Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Amerikaans Hooggerechtshof draait strijd tegen klimaatcrisis de nek om

Zeg maar dag tegen een leefbare planeet
Joop

Onderzoeker rapport lijkt bezwaar twee ex-PvdA-ers te ondersteunen

  •  
14-11-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pvda300_03.jpg
Onderzoeker: Turkse organisaties wel transparant
De dag na het vertrek van twee Kamerleden die aangaven dat minister Asscher onterecht Turkse organisaties extra onder de loep wil nemen, zegt nu ook de onderzoeker die het rapport heeft opgesteld dat Asscher te negatief is over de Turkse organisaties. Dit meldt NOS.
De afgelopen dertig jaar heeft Landman onderzocht hoe Turken zich integreren in de Nederlandse samenleving.
Aan de ene kant vormen ze een hechte gemeenschap maar aan de andere kant vormen ze een integraal onderdeel van de Nederlandse samenleving.
Landmans uit stevige kritiek op hoe Asscher er met zijn rapport aan de haal is gegaan.
Het is Asschers pakkie-an welke uitleg hij aan het rapport geeft. Maar ik constateer wel dat de kant die hij ermee opgaat beduidend kritischer en negatiever is dan wij in ons rapport.
De Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk vonden dat Asscher het rapport te kritisch had geïnterpreteerd, en krijgen daar nu dus de steun in van de onderzoeker zelf want de onderzoeker vindt dat ook. Over de brief die de minister naar de Kamer stuurde zegt de onderzoeker dat het wantrouwen uitstraalt.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat Asscher Turkse organisaties tegen zich in het harnas heeft gejaagd.
Cc-foto: PvdA Ledendag

Meer over:

denk, politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

JodeJo
JodeJo14 nov. 2014 - 19:59

[...ultra nationalistische en relieugieuze (overheids)organen te stimuleren en leden ervan fractiezetels in de tweede Kamerleden te bezorgen? ] Heeft u ook ideeen hoe wij van de PVV, CU en CDA afkomen?

Mark Gh
Mark Gh14 nov. 2014 - 19:59

Is het niet zo dat Asscher nog helemaal geen definitieve conclusies heeft getrokken maar slechts heeft aangegeven nader onderzoek te doen? En wel gedurende de komende vijf jaren? Wanneer en enkel wanneer er uit dat onderzoek zou blijken dat er ongeoorloofde dingen gebeuren bij die organisaties zouden er maatregelen *kunnen* volgen. Dat lijkt me alleszins zinvol en redelijk. De reactie van turken "als je onze organisaties gaat bekijken en controleren willen we je vriendje niet meer zijn" (of iets van die strekking) is natuurlijk heerlijk typisch. Afschuiven, ontkennen en heel hard schreeuwen dat het niet eerlijk is.

Brillie
Brillie14 nov. 2014 - 19:59

Exact, zo is het, Straten Maker. De loyaliteit van beide heren gaat primair uit naar hen die ze hun zetel bezorgden, en niet naar het 'sluiten van rijen', 'neuzen dezelfde kant op' of ander gepolder.

msj_meijerink
msj_meijerink14 nov. 2014 - 19:59

Het cliëntelisme komt zo de politiek binnen sijpelen.

blues boy
blues boy14 nov. 2014 - 19:59

Al met al blijkt de Minister van Sociale Zaken en Vice Premier Asscher niet bepaald het groeidiamantje waar de PvdA op had gehoopt.

denmol
denmol14 nov. 2014 - 19:59

Racisme tiert welig in dit land dat wordt door velen onderschreven maar diezelfde mensen blijken niet in staat racisme te herkennen laat staan erkennen want het wordt als het zich opzichtig manifest openbaart door velen van hen gewoon glashard ontkent.

Sarah45
Sarah4514 nov. 2014 - 19:59

Inderdaad, eindelijk een partij voor niet 100% blanke Nederlanders. Werd hoog tijd.

Sardar2
Sardar214 nov. 2014 - 19:59

Ik denk dat migranten het platform die hun kan verenigen tegen rechts en rechtspopulisme in Nederland hebben wel gevonden: strijd tegen racisme in Nederland. Zwarte piet discussie laat zien hoe intolerant Nederland kan zijn als zijn tradities en instituties werden bekritiseerd. Dat is juist de zwak en wankel kant van institutionele racisme. Ook dat de nieuwe beweging tegen racisme van zwarten uitkomt met koloniale verleden ligt in het feit dat zij meer gevestigd zijn dan andere migranten groepen. Het is natuurlijk niet gewenst om langs de etnische lijnen politiek bedrijven, maar migranten zijn gedwongen juist deze benadering aanpakken en zich laten vertegenwoordigen door min of meer etnisch aangerichte politieke bewegingen. Omdat dat is de enige manier van politiek en sociale vorming dat Nederland de migranten gunt: totale assimilatie of behoud van eigenheid. Nederland kent geen geschikte andere vormen. Ook de ervaring van PvdA laat zien dat de belangen van migranten kan zonder twijfel ondergeschikt gemaakt worden aan conventionele partijenpolitiek. Met deze politieke vorming kunnen zij ook de steun van afkomstgenoten in Eu en andere delen van wereld makkelijk binnen halen dan in een assimilatie-eenheid. Als het institutionele racisme voldoende bestrijden is blijft er geen behoefde meer om langs deze lijnen actief te blijven.

