Joop

Kabinet voert spoedoverleg over invoering harde lockdown

  •  
17-12-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
58 keer bekeken
  •  
Persconferentie premier Rutte en minister De Jonge over coronamaatregelen

© DEN HAAG - Demissionair premier Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) geven een toelichting op strengere coronamaatregelen. ANP BART MAAT

Update 12:30
Vanavond geven premier Rutte en minister De Jonge een persconferentie. Ook de baas van het RIVM, Jaap van Dissel, zal daarbij acte de présence geven. Alom wordt aangenomen dat er een harde lockdown wordt afgekondigd, zoals het OMT adviseert. Politiek journalist Ron Fresen van de NOS zegt:
"“Het is de verwachting dat het demissionaire kabinet dit ingrijpende advies overneemt. Ze kunnen ook moeilijk anders, gezien de grote zorgen over hoe snel deze variant zich verspreidt. ‘Het is alle hens aan dek’, hoor je in kabinetskringen. Dit zou ook de eerste keer zijn dat ze al maatregelen nemen vóór er een nieuwe golf is. Het wordt wel een lastige boodschap voor het kabinet, want er is natuurlijk een hoop moedeloosheid bij veel Nederlanders. Zij denken: we zijn een jaar verder sinds de vorige lockdown, veel mensen zijn inmiddels gevaccineerd. En dan zijn we toch weer terug bij af, vlak voor de feestdagen.”"
Update zaterdag 09:15
Het kabinet voert spoedoverleg over de maatregelen die het OMT adviseert. Een harde lockdown waarbij alleen nog essentiële winkels open mogen blijven wordt niet langer uitgesloten. Mogelijk worden vandaag nog nieuwe maatregelen bekend gemaakt via een persconferentie, meldden diverse media waaronder de NOS.
"Uit cijfers uit Amsterdam blijkt dat het aandeel van de omikronvariant in het totaal aantal besmettingen elke twee à drie dagen verdubbelt. Het is de verwachting dat de variant volgende week dominant zal zijn in de hoofdstad. Volgens het OMT is sprake van een race tegen de klok: gaat het toedienen van boosterprikken aan alle volwassenen de komende weken snel genoeg om de omikrongolf voor te zijn?"
OMT-lid Marion Koopmans, die zelf onderzoek doet naar het virus, zette bij Op1 uiteen dat de omikron-variant zich enorm snel verspreidt. Tegelijkertijd is niet helemaal duidelijk wat de gevolgen precies zullen zijn. Het probleem is dat het te laat zal zijn als die wel duidelijk worden. Ook al zijn de gevolgen voor patiënten wellicht gemiddeld milder dan zal, bij het uitblijven van maatregelen, het aantal ziekenhuisopnames hoogstwaarschijnlijk zo fors stijgen dat de zorg vastloopt.
Eerder:
De kans op een striktere lockdown is aanzienlijk, nu het Outbreak Management Team (OMT) vrijdagochtend tot de conclusie is gekomen dat de situatie ‘echt zorgelijk’ is. Dar meldt Het Parool. Na het weekend brengt het OMT zijn advies uit en zal het kabinet beslissen over eventuele extra maatregelen.
Na afloop van de ministerraad liet demissionair gezondheidsminister De Jong weten dat duidelijk is dat de opgebouwde immuniteit onvoldoende beschermt. Ook riep hij iedereen die ervoor in aanmerking komt op de boosterprik te halen: ‘We willen voor de jaarwisseling de zestigers echt hebben gehad.’
De huidige maatregelen, de zogenaamde “avondlockdown”, geldt tot 14 januari. Nu de nieuwe Omikron-variant hard op weg is de dominante versie van het virus te worden en die zich vele malen sneller lijkt te verspreiden dan voorganger Delta, schieten de huidige maatregelen mogelijk tekort om een nieuwe golf te voorkomen.
Wat een eventueel nieuw pakket aan maatregelen inhoudt, is niet bekend. Maar volgens bronnen in Den Haag gaat het dan bijvoorbeeld aan het nog verder terugbrengen van het maximumaantal bezoekers aan horeca, culurele instellingen en winkels. Striktere maatregelen zijn ook niet uitgesloten, zoals het opnieuw compleet sluiten van sectoren, oftewel een harde lockdown.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (103)

The Apple
The Apple19 dec. 2021 - 7:00

We hebben te maken met een rechtse neoliberale regering, die steeds vertwijfeld probeert om de ondernemers -die ze “de economie” noemen- te ontzien en daardoor steeds te laat reageert, waardoor de schade, zowel aan de volksgezondheid ALS die economie, groter uitvalt dan nodig was geweest. Zouden ze nu wel op tijd zijn? O, is het beleid dan toch veranderd? Misschien wel, misschien niet, maar in hoeverre blijkt dat daar uit? Nou ja, dat zien we dan 14 januari wel weer. Eens kijken hoeveel repressie nodig zal zijn om die maatregelen werkzaam te doen zijn. Of niet ergens de vlam in de pan zal slaan. En waarom wordt het doel nooit genoemd? Ligt dat op 3000, 2000 of 1000 besmettingen per week? Waarom wordt er nooit een doel genoemd? En daarna? Wat wordt daarna gedaan om het aantal besmettingen binnen die grens te houden? Is vaccineren daarvoor voldoende? Daar lijkt het niet op. Pas als de regering antwoord geeft op dat soort vragen weet ik dat er waarschijnlijk echt iets is veranderd. Het is trouwens opvallend hoeveel weinig die vragen in de pers -maar ook hier- worden gesteld. Wel worden dan allerlei fantasieën aan bod, die variëren tussen dat het ooit weer goed komt en nooit meer goed komt, vaak ook op basis van prachtige theorieën die de waarschijnlijkheid moeten aantonen, maar het blijven fantasieën.. Eén zekerheid hebben we: isolatie -quarantaine- werkt. Misschien niet 100%, maar aangezien het altijd als laatste redmiddel wordt ingezet het middel met de hoogste kans op succes. Zelfs ongeacht om welke mutatie of besmettelijke ziekte het ook gaat. Zit daar misschien de fout? Zou dat middel misschien als eerste ingezet moeten worden? Zo vroeg mogelijk? Ook als het aantal besmettingen tot ver onder de 100 is teruggedrongen en er tóch weer ergens een lokale uitbraak plaatsvindt? Laat men zich -eindelijk- door het verstand leiden, of zal het duren totdat het virus ons daartoe in de praktijk heeft verplicht? Het begint er steeds meer op te lijken dat het laatste het geval is.

