Joop

'Omikron luidt einde pandemie in, over twee maanden terug naar normaal'

  •  
04-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
318 keer bekeken
  •  
GGD: extreem druk met testafspraken

© PIJNACKER-NOOTDORP - Een GGD-medewerker voert een coronatest uit in een teststraat. Bezoekers kunnen er zeven dagen per week terecht voor een test. ANP RAMON VAN FLYMEN

De opkomst van de Omikron-variant is het begin van het einde voor de coronapandemie. Dat denkt de vooraanstaande Deense epidemioloog Tyra Grove Krause. Dankzij de snelle verspreiding en het lage ziekterisico van de mutatie, kan volgens haar over twee maanden het normale leven weer beginnen.
Uit meerdere onderzoeken is inmiddels gebleken dat hoewel Omikron zich veel sneller verspreidt dan zijn voorgangers, het aantal mensen dat er ernstig ziek van wordt significant lager is. Voorganger Delta was vooralsnog goed voor twee keer zoveel ziekenhuisopnames als Omikron. De besmettelijkheid van Omikron zorgt er daarentegen wel voor dat veel mensen immuniteit tegen het virus opbouwen, zo is de verwachting. En dat in zo’n hoog tempo, dat de remmen binnen enkele maanden weer van de lockdownsamenleving kunnen.
Directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie Tedros Adhanom Ghebreyesu, sprak in zijn nieuwjaarstoespraak al eenzelfde hoopvolle boodschap uit. In die toespraak voorspelde hij dat 2022 het jaar is dat de coronapandemie ten einde komt. Daarbij merkte hij wel op dat het de wereldwijde vaccinatieongelijkheid is die de ideale omstandigheden schiep voor het ontstaan van Omikron. Volgens Tedros is een succesvolle bestrijding van die ongelijkheid cruciaal ‘om een einde te maken aan de wereldwijde nachtmerrie en het normale leven te herstellen’.

Meer over:

omikron, nieuws, covid-19
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (59)

wiel2
wiel25 jan. 2022 - 7:57

het blijft bijzonder dat nog steeds ondanks alles de regering blijft volharden in hun beleid i.p.v. gewoon de zorg weer op een aanvaardbaar peil te brengen. honderden miljarden naar steun en extra maatregelen kan wel. dus in feite kiezen we als Nederland voor de huidige situatie

1 Reactie
Jozias2
Jozias25 jan. 2022 - 13:26

Er is wel een heel groot verschil tussen incidentele kosten zoals de steun aan bedrijven (waar tegelijkertijd weer veel geld mee wordt bespaart in de vorm van uitkeringen) en structureel geld om de capaciteit te verhogen.

Sonic2
Sonic24 jan. 2022 - 23:34

Ik denk dat we sowieso terug naar normaal moeten. Een situatie waar alleen de supermarkten open zijn dat is geen leven meer. Ik ben altijd heel kritisch op wappies, maar hoe veel gaan we nog opofferen? Hoe lang houden we het onderwijs of een deel van het onderwijs nog dicht? Hoe lang voordat je weer naar de kapper mag? Tot het haar je aan je billen staat zeker? Ik reken het het OMT aan( niet eens het kabinet) dat ze alleen naar het virus kijken en voor de rest niet kijken naar de economie en de maatschappij. De leerachterstanden die ZIJ leerlingen aan doen. Het leed wat de samenleving door het OMT wordt aangedaan. Het RVIM had het over 700 IC opnames nu. In het minste geval. En over 2500 ziekenhuisopnames. Weer zaten ze er naast. Ik pleit niet voor alles loslaten na 14 januari, maar weer een maatschappij waar we gaan leven

Phantom3
Phantom34 jan. 2022 - 22:04

Dus de bangmakerij van De Jonge was opnieuw onnodig.

JanB2
JanB24 jan. 2022 - 20:11

Omicron lijkt vooralsnog geen gewoon verkoudheidsvirusje. Verkoudheisvirusjes kun je rond laten gaan en dan is de zaak inderdaad snel opgesopt. Aan omicron overlijden nog steeds mensen. Omicron kan alsnog voor een zorginfarct zorgen doordat de besmettelijkheid het effect van de afgelopen virulentie teniet doet. De komende maanden worden hoe dan ook vervelend. Niks van het oude normaal. Of daarna het effect van de lichte blootstelling, die haast niet te ontlopen is voor velen, iets van groepsimmuniteit heeft opgeleverd valt te bezien. Kortom: de berichten zijn niet slecht, laten we dat voorop stellen, maar teveel is op dit moment nog onduidelijk om conclusie’s te trekken of optimistische voorspellingen te doen.

