Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Denemarken gaat juwelen vluchtelingen afpakken

  •  
12-01-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pind
De rechtse regering in Denemarken heeft een meerderheid gevonden om een controversieel plan door het parlement te loodsen. Bezittingen van vluchtelingen zullen worden afgepakt om met dat geld hun verblijf te kunnen bekostigen. Dat meldt AFP.
Het voorstel, uit de koker van Søren Pind, de minister van Justitie, roept herinneringen op aan het Duitsland van de jaren dertig en is internationaal met veel kritiek ontvangen. Woensdag wordt het in het parlement besproken, maar het lijkt erop dat het hoe dan ook zal worden aangenomen. De rechts-liberale Venstre, de rechtse Deense Volkspartij (DF), de Liberale Alliantie en de Conservatieve Volkspartij hebben er reeds een akkoord over bereikt met de belangrijkste oppositiepartij, de sociaaldemocraten.
In het voorstel van Venstre staat dat de politie de bevoegdheid moet krijgen om vluchtelingen te fouilleren en om hun bagage te onderzoeken, om geld en kostbaarheden ‘in bewaring te nemen’. De overeenkomst met de sociaaldemocraten behelst dat trouwringen en andere zaken van emotionele waarde niet afgepakt zullen worden.
Onlangs noemde de UNHCR het voorstel van Denemarken een verkeerd signaal naar andere landen, dat als gevolg zou ’angst, xenofobie en een soortgelijke restricties in andere landen’ als gevolg zou kunnen hebben.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (67)

hartpine
hartpine19 jan. 2016 - 15:01

Zwitserland doet dit al lang, daar mogen de vluchtelingen €1000 houden en de rest wordt afgepakt.

slopsma
slopsma14 jan. 2016 - 16:10

Oei dan gaat de migrant wel naar Duitsland! Dat is natuurlijk ook de bedoeling, slimme jongens die Denen!

JanB2
JanB213 jan. 2016 - 23:47

Dit is staatskleptomanie. Hermann Goering is kennelijk een rolmodel geworden. Dansk jevlar!

Yogi Bear
Yogi Bear13 jan. 2016 - 14:04

Wat een monsters die Denen, hoe durven ze. Volgens Rafi Ibrahim, een Syriër die al jaren in Denemarken woont, hebben vluchtelingen simpelweg geen benul van hoe ze moeten omgaan met de lokale deernen en kennen ze de regels niet. "Als ze een meisje zien worden ze helemaal wild", verklaart de Arabier. "Dan grijpen ze naar de kleding of proberen haar te betasten." Ibrahim: "In landen zoals Syrië is het niet normaal als een onbekende vrouw naar je lacht. Meisjes die hier lastiggevallen worden zijn niet noodzakelijk uitdagend gekleed of beschonken, want soms is het al genoeg dat je een meisje bent."

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 jan. 2016 - 12:14

Beste Meneer deWit, hoeveel echt geld leveren deze juwelen op, ik vraag me af, in vergelijking met die miljarden per jaar die elk land in West en Noord Europa uitgeeft per jaar aan vluchtelingen?. Kunt u niet onder uw ogen zien dat dit 100% puur rechtse/extreemrechtse symboolpolitiek van deze huidige Deense regering is?. Ik hoop dat het Deense volk in het algemeen hun verstand goed zal gebruiken en de volgende keer deze twee partijen in de huidige Deense regering gewoon naar huis sturen, in het stemhokje. Een fijne dag aan u.

2 Reacties
MeneerdeWit
MeneerdeWit13 jan. 2016 - 17:30

Ik kan begrijpen dat u hier symboolpolitiek in ziet. Ik denk echter dat (indien werkelijk toegepast) dit wel degelijk een mogelijkheid kan zijn om echte vluchtelingen van economische migranten te scheiden. Want zoals eerder gezegd, met het huidige tempo van instroom, komt er een moment dat de boel gewoon niet meer draagbaar wordt. En met draagbaar doel ik op het feit dat je mensen wilt mensen op een goede manier helpen, als je mensen half of slecht gaat helpen leidt dat slechts tot spanningen die je op een gegeven moment niet meer onder controle hebt.

slopsma
slopsma14 jan. 2016 - 16:13

Levert ook niet veel op. Het maakt de keus voor Denemarken alleen niet meer logisch, en laat die gedachte er nu achter zitten. De migrant is berekenend genoeg om dan maar naar een ander land te gaan, met goeie voorzieningen. Zouden ze hier ook moeten voeren, maar daar zal policor Nederland wel weer op de achterste beentjes voor gaan staan.

