© Cc-foto: Cor Gaasbeek / Pixabay
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Nationaliseren die luchtvaart. En terug naar het ziekenfonds en naar Nutsbedrijven! Klaar met de woekerwinsten voor kapitaalhouders van het `vrije' marktdenken dat elk humaan, humanistisch en humanitair initatief vertroebelt.
Inderdaad, maar Schiphol heeft in het nederland van na de coronacrisis geen bestaansrecht meer.
--- Dit bericht is verwijderd —
Dat valt niet mee als ik de taferelen op het strand van enige tijd geleden mag geloven.
Ik denk dat dit inderdaad gaat gebeuren en we kunnen het alleen maar toejuichen. Schiphol als grote transit fabriek had zowiezo al geen bestaansrecht meer, en we kunnen deze klimaatvernietigende ramp in Nederland missen als kiespijn. Belangrijk voor de economie? Laat me niet lachen, als je iets weet van economie dan weet je dat Schiphol maar 0,025% bijdraagt (eenvierde van een procent) aan onze economie per jaar.
[Daardoor claimden Schiphol en de KLM de lucht, die we allemaal inademen, boven ons. Ze doen fanatiek of die van hen is en vinden dat mensen die minder herrie en vervuiling willen, “zeikerds” zijn die groei, dus meer geld, in de weg staan.] Door cannabis gebruik veroorzaakte paranoia. KLM en Schiphol claimen helemaal niets. Het zijn de burgers die vers ingevlogen mango's en tonijn willen eten, het zijn de burgers die 4 keer per jaar naar een ander continent willen vliegen om op een strand te gaan liggen. Het zijn de burgers die weigeren videoconferncing te doen voor hun werk en in plaats daarvan naar het buitenland willen vliegen voor een face to face ontmoeting zodat ze 's avonds in een verre hoofdstad een goed restaurant kunnen uitproberen. Het zijn KLM en Schiphol die voldoen aan de overal geldende wet, "Waar vraag is komt er aanbod". Het zijn facilitators.
Gedeeltelijk eens. Echter met vluchten voor een knaak creëer je ook een vraag. Ik las een keer een verhaal van 2 studiegenoten in Engeland, de ene woont nu in Noord en de ander in het Zuiden. Als ze afspraken dan ontmoeten ze elkaar op Marbella. Veel goedkoper dan de trein van Zuid naar Noord. Agv hele grote subsidies kunnen luchtvaartmaatschappijen ook de vraag creëren.
"Het zijn KLM en Schiphol die voldoen aan de overal geldende wet, “Waar vraag is komt er aanbod”. Het zijn facilitators." Dat zie je verkeerd. Het aanbod is gecreëerd middels goedkope vluchten en vervolgens gaat de consument dat aanbod ook daadwerkelijk vragen. Het zelfde zie je in de zorg.
Als je die blinddoek van je ogen haalt, dan zul je ontdekken dat je daar heel gemakkelijk paal en perk aan kunt stellen Daarvoor weet ik een veelheid van maatregelen te verzinnen, waar je het stuk voor stuk niet mee eens zult zijn.
' aan de overal geldende wet, “Waar vraag is komt er aanbod”' Dat je ook vraag kan creëren was blijkbaar nog niet in je opgekomen. Ooit van het vak marketing gehoord?
Luchtverkeersleiding Nederland is een zbo oftewel een zelfstandig bestuursorgaan en voert wettelijke taken uit onder toezicht van de minister en de minister stelt ook de beleidsregels vast. Net als bijvoorbeeld het cbr en svb. De schiphol groep regelt alleen het platform en de Gates. Eurocentrol Maastricht voor de hogere lagen boven een aantal landen waaronder Nederland is een non profit organisatie en opgericht als gevolg van het verdrag van Maastricht.
Precies Jozias. Net zoals Prorail op het spoor ook een ZBO is. Alfred is wel vaker slecht of niet geïnformeerd en verkoopt het als waarheid
@Jan Lubbelinkhof 2 april 2020 at 10:44 Ja, maar… feiten zijn ook maar meningen toch? Nee Jan, meningen worden gestaafd door controleerbare feiten. Ergo....
Na ons de zondvloed, as we speak. Herwaardeer de regulering via overheidswege, juist nu, dus dit opiniestuk is de spijker op zijn kop. Ieder die iets anders beweert heeft toch iets minder intelligentie en is dus voor onrecht, ongelijkheid en kaalslag
Toe maar, alle sreguleren en nationaliseren, en anders ben je niet intelligent. Nou dat is mbt u idd de spijker op z'n kop.
