Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Omwonenden en personeel slachtoffer van perverse prikkels in de luchtvaart

  •  
01-04-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
schiphol

© Cc-foto: Cor Gaasbeek / Pixabay

De overheidstaken binnen de luchtvaart zijn geprivatiseerd.
De door de regeringen gestimuleerde marktwerking is overal aan het ontsporen. De rij aan problemen in de zorg, het onderwijs, OV et cetera is langzamerhand eindeloos geworden. Dat komt mede doordat geld verdienen voorop is komen te staan en niet de dienstverlening en het welzijn van ons allemaal. Eén branche springt er echt uit: de luchtvaart.
Ook de overheidstaken binnen de luchtvaart zijn geprivatiseerd. De regering privatiseerde de lucht, die van ons is. Daardoor claimden Schiphol en de KLM de lucht, die we allemaal inademen, boven ons. Ze doen fanatiek of die van hen is en vinden dat mensen die minder herrie en vervuiling willen, “zeikerds” zijn die groei, dus meer geld, in de weg staan.
Datzelfde gebeurde met de Luchtverkeersleiding. Je zou toch denken dat dat een overheidstaak is. Ze is eigenlijk onze verkeerspolitie in onze lucht. Men moet waken over onze veiligheid en welzijn. Welzijn is naar mijn mening geheel naar de achtergrond geschoven. Dat merkte ik toen een van de luchtverkeersleiders mij voor “leugenaar” uitmaakte op Twitter. Ik startte toen succesvol een klachtenprocedure. Daar kwam vervolgens ter sprake dat de Luchtverkeersleiding zo’n beetje per handeling werd betaald. Het gevolg staat dan ook min of meer in hun slogan: “Luchtvaart mogelijk maken”. Meer vliegen is dus meer geld. Minder vliegen geeft een financieel probleem.
Nu is ook de slotcoördinatie geprivatiseerd en wordt daar marktdenken ook leidend, want ja… ze moeten ook hun eigen broek zien op te houden. En de top wil natuurlijk “marktconform” worden betaald. U weet wel: flink meer. Dat is een buitengewoon slechte zaak. Ik begrijp niet dat de politiek daar ooit aan begonnen is. Opnieuw is een echte overheidstaak, wie vliegt er in onze lucht, weggegeven aan de markt. En ja, wat is binnen de markt het verdienmodel binnen de luchtvaart? Juist ja….. groei, ten koste van de volksgezondheid. Niet het belang van de omwonenden en de leefomgeving is dan leidend, maar de winst van de slotcoördinatie. De financiële administratie wordt dan de baas.
En zo zit nu de hele luchtvaart opgesloten in het marktdenken. Een markt waar vrijwel geen democratische controle meer op mogelijk is en waar het belang van de volksgezondheid helemaal naar de achtergrond is verdwenen. Mensen die waarschuwen voor de milieuverwoestende gevolgen worden verguisd als lastpakken die je ongestraft mag negeren, schofferen, hun demonstratierecht mag ontnemen en mishandelen. Men is zelfs bereid om de werkelijkheid geweld aan te doen door rapportages aan te passen aan de, door de luchtvaart, gewenste uitkomsten. Dat is niet verwonderlijk als winst de norm wordt. Want waar winstmaximalisatie de norm wordt, verdwijnt het gezond verstand en het geweten.
Wat eigenlijk heel erg is, is dat het personeel afhankelijk is geworden van dat vrijemarktdenken binnen de overheidstaken. Ze zijn systematisch bang geworden voor hun baan. Eigenlijk zijn zij ook slachtoffer van dat marktdenken en zijn ze een pion in het chantageschaakspel. Door met massaontslagen te dreigen probeert men de politiek klem te zetten. Het is begrijpelijk dat werknemers heel boos zijn door hun benarde positie. Men richt hun boosheid echter op de verkeerden. Ze moeten niet boos zijn op de actievoerders voor een betere leefomgeving voor henzelf, de kinderen en kleinkinderen, maar op de overheid en de leidinggevenden die hen in die benarde positie hebben gebracht, inspelend op oneigenlijke sentimenten, zoals onterechte trots op een bedrijf. En juist nu werd bekend dat alle tijdelijke contracten niet worden verlengd.
Geld en posities zijn nummer één en dat bevorderde onze overheid met de invoering van het marktdenken. Dat gaat gepaard met perverse prikkels, zoals de eis tot winstmaximalisatie. Omwonenden en personeel zijn dus slachtoffers van die perverse prikkels in de luchtvaart.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (47)

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout2 apr. 2020 - 11:49

Nationaliseren die luchtvaart. En terug naar het ziekenfonds en naar Nutsbedrijven! Klaar met de woekerwinsten voor kapitaalhouders van het `vrije' marktdenken dat elk humaan, humanistisch en humanitair initatief vertroebelt.