MeneerdeWit
MeneerdeWit13 jan. 2016 - 12:01

Goed voorstel lijkt me. Op alle mensen die hieronder vergelijkingen met Nazi's maken lees eens goed wat het voorstel behelst, en verdiep je eens in het voorstel (Google is uw vriend). Geld en kostbaarheden worden in de eerste plaats niet afgenomen, maar in bewaring genomen. Als mensen Denemarken verlaten of verblijfsvergunning wordt afgewezen krijgen ze gewoon alles terug. Blijven ze dan kunnen ze als ze werk hebben de boel gewoon terugverdienen. Daarnaast wordt er niets van emotionle waarde in bewaring genomen. Kortom vluchtelingen worden niet beroofd. Met hun bijdrage werken ze ook nog eens mee aan de kosten van hun eigen integratie als ze besluiten dat ze Denemarken als hun uiteindelijk eindpunt zien. Je zou het gewoon kunnen zien als een investering in je toekomst. Als je dat niet ziet zitten dan ga je niet naar Denemarken. Je hebt dus ook nog een keuze. En als we het over fouileren en onderzoeken van bagage hebben dat is natuurlijk niet meer dan logisch. Het is eerder naief om dat niet te doen. Je wilt gewoon zien wat mensen bij zich hebben. Wat ik in veel argumentatie of geschreeuw mis is dat integratie van vluchtelingen gewoon geld kost. De druk die dat geeft op nationale begrotingen zal op een gegeven moment niet meer op te brengen zijn (Zweden zit al aan zijn tax), dus om meer vluchtingen van dienst te kunnen zijn met goede opvang is elke eigen bijdrage natuurlijk welkom.

3 Reacties
Hell You
Hell You13 jan. 2016 - 12:27

maar...maar...er is al zo dik verdiend door bedrijven aan bommen en tanks en olie en wat al niet meer... vluchtelingen en het verdienmodel...DeWit, ik denk dat je een graaier pur sang zou kunnen zijn. Destructief en a-moreel tot op het bot.

MeneerdeWit
MeneerdeWit13 jan. 2016 - 17:19

Ik heb heb nergens over een verdienmodel mbt vluchtelingen. Ik snap ook niet waarom u mij als een (mogelijke) graaier pur sang neer zet. Leg uit?

Van der Wal
Van der Wal13 jan. 2016 - 22:24

En die bedrijven zitten in Denemarken? Bombarderen ze soms met die blauwe schimmelkaas, ofmet de namaak Griekse feta?

Yogi Bear
Yogi Bear13 jan. 2016 - 11:58

Volgens datzelfde UNHCR is slecht 1 op de 122 echt vluchteling en is dit dus een heel logische maatregel voor gelukzoekers die duizenden euro's betalen voor een reisje naar lalaland.

3 Reacties
mayhem
mayhem13 jan. 2016 - 13:03

Doe eens wat aan je begrijpendlezenvaardigheden. Eén op de 122 aardbewoners is vluchteling of ontheemde.

Yogi Bear
Yogi Bear13 jan. 2016 - 13:33

„Mensen die tot de middenklasse behoorden zijn door hun spaargeld heen. Zij kiezen voor de gevaarlijke tocht naar Europa. Zij die van VN-hulp afhankelijk zijn, kunnen dat niet betalen.”

Yogi Bear
Yogi Bear13 jan. 2016 - 13:39

mayhem 13 januari 2016 om 14:03 mbt tot dat stuk zat ik fout, maar ook hier in Nederland is er een deel aan de onderkant van de samenleving die domweg nooit geld zou hebben om zo'n reis te betalen. Logisch nadenken heet dat.

