Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Onlusten op 'probleemeiland' Urk, brandhaard coronavirus weigert vaccinaties

  •  
22-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Tientallen jongeren veroorzaken onrust op Urk

© URK - Politie en brandweer kwamen af bij ongeregeldheden door jongeren met vuurwerk op Urk. Tientallen jongere staken vuurwerk af en stichtten brandjes op het voormalige eiland. ANP GINOPRESS

Grote groepen jongeren hebben zich zaterdagavond in Urk schuldig gemaakt aan brandstichting, vuurwerkcriminaliteit en geweld tegen hulpverleners.
"Volgens een getuige ging het om honderden mensen die stonden toe te kijken en verplaatsten de onlusten zich van het haventerrein naar de Akkers. De politie was in groten getale aanwezig. Naast agenten uit Urk werden er ook politiemensen uit omliggende regio’s opgeroepen, laat een woordvoerder weten. Naast het afsteken van zwaar vuurwerk werd er op de Akkers ook brandgesticht. Volgens een woordvoerder van de brandweer zijn een afvalbrand en een brand in een auto in het Wilhelminapark geblust. De brandweerlieden en agenten werden tijdens hun werk bestookt met vuurwerk. Verschillende kliko’s gingen daarnaast in vlammen op."
De politie heeft geen enkele verdachte gearresteerd. Het is volgens Omroep Flevoland onduidelijk wat de aanleiding is voor de geweldsuitbarsting.
Ondertussen speelt er een andere nijpende kwestie op het voormalige eiland dat moeite heeft met integratie en al langer geteisterd wordt door drugsproblematiek. Bij dat laatste bleek onder meer een SGP-wethouder betrokken. De gemeente is een brandhaard van het coronavirus maar de overwegend fundamentalistisch-christelijke bevolking weigert zich straks te laten vaccineren, schrijft Trouw.
"Het is crisis op Urk nu het coronavirus razendsnel om zich heen grijpt in het dorp met ruim 21.000 inwoners. Afgelopen week tijdens de piek telde het dorp in verhouding de meeste positieve tests van heel Nederland. Zaterdag waren op Urk 190 besmettingen op de honderdduizend inwoners, er kwamen veertig positieve tests bij. Het toenemende aantal besmettingen is niet de enige zorg op Urk. Het geloof in goddelijke voorzienigheid is een groot goed op het voormalige eiland in de Zuiderzee. De bereidheid om te vaccineren is daarom van oudsher laag en stuit op principiële religieuze bezwaren. Vorig jaar zomer was er nog een lokale mazelenuitbraak in het vissersdorp, niet gek als je bedenkt dat in 2019 slechts 58,5 procent van de 2-jarigen op Urk volledig was ingeënt. Ter vergelijking: het gemiddelde in Nederland ligt op 91 procent."
De krant laat een dominee aan het woord die weigert zijn gelovigen op te roepen tot vaccinatie. “Ik wil niet heersen over iemands geweten.” De plaatselijke ChristenUnie zegt ‘respectvol’ te willen omgaan met de gelovige weigeraars en maakt zich liever druk om anti-vaxxers die zich beroepen op complotfantasieën. “Deze groep groeit heel hard op Urk”.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (68)

Visionair NL
Visionair NL25 nov. 2020 - 14:55

Deze vaccinweigering is een probleem onder alle gelovigen, ook de bijbelbelters en meeste islamieten moeten er niets van hebben.

Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin23 nov. 2020 - 16:06

Geweten is weten in de verleden tijd.

