Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Onleefbaar Midden-Oosten en Noord-Afrika door klimaatverandering

  •  
20-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
107 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-04-20-om-14.24.42
Als de Aarde in dit tempo blijft opwarmen, duurt het niet lang meer voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika totaal onleefbaar zijn geworden. Daarvoor waarschuwt het International Panel on Climate Change (IPCC) in recente publicaties. In het westelijk deel van Noord-Afrika is dat al zichtbaar, constateert ook de Wereldbank.
Het IPCC schat dat in 2025 tot wel honderd miljoen mensen met waterschaarste te kampen hebben. Die schaarste verhoogt de druk op de resterende grondwatervoorraden, die nu al in zo’n hoog tempo worden uitgeput dat de natuur ze niet meer kan aanvullen. Het gevolg daarvan is weer dat de landbouwopbrengsten substantieel afnemen in gebieden die afhankelijk zijn van het grondwater voor hun watervoorziening.
Een studie uitgevoerd door het Amerikaanse M.I.T. uit 2015 voorspelt zelfs een ‘ dodelijke hitte ’ in de Perzische Golf. Volgens de onderzoekers leidt de huidige uitstoot van broeikassen onherroepelijk tot dat scenario, iets dat alleen kan worden afgewend door direct de uitstoot drastisch terug te brengen. Zo niet, dan verandert de Golfregio in ‘een hittezone waar de klimaatverandering de menselijke leefbaarheid in de toekomst ernstig kan beïnvloeden’.
De onderzoekers kwamen tot hun conclusie door hoge resolutie-versies van standaard-klimaatmodellen te bestuderen. Daaruit bleek dat de grens van wat nog leefbaar is, in belangrijke steden in de regio over niet al te lange tijd bereikt zal worden. Die grens ligt bij een kritische combinatie van temperatuur en luchtvochtigheid en de duur dat een menselijk lichaam die omstandigheden kan verdragen zonder kunstmatige verkoeling. Bij een temperatuur van 35 graden is dat ongeveer zes uur. Wanneer die temperatuur, of hoger dagelijks urenlang aanhoudt, ontstaan gevaren voor de gezondheid. De klimaatmodellen voorspellen dat in de tweede helft van deze eeuw die omstandigheden steeds vaker zullen voorkomen, als de klimaatverandering geen halt wordt toegeroepen.
Behalve de stijgende temperatuur, leidt de klimaatverandering ook tot een stijging van de zeespiegel. Van 0,1 tot 0,3 meter in 2050, tot wel 0,9 meter tegen het jaar 2100. Lage kustgebieden in Tunesië, Qatar, Libië, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en vooral Egypte zullen daar de nadelige gevolgen van ervaren.
‘In het geval van de zeehavenstad Alexandrië in Egypte, betekent een stijging van de zeespiegel met 0,5 meter dat meer dan 2 miljoen mensen hun huizen zullen moeten ontvluchten. Het betekent ook een verlies van 35 miljard dollar aan land, bezittingen en infrastructuur, los van de onschatbare waarde van historisch en cultureel erfgoed,’ aldus de Wereldbank.
Op 22 april wordt in New York door alle betrokken VN-lidstaten het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika is het te hopen dat het akkoord nog op tijd is.

Meer over:

klimaat, wereld, nieuws, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (57)

cockpol
cockpol22 apr. 2016 - 16:19

@ SijkerMaarten, Neen, het is niet logisch, het westen (wat een veralgemening) heeft niet het meest bijgedragen aan de klimaatverandering, het vroegere Oostblok, en India en China ben je vergeten, maar ja het is toch allemaal onze schuld, niewaar?

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten23 apr. 2016 - 16:53

Het spijt me. West Europa is al een paar eeuwen bezig, sinds de Inddustriele Revolutie. China en India, en ook Zuid-Amerika toeteren pas kort substantieel mee. Wat Oost-Europa betreft wil ik mijn definitie wel aanpassen, van het Westen naar Europa, maar Oost-Europa industrialiseerde veel later dan noordwest-Europa, op Silezie, na dat vroeger tot Pruisen hoorde en nu Pools is. Niet alleen verbruiken Europa en Noord Amerika (+het afgeleide, nagenoeg westerse Oceanie) veel en veel meer dan de rest van de continenten, Europa en Noord-Amerika vervuilen vooral veel langer. Dat is volume dus om twee redenen veel en veel meer. Daarnaast zijn dat ook de rijkste landen, dus het lijkt me niet meer dan eerlijk dat zij ook het grootste deel van de kosten op zich nemen voor een klimaatprobleem dat ze voornamelijk zelf hebben gecreeerd.