Albert Einstein
Albert Einstein13 jan. 2016 - 11:47

Toen de eerste Europeanen zich in Amerika vestigden, moesten ze van de Indianen ook hun sieraden afstaan. Of was het nu andersom? Ingewikkeld!

peterschaafsma
peterschaafsma13 jan. 2016 - 10:51

Vroeger brachten immigranten vaardigheden en kennis over nieuwe grenzen. Dat was de enige reden dat ze geaccepteerd werden. Maar wat kunnen Syriers in onze kennismaatschappij voor ons betekenen?!

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 jan. 2016 - 10:10

Lijkt mij een scene uit de beroemde Nederlandse film *Zwartboek* van Paul Verhoeven: mag dat in eerste instantie, in een hoogontwikkeld, welvarend en ooit beschaafd land zoals Denemarken?. De Denen moeten zich diep diep diep schamen. Hebben ze al vergeten, met name dat ze in een van die allerrijkste landen op aarde wonen, ik vraag me wel af. De Deense PVV-variatie, met name de coalitiepartner van deze huidige rechtse/extreemrechtse regering, samen met de VVD-variatie van Denemarken, zit er blijkbaar achter dit wanbeleid, neem ik aan. :)

HenkieJa
HenkieJa13 jan. 2016 - 9:07

De immigranten kwamen naar Denemarken, en komen naar Nederland en Duitsland, omdat ze hier alles gratis krijgen! Lekker makkelijk! En als men dit een halt toeroept, dan maakt ´links´ maar weer de link naar´rechts´ , ´angst´ en ´xenofobie´. Wat heeft betalen voor je opvang en eten en drinken met ´rechts´ , ´angst´ en ´xenofobie´te maken?

DejanSalomon
DejanSalomon13 jan. 2016 - 8:27

Past wel bij de pogrom toch. :) http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4223675/2016/01/13/Er-gaan-al-ramen-aan-diggelen-in-nachtelijk-Leipzig.dhtml Bedankt hoor. Pvv-ers en ander nazi-tuig.

4 Reacties
Kolok
Kolok13 jan. 2016 - 9:33

Vergeet je moslimvrienden niet te bedanken..

P. Zwinkels
P. Zwinkels13 jan. 2016 - 10:29

Kijk, daar is de veelgebruikte contradictio in terminis van 'PVV en Nazi' weer. U kunt van alles van de PVV vinden, maar u kunt ze geen Jodenhaat in de schoenen schuiven. . Weet u welke groep wel een diepgewortelde haat jegens Joden heeft, opgelegd vanuit hun heilige boek?

DejanSalomon
DejanSalomon13 jan. 2016 - 13:13

@ P. Zwinkels: "Kijk, daar is de veelgebruikte contradictio in terminis van ‘PVV en Nazi’ weer. U kunt van alles van de PVV vinden, maar u kunt ze geen Jodenhaat in de schoenen schuiven." - Dat doe ik ook niet. Het is ook geen 1939. Het is 2016. Moslims zijn de "nieuwe joden" en de PVV-ers zijn de nieuwe Nazi's. Voor mij heel helder, maar ik ben dan ook niet verblind door 15 jaar anti-islamitische propaganda. Als je het niet met ze eens bent en de eindeloze stroom propaganda laat zien voor wat het is dan ben je een "gutmensch" (wat eigenlijk voor velen een synoniem is van "untermensch" - of een landverader - of je bent een islamhuggende moslimvriend... De geschiedenis herhaalt zich. . "Weet u welke groep wel een diepgewortelde haat jegens Joden heeft, opgelegd vanuit hun heilige boek?" - Niet dat het relevant is maar doelt u op christenen? :)

PieterPan3
PieterPan313 jan. 2016 - 14:46

@Dejan "De moslims zijn de nieuwe joden" Je moet toch wel lef hebben, terwijl vandaag weer in het nieuws is dat er meer christenen in islamitische landen vermoord zijn dan vorig jaar en 2500 kerken vernield zijn. In geen enkel islamitisch land is er vrijheid voor niet-moslims en eigenlijk ook niet voor moslims. En daarboven op nog eens de vele gebeurtenissen in Europa van de laatste jaren. Kun je mij even aangeven wanneer de joden zich net zo misdragen hebben als de moslims?

