Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Obama waarschuwt voor corona-aanpak Trump en aantasting rechtsstaat

  •  
10-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
p081414ps-02682

© President Barack Obama makes a statement on the situations in Iraq and Ferguson, Missouri, from Edgartown, Massachusetts, August 14, 2014. (Official White House Photo by Pete Souza)

Barack Obama heeft stevig uitgehaald naar Donald Trump en diens aanpak van de coronacrisis. De oud-president van de VS deed dat vrijdagavond tijdens een groepsgesprek met voormalig medewerkers. Volgens Obama is de manier waarom Trump de corona-uitbraak aanpakt een ‘absolute chaotische ramp’.
In het gesprek begon Obama met het belang van steun aan Democratische presidentskandidaat Joe Biden:
"Deze aankomende verkiezingen zijn zo belangrijk, op elk gebied, omdat we niet slechts strijden tegen een individu of een politieke partij. Waar we tegen vechten zijn deze langetermijnontwikkelingen als egoïsme, tribalisme, verdeeldheid en anderen als de vijand zien – dat heeft zich sterker ontwikkeld in het Amerikaanse leven."
Obama ging vervolgens door over de manier waarop de Trump-regering de coronacrisis afhandelde, iets wat volgens hem deels voortkomt uit de “wat levert het mij op”-mentaliteit van het Witte Huis:
"Het is deels de reden waarom de reactie op deze wereldwijde crisis zo armoedig en gebrekkig was. Zelfs met de beste regering zou de uitkomst slecht zijn geweest, maar het is een absolute chaotische ramp met deze mentaliteit van “wat levert het mij op” en “de rest kan verrekken” van de huidige regering."
Daar voegde Barack Obama aan toe dat het de reden is dat hij ‘zo hard mogelijk’ campagne zal voeren voor Joe Biden.
De geluidsopnamen van het gesprek zijn in handen van Yahoo News. Obama heeft vaker kritiek gehad op de regering van zijn opvolger, maar zelden in zulke scherpe bewoordingen als nu. Zo noemde hij de corona-aanpak van Trump eerder nog een gebrek aan een “doordachte landelijke aanpak”.
Obama leverde ook commentaar op de ontwikkelingen rond de voormalige nationale veiligheidsadviseur van Trump Michael Flynn. Nieuws dat volgens Obama ondergesneeuwd raakte in alle berichtgeving rond de coronacrisis. Vrijdag werd bekend dat het Amerikaanse ministerie van Justitie de vervolging van Michael Flynn staakt en de rechter heeft gevraagd alle aanklachten tegen Flynn te laten vallen. Flynn werd beschuldigd van ongeoorloofd contact met de Russische overheid in de periode na de verkiezing van Trump eind 2016. Iets wat Flynn ook heeft bekend.
Daarover zei Obama:
"Er is geen precedent voor iemand die is aangeklaagd is voor meineed, die vervolgens gewoon vrijuit gaat. Dat is het soort zaken waardoor je je zorgen gaat maken dat niet alleen de institutionele normen, maar ons hele basisbegrip van de rechtsstaat in gevaar komt. En als je eenmaal in die richting beweegt, kan het vrij gauw in een stroomversnelling komen, zoals we op andere plekken in de wereld hebben gezien."
Obama sprak met zijn oud-medewerkers om hen ervan te overtuigen zich in te zetten voor de campagne van Biden. “Ik hoop dat jullie net als ik het belang hiervan inzien,” zei de oud-president. “Ik sta dan wel niet op het stembiljet, maar ik ben volledig toegewijd.”
Video niet zichtbaar? Klik hier, of pas je cookie-instellingen aan

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (90)

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout11 mei 2020 - 7:40

Goed dat Obama de Trump een slag voor is! Want Trump zou hem toch wel de schuld hebben gegeven van de coronacrisis. Als hij daar al niet op heeft zitten gaslighten in z’n dagelijkse tweets. Trump gruwt van overheidsingrijpen bij de rijken ten gunste van het nieuwe lompenproletariaat dat weldra uiteraard wèl maximale repressie mag ondervinden van de uitvoerende staatsmacht, waardoor vooral zwart Amerika weer even ver van welvaart is verwijderd als in de jaren zestig.

ADB2
ADB211 mei 2020 - 6:33

Ik ben blij dat hij zich een keer uitspreekt. Ik vind de scherpte waarmee, eigenlijk wel meevallen. Eerlijk gezegd best beschaafd. Dit mag hij vaker doen van mij.

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper11 mei 2020 - 21:38

Tsja, het is nu eenmaal een beschaafde man. Zou je bijna vergeten, he? Dat een Amerikaanse president ook beschaafd kan zijn.

Break on through
Break on through11 mei 2020 - 2:52

Goed dat Obama iets van zich laat horen. Democraten zullen zijn steun nodig hebben. Trump maakt van zijn presidentschap én van de U.S. een grote puinhoop. Zoveel is duidelijk. Enige prioriteit die Trump en de zijnen lijken te hebben is een bloeiende economie. Ook als dit een bedreiging voor de volksgezondheid vormt... Ik vraag me af of de Trump een tweede termijn zal halen....

Gi Raf
Gi Raf10 mei 2020 - 20:42

Heel triest dat een ex-president zich zo laat kennen als slecht verliezer van democratische verkiezingen. Nu maar hopen dat Obama de laatste is die probeert zijn opvolger onderuit te halen en tweedracht te zaaien. Zo slecht voor de democratie. Prima natuurlijk dat Obama de Democratische presidentskandidaat steunt. Alleen had hij dat beter kunnen doen met het bedenken van plannen voor Democraten die de plannen van president Trump doen verbleken. Helaas, de slechte verliezer van verkiezingen kan niet beter dan met de vinger wijzen naar die ander. Beter had hij zijn zijn partijgenoot in de staat New York aangesproken voor het feit dat die op zijn handen is blijven zitten bij het uitbreken van de coranacrisis.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens11 mei 2020 - 11:05

@ Kees Jij schrijft: Heel triest dat een ex-president zich zo laat kennen als slecht verliezer van democratische verkiezingen. Obama heeft het helemaal niet over verkiezingen. Dat ligt inmiddels een hele tijd achter ons. Dat is een periode waar jij nogal in ben blijven hangen. Hij heeft het over een slecht functionerende democratisch gekozen president. Democratie betekent niet dat een slecht functionerend president een goede wordt door verkiezingen. Obama werd ook gekozen maar heeft laten zien een goede president te zijn. Dat zijn twee verschillende zaken. Trump is gekozen en hij laat zien dat hij een slechte is. Dat is democratie. Niet altijd is degene die wordt gekozen door het volk de beste keus.

