpunt overlast biedt u op deze website een platform om uw klachten te melden."

overlever
overlever24 feb. 2016 - 15:17

"Kun jij je voorstellen dat..." Ja, dat kan ik me voorstellen. En als het me niet bevalt gooi ik de deur voor zijn neus dicht.

Freelux
Freelux24 feb. 2016 - 14:59

Totale omdraaiing van oorzaak en gevolg weer. Men is negatief over moslims dus integreren ze slecht? Nee, moslims integreren slecht, daarom zijn mensen wat negatief over deze bevolkingsgroep, vooral als er honderdduizenden tegelijk komen... Dit schrijfsel mist weer de kern van het probleem, namelijk dat moslims liever aan hun eigen cultuur, gewoontes en religie vasthouden, dan open te staan voor de Nederlandse cultuur. Hier een mooi interview waarin moslims het zelf toegeven: https://www.youtube.com/watch?v=WYCqtPl9MJQ&feature=youtu.be#! Daarnaast ontbreekt in dit artikel weer alle nuance met de zin: 'Kun jij je voorstellen dat jouw gast een vluchteling is met een probleem en dat jij onder de vluchtelingenproblematiek de vluchteling als probleem beschouwt en niet het probleem waar hij van vlucht?'. Een hoop 'vluchtelingen' vluchten niet voor een probleem... Wanneer gaan we de boel eens nuanceren en een scheiding aanbrengen tussen mensen die daadwerkelijk vluchtten en economische vluchtelingen...

5 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen224 feb. 2016 - 15:32

@ Freelux (15:59u) - jij draait oorzaak en gevolg om, al zie je dat niet. Stel: jij gaat om wat voor een reden dan ook naar een vreemd land. Oh, misschien is er een echte levensnoodzaak dat je gaan moet. Je verwacht de open en tolerante cultuur als dewelke dat zelfde land zichzelf zo graag aan de wereld verkoopt (verkoopt is meer passend dan men denkt). Je begint vol goede moed, je spant je in, je overweegt om knellende banden met je eigen afkomst langzaam losser te maken. En dan stort toch je wereld in. Dat land heet je helemaal niet welkom, en open is het ook al niet. Het gooit je dood met verplichtingen. Het overweegt kledingvoorschriften voor je vrouw, inclusief idiote boetes als die niet nageleefd worden. Je maakt weinig kans om te integreren, hoezeer je je best ook doet. Je bent een vakman, en toch lukken die sollicitaties niet. Er is een bijzonder grote groep botte en harteloze horken in dat land. Die storten op 24/7 basis stront over jou en de jouwen uit. Ze menen te weten dat jij je vrouw onderdrukt. En dat terwijl jullie beiden zielsveel van elkaar houden. Ze liegen en bedriegen dat het een aard heeft. Ze staan te rammelen aan de poorten van de verblijven waar land- of geloofsgenoten van je wonen. Ze gooien met vuurwerk en zijn stomdronken als ze je landgenoten bedreigen. Ze vinden dat er een piemel in de vrouwelijke ambtenaren, die die landgenoten willen helpen. Die landgenoten vinden zichzelf 'bezorgde burgers'. Die houtkoppen zonder ziel, die weten dat het een keer radicaal fout zal gaan. Daar hopen ze op. En dan hebben ze hun volgende leugen al klaar: de daders van de ramp, dat zijn niet die bezorgde burgers die moordden. Nee, dat is onze extreem-linkse regering, die altijd wegkeek, de problemen niet benoemde, en die honderdduizend ware feiten voor alle bezorgde burgers verborgen heeft. Nou, dan weet je dat je niet welkom bent, wat je ook doet. Je loopt zelfs gevaar in dat landje van belofte. Maar je zit er wel aan vast, want je kunt niet meer terug. Je bent al wel, zij het helemaal alleen, ingeburgerd. Met dank aan die gevaarlijke bezorgde burgers ben je nu: helemaal alleen, het ergste wat er is voor een mens. Zou je dan nog willen, nee, kúnnen integreren? Nee, je trekt je terug op jezelf, en wat later samen met wat lotgenoten. Jullie gaan weer de taal van thuis spreken, de gewoontes van daar opnieuw oppakken, en jullie beginnen de wat strengere regels van je eigen godsdienst te herwaarderen.

jahoor2
jahoor224 feb. 2016 - 15:46

@Freelux. Nee jij draait het om. Het merendeel van de Moslims integreert helemaal niet slecht maar door steeds dat soort onzin te blijven schreeuwen maak je het zeker niet beter. Je moet mensen beoordelen op hun daden en niet op hun afkomst of andere groep waar jij denkt dat ze bijhoren. Jij loopt, als Nederlander, ook niet de hele dag op klompen, wiet te roken en je vrouw te prostitueren.

