Eerst je inlezen in de cao voor het onderwijs, dan pas, goed inhoudelijk, reageren. Zoveel domheid in één post is bijna niet te harden!
De gemiddelde leraar begint op 2500 euro per maand. De gemiddelde leraar heeft 60 vakantiedagen. De gemiddelde leraar werkt van half 9 tot 4, met een uur pauze = 6 uur per dag. Ja, je vakanties zijn alleen in de bouwvak. En ja, je moet thuis ook wat nakijken. Daarom werk je maar 6 uur per dag op locatie. Newsflash: de rest van Nederland werkt 8 uur per dag en heeft 21 vakantiedagen. Met 261 werkbare dagen in het jaar krijg je dus een dikke 2 maandlonen meer op basis van je gewerkte uren. Zo slecht heb je het niet.
@Pruts en toch is er een groot tekort aan leerkrachten en kiest bijna geen man meer voor een carrière in het onderwijs. Leg me eens uit waarom dat zo is, terwijl je volgens uw logica als leerkracht slapend rijk wordt?
Regeringen hebben de afgelopen 15 jaar het onderwijs gelaten voor wat het is. Die desinvestering wreekt zich nu en terecht. Dekker heeft het laatste zetje gegeven met 4 jaar wanbeleid. Wat mij betreft mogen ze iedere maandag de scholen dicht gooien.
Sinds begin jaren'90 loop ik rond in het onderwijs. Kan me weinig goede ministers voor de geest halen, maar Dekker was waarschijnlijk de grootste onbenul die ze op die post gezet hebben. Die man heeft werkelijk helemaal niets met onderwijs, onbegrijpelijke keuze....
Ik heb begrepen dat de onderwijzers gebukt gaan onder oeverloze regelgeving en administratieve rompslomp waardoor er minder energie en tijd overblijft om met het vak bezig te zijn. Dan waren die oude meesters en juffen uit de 60 en 70 jaren (mijn schooltijd) beter uit. Ze hadden het vertrouwen en het gezag om meester en juf te zijn zonder irritante controles en administratie. De rol van de juf en de meester was ook duidelijk. Zij waren de baas in de klas. Duidelijker kon het niet. De kwaliteit van lesgeven was volgens mij ook prima. Dus misschien moeten we al die overbodige ballast eens overboord gooien en ons richten op het vak zelf. De werkdruk zal minder worden en nog belangrijker het plezier in het werk om kinderen iets te leren en beter te maken komt weer terug in de klas en daar profiteren niet alleen de leraren van. Het signaal dat nu wordt afgegeven naar al die kinderen die hun meesters en juffen zo massaal zien staken en zien leiden kan alleen maar betekenen dat die kindertjes het vak van onderwijzer niet gaan kiezen als hun meesters en juffen hun hebben klaargestoomd vlak voordat ze die keuze zelf moeten maken. En dat is het grootste verlies.
ik heb jarelang zijdelings met het onderwijs te maken gehad door naar school te gaan , maar heb nog nooit gemerkt dat de werkdruk hoog was; integendeel.. veel vrijheid en eigen invulling van tijd. Dat men het gevoel onderbetaald is , maakt hen niet uniek. Integendeel.
'veel vrijheid en eigen invulling van tijd.' Daar heb ik toch een wat ander beeld bij dan een volgepropt lesrooster en de zekerheid dat er ieder uur een groep kinderen op je zit te wachten.
@Joop, jij denkt net als anderen die nauwelijks een idee hebben wat er bij komt kijken om dit vak goed uit te voeren dat als jij geen les had de leerkracht niet hoefde te werken. Tja, zucht...
Je kunt staken zoveel je wilt zolang aan de methode waarop gelden voor het onderwijs besteed wordt niets verandert blijft het dweilen met de kraan open. De lumpsumfinanciering blijkt niet te werken. Steeds wanneer er forse bedragen beschikbaar gesteld worden door de overheid voor verbetering van de lerarensalarissen blijken die middelen daar niet terecht te komen. Schoolbesturen besteden die middelen aan andere zaken, de mensen die voor de klas staan zien er niets van terug. De macht van besturen en managementlagen moet aan banden gelegd worden. Zo gaat het niet langer.