OlavM
OlavM10 mei 2020 - 18:18

Ex-president Obama heeft natuurlijk volkomen gelijk. Ik heb trouwens bewondering van zijn ingetogenheid bij de vele felle aanvallen met leugens en al van Trump op hem -b.v. dat Obama niets zou hebben gedaan ter voorbereiding van een eventuele toekomstige pandemie-. Die aanvallen zijn trouwens sowieso "not done" in de Amerikaanse politiek. Logisch en gerechtvaardigd dat Obama in het belang van de volksgezondheid nu eens scherp heeft gereageerd. Overigens eigenlijk alleen in de kring van zijn ex-medewerkers. Maar te voorzien was dat het zou uitlekken.

2 Reacties
OlavM
OlavM10 mei 2020 - 18:38

Herstel tweede regel: Ik heb trouwens bewondering voor zijn ingetogenheid.....

OlavM
OlavM10 mei 2020 - 18:44

Het ging natuurlijk ook om het behoud van de rechtsstatelijke verhoudingen, hoe onvolmaakt die ook zijn.

Polletje2
Polletje210 mei 2020 - 16:39

Obama had ook andere voorbeelden kunnen noemen, dus voor de doe-het-zelf juristen heb ik hier een geheugensteuntje: dit is gewoon de reden dat William Barr tot minister van Justitie is benoemd: kill the investigation. Lees de volgende voorspelling: January 10, 2019 - "The most significant single act of Barr’s career in the Department of Justice was to advise President George H.W. Bush to pardon six officials from Ronald Reagan’s administration, including Secretary of Defense Caspar Weinberger, for crimes associated with the Iran-Contra affair. At the time, Barr was — you guessed it — attorney general. His recommendation gave Bush the cover he needed to issue the pardons. And Bush needed the cover. The investigation led by independent prosecutor Lawrence Walsh was closing in on the president himself. Walsh had demanded that Bush turn over a campaign diary that he kept in 1986. Bush failed to do so, presumably because the diary showed he knew more about Iran-Contra than he had let on. Walsh publicly condemned Bush’s failure to produce the diary as “misconduct” by the sitting president. Issuing the pardons killed Walsh’s investigation — and saved Bush. When the targets of the investigation were off the hook, Walsh had no leverage to continue. (...) Barr could give Trump the same cover that he gave Bush. If Trump can say that the attorney general recommended the pardons, it would help shield him from the charge that he is issuing pardons to save himself." - https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-10/attorney-general-william-barr-used-pardons-to-protect-president Walsh - Reaction to Iran-Contra Pardon - https://www.c-span.org/video/?36617-1/reaction-iran-contra-pardon

5 Reacties
Polletje2
Polletje210 mei 2020 - 18:08

Het schijnt velen nog niet duidelijk te zijn dat de USA een "failed state" is, waar en bende criminelen om de macht vecht: de erfenishouders van bendeleider Bush tegen de erfenishouders van bendeleider Clinton. Het meest recente wapenfeit: Een poging om President Maduro van Venezuela te ontvoeren door "Silvercorp USA Inc" - https://www.silvercorpusa.com (Play video), de private security firm die verantwoordelijk was voor de veiligheid gedurende het feestje van Richard Branson aan de grens met Venezuela - https://www.youtube.com/watch?v=RjwxSJXTgAQ Barack Obama vs. Richard Branson: Kitesurfing In Paradise - https://www.youtube.com/watch?v=ThXBeKQEm34 Much of how the plot came together remains murky, but a portrait has emerged of Goudreau, a decorated U.S. commando who has boasted about having protected President Donald Trump and has attended at least one Trump rally wearing an earpiece and scanning the crowd as if he were a security guard - https://www.nbcnews.com/news/world/mind-blowing-story-ex-green-beret-who-tried-oust-venezuela-n1201981 Mercenaries Behind Failed Venezuela Coup Claim to Have Done Trump Security - https://www.vice.com/en_us/article/v7g4d8/venezuela-mercenaries-silvercorp-gordon-goudreau-trump-rally Het is één grote familie.

Polletje2
Polletje211 mei 2020 - 1:21

Pompeo 29 april: "First, our help to stabilize some of the world’s most unstable places. In Venezuela, I’m pleased to report that the multilateral effort to restore democracy is continuing to build momentum. I’ve asked my team to update our plans to reopen the U.S. Embassy in Caracas so that we are ready to go. As soon as Maduro steps aside, I am confident that we will raise that flag again in Caracas." 6 mei: Pompeo Denies "direct involvement" in Venezuela Foiled Venezuela 'Mercenary Attack' - https://www.youtube.com/watch?v=8hYag6DB1b8 Never believe anything until it has been officially denied.

DaanOuwens
DaanOuwens11 mei 2020 - 11:13

@ Polletje Pot Jij schrijft: Het schijnt velen nog niet duidelijk te zijn dat de USA een “failed state” is, waar en bende criminelen om de macht vecht: Wat duidelijk is is dat jouw ideologische oogkleppen weinig ruimte laten voor nuancering. Ingewikkelde vraagstukken worden terug gebracht tot helemaal goed/helemaal fout. En met een beetje moeite zijn er op internet tientallen zelf honderden linkjes te vinden die desnoods alle denkbare opvattingen kunnen bewijzen. Dat is een mate van simplisme die wellicht goed werkt achter de voordeur maar niet in de rest van de wereld. Inmiddels zijn er een paar miljoen inwoners van Venezuela op de vlucht voor jouw ideologie. Mensen leven in armoede, sterven van honger, verdienen geld met prostitutie. Is dat ook helemaal goed? Foute lui en dit is hun straf? Of een acceptabele bijwerking van jouw ideologie?

Polletje2
Polletje211 mei 2020 - 15:17

Die mensen zijn op de vlucht voor honger en gebrek. Ik verwijt jou toch ook niet dat de vluchtelingen uit Afrika of de vluchtelingen uit Midden-Amerika en Mexico op de vlucht voor jouw ideologie? Dat zijn er heel wat meer en die mensen wonen niet eens in landen die worden geboycot. Alhoewel..., ik zou natuurlijk kunnen stellen dat ze ALLEMAAL op de loop zijn voor de gevolgen van jouw ideologie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 mei 2020 - 7:13

"Het schijnt velen nog niet duidelijk te zijn dat de USA een “failed state” is, waar en bende criminelen om de macht vecht: de erfenishouders van bendeleider Bush tegen de erfenishouders van bendeleider Clinton." Meer valt er niet over te zeggen!