Jaco38
Jaco3823 nov. 2020 - 14:56

“LBNB 23 november 2020 at 13:49 @~Jaco38 Inderdaad, ik vind dit soort generaliseringen belachelijk. Extreem rechts doet dit ook door steeds maar moslims te benoemen als gehele groep en extreem links wil zo graag bewijzen dat christenen het ook doen dat ze zelf er ook van gaan discrimeneren. Dit gebeurd ook bij mensen die kritiek hebben op het coronabeleid of vragen omtrent het klimaat. Het zijn meteen ‘viruswaanzinnigen’ of ‘klimaatontkenners’.” Eens, en eerlijk gezegd kan ik mij daar ook over opwinden omdat dit soort stigmatisering ons totaal niet helpt in het streven naar een steeds diverser wordende samenleving waarin we als atheïsten, moslims, christenen of welke andere overtuiging respectvol met elkaar samenleven. Het is ook arrogant, negatieve eigenschappen op een groep waar jezelf niet toebehoort, voedt een gevoel van superioriteit in de bubbel. Kijk die tokkies daar in dat gekke Urk eens.... Effect is dat Urkers zich steeds minder verbonden voelen met de samenleving en wantrouwen groeit. Parallel kan worden getrokken met gesloten etnische gemeenschappen. Het zit in dezelfde sfeer als in een artikel over Marokkaanse probleem jongeren out of the blue “Islam” als tag te plaatsen. Dat dit ook bij moslims gebeurt (niet op Joop neem ik aan) is wel het allerslechtste en minst principiële argument dat kan worden opgevoerd voor legitimatie.

2 Reacties
The Apple
The Apple23 nov. 2020 - 17:42

Zo is dat: op Urk gaat het gewoon om inteelt.

Libertain
Libertain24 nov. 2020 - 9:25

@Jaco, ("Parallel kan worden getrokken met gesloten etnische gemeenschappen.") Het betreft inderdaad direct het betrokken gesloten etnische gemeenschap. Tevens is het brandhard van xenofobie, racisme, drugsgebruik enz. Uiteindelijk durft iemand glashelder het bron van de traditionele xenofobe cultuur aan te wijzen.

Fredje3
Fredje323 nov. 2020 - 7:51

Wat dan wel weer leuk is aan dit stuk is de uiteenzetting over het orthodox Christelijk gedrag. Niet dat daar iets mis mee is. Echter, is deze uiteenzetting en natuurlijk ook de tag "Christen" alleen maar mogelijk bij Christenen. Als hiervoor andere redenen zouden zijn en een andere tag, dan zou je dit stuk eerder verwachten bij Powned of Geen Stijl. Die overigens zich niet schromen de juiste (keiharde) uiteenzettingen een tags te gebruiken. Zij maken geen onderscheid in geloof of wat dan ook en trappen tegen alles wat niet klopt.

3 Reacties
Libertain
Libertain23 nov. 2020 - 9:27

@Fredje, ben je alweer op de verkeerde website beland? Hier is het nog geen rechtse Powned of GeenStijl, die zullen nooit iets kritisch over Urk durven zeggen oftewel over de geliefde rechtse relschoppers, anders krijgen ze meteen Wilders over hun heen.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194723 nov. 2020 - 12:55

@Libertain U zit er duidelijk naast met uw verwijt aan een ander op de verkeerde site te zitten. Deze voor de Urkse 'christenmensjes' negatieve tekst pluk ik zo uit Geen Stijl. Zit u wel op de goede site? "Heel erg sympathiek van de kerkgangers op Urk, dat ze hun lichaam in dienst stellen van de wetenschap. Zo heeft de rest van Nederland ook nog wat aan dat introverte, stichtelijke en oersaaie gewauwel over makkertje Jezus. Het experiment werkt als volgt. Kerkgangers op Urk gaan gewoon nog met z'n allen naar de kerk vanuit de gedachte 'de Bijbel roept op'. Het doel van het experiment is om zo snel mogelijk te sterven aan corona, dan heb je gewonnen. Bij coronaklachten wordt samen gebeden, gezongen, gelezen in de Bijbel en als een klein kind genezen moet worden mag hij mee met een dominee of priester. De andere casusgroep zijn mensen die zich wel gewoon houden aan de voorschriften, niet met z'n allen op elkaar gepakt de pik van Jezus bezingen en bij klachten krijgen zij zorg, aandacht en medische hulp. Zo komen we voor eens en voor altijd te weten waar je eerder aan sterft: de kerk of medische wetenschap. Wel oneerlijk dat de christenmensjes niet doen aan vaccineren want dat levert ze alvast een mooie voorsprong op. Als je zo wilt winnen.. (https://www.geenstijl.nl/5152740/thank-god/)