5 Reacties
Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 21:06

'Aan omicron overlijden nog steeds mensen' Aan influenza ook, dus wat is je punt?

Jozias2
Jozias24 jan. 2022 - 23:42

@jan Het feit dat er mensen overlijden aan omikron is geen issue zolang dat ongeacht de medische zorg gebeurt. Er gaan mensen dood aan heel veel dingen. Maar de sterfte is nu nihil vergeleken met eerdere golven in dezelfde landen. Als je kijkt naar de andere landen is deze variant ook snel weer op zijn retour. Kijk maar naar zuid Afrika. We kunnen de situatie in Denemarken nog een dag of 11 aankijken en dan stap voor stap versoepelen vanaf 20-1 te beginnen met de sport. Dan heeft iedereen zijn booster gehad en bij alle kwetsbaren al weer een paar weken geleden.

The Apple
The Apple5 jan. 2022 - 16:11

Hernandeze heeft voor het gemak het inleidende zinnetje van het betoog van JanB maar overgeslagen. Zo probeert hij aan de constatering te ontkomen dat er -ondanks alle maatregelen- belangrijk meer mensen sterven en blijvende schade oplopen door corona dan door influenza. Hier in Brazilië moet Bolsonaro zich nu voor de rechter verantwoorden voor dat soort vormen van volksverlakkerij En of dat nu lukt of niet -justitie en de politiek zijn in Brazilië zo verrot als een mispel- meer dan 2/3 van de Braziliaanse bevolking is het daar hartgrondig mee eens. Het wordt door velen zelfs veroordeeld als een vorm van "genocide". Het is maar om Hernandez duidelijk te maken in wat voor ideologisch gezelschap hij zich bevindt. Want de motieven -dat is duidelijk- kunnen slechts van ideologische aard zijn, aangezien ze niet gebaseerd zijn op de feiten.

The Apple
The Apple5 jan. 2022 - 16:15

Jozias: "Er gaan mensen dood aan heel veel dingen." En dus kiest Jozias voor de strategie "hoop doet leven".

Hernandez
Hernandez5 jan. 2022 - 21:51

@Apple 'Het is maar om Hernandez duidelijk te maken in wat voor ideologisch gezelschap hij zich bevindt. ' Ik ben voor het vaccineren (ben zelf ook gevaccineerd) maar tegen lockdowns + QR codes. Dus je kunt me wat, met je 'ideologisch gezelschap'.

Joop den Uil2
Joop den Uil24 jan. 2022 - 19:01

Even wachten tot de experts dezelfde mening verkondigen. De winter loopt ten einde en de verwachting is dat de lente als iedereen buiten huppelt de ergste besmettingen verleden tijd zijn, tot we de herfst van 2022 binnenstappen. Dan is het tijd om het woord Boost uit de kast te halen.

Jaap13
Jaap134 jan. 2022 - 18:18

Precies wat ik al weken roep, elke pandemie van een muterend virus dooft na exact 2 jaar uit door mutatie naar een ongevaarlijke variant. Dat is gewoon een wetenschappelijk vaststaand feit. De pandemieën uit een ver verleden die langer duurden waren bacteriële infecties zoals de Zwarte Dood beter bekend als De Pest die duurde van 1346 tot 1353. Het verbaast mij altijd weer dat die bacteriële pandemieën erbij worden gehaald. Bacteriën en virussen zij totaal onvergelijkbaar met elkaar. Bacteriën (die circulair DNA hebben) muteren ook maar op een hele andere manier namelijk door een resistentie tegen een antibioticum te ontwikkelen zodat die de bacterie niet meer dood.

3 Reacties
The Apple
The Apple5 jan. 2022 - 3:49

En hoe zit het dan met de mazelen? Daar hebben we toch al langer last van dan 2 jaar. Komt ook wereldwijd voor, kent ook regelmatig uitbraken. Het is een wetenschappelijk vaststaand feit dat je niet zomaar alle virussen op één hoop kunt gooien. Niet naar karakter, niet naar overbrengingswijze, niet in mate van schadelijkheid en niet in mate van hardnekkigheid. Ophouden met gevaarlijke simplificaties die elk bewijs ontberen.

itsme3
itsme35 jan. 2022 - 18:03

@apple De mazelen is geen pandemie. Jaap zegt niet dat ziekten verdwijnen.