1 Reactie
Daslief
Daslief20 dec. 2021 - 17:06

@Apple, "een rechtse neoliberale regering, die steeds vertwijfeld probeert om de ondernemers -die ze “de economie” noemen- te ontzien" Alle ondernemers? Het MKB toch niet. Die zijn deze kerstperiode - opnieuw - de klos en de grote spelers (categorie Bol Amazon) lachen - opnieuw - in hun vuistje. "Eén zekerheid hebben we: isolatie -quarantaine- werkt. Misschien niet 100%, maar aangezien het altijd als laatste redmiddel wordt ingezet het middel met de hoogste kans op succes. Zelfs ongeacht om welke mutatie of besmettelijke ziekte het ook gaat." Klopt, quarantaine is enorm effectief. Zo effectief dat het de R-waarde tot ver onder 1 zou kunnen dalen bij overmatig gebruik, met het risico dat de vaccinatiebereidheid afneemt en daarmee het verdienmodel van Big Pharma. Daarom wordt het alleen in uiterste noodgevallen ingezet.

Radio-Head
Radio-Head18 dec. 2021 - 17:57

Wat nieuws feitjes van vandaag, https://eenvandaag.avrotros.nl/item/riet-kreeg-lymfekanker-door-een-borstprothese-en-is-een-van-de-60000-vrouwen-die-nu-genoegdoening-wil/ Fentanyl verslaving epidimie https://calmatters.org/newsletters/whatmatters/2021/12/california-opioid-drug-overdose-deaths/ Bloedonderzoek fraude https://www.nu.nl/economie/6173921/rechtszaak-tegen-megafraudeur-elizabeth-holmes-voorbij-jury-aan-zet.html Ocycontin middel, Fam Sackler https://decorrespondent.nl/12560/zo-raakte-amerika-verslaafd-aan-opiaten-en-werd-deze-familie-steenrijk/781861808640-c92411f6 Veel plezier en nog een fijne avond, in het sociopaten cafe.

3 Reacties
JasDon
JasDon18 dec. 2021 - 20:56

Desinformatie dienst Radio-Head? Het is voor een beetje intelligente lezer wel duidelijk wat je probeert te doen: twijfel zaaien in de hoop dat mensen ook gaan twijfelen van vaccins. Onrecht op de deze wereld bestaat inderdaad en vaccins werken. En.... ga even rustig zitten en probeer rustig te ademen door je neus: Corona, vaccins en QR-codes zijn geen onderdeel van een complot.

Radio-Head
Radio-Head19 dec. 2021 - 6:34

@JasDon Grappig dat juist jij reageert, "check". Voorgesneden koek noem ik dat. Fijne zondag en fijne vakantie.

Daslief
Daslief20 dec. 2021 - 17:09

Desinformatie JasDon? Bedoel je dat die verhalen verzonnen zijn? Nee, er is geen complot. Er is wel geldzucht en die mag wat levens kosten.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -18 dec. 2021 - 17:25

de extreem snelle verspreiding van Omicron zet iedereen voor raadsels; Wetenschap heeft er nog wel een paar maanden voor nodig, maar is de 1,5 meter dan niet genoeg en moet dat 2 meter worden ? zijn de bestaande mondkapjes (oude sokken) niet adequaat genoeg en moet dat geen medische kapjes worden ? Is handen wassen wel voldoende maar moet er speciale zeep gebruikt worden ? en tenslotte : wat is de correlatie tussen de fanatieke griepprik en de booster ? Gewone huistuin vragen maar de zgn specialisten schijnen alleen geinteresseerd te zijn in statistieken.

Duralex
Duralex18 dec. 2021 - 17:16

Als Corona ons een ding heeft geleerd dan is het hoe beperkt maakbaar deze wereld is. Het logische vervolg zou dan moeten zijn een terugtrekkende overheid. Niet maakbaar betekent minder doen als overheid en meer overlaten aan de burgers zelf. Dat is veel minder eng dan het klinkt want die deugen namelijk in grote getalen. Het omgekeerde gebeurt. Op hemelschreiend laag nivo probeert onze overheid via steeds pompeuzere maatregelen enige invloed op ons samenleven te doen gelden. Waarbij alle kritiek ongewenst is. Treurig.

Thuiszitter
Thuiszitter18 dec. 2021 - 16:21

De ME’ers kunnen hun outfit vast klaar leggen , moet je maar rekenen. Hadden ze eerder en vlotter met dat boosteren begonnen had dit allemaal niet gehoeven. T’is pas de zoveelste inschattingsfout.

Farmer 2.0
Farmer 2.018 dec. 2021 - 15:54

Je hebt de vrijheid om je niet te hoeven vaccineren, en waar een klein gedeelte van de bevolking gebruik van maakt. ( de "ik" personen )( en de onwetenden ) Dit kost de meerderheid van de bevolking bijna alle vrijheid en kansen. Je zult maar in een achterstandsgezin opgroeien, en wederom een gigantische achterstand oplopen tijdens de komende lockdown.

Martinel
Martinel18 dec. 2021 - 15:22

Tot een week of 2 geleden konden de 60-64 jarigen geen afspraak maken als hun prik niet 6 maanden geleden was gezet. Werd opeens een week geleden verkort naar 'na 3 maanden'. De AZ geprikten zijn nu ongevaccineerd. Zomaar, opeens. Ik neem geen booster met een Pfizer vaccin dat ook nauwelijks meer bescherming geeft en gebaseerd is op de Alfa variant. Ik ben dus een boostertwijfelaar. Zolang er geen vaccin is op basis van alle varianten ben ik een ongevaccineerde vanaf nu. Ik handel daarna, overigens al 2 jaar, want alles wat dit kabinet, de Jonge, een Rutte en die van Dissel zeggen gaat langs mij heen. Ik draag al 2 jaar een neusmondkapsel....kom nauwelijks mijn huis meer uit. ik hou afstand dit itt tot al die engerds die in mijn nek staan te hijgen en de supermarkten die alle maatregelen aan hun laars lappen. Nou vanavond gaan we weer eens luisteren naar het nieuwe 'lockdownelan'...

spelregeltoerist
spelregeltoerist18 dec. 2021 - 13:40

Maar een verplichte vaccinatie is “zó niet Nederland”… ik ga hier echt van op de pot.

4 Reacties
JasDon
JasDon18 dec. 2021 - 14:37

Misschien is dat het probleem en moeten ze zich juist gaan richten op hoe Nederland wel zou kunnen zijn.

ton14024
ton1402418 dec. 2021 - 16:46

Verplichte vaccinatie is zó 15% Nederland.

ton14024
ton1402418 dec. 2021 - 16:47

Wappie schreeuwers.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 6:54

Van het virus ga je ook op de pot! Ik zou het maar niet uitproberen!

lmgikke
lmgikke18 dec. 2021 - 12:43

Het enige logische wat Rutte IV en De Jonge en Van Dissel vanavond nog kunnen presenteren op de persconferentie is een toelichting op hun ontslag. Incompetent blijkt nu ook weer. Tijd voor nieuwe mensen op die posities.