Klazien2
Klazien214 nov. 2014 - 19:59

Iedereen heeft hier zijn eigen argumenten maar het leidt tot niets. Wat ik wel vind id dat de lange arm van Erdogan hier niets te zoeken heeft. Zolang wij dat land nog moeten ondersteunen met patriot raketten kan hij beter zijn bek houden en zelf zijn zaken beter regelen.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2014 - 19:59

Sinds wanneer is het progressief om Turks ultra nationalistische en relieugieuze (overheids)organen te stimuleren en leden ervan fractiezetels in de tweede Kamerleden te bezorgen? De PvdA is eindelijk een progressieve en linkse partij en het is weer niet goed. De enige gedachte is moslim /Turk = zielige minderheid en moet ten alle koste beschermd worden

1 Reactie
Stratenmaker
Stratenmaker14 nov. 2014 - 19:59

Dat is zo sinds je in een democratie afgevaardigden kunt verkiezen en afvaardigen naar het Parlement. En deze vertegenwoordigers zijn direct verkozen door 33.000 stemgerechtigde veelal Turken. Wat had je dan zelf in gedachten? Dat je afgevaardigd word door een grote groep mensen, en dat je ze, eenmaal verkozen, niet meer gaat representeren? Is dat jouw idee van een democratie? Dat je tegen Turkse ultra-nationalisten en islamisten bent kan ik respecteren. Maar jij zult moeten respecteren dat ze bestaan, zolang ze bij wet niet verboden zijn. Deze Turkse organisaties moeten in dit land toch ook slikken dat er partijen als de PVV bestaan en mensen zoals Wilders? Ga hen eens vragen wat zij daar van vinden? Vast ook niet veel goeds. De Turkse minderheid hoeft niet beschermt te worden tegen lieden zoals jij; de democratie echter wél!

JoopSchouten2014
JoopSchouten201414 nov. 2014 - 19:59

Kijk eens aan. Asscher heeft dus inderdaad wat te verbergen; het rapport zelf. Griezel.

1 Reactie
denmol
denmol14 nov. 2014 - 19:59

Helemaal mee eens!

pietdeg2
pietdeg214 nov. 2014 - 19:59

Beetje mal van die onderzoeker, dat hij zich verbeeldt dat de conclusies die hij uit zijn onderzoek trekt en zijn interpretaties overgenomen moeten worden. Als Asscher ook maar een beetje verstand heeft, weet hij meningen en feiten prima van elkaar te scheiden. Als de onderzoeker beweert dat Milli Görüs transparant is (dat was die organisatie niet eens tegenover Erdogan in de tijd dat ze heel goede vriendjes waren), mag hij zelfs zijn handen dichtknijpen dat het hele onderzoek verder niet ongelezen terzijde is gegooid maar dat er nog wel enig belang wordt gehecht aan de feiten die hij opvoert.

1 Reactie
denmol
denmol14 nov. 2014 - 19:59

Nee, je moet onderzoekers vooral wantrouwen en hetgeen zij te melden ridiculiseren zoals jij steevast doet met mensen waar jij het niet mee eens bent. Het is een lekkere sfeer in dit land als er onderzoekers zijn die ontlastende verklaringen geven voor valse beschuldigingen en als deze geuit worden dan is het natuurlijk te verwachten dat deze mensen door laffe lieden als jij aangevallen worden, wat een lekker sfeertje heerst er in dit land tegen allochtonen die gebruik maken van hun democratische grondrechten.

VanCam
VanCam14 nov. 2014 - 19:59

Of het rapport wetenschappelijk verantwoord onderbouwd is, is niet interessant. Belangrijk is dat naar boven is gekomen wat iedereen al wist, nl. dat Turkse volksvertegenwoordigers op lokaal en nationaal niveau een andere - vaak verborgen - agenda hanteren. Het is goed voor de partij dat deze cliëntelistische vertegenwoordigers verdwijnen. Laat maar zichtbaar worden hoe matig geïntegreerd de Turkse samenleving is en in hoeverre Turkije hun agenda bepaalt en wat voor scheefgroei het begrip racisme de afgelopen jaren heeft meegemaakt: slachtoffergedrag van allochtonen die niet op hun wenken bediend worden.

1 Reactie
BertF2
BertF214 nov. 2014 - 19:59

Adriaan, enig idee van het cliëntilisme waaraan bijvoorbeeld VVD (bedrijfsleven) en CDA (agrarische sector) zich schuldig maken? Al wordt deze vorm van wederzijdse dienstverlening geen cliëntilisme genoemd, het is dat wel degelijk. De vraag is dus niet of cliëntilisme is toegestaan, maar in hoeverre ze wordt geaccepteerd. Ik heb de indruk dat bij de beantwoording van die vraag gevestigde belangen een streepje voor hebben.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2014 - 19:59

Objectiviteit en universiteiten dat zijn twee aparte zaken. Volgens Prof. Maurits Berger komt de sharia voor 95% overeen met het Nederlands recht.