Jaco38
Jaco3823 nov. 2020 - 15:08

“Libertain: @Fredje, ben je alweer op de verkeerde website beland?” De gemiddelde reacties op christenen op GeenStijl lijkt helaas best veel op hoe hier gereageerd wordt. Alles wat met christendom te maken heeft is als rood vlees in de arena. Het regent niet-respectvolle ad hominems (idioten, gekkies etc.). Positieve verschil is dat op GeenStijl de onderbuik massaal leegloopt en hier gelukkig meer serieuze nuancering te vinden is. Verklaring ligt voor de hand, schijnt dat actieve reageerders op fora gemiddeld vaker mannen van een zekere leeftijd zijn en hoewel dit natuurljk ook een generaliserende uitspraak is, is dit de groep die vaker actief heeft gebroken met het christelijke geloof, zit veel negatief sentiment.

Libertain
Libertain23 nov. 2020 - 7:23

Meer dan 70% van de verkiezingsstemmen gaan in Urk naar ultrarechtse partijen. Urk is derhalve een der bekendste bastionen van ultrarechts in ons land. Die ultrarechtsen worden nog altijd gepamperd volgens de bekendste nationale slogan ons-kent-ons. In het tegengeval was de ME allang in het spel om orde op zaken te krijgen. Simpel zat. De vraag is waar zijn Wilders, Baudet en dergelijke om openbaar deze soort gedrag af te wijzen omdat deze gewelddadige terroristen horen niet in een sociaal vacuüm te blijven te blijven opereren. Of zijn we bij deze, thans helemaal officieel, het land van de dubbele standaarden geworden?

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 nov. 2020 - 4:57

Niemand opgepakt? Dan begrijp ik dit gedrag wel.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 nov. 2020 - 4:42

Het vreemde is dat de SGP altijd meestemt met kabinetten omdat ze als een van de hoofdregels hebben de overheid getrouw te zijn. Al weet ik niet wat ik dan van de jeugd moet denken die de regels niet na wenst te leven. Het is niet niet kunnen ze geven aan het niet te doen. Als ze elkaar perse de dood in willen jagen, ga je gang, zou ik zeggen. Als God dan toch de beslissing neemt dan behoeven de ouderen die dit allemaal dulden, ook niet naar het ziekenhuis als het zover is, begrijp ik. Dan kunnen ze zich helemaal overgeven aan de Here. Vreemd volk in Nederland.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194723 nov. 2020 - 12:49

U heeft van het orthodoxe calvinisme in Nederland weinig begrepen zo te lezen. Vreemd volk in Nederland? U bent toch wel voor diversiteit en de multiculturele samenleving.

Paulus3
Paulus323 nov. 2020 - 1:03

Overigens, de gemeentes zouden voor tentoonstelling vuurwerk evenementen moeten zorgen. Alleen maar wegnemen is gewoon onzorgzaam.

Paulus3
Paulus323 nov. 2020 - 1:00

Gewoon vernielende jongelui die zich als tuig gedraagt. Ik stel de gemeente voor om voor wat meer manieren van bezigheid en meedoen te zorgen zodat die fatsoelijk kunnen opgroeien. Doe eens wat voor de gemeenschap. In dit geval doet hun geloof of een virus er niet veel toe. Wat je trouwens ook over de schilderswijk kunt zeggen.

Norsemen
Norsemen22 nov. 2020 - 18:42

Een dorp vol mensen die stemmen op de SGP of PVV/FvD. Afsluiten van de rest van Nederland en laat ze verder maar.

2 Reacties
Dick Roelofsen
Dick Roelofsen23 nov. 2020 - 9:05

Je kunt ze geen groter plezier doen.

Norsemen
Norsemen23 nov. 2020 - 11:03

Win win dus...

Joop den Uil
Joop den Uil22 nov. 2020 - 18:03

rare mededelingen en reacties op dit bericht. Urk heeft nu eenmaal veel energie, maar de drek haalt er uiteraard weer vis bij en religie en de tegenstellingen van verderfelijke godsdiensten. Ik zou me drukker maken over het feit dat politie geen ENKELE grip heeft op overtreders. Ik vraag me af (nee, sorry, ik weet) , dat justitie opdracht heeft gekregen voortaan alleen nog maar boetes uit te schrijven voor hardrijden en verkeerd parkeren.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout22 nov. 2020 - 16:13

`De politie heeft geen enkele verdachte gearresteerd.' `Visschers der menschen zijt ge', zo zeide Jezus, en dat helpt kennelijk om jonge gristenbroeders te vrijwaren van schuld & en boete, laat staan straf van seculiere zijde.