Phil2
Phil218 dec. 2021 - 12:30

Degenen die zo te hoop lopen tegen overheidsmaatregelen incl. vaccinatie zijn er zich niet bewust van dat ZE ZELF verantwoordelijk zijn dat deze crises langer duurt dan nodig. Misschien moeten autoriteiten nou maar eens met een grafiek komen met wat het zou betekenen als 100% zou zijn gevaccineerd, dan 90%...

3 Reacties
JasDon
JasDon18 dec. 2021 - 14:35

Ik word steeds meer voorstander van een progressieve belasting, sociaal vangnet op basis van gedrag. Mensen weten niet hoe goed ze het hier in Nederland hebben en in hoeverre ze maar weinig bijdragen. Dan moet je dat bewustzijn maar gaan kweken.

Tom Lucassen
Tom Lucassen18 dec. 2021 - 16:00

Idd, zoveel verwende mensen die menen ergens recht op te hebben. De egocentrische arrogantie in dit land moet eens afgestraft worden.

THM@S
THM@S18 dec. 2021 - 17:14

En wat heb jij bijgedragen JasDon? Netjes je 2 prikjes gehaald en nu heb je het gevoel dat je iets hebt bijgedragen?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout18 dec. 2021 - 12:25

Wat een alarmisme. Defcon 2? Ongeboosterd zijnde maak ik me meer druk om de golf van ongebreidelde volkspaniek die straks gaat uitbreken, gepaard gaande met bijbehorende kwalijke sentimenten, die wappies, opgejut door extreem rechts, gretig zullen oppakken om goede sier mee te maken. Wordt er vanavond trouwens door het Kabinet ook iets geproclameerd over het gebeuren in gristelijke kerken? Nu in Adventstijd en met Kerstvieringen in aantocht? Binnen het Katholiek-gnostische figureren verwacht ik nog wel enig behoedzaam kerkgangbeleid, maar langs het calvinistisch-reformatorische belijdingsspectrum lijken me de rapen gaar als men in de bijbelgordel, oftewel de greforiem, voor het zingen de kerk uit moet. Zijn er al extra Boa's op Urk?

FromValue
FromValue18 dec. 2021 - 10:36

Overal te slap en te langzaam - Zwak vaccinatiebeleid, een vaccinatieplicht voor 50+ had er gezien de ziekenhuiscijfers (dat wisten we eigenlijk al vanaf het begin van deze epidemie) al in de zomer moeten zijn. 2G is klein bier. Kleine geesten maken zich daar druk over, had als risico mitigation al in augustus uitgerold moeten zijn. Boosters te laat. Data was er al lang en breed. Geen gevoel voor urgentie en blijven hangen in een veel te complexe uitvoering - zie hier de oogst. Complete lockdown. Ik voorspel, avondklok binnen 3 weken, scholen dicht tot maart en horeca en cultuur pas weer enigszins open mei of juni. Zet met dit OMT en deze bewindslieden de data voor winter 22/23 alvast in de agenda.

2 Reacties
JasDon
JasDon18 dec. 2021 - 12:44

Eens, alleen dat continu gehuil maar van mensen die 'kritisch' zijn over het vaccin. Waarom in godsnaam die mensen serieus nemen, het is het type volk dat eerder een 5G mast in de fik steekt dan zijn medemens zal beschermen voor een ongeluk. Die mensen hebben meer aan een opvoedingskamp dan een luisterend oor. maar dat mag je eigenlijk ook weer niet zeggen want dan gaan ze zichzelf vergelijken met Joden in de 2de wereldoorlog.... het gejank houd gewoon niet op. Kunnen we die mensen niet in een parallelle samenleving gooien op Texel ofzo? Laat ze daar maar verder radicaliseren tot ze inzien dat ze met hun ideeën nooit ergens komen. Zo een proces vond ook eind vorige eeuw in Algerije plaats, steeds verder radicaliserende groepen moordden elkaar op het einde gewoon uit en hadden op het einde nauwelijks nog een achterban. Problem solved.

Tom Lucassen
Tom Lucassen18 dec. 2021 - 16:04

Eens met JasDon, vooral met het hele Texel-idee. Zeer aantrekkelijk.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9318 dec. 2021 - 9:44

Dat wordt de koffers pakken dus want hier is het haast niet meer leefbaar.

9 Reacties
JasDon
JasDon18 dec. 2021 - 12:38

Appartementje met internet op Sardinië regelen - check Werk informeren - check Adresje voor huisdieren regelen - check Er zitten niet per se alleen maar nadelen aan Corona.

pahan
pahan18 dec. 2021 - 12:50

Heersende winden zijn voorlopig NoordOostelijk, dus doei!

Tom Lucassen
Tom Lucassen18 dec. 2021 - 16:05

Verwend mannetje. Alsof je niets meer kunt. Wat een aanfluiting deze reactie.

Thuiszitter
Thuiszitter18 dec. 2021 - 16:17

Haast niet meer leefbaar ? T’is dat voor decadente opmerking

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9318 dec. 2021 - 16:57

@JasDon, Morgen eens kijken waar ik heen kan. Heb vrienden in IJsland waar ik eerder ook al een paar weken covid ontvlucht ben. Kan gelukkig remote werken dus de optie om een paar weken weg te gaan is er. Dit wordt me te gek en zelfs het koningshuis heeft er duidelijk maling aan - ondanks al hun middelen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 7:02

Zou te lezen en te horen zijn er hier al veel te lang teveel winkels, veel teveel cafe's en andere horecagelegenheden. En terwijl we het energieverbruik moeten verminderen zetten ze midden in de winter terrasverwarming in. God behoede me, waar zijn al die klimaatcrisis-voorlopers zoals GL-ers, PvdD-aanhangers en consorten e.a. klimaatvoorlopers in godsnaam mee bezig.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 7:03

Zou=zo

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 7:20

Sommige mensen hebben enige verdieping in het leven, hard nodig. Al dat vluchten in overmatige consumptie en entertainment is m.i. niet goed voor het denkproces.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 dec. 2021 - 23:50

Ook voor covid waren er al teveel winkels. Momenteel worden ook kwijnende winkelcentra geschikt gemaakt voor bewoning. Scheelt weer wat weilanden.

frankie48
frankie4818 dec. 2021 - 9:13

Ik heb wel respect voor het slimme besluit van het demissionaire kabinet om 2G als optie voor gevaccineerde -zonder boosterprik- niet serieus te gaan nemen! Want je had de poppen pas aan het dansen gekregen, als je na zo'n korte termijn ook weer een volledige lockdown moet gaan aankondigen voor alle gevaccineerde, en daar de ongevaccineerde niet langer de schuld van kunt blijven geven.