The Apple
The Apple6 jan. 2022 - 19:33

iitsme - Jaap zegt: "elke pandemie van een muterend virus dooft na exact 2 jaar uit door mutatie naar een ongevaarlijke variant. " Dat is niet zo in het geval van de mazelen en dat er geen sprake is van een epidemie of pandemie komt doordat er adequate maatregelen tegen de verspreiding ervan zijn getroffen.

effen
effen4 jan. 2022 - 18:05

Nog even. Hou vol. Samen. Het oude normaal is nabij....

Cam Millo
Cam Millo4 jan. 2022 - 16:35

Denk dat daar wel wat in zit. Het aantal besmettingen loopt nog steeds behoorlijk op terwijl ziekenhuisopnamen en ic opnamen aan het teruglopen zijn. Misschien wat voorbarig, maar het klopt wel Omikron blijkt dus wel besmettelijker te zijn, maar maakt minder ernstig ziek mede door de vaccinaties ben ik van overtuigd. De toekomst zal uitwijzen of het virus blijft afzwakken of dat er weer een variant komt die ernstiger is.

1 Reactie
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:04

Het aantal besmettingen is hier nog maar recent weer aan het stijgen. Dus eerst afwachten in welk tempo zich dat ontwikkelt en wat over een week/tien dagen dan het aantal opnames doet.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland4 jan. 2022 - 16:32

Ik wacht nog even met juichen - maar gelukkig komt het nieuws niet van een politicus

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:04

Nee, maar als die dat soort teksten overnemen dan deugen zij opeens weer niet. Apart.

nikita72
nikita724 jan. 2022 - 22:48

Peter Stans, het probleem met onze politici is dat ze meteen van het mooiste scenario uitgaan, en dus ook niet op tijd bijsturen als de werkelijkheid minder mooi wordt. Daardoor konden we in de zomer dansen met Jansen, maar gingen een week vóór sinterklaas de winkels dicht, en een week vóór kerst de restaurants. Ook bij andere dossiers geldt vaak dat politici alleen het nieuws onthouden dat ze willen horen. En dan blijkt opeens dat de Taliban al in Kaboel staan.

Pater
Pater4 jan. 2022 - 16:31

Ik hoop het van harte. Wat als er weer een nieuwe variant opduikt, die én meer besmettelijk is én ernstiger ziek maakt?

1 Reactie
JanB2
JanB24 jan. 2022 - 20:21

Dan is men zogezegd “de lul”. Zo’n scenario is overigens niet wat je evolutionair gezien op de lange termijn zou verwachten (virussen worden op termijn vaak milder) maar de natuur levert zelden per direct een geoptimaliseerd eindproduct af. Dat gaat via tussenstadia. En daar kunnen dan weer vervelende pappenheimers tussen zitten. Een verhoogde virulentie kun je ruimschoots compenseren door een nog verder toegenomen besmettelijkheid per slot van rekening. Dat is dan meteen weer een valide argument tegen versoepelingen in een vroeg stadium. Hoe meer een virus rondgaat hoe groter de kans op mutatie’s.

Gerygrr
Gerygrr4 jan. 2022 - 16:21

Hmm, iemand “denkt” iets… Dat is geen bewijs.

5 Reacties
Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 17:36

Het lijkt wel of Grijsje helemaal geen zin heeft om terug te gaan naar het 'normale' leven..?

plainview
plainview4 jan. 2022 - 17:47

een voorspelling kan je moeilijk bewijzen.....

Thuiszitter
Thuiszitter4 jan. 2022 - 18:48

Het is niet een iemand die zo denkt , er zijn meerdere virologen die dezelfde gedachtes hebben.

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:05

Klopt. Beweert men dat? Nee he.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg5 jan. 2022 - 6:24

@ Hernandez Grijsje heeft slechte ervaringen met het virus. Ik snap haar scepsis wel.

