Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Ongevaccineerden lopen meer risico op herbesmetting

  •  
22-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
163 keer bekeken
  •  
coronatest

© DEN HAAG - Ouders testen hun kinderen met een coronazelftest . Het RIVM heeft de quarantaineregels aangepast na het nieuwe advies van het Outbreak Management Team. Als je corona hebt ga je me

Ongevaccineerden en mensen die een mild ziekteverloop hebben gehad, hebben een grotere kans om opnieuw besmet te raken met het coronavirus. Dat blijkt uit Britse cijfers waarover The Guardian bericht.
Ook andere factoren spelen een rol. Zo is de kans op herbesmetting met Omikron groter als je de vorige keer geen Omikron maar Delta had. Deskundigen hebben becijferd dat de kans op herbesmetting met Omikron sowieso ongeveer vijf keer zo groot is als bij Delta. Ook de tijd die is verstreken sinds de vaccinatie speelt een rol: naarmate de inentingen langer geleden zijn, neemt de kans op een nieuwe infectie weer toe.
Uit Britse cijfers blijkt dat het aantal herbesmettingen snel stijgt. In totaal zijn er ruim 425.000 herbesmettingen vastgesteld in het Verenigd Koninkrijk. Meer dan een kwart (maar liefst 110.000 gevallen) daarvan vond plaats in de eerste volledige week van januari.
Sommige mensen worden vaker dan twee keer geïnfecteerd. Zo raakte de Nederlandse Anna Sanders in negen maanden tijd vier keer besmet. “Ik ben echt elke keer opnieuw besmet. Tussen de positieve testen door heb ik ook aantoonbaar bewijs van negatieve PCR-testen”, vertelde ze deze week aan RTL Nieuws. De derde infectie was met Delta, de vierde met Omikron. Sanders is twee keer ingeënt.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

Faber2
Faber222 jan. 2022 - 18:18

Goh. Blijkt het toch iets anders in elkaar te steken. Ik dacht al wat raar. Want we zien al maanden uit de Britse cijfers dat gevaccineerden (inclusief boosters) alle leeftijdsgroepen muv jongeren per 100K inwoners vaker positief testen dan ongevaccineerden. Het gaat allemaal om de vraag hoe lang is het geleden dat je gevaccineerd bent. People who were unvaccinated were approximately twice as likely to be reinfected than people who had their second vaccine 14 to 89 days ago (95% confidence interval: 1.5 to 2.7 times higher). People who had their second vaccine over 90 days ago were also more likely to be reinfected than people who had their second vaccine more recently from 14 to 89 days ago.

Peter Stans
Peter Stans22 jan. 2022 - 15:37

Zet maar op Rottumeroog een kliniekje neer, te betalen uit alle boetes die het antivaxxvolkje nog schuldig is.

4 Reacties
Stephan25
Stephan2522 jan. 2022 - 17:50

Waarom? Van alle ziekenhuisopnames is 6% eenmalig gevacineerd, 60% is dubbel gevaccineerd en 11% is geboosterd. Het resterende deel is ongevaccineerd.

Jaco38
Jaco3822 jan. 2022 - 21:15

Stephan25, heeft u hier een bron van? Zo te zien heeft u het over het aandeel gevaccineerden en niet gevaccineerd onder de mensen die positief getest worden (zie link, pag 11) Als je kijkt naar de ziekenhuisopnames en IC opnames is het aandeel niet-gevaccineerden (pag 19) dan is 54% alle ziekenhuisopnames niet gevaccineerd en 68% op de IC. https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/20220120_commissie_vws_presentatie_jaap_van_dissel_rivm.pdf

geitenbreier
geitenbreier23 jan. 2022 - 11:55

@Peter Stans Alleen maar pure haat en ongefundeerde beschuldigingen, gevolgd door fantasieën hoe de wappies kunnen worden vernederd. Dat zegt veel over u als persoon.