Phil2
Phil218 dec. 2021 - 9:06

Wanneer pikken we de hint op dat het eerste wat aan banden moet worden gelegd en van het infuus, is de luchtvaart? Het was al een ernstig vervuilende sector, maar de covid crises nopen alleen maar tot sneller de stekker eruit trekken. Let wel, ik zeg dit nadat de KLM al 7 miljard heeft ontvangen van Den Haag sinds het uitbarsten van covid begin vorig jaar. 7 miljard is hetzelfde als 200.000 mensen in de zorg 35 mille meegeven.

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2021 - 11:25

plus dat we schiphol hadden moeten dichtgooien het virus komt hier niet met de boot tenslotte

Starter2
Starter218 dec. 2021 - 11:29

Ze hebben een lening gekregen van 3.4 miljard. Die moet terug worden terugbetaald. Dus waar jouw 7 miljard vandaan komt?

itsme3
itsme318 dec. 2021 - 11:53

@griezel Ik heb slecht nieuws voor u. Het virus komt ook met de boot, en met het vliegtuig, en met de vrachtwagen, en met de auto, en met de fiets, en zelfs lopend. Wen er maar aan.

Phil2
Phil218 dec. 2021 - 12:27

@Starter: Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een belastingschuld van 1,371 miljard euro bij de Nederlandse overheid. Dat meldt NRC op basis van eigen onderzoek. Dat betekent dat het bedrijf tijdens de coronacrisis in totaal 6,5 miljard euro aan steun kreeg, schrijft de krant.

pahan
pahan18 dec. 2021 - 8:59

Vandaag wel of niet een persconferentie, in Engeland is een nieuwe trend gezet. Daar stoppen de medewerkers er zelf mee en gaat er van alles dicht. Omdat mensen het niet waard zijn, en je er op een gegeven moment ook wel helemaal klaar mee bent dat overal waar je kijkt mensen de hand lichten met kinderlijk eenvoudige regeltjes. Mooi.

JanB2
JanB218 dec. 2021 - 1:06

Altijd hetzelfde gesodemieter met die gasten in Den Haag: too little, too late. Al bijna 2 jaar lang. En de gevolgen zijn er steevast naar. Ter expliciete duiding: wat niet op een harde lockdown neerkomt zal nu niet meer werken. En bereidt u zich maar voor op een verlenging van de kerstvakantie voor het onderwijs. Omicron gaat namelijk als een dolle.

4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2021 - 11:26

en wat goed voor de economie zijn al die lockdowns die rutte had kunnen voorkomen door niet zo te stuntelen

plainview
plainview18 dec. 2021 - 13:19

Dat is de paradox van preventie. Maatregelen die je neemt als er praktisch nog niets aan de hand is, zijn extreem effectief en efficient, maar maatregelen die je neemt als de kraan al open staat veel minder.

Mark Huysman
Mark Huysman18 dec. 2021 - 16:28

Erik B Maar je zou denken dat iedereen dat weet. Zeker op regeringsniveau. En je zou denken dat na zoveel besmettingsgolven het kabinet en OMT ondertussen begrijpen hoe dat werkt met een pandemie en exponentiële groei. Maar kennelijk niet. We zijn overgeleverd aan compleet incapabele politici die keer op keer te laat ingrijpen en de levens van vele mensen op het spel zetten. Ook het feit dat men niet op tijd met de boosters wilde beginnen duidt op buitengewoon onverantwoord bestuur.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 7:08

Griezel in post-gezellig Nederland Dat ze daar hun eenmalige fondsgelden maar deels voor inzetten. Heel dit nieuwe kabinet niet gehoord over de Coronacrisis, de gelden die daarmee gemoeid zijn, de onzekerheden en de oplossingen, ook m.b.t. kleine bedrijven, betaling gevolgen bijvoorbeeld. Nul komma nul regel aan gewijd. Maar miljarden naar multinationals en de boeren. En de boer hij oogste voort.

DeBa
DeBa17 dec. 2021 - 22:01

Het OMT adviseert een harde lockdown. Als dat gebeurt, kan het thema van Rutte IV, "vooruitkijken naar de toekomst", gelijk de prullenbak in.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 7:10

Vooruitkijken naar de toekomst is dubbelop.

Juistem2
Juistem217 dec. 2021 - 21:19

Misschien een domme vraag maar waar komen die besmettingen dan allemaal vandaan? Het waren gevaccineerden die het meenamen uit zuid afrika maar hoe kan dat zo snel verspreiden?

7 Reacties
JanB2
JanB218 dec. 2021 - 8:53

De vaccins verliezen na verloop van tijd steeds meer hun effectiviteit. Bovendien zijn ze geoptimaliseerd (dwz ontwikkeld op basis van) de alpha variant. Dat dit laatste een probleem was werd met de deltavariant al duidelijk: nog wel bescherming tegen een ernstig ziektebeeld maar veel minder tegen besmetting as sich. Bij de omicron variant speelt iets soortgelijks. Tel daarbij op dat de omicron variant veel besmettelijker is dan alle voorgaande varianten (inclusief de al als "zeer besmettelijk" bekend staande deltavariant) en je hebt de perfecte gegevenheden voor een razendsnelle opmars.

Baldr2
Baldr218 dec. 2021 - 9:59

Het lijkt er vooralsnog op dat deze variant veel besmettelijker is en om twee redenen. 1. Het blijft veel langer 'leven' buiten het menselijk lichaam. hierdoor heeft het met tijd om mensen te besmetten. 2. het lijkt een deel van de vaccinatiebescherming te omzeilen, waardoor mensen alsnog zieken worden (niet allemaal, en ook minder ernstig, maar toch) grote voordeel is alsnog dat mensen veel minder ernstig ziek worden. dat houdt de cijfers in de ziekenhuizen laag. Maar als het aantal besmettingen te veel stijgt wordt ook dat effect teniet gedaan.