Freelux
Freelux24 feb. 2016 - 17:03

Haha, grappig dat links meteen in de verdediging schiet als je het feit benoemt dat moslims van alle bevolkingsgroepen in Nederland gemiddeld het slechts integreren. @Frank Lessen Als ik naar een andere land zou immigreren zou het eerste zijn wat ik doe me aanpassen aan dat land, de taal leren. In Nederland lopen moslims rond die al 20 jaar in Nederland wonen, maar nog nauwelijks Nederlands spreken. Daarnaast schets je een karikatuur van hoe Nederland met moslims omgaat. 'die bezorgde burgers die moordden'? Echt? Welke moorden zijn er al gepleegd door bezorgde burgers? Moslims integreren gemiddeld genomen gewoon slecht. Punt. Daar mogen we best kritiek op hebben, net zoals we in Nederland op zo veel dingen kritiek hebben. Kritiek heeft ook als doel om dingen te verbeteren. De kritiek dat moslims slecht integreren is bedoeld voor de moslims die slecht integreren. Laat ze dit eens verbeteren zou ik zeggen. Die kritiek is niet bedoeld voor moslims die goed integreren. Wie de schoen past trekken hem aan, zoals altijd geldt. Maar volgens jullie mag je geen kritiek hebben op het slechte integreren van bepaalde moslims omdat je dan ook de welwillende moslims wegzet. Wat een onzin. Deze stelling zegt namelijk wel erg veel over de zelfkritiek van moslims. Als ik de buren mij aanspreken dat mijn zoon herrie schopt, dan is ook niet het eerste wat ik doe roepen: 'Ja, maar dat is helemaal niet waar, jullie discrimineren'. Nee dan houd ik mijn zoon in de gaten en ga hem analyseren en als blijkt dat hij idd stennis schopt dan spreek ik hem daarop aan. Hier zit echter het probleem bij veel moslims. In plaats van dat ze de eigen groep analyseren en kijken of een gedeelte van de moslims idd slecht integreet kruipen ze meteen in de slachtofferrol en doen net of ze allemaal gediscrimineerd worden, terwijl de kritiek in feite alleen betrekking had op degenen die slecht integreren...

Moeder Pietje
Moeder Pietje24 feb. 2016 - 18:40

Frank "je overweegt om knellende banden met je eigen afkomst langzaam losser te maken." En dat geloof je zelf? :)

Moeder Pietje
Moeder Pietje24 feb. 2016 - 18:42

Freelux 20 jaar?! Ik loop nu al sinds 89 rond in Rotterdam en kan je verzekeren dat ik struikel over moslims die al veel langer hier zijn dan 20 jaar en het ook niet spreken.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen224 feb. 2016 - 14:55

Klopt. Khalid El Housni schrijft het nog eens welsprekend op: een waarheid die zo evident is is, dat ze eigenlijk niet steeds opnieuw aan ons verteld zou moeten worden. Maar nu veel landgenoten hun ware aard laten zien, denk je opeens: is die waarheid wel evident? Helaas voor velen niet. Die ontpoppen zich als harteloze horken, afgunstige haatzaaiers, en jaloerse leugenaars. Bij rechts zit het altijd goed. Men fokt elkaar op, verkoopt geruchten als harde feiten, wijkt de echte problemen uit, en mocht er zich binnenkort een ramp voltrekken, als gevolg van de algemene ophitserij, omdat een labiel rechts persoon, of meerdere rechtse typetjes, mensenlevens beëindigen, dan zijn natuurlijk de moordenaars niet schuldig (net zoals rechts Breivik eigenlijk wel een wakker goser vindt); nee hoor, de extreem-linkse en wegkijkende regeringen in het Westen zijn schuldig. Die houden tienduizenden feiten onder de pet, en die moet je veroordelen. Tragische waarheid: rechts trekt zich niets aan van fatsoen en eerlijkheit. Het commiteert zich niet aan normale omgangsvormen. Voor rechts is niets heilig. Rechts wekt zelf deze indruk: een groep harteloze barbaren te zijn, die hun animale driften de vrije loop willen laten.

6 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen224 feb. 2016 - 15:02

'eerlijkheit' Argh!

naraga
naraga24 feb. 2016 - 15:20

Anderen er van betichten dat zij fatsoen en eerlijkheid missen, na het schrijven van zo'n leugenachtig misselijkmakend plempsel. Je moet het maar durven.

Nico de Mus
Nico de Mus24 feb. 2016 - 15:44

%gevolg van de algemene ophitserij, omdat een labiel rechts persoon, of meerdere rechtse typetjes, mensenlevens beëindigen, dan zijn natuurlijk de moordenaars niet schuldig% Goh vervang rechts door links en je hebt de moordenaar van PIM te pakken.

Moeder Pietje
Moeder Pietje24 feb. 2016 - 19:41

een nieuw dieptepunt voor Frank

overlever
overlever24 feb. 2016 - 20:44

Ik ben nu toch vooral bezorgd over Lenssen Moeten we niet zorgen dat Frank hulp krijgt? Desnoods gedwongen opnemen?

Frank Lenssen2
Frank Lenssen225 feb. 2016 - 8:44

@ overlever en de anderen - dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik gevoelige snaren raak, als anderen niet op de portée van mijn bijdragen ingaan, maar in schampere en beledigende one-liners reageren. Dan denk ik: goed gedaan Frank. Want ze kunnen je niet weerleggen. Schelden doet geen pijn, en zo is dat.

Harba Lorifa
Harba Lorifa24 feb. 2016 - 14:46

Het zal wel niet zo bedoeld zijn, maar dit lijkt meer op n pleidooi om helemaal niemand binnen te laten. Om de deur dicht te laten als het ware.

2 Reacties
H.Witte
H.Witte24 feb. 2016 - 14:59

Slechte lezer

Harba Lorifa
Harba Lorifa24 feb. 2016 - 15:56

Ik n slechte lezer of de auteur n slechte schrijver. Maar t zal wel t eerste zijn. "Kun jij je voorstellen dat er een gast bij je aan de deur staat, dat je de deur opendoet en vervolgens..." waarna n hele riedel aan vervelende dingen komt.