Uitgekleed
Uitgekleed21 apr. 2016 - 10:39

Die landen waren al onleefbaar in de 60er jaren van de vorige eeuw. Toen was ik daar voor het eerst.

Dewik2
Dewik221 apr. 2016 - 9:02

‘In het geval van de zeehavenstad Alexandrië in Egypte, betekent een stijging van de zeespiegel met 0,5 meter dat meer dan 2 miljoen mensen hun huizen zullen moeten ontvluchten. Het betekent ook een verlies van 35 miljard dollar aan land, bezittingen en infrastructuur, los van de onschatbare waarde van historisch en cultureel erfgoed,’ aldus de Wereldbank. hmm...of werk voor de nederlanders die wel een dijkje van 0.5m kunnen aanleggen.

HenkieJa
HenkieJa21 apr. 2016 - 8:37

Oh, dan zijn we toch zelf schuld aan de massale migratie! Een levenslange uitkering maakt het wel weer goed. En de normale arbeider in Nederland mag dit betalen. Natuurlijk wordt de subsidie van deze site niet gekort, want die is veel belangrijker dan de hardwerkende nederlandse arbeiders! ;-)

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten22 apr. 2016 - 12:43

Dat zijn dingen die los van elkaar staan. Ja, het westen heeft het meeste bijgedragen aan klimaatverandering. Of je bereid bent voor die gevolgen verantwoordelijkheid te nemen door mensen op te nemen is een keuze, maar dat lijkt me een logische stap. Een 'levenslange uitkering' kun je vervolgens vermijden door mensen werkelijk in te sluiten, in plaats van ze eerst langdurig in de wachtstand te zetten en ze vervolgens om allerlei redenen uit het arbeidsproces te weren. Als je dat doet dragen ze bij aan de samenleving. Dat bewerkstelligen is ook een keuze, dat lijkt mij opnieuw een logische stap. De verantwoordelijkheid is evident. De negatieve gevolgen zijn te vermijden door verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen.

Tom Meijer
Tom Meijer20 apr. 2016 - 18:57

Dit is al jaren geleden voorspeld en hoewel Israel het momenteel schijnbaar 'goed' doet, zal ook dat land er op den duur aan moeten geloven. En dit is nog maar een voorproefje. Klimaatontkenners vertoeven ook op deze site. Het heeft geen enkele zin te reageren op hun opmerkingen. Zij zouden, gezien alle informatie die zo langzamerhand voor iedereen beschikbaar is al lang beter kunnen nee moeten weten. Enige discussie met hen is zonder meer volkomen zinloos en zou niet meer gevoerd moeten worden. Het is sowieso zinloos om die discussie te voeren want alle info waar zij hun meninkjes op baseren is uiteindelijk afkomstig van sites die door criminelen, zoals de Koch-broers, gefinancierd worden. Dat is ook een tot in den treuren herhaald feit. Ontkenners zouden dus al lang beter kunnen weten en het feit dat zij blijven volharden zie ik zo langzamerhand als pure obstructie die aan het criminele grenst. Ontkenners zouden gewoon doodgezwegen moeten worden.

3 Reacties
NooT2
NooT221 apr. 2016 - 6:56

@ Tom Meijer U maakt zich nogal boos over ontkenners, maar maakt het eigenlijk iets uit, of de klimaatverandering en/of de menselijke invloed daarop ontkend wordt of toegegeven? Niet of wel geloofd wordt? Het lijkt erop, dat u denkt, dat als morgen de hele wereld het klimaatprobleem serieus neemt, dat het dan verdwijnen zal. Beide zullen niet gebeuren.