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 14:46

Wel toevallig nu weer iets van Obama te horen, gezien het andere nieuws wat er over hem naar buiten is gekomen.

7 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen10 mei 2020 - 15:41

Verklaar u nader.

Loebkesman
Loebkesman10 mei 2020 - 17:33

Recht door zee Iets met Obama, Rusland, Flynn en een telefoongesprek? Dat wordt geen nieuws denk ik. Komt niet op CNN dus komt het ook niet in Nederland. Net als de beschuldiging aan het adres van Biden vanwege sexuele intimidatie. Dat wordt nog wat straks met de verkiezingen. De show kan wat mij betreft beginnen.

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 18:41

@ Frits Jansen Het nieuws dat Obama van de afgetapte gesprekken van General Flynn. Het hele gedoe rondom Flynn geeft een nieuw inzicht in wat er mogelijk allemaal aan de hand was om Trump proberen te stoppen president te worden en hoe 'russia-gate' in elkaar zat.

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 mei 2020 - 19:33

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Kan niks vinden (toch niet de Flynn advocaat die obama erbij probeert te betrekken)?

Crunchy Frog
Crunchy Frog11 mei 2020 - 14:50

[Het nieuws dat Obama van de afgetapte gesprekken van General Flynn.] ... afwist? Het moet heerlijk zijn voor het altijd naar erkenning smachtende ego van Donnie T. dat elk stuk rood vlees dat zijn propagandamedewerkers de arena inslingeren met zo veel enthousiasme wordt opgepakt, maar kun je eens zelfstandig uitleggen en onderbouwen wat er nu precies zo schokkend is?

Nick the Stripper
Nick the Stripper11 mei 2020 - 21:43

Loebkesman 10 mei 2020 at 19:33 [ De show kan wat mij betreft beginnen.] De show? Er gaan momenteel 2000 Amerikanen dood per dag. Er worden werkloosheidcijfers opgetekend die het land niet zag sinds de Grote Depressie. En jij denkt dat de Amerikanen de popcorn klaar zetten? Het wordt geen show. Het wordt een bloedbad. Letterlijk.

Crunchy Frog
Crunchy Frog13 mei 2020 - 7:19

Ga je nog een poging doen om het te onderbouwen, RdZ? Met bronnen en zo. Of doel je vooral op de treurige poging van Donny T. om een soort 'Obamagate' bij elkaar te liegen, zonder uit te leggen waar dat nu precies uit zou bestaan - in het vertrouwen dat zijn lakeien dat wel voor hem gaan verzinnen? Ook in dat geval heb je nog wat werk te verrichten.

Richard58
Richard5810 mei 2020 - 13:59

Er zullen ook hier genoeg aanhangers van Trump zijn die alles recht praten wat krom is. Trump is een gevaar voor eigen land en onderdanen, maar ook voor de wereld. De afgelopen drie jaar zijn daar een duidelijk voorbeeld van. De man is een volstrekte narcist die naar niets en niemand luistert. Zijn medewerkers zijn alleen maar bezig met de brokstukken oprapen die hij achterlaat. Toch vrees ik dat zijn diehard aanhang groot genoeg is om hem nog 4 jaar te laten zitten. Tegen die tijd is de VS compleet verandert en daar waarschuwt Obama terecht voor. De weg naar een autocratie is al ingeslagen en je hoeft niet verbaasd te zijn dat hij, na zijn herverkiezing, zal proberen een volgende termijn via een grondwetswijziging mogelijk te maken. Nog erger is wanneer hij zijn macht zal misbruiken om het langs andere weg te realiseren. Hij wordt geïnspireerd door dictators als Erdogan en Poetin. De republiekeinen zullen daar zeker zich niet tegen verzetten. Alles voor de macht en als je het domrechtse gepeupel mee hebt, waarom niet. Daarom is het onbegrijpelijk dat er hier aanhangers zijn van deze gevaarlijke gek. Want gek dat is hij zeker, megalomaan en nietsontziend.

6 Reacties
Richard58
Richard5810 mei 2020 - 14:00

verandert= veranderd

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 14:52

@ Richard58 Heb je voor mij een paar concrete voorbeelden van de afgelopen 3 jaar waaruit blijkt dat Trump een gevaar is voor zijn land en de wereld? Dank je wel. Een grondwetswijziging voor meer termijnen zal niet mogelijk zijn om te realiseren gezien de balans van de machten in de VS.

Frits Jansen
Frits Jansen10 mei 2020 - 15:48

Het 22ste Amendment op de Amerikaanse grondwet dat in werking trad op 27 feb. 1951 beperkt het aantal termijnen dat een Amerikaanse president kan blijven zitten tot twee. Amendments kunnen worden ingetrokken, maar dan moet wel ¾ van de deelstaten daar voor kiezen. Russische toestanden worden daardoor wel moeilijk. Trump zou kunnen blijven zitten nadat een opvolger is gekozen maar dat wordt matten.

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 18:42

@ Frits Jansen Goed punt!

Polletje2
Polletje210 mei 2020 - 20:53

Recht door Zee: "Heb je voor mij een paar concrete voorbeelden van de afgelopen 3 jaar waaruit blijkt dat Trump een gevaar is voor zijn land en de wereld?" Gelukkig wordt de vraag niet aan mij gesteld, want dan had ik nu eelt op de vingers.

Recht door Zee
Recht door Zee11 mei 2020 - 13:27

@ Polletje Als je een paar concrete voorbeelden hebt hoor ik ze graag.

Boreaal
Boreaal10 mei 2020 - 13:48

Ja, stem op de democraten! Amerika heeft onder Trump geen enkele oorlog gestart en dat vinden onze geldschieters in de militaire industrie niet leuk, dus het wordt weer tijd om ergens grootschalig een regime change te organiseren. Biden heeft als senator tenminste braaf voor alle oorlogen gestemd, dat is iemand waar we op kunnen vertrouwen.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot10 mei 2020 - 18:09

'en dat vinden onze geldschieters in de militaire industrie niet leuk' Flauwekul. Die hebben niet te klagen want het defensiebudget is nog nooit zo hoog geweest als onder Trump, het aantal bommen op Afghanistan ook niet. https://www.theguardian.com/us-news/2020/jan/28/us-afghanistan-war-bombs-2019

P Haan
P Haan10 mei 2020 - 13:27

Obama heeft in zijn jaren weinig tot niets gepresteerd. Wel hele mooie verhalen verteld, dus het verschil zou zijn dat we met betraande ogen aan de buis gekluisterd zouden zitten en elk woord in bladgoud aan de gevel gingen plakken. Inhoudelijk was de aanpak niet anders geweest, en het resultaat waarschijnlijk nog minder.