gimli55
gimli5518 dec. 2021 - 10:06

Je zou zeggen dat er geen ongevaccineerden meer in leven kunnen zijn of het allemaal gehad hadden moeten hebben. Er wordt al heel lang naar de ongevaccineerden gewezen, en die groep is of beter beschermd, of ze zijn in de tussentijd overleden, of de gevaccineerden lopen even veel risico. Ik kan me niet voorstellen dat de essentiële beroepen zo veel ongevaccineerden bevat, dat daardoor de hele boel vastloopt. Er wordt heel veel individuele ellende gekoppeld alsof het grote groepen inhoudt, en met statistieken gespeeld, waardoor de mensen nu tegenover mekaar gezet zijn. Na ruim 1.5 jaar ben ik nog steeds op geen enkele manier schuldig aan welke besmetting dan ook. Ik mag steeds minder maar wel in een klas werken met 32 leerlingen. Altijd uitgaan van het alle slechtste scenario had in het verleden een hoop bezuinigingen geschrapt en dan was er een hoop beleid niet uitgevoerd, en waren we nu in een betere positie geweest. Vraag je altijd af waarom en zoek naar de oorzaak, dan is de kans dat er een effectieve oplossing wordt gevonden, veel groter. Nu is het post actief reageren op de gevolgen van een falend beleid, met niet ineffectieve of te laat ingezette maatregelen. Liever een wappie dan een antiwappie die zonder kritiek achter falend beleid aan holt. We zijn nu 1.5 jaar verder en er is niets veranderd in de bestrijding van Covid, en het werkt nog steeds niet. Nog steeds is de mantra : Vaccineren, vaccineren, vaccineren. Het heeft kortstondig geholpen, maar is niet de langdurige oplossing voor Covid. Het is een middel, net als lockdowns en andere maatregelen, het kan geen doel zijn.

JoostdeV
JoostdeV18 dec. 2021 - 10:18

Omikron heef op de bevolking het effect van een totaal nieuw virus. Het grootste deel van de bevolking is bevattelijk voor het virus en het blijkt nu dat een gemiddeld besmet persoon in heel korte tijd een grote hoeveelheid (5) andere personen besmet.

Starter2
Starter218 dec. 2021 - 11:32

Na ruim 1.5 jaar ben ik nog steeds op geen enkele manier schuldig aan welke besmetting dan ook. Dat weet je helemaal niet gimli55. Of je moet in totale afzondering hebben geleeft zonder ook maar één contact te hebben gehad.

gimli55
gimli5518 dec. 2021 - 12:46

@Starter Ik heb het nog niet gehad en derhalve ben ik niet staat geweest om iemand te besmetten. Als het wel zo was, zijn de symptomen zo licht geweest en ik ben 1x negatief getest met en PCR test en verder test ik mij wekelijks voor mijn werk met een snel test, die ook elke keer een negatieve uitkomst heeft. Van de 8 mensen in mijn nabije omgeving met een positieve PCR test waren er 6 gevaccineerd met milde klachten. Het is mogelijk dat zij mensen hebben besmet, waarbij het praktisch niet uitmaakt of die personen gevaccineerd of ongevaccineerd zijn.

Starter2
Starter219 dec. 2021 - 19:10

@Gimli55, dan is er nog steeds geen absolute zekerheid. Je kan het virus bij je hebben gehad zonder het te weten. Geen verwijt hoor, ik denk alleen dat je niet zo stellig kan zijn.

rupsje2
rupsje217 dec. 2021 - 21:08

Een lockdown zou extreem dom zijn vooral nu deze variant redelijk mild lijkt te zijn. met veel maatregelen ettert corona jarenlang voort. Beter is het om vooral met een milde variant alles open te gooien zodat zoveel mogelijk mensen besmet raken en je dus in een mum van tijd van deze ellende af bent. Wat er nu dreigt te gebeuren is is dat het net zo lang voort rommelt totdat er wel weer een agressieve variant de kop op steekt.

3 Reacties
JanB2
JanB218 dec. 2021 - 8:45

Een lockdown zou extreem dom zijn vooral nu deze variant redelijk mild lijkt te zijn. Zijn en lijken zijn niet hetzelfde. Overigens lijkt het er steeds meer op dat omicron minder mild is dan gehoopt. Met nadruk op het woord lijkt. Tot het moment dat er zekerheid is moet de rem erop. En als het tegenvalt daarna ook.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 dec. 2021 - 10:21

dat kan de zorg niet aan rutte heeft die namelijk vakkundig gesloopt (en gaat daar met nieuw elan mee verder)

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 dec. 2021 - 23:52

Een verblijf op de IC is ook verre van ideaal.

EenMening
EenMening17 dec. 2021 - 20:56

Het aantal ziekenhuis- en IC-opnames neemt langzaam af. Dat is op zich goed nieuws, maar omicron kan zomaar roet in het eten gooien. Inmiddels heeft een groot aantal van de niet-gevaccineerden Corona gehad. De vraag is of zij immuun zijn voor omicron. Is dat niet het geval, dan zijn de rapen gaar. Mochten de vaccins en de boosters ook niet goed werken tegen de nieuwe variant, dan zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien.

3 Reacties
Jaap13
Jaap1318 dec. 2021 - 6:46

Geloof je dat nou echt? Serieus... Ale berichten over de Omikron-variant zijn positief gestemd want = milde ongevaarlijke variant. Dat klopt ook want élk muterend virus muteert uiteindelijk altijd naar een ongevaarlijke variant waarna de endemie/pandemie vanzelf uitdooft en dat gaat nu ook gewoon weer gebeuren. Let op mijn woorden, in 2022 dooft corona langzaam vanzelf uit. Ziekenhuisopnames omlaag, geen vaccinaties meer nodig kortom het verdienmodel van de OMT-miljonairs en de Pfizer-/Moderna- etc. miljarden Big Pharma bedrijven dooft ook uit en dat kunnen we natuurlijk niet hebben en dus blijft onze overheid paniek en angst zaaien. Tja maar alle burgers zien om zich heen dat het omgekeerde gebeurt van wat de overheid roept. De mensen worden langzamerhand wakker en geloven er niet meer in. Lees alle reacties maar op het internet, zelfs hard-core pro-vaxxers geloven niet meer in de sprookjes van Hugo&Mark.

Sonic2
Sonic218 dec. 2021 - 10:34

@ Jaap Op dit moment liggen er al over de 600 mensen op de IC. En hebben we niet veel noodplekken over. Dus zelfs als je helemaal gelijk hebt dan hoeft er maar het minste of geringste te gebeuren of ons hele zorgsysteem implodeert. Hoef je geen Einstein voor te zijn Voor de rest is dat 2e deel gelogen. De Pro vaxxers halen het vaccin. De GGD kon op sommige plekken de drukte niet aan. U moet niet uw wensdenken( dat leidt tot duizenden doden) opleggen aan andere mensen.