HarrieV2
HarrieV223 jan. 2022 - 12:11

@Stephan25 Typisch voorbeeld van hoe statistiek te misbruiken. Als je het aantal opgenomen die één of meerdere keren is gevaccineerd afzet tegen het totaal aantal van ongeveer 13.5 miljoen één of meerdere keren gevaccineerde en het aantal opgenomen niet gevaccineerde tegen de ~4 miljoen die niet gevaccineerd zijn geeft dat toch echt een andere kijk op deze zaak.

Greendutch
Greendutch22 jan. 2022 - 14:30

net zoals je elk jaar weer met verkoudheid of griepvirussen geïnfecteerd uit worden waarom zou dat met een nieuw virus niet kunnen tenslotte??

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout22 jan. 2022 - 14:14

Het verwerpelijke waarheidssyndroom van de wappies wordt van de weeromstuit nog waanzuchtiger. Baudet en Engel gnuiven om de gnosis van hun genezen verklaarde achterban.

Hernandez
Hernandez22 jan. 2022 - 13:52

'Deskundigen hebben becijferd dat de kans op herbesmetting met Omikron sowieso ongeveer vijf keer zo groot is als bij Delta.' Gelukkig maar dat Omikron in tegenstelling tot de Delta variant meer een licht griepje is én dat we nu zelfs met een vaccinatiegraad van 70% gister op 57000 besmettingen zaten.

PGS
PGS22 jan. 2022 - 13:35

Met dit soort berichten kan ik alleen maar eens zijn met die nieuwe gezondheidsminister: leer er mee leven.

rvb2
rvb222 jan. 2022 - 11:06

Steeds maar weer blijkt dat de vaccinaties en boosters werken. Maar de vaccinatieweigeraars blijven weigeren, zij sturen aan op meer covid, meer mutaties, neer doden en meer long covid gevallen. Zij houden de samenleving in gijzeling.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans22 jan. 2022 - 15:47

Precies. En tijd om dat keer op keer aan de kaak te blijven stellen. De lamlul uithangen mag niet goedgepraat worden. En niet beloond.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl23 jan. 2022 - 0:00

En hoe groot denken de heren dat de druk op de zorg zal zijn van een groep die een eerdere besmetting zo goed doorlopen heeft dat ze geen vaccinatie hebben overwogen en nu een besmetting met een mildere variant onder de leden krijgen?

WillemdeGroot
WillemdeGroot22 jan. 2022 - 10:20

Duidelijk is dat haast niets duidelijk is omtrent de impact van COVID-19. De cijfers zijn verontrustend, het gekrijs om 'alles open' nog verontrustender. Terwijl nu al 1 op de 75 mensen besmet is, het aantal long-covid-patienten niet alleen enorm toeneemt, maar ook al, zo blijkt, de kant van toekomstige arbeidsongeschiktheid voor velen lijkt op te gaan, is voor velen de ziekenhuisbezetting en de ic-input toonaangevend. Dat lijkt me, in breder perspectief bekeken, nogal een eenzijdige en bekrompen benadering die de roep om opheffen maatregelen een valse toon geeft.

11 Reacties
Guido3
Guido322 jan. 2022 - 11:51

Veel mensen hebben een instelling van "wie dan leeft, wie dan zorgt". Deze maatregelen zijn te vergelijken met een soort verzekering. In 99% van de gevallen heb je er achteraf namelijk niets aan - dus klagen veel mensen erover en wordt er geroepen dat de maatregelen zinloos zijn. En verder tref je met de maatregelen altijd een groep die niet tevreden is. Het is voor deze groep altijd dat de maatregelen niet uit te leggen zijn, omdat zij de "slachtoffers" zijn.

