Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Onrust op financiële markten brengt onderbelichte risico’s van casinopensioen goed in beeld

  •  
06-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
26010 keer bekeken
  •  
ANP-502756125

Gelukkig zijn grote pensioenfondsen nu nog niet ingevaren

De kans op een recessie hangt altijd als een zwaard van Damocles boven de economie van ieder land. De economische ontwikkelingen in de Verenigde Staten (VS) zijn daarbij belangrijk om in de gaten te houden.

Er is een belangrijke ontwikkeling te melden over de omvang van de staatsschuld van de VS. Die is al tijden extreem hoog maar heeft nu een omvang die tot zorgen leidt. De staatsschuld in de VS bedraagt in augustus 2024 35 biljoen dollar. Dat zijn 12 nullen die achter het getal 35 staan.

Voornoemde staatsschuld groeit gestaag door. Omdat de dollar nog steeds de meest gewilde munteenheid in de wereld is, kan de staatsschuld van de VS ook hoger zijn dan de staatsschuld van een ander land. Maar ook voor de VS zijn er grenzen. De kans op bezuinigingen is dan ook reëel en dat zal vervolgens haar invloed hebben op andere economieën.

Met de toenemende onrust op het geopolitieke vlak is de kans dan ook groot dat een recessie niet op voorhand uitgesloten kan worden. Pal vóór de grootschalige omzetting van ons huidige pensioenstelsel naar het nieuwe pensioenstelsel, waarin een collectief vermogen van 1500 miljard euro in individuele spaarpotjes moet worden omgezet. Invaren wordt dat genoemd. In dit uiterst negatieve financiële klimaat gaan de pensioenfondsen de komende jaren invaren. Meer op hoop van zegen dan dat er een valide en goed onderbouwd uitvoeringsplan zonder losse eindjes aan ten grondslag ligt. De wet is er nu eenmaal en alle grote en felle voormalige tegenstanders van het nieuwe stelsel zoals de nieuwe regeringspartijen PVV, BBB en NSC, doen er opmerkelijk genoeg het zwijgen toe.

Iedere pensioengerechtigde is straks afhankelijk van stabiele financiële markten. Voor een pensioen dat meebeweegt met de ontwikkeling van beurskoersen geeft dat een onrustig gevoel. Vooral voor pensioengerechtigden die al met pensioen zijn of niet ver van hun pensionering meer afstaan. Nederland heeft zichzelf opgezadeld met een nieuw pensioenstelsel waarin, als de financiële markten stabiel zijn en blijven, het pensioen goed geborgd is en blijft. Alleen gaat dat niet op als deze markten een hoge graad van grilligheid en onvoorspelbaarheid tonen gedurende een langere tijd. Ondanks allerlei ingebouwde (schijn-)zekerheden in het nieuwe stelsel, blijven er genoeg onzekere en uiterst kritische factoren staan die recht doen aan de kwalificatie van casinopensioen.

Als rekening wordt gehouden met de huidige situatie in de wereld en alle voor economieën relevante ontwikkelingen en feiten, zoals klimaatverandering, energie- en watercrisis, vergrijzing, internationale conflicten en oorlogen en instabiele landen en economieën, dan is waarschijnlijk ook niet meer te ontkomen aan het casinokarakter van onze pensioenen.

Voor alle generaties zal het een uiterst onzekere economische toekomst worden. We hebben nu nog geen centje pijn in Nederland, maar of dat zo blijft is uiterst ongewis.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