Paul14
Paul1418 dec. 2021 - 13:04

@Jaap, ik zal de handschoen maar even oppakken: "Ale berichten over de Omikron-variant zijn positief gestemd want = milde ongevaarlijke variant." Dat leek in het begin zo. Inmiddels is in Duitsland en Engeland de berichtgeving dat het niet veel erger lijkt dan Delta, maar zeker niet veel minder erg ook. "Dat klopt ook want élk muterend virus muteert uiteindelijk altijd naar een ongevaarlijke variant waarna de endemie/pandemie vanzelf uitdooft en dat gaat nu ook gewoon weer gebeuren." Dit is een volstrekt onjuist zin. 1) elk virus muteert. (Net zoals de hele biologie dat blijft doen.) 2) waarom zou dat ongevaarlijker worden? Elke pandemie dooft helemaal niet vanzelf uit. Er zijn talloze virussen die nog steeds de ronde doen - en blijven doen. "De mensen worden langzamerhand wakker en geloven er niet meer in." Tja, het zijn dit soort ondoordachte meningen die er voor zorgen dat mensen het niet zo nauw meer nemen. En dus zorgen voor een nieuwe golf. Net nog in de natuurvoedingswinkel ook weer zo'n "gezondheidsfreak", die zonder mondkapje gewoon lekker boodschappen gaat doen. Klootzak.

THM@S
THM@S17 dec. 2021 - 17:23

Wederom lijkt de samenleving een parodie op een Southpark aflevering te worden. Als iedereen nu gewoon netjes zijn 3e prikje haalt, over 4 maanden de ontwikkelde booster voor Omikron en in de tussentijd netjes binnen blijft, kunnen we weer even rustig door tot booster 5,6 en 7.

1 Reactie
Jaap13
Jaap1318 dec. 2021 - 6:47

Mooi omschreven... LOL!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 dec. 2021 - 16:33

En ik geloof er geen zak van dat ze de 60ers voor het nieuwe jaar halen met de boosterprik Het kabinet kennende ben ik pas als bijna 50-er in februari aan de beurt als de volgende mutatie er al is

2 Reacties
Pfff
Pfff17 dec. 2021 - 17:53

Ook u tuint er weer in. Hugo stelt te laat een doel dat nu nauwelijks meer te halen is. Als we in de buurt komen zal hij zeggen dat het toch een grote prestatie is. Niemand die meer zegt dat hij veel eerder een eerder doel had moeten stellen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 dec. 2021 - 22:05

@pfff Dank voor je reactie - zo had ik het nog niet bekeken :)

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 dec. 2021 - 16:32

Het goede nieuws is dat als u wilt weten wat er gaat gebeuren u gewoon naar de omringende landen hoeft te kijken - dan doen wij het ook 3 week later

2 Reacties
Wieowie
Wieowie17 dec. 2021 - 18:06

Onzin: Oostenrijk komt uit een harde lockdown. Er geldt 2g. Ook daar is het nog steeds druk op de zorg.

JasDon
JasDon17 dec. 2021 - 22:44

Wieowie, Oostenrijk is veel verder en was veel sneller over de piek heen.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman17 dec. 2021 - 16:21

In januari heeft Nederland vrijaf we leggen alles plat, behalve essentiële kritieke bedrijven, de hele dag "mens erger je niet" spelen aan de keukentafel. Ik zeg doen!

Break on through
Break on through17 dec. 2021 - 16:04

Gooi de volledige lockdown er maar in hoor. Gewoon heel Nederland plat. Omikron gaat Delta naar de kroon stijgen. Kijk maar naar de UK, Denemarken (dat land waar Eerdmans zo van gecharmeerd is)... Bereid je voor op het ergste. Volledige Lockdown tot '25 of zo....

9 Reacties
manaandezijlijn2
manaandezijlijn217 dec. 2021 - 16:56

Ga jij wel volhouden met je zoveel jongere vriendin! Groeten vanaf de zijlijn !

Break on through
Break on through18 dec. 2021 - 7:18

Je bent gewoon super gefrustreerd. Je ziet dat je aan de zijlijn staat en om dat te compenseren ga je tegen mensen lopen te zeiken over spelling etc. Nogmaals, get a life. En bereid je maar voor op een doorlopende lockdown voor de rest van je leven.

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 dec. 2021 - 7:49

Het is maar de vraag of dat 'het ergste' is en voor wie!

Break on through
Break on through18 dec. 2021 - 8:16

Ik heb echt heel weinig problemen met een lockdown. Vind het eigenlijk wel lekker rustig. Mensen zijn lekker timide en terughoudender (zeg maar gerust bang) Je kunt dan nog veel ontspannender je ding doen Minoes.

EricDonkaew
EricDonkaew18 dec. 2021 - 9:36

@Break on through ---------------------------------------- Voor mensen die de hele dag geen klap uitvoeren en hun hand ophouden, is zo'n lockdown inderdaad best wel lekker. Maar veel mensen moeten, om wat voor reden dan ook, dagelijks wél wat doen, daarvoor veelal de deur uit om op andere plekken aanwezig te kunnen zijn. Voor die mensen is een volledige lockdown gewoon heel vervelend. Vooral voor hen hoop ik dat de lockdown zo kort mogelijk duurt. Zeker omdat volledig gevaccineerde en geboosterde mensen echt nauwelijks gevaar lopen en met de milde Omikronvariant zelfs nog minder.

Sonic2
Sonic218 dec. 2021 - 10:41

Ik denk dat we hier tot half februari in zitten en dat er dan langzaam versoepelingen komen. Ik geloof niet in jarenlange lockdowns. Maar we zijn wel als land gigantisch terug geworpen. En ondernemers betalen nu de prijs voor de boosters die te laat kwamen. Inktzwarte periode.

Break on through
Break on through18 dec. 2021 - 11:28

Aha Helderziend medium dat zichzelf geweldig vind. Het is nog heel onzeker of Omikron wel zo onschadelijk is. En daarom is een volledige lockdown nog steeds het allerbeste. Alles word gedekt middels voorzieningen door de overheid. Ook voor de handophouders in het bedrijfsleven. En er is overigens helemaal niemand in dit gedwongen iets te doen, dwangarbeid is namelijk verboden in dit land. Iets wat rechts Nederland heeeeel erg jammer vind. ------------ Het is de rechtse politiek die geen maatregelen durft te nemen Sonic. Er moet gewoon veel sneller keihard ingegrepen worden om dit virus de kop in te drukken en de bevolking gezond te houden. Gewoon de mens centraal zetten ipv geld. Heel best mogelijk dat de lockdown inderdaad maar zo eens tot februari kan duren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 dec. 2021 - 4:07

Break on through Ik persoonlijk heb er ook geen probleem mee, al mis ik wel de knuffel met mijn kleinkind, de omgang met kinderen in het algemeen. Maar daar leggen we ons enigszins gelaten bij neer! Ik heb het gevoel dat mensen vooral elkaar van alles aan het aanpraten zijn wat nu niet bepaald werkt. Onbeperkt uitgaan lijkt soms nog het enige doel in het leven te zijn en je iets moeten ontzeggen dienaangaande een bijna onmogelijke exercitie.