Uw Psychiator
Uw Psychiator4 jan. 2022 - 16:03

Heel begrijpelijk dat elke vorm van hoopgevend en goed nieuws met vreugde verwelkomd worden - ook ik ben blij als échte deskundigen (met de nodige reserves) over 'het einde van de noodtoestand' durven te spreken. Maar het gaat mij nog veel te ver om dan te concluderen dat zoveel mogelijk nieuwe Omikron-besmettingen de komst van dat einde zullen bespoedigen. Onverwachte en zeer onaangename verrassingen blijven mogelijk. En ik blijf erbij: ook al is Omikron op 24 november in Zuid-Afrika geïdentificeerd en benoemd, en ook als het waarschijnlijk dat het toen al weken aldaar in omloop was: dan nog zitten we er hooguit c. 2 maanden mee. Dat biedt perspectief (het is niet niks, en er is al veel tijd gewees om de genezenen na hun ontslag uit de kliniek te blijven 'screenen' (zeg maar: longitudinaal na-onderzoek begint mogelijk te worden); maar het moment is nog niet daar om 'joechei, joechei!' te roepen en allen tesamen het Wilhelmus, de EU-hymne, of een passende cantate van Bach aan te heffen. (Bij nader inzien: die EU-hymne zou voor allerlei nieuwe plotselinge ziektebeelden kunnen zorgen, zie het ergerniswekkende bericht over de Lufthansa elders op deze pagina... vergeet dat EU-deuntje maar ASAP, beste lezers.)

Bastet2
Bastet24 jan. 2022 - 15:31

Dat zou echt prachtig zijn, weer een gewone en open sameleving voor iedereen, gevaccineerd of niet.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:07

De ongevaccineerden mogen nog wel een tijd merken dat hun gedrag niet acceptabel is.

Bastet2
Bastet25 jan. 2022 - 8:32

@Peter Ik heb liever dat Nederland wat minder gepolariseerd raakt, dat vind ik belangrijker.

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl4 jan. 2022 - 15:22

Het zou toch wel tragikomisch zijn als nu blijkt dat we door de lockdown weer achterop raken met de rest van Europa. Niemand zal verbaasd zijn dat de toezegging onmiddelijk te versoepelen als dat mogelijk is gewoon weer onzin was. Geen herziening van de maatregelen tot 15 jan. Gelukkig wordt er nog wel naar de scholen gekeken. Omtzigt heeft weer wat gegoochel met cijfers bij het RIVM ontdekt. Kan nog leuk worden...

5 Reacties
itsme3
itsme34 jan. 2022 - 18:48

Dat van omtzigt is weer eens een storm in een glas water. De getallen zijn ongewijzigd, maar nu berekent het RIVM de ratio gevaccineerd/ongevaccineerd besmet over de 12 plussers in plaats van over de gehele bevolking. Op zich logisch, want kinderen onder de 12 zijn per definitie (nog) niet gevaccineerd.

FromValue
FromValue4 jan. 2022 - 19:47

De sub 12 jaar besmettingen waren uit de cijfers gehaald door het RIVM.... Omicron lijkt inderdaad ern stuk minder ziekmakend, maar in NL willen we het wiel weer overnieuw uitvinden... Booster fiasco again - Als meest eigenwijze jongetje van de klas blijven we nog ff een maand in een lockdown zitten, die we niet hadden moeten hebben... Noem mij naief, maar ik heb zin de parlementaire enquete....

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:07

Ach Omtzigt..... de man die zogenaamd overal tegen was, maar wel zelf alles (toeslagenaanscherpingswet) geiniteerd had.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 23:36

Helaas alweer een nieuwe variant. https://www.dw.com/en/new-corona-variant-identified-in-france/a-60329823

Robin Heyerdahl
Robin Heyerdahl4 jan. 2022 - 23:59

"Op zich logisch, want kinderen onder de 12 zijn per definitie (nog) niet gevaccineerd." Op zich wel, maar het is vooral verwarrend in de statistiek als je halverwege de meetwaarden aanpast. Nu kunnen we dus niet meer vergelijken met voorgaande data. Gewoon niet handig.

Biff Everwood
Biff Everwood4 jan. 2022 - 15:18

Deze theorie volgend zouden zoveel mogelijk mensen, die niet tot de risicogroep behoren, deze variant moeten oplopen. Dan zou voortzetting van de huidige lockdown heel dom zijn,

4 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter4 jan. 2022 - 15:43

Die voortzetting is ook onnodig, in mijn beleving, kijkend naar onze buurlanden. 60 plus heeft zijn booster , mijn schoonzoon van 40 heeft hem al.