3 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot10 mei 2020 - 14:00

'Obama heeft in zijn jaren weinig tot niets gepresteerd.' Hij deed het minder slecht dan zowel Trump als Bush. https://www.businessinsider.nl/9-charts-comparing-trump-economy-to-obama-bush-administrations-2019-9?international=true&r=US 'Inhoudelijk was de aanpak niet anders geweest' Dat kan je helemaal niet weten.

OlavM
OlavM10 mei 2020 - 18:32

@ P Haan: [Inhoudelijk was de aanpak niet anders geweest, en het resultaat waarschijnlijk nog minder.] Een loze slag in de lucht. Op niets gebaseerd. Alleen al het feit dat Obama de wetenschap wél altijd serieus neemt, en geen idiote en onverantwoordelijke uitspraken doet als Trump heeft gedaan (b.v. corona komt niet naar de VS, corona is maar een griepje, met UV-licht of ontsmettingsmiddel jezelf injecteren kan je corona genezen, enz., enz.), scheelt al heel veel.

hanzeboog2012
hanzeboog201210 mei 2020 - 22:07

Wat gaan roepen en vervolgens niet onderbouwen is simpel. Dat zie je vaak bij de Trump adepten. Schieten met losse flodders. Barack Obama was wel degelijk een goede president. En niet omdat hij zo mooi kon lachen. Om maar een cliché te gebruiken die eindeloos herhaald is. Zo vaak dat de leugen voor waarheid werd aangenomen. Historici beoordeelden de Amerikaanse presidenten. En daar kwam uit dat president Obama volgens bepaalde criteria (zie tekening) de twaalfde beste president van Amerika aller tijden werd: https://historiek.net/amerikaanse-historici-obama-beste-president-sinds-reagan/67320/ Dergelijke beoordelingen zijn uiteraard subjectief. Want sommigen zien niets goed in Obama ondanks dat - Obamacare heeft ingevoerd waardoor een aantal arme Amerikanen een vangnet hebben. Zeer belangrijk in deze crisistijd - dat Amerika eindelijk de relatie met Cuba had genormaliseerd. Nu is de relatie tussen Amerika Cuba weer zeer vijandig - succesvolle bestrijding van ebolavirus. Hoor je Obama haters niet over. Die hebben het vervolgens wel over de Mexicaanse griep die volgens Obama haters uit de hand is gelopen. De werkelijkheid is dat het véél genuanceerder is. - dat Iran deal met EU, VN en Canada werd gesloten. Inmiddels is de Iran deal geheel afgebroken door Trump - dat Obama al werkte aan plannen tegen klimaatverandering. Maar Trump tekende vervolgens niet de plannen voor klimaatsverandering. Nee Obama heeft wel degelijk wat bereikt. En dat met 8 jaar tegenwerking van de Republikeinen. Waarvan 6 jaar in de Senaat en de Huis van Afgevaardigden. Dan heb je het toch goed gedaan.

harmmeijer
harmmeijer10 mei 2020 - 13:12

“Sinds de Watergate-affaire staat er een muur tussen het Amerikaanse ministerie van Justitie en het Witte Huis. Op die manier wilde het Congres een herhaling voorkomen van de beruchte Saturday Night Massacre, toen president Nixon zijn huid probeerde te redden door van de speciaal aanklager af te komen. Dat was de aanleiding voor een strikte scheiding, ­zodat de minister van Justitie onafhankelijk zijn werk kan doen, zonder zich te bekommeren om wat de president, zijn baas, ervan vindt. Maar president Trump heeft die muur de afgelopen tijd vakkundig afgebroken.” https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/van-de-scheiding-tussen-ministerie-van-justitie-en-witte-huis-is-weinig-over~b7acbc24/ Is er een autocratie in de maak? Zou me niet verbazen na nog 4 jaar Trump.

7 Reacties
johannn2
johannn210 mei 2020 - 13:44

Merel, Daar ben ik ook bang voor. Nóg 4 jaar Trump en Amerika - en m.n. de overheid - is er rijp voor als hij besluit gewoon te blijven zitten. Hij heeft Amerika er dan wel rijp voor gemaakt dat iedere regel en wet er is om gebroken te worden. .

Elias Unique
Elias Unique10 mei 2020 - 14:41

Da's een beroerd artikel. Die muur was al verdwenen onder Eric 'wingman' Holder. Verder heeft Barr enkel de conclusies van Jenssen, die onderzoek deed in deze zaak, over genomen. En toegegeven te liegen is nogal kort door de bocht. Hij heeft dat toegegeven in een schikking die onder druk is afgedwongen. Maar dat bekte waarschijnlijk minder...

harmmeijer
harmmeijer10 mei 2020 - 15:52

@ Johann Trump profiteert van een land al jaren in verval.

Frits Jansen
Frits Jansen10 mei 2020 - 15:55

Als er in Washington een dictator komt te zitten (of blijkt te zitten!) dan komt het moment in zich dat deelstaten een "secession" moeten overwegen: een uiteenvallen van de VS. Die 150 jaar geleden ook al aan de orde was in de Amerikaanse Burgeroorlog, en maar op het nippertje niet doorging. Zo'n deelstaat als Californië zou zich best in de wereld kunnen handhaven als onafhankelijke staat. Het intellectuele noordoosten zal dan ook wel van de VS af willen. Donald Trump, de man die de hele VS verprutste. Maar een schip op het strand is een baken in zee: een waarschuwing geen populist te kiezen. Al was het maar omdat dat letterlijk ongezond is.