Ik heb zelf in een stichting gezeten als bestuurder. Een stichting heeft aan niemand een verantwoording af te leggen. Behalve aan de accountant en belasting. Het resultaat zijn hoge vergoedingen. Ook is het hun toko niet . Niemand is financieel verantwoordelijk. Dus een beetje verlies interesseert niemand iets. Geen kas of bank controles door leden, geen jaar vergadering en geen openbaar financieel verslag. Het heeft een jaar geduurd voordat ik als bestuurder door had hoeveel sommige bestuurders aan extra vergoedingen kreeg. Penningmeester een vergoeding van 1500 euro voor 6 uur werk. ook de secretaris terwijl de bedrijf secretaresse het verslag maakte een vergoeding van 1500 euro enz. enz. In een BV of eenmanszaak zijn mensen verantwoordelijk voor hun daden. Bij een stichting niet en zijn het altijd de zelfde soort mensen die voor zulke functies gevraagd worden. Vaak vrienden en bekenden. Maar het gaat altijd om geld en niet om principes.
Als het goed gaat met de economie willen de mensen ook hun deel. Het gaat toch goed? Waarom gaat het mij dan zo verdomde slecht. Terwijl ze nergens beter kunnen wonen dan in dit land waar de welvaart door een ingenieus systeem van afromen bij de een en dat weer toevoegen aan de ander optimaal is verdeeld. Men snapt niet hoe uitzonderlijk die positie is, men kijkt wel over de schutting hoe groen het gras daar is maar niet hoe veel troep er ligt. Dit land is voor een groot deel blind, heeft nooit het puberale stadium achter zich gelaten. Een puberbrein is onrijp, gaat op emoties af, is verliefd en heeft dan weer liefdesverdriet. Ik hoorde van een vrouw die voor haar liefdesverdriet meende recht te hebben op ziekteverlof en van een man dat de ijsbeer een knuffel dier was. De een moet je dus permanent educatief verlof geven de ander een tiendaagse vakantie op Spitsbergen.En als extraatje mevrouw Thieme mee voor de foerage.
Als het niet goed gaat met de economie, bezuinigt de overheid. Op haar uitgaven voor onderwijs, justitie, politie, defensie, zorg, belastingdienst, staatstoezicht,infrastructuur enzovoorts enzovoorts. En als het na verloop van tijd beter gaat met de economie, zijn de bezuinigingen verwerkt in staand beleid. Het gevolg van dit beleid is de sluipende verpaupering van bovengenoemde sectoren. Onderhand is er niemand meer, behalve in het rechtse regeringskamp, die durft te beweren dat er geen dramatische problemen zijn bij defensie etc. Dit geldt ook al tijden voor het onderwijs. Verpaupering nadert daar de voltooiing. Dubbel probleem is, dat in het onderwijs professioneel corrupte bestuurders van de overheid de ruimte hebben gekregen om de beschikbare middelen te besteden aan andere dan de gestelde doelen. Het onderwijspersoneel kan wel te hoop lopen tegen de regering, maar zou in de eerste plaats stelling moeten nemen tegen de besturen die standaard het personeelsbelang hebben verwaarloosd. Maar goed, dat is teveel gevraagd van de dames en heren.
Dat is niet teveel gevraagd Bert de Vries. De stichting, die ook mijn school in haar 'pakket' heeft, is stevig aangepakt door mijn collega's en mijzelf! Dat geldt nog veel meer stichtingen. Collega's in den lande weten verdomd goed wie medeverantwoordelijk zijn. Ik hoop dan ook dat deze actie de opmaat naar meer wordt, waarbij ook de stichtingsbesturen zich moeten verantwoorden!