1 Reactie
Peteryeh
Peteryeh14 nov. 2014 - 19:59

‘Volgens Prof. Maurits Berger komt de sharia voor 95% overeen met het Nederlands recht.’ Ik zeg: deze prof heeft gelijk. Jammer derhalve dat de media alhier zo gecontroleerd worden door Den Haag! Anders hadden de volgende - wegens flagrant racisme ongepubliceerd gebleven nieuwtjes - het genoemde percentage zeker wel naar 99.99 procent getrokken. Want… - zowel in Appelscha als in Kadier en Kier en in Rijswijk zijn vorige week zaterdag weer vrouwen wegens overspel gestenigd. - in de Waag te Leiden zijn bij een feestelijke bijeenkomst een man, diens zoon en oudste neef wegens eerwraak door de burgemeester benoemd tot Ereburger van de Sleutelstad. - in Hank Dussen waren bij een massa executie van een twintigtal ongelovigen zoveel mensen op de been dat de politie moest ingrijpen. De hijskraan en de twee klimrekken, waarmee de veroordeelden per tien tegelijk werden opgehangen, raakten bij de relletjes beschadigd. Tien arrestanten zijn inmiddels elk tot 130 zweepslagen veroordeeld. - Door het lik op stuk beleid wb afhakken van de rechterarm is te Assen het aantal winkeldiefstallen met 7 procent afgenomen. - Alleen al in Gelderland zijn vorige week tenminste 31 van verkrachting beschuldigde mannen door de lokale Imam vrijgesproken. Al hun zogenoemde slachtoffers zijn in staat van beschuldiging gesteld, met aanklachten die varieren van hysterie, aanstelleritus en sterallures tot, in drie gevallen, uitlokking. De drie vrouwen in kwestie zullen op woensdagmiddag 14.00 uur op het schavot voor het stadhuis met het Zwaard der Gerechtigheid onthoofd worden. Allah is groot!

BertF2
BertF214 nov. 2014 - 19:59

De manier waarop gereageerd wordt op de actie van de twee 'dissidenten' in de PvdA-fractie, zowel door partijgenoten als door media, getuigt van het hysterie-forme frame dat bijna elk debat over islamitische kwesties kenmerkt. Ronduit stuitend is de manier waarop is gereageerd op de verwensing: Allah zal je straffen. De reacties suggereren dat de verwensing een oproep is tot moord of een terroristische actie. Terwijl soortgelijke verwensingen wekelijks de wereld in worden geslingerd in tal van orthodox-protestantse kerken. Het enige verschil met de verwensing van deze Nederlanders van Turkse afkomst is dat in plaats van God het woord Allah wordt gebruikt. Als de PvdA-fractie de verwensing beangstigend of bedreigend vindt, dan is kritisch zelfonderzoek op z'n plaats. Want net als bij de hysterie-forme manier waarop de kordate Asscher het onderzoeksrapport uitlegt, is ook hier alle werkelijkheidsbesef zoek.

2 Reacties
JackAdam
JackAdam14 nov. 2014 - 19:59

Dat is misschien wel zo maar tegen een publiek figuur zoiets te roepen gaat wel een beetje te ver. Zeker aangezien men zou moeten weten dat er voldoende "strijders" van allah rondlopen die hem misschien wel een handje willen helpen.

WittePiet
WittePiet14 nov. 2014 - 19:59

U schrijft: Terwijl soortgelijke verwensingen wekelijks de kerk in worden geslingerd in tal van orthodox-protestantse kerken. Dat is niet gering. Kunt u ook een recent voorbeeld geven?

denmol
denmol14 nov. 2014 - 19:59

Zo, nu gauw een allochtonenpartij oprichten zodat deze relatief grote groep stemmers vertegenwoordigd wordt en dat haar stem ruimte krijgt die het verdiend om gehoord te worden in dit land in plaats van dat die gesmoord wordt zoals gebeurt bij traditionele politieke partijen. Wat een bijkomend voordeel is dat deze partij Wilders niet met fluwelen handschoentjes hoeft aan te pakken zoals al die andere huichelachtige partijen, die met deze extreem rechtse en racistische beweging samenwerken als het gaat om amendementen en moties.

3 Reacties
feitenchecker
feitenchecker14 nov. 2014 - 19:59

Precies. Vrouwen- en homo- rechten is allemaal aardig, maar veel allochtonen zitten daar helemaal niet op te wachten. Zo'n Turkse SGP is een gat in de markt en een aanwinst voor onze samenleving.

pietdeg2
pietdeg214 nov. 2014 - 19:59

"nu gauw een allochtonenpartij oprichten" Lang leve de verzuiling! Voorwaarts naar het verleden.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201414 nov. 2014 - 19:59

Ja, goed idee Denis. Dit kan de democratie ten goede komen. (Als het maar niet te doen is om frustraties te ventileren, de geldelijke beloning of het strelen van het ego.)