LBNB
LBNB22 nov. 2020 - 16:04

Een van de tags bij dit artikel is 'christenen'. Waarom bij zo'n artikel wel de term christenen en bij bijvoorbeeld artikelen over de islam of over moslims niet tags als 'moslims'. Overigens vind ik dat je bij beide soort artikelen dit soort tags niet moet gebruiken.

6 Reacties
NoahAmber
NoahAmber22 nov. 2020 - 16:48

Zie toch regelmatig de tag Islam en islamitisch extremisme staan. Ook nog een mening over deze polder-reli-terroristen die aanslagen plegen op politie, brandweer en andere hulpdiensten.?

Satya
Satya22 nov. 2020 - 18:03

Eens. Zij staan niet model voor de christen.

Joop den Uil
Joop den Uil22 nov. 2020 - 18:14

U heeft het nog niet in de gaten he ?...

LBNB
LBNB22 nov. 2020 - 20:03

@Noah Amber [Zie toch regelmatig de tag Islam en islamitisch extremisme staan.] Ja, maar niet 'moslims'. De islam is een godsdienst, christenen zijn personen. Dit is een generalisatie. [Ook nog een mening over deze polder-reli-terroristen die aanslagen plegen op politie, brandweer en andere hulpdiensten.?] Dit zijn boze jongeren, geen terroristen of aanslagplegers. Het is fout om agenten aan te vallen, zij voeten ook maar het beleid uit. Overigens is het wel belachelijk dat jongeren niet bij elkaar mogen komen vanwege een voor hen compleet ongevaarlijke situatie.

Jaco38
Jaco3823 nov. 2020 - 11:55

“Zie toch regelmatig de tag Islam en islamitisch extremisme staan” Dat zou kunnen, heb het niet gecheckt, punt is natuurlijk dat hier gedrag van vernielzuchtige jeugd wordt gekoppeld aan christendom. Wat is anders het nu dit als tag te vermelden. Iets van correlatie en causaliteit.......als dit op soortgelijke wijze bij moslims zou gebeuren is dit net zo goed niet oké. Dat is grote stappen snel thuis, veelal gevoed door een negatief sentiment met een groep die hiermee bewust in negatief daglicht worden geplaatst. Hebben we helemaal niets aan, kolen op het vuur, verbindt niet maar stoot af. Een dikke bah dus wat mij betreft.

LBNB
LBNB23 nov. 2020 - 12:49

@~Jaco38 [Dat zou kunnen, heb het niet gecheckt, punt is natuurlijk dat hier gedrag van vernielzuchtige jeugd wordt gekoppeld aan christendom. Wat is anders het nu dit als tag te vermelden. Iets van correlatie en causaliteit…….als dit op soortgelijke wijze bij moslims zou gebeuren is dit net zo goed niet oké. Dat is grote stappen snel thuis, veelal gevoed door een negatief sentiment met een groep die hiermee bewust in negatief daglicht worden geplaatst. Hebben we helemaal niets aan, kolen op het vuur, verbindt niet maar stoot af. Een dikke bah dus wat mij betreft. ] Inderdaad, ik vind dit soort generaliseringen belachelijk. Extreem rechts doet dit ook door steeds maar moslims te benoemen als gehele groep en extreem links wil zo graag bewijzen dat christenen het ook doen dat ze zelf er ook van gaan discrimeneren. Dit gebeurd ook bij mensen die kritiek hebben op het coronabeleid of vragen omtrent het klimaat. Het zijn meteen 'viruswaanzinnigen' of 'klimaatontkenners'.

NoahAmber
NoahAmber22 nov. 2020 - 15:38

Je bent jong en je wilt wat. Elton John zong het al: Saterday's night is alright for fighting: Oh, don't give us none of your aggravation We had it with your discipline Oh, Saturday night's alright for fighting Get a little action in https://www.youtube.com/watch?v=26wEWSUUsUc

2 Reacties
MaxMax2
MaxMax222 nov. 2020 - 16:36

Nou, dit deed ik dus nooit doen ik jong was..