Uitgekleed
Uitgekleed
8 aug. 2024 - 8:50
De fout die gemaakt wordt is dat er wordt gekeken naar de samenstelling van de balans, maar de juiste aanpak is dat de kasstroom als uitgangspunt wordt genomen. Gaan we door met het veranderen van defined-benefit naar defined-contribution zoals dat in America in 1980 plaats vond, waar nu algemeen erkend is dat deze grote verandering ‘ has wrecked Americans retirement security’
ValsPlat
ValsPlat
7 aug. 2024 - 21:14
Waarom geen pensioenstelsel waarin de deelnemerzelf bepaalt op welke wijze rendement behaalt wordt (rente, aandelen of een mix daarvan)? Bovendien is een bedrijfstak gebonden pensioenfonds al meer dan 20 jaar niet meer van deze tijd. Immers in je carriëre switcht men gemakkelijk van baan, bedrijfstak en ook soort dienstverband (full-time, part-time, ZZP, uitzendbureau). Een persoonlijke rekening bij een door de staat gecontroleerde pensioenorganisatie die je blijft houden indien je switcht, is véél praktiser. Als je daarbij ook nog permanent inzicht hebt in het voor jou opgebouwde vermogen dan is het helemaal mooi.
2 Reacties
Vuurrood
Vuurrood8 aug. 2024 - 8:48
U schrijft: Waarom geen pensioenstelsel waarin de deelnemer zelf bepaalt op welke wijze rendement behaalt wordt (rente, aandelen of een mix daarvan)? U denkt dat iedere deelnemer voldoende onderlegd is en verstand heeft van beleggen?
ValsPlat
ValsPlat8 aug. 2024 - 11:27
@Vuurrood: Nee, maar gelukkig hebben de pensioenfondsen daarvoor meer dan genoeg experise in huis. Dus het volstaat als de deelnemer aangeeft: Gebruik mijn pensioenpot om rendement te genereren op basis van rente of op basis van aandelen.
Pater
Pater
7 aug. 2024 - 16:42
De pensioenen zijn altijd afhankelijk geweest van stabiele financiële markten. En toe die een crisis doormaakten zijn de pensioenen vele jaren niet verhoogd.
gert41jan
gert41jan
7 aug. 2024 - 10:30
Joh, wat maak je je druk; die 1,5 biljoen is een vette bonus voor de banken en verzekeraars ! EN die gepensioneerden kunnen toch gewoon weer gaan werken als al dat geld is opgesnoept door de banken en verzekeraars ? Dat is het hele idee van de verandering; lekker cashen over de ruggen van mensen die wel betalen maar niks bepalen....
1 Reactie
Adriek
Adriek9 aug. 2024 - 8:11
"lekker cashen over de ruggen van mensen die wel betalen maar niks bepalen" Dat is de basis van het kapitalisme, goed samengevat.
Backtobasics
Backtobasics
7 aug. 2024 - 7:04
De financieele markten zijn voor mij de kern en belichaming van alles wat fout en onrechtvaardig is aan de huidige tijd en het doorgeslagen kapitalisme. "Geld met geld verdienen" is in de kern al zeer dubieus , en blijkt ook zeer destructief te zijn omdat het ervoor zorgt dat rijken steeds rijker worden en de tweedeling in de wereld steeds obcenere vormen aannneemt. Wie een beetje de beursen volgt weet dat enige moraliteit niet bestaat in deze wereld, en dat bv wanneer er mensen ontslagen ( wat altijd een persoonlijk drama is) worden.................. aandelen vaak stijgen. De twee zeer menselijk gezien primtieve drijfveren van "angst en hebzucht" voeren de boventoon en bepalen voornamelijk de koersen. Het is eigenlijk in en in triest dat deze instellingen zo veel macht naar zich hebben toegetrokken, dat ze nu in staat zijn meer te bepalen dan democratisch gekozen regeringen . "Hebzucht en angst" zijn de primtieve pijlers van de koers uitslagen.
1 Reactie
Jozias2
Jozias27 aug. 2024 - 12:15
@backtobasics Teveel personeel en dus personeelskosten ten opzichte van de omzet maar ook te weinig personeel waardoor de productie lager is dan gewenst en dus de omzet minder is is slecht voor de winst en dus het resultaat van het bedrijf. Dat is weer van invloed op de waarde van het bedrijf en dus de koers van het aandeel. Dus ja ontslag kan leiden tot een hogere koers maar personeels tekorten net zo goed.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