1 Reactie
Leontrotsky
Leontrotsky2 apr. 2020 - 14:12

Inderdaad, maar Schiphol heeft in het nederland van na de coronacrisis geen bestaansrecht meer.

[verwijderd]
[verwijderd]2 apr. 2020 - 9:36

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 apr. 2020 - 9:45

Dat valt niet mee als ik de taferelen op het strand van enige tijd geleden mag geloven.

Leontrotsky
Leontrotsky2 apr. 2020 - 14:11

Ik denk dat dit inderdaad gaat gebeuren en we kunnen het alleen maar toejuichen. Schiphol als grote transit fabriek had zowiezo al geen bestaansrecht meer, en we kunnen deze klimaatvernietigende ramp in Nederland missen als kiespijn. Belangrijk voor de economie? Laat me niet lachen, als je iets weet van economie dan weet je dat Schiphol maar 0,025% bijdraagt (eenvierde van een procent) aan onze economie per jaar.

Freek3
Freek32 apr. 2020 - 8:39

[Daardoor claimden Schiphol en de KLM de lucht, die we allemaal inademen, boven ons. Ze doen fanatiek of die van hen is en vinden dat mensen die minder herrie en vervuiling willen, “zeikerds” zijn die groei, dus meer geld, in de weg staan.] Door cannabis gebruik veroorzaakte paranoia. KLM en Schiphol claimen helemaal niets. Het zijn de burgers die vers ingevlogen mango's en tonijn willen eten, het zijn de burgers die 4 keer per jaar naar een ander continent willen vliegen om op een strand te gaan liggen. Het zijn de burgers die weigeren videoconferncing te doen voor hun werk en in plaats daarvan naar het buitenland willen vliegen voor een face to face ontmoeting zodat ze 's avonds in een verre hoofdstad een goed restaurant kunnen uitproberen. Het zijn KLM en Schiphol die voldoen aan de overal geldende wet, "Waar vraag is komt er aanbod". Het zijn facilitators.

4 Reacties
Paul250371
Paul2503712 apr. 2020 - 10:01

Gedeeltelijk eens. Echter met vluchten voor een knaak creëer je ook een vraag. Ik las een keer een verhaal van 2 studiegenoten in Engeland, de ene woont nu in Noord en de ander in het Zuiden. Als ze afspraken dan ontmoeten ze elkaar op Marbella. Veel goedkoper dan de trein van Zuid naar Noord. Agv hele grote subsidies kunnen luchtvaartmaatschappijen ook de vraag creëren.

LaBou
LaBou 2 apr. 2020 - 10:03

"Het zijn KLM en Schiphol die voldoen aan de overal geldende wet, “Waar vraag is komt er aanbod”. Het zijn facilitators." Dat zie je verkeerd. Het aanbod is gecreëerd middels goedkope vluchten en vervolgens gaat de consument dat aanbod ook daadwerkelijk vragen. Het zelfde zie je in de zorg.

Polletje2
Polletje22 apr. 2020 - 14:05

Als je die blinddoek van je ogen haalt, dan zul je ontdekken dat je daar heel gemakkelijk paal en perk aan kunt stellen Daarvoor weet ik een veelheid van maatregelen te verzinnen, waar je het stuk voor stuk niet mee eens zult zijn.

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 apr. 2020 - 14:42

' aan de overal geldende wet, “Waar vraag is komt er aanbod”' Dat je ook vraag kan creëren was blijkbaar nog niet in je opgekomen. Ooit van het vak marketing gehoord?

Jozias2
Jozias22 apr. 2020 - 8:28

Luchtverkeersleiding Nederland is een zbo oftewel een zelfstandig bestuursorgaan en voert wettelijke taken uit onder toezicht van de minister en de minister stelt ook de beleidsregels vast. Net als bijvoorbeeld het cbr en svb. De schiphol groep regelt alleen het platform en de Gates. Eurocentrol Maastricht voor de hogere lagen boven een aantal landen waaronder Nederland is een non profit organisatie en opgericht als gevolg van het verdrag van Maastricht.