Bernie2
Bernie213 jan. 2016 - 7:34

Wellicht vinden de Denen een nazaat van Eichmann wel bereid om met rechts/links handgebaren vanachter de tafel goud/geld/juwelen dragende vluchtelingen te scheiden van de echte arme sloebers, met het gras van het laatste diner nog tussen de tanden? En kunnen de spoorwegen vast wel wagons leveren waar de geroofde brillen, juwelen, bundels geld, gouden tanden roemloos in opgeslagen worden. Dát is zo'n beetje het beeld dat ik van deze dieptrieste gang van zaken heb. En zo glibbert Europa steeds verder weg in het stinkende bruine moeras dat het al eerder zag. En ik, stom als ik was, tijdens dodenherdenkingen als gesnotterd werd "dit nooit weer" steeds maar denken: verdomd, ze menen het.

3 Reacties
peterh2
peterh213 jan. 2016 - 7:49

Kunt u mij een link sturen van een joodse massa-aanranding in de jaren 30 dan? . Volgens mij is de situatie nu heel anders, juist het wegkijken maakt dat de resterende oplossingen steeds extremer worden. . De grootste slachtoffers van het ontkennen zijn de echte vluchtelingen, maar dat is niet relevant voor het eigen morele gelijk...

Bernie2
Bernie213 jan. 2016 - 10:02

"...een link sturen van een joodse massa-aanranding.." @Peterh: Hoewel ik de relevantie van je vraag absoluut niet snap, maar Google staat er vol mee, zoek er zelf even naar. Check vooral op massa-aanrandingen van Palestijnen met vele duizenden (!!) vermoorde vrouwen en kinderen en mannen in Gaza gedurende de laatste decennia.

peterh2
peterh213 jan. 2016 - 12:39

U waarschuwt voor de jaren 30, dat waren toch echt de Nazi's. Er zijn geen voorbeelden van de misstanden die hier onder de pet gehouden worden uit die tijd. . Ik zie niet in wat het lijden van de Palestijnse bevolking hiermee te maken heeft, de enige link zijn de Joden maar ik kan me niet voorstellen dat u bedoeld dat (u snapt het wel)...

peterh2
peterh212 jan. 2016 - 22:01

Hier zit natuurlijk iets anders achter: elk land wil zo onaantrekkelijk mogelijk zijn zodat de gelukzoekers en criminelen bij de buren aankloppen. . Echte vluchtelingen zijn blij met veiligheid, voedsel en een dak boven het hoofd. Die zullen zich minder snel laten afschrikken door dit soort maatregelen. . Het land dat het softst is zal het afvoerputje zijn: nu zijn dat onze oosterburen, maar als die eindelijk realistisch worden kunnen wij het zomaar worden. De Denen en Zweden hebben het licht al gezien. . Dijkhof snapt nog steeds niet dat het vluchtelingenverdrag opgeschort moet worden, iedere migrant DNA en vingerafdrukken moet afstaan en bij een serieuze misstap bij Beek over de grens gezet moet worden. . Komt vanzelf wel over een paar maanden als de PVV op 50 zetels staat, zo is het de afgelopen maanden altijd gegaan...

1 Reactie
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*13 jan. 2016 - 8:09

Het uitspraak van de OM wat betreft *minder minder minder / dan gaan wij dat regelen* komt eraan, in maart a.s., geloof ik. Als iemand b.v. een taakstraf op dat moment zal krijgen, b.v. van 120 uren (of zelfs 10 uren) theeschenken in een bejaardenhuis, net zoals iemand in Italië niet zo lang geleden, 50 of zelfs 100 (of 150 note bene) virtuele zetels zal hem op dat moment niet helpen hoor: hahaha:) Of denkt u echt dat deze messiah van extreemrechts boven de wet staan?. Ik dacht altijd dat wij alle 17 miljoen Nederlanders in een democratische rechtsstaat wonen. Zover ik weet, is opruiing, voor live tv camera's, in een openbare ruimte, wat betreft iemand met een voorbeeldsfunctie (in dit geval een gekozen Tweede Kamerlid) nog altijd blijkbaar strafbaar is. Een heel fijne dag aan u.