Tjeempie2
Tjeempie222 jan. 2022 - 12:28

Willem, 'Gekrijs om alles open te gooien?' Wat wil je dan? Zolang er een mogelijkheid bestaat op een besmetting met welk virus dan ook, het hele land plat? Niets, maar dan ook niets, staat u in de weg om uzelf thuis op te sluiten in een eeuwige lockdown... ziekteverschijnselen van omikron zijn momenteel gemiddeld net als een milde griep, niet lockdownwaardig

Gerygrr
Gerygrr22 jan. 2022 - 12:52

Precies! Nu dit nieuwsbericht: Zeker vijfhonderd zorgverleners zitten bijna twee jaar thuis met langdurige covid. Vragen van Sylvana Simons aan de nieuwe minister volksgezondheid over deze groep. De aandacht gaat nog te weinig naar long covid, oftewel post viraal syndroom. De veronderstelling, dat deze patiënten te genezen zijn binnen twee jaar is ijdel gebleken. Sinds de crisis begon is long covid niet onderzocht. (Behalve met vragenlijsten met de verkeerde antwoorden, vooral gericht op symptomen als angst en depressie) De immuunsysteemreacties treden ook op, in mindere mate, na vaccinaties. Het lareb geeft bij vragen niet thuis. Ik ben bang voor herbesmetting, ik ben dus ook bang voor opnieuw boosteren…… Het automatisch antwoorden genereren is een vloek in deze tijd.

WillemdeGroot
WillemdeGroot22 jan. 2022 - 13:19

Dank Tjeempie en Guido. Voor het gemak mag ik Tjeempie verwijzen naar de bijdrage van Guido, erboven. Even los van de persoonlijke aanwijzing, ook bij jou die volkomen onjuiste relatie covid-19 versus reguliere griepvirussen. Denk eens na en dan verwacht ik een onderbouwing van deze bewering. Okee, Tjeempie? Als ik het goed heb, wil jij 'alles opengooien'. Welke gevolgen daarvan verwacht je dan? Korte termijn 'winsten' voor de bekende sectoren? Besef je wel dat een leeglopende (o.a. vanwege long-covid) gezondheidszorg bij de eerste de beste nieuwe uitbraak van weer een virusmutatie volkomen plat kan gaan en als reactie daarop al die nu zo hard om heropening schreeuwende sectoren opnieuw te maken krijgen met een strenge lockdown? Je vraag 'Zolang er een mogelijkheid bestaat op een besmetting met welk virus dan ook, het hele land plat?', is wel heel ongenuanceerd. Welk soort virus? Het hele land? Ach, jij hebt jouw mening en die respecteer ik. Hoewel ik die heel gevaarlijk vind voor grote delen van de bevolking, voor de gezondheidszorg en uiteindelijk voor jouw 'hele land', herken ik die, al zo vaak verwoord door Tweede Kamer roeptoeters. Ik hoop dat je je verantwoording wilt nemen naar al die kwetsbaren toe, al die mensen die afhankelijk zijn van (wijk)verpleging, ziekenhuis of anderen die in quarantaine zitten en geen hulp kunnen en mogen bieden. De kant die we, we horen het volgende week, met elkaar opgaan? Ik hoop oprecht dat daarbij gezondheidsoverwegingen niet ondergesneeuwd blijken door de kortetermijnvisie van de grote roeptoeters, hoe ongemakkelijk hun persoonlijke belangen ook zijn. En dat er eindelijk een, uiteraard onvolledige, langetermijnvisie wordt gegeven waarbij preventie belangrijker is dan de waan van het moment.

Loet2
Loet222 jan. 2022 - 13:23

NL heeft nog niet één keer een echte lockdown gehad.

Peter Stans
Peter Stans22 jan. 2022 - 15:50

@Tjeempie, Het is toch echt andersom. Antivaxxers sluit je uit. Simpelweg omdat ze al die tijd hun verantwoordelijkheid niet wensten te nemen. Waarom zou je ze belonen dan met toegang? Je bewering over "blijf zelf maar thuis", wat dacht je dat chronisch zieken altijd al deden en ook nu met corona? In welke wereld leefde je al die tijd? Dacht je echt dat chronisch zieken al die tijd lekker erop los feesten (want het leven moet wel 1 groot feest zijn, anders klopt het niet). Onvoorstelbaar. Hoewel, het verbaasde mij, uit eerdere ervaringen met naasten van mij, al niet. En sinds corona het egoisme hoogtij viert, al helemaal niet.