Break on through
Break on through20 dec. 2021 - 8:21

Alles lijkt onbeperkt voor handen te moeten zijn in ons leven Minoes. Of in ieder geval in de levens van de schreeuwende verwende meute. Ik kan met heel weinig toe en prijs me daar gelukkig mee. Als je alleen gelukkig bent als je onbeperkt kunt leven. Wat blijft er dan van je over als je echt heel weinig kunt? Maar goed, de knuffels komen wel weer terug. Is het niet in het restje van dit jaar dan is het wel volgend jaar vol op ????✌????

JoostdeV
JoostdeV17 dec. 2021 - 15:47

Er is helemaal geen tijd om te wachten tot na het weekeinde. daar gaan we weer..... Het OMT weet al sinds gisteren dat het aantal omikron infecties ook in Nederland elke 2 tot 3 dagen verdubbeld. Als er maandag pas een persconferentie komt, hebben we daarmee vijf dagen verloren. Het aantal omicron infecties is dan vier keer zo groot. Gisteren bestond al 25% van de positieve test in Amsterdam uit infecties met omikron. Nederland zit vol omikron brandhaarden. Volgende week dinsdag overstijgt het aantal positieve omikron tests het huidige totale aantal positieve tests. We zitten dan geschat rond de 16.000 positieve omikron test en 13.000 delta tests (delta daalt nog). Een totaal van 29000. Ervan uitgaande dat de incubatie tijd nog steeds rond de 4 dagen ligt, zien we de effecten van eventuele maatregelen pas aan het einde van volgende week. We zouden dan zomaar rond de 60.000 besmettingen per dag kunnen zitten en dan gaan we pas zien of genomen maatregelen überhaupt wel voldoende zijn. Er is maar één verstandige beslissing, en dat is NU heel hard op de rem trappen en vanavond (of morgenavond) een spoed persconferentie beleggen. Mocht er om een of andere reden toch te hard zijn ingegrepen, dan daalt het aantal besmettingen snel en is er ook snel weer ruimte voor versoepelingen. De risico's van te laat en te slap ingrijpen zijn op het moment ontzettend veel groter. Door alle optimistische gokken en aannames is er aan deze kant geen enkele ruimte meer over voor het opvangen van tegenvallers.

JasDon
JasDon17 dec. 2021 - 15:38

Op zijn minst de vaccinatieplicht voor 50+ ers invoeren en andere kwetsbaren. Dan ben je gelijk grotendeels van het probleem af. Op basis van data kan je precies een risicoprofiel maken van de groepen die zeer ziek van Corona zullen worden. Als je op die mensen voorsorteert met verplichte, misschien frequentere vaccinatie ben je in ieder geval de zorgdruk voor.

1 Reactie
FromValue
FromValue17 dec. 2021 - 18:12

Klopt, alle data wijst erop dat dit de meest efficiënte weg is. Iedereen boven de 50 verplicht vaccineren en/of boostershot geven. Daarnaast ook risico (beroeps)groepen. Dan ben je een groot gedeelte van de zorgdruk voor.

Phil2
Phil217 dec. 2021 - 15:30

Nogmaals: de zonder medische indicatie ongevaccineerden zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de crisis. Op de BBC een huilende arts van een ziekenhuis in Minneapolis dat ze nu al overweldigd worden. Dus de weigeraars laten zich ofwel alsnog vaccineren of ze moeten echt als laatste opgenomen worden in het ziekenhuis. Gevaccineerden gaan voor. Doe dat nu maar.

Thuiszitter
Thuiszitter17 dec. 2021 - 15:07

60 plus zoveel mogelijk andere ontwijken , ff geen visite thuis ontvangen en niet op visite gaan , afstand houden dan zou het toch goed moeten komen.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 dec. 2021 - 17:19

En dat gaat allemaal niet gebeuren - Binnenkort eerste schandaal dat een D66 minister een groot feest gaf of zoiets - en dan lekker niet aftreden want Rutte . En dan denken de mensen allemaal 'waarvoor zouden wij ons eigenlijk aan de regels houden' met name de studenten lijken er weinig aan te doen merk ik. In supermarkten rijden ze massaal tegen je op en savonds uit vele ramen feestgedruis te horen . Je kunt mensen niet van alles laten doen als je zelf laat zien dat je er eigenlijk geen belang in stelt levens te redden.

EricDonkaew
EricDonkaew17 dec. 2021 - 15:03

Er leven 7,7 miljard mensen op de wereld waarvan er 1 of 2 overleden zijn aan de Omikronvariant van Covid-19. En er liggen bijzonder weinig mensen op IC-afdelingen met Omikron. Maar natuurlijk zijn we met z'n allen weer volledig in paniek. Ik zou de situatie voor de zekerheid 1 tot 2 weken on hold houden voordat we meer zekerheid hebben over de gevolgen van deze variant, maar het ziet er vooralsnog heel goed uit, ondanks of misschien wel dankzij de hoge besmettingsgraad van Omikron. Dus tot die tijd graag absoluut geen domme maatregelen als scholen sluiten, nergens voor nodig. Wel door blijven gaan met vaccineren en boosteren, ook de kinderen.

3 Reacties
JasDon
JasDon17 dec. 2021 - 15:35

"Er leven 7,7 miljard mensen op de wereld waarvan er 1 of 2 overleden zijn aan de Omikronvariant van Covid-19. " Dat kan je niet weten of bij benadering inschatten. Ik weet persoonlijk niet of er paniek is, maar baseer me liever op feiten.

adriek
adriek17 dec. 2021 - 16:11

Waar heb jij de afgelopen vier weken gezeten? (Of moet ik vragen: de afgelopen twee jaar?)

ton14024
ton1402418 dec. 2021 - 13:10

Nu hebben ze weer 2 jaar nodig om het in te laten dalen.