Sardar2
Sardar212 jan. 2016 - 21:56

Ik zie het al voor me: over 20 jaar gaat Deense overheid haar excuses aanbieden voor het beroven van eigendom van in noodverkenrede Syrische vluchtelingen en hen schadeloos stellen. In de boeken zou komen staan hoe een volk die beroofd en vermoord werd door ene Bashar Asad en een semi-fascistische staat ‘Daesh’ en moest met eigen middelen zeeën oversteken om een veilige haven te vinden, is door het Deense overheid ook beroofd van zijn overgebleven summiere eigendom!

Jan5
Jan512 jan. 2016 - 21:01

is er een schatting gemaakt hoeveel het zou opbrengen ? volgende stap zijn haren en nieren, daarna baby's, embryos en zaad. dat zal ze leren !!!

ArjanBrockman
ArjanBrockman12 jan. 2016 - 20:44

Denemarken pakt helemaal niks af. Immers de migranten hoeven niet naar Denemarken te reizen. Daar kiezen ze zelf voor. Het is een hele faire ruil: jij wilt in Denemarken verblijven, dan vragen we daar een bijdrage voor. Beter is natuurlijk als die migranten Europa helemaal links laten liggen.

TheHun
TheHun12 jan. 2016 - 20:37

Ik begrijp de ophef niet zo goed. Wil je in Nederland Bijstand ontvangen dien je ook eerst al je bezittingen verkocht te hebben.

4 Reacties
johannes dree
johannes dree13 jan. 2016 - 5:28

Ik vind in mijn bescheiden mening dat u daar een punt heeft, thehun.

taylor
taylor13 jan. 2016 - 5:43

En wat denk je van de tandenborstel controleurs. Komen even je huis binnen en doorzoeken je hele huis als je niet illegaal samenwoont. Ik heb nog nooit iemand daar over horen klagen.

Casparus2
Casparus213 jan. 2016 - 6:26

Neen.U hebt het mis. Men mag 15.000 € bezitten.

taylor
taylor13 jan. 2016 - 10:57

11800€ gezamenlijk en dan ook nog het geld van je kinderen meegerekend. 5300€ alleenstaand. En hoeveel denk jij die in de bijstand zitten dit hebben???

Hans Beek
Hans Beek12 jan. 2016 - 20:25

Een vluchteling die niet wil bijdragen vraagt dus geen asiel aan want deze maatregel geldt dus enkel voor degenen die daadwerkelijk een asielverzoek indienen. Gevolg hiervan zal zijn datnDenemarken minder vluchtelingen hoeft op te vangen. Degenen die wel blijven zullen naarbdraagkracht moeten bijdragen, niet zo raar volgens mij. De,Denen staan daarnaast op het standpunt dat hetnsowieso merkwaardig is dat iemand vanuit turkije heel europa doorkruist omdat het pas in denemarken veilig zou zijn? Nederland zal nu snel zijn voorzieningen terug moet sxhroeven om te voorkomen dat we het gekke gerritje van europa worden.

Tauri
Tauri12 jan. 2016 - 20:10

Concentratiekamp 2.0 is er bijna.Eerst spullen afpakken en daarna....?

Tony Soprano
Tony Soprano12 jan. 2016 - 20:03

Ik begrijp de Godwin in deze niet helemaal. Was er dan in de jaren 30 sprake van een massale toestroom van vluchtelingen naar Nazi-Duitsland? Ik dacht eerder andersom.

1 Reactie
crumb2
crumb212 jan. 2016 - 21:13

Nee, ik wist ook niet dat er stromen vluchtelingen het Duitsland van de dertiger jaren binnenkwamen. Verder snap ik niet zo goed hoe de Deense overheid verwerpelijker zou zijn dan de Nederlandse. Hier moeten burgers toch ook eerst hun vermogen opeten alvorens in aanmerking te komen voor steun of bijstand ?

Tony Soprano
Tony Soprano12 jan. 2016 - 20:01

Ik zou dat als oorlogsvluchteling, ternauwernood aan een gruwelijke dood ontsnapt, geen enkel bezwaar vinden.