3 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof2 apr. 2020 - 8:44

Ja, maar... feiten zijn ook maar meningen toch?

madbako
madbako2 apr. 2020 - 9:12

Precies Jozias. Net zoals Prorail op het spoor ook een ZBO is. Alfred is wel vaker slecht of niet geïnformeerd en verkoopt het als waarheid

madbako
madbako2 apr. 2020 - 11:23

@Jan Lubbelinkhof 2 april 2020 at 10:44 Ja, maar… feiten zijn ook maar meningen toch? Nee Jan, meningen worden gestaafd door controleerbare feiten. Ergo....

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet2 apr. 2020 - 8:12

Na ons de zondvloed, as we speak. Herwaardeer de regulering via overheidswege, juist nu, dus dit opiniestuk is de spijker op zijn kop. Ieder die iets anders beweert heeft toch iets minder intelligentie en is dus voor onrecht, ongelijkheid en kaalslag

1 Reactie
Buitenstaander
Buitenstaander2 apr. 2020 - 9:47

Toe maar, alle sreguleren en nationaliseren, en anders ben je niet intelligent. Nou dat is mbt u idd de spijker op z'n kop.

Klaas Punt
Klaas Punt2 apr. 2020 - 8:11

Alfred, ik ben met je eens dat alles aan de "markt" overlaten niet juist is. Maar laten we dan eerst de grote zweer in onze samenleving, de commerciele gezondheidszorg, verlossen van deze plaag. Maar dat zijn achterhoedegevechten, ook onze energievoorziening is daaraan geslachtofferd, recent nog Eneco verpatst. Als gemeenschap hebben we straks niets meer over. Hoor ik je zeggen de Neeerlandse bank? Ha,ha, die ECB is de baas.

Buitenstaander
Buitenstaander2 apr. 2020 - 7:50

Beste Alfred, kleine tip. Maak nou eens duidelijk wat je echt wil. Nu is het een litanie van onsamenhangende klachten, en aan het eind weten we niet of je vliegen uberhaupt wil verbieden, we terugkeren naar paard en wagen, of dat je gewoon viavia een pleidooi doet voor nationalisereing van geprivatiseerde nutstaken en ook nog pleit voorlagere inkomens. Dus als Schiphol genationaliseerd wordt dan gaan we niet meer vliegen, zo iets ? Waar gaat dit in hemelsnaam over.... Neem nou alleen al dat geneuzel over privatisering van de 'lucht' of over 'onze' lucht. Oke, dus ook mijn lucht en die van mijn buren,. en wij willen wel vliegen, wat dan? Dat je verkeersleiding weer als overheids(controle)taak wil. Prima jouw keus; Dat je tegen luchtvervuiling bent: ook prima, maar kom dan eens met een realistisch voorstel en niet telkens met deze leeglopende luchtballonetjes.

7 Reacties
itsme3
itsme32 apr. 2020 - 9:24

"en aan het eind weten we niet of je vliegen uberhaupt wil verbieden, " Nee, Alfred vliegt gewoon heeft hij erder verteld. Zoals een echte groenlinkers betaamt wil hij vooral dat anderen niet vliegen. Groenlinkers hebben een bovengemiddeld vlieggedrag (evenals vvd'ers en D66'ers overigens). Daarom zijn ze ook zo dol op extra beprijzing. Groenlinksers kunnen dat over het algemeen makkelijk betalen en het zijn vooral de aanhangers van andere partijen die dan uit het vliegtuig gejaagd worden.

Paul250371
Paul2503712 apr. 2020 - 10:03

"Groenlinksers kunnen dat over het algemeen makkelijk betalen en het zijn vooral de aanhangers van andere partijen die dan uit het vliegtuig gejaagd worden." Bron?

EricDonkaew
EricDonkaew2 apr. 2020 - 11:03

@itsme: Nee, Alfred vliegt gewoon heeft hij eerder verteld. ------------------------------------- Op een ander moment schreef hij dat hij een auto heeft en daar ook nog mee rondtuft. Jawel, een echte auto. Zelf houd ik niet van GroenLinks, maar een auto heb ik nooit gehad. Ik heb ook geen rijbewijs. Ik heb altijd zonder gekund en daarmee veel geld bespaard. Een auto is in Nederland niet nodig. Ook niet voor milieufreak Blokhuizen.

itsme3
itsme32 apr. 2020 - 12:06

@Paul 250371 "bron" https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 15:24

@paul350271. En waarom, vaag ik me dan toch af, vergeet je D66 en de VVD hier te noemen. Die staan respectievelijk 1 en 2 in het rijtje waar GRL op 3 staat.