Alfred, ik ben met je eens dat alles aan de "markt" overlaten niet juist is. Maar laten we dan eerst de grote zweer in onze samenleving, de commerciele gezondheidszorg, verlossen van deze plaag. Maar dat zijn achterhoedegevechten, ook onze energievoorziening is daaraan geslachtofferd, recent nog Eneco verpatst. Als gemeenschap hebben we straks niets meer over. Hoor ik je zeggen de Neeerlandse bank? Ha,ha, die ECB is de baas.
Beste Alfred, kleine tip. Maak nou eens duidelijk wat je echt wil. Nu is het een litanie van onsamenhangende klachten, en aan het eind weten we niet of je vliegen uberhaupt wil verbieden, we terugkeren naar paard en wagen, of dat je gewoon viavia een pleidooi doet voor nationalisereing van geprivatiseerde nutstaken en ook nog pleit voorlagere inkomens. Dus als Schiphol genationaliseerd wordt dan gaan we niet meer vliegen, zo iets ? Waar gaat dit in hemelsnaam over.... Neem nou alleen al dat geneuzel over privatisering van de 'lucht' of over 'onze' lucht. Oke, dus ook mijn lucht en die van mijn buren,. en wij willen wel vliegen, wat dan? Dat je verkeersleiding weer als overheids(controle)taak wil. Prima jouw keus; Dat je tegen luchtvervuiling bent: ook prima, maar kom dan eens met een realistisch voorstel en niet telkens met deze leeglopende luchtballonetjes.
"en aan het eind weten we niet of je vliegen uberhaupt wil verbieden, " Nee, Alfred vliegt gewoon heeft hij erder verteld. Zoals een echte groenlinkers betaamt wil hij vooral dat anderen niet vliegen. Groenlinkers hebben een bovengemiddeld vlieggedrag (evenals vvd'ers en D66'ers overigens). Daarom zijn ze ook zo dol op extra beprijzing. Groenlinksers kunnen dat over het algemeen makkelijk betalen en het zijn vooral de aanhangers van andere partijen die dan uit het vliegtuig gejaagd worden.
"Groenlinksers kunnen dat over het algemeen makkelijk betalen en het zijn vooral de aanhangers van andere partijen die dan uit het vliegtuig gejaagd worden." Bron?
@itsme: Nee, Alfred vliegt gewoon heeft hij eerder verteld. ------------------------------------- Op een ander moment schreef hij dat hij een auto heeft en daar ook nog mee rondtuft. Jawel, een echte auto. Zelf houd ik niet van GroenLinks, maar een auto heb ik nooit gehad. Ik heb ook geen rijbewijs. Ik heb altijd zonder gekund en daarmee veel geld bespaard. Een auto is in Nederland niet nodig. Ook niet voor milieufreak Blokhuizen.
@Paul 250371 "bron" https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst
@paul350271. En waarom, vaag ik me dan toch af, vergeet je D66 en de VVD hier te noemen. Die staan respectievelijk 1 en 2 in het rijtje waar GRL op 3 staat.
@vdBemt VVD en D66 zijn toch duidelijk in mijn bijdrage genoemd. Dit is echter niet relevant, aangezien dhr Blokhuizen een Groenlinkser is. Maar u heeft gelijk als u wilt zeggen dat D66'ers net zo hypocriet zijn. VVD'ers niet, want die proberen niet anderen te verhinderen te vliegen om het zelf in hoge frequentie te doen.
Een wat onsamenhangend stukje. Gaat de hele tijd over de luchtverkeersleiding en dan gaat het opeens over de KLM die tijdelijke krachten wilt ontslaan. Dus wat is nu het punt? Je kan bijvoorbeeld ook pleiten voor een betere luchtverkeersleiding die vliegtuigen niet kris kras laag over Nederland laat vliegen.
De KLM was eind jaren negentig vorige eeuw feitlelijk al failliet. De bedrijfs cultuur, mn. de hogere managementlagen zijn door en door verrot. Zachte heelmeester magen stinkende wonden en de KLM is zo'n stinkende wond. Laat ze failliet gaan (dus Air France) en schouders eronder en naar nieuwe verdienmodellen zoeken die niet zo destructief zijn als de KLM! De tijd dat we er trots op konden zijn is allang voorbij.
“ De rij aan problemen in de zorg, het onderwijs, OV et cetera is langzamerhand eindeloos geworden.” Nederland heeft het beste zorgstelsel (jaren achtereen nummer 1, nu 2) https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zorgstelsel-nederland-op-plek-2-europa De kwaliteit hoort tot de beste van de wereld. Idem voor het onderwijs. Nederland hoort bij de beste ter wereld. https://www.businessinsider.nl/dit-zijn-de-hoogst-opgeleide-landen-ter-wereld-met-een-topplek-voor-nederland/ https://www.currentschoolnews.com/nl/education-news/best-educational-system-in-the-world/ Er is ruimte voor verbetering. Maar met welk land zouden we willen ruilen.