NoahAmber
NoahAmber23 nov. 2020 - 10:52

@MaxMax 22 november 2020 at 17:36 Nou, dit deed ik dus nooit doen ik jong was.. Ach , overal heb je wel sukkeltjes die het braafste jongetje van de klas zijn/willen zijn

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2020 - 15:30

Blijkbaar levert de grote sociale druk in deze coronatijd extra spanningen op. Er is een tijdje geleden een boekje geschreven over Urk. https://www.destentor.nl/urk/matthias-uit-gent-woonde-een-half-jaar-op-urk-incest-drugs-geloofstwijfel-alles-werd-me-toevertrouwd~afc27629/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F Ook hier onderwerp van discussie geweest. Wat mij opviel was dat er voor jongeren een soort parallelle samenleving was ontstaan. Zuipen tot je erbij neervalt maar geen officiële horeca. Een soort grijs circuit dat niet bestaat en op zondag in de kerk gewoon ontkent kan worden. Dat soort ontsnapping is noodzakelijk in een samenleving met grote sociale controle en een gesloten naar binnen gekeerde gemeenschap. Mooi boekje en ik heb begrepen dat de gemeenschap het ook erkent. En ook de positieve kanten van een hechte sociale structuur worden beschreven. Dat grijze circuit zal de belangrijkste bron van verspreiding van de infecties zijn, daar moet iets aan gebeuren, dus Urk wordt geconfronteerd met zijn eigen virus waanzinnigen die in opstand komen. Ik denk dat het weinig zin heeft hier veel aandacht aan te besteden. Ik zie wel het probleem dat JohnVKR vaststelt. De veroordelingen zijn meer expliciet als het andere groepen betreft. Maar ik zou er voor pleiten deze mensen gewoon hun gaan te laten gaan. Het is een in zich zelf gekeerde zwaar christelijke kerkdorp. Er zijn meer van dat soort gesloten gemeenschappen in Nederland. De normale regels functioneren nu eenmaal voor dat soort groepen. Maar het wordt pas een probleem als deze mensen hun normen en waarden ook buiten hun dorp willen opleggen. Helaas doen ze dat ook soms. Maar laat ze nu gewoon hun eigen rotzooi opruimen in hun dorp en ga er nooit wonen. Een prettige woon en leefomgeving tref je als normaal mens niet aan in dat soort gemeenschappen.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗22 nov. 2020 - 17:59

« De normale regels functioneren nu eenmaal voor dat soort groepen. « ....ik val U er niet op aan, mede omdat het ook mij eerste reactie zou kunnen zijn, maar dit impliceert volgende stappen....vluchtelingen , hek er omheen, geen belastinggeld meer, ziet U waar dit gaat eindigen....

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2020 - 20:47

@ Juppé???? Jij schrijft: maar dit impliceert volgende stappen….vluchtelingen , hek er omheen, geen belastinggeld meer, ziet U waar dit gaat eindigen…. Als er nou vluchtelingen zijn die niet in staat zijn en bereid zijn te participeren aan de samenleving dan is er toch niets tegen de variant hek er om heen? Die criteria van een verblijfsvergunning zijn er niet voor niets. Je benoemt iets dat er eigenlijk al is.

Juppé🎗
Juppé🎗22 nov. 2020 - 15:03

Dat gaat nog een heel gedoe worden met de vaccins. We komen pas definitief van het virus af als meer dan 70 procent gevaccineerd wil worden. Als de immunisering van het vaccin in de maanden daarna terugloopt tot beneden de 90 procent moet dit zelfs meer zijn. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de mensen die nu de meeste besmetting veroorzaken voor een deel dezelfden zijn die niet gevaccineerd willen worden. Een vaccinatieplicht zit er niet in (zou van mij mogen mits uitzonderingen om medische redenen). Een plan hier van LREM en ik begrijp in Nederland van de VVD om mensen die zich niet laten vaccineren in partiele lockdown te laten wordt ook niet omhelsd. Er worden dus de intelligentste mensen en miljarden aan geld ingezet om dit virus kwijt te raken en door de onmetelijke domheid van dit soort mensen gaan we het niet gebruiken.