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 21:05

Sorry Paul, mijn laatste vraag moet natuurlijk aan Itsme gesteld worden.

itsme3
itsme33 apr. 2020 - 9:54

@vdBemt VVD en D66 zijn toch duidelijk in mijn bijdrage genoemd. Dit is echter niet relevant, aangezien dhr Blokhuizen een Groenlinkser is. Maar u heeft gelijk als u wilt zeggen dat D66'ers net zo hypocriet zijn. VVD'ers niet, want die proberen niet anderen te verhinderen te vliegen om het zelf in hoge frequentie te doen.

Christiaan2
Christiaan22 apr. 2020 - 6:47

Een wat onsamenhangend stukje. Gaat de hele tijd over de luchtverkeersleiding en dan gaat het opeens over de KLM die tijdelijke krachten wilt ontslaan. Dus wat is nu het punt? Je kan bijvoorbeeld ook pleiten voor een betere luchtverkeersleiding die vliegtuigen niet kris kras laag over Nederland laat vliegen.

WillemVanWanorde
WillemVanWanorde2 apr. 2020 - 6:45

De KLM was eind jaren negentig vorige eeuw feitlelijk al failliet. De bedrijfs cultuur, mn. de hogere managementlagen zijn door en door verrot. Zachte heelmeester magen stinkende wonden en de KLM is zo'n stinkende wond. Laat ze failliet gaan (dus Air France) en schouders eronder en naar nieuwe verdienmodellen zoeken die niet zo destructief zijn als de KLM! De tijd dat we er trots op konden zijn is allang voorbij.

Mr x Mr y
Mr x Mr y1 apr. 2020 - 20:41

“ De rij aan problemen in de zorg, het onderwijs, OV et cetera is langzamerhand eindeloos geworden.” Nederland heeft het beste zorgstelsel (jaren achtereen nummer 1, nu 2) https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zorgstelsel-nederland-op-plek-2-europa De kwaliteit hoort tot de beste van de wereld. Idem voor het onderwijs. Nederland hoort bij de beste ter wereld. https://www.businessinsider.nl/dit-zijn-de-hoogst-opgeleide-landen-ter-wereld-met-een-topplek-voor-nederland/ https://www.currentschoolnews.com/nl/education-news/best-educational-system-in-the-world/ Er is ruimte voor verbetering. Maar met welk land zouden we willen ruilen.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2020 - 7:18

Moet je maar eens aan Nederlanders vragen die in Spanje wonen. Nederlanders zijn het beste in zich op de borst kloppen!

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 8:26

@MrxMry. Nederland het beste zorgstelsel ter wereld? Natuurlijk plaatst de Zorgwijzer NL op plek 2. De slager die zijn eigen vlees keurt. Dit is een neutraal oordeel in het AD (2019): Als je de kwaliteit van de zorg en de levensverwachting van Nederlanders neemt, dan scoren we op de meeste indicatoren gemiddeld. (https://www.ad.nl/economie/onze-zorg-behoort-tot-de-beste-van-europa-maar-is-dat-wel-zo~ad60af19/ ) Het onderwijs? Dit zegt de Onderwijsinspectie in 2018 zélf: niveau onderwijs glijdt af. Onderwijspsycholoog Tom Braams, januari dit jaar: Dat het niveau van onderwijs in Nederland ‘slechts’ gemiddeld scoort vergeleken met andere landen en tegelijkertijd de kwaliteitsverschillen tussen scholen in Nederland enorm groot zijn (OESO, 2019) impliceert dat er relatief weinig scholen zijn die het écht goed doen. Nederland is voor al goed met zichzelf opdeborstkloppen. Met zichzelf de beste te vinden. Het is ook zo'n heerlijk en ook makkelijk argument om te vinden dat er wel genoeg geld gaat naar zorg en onderwijs. Blind blijvend voor wat de Coronacrisis duidelijk maakt.