EricDonkaew
EricDonkaew4 jan. 2022 - 17:00

@Biff Everwood ------------------------------------- De huidige lockdown, de enige in Europa, had er natuurlijk nooit moeten zijn. Een lockdown 'uit voorzorg' gaat me sowieso te ver. 'Uit voorzorg', dan kun je wel aan de gang blijven. Het was verantwoord geweest om de maatschappij gewoon open te houden, of in ieder geval een eventuele beslissing over een lockdown een week of twee on hold te houden. Wat nu rest is alles zo snel mogelijk open te gooien, met name alle scholen.

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:08

Fout, ten eerste is de zorg al onder druk, lui als jij willen die, voor de zoveelste keer, weer eens verder laten instorten met wat kansspelletjes. Gelukkig werkt de echte wereld zo niet.

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:09

@Thuiszitter, ja en 1 miljoen volwassenen heeft nog nul vaccinaties. Maar ach, laten we er gewoon 10% van in de ziekenhuizen intrekken. Maakt het uit.

Thuiszitter
Thuiszitter4 jan. 2022 - 15:15

Maak dat ons omt maar eens wijs. Wij blijven voorlopig in de Lockdown aldus advies van het omt. ‘T zal wel ……

1 Reactie
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 20:10

Gelukkig wel. Er is al 2 keer eerder in te snel tempo heropend.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 15:13

Dat zou heel mooi zijn.

∆
4 jan. 2022 - 15:09

Laten we hopen dat deze verwachting uitkomt. Dat zou geweldig goed nieuws zijn.

Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 14:53

Oei, dat is een vervelend bericht voor een aantal mensen hier.. terug naar het gewone leven.

10 Reacties
rvb2
rvb24 jan. 2022 - 15:36

inderdaad, de wappies zullen wel balen. Zij sturen immers bewust aan op langdurige lockdowns en genieten daarvan.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 15:44

Soms twijfel ik echt aan jouw verstandelijke vermogens. Wie zou hier niet blij om zijn?

Winterdepressie
Winterdepressie4 jan. 2022 - 16:15

@watcher, Nou Rutte bijvoorbeeld of Gommers of Van Dissel. De laatste twee gaan weer terug in de marge en de eerst is zijn beste crisis dan kwijt.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland4 jan. 2022 - 16:35

Wie er niet blij mee zijn? Wappiewatchers denk ik. Mark Rutte trouwens ook niet.

Cam Millo
Cam Millo4 jan. 2022 - 16:39

@Hernandez 4 januari 2022 at 15:53 Oei, dat is een vervelend bericht voor een aantal mensen hier.. terug naar het gewone leven. Tja, wat moet je dan in hemelsnaam op je zondag doen. Dat wordt zoeken naar een nieuwe reden om op het Museumplein of Malieveld er een teringzooi van te maken. Arme ME ook moeten ze weervoetbalhooligans meppen. Dat is wel zo saai. De wappies waren wat dat betreft een welkome verandering

EricDonkaew
EricDonkaew4 jan. 2022 - 16:50

@watcher --------------------------------- Je hoeft niet te twijfelen aan Hernandez' verstandelijke vermogens. Ik ben het met hem eens. En nee, ik noem geen namen.

Duralex
Duralex4 jan. 2022 - 17:00

Mja je krijgt soms wel de indruk dat eerst nog ff die 4e en 5e prik gezet moet worden. Coute-que-coute. En ik zie om mee heen mensen die oprecht genieten van het tonen van hun QR, soort feel good momentjes. Ik weet het niet. Ik betwijfel of we er zo makkelijk van af komen. Ik zou er godsgruwelijk gelukkig van worden als in mei alle shit en polarisatie over corona en qr achter ons ligt, maar ik vrees dat qr blijft.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 17:49

De enige die ik denk dat verdrietig zullen zijn zijn de antivaxers omdat hun krankzinnige paranoia niet op feiten blijkt te berusten.

Gerry Jöris
Gerry Jöris4 jan. 2022 - 17:49

Denk maar aan Willem Engel en Fvd. Voor hen is de epidemie gewoon een verdienmodel. Dit zou voor hen een (financiële) ramp zijn. En die arme club van moeders. Wat moeten zij dan met hun vrije tijd doen.

Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 17:51

@Watcher Zowel antivaxxers met hun achterlijke demonstraties als mensen die straks niet meer vanaf hun moral high horse met het vingertje kunnen wapperen dat iedereen zich aan de maatregelen moeten houden én zoals Duralex al zegt: net iets te veel genieten als ze hun QR code moeten laten zien..