Tjeempie2
Tjeempie222 jan. 2022 - 17:26

Willem, Bij de relatie griepvirus en omikronvariant noemde ik enkel de ziekteverschijnselen. Ik zou nu enkele tientallen nieuwsberichten en/of rivm meldingen (tevens uit het buitenland) erbij kunnen plempen, maar daar acht ik de gemiddelde reaguurder meer dan uitstekend zelf toe in staat. Natuurlijk zullen er mensen zijn bij wie het harder aankomt, doodziek zijn of zelfs erger. Jij zegt: "Besef je wel dat een leeglopende (o.a. vanwege long-covid) gezondheidszorg bij de eerste de beste nieuwe uitbraak van weer een virusmutatie volkomen plat kan gaan" en dat begrijp ik heel goed, maar daar zit nu juist het probleem: als we uitgaan van wat kán gebeuren... wanneer gaat de maatschappij weer open? Moeten we voor altijd thuiswerken, omdat het kán gebeuren? Moet de horeca voor altijd dicht, om iets dat kán gebeuren? Etc etc. Over of ik vind dat alles opengooien het beste is op dit moment? Geen idee! ik zie echter wel een groot verschil tussen een restaurant waar enkele tafels bezet zijn en een festival waar 15000 mensen een nacht lang aan het hossen zijn, die nuance wordt door de term horeca niet gemaakt. Landen om ons heen met strengere regels als de onze doen het qua besmettingen, overlijdens en ziekenhuisopnames ongeveer hetzelfde als landen waar alle regels overboord gaan... Angst is een slechte raadgever, zeg ik dan maar. Groet

WillemdeGroot
WillemdeGroot22 jan. 2022 - 20:25

Tjeempie: 'Angst is een slechte raadgever, zeg ik dan maar.' Ga toch uit van de realiteit, Tjeempie. 1 Op de 75 besmet. Verschijnselen als vorming van bloedpropjes en verlies van reuk en smaak, om maar wat te noemen. En de onvoorspelbaarheid van long-covid. De uitval bij veel cruciale beroepen na covid besmetting en ga maar door. Het grote verschil is uiteraard dat het virus influenza griepsymptomen veroorzaakt en sars covid-19 in het algemeen veel gevaarlijker uit kan werken. Eigenlijk lijk ik wel een schoolmeester om je iets helder te maken, Tjeempie. Je stelt met nadruk 'KAN gebeuren'. Dat is toch normaal woordgebruik bij deze complexe materie? Of weet jij alles zo onomstotelijk zeker? Lees nog maar eens mijn begin, hier bovenaan. Ja, je moet een autogordel om, omdat anders iets ergers kan gebeuren, je moet niet door rood licht rijden, omdat... etc. We leven in een maatschappij waarin zoveel mogelijk ernstige gevolgen van bepaald gedrag voorkomen dienen te worden, Je opsomming van wat 'moet', probeer daar de betrekkelijkheid eens in te zien en houd die zaken eens tegen het licht van de tijd en de mogelijk, bij nonchalance, ernstige gevolgen voor met name de kwetsbaren en de werknemers in de zorgsectoren. Stoerheid leidt tot ellende, Tjeempie. Voorbeelden te over..

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 jan. 2022 - 4:47

Willem de Groot Helemaal mee eens!

WillemdeGroot
WillemdeGroot23 jan. 2022 - 8:58

Dank, Minoes!

Jozias2
Jozias223 jan. 2022 - 13:57

@grijsje Er zijn momenteel 500 zorgmedewerkers in de zorg met long COVID. Maar dat zijn er wel 500 op 1,5 miljoen mensen werkzaam in de zorg. De meesten zijn in de beginfase besmet en inmiddels heeft iedereen zich kunnen laten vaccineren zodat de kans op een ernstig ziekteverloop sterk is afgenomen. Zoals met alles is er ook hier plaats voor een risico afweging. 0% risico en het uitsluiten van alle negatieve dingen is niet mogelijk.