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2020 - 16:22

@ Juppé???? Jij schrijft: door de onmetelijke domheid van dit soort mensen gaan we het niet gebruiken. Volgens mij heb jij wel eens geschreven dat je in Frankrijk woont. Hoe groot schat jij zelf de kans in dat je ook maar iets ervaart van de keuzes van de bevolking in een dorp als Urk? Ik denk 0%. Het doet er niet toe dat ze domme keuzes maken. Dat doen meer mensen. Probeer te bedenken hoe mensen kunnen leven met hun keuzes. Mensen die geen vaccin hebben geen toestemming geven om naar het buitenland te reizen lost jouw probleem op. En met het tempo waarmee Urk zichzelf besmet is uiteindelijk ook het virus daar verdwenen.

Juppé🎗
Juppé🎗22 nov. 2020 - 16:55

« Mensen die geen vaccin hebben geen toestemming geven om naar het buitenland te reizen lost jouw probleem op. « ....daarover kunnen U en ik het wel eens worden, maar het beperkt zich niet tot Urk en ook opUrk wonen mensen die er geen religie of andersoortige complottheorie op na houden. Die moeten dan maar aanvaarden dat ze door domheid en asogedrag slechter beschermd zijn.....

rvb2
rvb222 nov. 2020 - 17:28

@DaanOuwens: In Nederland acht ik de kans 100% dat we iets ervaren van de keuze van extremistische christenen. We hebben immers 3 christelijke politieke partijen die de christelijke wil proberen op te leggen aan iedereen in Nederland, regelmatig met succes.

DaanOuwens
DaanOuwens22 nov. 2020 - 20:56

@ Juppé???? Jij schrijft: maar het beperkt zich niet tot Urk en ook opUrk wonen mensen die er geen religie of andersoortige complottheorie op na houden. Klopt. Maar er is geen regel die mensen verplicht in Urk te wonen. Ik zou die mensen liever helpen vertrekken dan de inwobers van Urk regels op te leggen die ze niet willen. @ rvb Jij schrijft: We hebben immers 3 christelijke politieke partijen die de christelijke wil proberen op te leggen aan iedereen Dat is inderdaad een slecht idee. Ik las vandaag dat de CU in een volgend kabinet wil en vervolgens meer CU in het programma wil zien. Dat baart mij zorgen. Ik snap ook niet goed hoe Segers zijn motivatie er uit ziet om anderen lastig te vallen met zijn christendom. Ik leg hem ook niet mij gedachtegoed op. Die missie drang irriteert mij ook mateloos. Het is een bepaald soort christenen dat zich zelf het recht toe-eigent anderen lastig te vallen met hun gelul. Maar ik denk dat de meeste dat eigenlijk nooit doen. En als het gedachtegoed van Urk gewoon op Urk blijft zal het mij een zorg zijn.

Dave Velzen
Dave Velzen22 nov. 2020 - 14:33

Prachtig dit. Gewoon alles afsluiten daar en laten ze hun eigen dorp maar in de fik zetten. Vooral de vissersboten niet beschermen. Al kan Urk zich maar beter opheffen als er een harde brexit komt en de vissers hun Engelse visgronden kwijt raken. Prachtig hoe Engelse popie jopies onze popie jopies keihard treffen.

1 Reactie
Cees Schouten2
Cees Schouten222 nov. 2020 - 18:02

V.w.b. het 'kwijt raken van hun Engelse visgronden' het volgende; 55% van de Britse visquota is ooit door de Britse vissers verkocht aan hun 'continentale' collegae. Me dunkt dat de Urkers daar ook wel hun deel van hebben.

Eric Minnens
Eric Minnens22 nov. 2020 - 14:21

Gaat blijkbaar samen, godsdienstigheid en relletjesschopperij. O wacht, maar daar dringt zich een woord op: reli-schopperij. Reli-schopperij, tja, waar heb ik dat meer gezien. Niet alleen op Urk hoor.

Satya
Satya22 nov. 2020 - 14:04

Probleemeiland? Domme generalisaties die onrecht doet aan een groot deel van de bevolking.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 nov. 2020 - 4:34

Satya Volgens de mensen daar niet hoor! Die zijn ermee vereert!