5 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen12 jan. 2016 - 20:21

Makkelijk kletsen vanuit uw geriefelijke leunstoel. Het is gewoon diefstal, want als je de mensen wilt laten betalen voor hun eigen opvang vraag je dat netjes en doe je geen stripping om familiestukken te jatten. De overeenkomst met de nazi's is dat ze er om liegen daar. En dat ze vluchtelingen zwaar willen discrimineren. Dat ze de vluchtelingen gewoon willen laten verrotten. Maar dat vertel je zo niet, natuurlijk. Je zegt in bewaring nemen....... Om vervolgens nooit meer terug te geven. Overigens heeft de EU al gezegd dat het in strijd is met de EVRM en in strijd met de iegen grondwet van Denemarken. Fijn dat u zo graag onwettigheid zo omarmt en en graag aan meedoet. Zullen we uw huis eens strippen. Misschien heeft u ook wel een oude sok ergens, die u verzwijgt voor de fiscus. want ja, waar zijn wetten nu eenmaal voor toch? Ennuh kom nou niet met smoezen en omdraaiingen.

Mark Gh
Mark Gh12 jan. 2016 - 21:53

Och Alfred, het hele open grenzen beleid van Merkel schijnt ook ongrondwettelijk te zijn. Ben je daar nu ook tegen?

Haastig
Haastig13 jan. 2016 - 0:54

AlfredBlokhuizen 12 januari 2016 om 21:21 "Het is gewoon diefstal, want als je de mensen wilt laten betalen voor hun eigen opvang vraag je dat netjes en doe je geen stripping om familiestukken te jatten." . Ik kan het niet anders dan met je eens zijn, wanneer ga je de erfbelasting aanvechten? . Ik ben ongehuwd, kinderloos. De staat meent als ik dood ben het recht te hebben 30% van mijn eigendommen op te eisen, terwijl ik die liever aan mijn neefjes, nichtjes en petekinderen wil nalaten. Nee, hoor de staat erbij en kaapt (afhankelijk van wanneer ik dood ga en ik zelf heb "op moeten eten") 30-40% van mijn sieraden, inboedel, bankrekeningen. . Maar, je hebt gelijk het is gewoon (staats)diefstal. Ik kan me desondanks niet aan de indruk onttrekken dat je de diefstal op mijn goederen -waar al op alle mogelijke manieren belasting over is betaald- wél acceptabel vind. Hypocriet. . Ik zou zeggen: het hangt af van de waarde van die juwelen. De voormalig generaalsvrouw met zwitserse bankrekening en horloge van €10.000 mag wat mij betreft net als alle andere bestolen Nederlanders gewoon bijdragen aan die goedgekeurde diefstal. Dat heet in gewoon Nederlands: belasting of "eigen bijdrage".

PocoPoco
PocoPoco13 jan. 2016 - 8:04

"Ik kan het niet anders dan met je eens zijn, wanneer ga je de erfbelasting aanvechten?" Nice!

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 jan. 2016 - 14:29

Haastig Met U eens over het erfrecht. Als alleenstaande heb ik ook jaren lang gedwongen financieel solidair mogen zijn met mijn voornamelijk mannelijke gehuwde collega's.

hugo bergveen
hugo bergveen12 jan. 2016 - 19:59

De mentaliteit van de vikingen?

Mark Gh
Mark Gh12 jan. 2016 - 19:46

Iemand moet het betalen. De overheid pakt het óf van de eigen bevolking af om daar bed, bad en brood voor de immigrant mee te financieren, óf pakt het van de immigrant af. . Het lijkt me niet meer dan schappelijk dat de mensen die er profijt van hebben - de immigranten dus - als eerste betalen naar vermogen en dat de kosten daarna pas op de eigen bevolking worden afgewenteld.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst12 jan. 2016 - 21:13

En is de klant dan koning?

