Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Wat voorspelbaar weer: eerst laten we ieder kind waar het onderwijs extra aan kan verdienen een rugzakje omhangen en vervolgens keert de wal het schip. Maar pas nadat er zoveel kinderen met een onterecht rugzakje in de Wajong zijn beland dat die regeling ook is uitgeput en op sterven na dood is. Hadden we die les niet op zijn laatst moeten leren van de teloorgang van de WAO? Daar werden bij wijze van afvloeiingsregeling zoveel mensen in gedumpt dat die werd afgeschaft: met als slachtoffer degenen die terecht van die regeling gebruik maakten en zich nu met bijstand moeten behelpen. Voor de echt hardleersen had het PGB-fiasco toch een les moeten zijn: daar werd zoveel misbruik van gemaakt dat het ook onhoudbaar werd en iedere legitimiteit op een gegeven moment ontbrak. De les is: ieder sociaal arrangement brengt zijn eigen mogelijkheden tot misbruik met zich mee. Adresseer je dat niet, dan krijg je eerst een periode waarin er massaal misbruik wordt gemaakt en vervolgens komt het arrangement tot een eind. Met als slachtoffer degenen waarvoor het bedoeld was. Is het nu echt zo moeilijk om dergelijke regelingen zo in te richten dat het geld alleen op de juiste plek terechtkomt? Me dunkt dat het salaris dat we kabinetsleden en parlementariërs betalen ruim voldoende is om van hen te mogen eisen dat ze met wet- en regelgeving komen die een beetje misbruikbestendig is. Falen ze daarin dan zijn al hun goede bedoelingen loos omdat het geld nooit op de juiste plek terechtkomt en iedere regeling die ze met de beste bedoelingen bedenken per definitie eindig is wegens overmatige fraudegevoeligheid.
Kinderopvang, extra geld voor kinderen met een achterstand etc. gaan ten onder aan hun eigen succes. Wanneer een Nederlandse voorziening zich mag verheugen in enig succes wordt die voorziening vervolgens afgeschaft of versoberd. De overheid maakt nooit inschattingen over het budget dat nodig is voor de uitvoering van nieuwe regelingen. Gaat er onverwacht meer geld dan verwacht in de uitvoering zitten dan wordt de regeling afgeschaft. Zig zag beleid dat zich steeds weer herhaalt.
"De overheid maakt nooit inschattingen over het budget dat nodig is voor de uitvoering van nieuwe regelingen." Bovendien zijn de gehanteerde normen vaak van elastiek, waardoor dat ook niet mogelijk is. Om te beginnen omdat partijen die financieel baat hebben bij zo'n regeling vaak veel te veel invloed hebben op de toekenning ervan. Vandaar dat zaken als ADHD, dyslectie en dyscalculie epidemische vormen aannemen zodra er een zak geld tegenover staat.
@Piet de Geus, Bij de rugzakjes ging het nooit om een open regeling. Het was een bezuinigingsmaatregel waar niemand gelukkig van werd en die zak geld was er ook niet. De expertise van het speciaal onderwijs werd geboden en ervan betaald. Anders hadden die experts ontslagen moeten worden. Lees ook deze link: http://www.zmlk.nl/blog/cijfers_passend_onderwijs.pdf
Feit is ongeacht wat beleid is van kabinet, dat er veel goede scholen zijn. Niet alle scholen zijn even goed in kwaliteit. Als ouder moet je natuurlijk je leerling op een zo goed mogelijke school te krijgen als kan. Natuurlijk zijn er ook scholen die loting hebben. Daar kan je afhankelijk van zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat je kind heel ver moet reizen om naar de meest geschikte school te gaan. Maar goed dan nog, je kan als ouder best hoop invloed erop hebben wat van school je je kind laat leren uiteindelijk.
Van het oorspronkelijke onderwijsachterstandenbeleid is dan niets meer over. Ik herinner me nog de tijd, dat scholen meer vergoeding kregen per achterstandskind, hoe meer kinderen boven een bepaald percentage gaf meer vergoeding. In die tijd konden kinderen extra hulp en ondersteuning krijgen. Ik durf te beweren, dat door dit beleid veel talent uit Turkse en Marokkaanse kringen is komen bovendrijven. Binnen de grote steden is toen geprotesteerd door de overige scholen. Het geld werd over alle scholen verdeeld. De prestaties van de leerlingen gingen teruglopen. Op een zeker moment kwam daar het inzicht bij, dat ieder kind dat hier is geboren sowieso geen extra ondersteuning nodig heeft....... dit terwijl in de praktijk toch echt thuis niet Nederlands wordt gesproken. Taalachterstand wordt niet meer aangepakt, want wordt gewoon ontkend! Daarnaast speelt de scheiding tussen openbaar en bijzonder onderwijs, bij wet geregeld art. 1 Ook op dit forum heerst de overtuiging dat desbetreffende scholen beter onderwijs bieden. In het licht van het voorgaande is dat begrijpelijk. Openbaar onderwijs had geen keus dan alle leerlingen aan te nemen en profiteerde aanvankelijk dus van die extra gelden. Nu is dat allang niet meer, terwijl de leerlingpopulatie niet veranderde, je had al het stempel zwarte school, de school om de hoek, christelijk of katholiek was de school met het “betere” onderwijs...... Het is niet verwonderlijk dat de CU minister van onderwijs wil gaan scoren waar dat nog kan, meer geld van de stad naar het meer gelovige platteland...... Men moet niet raar opkijken als we met Nederland, gezakt van plaats 3 naar plaats 20 op de wereldranglijst nog veel verder gaan duikelen........
Een link voor geïnteresseerden: https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/onderwijsvernieuwing-zonder-onderzoek-is-experimenteren-met-kinderen