Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Onderzoek: luchtvervuiling funest voor overlevingskansen corona

  •  
09-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding 2020-04-09 om 18.54.48
Coronapatiënten uit gebieden waar voor de uitbraak veel luchtvervuiling was, hebben een grotere kans aan het virus te overlijden dan patiënten uit gebieden waar de lucht relatief schoon was. Dat blijkt uit nieuw onderzoek naar de correlatie tussen langdurige blootstelling aan luchtvervuiling en covid-19-sterfte.
De afgelopen weken bestond bij volksgezondheidswetenschappers al het vermoeden dat er een verband was tussen luchtvervuiling en de ernst van gezondheidsklachten als gevolg van het coronavirus. Wetenschappers van de Harvard universiteit hebben nu aangetoond dat dit inderdaad zo is. Wie langdurig wordt blootgesteld aan fijnstof, zoals in grote steden, loopt een grotere kans te overlijden aan het virus dan iemand die uit een schone omgeving komt.
In New York City zijn ruim vierduizend mensen aan Covid-19 overleden. De wetenschappers rekenden uit dat als de stad de afgelopen twintig jaar de uitstoot van fijnstof met 1 microgram per vierkante meter hadden teruggebracht, er zo’n 250 mensen minder zouden zijn overleden in dezelfde tijdsspanne.
Het onderzoek kan worden gebruikt om nauwkeuriger te bepalen in welke gebieden de schaarse medische ventilatoren het hardst nodig zijn. Eerder was al bewezen dat patiënten met longklachten als gevolg van roken groter risico liepen het coronavirus niet te overleven.
Bron: New York Times / cc-foto: Pxhere

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (46)

Viso
Viso10 apr. 2020 - 19:29

De lucht in China moet dan volgens het onderzoek geweldig zuiver zijn.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt11 apr. 2020 - 20:33

Nu wel ja. De Himalay zijn weer helder te zien. Die hingen voor Corona in een mist van vervuiling.

Ryan2
Ryan210 apr. 2020 - 15:13

Tja, in Brabant heb je fijnstof in concentraties waar je niet vrolijk van wordt. Ik merk het maar al te goed, als ik naar de kust in Zeeland ga. Of naar Friesland. Daar kun je nog eens lekker doorademen. We ageren al jaren tegen de megastallen, en vergeet de vliegvelden niet! Daar bovenop komt nog eens de vervuiling vanuit België, de Randstad en Duitsland. Het RIVM doet al jaren zijn best, om uit te leggen dat het allemaal NET binnen de normen valt. Tja, niet zo moeilijk, als ze te hoge concentraties als "incidenten" markeren, en dus niet mee rekenen. In Brabant komt het elk jaar voor, dat groepen mensen tegelijk in de winter periode longontsteking oplopen. Bij huisartsen is dat bekend. Maar als die aan de bel trekken, worden ze door de politici en de boerenlobby uitgefloten. Stem nog maar op de VVD, het CDA, de PVV en FVD, die zijn allemaal in Brabant poeslief voor de boeren met hun stinkerij.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin11 apr. 2020 - 10:37

Ryan Dat klopt helemaal zowel Brabant als; Aan de kust voel je je een heelstuk beter! Moet je maar eens kijken als er ergens een illegale geitenfarm in bedrijf is. Per direct stijgt het aantal longontstekingen in de buurt! De partijen die jij noemt zijn daar inderdaad al jaren heer en meester. En ze kunnen nog meer vervuilen door als provincie boerderijen op te kopen in Gelderland. Het kan dus nog een beetje erger. Alsof dat voor de mensen en de natuur in Brabant niets doet.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 mei 2020 - 12:15

Ryan, ik lees je reactie nu pas door een verwijzing naar dit artikel. Jij zegt precies wat ik ook al een tijdje denk. Er moet wel een directe relatie zijn. Daarvoor wijzen de data te veel in dezelfde richting. Wat ik niet wist is dat in Brabant in de winter zo veel mensen een longontsteking hebben. En ook ik denk dat de enorme lobby van niet alleen boeren maar de hele agro-industrie het CDA onder druk heeft gezet om uit te kijken naar een andere coalitie.

[verwijderd]
[verwijderd]10 apr. 2020 - 11:37

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Chris9
Chris911 apr. 2020 - 5:43

Zelf een zware roker zeker!? Nee hoor, roken en fijnstoffen zijn supergezond voor je longen!!

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 apr. 2020 - 8:12

mannen hebben grotere voeten oma.

Break on through
Break on through10 apr. 2020 - 9:48

Deze crisis doet ons tot een onophoudelijke stroom aan uiteenlopende conclusies komen. Er is echter éen soort dat ten gunste van hun allerheiligste alles ter zijde schuift, onze politici. Hun Allerheiligste? De economie. Dat de luchtkwaliteit in Nederland abominabel is is al decennia lang bekend. Zie organisaties als longfonds e.d.. Gebeurt echter weinig aan. Alleen de effecten van de corona crisis zelf zorgen voor enige vooruitgang in de luchtkwaliteit...

harmmeijer
harmmeijer10 apr. 2020 - 9:18

Ik ben geen wetenschapper, misschien is het toeval. Het Noorden, waar de lucht veel schoner is dan in de rest van Nederland, blijft verschoond van overvolle ziekenhuizen. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 apr. 2020 - 8:10

Ik ben bang dat die schone lucht er niet veel mee te maken heeft.

Joe Speedboot
Joe Speedboot11 apr. 2020 - 15:31

Had je al bedacht dat het in Het Noorden wat minder druk is dan in De Randstad, en dat ze er ook geen carnaval vieren..?

vdbemt
vdbemt12 apr. 2020 - 13:03

@Danielle. En dat zeg je onder een artikel waaruit blijkt dat dat wel het geval is; Onderzoek: luchtvervuiling funest voor overlevingskansen corona

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 apr. 2020 - 10:41

De belangrijkste gezondheidseffecten door luchtvervuiling zijn aan fijnstof en in mindere mate aan ozon te wijten. Fijnstof is in hoge mate een verkeersprobleem. Daarvoor moet je in eerste instantie in de randstad zijn, niet in de eerste/huidige corona brandhaarden in Nederland.

vdbemt
vdbemt14 apr. 2020 - 8:41

@DanielleDefoe. Dan hoef jij zeker nooit in, of in de buurt van, Den Bosch te zijn. Dat je dit niet weet. Het artikel geeft overigens een algemene conclusie. Er wordt niets gezegd over hoe het effect in NL is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 apr. 2020 - 10:11

Nijmegen is mij ver genoeg, maar voor echt schone lucht moet je op het Hogeland zijn of op de waddeneilanden. Nederweert, Ede en Barneveld, Velsen en Beverwijk hebben de hoogste concentraties fijnstof. Groningen, Meppel en Hoogeveen hebben de meeste luchtvervuiling van het Noorden.

Buitenstaander
Buitenstaander10 apr. 2020 - 7:23

Dat er een verband is zal niemand verbazen, maar 'gezondheidswetenschappers' is toch wel een vage omschrijving van blijkbaar veel pluimage. En dat er al zo snel dergelijke conclusies getrokken kunnen worden na 3 maanden Corona is ook wel wetenschappelijk opmerkelijk. Narmaal duurt dat toch wel een paar jaar…… mbt betrouwbaareid en alle factoren van invloed…. Nou, eens kijken hoe het de mensen op de Veluwe vergaat vs Amsterdam. Ben echt benieuwd.

Bromsnor3
Bromsnor310 apr. 2020 - 6:18

Een flut onderzoek zou ik zeggen. Overbevolking is ook slecht voor je gezondheid net als wijn drinken, vlees eten, stress, plastic, te veel boterhammen met hagelslag, hondepoep, in de zon liggen, geen beweging, gokken in casino etc etc...

3 Reacties
vdbemt
vdbemt10 apr. 2020 - 8:24

Ik ben maar wat blij met onderzoeken die aantonen dat bepaald gedrag niet zo goed is voor je gezondheid: roken, vlees eten, wijndrinken, plastic, weinig bewegen, in de zon liggen en, zoals hier, je omgeving vervuilen. Dat geeft je de gelegenheid je gedrag te veranderen en die gezondheidsrisico's niet meer te lopen. Maar dat veranderen, is voor jou kennelijk te moeilijk. Je laaft je liever lekker, leuk en gemakzuchtig aan die ongezonde dingen.

Bromsnor3
Bromsnor310 apr. 2020 - 8:47

vdbemt: net als bij genoemd “wetenschappelijk” onderzoek en de daaruit getrokken conclusie zijn jouw beweringen over mij ook op nietszeggende onderbuik gevoelens gebaseerd.

vdbemt
vdbemt11 apr. 2020 - 20:36

@Bromsnor. Dat geef ik toe. Het is de indruk die ik door je reactie kreeg.

De Nieuwe Realist
De Nieuwe Realist9 apr. 2020 - 21:31

Wel heel raar dat de wetenschappers eigenlijk nog maar heel weinig weten over het Corona virus en de daaraan gekoppelde pandemie, maar dat ze wel deze verbanden weten te leggen. Misschien hadden ze hun energie beter kunnen steken in het zoeken naar een oplossing voor de huidige problematiek in plaats van problemen te benoemen die nu niet ter zake doen en ook maar het kleinste detail toevoegen. Maar ja, voor de eigen parochie klinkt dit wel aannemelijk.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt10 apr. 2020 - 8:30

Wat enorm flauw. Ieder zijn vak. Een bakker kan ook niet de Corona epidemie oplossen. Hij kan wel andere manieren verzinnen om toch zijn brood te leveren. Luchtvervuiling en het menselijke lichaam zijn nogal andere wetenschappen. Wel kun je waarnemen dat die luchtvervuiling effect heeft op het menselijk lichaam. Je mag gerust aannemen dat, over de hele wereld, alle wetenschappers die iets aan Corona zouden kunnen doen, daar enorm druk mee bezig zijn.

webmaatje
webmaatje10 apr. 2020 - 8:46

Ergerlijk vind ik dat de regering het RIVM gelooft. De Duitse patholoog Prof. Püschel van Universiteitskliniek Hamburg heeft in Hamburg de door het Robert Koch instituut gemelde 36 coronadoden onderzocht. Conclusie: geen enkele persoon is aan corona gestorven, maar aan de ziekte die er al was. Sommige schenen geen idee te hebben dat ze al ziek waren. De wetenschapper zei erbij: zonder corona waren ze ook binnen 2 of 3 maanden gestorven. Als het RIVM ook niet op doodsoorzaaen laat onderzoeken, wat zijn die getallen dan waard? Ook het aantal lojkschouwers schijnt in Nederland bedroevend laag te zijn.

BigKnor
BigKnor9 apr. 2020 - 21:28

“ Onderzoek: luchtvervuiling funest voor overlevingskansen corona.” Die conclusie trok ik ook al toen ik de kaarten zag waar de Corona doden waren gevallen in Nederland én in de VS. In de Nederland zijn de meeste doden gevallen in het westen en het zuiden van het land. In de VS in het westen en de regio rond LA.

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander10 apr. 2020 - 7:25

@Big Een echte wetenschapper.

LaBou
LaBou 10 apr. 2020 - 10:13

Voor Norm is wetenschap ook maar een mening.

Eric Minnens
Eric Minnens9 apr. 2020 - 21:25

Bekt niet lekker hé: Covid19... Daarom noemen we haar liever: corona. Maar ja, zo heet het virus ook al. Lijdt dus tot verwarring. Ik las "luchtvervuiling funest voor overlevingskansen corona" dan ook eerst als dat het 'virus' beter overleeft bij luchtvervuiling. "??", dacht ik, maar begreep na de eerste alinea dat het anders zat. Ik pleit dan ook voor het gebruik van 'corona' voor het virus, en 'coronaziekte' als synoniem voor het lelijke Covid19. Gemierenneuk op vierkante millimeter natuurlijk. Maar dat sluit toch mooi aan bij een artikel waarin gesproken wordt van 'microgram en per vierkante meter'... Vierkante?

5 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens9 apr. 2020 - 21:31

'dat het virus beter overleeft' moet zijn 'dat het virus kapot gaat' (bij luchtvervuiling)

gimli55
gimli559 apr. 2020 - 21:34

Ja, Beta wetenschappen zijn wel erg exact, niet geschikt voor alpha's. die zijn beter in meningen en onzinnig gebabbel. Vraagje: Wat wil je in vredesnaam met je bijdrage? Ik ben echt benieuwd naar de reden en hersenfunctie om dit te duiden.

quatsch
quatsch10 apr. 2020 - 1:23

Ik leidt met u mee!

LaBou
LaBou 10 apr. 2020 - 5:22

Corona geeft een groep virussen aan waarbij o.a. ook SARS hoort, vandaar de naam SARS-cov-2. Beetje vergelijkbaar met het Bayer produkt aspirine.

Eric Minnens
Eric Minnens10 apr. 2020 - 10:12

"Wat wil je in vredesnaam met je bijdrage" Ik bekijk het nieuws graag van alle kanten, ook (en met name) de taalkundige. Misschien moeilijk te begrijpen voor een bèta, maar even goeie vrienden.

Polletje2
Polletje29 apr. 2020 - 19:54

"De afgelopen weken bestond bij volksgezondheidswetenschappers al het vermoeden dat er een verband was tussen luchtvervuiling en de ernst van gezondheidsklachten als gevolg van het coronavirus." Buitengewoon intelligent, stel je nou eens voor dat we geen wetenschappers hadden. Hoe zou dat trouwens zijn in het geval van kanker en hart- en vaatziektes?

1 Reactie
quatsch
quatsch10 apr. 2020 - 1:28

Zonder wetenschappers zullen er geen hart- en vaatziekten voorkomen!

itsme3
itsme39 apr. 2020 - 18:28

"In New York City zijn ruim vierduizend mensen aan Covid-19 overleden. De wetenschappers rekenden uit dat als de stad de afgelopen twintig jaar de uitstoot van fijnstof met 1 microgram per vierkante meter hadden teruggebracht, er zo’n 250 mensen minder zouden zijn overleden in dezelfde tijdsspanne." Slechts 250 van 4000. Dat is dus maar een marginaal verband.

2 Reacties
Freek3
Freek39 apr. 2020 - 19:15

Geen groot resultaat, maar evenmin marginaal. Significant.

vdbemt
vdbemt10 apr. 2020 - 8:17

Marginaal. Het is eigenlijk niets, 250 doden, die er minder hadden kunnen zijn, als ons gedrag niet zo vervuilend was. Daar kunnen we na Corona best mee verder gaan. Je laat je goed kennen, Itsme.

vdbemt
vdbemt9 apr. 2020 - 18:22

So what? Wetenschap is ook maar een mening, aldus de ontkenner.

3 Reacties
Tamer Aslantas
Tamer Aslantas10 apr. 2020 - 10:11

Wetenschap verandert constant. Dus waarom zouden wij deze blind moeten volgen? ????

JoostdeV
JoostdeV11 apr. 2020 - 8:14

@Talmer: ‘blind volgen’ Geen stropoppen neerzetten. Zoek zelf maar uit wat de waarde is van wetenschappelijke uitspraken boven persoonlijke interpretaties.

vdbemt
vdbemt11 apr. 2020 - 20:46

@Tamer. Er zijn gevoelskwesties, die je beter niet wetenschappelijk kunt benaderen, maar waar het beter is op je gevoel af te gaan. Zaken als luchtverontreiniging of Corona horen daar niet bij. Daar heb je weinig aan "mijn gevoel zegt me dat Corona niet gevaarlijk is" of "die walmen boven de snelweg vallen best wel mee. Ik heb er geen last van". Daar de wetenschap ontkennen, DAT is blind.

MountEverest
MountEverest9 apr. 2020 - 17:03

Het was al eerder duidelijk dat er een rechtstreeks verband is tussen COPD en het overlijdensrisico bij corona.

3 Reacties
JanB2
JanB29 apr. 2020 - 18:10

Klopt. Volstrekt logisch ook.

ton14024
ton140249 apr. 2020 - 18:13

Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de exacte oorzaak van de relatie tussen luchtvervuiling en covid-19 precies is. Iemand die jaren onder een steen had geleefd in een asbest groeve deed de bewering dat leven met luchtvervuiling de longfunctie ernstig kan belemmeren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 apr. 2020 - 10:45

Ik heb een totaal ander verhaal gelezen. Ik moet het nog even opzoeken.