Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Verkleumde kinderen in de regen bij Ter Apel

Tinkebell over het drama waar ondanks alle beloftes maar geen einde aan komt
Joop

Onderwijs in een coronacrisis: anders en kansrijk

  •  
25-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
education-4796952_1280

© cc-foto: vidhyarthidarpan/Pixabay

Wanneer stoppen we met het nu al etiketteren van deze generatie?
Vorige week schreef de Onderwijsinspectie dat ze het zicht kwijtraken als er dit jaar geen eindtoets wordt afgenomen in groep 8. Daarnaast werd benoemd dat het afgelopen schooljaar meer leerlingen in groep 8 een lager schooladvies hebben gekregen vanwege het ontbreken van die eindtoets. Dit werkt dan weer de kansenongelijkheid in de hand. Een legitiem argument om te toetsen dus. Al maandenlang ligt de nadruk op leerachterstanden, onherstelbare leerschade aan deze kinderen door het thuisonderwijs en ga zo maar door. Lekker dan! Als je dat als kind thuis hoort van je ouders, op televisie of via andere kanalen. Dat is goed voor het zelfvertrouwen.
Leerachterstanden, het woord alleen al doet mij gruwelen. En nu helemaal. Wanneer stoppen we met het gebruik van deze term in deze exceptionele crisis en daarna? Wanneer stoppen we met het nu al etiketteren van deze generatie?
Natuurlijk moet er zo snel als het kan een einde gemaakt worden aan het thuisonderwijs. Al is het alleen al voor de kinderen die iedere dag in ‘onveilige’ thuissituaties zichzelf moeten redden. Waarvoor school de ‘veilige’ haven is. Ouders zijn geen leraren. Gelukkig niet, anders is ons beroepsaanzien definitief naar zijn grootje. Daarnaast levert het thuis lesgeven de meeste ouders en leerlingen zoveel extra spanningen op dat het risico op overspanning en burn-out na deze periode met flinke percentages toeneemt. Nee, zo spoedig mogelijk terug naar school, dat is voor zeker en in ieders belang. Leerkrachten zijn de aangewezen personen om straks een leidende rol te hebben in het leren en volgen van de leerlingen.
Hoe ziet dat leren er dan uit als we straks, wanneer het veilig is, weer naar school gaan? De niveauverschillen tussen de leerlingen zullen groter zijn. Dat is uit de eerste thuisonderwijsperiode al gebleken. Al vanaf juni/juli 2020 ligt de focus op het toetsen en signaleren van ‘leerachterstanden’. Om die achterstanden in te lopen zijn subsidies verstrekt en wordt er momenteel gesleuteld aan een nationaal onderwijsplan.
Ik ben niet tegen het afnemen van toetsen. Toetsen zijn een prima middel om te zien hoe ‘ver’ een leerling zit in zijn of haar ontwikkeling. En daar ligt wat mij betreft de kans in de benaming. Hoe ver ben jij als leerling op dit moment in jouw ontwikkeling? Dat klinkt een stuk positiever dan: Waar heb jij achterstand opgelopen? Hierin heeft de leerkracht een belangrijke rol. Ik weet ook zeker dat deze gepakt wordt. Geef de leerkracht ruimte en autonomie in de periode na deze crisis om ieder kind recht toe te doen. Zij hebben het zicht op hun leerlingen. Zij kunnen, vanuit hoge verwachtingen (van ieder kind moet je hoge verwachtingen hebben) de leerling prikkelen om ‘verder’ te groeien in zijn of haar ontwikkeling. Hiervoor is er naar mijn mening tijd genoeg. Zeker wanneer je het bekijkt vanuit het perspectief van een leven lang leren. Laat de minister in het ‘nationaal onderwijsplan’ de daad bij het woord voegen en daadwerkelijk inzetten op: we hebben de tijd, de druk mag van de ketel en onze leerkrachten adviseren alle groep 8 leerlingen ‘kansrijk’.
Ons land is al bijna een jaar bezig met deze coronacrisis. Onze leerlingen hebben ontzettend veel geleerd. Dat niets vanzelfsprekend is, dat onze wereld toch niet maakbaar is en dat wij als mensheid, keihard moeten samenwerken om stappen te zetten. Daar hoef je geen toets voor af te nemen om zicht te krijgen. Dat is bagage die levenslang impact heeft. Kennis, vaardigheden en ervaring voor het leven, meetbaar en bruikbaar in de toekomst, Onderwijsinspectie.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (6)