Tom Meijer
Tom Meijer21 apr. 2016 - 14:50

@NooT U slaat de spijker op zn kop: ontkennen heeft geen zin. Het frustreert slechts naar alle kanten.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten22 apr. 2016 - 12:38

"Het lijkt erop, dat u denkt, dat als morgen de hele wereld het klimaatprobleem serieus neemt, dat het dan verdwijnen zal." Niet zomaar, maar zonder het getraineer van de ontkenners is het minder gemakkelijk je achter pseudowetenschap te verschuilen en maatregelen uit te stellen, zodat het kan worden gestuit en de gevolgen beperkt blijven.

Demotje
Demotje20 apr. 2016 - 16:59

Die mensen in Afrika hebben al die jaren al zoveel ontwikkelingsgeld gekregen, dat ze allemaal rijk zijn. Of ,zou het niet bij hun terecht zijn gekomen en is het geld terecht gekomen in.........dat zou ook nog kunnen natuurlijk.

5 Reacties
Arie Roos
Arie Roos21 apr. 2016 - 3:58

[Die mensen in Afrika hebben al die jaren al zoveel ontwikkelingsgeld gekregen, dat ze allemaal rijk zijn ] Is dat zo ? Dan kan jij ons vast wel vertellen om hoeveel geld het precies gaat, of niet ?

Demotje
Demotje21 apr. 2016 - 8:54

Nee , dat wordt niet geplaatst. Want dat is in het nadeel van de ultra linkse en .........

Arie Roos
Arie Roos21 apr. 2016 - 10:45

Tuurlijk, joh ...

Neill Page
Neill Page21 apr. 2016 - 12:25

Dat wilde Wilders al eens uitgezocht hebben maar dat mocht niet want dat zou stigmatiserend werken.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten22 apr. 2016 - 17:36

Waar wil je heen? Er zijn ongeveer 2.3 miljard mensen in Afrika. Er wordt in Nedeland ongeveer 4.7 miljard uitgegeven aan ontwikkelinghulp. Als alle armen in Afrika zouden wonen (wat niet zo is, Zuidoost-Azie en Zuid-Amerika zijn niet meegeteld) zou dat neerkomen op twee euro per jaar per hoofd. Uitgaande van een jaar of vijftig ontwikkelingshulp zou dat neerkomen op een euro of honderd. Natuurlijk zijn er meer landen die ontwikkelingshulp geven (Nederland is zeker in verhouding een grote gever, maar Amerika is met een miljard of 13 toch flink groter) en zijn er ook andere gebieden wara ontwikkelingshulp heen gaat, zoals zuid azie, en zuid-en midden-amerika, en blijft er ook ontwikkelinghulp hangen in de Westerse landen (zoals op dit moment gelden voor opvang van vluchtelingen). maar zelfs als je het totaalbedrag ene paar keer over de kop laat gaan, komt het neer op een bedrag van een euro of 500 per hoofd van de bevolking in een periode van 50 jaar, ofwel een tientje per jaar. Ofwel 4 bier in de kroeg, een redelijke fles wijn of een enkeltje Amsterdam-Leiden centraal met een gevulde koek.

crumb2
crumb220 apr. 2016 - 15:49

Inderdaad zeer typisch (“rechtdoorzee” van 15.25u), dat de klimatologische omstandigheden in genoemde kontreien weinig invloed lijken te hebben op Israël. Ik zag van de week een eerbetoon aan Wim Brands in Israël (vpro), en het landschap leek wel de hof van Eden. Je zou er zó gaan wonen ! (afgezien van die eenzaam rennende dromedaris in een tamelijk dor en droog woestijnlandschap) Misschien tóch een kwestie van “het uitverkoren volk” zijn, een mysterieuze zegen gods ? . Als heiden hou ik het voorlopig toch maar op een beter organisatie vermogen, iets minder corruptie misschien ? Een zekere…eh….wil om er iets van te bakken ? (plus de hulp van de Amerikaanse satan natuurlijk) . Maar die nare zionisten gaan het toch niet winnen hoor, ze wentelen zich teveel in luxe en decadentie en vergeten pas te houden met het islamitische volksdeel dat zich gestaag naar een meerderheid weet te…eh….ja, hoe zeg dat es netjes zonder tegen schenen te schoppen ?

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 apr. 2016 - 20:37

De Haredim doen hun best.