Aart van de aap
Aart van de aap22 nov. 2020 - 13:56

Urk is een soort open lucht museum. Als je naar Urk gaat, dan kan je leren hoe mensen zeshonderd jaar geleden leefde, in Nederland. In Urk staan nog kastelen en er zijn ridders etc. Iedere dag naar den kerk, om te bidden voor Jezus. Hopelijk is den dominee tevreden

1 Reactie
Hannes Achterhout
Hannes Achterhout22 nov. 2020 - 16:16

`Urk is een soort open lucht museum.' En een open inrichting, op bijbelse grondslag.

GoudenBergen
GoudenBergen22 nov. 2020 - 13:41

In essentie gaat het hier om een groep van ongeveer 100 (?) jongeren die vuurwerk afsteken, een container en een auto in de fik steken en vuurwerk naar de politie gooien. Dat is iets van alle tijden en alle plaatsen. Jongeren die vernielingen aanrichten en rellen tegen de politie. De opmerking over corona is niet relevant en stemmingmakerij.

White Knight
White Knight22 nov. 2020 - 13:25

Interessant dat dit artikel wordt gekoppeld aan "Christenen". Men kan beter niet een complete bevolkingsgroep verantwoordelijk houden voor de daden van een kleine minderheid.

4 Reacties
LBNB
LBNB22 nov. 2020 - 16:07

@whiteknight Viel me ook al op en irriteert me mateloos.

NoahAmber
NoahAmber22 nov. 2020 - 16:51

Dus de moslims en de islam laten we in het vervolg ook achterwege. En er zijn meerdere artikelen met tag Moslims. Aan jouw White Knight de vraag ook of je nog wat te melden hebt over deze polder-reli-terroristen die aanslagen plegen op politie, brandweer en hulpdiensten.

LaBou
LaBou 22 nov. 2020 - 17:54

Dat kan best jongens. Bij terrorisme gebeutprt dit met de regelmaat van de klok. Maar dat wisten jullie natuurlijk ook wel.

Eric Minnens
Eric Minnens23 nov. 2020 - 4:15

@Fidelio Ekiz Waarom splits je je volzinnen niet op in kleinere zinnetjes? Dan valt er van je mening wellicht nog chocola te maken. Nu raak je verwikkeld in allerlei ongrammaticale zij- en tussentakjes, waar geen touw aan valt vast te knopen. Of je moet als lezer van héél goede wil zijn. (goede wil? hier op Joop? ????) Wil je tóch in één volzin blijven reageren, controleer zo'n zin dan tienmaal, voordat je op verzenden drukt. Overigens ben ik best van goede wil en begrijp ik vaag wat je bedoelt... Echter zo vaag, dat de zin bijna zinloos wordt...

Didgeridodo
Didgeridodo22 nov. 2020 - 13:22

In dit artikel worden zomaar vijf kwesties op één grote hoop gegooid. - Het vuurwerkverbod - Waarvan ik de sentimenten heel goed begrijp. Het zoveelste verdomde verbod alweer. En het volgende verbod ligt er al weer aan te komen! - Zich houden aan de coronamaatregelen, zoals simpelweg anderhalve meter afstand houden. Mijn ervaring is dat vrijwel geen hond zich daar tegenwoordig nog aan houdt. En ik denk dat die lamstralen de oorzaak zijn van de 80% besmettingen die niet via contactonderzoek te herleiden zijn. Keihard aanpakken, die coronahufters! - Vaccinatie: Hoewel ik stompzinnige antivaxxers haat, en mezelf een rationeel iemand vind, twijfel ik zelf toch nog wel of ik mij over 3 of 4 maanden wel wil laten vaccineren met een gloednieuw uit de grond gestampt vaccin. - Drugsgebruik. Daar heb ik geen kennis en mening over. - Verzet tegen de politie: Ik mag dat niet goedkeuren, maar als dat over het vuurwerkverbod gaat trek ik daar op zijn minst mijn wenkbrauwen bij op.