Buitenstaander
Buitenstaander2 apr. 2020 - 9:45

@vdbemt Ach wat is neutraal? AD? Jij, Ik? we lezen graag wat we willen lezen. En ja je kan op alles in NL kritiek hebben , ik hoop alleen we opbouwende kritiek, en niet datwegmetons gedoe. Waarom zijn NLders nog steeds een van de gelukste mensen op aard? Maar goed, er zijn er altijd die menen dat alle voorzieningen de beste moeten zijn, maar willen daar dan weer niet voor betalen. Dat moet weer bij anderen vandaan komen. Nederland, een land dat pas fantastisch voor ze wordt, als de overheid alles top voor ze regelt, en ze zelf aan dat infuus kunnen.

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 12:34

@Norm." Maar goed, er zijn er altijd die menen dat alle voorzieningen de beste moeten zijn, maar willen daar dan weer niet voor betalen"" Jij behoort tot de mensen die het niet nodigvinden dat de voorzieningen (voor IEDEREEN) goed moeten zijn, want daar moet je voor betalen. Ik heb het geluk genoeg te hebben en ben bereid ervoor te betalen.

Verver
Verver1 apr. 2020 - 20:36

Luchtverkeersleiding zou inderdaad een overheidstaak moeten zijn.

Wilhelm Carton
Wilhelm Carton1 apr. 2020 - 20:15

Verdienmodellen. Het economisch belang dat verdienmodellen belangrijker zijn dan volksgezondheid is al sinds ca. 1959 (de sloop van een geheel dorp, 'Rijk', voor een extra startbaan) leidend bij PvdA, CDA, VVD. De opening van de Polderbaan in 2003 heeft, zoals voorspeld door geluidsexpert dr ir Guus Berkhout aan minister Tineke Netelenbos, een enorm negatief effect op de volksgezondheid in Kennemerland, in 2018 door de GGD geïnventariseerd als 198.000 slaapgestoorden in Noord-Holland noord. In de regio Heiloo-Castricum-Uitgeest vlogen tot aan de Covid-19 epidemie overdag 40 vliegtuigen per uur (= om de 90 seconden!) laag over, 's nachts gemiddeld 5 per uur (= om de 12 minuten), op slechts duizend meter hoogte bij hun landingsnadering. Maar nu, tengevolge van een levensgevaarlijk virus, heerst er 's nachts stilte en kan ik weer ongestoord slapen. Mijn programmeursloopbaan vanaf 1968 was productief tot in 2003 Schiphol de Polderbaan in gebruik nam en mij blijvend van mijn nachtrust beroofde, zogenaamd om Amstelveen en Zwanenburg te ontlasten, maar dat bleek nadien een leugen omdat die oudere startbanen alweer zo gauw mogelijk vol geëxploiteerd werden terwille van "gezonde luchtvaartgroei". Al vanaf 1978 waarschuwde prof Bob Goudzwaard (toen CDA'er) in zijn publicatie "Naar een economie van het genoeg" dat voortgaande economische groei zal leiden tot vernietiging van de leefbaarheid op Aarde. Als ik kijk naar de Aardse dampkring, dan is die niet onuitputtelijk. Vanaf 1958 meet een weerstation op Hawaii de atmosferische toename van CO2: zie op Internet de Keeling-curve. Die toont vanaf 1958 tot nu dat het CO2-gehalte in de afgelopen zestig jaar is toegenomen van 310 deeltjes per miljoen tot 414 nu, oftewel dertig procent in het tijdsbestek van één mensenleven!!. En nog steeds groeit het met 2 punten per jaar. Dat komt doordat onze atmosfeer maar een uiterst dun, kwetsbaar laagje is. Berekening van het volume ervan, indien omgerekend naar een vloeibaar gemaakte luchtlaag (= te bereiken door koeling tot -180 graden Celsius), komt uit op een laagje van 11,5 meter dik, d.i. de nokhoogte van een eengezinshuis! Dat is 1/300e deel van de gemiddelde waterlaagdikte van alle oceanen. En iedereen stoot in dat iele luchtlaagje tegenwoordig ongegeneerd zijn vuile afvalgassen uit: CO2 uit fabrieken, schepen, vliegtuigen, auto's, methaan uit mest van koeien, varkens en kippen. Geen wonder dat we de gevolgen het eerst aan de atmosfeer merken: extremer weer! Hoog tijd om de vreselijk corona-pandemie en de daaruit voortkomende economische doodsmak te benutten om te studeren op en streven naar zuiniger verdienmodellen en een soberder levensstijl. Dat is een kwestie van mensenharten winnen voor verantwoord handelen ten bate van de komende generaties; voor ethisch besef en bescheidenheid in je materiële verlangens. En voor stabilisatie van de bevolkingsaantallen. Daar pleitte in 1977 de staatscommissie Muntendam al voor, toen Nederland 13 miljoen mensen telde...