Mark Gh
Mark Gh12 jan. 2016 - 21:57

Zolang de betaling maar in verhouding staat met de totale kosten die gemaakt worden gedurende het verblijf. Het schijnt 100 euro per dag te zijn, dat tikt wel aan. . Heb je voor 2.100 euro goud bij je? Kun je de eerste 3 weken zelf betalen. Maar zoveel zal het niet zijn gok ik, voor verreweg de meesten.

Sol Invictus
Sol Invictus12 jan. 2016 - 22:03

dat wordt een complex verhaal dan. zo verkochten duitse bedrijven gifgas aan Assad, en daartoe importeerden zo ook uit Nederland. Die duiste en nederlandse bedrijven dragen een deel af de nationale schatkisten, en deel daarvan gaat weer naar europa. daar genieten we allemaal van, dus nu moeten we uitrekenen hoeveel euro per nederlander syriers mogen innen van elk van ons. en vergeet de amerikanen niet, want die hebben betaald voor het opruimen van de chemische resterend zooi. lijkt me wel zo schappelijk dat de mensen die er profijt van hebben voor de kosten opdraaien. de bonnetjes: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ghouta_massacre1.JPG de boekhouding: http://www.spiegel.de/international/germany/german-companies-suspected-of-aiding-syrian-chemical-weapons-program-a-1014722.html

panterarosso65
panterarosso6512 jan. 2016 - 19:45

zucht `Het voorstel, uit de koker van Søren Pind, de minister van Justitie, roept herinneringen op aan het Duitsland van de jaren dertig` waarom meteen weer dat gestrekte been, waarom niet gewoon zeggen dat mensen die voor zichzelf kunnen betalen dat ook moeten doen

1 Reactie
Bob Moon
Bob Moon12 jan. 2016 - 20:14

Dat ging om Joden die gechanteerd werden door Hitler. Die had middelen nodig en de Joden wilden eigenlijk toen al weg richting "Palestina". Door hun bezittingen af te geven gaf Hitler het groene sein om te vertrekken. Die Joden leefden daar al heel lang in Duitsland, ws zelfs al eeuwen. De huidige instroom aan verrijkers woont niet al in Denemarken. Dat mensen dat maar blijven durven doen, die walgelijke vergelijking met de Joden van toen.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai12 jan. 2016 - 19:42

Als je een vermogen aan juwelen hebt en asiel aanvraagt en je vermogen verzwijgt is dat goed of slecht? Als je vermogen omzet in juwelen is dat ontduiking van belasting? Als je gebruik maakt van hulp door het land dat je opvangt moet dat dan altijd gratis ook als je een vermogen aan juwelen hebt? Ben je als asielzoeker onder alle omstandigheden vrij in het hebben van vermogen, en hoef je daar geen rekenschap van te geven? Is het vergelijkbaar met de vermogens en kunst roof die de joden in Duitsland in de jaren dertig moesten ondergaan. De roof van alles voor ze de gaskamer in gingen? Lijkt me een interessant gegeven om eens van gedachte te wisselen!

1 Reactie
Hans Beek
Hans Beek12 jan. 2016 - 20:28

Zolang die bijdrage naar daadkracht is lijkt me het niet zo vreemd. Daarnaast is asiel aanvragen in denemarken een vrije keuze, volgens mij hadden de joden die niet, maar ik kan me vergissen. Sowieso willen vluchtelingen niet in denemarken blijven omdat het " vluchtelingensalaris" zoals een asielzoeker mooi omsxhreef, in zweden hoger is. :-)

overlever
overlever12 jan. 2016 - 19:32

Net als bij mensen in Nederland die in de bijstand zitten. Zou ook een beetje zot zijn als een vluchteling hier met 20.000 euro juwelen en 50.000 euro contant binnenkomt en wij moeten betalen voor zijn verblijf.

9 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen12 jan. 2016 - 19:57

Hoeveel mensen met dat soort van bezittingen zouden als vluchteling aan de poort kloppen?