Gerygrr
Gerygrr25 jan. 2021 - 16:44

Leerachterstanden, inderdaad een woord om van te gruwen. We dachten vroeger als leerkrachten dat kinderen op hun eigen niveau moesten functioneren. Ieder zijn eigen aangeboren kwaliteiten optimaal laten ontwikkelen. Van het woord leerachterstand gaat de suggestie uit, dat je die achterstand kunt inhalen! Onzin, de anderen gaan immers niet stilstaan. De inspectie wil de eindtoetsen laten doorgaan? Waarom? Ze kunnen toch ook vertraagd worden met de verloren weken? Het lijkt erop, dat de inspectie zichzelf aan het werk wil houden!

P Haan
P Haan25 jan. 2021 - 15:15

Maar wat te doen met de kinderen die nu eindelijk gaan stralen? Die zo bang voor de pauze zijn dat ze op school hun aandacht niet bij de les kunnen houden? DIe nu in hun eigen tempo lekker door kunnen gaan, een op een aandacht krijgen en leren zoals leren bedoeld is? Het ongewijzigd hervatten van de leerfabrieken is net zo ridicuul als alle vliegtuigen weer laten vliegen in de toekomst. Heeft de onderwijs sector nou niet de ballen om te zien dat hier wat moois aan het gebeuren is? En dat ze in de toekomst niet meer als veredelde opvang willen werken? Er liggen gouden kansen, maar het lijkt er op de de onderwijs sector het leren verleerd is.

4 Reacties
mayhem
mayhem26 jan. 2021 - 6:55

@P Haan Je bent echt de eerste die ik hoor over dit aspect. Door scholen en in de media worden zorgen geuit over kinderen die thuis niet veilig zijn, maar inderdaad, wat doen we met de kinderen die thuis juist wel veilig zijn? Die op school altijd gepest worden. Die nog 100 sommen moeten maken die ze al lang en breed beheersen maar niet aan Engels mogen beginnen omdat dat nou eenmaal niet bij groep vier hoort. Thuisonderwijs was zo goed als onmogelijk, gebaseerd op allerlei argumenten (ouders kunnen geen lesgeven) die de deur uit kunnen.

Jozias2
Jozias226 jan. 2021 - 7:23

Leren zoals leren bedoeld is? Zonder sociaal contact met leeftijdsgenoten? Les krijgen van je vader en moeder tussen zijn of haar werk door. Dan hoef je leerkrachten ook geen 4 jarige hbo opleiding te geven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 jan. 2021 - 8:48

Voor jonge kinderen is het ook fysiek nog schadelijker om vele uren achter het scherm te werken dan voor volwassenen.

P Haan
P Haan26 jan. 2021 - 13:25

@Jozias, Leren is leuk. Of kan leuk zijn. Of zou leuk moeten zijn. Of had leuk moeten zijn. Een tijdje geleden werd er gelinkt naar een interview met Miranda Cheng, https://nl.wikipedia.org/wiki/Miranda_Cheng Een uitspraak uit dat interview: 'Nu wil ik dit horen, nu wil ik meer weten, dit is mijn keuze. Ik ben hier, omdat ik theoretische natuurkunde leuk vind' Natuurlijk is niet iedereen in staat of bereid om thuis les te geven. En sociale contacten zijn op zich belangrijk. Maar weet je zeker dat je dat op school wil doen? Ben je bekend met de enorme inspanning om pesten tegen te gaan? Weet je hoe zwaar jongeren het op school hebben? Wat groepsdruk met ze doet? Helaas is men verplicht iedereen maar toe te laten en op school te houden, ook al is al lang duidelijk dat er geen eer aan de meesten te behalen valt. Maar toch blijft daar de aandacht maar naar uitgaan, en die hebben nu dan eindelijk eens pech. Grote groepen gedijen nu eindelijk goed. En het is zwaar als ouder, maar een oplossing van een of twee dagen naar school en de rest thuis zou ik een prima keus vinden. En laat dat nou gewoon de oplossing zijn voor het komende jaar, omdat we voorlopig toch niet van alle beperkingen af zijn.