7 aug. 2024 - 0:15
Wachten met omshakelen als er risico van groot verlies is lijkt wijs. Het lijkt toch al dat het erg langzaam zal gaan, dus dat past, maar wie weet of die dingen goed samenkomen. De een (een besluit) is regeren en de andere (we zien maar wat er gebeurt maar het process blijft doordenderen) is kans.
hgroen2
hgroen2
6 aug. 2024 - 21:27
[Iedere pensioengerechtigde is straks afhankelijk van stabiele financiële markten. dat zijn we nu ook al. Pensioenfondsen beleggen nu eenmaal om je pensioen te kunnen uitkeren. Niet voor niets zijn de nodige jaren de pensioenen niet gecorrigeerd naar inflatie omdat de fondsen, door tegenvallende beleggingsresultaten, onder het vermogens criterium uitkwamen. Dus op dat punt verandert er niets. Het grootste verschil tussen de huidige opzet en de nieuwe, is dat het risico sneller wordt doorgegeven. ie: hoger of lager pensioen. En voorheen werd dat uitgemiddeld.
4 Reacties
Adriek
Adriek6 aug. 2024 - 22:32
Dat sneller doorberekenen heeft vooral voordelen voor de pensioenfondsen: ze kunnen meer risico nemen en hogere kosten doorberekenen want het risico ligt volledig bij de klant.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 aug. 2024 - 11:24
Pensioenfondsen moeten beleggen. Een Dagobert Duck geldpakhuis is geen optie.
geaaart
geaaart8 aug. 2024 - 7:04
Beste hgroen2, Deze zin in uw tekst klopt niets van. "Niet voor niets zijn de nodige jaren de pensioenen niet gecorrigeerd naar inflatie omdat de fondsen, door tegenvallende beleggingsresultaten, onder het vermogens criterium uitkwamen" Heb diverse deskundigen de afgelopen jaren meermaals uit zien leggen dat de koppeling van de marktrente aan de rekenrente van de pensioenfondsen in 2007 die jarenlange stilstand van onze indexatie heeft veroorzaakt. Al 50 jaar of langer mochten pensioenfondsen ca. 3 % rekenrente gebruiken om de dekkingsgraad te kunnen bepalen. Als dat door Rutte's slimme marktrentekoppeling dan zakt tot zelfs 0,1% af en toe zit dat écht niet in de bellegingsresultaten! Voorbeeld? IN 2007 hadden de fondsen bij elkaar 700 miljard in kas. In 2018 was dat zelfs al bijna 1800 miljard!! Dus HOEZO slechte beleggingsresultaten? DAT was nou PRECIES wat de heren Rutte en Koolmees en hun voorlopers Klijnsma en Samsom van de PvdA ons wilde doen geloven. Nederland is in de EU het énige land wat dit ons geflikt heeft, de rest gebruikt gewoon de EU regels die nog steeds rond 3% rekenrente zitten. Geen énkel ander EU land hebben we gehoord over deze indexatie ellende. Heeft u het boek van Pensioendeskundige Rob de Brouwer al eens gelezen? Die legt dit sluwe en idiote rekenrente aanpassing perfect uit in klare taal. Nog niet overtuigd? Mijn eigen pensioenfonds had in 2007 4 miljard in kas en 1 miljard voor calamiteiten. In 2023 was het al 10 miljard en 2 miljard reserve..
Adriek
Adriek8 aug. 2024 - 17:48
Daniël, ik heb een kleine levensverzekering die al jaren een rendement van vijf tot zes procent oplevert. Voor aftrek van 'kosten'. Na die kosten is het rendement vrijwel nul. Als ik destijds het geld op een gewone spaarrekening had gezet had ik ruim meer winst gemaakt. Het mag dan formeel geen woekerpolis heten, als je het met 'de markt' vergelijkt is het rendement (door de absurde kosten!) om te huilen.
itsme3
itsme3
6 aug. 2024 - 21:17
Alhoewel de staatsschuld van de VS natuurlijk absurd hoog is, vergeet de schrijver dat die staatsschuld uit twee komponten bestaat: interne schuld (schuld aan andere overheidsinstellingen en aan het stelsel van centrale banken) en externe schuld (niet overheidsgerelateerde schuldeisers). De eerste categorie is vestzak-broekzak, de tweede categorie bedraagd iets meer dan de helft van de totale staatsschuld. Voor de solvabiliteit van een land is vooral het laatste van belang, en dan nog vooral dat gedeelte dat in handen is van niet-Amerikanen.