MountEverest
MountEverest10 mei 2020 - 20:34

https://time.com/5829777/governors-reopening-coronavirus/ https://time.com/5824524/south-korea-maryland-coronavirus-tests/

Baron von Kleef
Baron von Kleef10 mei 2020 - 21:20

@Merel "Trump profiteert van een land al jaren in verval." In verval?! Laat dat de Obama-fans maar niet horen...

harmmeijer
harmmeijer11 mei 2020 - 9:56

@ Baron “Laat dat de Obama-fans maar niet horen…” Obama heeft hier niets mee te maken hoor. Lees het boek van Geert Mak “Reizen zonder John”, uitgekomen in 2012: Geboeid door vergane glorie Een grootmacht in verval treft Geert Mak op zijn reis door Amerika. In Reizen zonder John toont hij zich net zo'n goede waarnemer als zijn voorganger Steinbeck.

Loebkesman
Loebkesman10 mei 2020 - 12:28

Toch vreemd dat met name in Democratische staten de coronabesmettingen en doden het hoogst zijn. Maar goed. Met de komende verkiezingen is het logisch dat Obama kritiek uit op Trump. Desnoods over de rug van overledenen.

13 Reacties
johannn2
johannn210 mei 2020 - 13:45

Loebkesman, Graag je bronnen. .

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 15:13

Corona doden per staat VS https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/may/10/coronavirus-map-of-the-us-latest-cases-state-by-state

Loebkesman
Loebkesman10 mei 2020 - 15:41

Johannn Alstublieft. https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/may/10/coronavirus-map-of-the-us-latest-cases-state-by-state Let u ook even op New York?

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 mei 2020 - 18:02

Ik denk dat de verspreiding van het coronavirus meer beinvloed wordt door hoe dicht mensen opelkaar leven dan op welke partij ze stemmen. Je praat uitdrukkelijk niet over de maatregelen en leiderschap van de Democratische vs de Republikeinse politici in de verschillende staten Ik begrijp dat vanuit jouw gezichtspunt, Maar daar gaat het uiteindelijk wel om. En daar komen de Republikeinen een stuk minder goed weg.

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 20:26

@ stokkickhuysen In welke zin komen de Republikeinen daar een stuk minder goed mee weg? Voorbeelden? Thx

MountEverest
MountEverest10 mei 2020 - 20:28

@stock De wereld is veel complexer dan het simpele links-rechts schema dat jij hanteert: Op het niveau van de staten pakken de gouverneurs de zaken praktisch aan; politics aside. In 'Time' van 11 mei staat een een artikel over Larry Hogan, de Republikeinse gouverneur van Maryland. Hij is voorzitter van de National Governors Association (NGA) en is in continu overleg met andere gouverneurs, soms zitten ze met 44 collega's in een call. Hogan is getrouwd met de Koreaanse Yumi, mede dankzij haar contacten kon Hogan 500.000 test kits in Zuid-Korea kopen. Trump was daar niet erg blij mee. In de praktijk hebben de Republikeinse gouverneurs het makkelijker dan hun Democratische collega's. Het heeft soms voordelen om op het conservatieve, dunbevolkte platteland te wonen. Terwijl leven in overvolle steden niet altijd de meest gezonde levenswijze is.

MountEverest
MountEverest10 mei 2020 - 20:34

https://time.com/5829777/governors-reopening-coronavirus/ https://time.com/5824524/south-korea-maryland-coronavirus-tests/

MountEverest
MountEverest10 mei 2020 - 21:00

@stock "Ik denk dat de verspreiding van het coronavirus meer beinvloed wordt door hoe dicht mensen opelkaar leven dan op welke partij ze stemmen." De angst voor de snelle verspreiding van het virus in dichtbevolkte gebieden heeft nu al invloed op de manier waarop mensen tegen het leven in steden aankijken. Gegevens van Harris Poll laten zien dat bijna een derde van de Amerikanen overweegt om naar minder drukke locaties te verhuizen. Gouverneur Cuomo liet zich ook al uit in die richting. Hij vindt de bevolkingsdichtheid in NYC "destructief": "A matter of density The biggest questions may center around population density. Fears that disease spreads more easily in busy urban centers could already be having an impact on people's attitudes towards living in cities. Data from Harris Poll found that nearly a third of Americans are considering relocating to less crowded places as a direct result of Covid-19. The poll, conducted at the end of April, indicated that respondents aged 18 to 35 were the most likely to be considering such a move. "Space now means something more than square feet," Harris CEO John Gerzema said in a press release. "Already beset by high rents and clogged streets, the virus is now forcing urbanites to consider social distancing as a lifestyle." New York Governor Andrew Cuomo also appeared to blame the severity Covid-19 in his city on urban density. "There is a density level in NYC that is destructive," he tweeted. "It has to stop and it has to stop now. NYC must develop an immediate plan to reduce density." So will there be a long-term push for cities to sprawl outwards in order to reduce downtown populations? According to Carr, the backlash against city centers may be especially acute in America, where high rates of car ownership make suburban life less inconvenient. "The United States has always been a country that somewhat fears density," she said. https://edition.cnn.com/style/article/cities-design-coronavirus/index.html

Nick the Stripper
Nick the Stripper11 mei 2020 - 0:19

Het is natuurlijk een volkomen kinderachtig - en ook lichtelijk ranzig - argument dat jij daar probeert te maken. Over de rug van de overledenen, inderdaad. Maar goed. Als je dan toch serieus dat doodlopende steegje in wilt gaan: Toch vreemd dat in een door een Republikeinse president en een Republikeinse senaat bestuurd land de coronabesmettingen en doden het hoogst zijn.

Joe Speedboot
Joe Speedboot11 mei 2020 - 8:34

'Let u ook even op New York?' Is het nou zo moeilijk te bedenken dat dat door de hoge bevolkingsdichtheid komt?

Loebkesman
Loebkesman11 mei 2020 - 9:51

Nick. Nee hoor. Per miljoen inwoners doen wij en veel andere landen het slechter dan de VS. Joe. Er zijn ook tal van grote Republikeinse steden die ook dichtbevolkt zijn.

MountEverest
MountEverest11 mei 2020 - 13:12

@Loebkesman Nick haalt een doorzichtig trucje uit door absolute aantallen doden te vermelden i.p.v. het aantal doden per 1 miljoen inwoners. In de VS bedraagt dit nu 242, in Nederland 317. Landen als Zweden, Ierland, het VK, Frankrijk, Italië, Spanje en België scoren ook (veel) slechter dan de VS. Er is inderdaad nogal een verschil tussen New York met 26.641 doden en Wyoming dat slechts 7 corona slachtoffers telt. Soms heeft het voordelen als je op het dunbevolkte platteland woont. Wonen in grote steden en een sterke oriëntering op de rest van de wereld worden vaak als progressief gezien. Wonen op het platteland met een meer lokale oriëntering worden dan als conservatief aangemerkt. Schwung vs. saaiheid. Maar er kleven ook grote nadelen aan het leven in grote steden. Mensen leven er (te) dicht op elkaar. Daardoor kunnen besmettelijke ziekten zich snel verspreiden. Daarnaast er is ook veel luchtvervuiling stress. Leven op het platteland is vaak saaier maar wel gezonder en dichter bij de natuur. Je hebt er ook minder last van stress.