Arie Roos
Arie Roos21 apr. 2016 - 4:05

[Inderdaad zeer typisch (“rechtdoorzee” van 15.25u), dat de klimatologische omstandigheden in genoemde kontreien weinig invloed lijken te hebben op Israël.] Wat is daar zo typisch aan, volgens jou ? Door Israel's locatie, aan de kust en bij enkele bergachtige gebieden, krijgt het land veel meer water dan andere landen in de omgeving. [Als heiden hou ik het voorlopig toch maar op een beter organisatie vermogen ] Natuurlijk, want het joods-christelijke superieure wereldbeeld moet kostte wat kost in stand gehouden worden, en als daar wat leugens voor moeten worden verteld, dan is dat geen probleem ...

Buzzer
Buzzer20 apr. 2016 - 15:21

Dat terugdringen gaat gewoonweg niet snel gebeuren, als je als kijkt hoe moeilijk het Pvda/VVD kabinet doet wanneer het hierom gaat, kan je zo op je vingers natellen dat landen als de VS, China, India nog minder hard lopen.

NooT2
NooT220 apr. 2016 - 14:31

"(...) als de klimaatverandering geen halt wordt toegeroepen." Dat lijkt mij makkelijker gezegd dan gedaan. Miljarden staan te popelen om eindelijk ook eens wat welvaart te hebben, dus van CO2-reductie zal je het niet moeten hebben. Als dat al de oplossing zou zijn - ik ben geen klimaatscepticus in de zin dat ik de door het IPCC beschreven oorzaken niet geloof, maar wel in die zin dat ik niet verwacht dat klimaatverandering te stoppen is, whatever 'de mensheid' er ook aan doet. Iets dat in gang gezet is stop je zomaar niet af. De kunst zal zijn als mens opnieuw de natuur het hoofd te bieden, zo blijven we wat te doen houden.

GeachteLezer
GeachteLezer20 apr. 2016 - 14:29

Er is maar een ECHTE oplossing: .. Dat men daar eens wat minder kinderen gaat maken. De rest van de oplossingen is nooit opgewassen tegen de exponentiele bevolkingsgroei. Hoeveel je de dijken ook verhoogt, landbouwgrond aanlegt of huizen bouwt, niks kan op tegen een verdubbeling van de bevolking in die gebieden elke 30 jaar. Klimaat is maar een kleine factor, daarbij vergeleken. .. Dus als je al iets wil veranderen: Doe de anticonceptiepil in het drinkwater!

Achterberghen2
Achterberghen220 apr. 2016 - 14:24

Het ongebreideld voortplanten. DAT is het probleem.

3 Reacties
Buzzer
Buzzer20 apr. 2016 - 15:22

U legt de vinger op de juiste zere plek. Allicht dat de wereld nog net leefbaar is met 3 miljard mensen, maar zoveel als nu is complete waanzin.

Achterberghen2
Achterberghen220 apr. 2016 - 15:46

Ik snap hem niet. Maar in uw ogen is overbevolking geen probleem?

Neill Page
Neill Page21 apr. 2016 - 8:01

Inderdaad, overbevolking is de wortel van alle problemen in het midden oosten en Noord afrika. Maar zolang religie de scepter zwaait zal dat niet snel veranderen helaas..

rechtdoorzee
rechtdoorzee20 apr. 2016 - 13:25

De slechte leefbaarheid in die regionen zijn meer een gevolg van de mensen die er wonen misschien? Israel klaart zich prima!

6 Reacties
insignia
insignia20 apr. 2016 - 13:56

Dat Israel het prima klaart is wellicht meer te danken aan het totale negeren van de belangen van de buurlanden. Gaza wordt al lange tijd gekort op water., de bezette W-Jordaanoever is wat beter af door al die lieden die daar koloniseren.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen20 apr. 2016 - 15:28

[Israel klaart zich prima!] Dat kunnen andere landen in de regio ook, het is gewoon een kwestie van militair afdwingen dat al het water uit grensgebieden naar jouw land gaat en er nooit een gesprek over eerlijke verdeling plaatsvindt.

