Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Brexit, what Brexit? Alle berichten in de media over de Brexit tonen mijns inziens aan: voor bestuurders van een land geldt dat regeren vooruitzien is. Je verdiept je met deskundigen in de zaak en maakt een plan voordat je van start gaat. Eerst denken, dan doen dus. Misser 1. Bij de beoogde Brexit ging het al mis bij het Britse referendum op 23 juni 2016. De opkomst was 72,2% (33,5 miljoen stemmers) en de voorstemmers wonnen slechts nipt met 51,9 procent. In feite besliste slechts 37,5 procent van de Britse stemgerechtigden over een zaak die hun eigen land, zijn burgers en bedrijven en zijn handelspartners in hoge mate economisch en juridisch raakt. Misser 2 De Britse regering zette snel na het referendum (op 29 maart 2017) de officiële EU-uittredingsprocedure (artikel 50) in gang. Er leken wel ideeën en vooral wensen te zijn, maar geen uitgewerkte plannen met alle mogelijke scenario’s. Zelfs over de buitengrenzen van Ierland en Schotland (‘hard’ of ‘zacht’?) bleek tot voor kort nog niet te zijn nagedacht door de Britten. In zowel Schotland als Noord-Ierland stemde een meerderheid van de bevolking ervoor om in de EU te blijven (62% en 56%, resp.). Dit grote regionale verschil met Engeland en Wales kan verstrekkende gevolgen hebben voor de eenheid van het Verenigd Koninkrijk. En over veel zaken moeten de Britten en de EU het eens worden, als zij (en de EU) meer willen dan een harde Brexit. Misser 3 De Britse politiek is erg verdeeld over de te varen koers, zelfs de regering is er nog niet uit. Sterker: Dit lijkt binnenkort ook nog niet te gaan lukken, gezien het recente opstappen van brexitonderhandelaar David Davis en hardline-brexiter Boris Johnson. Op 29 maart 2019 zijn de Britten volgens de procedure officieel uit de EU (tenzij beide partijen anders overeenkomen). Dan moet alles juridisch zijn geregeld. Zoals: afspraken over onderlinge handel (wel of geen importtarieven, toelating van producten), visserij, verkeer en verblijfsrechten van personen (werknemers, immigranten) en buitengrenzen. Misser 4 Bedrijven doen hun grote investeringen voor de lange termijn en zijn niet gebaat bij handelsbelemmeringen. Recent vroegen grote Britse bedrijven waaronder autofabrikanten de Britse regering om duidelijkheid over haar plannen en dreigen ze nu te vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk. Alleen al daarmee dreigt een groot economisch debacle voor het land. Want nog steeds is er geen uitgewerkt plan dat voor de EU acceptabel is. Want de Britse wens ‘wel de lusten (gunstige handelsvoorwaarden), maar niet de lasten (vrij verkeer van personen)’ honoreert de EU niet. Onvoorstelbaar hoe incapabel en onverantwoordelijk de Britse politiek zich gedraagt in de Brexit-zaak. Opvallend detail: de grootste pro-Brexit politicus Nigel Farage van de UK Independence Party stapte na het referendum op als partijleider. Blijkbaar wil hij zich niet inzetten om de belangen van zijn land te behartigen. Keeping up appearances! Een halfzachte uittreding lijkt er -gezien de korte tijd die rest om alles te regelen- niet meer in te zitten. Daarmee lijkt ook de vraag ‘Brexit, what Brexit?’ beantwoord: A whole lotta Brexit!
Anders dan de Titanic, is Brexit een vehikel voor rampspoed. Ieder die het in handen had, veranderde van koers.