Nick the Stripper
Nick the Stripper11 mei 2020 - 21:36

@Loeb @Mount Doden per capita zegt niks, of in elk geval heel weinig, over de ernst van de crisis. Gebieden die klein zijn (zie San Marino) of dichtbevolkt (zie NYC) of klein én dichtbevolkt (zie NL, zie België) zullen uiteraard hoog scoren op die schaal. Dat een virus makkelijk toeslaat in stedelijk gebied en dat daarmee vooral liberale gebieden worden getroffen is ook logisch: in steden wordt nu eenmaal veel minder conservatief gestemd. Maar goed: de ernst van de crisis dus. Velen schijnen te zijn vergeten waarom deze exercitie is aangevangen: flattening the curve. En waarom moest die curve ook al weer plat? Om te voorkomen dat de gezondheidszorg (en andere vitale systemen) onder de druk zouden bezwijken. In Italie en Spanje is dat mislukt: de zorg is daar compleet overspoeld. Maar nergens ter wereld zien we het zo mislukken als in de VS. Niet alleen blijken gezondheidszorg en andere first responders compleet niet berekend op de toevloed van patiënten, ook andere tekortkomingen (die al lang bekend waren) komen uiterst pijnlijk aan het licht. Mensen die sowieso al geen tegenslag van meer dan 400 dollar konden opvangen verliezen massaal (als in: Grote Depressie-massaal) hun werk. En daarmee ook hun ziektekostenverzekering. Als ze die al hadden. De federale overheid blijkt niet in staat om geld naar Main Street te pompen (naar Wall Street lukt dan weer wel). Er staan files (ja, files) voor de voedselbanken. Het is een crisis zonder weerga in een land dat toch al op het bot verdeeld was. Enne. Die rode staten die krijgen het nu pas voor hun kiezen. In plaatsen met vleesverwerkende industrie. In dorpen met overbevolkte gevangenissen. En vooral ook in hun ziekenhuizen, die op het Amerikaanse platteland in een deplorabele staat verkeren. Dan kun je als bewoner maar beter een capabele gouverneur als Cuomo hebben dan een volstrekte totaalmalloot als Kemp.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal410 mei 2020 - 12:02

het was voorpagina nieuws geweest als Obama enthousiast had gereageerd op de aktiviteiten van Trump. Overigens was de health care aanpak van Obama ook tamelijk chaotisch en heeft tot niets geleid.

3 Reacties
johannn2
johannn210 mei 2020 - 13:49

Bal, Niets is nou ook weer te weinig waardering. Zijn health care heeft een opening gecreëerd waarmee verder gebouwd zou kunnen worden. Ware het niet dat niet alleen Republikeinen, maar ook democraten daar niets van moeten hebben. Hun donors, weet je nog. .

TheBigLebowski
TheBigLebowski10 mei 2020 - 14:11

Het heeft tot niets geleid, omdat Trump de boel terugdraaide en saboteerde. Overigens laat deze crisis juist zien dat een gezondheidszorg betaalbaar voor iedereen hard nodig is in de VS.

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 mei 2020 - 13:09

Overigens was de health care aanpak van Obama ook tamelijk chaotisch en heeft tot niets geleid. Wat bedoel je? Is dat hele Obamacare slechts een narrative gebleken?

Ewout Pool
Ewout Pool10 mei 2020 - 11:37

Vooropgesteld: ik vind Trump een gevaarlijke idioot. Maar daarom snap ik echt niet dat de beste kandidaat van de Democraten Joe Biden is. De man begint duidelijk trekken van seniliteit te vertonen. Was er nu werkelijk geen betere? Zo gaan ze nooit winnen. En gezien al het valse spel van de Republikeinen (voter suppression, gerrymandering) was dat al moeilijk.

Bert VanDuren
Bert VanDuren10 mei 2020 - 10:51

Achteraf is het makkelijk lullen, iets wat wij reaguurders natuurlijk de gehele tijd doen.

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens10 mei 2020 - 11:24

@ Bert VanDuren Jij schrijft: Achteraf is het makkelijk lullen, iets wat wij reaguurders natuurlijk de gehele tijd doen Blijkbaar doe jij dat. Ik niet. Ik probeer na te denken over wat ik zie en opschrijf. Dat is niet gemakkelijk hoogstens leuk of interessant. Goed om je gedachten te ordenen. Dat is ook niet wat Obama doet. Hij geeft aan als ex president wat volgens hem de standaard of de norm, is voor het handelen van een president. Ook dat is niet gemakkelijk. Hij beargumenteert waarom. En stelt vast dat Trump de waarden mist om een goed president te zijn. Dat zijn stevige uitspraken, maar gemakkelijk is het niet.

Joe Speedboot
Joe Speedboot10 mei 2020 - 11:29

Dat Trump een incompetente smeerlap is is al drie jaar duidelijk.

Bert VanDuren
Bert VanDuren10 mei 2020 - 11:42

@Joe Speedboot Hij is incompetent en een dwaas ja, Obama is natuurlijk veel charmanter en 'normaler' maar hij is geen heilige (ondanks dat veel mensen dat denken). De mensen in Libië kunnen daar over meepraten.

Joe Speedboot
Joe Speedboot10 mei 2020 - 14:03

'maar hij is geen heilige ' Dat is geen enkele politicus.

Elias Unique
Elias Unique10 mei 2020 - 10:38

Flynn werd niet aangeklaagd wegens meineed. Hij werd aangeklaagd wegens liegen tegen de FBI. Da's ook strafbaar, maar geen meineed. Verder is er wel degelijk precedent voor ontslag van rechtsvervolging. De gehele zaak rond Flynn roept een boel vragen op of alles volgens het boekje is gegaan. Blind vertrouwen in de onfeilbaarheid van de rechtsstaat, wat ook gewoon mensenwerk is, lijkt me niet wenselijk.