PieterK60
PieterK60
6 aug. 2024 - 20:50
Wel wat kort door de bocht hoor, dit verhaal. Een Casinopensioen? Dat hebben we dan altijd al gehad. We weten sinds de Fin.crisis van 15 jaar terug, dat in het huidige systeem uitkeringen niet meer geïndexeerd werden, ook nu nog lopen die indexaties achter t.o.v. 15 jaar inflatie. Gevolg van lage rente, koersen die een duikvlucht maakten voordat ze weer herstelden, kortom ook in het oude systeem bewoog het pensioen. Alleen op een rare niet parallel aan de economie verlopende manier. Kan je een boek over schrijven. Maar Casinopensioen? Het is of je van Holland Casino naar Las Vegas gaat misschien? We hadden het al en we houden het gewoon.
Jozias2
Jozias2
6 aug. 2024 - 20:42
Koersdaling, mooie tijd om aandelen te kopen.
Cor Mol
Cor Mol
6 aug. 2024 - 20:12
Omdat er qua beleggingsbeleid nauwelijks iets zal veranderen, gaat het onder het nieuwe systeem ook om de verdeling van het rendement, het rendement is bij ongewijzigd beleggingsbeleid immers gelijk. Het risico voor pensioendeelnemer is onder het oude en nieuwe stelsel gelijk omdat er naast de terugbetaling van de pensioenpremie niets meer te verdelen valt dan wat er aan rendement daadwerkelijk wordt gemaakt. Het oude stelsel was net zo risicovol als het nieuwe. Zonder risico wordt er gegeven de inflatie nauwelijks rendement gemaakt. Niet uit te sluiten is dat je onder het nieuwe stelsel toch een oor aangenaaid krijgt b.v.: a) hoe risicovol wordt het beleggingsbeleid voor uw leeftijdscategorie in de toekomst en heb ik daar nog iets over te vertellen? b) Wat gebeurt er met de indexatieachterstanden - krijgen we daar nog wat van gezien de behaalde rendementen in het verleden en de niet marktconforme rekenrente? c) Wat gebeurt er met mijn in het verleden te veel betaalde doorsneepremie en hoeveel schiet ik er bij het invaren bij in? d) In het verleden hebben sommige werkgever( en werknemers) geld uit de pensioenpot gehaald anders dan voor regulair pensioen. Hoe wordt die pensioenroof verdeeld onder de deelnemers? e) Wanneer krijg ik het stelsel goed uitgelegd. Er is hier toch duidelijk sprake van een brengschuld van de politiek en de werkgever?
2 Reacties
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers8 aug. 2024 - 6:40
Ik dacht dat de klant beleggings keuzes zou krijgen.
Adriek
Adriek9 aug. 2024 - 8:36
Mijn uitleg is dat de pensioenverzekeraars meer ruimte krijgen om te speculeren met ons geld en de (grotere) risico's nog makkelijker op de klant kunnen afwentelen. Zonder bewijs, maar de samenstelling van de (vorige) regering en de geschiedenis van hun (financiële) beslissingen geven duidelijk de richting aan: meer vrijheid voor het grote geld, de burger betaalt toch wel.
jbijsterveld
jbijsterveld
6 aug. 2024 - 17:55
Ik zou eerst wel eens antwoord willen op de vraag waar 400 miljard aan pensioengeld is gebleven. Amper twee jaar geleden zat er 1900 miljard in de pensioenpot.
9 Reacties
Leondebeste
Leondebeste6 aug. 2024 - 19:41
Daar heeft Lubbers en consorten destijds in gegraaid....
Cor Mol
Cor Mol6 aug. 2024 - 19:49
In 2020 steeg de rente fors, waardoor de vastrentende waarden ook fors in waarde daalden (disagio). De indirecte beleggingsopbrengsten van de pensioenfondsen waren dat jaar een verlies van € 415,6 mld. De directe beleggingsopbrengsten waren dat jaar € 29,5 mld. https://www.dnb.nl/statistieken/data-zoeken/#/details/baten-en-lastenrekening-pensioenfondsen/dataset/dd3f0062-f6b5-4ba7-9838-c3f81f7698c2/resource/599738cd-cb1e-4ff9-95a6-5bb5f241616d
Charente
Charente6 aug. 2024 - 20:52
Geef ff je bron naar die 1900 miljard...
