Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen met een master voor de klas willen gaan staan. Daarnaast heb ik dit altijd een beete raar gevonden. In het geval van natuurkunde voegt een universitaire master namelijk niets toe als je leraar wilt worden, alle kennis die nodig is om bovenbouw VWO les te geven hoort na 1 jaar bachelor al aanwezig te zijn. In het geval van wiskunde staat waar men mee bezig is na het 1e jaar bachelor al zo ver van de middelbare school af dat het eisen van een master misschien nog wel absurder is. Learen hebben meer didactische vaardigheden nodig, niet meer vakkennis.
Piet, daar gaat het precies in de eerste plaats om. Je moet scherp denkende, inhoudelijk vakbekwame leraren hebben die hun eruditie weten uit te bouwen.
Het lijkt me een onmogelijke opgave om docenten met een universitaire master op korte termijn het onderwijs in bovenbouw havo en vwo totaal te laten verzorgen. Daarvoor zal eerst het salaris omhoog moeten en dan nog is de vraag of het bij alle vakken gaat lukken. Het is weer een kabinetsvoornemen dat niet van realiteitszin getuigt. De weinige universitair opgeleide docenten die er nog in het voortgezet onderwijs les geven zijn vooral ouderen die binnenkort met pensioen gaan.
Simon, als er maar genoeg universitair opgeleiden richting de bijstand gaan, dan gaan die universitair opgeleiden graag richting het onderwijs. Heet vraag & aanbod c.q. marktmechanisme.
Vergeet niet dat niet iedereen geschikt is om les te geven. Middelbare scholieren zijn vaak onverbiddelijk en sommige mensen kunnen dat niet aan.
Twee van mijn kinderen hebben straks een master. Ik adviseer hen niet het onderwijs in te gaan. Het vak van docent is zijn status ontnomen, arbeidsvoorwaarden worden uitgehold en de werkdruk is erg hoog. Met dank aan types als Ton Elias die van het docentschap een karikatuur maken en op onderbuikgevoelens scoren door docenten als lui neer te zetten. Als het kabinet echt iets wil dan moet er geld bij, anders is dit akkoord niets waard. Als dit kabinet iets wil dan zou men eens naar een oud vvd-er, een oud minister van financién, Dhr. Witteveen moeten luistern. Zijn oordeel is vernietigend.
Twee van mijn kinderen hebben straks een master. Ik adviseer hen niet het onderwijs in te gaan. Het vak van docent is zijn status ontnomen, arbeidsvoorwaarden worden uitgehold en de werkdruk is erg hoog. Gelijk heb je.
Ik ben het voor wat betreft de algemenen en zakenvakken hhet er volledig mee eens dat het vak docent weer aan bevoegde docenten voorbehouden zal zijn. Ik ben zelf 2e graads bevoegd en mag dus les geven aan boven- en onderbouw vmbo en 1e t/m 3e klassen havo t/m gymnasium, zit als vaste mentor 3e klas in het gymnasiumteam. Maar ik geef voor het overige ook met plezier les in vwo, vwo+, havo, t-havo, en de havokansklassen (vmbo) waarvan ook al jaren de examenklassen. Met een fulltime baan, die op papier 42,5 uur per week is, maar in werkelijkheid veel meer uren kost (je bent nooit klaar), is het volgens mij nagenoeg ondoenlijk om er een 1e graads opleiding naast te doen. Ik zou dat wel graag willen en heb het overwogen. Probleem is dat je via de daartoe bedachte Lerarenbeurs, een subsidie die je school ontvangt om ruimte te creëren, er restricties zijn die het zeer onaantrekkelijk maken. Je moet per jaar een zeker aantal studiepunten behalen zodat je het binnen drie jaar haalt. De intakecoach van de Unversiteit Groningen vertelde dat van de fulltime docenten er bij de opleiding circa de helft het eerste jaar afhaakt en de rest die wel doorgaat er in verreweg de meeste gevallen er tegen de vijf jaar over doet. Als je dan weet dat je bij te weinig punten per jaar de Lerarenbeurs vervalt je deze moet terugbetalen, én dat scholen je bovendien vaak onder eigenlijk niet-toegestane bindende voorwaarden laten studeren via hun instelling, dat je ook vaak nog moet knokken om de reële uren waar je recht op hebt vrijgeroosterd te worden zijn er voldoende hindernissen geschapen om je als docent niet verder te bekwamen hoe graag je dat ook wilt. iets dergelijks zal mogelijk ook gelden voor de huidige onbevoegde docenten. Trouwens wil ik met anderen hier wel stellen dat bij niet-zakenvakken, het leren van vakbekwaamheid in aloude praktijkzaken die weer meer status zouden moeten krijgen, zoals allerlei technische vaardigheden, bouw, houtbewerking, horeca, etc. bij echte vakmensen er via een aanvullende kopstudie didactische vaardigheden een mogelijkheid moet zijn het onderwijs in te stromen. Het is overigens wel zo dat het management op scholen vaak en toenemend geen enkele didactische of vakbevoegdheid heeft en zich toch op allerlei manieren met het onderwijs bemoeit. Dààr zou men zich beter druk over kunnen maken.
Een toenemend aantal tweedegraads docenten haalt een eerstegraads diploma in deeltijd. Zij bewijzen dat het zeker te doen is, ook al is het zwaar. Het is ook niet per se voor iedereen weggelegd (en waarom zou dat ook? er zijn zoveel beroepen niet voor mij weggelegd). Dat er uitval is, is dus op zichzelf geen bezwaar, al dient deze voorkomen te worden door goede voorlichting over zwaarte en niveau van de opleiding. Ervaring in de HV-bovenbouw helpt ongetwijfeld mee om de opleiding te volbrengen. Maar ik vind wel dat er openheid moet bestaan over kwalificaties van leraren die kinderen les en cijfers geven. Het massaal en stiekem inzetten van vele duizenden onbevoegde docenten is niet alleen een risico voor de kwaliteit, het ondermijnt ook de rechtspositie en onderhandelingspositie van bevoegde docenten (die gewoon hard gewerkt hebben voor hun diploma) en daarmee van alle docenten, bevoegd of niet.