21 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens10 mei 2020 - 11:19

@ Elias Unique Jij schrijft: Blind vertrouwen in de onfeilbaarheid van de rechtsstaat, wat ook gewoon mensenwerk is, lijkt me niet wenselijk. Dat is niet alleen wenselijk het is zelfs noodzakelijk. Dat wat jij heir beweert is dat het individu het beter weet dan de rechtstaat. Daarmee stel je al het uitgangspunt van de rechtstaat ter discussie en hecht jij je goedkeuring aan anarchie. Iedereen kan zich volgens jou afvragen of de rechtstaat wel onfeilbaar is. En is de rechtstaat niet onfeilbaar wie is het dan wel. Jij?

Elias Unique
Elias Unique10 mei 2020 - 11:35

@Daan: Ik had het over blind vertrouwen. Blind, als in zonder enige kritiek. En ontkennen dat misstappen bestaan. Bij gebrek aan beter doen we het er mee. En accepteren we dwalingen. Dat er in de zaak van Flynn fouten zijn gemaakt, is evident.

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 mei 2020 - 13:18

Obama zegt dat er geen vergelijkhaar geval is, Elias Unique zegt dat die er wel zijn Obma heeft US las gestudeerd. Beniwud waar Elias zijn kennis vandaan haalt. Ook benieuwd wat Elias 'vergelijkbaar bvindt, want dat er in de US ooit iemand eerder van rechtsvervolging is ontslagen dat geloof ik wel, maar voor ditsoort vergrijpen na een bekentenis, Voor de doe-het-zelf jurist: de kern van de zaak komt erop neer op de vraag of op basis van de feiten die bekend waren het gerechtvaardigd was om Flyn te onderzoeken: 'In other words, to take the view that the FBI had no reasonable investigative predicate for the Flynn case on Jan. 24, 2017, one has to believe that the following fact-pattern, considered in its entirety, provides no reasonably articulable basis for a counterintelligence concern: A senior official with a TS/SCI (top secret/sensitive compartmented information) clearance working in the White House has ties to various Russian government entities. He has traveled to Russia and taken large sums of money from a state-controlled Russian media outfit. As the investigation of these matters was winding down, he had phone conversations with the Russian ambassador at a time when the United States had just imposed sanctions on Russia for interfering in the 2016 elections. In those conversations, he had asked that Russia to respond only in a measured fashion. He subsequently lied to the vice president of the United States and other White House officials about the substance of those calls, causing the White House to issue inaccurate statements to the public. The Russian government was aware of these lies, having participated in the phone calls, and the official was thus potentially subject to blackmail. Recall that predication is cumulative. '

MountEverest
MountEverest10 mei 2020 - 13:49

@Flynn De rechtstaat is niet onfeilbaar want het blijft mensenwerk, vandaar dat er regelmatig sprake is van rechterlijke dwalingen. Maar het is wel het beste systeem dat er is. Laten we daarom zuinig zijn op wat we hebben: goede wetten, onafhankelijke rechters, bekwame advocaten, pro Deo rechtshulp, de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan, ontwikkeling van jurisprudentie etc. Bestaande wetten kunnen, indien nodig, aangepast worden door de Wetgevende Macht.

Boreaal
Boreaal10 mei 2020 - 13:52

@stokkickhuysen een bekentenis zegt niet zoveel in het Amerikaanse rechtssysteem - die dwingt men veelal af met de belofte een lagere straf te eisen, en iemand anders helemaal failliet te procederen (of in dit geval door te xreigen dat met zijn familie te doen). Als je geen multimiljonair bent zou ik aan een bekentenis weinig waarde hechten.

Elias Unique
Elias Unique10 mei 2020 - 14:25

@stokkickhuysen: Obama heeft het over meineed. Flynn werd niet aangeklaagd wegens meineed. Slordig voor een jurist, nietwaar? Ik beweer niet dat er geen enkele aanleiding was voor de FBI om Flynn te onderzoeken. Ik stel dat het onderzoek naar Flynn onvoldoende opleverde om vervolgstappen te ondernemen indien waarheidsvinding het doel was. Er werd, om andere motieven, doorgedrukt. In de zaak Flynn is echt een boel fout gedaan. Van sommige dingen kun je stellen dat de FBI/DOJ scherp aan de wind zeilden (een interview onder het mom van een collegiaal entre-nous zonder advocaat aanwezig, stevige druk uitoefenen om schikking te accepteren). Andere zaken zijn ronduit nalatig of crimineel (veranderen van gespreksverslagen, achterhouden van ontlastend bewijs aan verdediging). Indien u het naadje van de kous wilt wat betreft precedent, zie deze column: https://jonathanturley.org/2020/05/09/president-obama-declares-there-is-no-precedent-that-anybody-can-find-for-the-flynn-motion-he-may-want-to-call-eric-holder/

Recht door Zee
Recht door Zee10 mei 2020 - 18:46

@ Elias Unique Het bewijst een hele hoop, zoals dat het hele rusland gedoe een leugen was, wat al bekend was geworden na het Meuller raport, maar men houdt tot vandaag aan toe vol dat het waar is, en het blijkt dat er vanuit de amerikaanse overheid is geprobeerd ervoor te zorgen dat Trump geen president zou worden en nadat hij president werd ervoor te zorgen dat hij afgezet zou worden. We wachten het af wat er allemaal naar buiten gaat komen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen10 mei 2020 - 18:56

@Elias Obama had het over 'perjury' Perjury betekent volgens mij liegen in een officiele zaak, en zou volgens mij dus prima passen.

Elias Unique
Elias Unique10 mei 2020 - 20:15

@stokkickhuysen: Nee. Perjury/Meineed is liegen onder ede. Liegen tegen de FBI is ook strafbaar, maar geen meineed.

DaanOuwens
DaanOuwens10 mei 2020 - 21:44

@ Elias Unique Jij schrijft: Blind, als in zonder enige kritiek. Inderdaad zonder enige kritiek Dat is nu net het kenmerk van de rechtstaat. Jij moet er vanuit gaan dat die besluiten terecht zijn. Op het moment dat jij de uitspraak van de rechter nog eens gaat beoordelen breek je de rechtstaat af. Jij bent als leek en buitenstaander niet in staat het oordeel van de rechter te toetsen. Overigens blijkt dat inmiddels ook uit de reacties die anderen nu ook geven. Jouw opvattingen zijn de voedingsbodem voor alt-right. Zoals dit bijvoorbeeld: en het blijkt dat er vanuit de amerikaanse overheid is geprobeerd ervoor te zorgen dat Trump geen president zou worden en nadat hij president werd ervoor te zorgen dat hij afgezet zou worden. We wachten het af wat er allemaal naar buiten gaat komen. Jij stelt de autoriteit van de rechter ter discussie en dan zijn dit de onvermijdelijke gevolgen.