Moet je maar eens aan Nederlanders vragen die in Spanje wonen. Nederlanders zijn het beste in zich op de borst kloppen!
@MrxMry. Nederland het beste zorgstelsel ter wereld? Natuurlijk plaatst de Zorgwijzer NL op plek 2. De slager die zijn eigen vlees keurt. Dit is een neutraal oordeel in het AD (2019): Als je de kwaliteit van de zorg en de levensverwachting van Nederlanders neemt, dan scoren we op de meeste indicatoren gemiddeld. (https://www.ad.nl/economie/onze-zorg-behoort-tot-de-beste-van-europa-maar-is-dat-wel-zo~ad60af19/ ) Het onderwijs? Dit zegt de Onderwijsinspectie in 2018 zélf: niveau onderwijs glijdt af. Onderwijspsycholoog Tom Braams, januari dit jaar: Dat het niveau van onderwijs in Nederland ‘slechts’ gemiddeld scoort vergeleken met andere landen en tegelijkertijd de kwaliteitsverschillen tussen scholen in Nederland enorm groot zijn (OESO, 2019) impliceert dat er relatief weinig scholen zijn die het écht goed doen. Nederland is voor al goed met zichzelf opdeborstkloppen. Met zichzelf de beste te vinden. Het is ook zo'n heerlijk en ook makkelijk argument om te vinden dat er wel genoeg geld gaat naar zorg en onderwijs. Blind blijvend voor wat de Coronacrisis duidelijk maakt.
@vdbemt Ach wat is neutraal? AD? Jij, Ik? we lezen graag wat we willen lezen. En ja je kan op alles in NL kritiek hebben , ik hoop alleen we opbouwende kritiek, en niet datwegmetons gedoe. Waarom zijn NLders nog steeds een van de gelukste mensen op aard? Maar goed, er zijn er altijd die menen dat alle voorzieningen de beste moeten zijn, maar willen daar dan weer niet voor betalen. Dat moet weer bij anderen vandaan komen. Nederland, een land dat pas fantastisch voor ze wordt, als de overheid alles top voor ze regelt, en ze zelf aan dat infuus kunnen.
@Norm." Maar goed, er zijn er altijd die menen dat alle voorzieningen de beste moeten zijn, maar willen daar dan weer niet voor betalen"" Jij behoort tot de mensen die het niet nodigvinden dat de voorzieningen (voor IEDEREEN) goed moeten zijn, want daar moet je voor betalen. Ik heb het geluk genoeg te hebben en ben bereid ervoor te betalen.
Verdienmodellen. Het economisch belang dat verdienmodellen belangrijker zijn dan volksgezondheid is al sinds ca. 1959 (de sloop van een geheel dorp, 'Rijk', voor een extra startbaan) leidend bij PvdA, CDA, VVD. De opening van de Polderbaan in 2003 heeft, zoals voorspeld door geluidsexpert dr ir Guus Berkhout aan minister Tineke Netelenbos, een enorm negatief effect op de volksgezondheid in Kennemerland, in 2018 door de GGD geïnventariseerd als 198.000 slaapgestoorden in Noord-Holland noord. In de regio Heiloo-Castricum-Uitgeest vlogen tot aan de Covid-19 epidemie overdag 40 vliegtuigen per uur (= om de 90 seconden!) laag over, 's nachts gemiddeld 5 per uur (= om de 12 minuten), op slechts duizend meter hoogte bij hun landingsnadering. Maar nu, tengevolge van een levensgevaarlijk virus, heerst er 's nachts stilte en kan ik weer ongestoord slapen. Mijn programmeursloopbaan vanaf 1968 was productief tot in 2003 Schiphol de Polderbaan in gebruik nam en mij blijvend van mijn nachtrust beroofde, zogenaamd om Amstelveen en Zwanenburg te ontlasten, maar dat bleek nadien een leugen omdat die oudere startbanen alweer zo gauw mogelijk vol geëxploiteerd werden terwille van "gezonde luchtvaartgroei". Al vanaf 1978 waarschuwde prof Bob Goudzwaard (toen CDA'er) in zijn publicatie "Naar een economie van het genoeg" dat voortgaande economische groei zal leiden tot vernietiging van de leefbaarheid op Aarde. Als ik kijk naar de Aardse dampkring, dan is die niet onuitputtelijk. Vanaf 1958 meet een weerstation op Hawaii de atmosferische toename van CO2: zie op Internet de Keeling-curve. Die toont vanaf 1958 tot nu dat het CO2-gehalte in de afgelopen zestig jaar is toegenomen van 310 deeltjes per miljoen tot 414 nu, oftewel dertig procent in het tijdsbestek van één mensenleven!!. En nog steeds groeit het met 2 punten per jaar. Dat komt doordat onze atmosfeer maar