5 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander2 apr. 2020 - 7:57

Helaas zitten we nog steeds met een vorm van techniek die op veel fronten leidt tot vervuiling. en helaas(?) voor velen verdienen we daar met z'n alleen een fantastische rijke boterham aan. En daardoor konden en kunnen we allerlei nutsvoorzieningen financieren en betalen, inclusief een hoog nivo van gezondsheidzorg. Dan kan je wel heel wijs en intelligent gaan doen (achteraf) over 'keuzes' maar die keuzes moeten wel mogelijk zijn en … betaald kunnen worden. Als we morgen stoppen met vervuilen hebben we niet ineens een te financieren gezondheidszorg. Triest wellicht. Lasten gaan vaak in dit geval voor de baten uit. Goede gezondheidszorg is niet gratis.

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 8:46

@Norm. Tegen jouw wijsheid en intelligentie kunnen we niet op.

Buitenstaander
Buitenstaander2 apr. 2020 - 9:38

@vdbemt Ik was er al bang voor :-)

vdbemt
vdbemt2 apr. 2020 - 12:36

@Norm. Dat laat je ook steeds met volle overtuiging blijken.

Polletje2
Polletje22 apr. 2020 - 13:42

"Dan kan je wel heel wijs en intelligent gaan doen (achteraf)." Nee, dat was niet achteraf, dat wisten we rond 1970 al en daar hoefde je helemaal niet zo wijs en intelligent voor te zijn, alhoewel het achteraf natuurlijk wel zo lijkt alsof juist de hippies het ei van Columbus toen al hadden ontdekt.

Greendutch
Greendutch1 apr. 2020 - 19:35

ook dit probleem moeten we SAMEN aanpakken. net zoals er veel voor ons komt waar we samen voor moeten gaan en daar is een goede organisatie voor nodig.

Audio
Audio1 apr. 2020 - 19:10

Op dit moment wordt er nauwelijks meer gevlogen, dus dit verhaal is nu irrelevant. Je kunt beter aandacht besteden aan het weergaloze succes van het internet, een systeem van iedereen en van niemand. dat nu de reddingsboei is voor de hele wereld is. Het internet dat wij nu kennen is opgezet door een aantal über-kapitalistische techreuzen zoals Microsoft, Apple, Huawei, Facebook, Google, Amazon etc. Op deze infrastructuur draaien ontelbare apps die ontwikkeld zijn door tienduizenden bedrijven en individuen.

4 Reacties
Polletje2
Polletje21 apr. 2020 - 20:22

Dit is een van de stompzinnigste pogingen om de aandacht af te leiden van het onderwerp die ik ooit heb gezien.

Robert Follon
Robert Follon1 apr. 2020 - 20:23

Het internet is allesbehalve opgezet door/voor de Amazons en Facebooks van deze wereld. https://nl.wikipedia.org/wiki/Defense_Advanced_Research_Projects_Agency

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen1 apr. 2020 - 21:38

Wellicht kunt u het stuk nog een keertje lezen. Het is juist zeer relevant. Dit stuk kijkt verder dan deze week........

Mark Huysman
Mark Huysman2 apr. 2020 - 5:44

[Het internet dat wij nu kennen is opgezet door een aantal über-kapitalistische techreuzen zoals Microsoft, Apple, Huawei, Facebook, Google, Amazon etc.] De basis voor het internet is door de overheid gelegd. Hetzelfde geldt voor veel andere technologieën (GPS, touchscreen display) die door de techbedrijven toegepast worden. Daarnaast zijn bedrijven als Apple in de beginperiode gefinancierd door overheidsprogramma’s. De über-kapitalisten waren er nooit geweest zonder de onderzoekprogramma’s en investeringen van overheden, opgebracht door belastingbetalers. Des te schrijnender dat Apple, Google en andere tech-bedrijven alles in het werk stellen om belastingbetaling te vermijden.

Erik Tervoort
Erik Tervoort1 apr. 2020 - 18:30

Dat hebben ze in Heerde ook geweten. Allemaal samen naar een bijeenkomst tegen Lelystad Airport. Resultaat? Allemaal corona. Wel goed voor de groeps immuniteit.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2020 - 7:19

Erik Tervoort Ik heb het gehoord!