Ben Joop
Ben Joop20 apr. 2016 - 15:29

Wat een gezwets weer: http://www.mintpressnews.com/israel-escalates-water-apartheid-as-illegal-settlers-contaminate-palestinian-water/209921/

poeslief
poeslief20 apr. 2016 - 17:00

@rechtdoorzee Zeide gij Mozes? Of gewoon doorsneerechts? "De slechte leefbaarheid in die regionen zijn meer een gevolg van de mensen die er wonen misschien" Uiteraard. Vanzelfsprekend. Ze moeten een voorbeeld nemen aan ons. Was hier vroeger geen druppel water te vinden. Onze voorouders hebben hun beste beentjes voorgezet, de handen uit de mouwen gestoken en onder andere de Rijnroute vanuit Zwitserland en de Maasroute vanuit Frankrijk aangelegd. En daarna woonden onze voorouders in een delta met heel veel water. Wat zijn wij goed zeg! Geweldig, dat zijn we. En Israel is helemaal toppie joppie. Dat zijn de uitverkoren van God, dus die zijn altijd al de meest bevoorrechte mensen geweest aan wie het aan niks ontbrak. Vriendjes van en met de grote baas. Dus dat maakt Israel wel een slecht voorbeeld want niet iedereen is zo goed met God als dat zij zijn, en God is een geweldige vriend! Belooft een land en hup het door hem beloofde land. Super toch!

rechtdoorzee
rechtdoorzee20 apr. 2016 - 21:43

@Insignia @Gerbie Kritiek aanvaard @poeslief We moeten inderdaad trots zijn op onze voorouders vanwege hun watermanagement ,polders,dijken etc waardoor NL zo,n goed land is dat mensen van heel de wereld hier graag komen wonen Betreffende Israel Als u zo goed onderlegd ben in de bijbel, bent u zeker bekend met de opdracht om de gegeven talenten zo goed mogelijk te gebruiken

Arie Roos
Arie Roos21 apr. 2016 - 4:00

[Israel klaart zich prima!] Dat is niet zo raar, want Israel ligt tussen de kust en enkele bergachtige gebieden, waardoor het veel regen krijgt. Of geloof jij nog steeds in dat sprookje over nobele Joden die woestijnen omtoverden in vruchtbare weilanden ? Tsja ...

Ulltrafox
Ulltrafox20 apr. 2016 - 13:18

Ten eerste, de opwarming van de aarde is een natuurlijk proces in een natuurlijke cyclus van de Zon. Het is niet door mensen te beïnvloeden. Ik wil hier graag wel even de hypocrisie aangeven van met name dit soort berichten over de schaarser wordende grondwater voorraden, nota bene nog wel van een Amerikaanse instelling. Het zijn dezelfde Amerikanen die in Europa erop aandringen om Schaliegas te winnen om de Russen een hak te zetten. De Amerikanen hebben daar veel ervaring mee en hun bedrijven zullen via de TTIP alle overheidsregels straks mogen omzeilen. Juist het grondwater zal hierdoor voor eeuwig worden vervuilt, zoals het gebeid rond Tsjenobyl ook verloren is gegaan voor de volgende generaties. Het grondwater is de kind van de rekening van de Amerikaanse idiote energiepolitiek en TTIP. De droogte op diverse plaatsen in de derde wereld landen wordt bovendien ook nog eens veroorzaakt door een schone energiebron, namelijk waterkracht. Hierdoor verdorren vaak grote stukken land achter de stuwcemtrales. Vooral in Afrika en het Midden Oosten speelt dit een rol. Hier zul je de Amerikanen echter nooit over horen praten.

3 Reacties
NooT2
NooT220 apr. 2016 - 14:35

Wat apart dat u denkt dat de Amerikanen de schuld zijn van alle wereldproblemen! Althans, zo lijkt het wel. Wel maak ik mij ook zorgen over schaliegaswinning, TTIP etc., maar die Amerikanen spelen echt geen ander spelletje dan de Russen, Chinezen, en wat hebben we nog meer aan machtsblokken.

Sol Invictus
Sol Invictus20 apr. 2016 - 15:05

"Ten eerste, de opwarming van de aarde is een natuurlijk proces in een natuurlijke cyclus van de Zon." onjuist. "Het is niet door mensen te beïnvloeden." onjuist. de wetenschappelijke feiten zijn onweerlegbaar. U zit te typen achter techniek, maar ontkent de wetenschap. Dat is potsierlijk.