een uiterst dun, kwetsbaar laagje is. Berekening van het volume ervan, indien omgerekend naar een vloeibaar gemaakte luchtlaag (= te bereiken door koeling tot -180 graden Celsius), komt uit op een laagje van 11,5 meter dik, d.i. de nokhoogte van een eengezinshuis! Dat is 1/300e deel van de gemiddelde waterlaagdikte van alle oceanen. En iedereen stoot in dat iele luchtlaagje tegenwoordig ongegeneerd zijn vuile afvalgassen uit: CO2 uit fabrieken, schepen, vliegtuigen, auto's, methaan uit mest van koeien, varkens en kippen. Geen wonder dat we de gevolgen het eerst aan de atmosfeer merken: extremer weer! Hoog tijd om de vreselijk corona-pandemie en de daaruit voortkomende economische doodsmak te benutten om te studeren op en streven naar zuiniger verdienmodellen en een soberder levensstijl. Dat is een kwestie van mensenharten winnen voor verantwoord handelen ten bate van de komende generaties; voor ethisch besef en bescheidenheid in je materiële verlangens. En voor stabilisatie van de bevolkingsaantallen. Daar pleitte in 1977 de staatscommissie Muntendam al voor, toen Nederland 13 miljoen mensen telde...
Helaas zitten we nog steeds met een vorm van techniek die op veel fronten leidt tot vervuiling. en helaas(?) voor velen verdienen we daar met z'n alleen een fantastische rijke boterham aan. En daardoor konden en kunnen we allerlei nutsvoorzieningen financieren en betalen, inclusief een hoog nivo van gezondsheidzorg. Dan kan je wel heel wijs en intelligent gaan doen (achteraf) over 'keuzes' maar die keuzes moeten wel mogelijk zijn en … betaald kunnen worden. Als we morgen stoppen met vervuilen hebben we niet ineens een te financieren gezondheidszorg. Triest wellicht. Lasten gaan vaak in dit geval voor de baten uit. Goede gezondheidszorg is niet gratis.
"Dan kan je wel heel wijs en intelligent gaan doen (achteraf)." Nee, dat was niet achteraf, dat wisten we rond 1970 al en daar hoefde je helemaal niet zo wijs en intelligent voor te zijn, alhoewel het achteraf natuurlijk wel zo lijkt alsof juist de hippies het ei van Columbus toen al hadden ontdekt.
ook dit probleem moeten we SAMEN aanpakken. net zoals er veel voor ons komt waar we samen voor moeten gaan en daar is een goede organisatie voor nodig.
Op dit moment wordt er nauwelijks meer gevlogen, dus dit verhaal is nu irrelevant. Je kunt beter aandacht besteden aan het weergaloze succes van het internet, een systeem van iedereen en van niemand. dat nu de reddingsboei is voor de hele wereld is. Het internet dat wij nu kennen is opgezet door een aantal über-kapitalistische techreuzen zoals Microsoft, Apple, Huawei, Facebook, Google, Amazon etc. Op deze infrastructuur draaien ontelbare apps die ontwikkeld zijn door tienduizenden bedrijven en individuen.
Dit is een van de stompzinnigste pogingen om de aandacht af te leiden van het onderwerp die ik ooit heb gezien.
Het internet is allesbehalve opgezet door/voor de Amazons en Facebooks van deze wereld. https://nl.wikipedia.org/wiki/Defense_Advanced_Research_Projects_Agency
Wellicht kunt u het stuk nog een keertje lezen. Het is juist zeer relevant. Dit stuk kijkt verder dan deze week........
[Het internet dat wij nu kennen is opgezet door een aantal über-kapitalistische techreuzen zoals Microsoft, Apple, Huawei, Facebook, Google, Amazon etc.] De basis voor het internet is door de overheid gelegd. Hetzelfde geldt voor veel andere technologieën (GPS, touchscreen display) die door de techbedrijven toegepast worden. Daarnaast zijn bedrijven als Apple in de beginperiode gefinancierd door overheidsprogramma’s. De über-kapitalisten waren er nooit geweest zonder de onderzoekprogramma’s en investeringen van overheden, opgebracht door belastingbetalers. Des te schrijnender dat Apple, Google en andere tech-bedrijven alles in het werk stellen om belastingbetaling te vermijden.
Dat hebben ze in Heerde ook geweten. Allemaal samen naar een bijeenkomst tegen Lelystad Airport. Resultaat? Allemaal corona. Wel goed voor de groeps immuniteit.