Elias Unique
Elias Unique11 mei 2020 - 9:20

@Daan: Er is nog geen gerechtelijke uitspraak, dus daar richtte mijn kritiek zich niet op. Je stelt kritiek gelijk aan aan complottheorieën en een opsteker voor alt-right. Da's absurd. Je kan toch moeilijk ontkennen dat er nooit iets fout gaat? Gerechtelijke dwalingen niet bestaan? Onschuldigen nooit worden veroordeeld?

DaanOuwens
DaanOuwens11 mei 2020 - 10:59

@ Elias Unique Jij schrijft: Je stelt kritiek gelijk aan aan complottheorieën en een opsteker voor alt-right. Da’s absurd Nee dat is niet absurd en ja dat is inderdaad wat ik doe met jouw soort kritiek. Ik heb nog even verwezen naar de extreem rechtse bijval die je kreeg en dat toont het ook aan. Jij had geen kritiek op een casus maar op het systeem. Een systeem dat faalt volgens jou, systeemkritiek dus. Dus een complottheorie.

Recht door Zee
Recht door Zee11 mei 2020 - 13:57

@ Daanouwens Als je geen argumenten heb is het altijd lekker makkelijk om mij als extreem rechts neer te zetten.... wat ik zeker niet ben, helaas is dit label hier op mij geplakt omdat ik minder kritisch ben op Trump dan de meeste hier.... en als je niet voor bent, ben je tegen en dus extreem rechts..... Zou graag goede argumenten zien als je die überhaupt hebt. Ben benieuwd.

stokkickhuysen
stokkickhuysen11 mei 2020 - 14:50

Ik stel dat het onderzoek naar Flynn onvoldoende opleverde om vervolgstappen te ondernemen indien waarheidsvinding het doel was Het staat vast dat Flynn tegen de FBI heeft gelogen. Dat heeft hij toegegeven. Over dat 'perjury' : ik weet niet of je onder ede staat bij een FBI verhoor. Maakt ook niet zoveel uit, de strafmaat is in beide gevallen hetzelfde: 5 jaar. het staat ook vast dat hij tegen de VP heeft gelogen over zijn contacten met Rusland. Verder verwijs ik naar een bericht van Polletje waar Barr's engheid volledig tot zijn recht komt. Het gaat allemaal om 'executive power' en Barr is van mening dat die oneindig is. En Barr voegt daaraan toe dat het gelijk is aan de zijde die als'winnaar' uit de strijd komt. Daar zou je toch ook van moeten rillen: de hoogste juridische baas die niet als hoogste doel 'onafhankelijkheid heeft, maar 'winnen'.

Crunchy Frog
Crunchy Frog11 mei 2020 - 15:08

[Indien u het naadje van de kous wilt wat betreft precedent, zie deze column: https://jonathanturley.org ] Je bedoelt dezelfde Jonathan Turley die jarenlang verkondigd heeft dat presidenten rustig impeached kunnen worden zonder dat hun gedrag strafrechtelijk vervolgbaar zou zijn, maar die als getuige bij het impeachment van Trump ineens bereid was precies het omgekeerde verhaaltje te vertellen?

Recht door Zee
Recht door Zee11 mei 2020 - 18:56

@ stokkickhuysen "En Barr voegt daaraan toe dat het gelijk is aan de zijde die als’winnaar’ uit de strijd komt. Daar zou je toch ook van moeten rillen: de hoogste juridische baas die niet als hoogste doel ‘onafhankelijkheid heeft, maar ‘winnen’." Ah de quote die "per ongeluk" korter hadden gemaakt dan dat hij werkelijk was, waardoor een belangrijk deel van context weg werd gelaten. Ze hebben hun fout toegegeven en excuses aangeboden Meet the Press (@MeetThePress) heeft getweet: @KerriKupecDOJ @chucktodd You’re correct. Earlier today, we inadvertently and inaccurately cut short a video clip of an interview with AG Barr before offering commentary and analysis. The remaining clip included important remarks from the attorney general that we missed, and we regret the error. https://twitter.com/MeetThePress/status/1259630134614790146?s=20

stokkickhuysen
stokkickhuysen11 mei 2020 - 19:35

zoals dat het hele rusland gedoe een leugen was, wat al bekend was geworden na het Meuller raport, maar men houdt tot vandaag aan toe vol dat het waar is OK, nu man en paard, ik heb het Mueller report hier bij de hand. Waar staat wat jij beweert (blz liefst) Mueller zelf heeft letterlijk gezegd dat het rapport T niet vrijpleit, maar dat hij niet de geschikte partij is om de president aan te klagen. Zoals ik het rapport las waren de mannen op de hand van T gewoon te dom om door te hebben wat er aan de hand was.

stokkickhuysen
stokkickhuysen11 mei 2020 - 19:47

https://www.lawfareblog.com/law-lying-perjury-false-statements-and-obstruction goeie link over perjury vs false statements

stokkickhuysen
stokkickhuysen11 mei 2020 - 19:58

https://www.nbcnews.com/politics/justice-department/2-000-former-doj-fbi-officials-call-barr-resign-over-n1204601

stokkickhuysen
stokkickhuysen12 mei 2020 - 13:17

@Rechtdoor Jeetje wat een misquote. Dit is toch echt de hoogste baas van justitie die zegt dat het gaat om winnen (en ik dacht dat het best eerlijk was zegt hij erachteraan).

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 mei 2020 - 14:04

@Elias, Toch lastig dar Perjury, want nu hoorde ik giesteren op de televisie dat hij wel degelijk 'under oth' was toen hij een en ander verklaarde. Zelfs FoxNews krijgt de handen niet opelkaar voor deze actie van Barr. En gelukkig is dit nog niet voorbij. Dezelfde rechter als die hem in eerste instantie verhoorde moet er nog naar kijken. Ik het eerste verhoor, na de tweede keer dat hij bekende, heeft de rechter hem expliciet gevraagd: u doet dit toch niet in een of andere plea deal maar wel omdat u hier bezig bent weer te geven wat er echt gebeurd is, en dat is door Flynn bevestigd. De rest van het bericht op Fox was van de bekende 'Deep State sucks' kwaliteit .