hgroen2
hgroen26 aug. 2024 - 21:28
groot deel van de pensioenpot wordt bepaald door resultaat op lang lopende beleggingen. als de beurzen zakken en de waarde van investeringen daalt, dan daalt ook het aanwezige vermogen in de pensioenpot
PversusNP
PversusNP6 aug. 2024 - 22:41
Het heeft niks te maken met de beurzen zoals @hgroen2 beweert. De reductie is puur wegens verdiscontering van vastrentende beleggingen. De rentes zijn gestegen en hierdoor daalt de waarde van obligaties. Tegelijkertijd wordt het aan te kopen pensioen ook goedkoper omdat de rente hoger is. Daarom moet je de kracht van een fonds niet beoordelen op hun Bezittingen of hun Lasten maar op het eigen vermogen. Deze is gestegen en kon pensioen worden geïndexeerd en door de indexatie is hun eigen vermogen weer gedaald.
enno10
enno107 aug. 2024 - 4:35
Inderdaad, daar hoor je niets van, schoftige graaiers zijn het, en wij kunnen alleen maar toekijken....
EricDonkaew
EricDonkaew7 aug. 2024 - 5:05
@groen --------------------- Alleen zakken de beurzen niet. Ze stijgen juist. Is jouw shift-toets trouwens kapot?
hgroen2
hgroen28 aug. 2024 - 0:15
PversusNP 7 aug. 2024 - 0:41 je vertelt het halve verhaal. ja rente bewegingen onder invloed van cenrale bank beleid maar ook beurs ontwikkelingen bepalen waarde van obligaties tegelijkertijd zit in de portefeuille van fondsen, ook aandelen in meerder vormen. en die zijn toch echt beurs gedreven.
Adriek
Adriek9 aug. 2024 - 8:40
Pensioenfondsen schijnen (ook) veel in vastgoed te beleggen. Zowel de aandelenkoersen als de vastgoedprijzen zijn zo ongeveer verdubbeld in de afgelopen periode, de pensioenpotten zouden daarom ook verdubbeld moeten zijn. Zelfs met de krankzinnige 'kosten' die doorberekend worden. Er moeten dus ergens grote hoeveelheden geld 'weglekken'. En dan gaat het over vele honderden miljarden, veel meer dan er aam pensioenen uitgekeerd wordt.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
6 aug. 2024 - 17:53
Wanneer zijn we eens klaar met onze levens te laten bepalen door een stelletje gokkers met pakken aan?
4 Reacties
Armoedegrens
Armoedegrens6 aug. 2024 - 19:33
Als het nou nog gokken zou zijn, maar het lijkt meer op een gestructureerde overheveling.
Willem V
Willem V6 aug. 2024 - 19:49
Terechte vraag lijkt me. Gisteren grote paniek, beginnend op de Japanse beurs en een dag later is er ineens geen vuiltje meer aan de lucht. Wat is dit voor gekkigheid? Is de wereldeconomie in één dag hersteld? Wat heeft dit eigenlijk te maken met de reële economie waarin mensen dingen maken en verkopen. En daar moet dan mijn pensioen van afhangen. Gekkenwerk.
hgroen2
hgroen26 aug. 2024 - 21:29
misschien je eerst eens verdiepen in de materie. voor jou info: er wordt nu ook belegd / gegokt met je ingelegde pensioengeld.
Adriek
Adriek6 aug. 2024 - 22:35
We zitten er allemaal tot over onze oren in: we zijn er nooit klaar mee, tenminste niet zolang het systeem niet totaal implodeert. Dat laatste gaat nog wel een keer gebeuren maar ik hoop pas na mijn tijd.
Farmer3.0
Farmer3.0
6 aug. 2024 - 16:53
PVV, NSC, BBB, SP, FvD, PvdD een aantal partijen die tegen het nieuwe Pensioenstelsel waren in het laatste kabinet Rutte. De overige partijen waren voor, zelfs partijen als de PvdA en GroenLinks. ( al repte GL er met geen woord over, volgens mij zelfs niet in hun verkiezingsprogramma)
2 Reacties
Adriek
Adriek6 aug. 2024 - 22:36
De pvv staat erom bekend overal tegen te zijn maar ondertussen heel vaak braaf mer de regering mee te stemmen. (Tijdens de vorige kabinetten.)
EricDonkaew
EricDonkaew7 aug. 2024 - 5:02
@Farmer ------------------------ Volgens mij hebben de middenpartijen aan de totstandkoming meegewerkt. Dan kun je nu niet opeens tegen zijn natuurlijk.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor