Joop

Onderzoek: 2G haalt nauwelijks iets uit tegen Omikron

  •  
18-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
113 keer bekeken
  •  
Illustratief: 1G, 2G of 3G

© ILLUSTRATIEF - Een mobiele telefoon met de CoronaCheck app. Het demissionaire kabinet wil het mogelijk maken dat mensen in de 2G-aanpak alleen een QR-code krijgen na een vaccinatie (Gevaccine

De invoering van een 2G-systeem remt de verspreiding van het coronavirus op dit moment nauwelijks af. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft, UMC Utrecht en Populytics, in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid.
De coronapas was volgens de onderzoekers effectiever tegen Delta. De vaccins en eerder doorgemaakte infecties boden een betere bescherming tegen die variant dan tegen Omikron. BNR meldt:
" In een optimale situatie kan het invoeren van 2G op alle andere locaties dan school en thuis, zoals werk, horeca en supermarkten in januari 2022 zorgen voor een daling van 16 procent van het reproductiegetal, bij 3G is dit 15,3 procent. Voor deze getallen zou het kabinet er dus voor moeten kiezen om 2G- of 3G-controles voor supermarkten en kantoren te verplichten. Bij de huidige 3G-controles is dit niet het geval."
De onderzoekers menen dat een 1G-systeem, waarbij iedereen getest wordt, in de huidige situatie wel uitkomst kan bieden. De Volkskrant schrijft:
"Het heropenen van de samenleving zou onder de huidige omstandigheden ‘niet of nauwelijks’ leiden tot een stijging van het reproductiegetal als dat gepaard gaat met grootschalig testen op meerdere locaties, concluderen de TU Delft en het UMC Utrecht op basis van modelberekeningen. De onderzoekers gaan daarbij uit van een scenario waarin de antigeentests tweederde van de besmette bezoekers buiten de deur houden."

Meer over:

1g, 2g, omikron, coronapas, nieuws, 3g
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (56)

Phantom3
Phantom318 jan. 2022 - 18:03

Je zal maar als een schaap achter de vaccinatieguerilla van De Jonge hebben aangelopen. Dan moet je je toch in de maling genomen voelen.

3 Reacties
Jozias2
Jozias219 jan. 2022 - 9:14

Net als de hele wereld zeg maar. Overigens zie je dat vaccinatie op zichzelf heel effectief is.

Bastet2
Bastet219 jan. 2022 - 13:17

Wat Phantom natuurlijk bedoelt is te zeggen 'je zult maar sociaal gedrag hebben vertoond en je verantwoordelijkheid voor anderen hebben genomen.' Phantom is degene die een hele avond meedrinkt in een café maar zijn snor drukt als er betaald moet worden. Als de andere aanwezigen uiteindelijk de rekening hebben voldaan komt hij tevreden kraaiend tevoorschijn om mensen die hebben bijgedragen in hun gezicht uit te lachen. Want hij is wakker. We zullen er als samenleving maar mee moeten leren leven dat er dat slag volk is. En daar nog trots op is ook.

Jozias2
Jozias219 jan. 2022 - 14:01

@bastet Klopt, volgens de wppies hebben de gevaccineerden een enorm risico met hun gezondheid gelopen, de enorme kans op die bijwerkingen voor lief genomen en tegelijkertijd er voor gezorgd door de vaccinatie en door als gevaccineerde de lock down te ondergaan dat de zorg beschikbaar bleef voor ongevaccineerden. Ben benieuwd wat de wappies terug doen als dank voor al die opofferingen.

Kwant2
Kwant218 jan. 2022 - 15:42

Dit onderzoek wordt verkeerd geïnterpreteerd, het doel is niet om "besmettingen" in het algemeen te voorkomen. Het gaat erom zoveel mogelijk mensen een zo goed mogelijk leven te geven, dit vertaald zich mbt omikron in zo min mogelijk risico kwaliteits levensjaren te verliezen. Dus dat vaccins, en daarmee 2G beleid, minder invloed hebben op de verspreiding van een minder dodelijk virus is op zichzelf niet erg. De vaccins maken de infectie wel veel minder dodelijk, en de kans op lange termijn klachten veel lager. Dus een verplichting zou waarschijnlijk meer doen om mensen hun vrijheden terug te geven. Of we passen zelf het virus aan zodat het nog besmettelijker is en nog minder dodelijk, dan heb je eigenlijk hetzelfde effect :-).

OlavM
OlavM18 jan. 2022 - 15:20

Zelf meng ik me relatief weinig in de voortdurende discussie over corona -niet epidemioloog of microbioloog zijnde-, maar heb me wel uitgesproken tegen b.v. de m.i. de samenleving verdelende “QR-code”. Nu blijkt dat die heel weinig verschil maakt bij het omlaagbrengen van het “R-getal”. Telkens waar echt nodig testen aan de deur of poort werkt veel effectiever. Dit lijkt me nu elementaire logica en gezond verstand.

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗18 jan. 2022 - 16:27

« Dit lijkt me nu elementaire logica en gezond verstand.« ……Als iedereen zich gedroeg volgens uw elementaire logica en gezond verstand was er helemaal niets nodig. Helaas worden de testen ontdoken en gefraudeerd en de gevolgen niet geaccepteerd. Helaas laat niet iedereen zich vaccineren en houdt men zijn vaccinatie niet actueel. Wij hebben hier in Frankrijk nu een pass vaccinal en die snijdt aan twee kanten. Ten eerste verminderd hij de besmettingskansen van ongevaccineerden, dat zal dan ongeveer zoveel zijn als het onderzoek van de TH aangeeft. Maar een tweede effect is veel groter : het zorgt er voor dat mensen hun vaccinatie status actueel houden. We hebben en houden dus een groter percentage optimaal gevaccineerden. Die worden door omicron nog veelal wel besmet, maar dat wordt het bekende griepje en die leggen geen beslag meer op een ziekenhuisbed. Dat scheelt enorm veel. Beide effecten worden nog groter als er een aangepast vaccin komt. Aannemen dat iedereen zich zonder de werking van die pas toch wel laat vaccineren is naïef. Nu is hier 92% gevaccineerd, dat zal dan terug gaan lopen tot ruim Dankzij die Pass is de 90% redelijk vredelievend tegenover de 10% die niet meewerkt. Dat gaat omslaan als we daardoor weer in lockdown moeten. Die is er hier dankzij de oude pass sanitaire 3G dus niet geweest. Uw vrees voor tweedeling werkt dus andersom. Er is ook geen tweedeling maar eerder een driedeling. De groep mensen die gevaccineerd zijn en de pass hebben maar hem in tijden van hoge besmetting niet of zelden gebruikt is twee tot driemaal zo groot als de ongevaccineerden. Vrijwillige lockdown dus. Die groep wordt altijd vergeten. Overigens is de pass hier niet meer nodig zodra een aantal weken er minder dan 10.000 mensen vanwege virusinfectie in het ziekenhuis liggen. Hij komt dan bij stijging weer in gebruik. Nu zitten we op 24.000. Het hele volk kan meewerken om het goed te laten gaan. Gaan we over de 30 a 40.000 dan lockdown voor iedereen. Vanuit dezelfde uitgangspunten als U ben ik dus erg blij met onze goed doordachte 2G. Het is even slikken dat niet iedereen uit zichzelf wil meewerken en solidair is, maar als belasting betalen vrijwillig was, betaalde ik echt ook wel, maar af en toe wat later en wat minder.dus zetjes zijn nodig. Het voordeel is dat je je vrijheid houdt om je niet te laten vaccineren

JanVG2
JanVG218 jan. 2022 - 14:02

Voor de duidelijkheid, 1G betekent dat iedereen elke dag getest moet worden met een hoogwaardige test voordat hij het huis verlaat en zeg met mensen mengt die niet tot zijn bubbel horen. Dat zijn vele miljoenen tests elke dag ... is dat praktisch mogelijk? Welk kostenplaatje hangt daar aan? PS: Overigens scoret een 2G + 1G (dus 2xgevaccineerd/genezen + op de dag zelf getest)-beleid het allerbeste in de studie ...

3 Reacties
OlavM
OlavM18 jan. 2022 - 15:17

@ JanVG: [1G betekent dat iedereen elke dag getest moet worden met een hoogwaardige test voordat hij het huis verlaat en zeg met mensen mengt die niet tot zijn bubbel horen.] Nee hoor. Niet iedereen gaat elke dag naar buiten. Verder lijkt testen alleen nuttig bij met name horecabezoek e.d. Dus als veel mensen relatief dicht elkaar vertoeven in binnenruimte. Voor de rest zijn de algemene regels (ventileren, afstand houden, dragen van mondkapjes) bij activiteiten binnenshuis afdoende, bij voldoende maatregelen ook b.v. bij culturele voorstellingen en bioscoopbezoek.

vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 15:21

Het eerste is inderdaad een helse klus. Het 2e schept daarentegen toch weer ander beeld rond 2G. Feitelijk 3G.

Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 15:54

@olav Als 33% van de mensen op zaterdag wil winkelen, koffie wil drinken op een terras of een café, uit eten, bioscoop, theater voetbalwedstrijd etc. Dan heb je het over het testen van 6 miljoen testen alleen al op vrijdag a 14 euro.

Middenman
Middenman18 jan. 2022 - 12:52

En toch moeten we hier 2G invoeren zolang dat in Duitsland gebruikt wordt en andere landen om ons heen. Je voorkomt daarmee grensverkeer. Maar laten we ook niet vergeten dat we op basis van wetenschappelijk bewijs of het gebrek daaraan in het begin hier ook geen mondkapjes wilden, terwijl dat in heel Europa wel gebeurde.

1 Reactie
gimli55
gimli5518 jan. 2022 - 16:32

Dus omdat mijn buurman elke dag in een koude vaart springt, moet ik mee doen omdat anders alle mensen in de straat mee willen doen en die van de volgend de straat ook? Zowel de lockdown als 2G als 3G gaan niet werken, want het is symptoom bestrijding. Het aantal besmettingen loopt niet terug, het aantal opnames loopt amper op en de IC opnames ook niet. DE maatregelen worden contant goedgepraat met veranderende uitkomsten. Eerst is de lockdown om de stijging IC opnames, als dat niet blijkt de ziekenhuisopnames en als dat niet geldt de positieve testen. Dat heet je maatregelen aanpassen aan de gewenste uitkomst, de bekende cirkel redenatie. Een vaccinatie plicht werkt ook niet als de gevaccineerden na een tijdje weer besmet worden en besmettelijk zijn, Dat is niet effectief en de hervaccinatie ook niet. Het probleem wordt met al die maatregelen en wetten niet opgelost, vergelijkbaar dat Rutte 4 de puinhoop van Rutte 1 tm 3 gaat opruimen. De vrijheid zit hem in het feit dat er geaccepteerd wordt dat je niet alles kunt regelen met maatregelen, en zeker een inhalatie virus die via aerosolen verspreid wordt. Dat is met verkoudheidsvirus en het griep virus ook niet gelukt. Bescherm de kwetsbaren en ja dat kost net als leven onschuldige slachtoffers. De huidige angst veroorzaakt ook schade al wordt hij niet gemeten. Het is nu met omikron een endemische ziekte geworden, net als griep.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*18 jan. 2022 - 11:26

Hallo. Z.s.m. een vaccinatieplicht invoeren voor alle Nederlanders boven 18 zonder medische beperkingen lijkt mij het meest effectief tegen deze zeer ernstige pandemie. Ja hoor gewoon prikken prikken prikken en daarna nooit meer lockdowns. Alle QR codes zijn dan ook waarschijnlijk overbodig in Nederland. Durft onze nieuwe regering en onze nieuwe minister van VWS deze zeer effectieve maatregel strategie z.s.m. te implementeren? Ik hoop van wel. Daarna sowieso veel meer vrijheid voor alle 17.5 miljoen Nederlanders, denk ik, jippie. Een fijne dag.

2 Reacties
Hernandez
Hernandez18 jan. 2022 - 21:58

'Ja hoor gewoon prikken prikken prikken en daarna nooit meer lockdowns.' Geloof je nog steeds in dat achterhaalde sprookje?

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*19 jan. 2022 - 8:45

Hallo Hernandez. Het is geen rocket science maar de dramatische daling in ziekenhuisopnames en IC bezetting komt zeer waarschijnlijk vooral door de 7.7 miljoen boosters die al gegeven zijn in Nederland tot nu toe. Voordat de booster campagne in volle gang kwam, ergens vorige maand, was er een periode van duidelijke oversterfte in Nederland. Met andere woorden vaccins beschermen nog altijd tegen de ernst van Covid-19. Ja hoor, ik hou nog altijd vast bij mijn stelling: Prikken prikken prikken En natuurlijk wens ik u een heel fijne dag.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 jan. 2022 - 11:15

Het virus haalt ons gewoon in. Wij blijven discussiëren over vaccineren, boosters, 3G/2G/1G, en voor we er uit zijn hebben we de volgende variant die waarschijnlijk nog besmettelijker en minder schadelijk is dan omikron, en dan is de pandemie voorbij.

1 Reactie
gimli55
gimli5518 jan. 2022 - 20:29

@A little bit of sunshine Volgens de omschrijving van de WHO is het al lang geen pandemie meer, en met de hogere besmettelijkheid en mildere vorm is het een endemische ziekte geworden. Je moet het alleen wel zien, en vergeten dat de regering nog een hele berg vaccins heeft gekocht.

Keus2
Keus218 jan. 2022 - 10:36

Wanneer krijgen we het R-getal van de meningen-pandemie nou eens onder de 1?

1 Reactie
Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl18 jan. 2022 - 23:45

Haha, netjes!

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen18 jan. 2022 - 9:55

Stop met deze waanzin. G1, G2, G3, het gaat allemaal niet werken en niet helpen. Laten we alle tijd, geld en energie stoppen in het op orde krijgen van onze zorg. Ook (of juist) preventief. Zet in op vroegtijdige medicatie bij besmetting en verhoog de IC capaciteit structureel. En verder...gooi in godsnaam het land open..

Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 9:41

Dit onderzoek focust zich opeens weer op het reproductiegetal. Dat het daar minder goed tegen werkt is eigenlijk geen verrassing. Maar het idee van 2G was niet persé om het aantal besmettingen laag te houden, maar om zoveel mogelijk te voorkomen dat ongevaccineerden besmet zouden raken en daarmee de ziekenhuizen zouden doen overstromen. Dat was waar het voordeel lag van 2G ten opzichte van 1G. Jammer dat ik daar niks over lees in het artikel in de Volkskrant.

9 Reacties
Blijvertje
Blijvertje18 jan. 2022 - 12:07

Ja, met 2G voorkom je besmettingen. Immers, als ongevaccineerden niet naar de bars, restaurants, bioscoop en evenementen kunnen gaan, raken ze niet besmet. Dat zie je tijdens deze lockdown: Gesloten restaurants, bioscopen, evenementen, bars, en niemand raakt besmet.

Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 12:54

@Blijvertje Had je dit nou bedoeld als inhoudelijke reactie? Dan een volgende keer graag iets meer letten op samenhang met hetgeen waar je op reageert. En een beetje congruent redeneren zou ook prettig zijn. Of kunnen we emotionele oprispingen van jouw kant gewoon negeren?

JanVG2
JanVG218 jan. 2022 - 14:09

ziekenhuisopnames zijn ook onderzocht. En ook die blijven het laagst met 1G - en vooral met 2G+1G ...

Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 14:22

Dank Jan. Het 2G+1G werd voorheen toch 2G+ genoemd? Volgens mij zou dat een goede voorwaarde zijn om intensieve bijeenkomsten zoals popconcerten doorgang te laten vinden, vooral als dat inpandig is. Kan ik ook ergens terug vinden dat 1G beter werkt tegen ziekenhuisopnamen dan 2G? Want dat is dan wel een opmerkelijk verschil met de vorige studie. Dat is wel een behoorlijk effect van Omikorn

JanVG2
JanVG218 jan. 2022 - 15:35

@Bastet 2G+ betekent 2G + booster of test 2G+1G betekent @G + test (dus booster telt hier niet mee) De reden voor het onderscheid is dat de booster maar een beperkte impact heeft omdat omikron te veel afwijkt van het virus op basis waarvan het vaccin is gemaakt. Daarom is de booster precies dat, een extra stimulans voor de algemene afweer tegen Covid, maar niet specifiek genoeg om het percentage mensen dat toch symptomen krijgt boven de 90% te houden. Onder die omstandigheden is testen veiliger. Als binnenkort - eind maart - er aangepaste vaccins voor omikron komen, bestaat de mogelijkheid dat die specifieke booster vergelijkbare resultaten gaat produceren. Maar dat moet eerst getest worden. In het huidige onderzoek is het dus specifiek elke dag testen als je met mensen buiten je bubble omgaat.

JanVG2
JanVG218 jan. 2022 - 15:37

correctie: "om het percentage mensen dat toch symptomen krijgt boven de 90% te houden. " moet zijn "om het percentage mensen dat GEEN symptomen krijgt boven de 90% te houden. "

JanVG2
JanVG218 jan. 2022 - 15:41

Als je de resultaten wilt lezen, inclusief over ziekenhuizen etc, klik op "blijkt" in zin 2 van het bovenstaande artikel. Op de webpagina een artikel met een gele balk "effectiviteit CTB eindversie. Klik daarop en je krijgt de resultaten in pdf vorm.

Blijvertje
Blijvertje18 jan. 2022 - 22:21

@Bastet Ik merk dat mijn reactie niet duidelijk was. Ik zal het uitleggen. Je impliceert in je reactie dat 2G voorkomt dat veel ongevaccineerden besmet raken. Dat als ongevaccineerden toegang wordt ontzegd tot bijvoorbeeld de horeca, bioscopen, enz. dat zij dan weinig besmet raken. Momenteel raken mensen, gevaccineerd én ongevaccineerd, in recordaantallen besmet. En dit terwijl zij geen van allen toegang hebben tot horeca, bioscopen, enz. Zorgt het toegang ontzeggen tot deze plaatsen dan voor weinig besmettingen bij ongevaccineerden? Nee, dat is duidelijk niet het geval. Dus datgene wat jij impliceerde in je reactie was onwaar. Bovendien zorgt een hoog aantal besmettingen nu ook niet voor overstromende ziekenhuizen, dus dat argument geldt ook niet langer. 2G zorgt er niet voor dat ongevaccineerden niet langer in situaties komen waarin zij besmet kunnen raken. Omicron is besmettelijk genoeg dat voorzichtige mensen in grote aantallen besmet raken, maar een groot deel van ongevaccineerden geeft ook aan dat als hen toegang tot de horeca wordt ontzegd, dat zij dan op andere manieren sociale contacten zullen opzoeken. Het werkt simpelweg niet. Wat dit onderzoek dus ook aantoont. Daarentegen heeft 2G wel gigantisch grote kosten voor ons als maatschappij.

Bastet2
Bastet219 jan. 2022 - 8:29

@Blijverje Ik impliceer of beweer niks, ik stel een vraag waarbij ik refereer alleen aan eerdere resultaten van dit onderzoek, toen op basis van de Delta-variant. Toen werd er een andere doelstelling aan gekoppeld dan die in dit artikel genoemd wordt (namelijk overstromende IC's voorkomen) en zou 2G effectiever zijn. Dat lijkt met Omikron inderdaad niet nodig te zijn. Alleen maar mooi toch. Wat alle nu juichende wappies waarschijnlijk niet mee hebben gekregen is de conclusie dat 2G op dit moment niet zinvol is, maar dat op enig moment in de toekomst wel het geval zal kunnen zijn.

Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 9:06

Het is maar net welke vraag je stelt. 1. Helpt 2g om het aantal besmettingen te reduceren? 2. Helpt 2g om de besmetting van mensen te reduceren die een grotere kans maken op ziekenhuisopname? Twee verschillende vragen op basis van verschillende doelstellingen met mogelijk verschillende uitkomsten. Het lijkt mij dat als je voorkomt dat ongevaccineerde 50+ ers een grote kans maken op besmetting je daarmee ook de kans op ziekenhuisopname reduceert en zo overbelasting van de zorg voorkomt.

7 Reacties
vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 9:51

De doelgroep uit jouw vraag 2, is deel van de doelgroep in vraag 1. Als je het antwoord op vraag 1 weet, waarom zou je dan vraag 2 nog stellen???? Daarbij zit jij nog altijd vast aan het verkeerde beeld dat alleen 50plussers grotere kans maken op ziekenhuisopname. Vooral de anti-vaxxers zouden blij moeten zij met de resultaten van dit onderzoek. 2G is NIET het middel om wijdse besmetting te voorkomen. TESTEN, en dan iedereen, die aan iets groters mee wil doen.

Juppé🎗
Juppé🎗18 jan. 2022 - 10:11

@Jozias. Precies en nog veel meer andere vragen, zoals hoeveel mensen houden hun vaccinatie nog up to date zonder 2G? Verdringt omicron de delta varianten of blijven er delta varianten onder de oppervlakte door gaan en wat wordt de volgende? Hoe gedisciplineerd gaat de bevolking met 1G om? Wat bereik je met nieuwe vaccins en geneesmiddelen? En nog veel meer.

Pieterplezier
Pieterplezier18 jan. 2022 - 10:43

Hallo Jozias, mijn vraag is; als je onderscheid maakt in de leeftijd van mensen die in het ziekenhuis liggen met een corona-besmetting, en dan ook onderscheid op afkomst / woonplaatsen / wijken / inkomen?

Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 13:46

@vd bemt Jij bent niet van mening dat 50+ ers niet een grotere kans maken? Op coronadashboard zijn de ziekenuisopnames per leeftijdsgroep opgenomen per 1 mln inwoners in die leeftijdsgroep 0 - 19= 9.9 20-29 = 21.0 30-39 = 30.3 40-49 = 29.5 50-59 = 56.1 60-69 = 84.1 70-79 = 110.8 80-89 = 203.7 90+ = 265.7 Dan zie je dus significante verschillen bij de leeftijdscategorieën boven de 50 en onder de 50. Er is dus een medische reden om onderscheid te maken op basis van leeftijd. Uiteraard is de doelgroep van vraag 2 onderdeel van de doelgroep van vraag 1. Maar het doel is een andere. Als het aantal besmettingen niet recht evenredig is met de zorgbelasting dan kun je je afvragen of gerichtere maatregelen om overbelasting te voorkomen niet proportioneler zijn. Vraag 2 is relevant als het je er om gaat om de zorg overeind te houden zonder onnodige nevenschade. @Juppe, Klopt, los van het feit dat volledige 1G praktisch en financieel niet uitvoerbaar is. @Pieter Plezier Ik maak onderscheid om medische gronden. Een ouder iemand heeft vanwege de factor een hogere kans op ziekenhuisopname en sterfte. Woonwijk, inkomen en afkomst etc is daarop niet van invloed. Dat is wel van invloed op de bereidheid om te vaccineren. Daarom zijn er gerichte acties in bepaalde wijken en bepaalde talen aan de twijfeltelefoon. Die factoren zijn wel van invloed op de vaccinatiebereidheid en vaccinaties zijn van invloed op de ziekenhuisopnames. Vaccinatiegraad is dus net als leeftijd een medische indicator. Daarom 2G voor 50+ omdat beide relevant zijn voor de ziekenhuisopnames.

vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 14:49

@Jozias. "Jij bent niet van mening dat 50+ ers niet een grotere kans maken?". Dat, beste Jozias, zeg ik niet.JIJ richt je alleen op de 50plussers met: "als je voorkomt dat ongevaccineerde 50+ ers een grote kans maken op besmetting je daarmee ook de kans op ziekenhuisopname reduceert en zo overbelasting van de zorg voorkomt." Ik zeg dat het NIET ALLEEN de 50plussers zijn. Waardoor je bewering niet opgaat. En jij laat met je overzichtje heel goed zien dat dat ook zo is. Waarvoor dank.

Jozias2
Jozias218 jan. 2022 - 16:02

@vd bemt Natuurlijk zijn het niet alleen 50+ ers. Dat zeg ik ook niet. Maar 50+ maken wel een significant grotere kans op ziekenhuisopname en overlijden. En helemaal een ongevaccineerde 50+ er. Daarom is dat onderscheid op relevante gronden te maken. Een gezonde twintiger (ook ongevaccineerden) maakt een zeer kleine kans op ziekenhuisopname dus waarom zou je daar 2g op toepassen?

FromValue
FromValue18 jan. 2022 - 20:31

In principe is een vsccinatieplicht voor inwoners >50 jaar de meest efficiente maatregel. Daarmee druk je het risicoprofiel van deze groep naar enigszins aanvaardbare proporties en behapbaar voor de zorg. Voor overige groepen is vaccinatie sterk geadviseerd, maar vanuit beleidstechnisch minder ineressant; Heel veel werk voor relatief weinig effectief resultaat.

geitenbreier
geitenbreier18 jan. 2022 - 8:54

Zouden de wappies alweer gelijk krijgen ? Oh nee, gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.

9 Reacties
Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 9:36

Een kapotte klok geeft ook twee keer per dag de juiste tijd aan...

itsme3
itsme318 jan. 2022 - 10:23

Nee hoor. De wappies krijgen niet alweer gelijk. Bij de delta variant hadden de wappies totaal ongelijk. Maar de komst van omikron heeft het speelveld compleet verandert en waar eerst 2G een belangrijk wapen was tegen het virus, heeft nu een coronapas niet zoveel nut meer.

Hernandez
Hernandez18 jan. 2022 - 10:44

@Bastet Zwaktebod.

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft18 jan. 2022 - 11:06

@Bastet Ik ben het helemaal eens met je uitspraak. De vraag blijft natuurlijk wel, welke klok kapot is. En welke klok je, ook tegen beter weten in, blijft gebruiken om de 'juiste' tijd op af te lezen. Natuurlijk hebben 'de wappies' geen gelijk. Wappies zijn niet een homogene groep. Net zo min als de die hard vaxxers overigens. Ook daar zitten grote verschillen van meningen tussen. Wat wel inmiddels is gebleken dat het argument van vaccineren om verspreiding te tegen te gaan geen stand houdt. In elk geval niet met omicron. Sterker nog, er zijn zelfs al onderzoeken die suggereren dat het omgekeerde waar is. Op basis daarvan is 2G geen wapen tegen het virus.

Sonic2
Sonic218 jan. 2022 - 11:24

@ itsme De coronapas gaat leiden tot meer natuurlijke immuniteit onder de bevolking en als je het strategisch in zet dan hoeft het niet te leiden tot hoge pieken in het ziekenhuis. Het is vooral een probleem wat de wappies zien of dat ze zo extreem drammerig zijn en hun "gelijk" moeten krijgen. We moeten wat relaxter doen over besmettingen

Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 11:25

@Wie Zeker, niks mis met voortschreidend inzicht, maar gaag gebasseerd op feiten, niet op natte vingerwerk. Volgens mij is er niemand die 2G, of welke hoeveelheid G dan ook, als doel op zich ziet. Als het tijdelijk zou kunnen helpen, prima, maar uiteindelijk wil iedereen toch echt liever een compleet open samenleving. En als 2G geen voordelen zou hebben (het verhaal is niet volledig) dan liever niet.

Wie schrijft die blijft
Wie schrijft die blijft18 jan. 2022 - 14:00

@bastet Maar feiten zijn er inmiddels genoeg. Kijk gewoon naar de besmettingsaantallen van landen met 2G. Het helpt geen moer. Je ziet nu dat landen waar de maatregelen worden opgeheven het beste gaan. Bijvoorbeeld in Engeland. Iedereen verklaarde Boris voor gek, maar de samenleving is open en de besmettingen dalen. Een van de voordelen van Brexit lijkt dat ze hun eigen koers kunnen varen en aan de rest van Europa bewijzen dat de jacht op ongevaccineerden met behulp van 1/2/3 G totaal overbodig bleek.

Bastet2
Bastet218 jan. 2022 - 14:33

@Wie Het was al heel lang duidelijk dat 2G niet bedoeld was om besmettingen te voorkomen, maar juist om een overbelaste zorg te voorkomen door een te snel oplopende besmetting onder gevaccineerden. Ik heb geen feiten gezien die aantonen dat 2G ook daarvoor niet helpt, al lijkt Jan hierboven dat ook aan te geven. Ik ben benieuwd. Boris Johnson is ook gewoon gek. Net zoals dat van Bolsonaro hebben zijn idiote keuzes en zijn trage, laffe handelen tot heel veel onnodige doden geleid. Het is gewoon gokken met de gezondheid van anderen. En ja, nu pakt het gewoon goed uit in GB. Prachtig. Maar dat wil niet zeggen dat hij een verantwoorde keuze gemaakt heeft. Als je je hele vermogen in het casino op rood zet kun je gewoon geluk hebben. Maar als dat het geval is, wil het niet zeggen dat het een verstandige keuze was.

geitenbreier
geitenbreier18 jan. 2022 - 16:51

@Bastet "Een kapotte klok geeft ook twee keer per dag de juiste tijd aan…" Dat is juist als het gaat om complotdenkers Wappies worden zo genoemd door Big Pharma groupies, om ze in een bepaalde hoek te drukken. Volgens de door de msm gehanteerde spelregels ben ik ook een wappie. Ik geloof echter niet in complotten als 9/11, mh17,mh370 en platte aarde, dus geen complotdenker. Wappies zijn gewoon bezorgde mensen aangaande de bestrijding van covid 19 !

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet18 jan. 2022 - 8:48

opengooien die hap dus

5 Reacties
geitenbreier
geitenbreier18 jan. 2022 - 8:55

Past niet in het plan.

vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 9:52

En dan TESTEN die hap. Altijd en steeds weer.

Hernandez
Hernandez18 jan. 2022 - 10:45

@vdbemt Laat jij je testen als je het vermoeden hebt dat je influenza hebt?

vdbemt
vdbemt18 jan. 2022 - 14:53

@Hernandez. Wakker worden. Het gaat niet om influenza. Het gaat om corona. Nog altijd een pandemie waarvoor er wereldwijd ingrijpende maatregelen nodig zijn.

Hernandez
Hernandez18 jan. 2022 - 21:59

@vdbemt Omikron is net zo schadelijk als influenza..

Duralex
Duralex18 jan. 2022 - 8:40

Slecht nieuws voor de believers