Ryder
Ryder20 apr. 2016 - 15:36

De ultravos heeft vaker vreemde redeneringen, ook nu weer. Als je even nadenkt weet je dat een stuwdam er juist voor zorgt dat de watervoorziening gereguleerd kan worden, zodat landbouw niet geteisterd meer wordt door overstromingen en droogtes.

Contramine
Contramine20 apr. 2016 - 13:04

Moet ik hier nu uit begrijpen dat men in een land als Egypte, een cultuur van duizenden jaren oud, niet zou weten wat een dijk is? Ik wil de klimaatverandering echt niet onderschatten, maar een stijging van een meter in bijna een eeuw, daar is wat aan te doen.

3 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee20 apr. 2016 - 13:28

De bewoners van Egypte zijn voor 90% Arabieren,niet de oorspronkelijke bewoners van de piramides

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen20 apr. 2016 - 15:40

Bewoners kenden pyramides niet, enkel lijken. Als je de arabische taal aanneemt dan verander je nog niet van etniciteit.

Rootman2
Rootman221 apr. 2016 - 6:50

Rivieren stijgen mee en worden zout. Dat geldt voor de Nijl, de Mississippi en de Waal.

Bram Emanuel
Bram Emanuel20 apr. 2016 - 13:00

"Als de Aarde in dit tempo blijft opwarmen, duurt het niet lang meer voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika totaal onleefbaar zijn geworden." Het ironische is dat ze er zelf 100% aan hebben bijgedragen door als een gek olie uit de grond te pompen. Overigens zien we aan Israel dat je in de regio best een oase kunt bouwen, je moet er alleen even je best voor doen.

4 Reacties
Ben Joop
Ben Joop20 apr. 2016 - 15:31

israel steelt water van de palestijnen: http://www.mintpressnews.com/israel-escalates-water-apartheid-as-illegal-settlers-contaminate-palestinian-water/209921/ http://www.globalresearch.ca/israel-steals-palestinian-resources-gaza-without-water-and-electricity/5373662 Maar u schreef dat natuurlijk niet om de waarheid te vertellen maar om haat te zaaien en u bewondering voor de fascistische entiteit Israel te uitten.

Bram Emanuel
Bram Emanuel20 apr. 2016 - 18:20

De volgende keer dat je een discussie probeert aan te gaan, kom je dan wel met betrouwbare bronnen? Die sites die je nu linkt zijn zo bevooroordeeld dat niemand ze serieus neemt. Hier een betrouwbare uiteenzetting hoe Israel's waterhuishouding werkt: http://www.nytimes.com/2015/05/30/world/middleeast/water-revolution-in-israel-overcomes-any-threat-of-drought.html?_r=0

Rootman2
Rootman221 apr. 2016 - 6:54

Reverse osmosis en andere desalinisatie op grote schaal is NIET duurzaam.

Bram Emanuel
Bram Emanuel21 apr. 2016 - 14:46

Maar beste Rootman, vrijwel niks wat met techniek te maken heeft is duurzaam, ook zonnecellen en windmolens niet. Dat heeft te maken met entropie, en voordat we entropie beheersen is het heelal gestopt met uitdijen.

H.Witte
H.Witte20 apr. 2016 - 12:54

Kortom; na de oorlogsvluchtelingen de klimaatvluchtelingen. Overigens mis ik de effecten voor Bangla Desh, India, de VS (met name Miami), Indonesie, etc. etc.

1 Reactie
omaoeverloos
omaoeverloos20 apr. 2016 - 13:54

Voor een klimaatvluchteling is het niet zo hndig een landje te kiezen dat voor een groot deel onder de zeespiegel is gesitueerd. Nepal lijkt me een logische keuze.

naraga
naraga20 apr. 2016 - 12:43

Maar wat is het probleem precies? Omstreeks 2050 zitten al die mensen al in Europa.