1 Reactie
Karingin
Karingin22 nov. 2020 - 17:11

Ja heel vervelend, al die geboden en verboden om je ervan te weerhouden anderen schade toe te brengen

JohnVKR
JohnVKR22 nov. 2020 - 13:05

Gebeurt dit in de Schilderswijk, dan schrijven de media dat Marokkaanse en Turkse jongeren de buurt 'terroriseren'. Zijn het witte jongeren in Urk, dan wordt er door onze media blijkbaar geen moment overwogen ook woorden als 'terroriseren' en 'straatterreur' te gebruiken. Het blijft opvallen hoe het frame 'terreur' exclusief van toepassing wordt geacht op (vooral) Marokkaanse en Turkse jongeren.

4 Reacties
Loebkesman
Loebkesman22 nov. 2020 - 13:36

‘Terroriseren’ zijn niet incidentele onlusten. Dat is het verschil.

Frans Kwakman
Frans Kwakman22 nov. 2020 - 13:49

John, zie ook de discussie ivm de vragen voor een opstel op een middelbare school, De Visser 't Hooft school. Jij bent dus vast de betreffende leraar niet. Hulde.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -22 nov. 2020 - 14:18

Welke media bedoel je eigenlijk want wat je schrijft kan ik niet constateren. Of bedenk je het allemaal? Graag wat linkjes.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 nov. 2020 - 15:39

Onzin. De 'onrust' in de Schilderswijk in augustus zijn in de media steeds omschreven als rellen. Ze waren wat grootschaliger dan in Urk en duurden ook wat langer maar er is geen serieus medium geweest dat het over terreur had. (Joop heeft het er niet eens over gehad zover ik kon nagaan).

Marinus Calamari
Marinus Calamari22 nov. 2020 - 12:58

Verkiezingsuitslag PS 2019 SGP :40,4% FvD :17,6% PVV :13:0% Ik denk dat het probleem is dat Urk een samenleving is die voornamelijk bestaat uit extreemrechtse tokkies en poldertalibanfans.

9 Reacties
Loebkesman
Loebkesman22 nov. 2020 - 13:37

“ Ik denk...” Denken moet je aan een paard overlaten dus houdt het hier maar bij.

Visionair NL
Visionair NL22 nov. 2020 - 14:09

"extreemrechtse tokkies en poldertalibanfans." "Tokkie" is een racistische term die door de elite wordt gebruikt om laagopgeleiden in de hoek te zetten. We zien hier een interessante parallel met hoe de bourgeoisie over "proleten" en "ordinaire" mensen sprak in de negentiende eeuw.

Karingin
Karingin22 nov. 2020 - 17:09

Nee, Tokkies is een term voor asocialen die zich geen flikker aantrekken van hun medemens

The Apple
The Apple22 nov. 2020 - 18:11

Ach, wat maakt het ook uit... Visionair NL voelt zich blijkbaar aangesproken en dat is hoe dan ook terecht. Ik ben alleen benieuwd wie volgens hem de MLK van de tokkies is, Wilders of Baudet. "I had a dream", maar het was een nachtmerrie.

GoudenBergen
GoudenBergen22 nov. 2020 - 19:23

@Katootje "Ik ben alleen benieuwd wie volgens hem de MLK van de tokkies is, Wilders of Baudet." Dat is afhankelijk van het soort Tokkies/Tökkiies. Behalve Wilders en Baudet komen ook Kuzu, Azarkan, El Ouali en Öztürk in aanmerking voor deze eretitel. Het is niet erg kies om de naam van MLK te besmeuren door hem te linken aan Tokkies.

GoudenBergen
GoudenBergen22 nov. 2020 - 19:23

Tökkies

Marinus Calamari
Marinus Calamari22 nov. 2020 - 20:51

Wat Karingin zegt Overigens ben ik ook gewoon een ordinaire proleet, maar dat is voor mij nooit een excuus geweest om me als een tokkie te gedragen.

Marinus Calamari
Marinus Calamari22 nov. 2020 - 20:54

Oh, proleet is een oud woord voor tokkie. Kijk zo leer je elke dag weer iets nieuws. Nou, dan ben ik gewoon ordinair dus, ook goed.

The Apple
The Apple23 nov. 2020 - 17:40

Volgende keer dal ik de tokkies linken aan "de profeet". -