Sonic2
Sonic217 dec. 2021 - 14:24

Een hele goede maatregel zou zijn om mensen een horecabon( vooral restaurants) te geven en met mondkapjes en misschien 1,5 meter en losse openingtijden de mogelijkheid te geven kerst gereguleerd te vieren. Het is 100% zeker dat het met de kerstdagen fout gaat op deze manier namelijk. Je kunt geen BOA of agent bij mensen rondom de kerstboom zetten. Dat advies gaat genegeerd worden en mensen zullen veel meer mensen binnenlaten. Kinderen gaan opa en oma knuffelen. Niemand doet thuistesten. Met een voorspelbare explosie als gevolg. Dit soort superspread events moet je reguleren. Dat moet je na 2 jaar pandemie toch eindelijk eens weten. Ik ben geen horeca baas. Alleen tegen huisfeestjes. Je hebt er tegenwoordig ook nog een app voor( Amigos)die daarin voorziet. Reguleer kerst en oud en nieuw Onver

8 Reacties
adriek
adriek17 dec. 2021 - 14:39

Als zelfs bij onze toekomstige koningin van de rekenlessen blijkbaar niet meer dan "één, twee, veel" is blijven hangen verwacht ik ook geen verstandig gedrag van (een groot deel van) de rest van Nederland. Dus maar weer gewoon een complete lockdown inclusief avondklok. Maar hadden de wijze mannen in Den Haag dat niet een maand (of twee) eerder kunnen bedenken? Dan hadden we nu min of meer normaal kerst kunnen vieren. Om de exponentiële grafiekjes te extrapoleren heb je geen hogere wiskunde in je pakket gehad te hebben - exponentiele functies zitten zelfs in VMBO wiskunde...

rvb2
rvb217 dec. 2021 - 14:43

Waarom vooral restaurants? Het is juist de nachthoreca die het meeste last had van de maatregelen. Zij mogen al meer dan een jaar niet normaal open.

Sonic2
Sonic217 dec. 2021 - 15:53

@ Eirda Die laatste 2 zinnen. Misschien kunt u (radicaal) rechts en vele mensen in de kamer dat goed uitleggen, want u hebt wel kennis van zaken. Als je een virus hebt wat exponentieel groeit is opgeschaalde capaciteit van de zorg hooguit een middel om de boel te rekken. Je hebt dan in februari code zwart en niet in bij wijze van spreken januari. Nu leven miljoenen Nederlanders in de veronderstelling dat we het virus helemaal de vrije loop kunnen laten gaan als we de zorg opschalen. Nu wil ik de zorg wel opschalen, maar meer omdat het nu wel heel erg schraal is allemaal. Net zo goed als met vaccinatie. Nu al halen de tegenstanders van vaccinatie hun "gelijk" door te claimen dat ook mensen met een vaccinatie in het ziekenhuis liggen. En dat het nu ook nogal druk is daar. Zonder vaccin hadden er duizenden mensen op de IC gelegen nu. De mensen met vaccinatie liggen daar omdat ze afweerstoornis hebben trouwens. En het is al bekend dat het 50/50 is. Ondanks dat de gevaccineerden groep veel en veel groter is. Omicrom kan trouwens ook veel milder zijn, maar dan nog kunnen de besmettingen zo hoog worden dat nu bij wijze van spreken 10.000 besmet raken. Dan heb je ondanks dat het milder is dezelfde ziekenhuis last. We moeten mensen echt beter gaan informeren. Ik zie zoveel foutieve informatie. Daar moeten we echt wat aan gaan doen. @ RVB Ja zit wat in.

adriek
adriek17 dec. 2021 - 16:22

Probleem dat zich voordoet bij exponentiële groei is dat de daling via een vergelijkbare curve gaat. Wat we in acht weken opgebouwd hebben vedwijnt niet in vier, maar daar gaan zoals de cijfers er nu uit zien minimaal acht weken overheen. Ik zou voor een 'chinese' aanpak zijn: zodra de cijfers serieus gaan oplopen (en dan praten we over honderden, niet over tienduizend besmettingen per dag) een korte maar stevige lockdown. Dan kunnen we na twee weken weer 'normaal' gaan doen in plaats van pas na drie maanden. En ja, dan is de kans groot dat als we ons te veel uit gaan leven het na een week of vier tot zes weer prijs is, maar ik zou dat persoonlijk liever zien dan een cyclus van een half jaar. De huidige lockdown zal naar het zich laat aanzien weer enkele maanden gaan duren, inclusief verzwaringen. Nadeel: voor de veelgeroemde groepsimmuniteit worden we dan vrijwel geheel afhankelijk van vaccinaties, of we blijven nog jaren in die cyclus. Voordeel: veel minder ziekenhuisopnames en doden, twee weken 'thuis' is voor de meeste mensen best te doen (vergeleken met drie maanden!) Ondertussen wel even de octrooien voor de vaccins vrijgeven. Big Pharma heeft de kosten er dubbel en dwars uit, inclusief dividend voor de beleggers en een mooie spaarpot voor de aanstormende mutaties.

Kersten2
Kersten217 dec. 2021 - 18:48

@eirda waar haal jij vandaan dat die neergaande curve vergelijkbaar is met de opgaande curve? Dit is onwaar hoor, als iedereen zoals jezelf voorstelt binnen opgesloten wordt ah la Chinees model dan maakt het niet uit hoeveel besmettingen je op de piek hebt dan is het altijd voorbij als iedereen is uitgeziekt(twee weken?) Immers er vindt na de perfecte lockdown nul overdracht meer plaats dus maakt het niet meer uit wat de piek was, als die groep geen corona meer heeft en dat kunnen er dus twee of tweehonderduizend zijn en die besmetten helemaal niemand meer vanwege de lockdown kom je nog steeds even snel op nul besmettingen uit.

Tom Lucassen
Tom Lucassen17 dec. 2021 - 22:35

Eens met je. Ongelooflijk, zonder vaccin was de complete maatschappij ingestort. Misschien wel een goede les voor het ongebreidelde kapitalisme.

Gerygrr
Gerygrr18 dec. 2021 - 11:17

Eirda, De groepsimmuniteit? Ook gelezen over herbesmettingen? Zelfs Moederhart Fajah Lourens werd drie keer besmet en ziek . De omikronvariant ontwijkt de antistoffen, de mutaties trekken zich er niets van aan!

Daslief
Daslief20 dec. 2021 - 17:17

@Tom, Eens met je. Zonder vaccins voor de kwetsbaren was inderdaad de complete maatschappij ingestort. Smetje op dit succes: nu dreigt de maatschappij alsnog compleet in te storten om de laatste 10-20 procent ongevaccineerden alsnog tot een "vrijwillige" prik te dwingen. De geprikte meerderheid staat erbij en ziet dat de vaccins niet doen wat Big Pharma beloofde (raar eigenlijk, schoonheidscrème werkt wel altijd en de griepprik ook). Ben jij gerustgesteld als de laatste kleuters, peuters en FvDers geprikt zijn? Geloof je dat deze nachtmerrie dan eindelijk voorbij zal zijn?