Machielse93
Machielse9320 apr. 2016 - 12:43

Toch wel bijzonder dat er bij dit soort onderzoeken geen wordt gerept wordt over bevolkingsgroei. Deze gebieden zijn kwetsbaar en kunnen minder mensen in leven houden. De bevolking van Jemen is in zestig jaar tijd van vier naar 24 miljoen gegroeid en het groeit nog hard. Idem voor bijna alle landen in de regio. Niet gek dat er dan straks een tekort aan water is.

3 Reacties
Ulltrafox
Ulltrafox20 apr. 2016 - 13:21

De bevolkingsgroei in Yemen daar wordt al jarenlang nu iets tegen gedaan dmv klusterbommen en drones, zeg maar alle wapentuig uit de VS staat ten dienste van de mensheid. De groene wereldverbeteraars in het kielzog van Al Gore worden op hun wenken bedient hoor.

Machielse93
Machielse9320 apr. 2016 - 17:18

De halve wereld heeft wapens uit de VS dat is geen nieuws. Wees dan ook zo eerlijk dat het een islamitische coalitie onder leiding van de Saudi's is die een oorlog voert in Jemen. Overigens had ik ook andere voorbeelden kunnen noemen dan Jemen. Bijvoorbeeld Egypte. De bevolking groeit zo snel terwijl de infrastructuur nauwelijks verbeterd.

Neill Page
Neill Page21 apr. 2016 - 10:31

@Machielse93 Iraq of Syrie net zo, de bevolking is in het hele midden oosten is explosief gestegen, daarom ook alle ellende en oorlog...Om een of andere reden wil extreem links er niets van weten, die zien het waarschijnlijk als allemaal zielige mensjes die door links gered kunnen worden..De mensheid is een plaag, de ergste plaag die deze planeet ooit heeft gekend.

Blitskikker
Blitskikker20 apr. 2016 - 12:35

En 7 jaar geleden voorspelde Al Gore dat de Noordpool binnen 5 jaar volledig ijsvrij zou zijn in de zomer, maar het tegenovergestelde is gebeurd (poolijs is juist toegenomen). Dat is nou wat je noemt een inconvenient truth.

3 Reacties
Sol Invictus
Sol Invictus20 apr. 2016 - 15:14

"(poolijs is juist toegenomen)" voldoende informatie om te bewijzen dat je of een fantast, een idioot of een leugenaar bent. je weet zelf het antwoord. --- "De krimp neemt de laatste jaren sterk toe, blijkt uit de resultaten. Vooral op Groenland is de afname groter dan eerder werd gedacht. De afname van de ijskap op Antarctica stelden de onderzoekers naar beneden bij ten opzichte van eerdere resultaten, maar ook daar is de krimp aanzienlijk. Alleen het oosten van Antarctica - het koudste gedeelte van het continent - kende een bescheiden toename van de ijsdikte. Door het afsmelten is het zeewaterniveau de afgelopen 20 jaar met 11,1 millimeter gestegen. Dit is eenvijfde van de totale stijging van de zeespiegel in deze periode. In 1992 waren de ijskappen nog verantwoordelijk voor een zeespiegelstijging van gemiddeld 0,27 mm per jaar, nu is dat 0,95 mm, aldus de onderzoekers. ''Dit betekent dat de ijskappen van Antarctica en Groenland zeer significant bijdragen aan de huidige stijging van de zeespiegel en dat zij dat de komende decennia ook vrijwel zeker zullen blijven doen'', aldus mede-auteur Michiel van den Broeke, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht."

Ryder
Ryder20 apr. 2016 - 15:47

Ik laat maar even in het midden of die 5 jaar echt zo door hem zijn genoemd. Het is beter naar wat langere perioden te kijken. De laatste 40 jaar is het noordpoolijs afgenomen met 65%. Zie: http://www.bbc.com/news/science-environment-31976749 Aangezien ik van jou geen bronvermelding zie van je tegenovergestelde bewering, ga ik er maar van uit dat die vanuit de fantasie is ontsproten.

Arie Roos
Arie Roos21 apr. 2016 - 4:02

[En 7 jaar geleden voorspelde Al Gore dat de Noordpool binnen 5 jaar volledig ijsvrij zou zijn ] Zucht. Volgens mij weet jij heel goed dat dit niet klopt, want het wordt elke keer weer ontzenuwd. Waarom blijf je er dan toch mee komen ?