Frank Lenssen2
Frank Lenssen212 jan. 2016 - 20:03

Ja, dat is natuurlijk lachen, en scoren, met een voorbeeld dat je geheel zelf verzon, unaniem nog wel, en daarbij komt dat het ook nog eens geheel van je eigen makelij is. Hee, ik stel je deze vraag, omdat je kennelijk heel goed op de hoogte bent: hoeveel vluchtelingen zijn er eigenlijk die er zo warmpjes bij zitten? Dat moet je dan wel heel precies weten, als je zo zeker van je zelf bent. Ken je er misschien tien, honderd, duizend? . De vergelijking met mensen in de bijstand slaat nergens op, omdat ze onfatsoenlijk is. Persoonlijk vind ik dat uitkeringsgerechtigden schandalig behandeld worden, en die vluchtelingen in Denemarken, zo laat het zich aanzien, ook. . Maar ja, wie vatbaar is voor tien jaar 'Graties Geld'-leugens van die vieze Telegraaf, die is wel erg goedgelovig, en kwaadwillig.

Mark Gh
Mark Gh12 jan. 2016 - 20:17

Als er nauwelijks vluchtelingen zijn die met dit soort bezittingen de grens over komen, en meestal zonder enig bezit, dan is er toch ook helemaal geen probleem met deze wetgeving?

Bob Moon
Bob Moon12 jan. 2016 - 20:18

Redelijk lijkt mij : geen beroep te doen op uitkeringen ed zoalng men nog een aanzienlijk eigen vermogen heeft. Vertrouw er niet op dat u de bedragen mag houden die officieel gesteld zijn voor mensen in een uitkering. U kunt het beter opmaken. Zo niet, krijgt u al bij enkele honderden euri's last bij tegemoetkomingen als huurtoeslag en vrijstellingen van gemeentelijke belastingen. Niet dat die laatste tegemoetkoming nog veel voorstelt. Althans, niet hier in Rotterdam.

overlever
overlever12 jan. 2016 - 20:21

Unaniem nog wel? ZOU!ALS! Ik weet niet hoeveel vluchtelingen er zo warmpjes bij zitten. De juwelen worden ook niet echt afgepakt. Volgens nieuwe wet "the government.. It follows from current rules that an asylumseeker, who brings sufficient means to take care of him-or herself, should not ALSO receive support from the Immigration Services. Of er asielzoekende aanranders zijn die 50.000 euro bij zich hebben en hier aanspraak maken op steun weet ik niet. Daarentegen, als ze er niet zijn, waar maak je je dan druk om. Valt er ook niks af te pakken.

Van der Wal
Van der Wal12 jan. 2016 - 20:49

Dat is juist het hele punt van gouden sieraden. Draagbaar vermogen. Kan je je verblijf mee in het buitenland betalen als je bent gevlucht voor lokaal geweld. Handig, als je banken niet vertrouwd.

hugo bergveen
hugo bergveen13 jan. 2016 - 5:18

@Van der Wal Ik neem aan dat opzichtige gouden sieraden tijdens de overtocht al wel zullen zijn gestolen, al dan niet na de dra(a)g(st)er te laten verdwijnen. Blijft over klein grut dat tegen een dalende goudprijs moet worden verkocht aan een koper die alle troeven in handen heeft. Hoe lang denk je dat iemand van zo'n opbrengst kan leven? Dat is de makke van de kretologie van het vluchtelingenprobleem: er wordt niet nagedacht over de uitvoerbaarheid en de opbrengst van de voorgestelde maatregelen.

Van der Wal
Van der Wal13 jan. 2016 - 22:34

beroofd wordt je pas als je je op allerlei onveilige plekken ophoudt, en er uitziet alsof je van alles meesjouwt. Dat is het voordeel van al die burqa's, je ziet niet wat eronder zit, dus ook niet de gouden kettingen. Het helpt natuurlijk ook als je echt goud gebruikt, en niet dat zwaar verdunde spul dat in Nederland voor goud doorgaat. Maar ik begrijp dus dat die traditie niet bekend is? het is op TV geweest, en m'n Marokkaanse ex-zwager vertelde dat dat het in Marokko ook een bekende manier van werken is.

hugo bergveen
hugo bergveen14 jan. 2016 - 17:51

@ van der wal Laat ik op alle films en foto's van vluchtelingen nou nog nooit een burqa hebben gezien! Wel wanhopige mensen in moderne westerse kleren, zonder iets wat op sieraden lijkt.