Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nu moslims kwetsen niet meer werkt kiest Wilders andere slachtoffers om te pesten: mensen met overgewicht

  •  
18-11-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
14874 keer bekeken
  •  
ANP-484038982

Geert Wilders heeft het probleem dat Nederlanders na ruim 20 jaar moslimsbashen er een beetje klaar mee lijken. Afgeven op de islam domineert niet meer het politieke debat en het treiteren van moslims trekt geen aandacht meer. De PVV-oprichter, die met zijn naderende pensioen in zicht wanhopig een poging doet na ruim een kwart eeuw in Den Haag eindelijk het regeringspluche te bereiken, heeft zijn haat tegen de islam en mensen met een dubbel paspoort zelfs even opgeborgen om mee te kunnen doen met Dilan Yesilgöz in een ultrarechtse coalitie.

De professionele pestkop kan zijn aard niet verbergen en heeft een ander kwetsbaar doelwit gevonden om te sarren en treiteren: mensen met overgewicht. Bij het debat van Vandaag Inside spotte Wilders met het fysieke voorkomen van Frans Timmermans, de lijsttrekker van GroenLinks-PvdA. De andere mannen van de talkshow, waaronder presentator Genee en natuurlijk beroepshork Johan Derksen, toonden zich ware meelopers. Derksen noemde de GroenLinks-PvdA leider een "volgevreten bierpens", om maar een van de walgelijke voorbeelden te geven.

Timmermans houdt zich groot, zoals het een leider betaamt, maar deskundigen weten hoe venijnig de pesterijen werken. Niet alleen op het mikpunt zelf maar ook op anderen. Het AD schrijft:

Door te lachen om het gewicht van Timmermans komen we geen steek verder in onze strijd tegen obesitas, zegt David van Bodegom, verouderingsexpert en hoogleraar vitaliteit bij kennisinstituut Leyden Academy en het LUMC in Leiden. ,,We bereiken er zelfs een tegenovergesteld effect mee. In het publiek lacht iedereen mee, maar mensen met overgewicht thuis kunnen ongelukkig worden door zo’n opmerking. Ze krijgen stress en komen vervolgens nog meer aan.” (…) Wie zelf ook met fatshaming te maken krijgt, is de bekende advocaat Richard Korver. In de rechtbank vragen mensen weleens aan hem of hij die Mars-reep niet beter kan laten liggen. Dat deze vorm van pesten ook in de politiek gebeurt, noemt hij ‘het grootste teken van zwakte’. ,,Timmermans is niet mijn politieke kleur, maar ik vind het bizar dat deze kandidaat-premiers zich tot dit niveau verlagen. Ik hou mijn hart vast voor wat er de komende jaren komen gaat. Dit zijn dan volwassen mensen die menen een rolmodel te zijn. Heel droevig.”

Opvallend was dat Dilan Yesilgöz (VVD) en Pieter Omtzigt (NSC) niet ingrepen toen de deelnemers van Vandaag Inside zich schuldig maakten aan het grensoverschrijdend gedrag.  Een dag later verklaarde de VVD-lijsttrekker, die er prat op gaat hard op te treden tegen asociaal gedrag: ,,Ik weet niet of ik hem hiermee zou hebben geholpen. Het was beter geweest als de opmerking niet was gemaakt”. Waarmee ze terugvalt op het door zogeheten bystanders - mensen die passief toekijken bij misstanden - meestal gebruikte excuus dat ze niets deden om het slachtoffer "juist te sparen". Wat voor betrokkenen vaak voelt als een extra trap na.

Timmermans vertelde bij Op1 in bedekte termen hoe hij de laaghartige aanval ervaart:

Als presentator Tijs van den Brink hem vraagt hoe hij er nu naar kijkt, antwoordt Timmermans: ,,Ik worstel mijn hele leven af en aan al met overgewicht, dus ik ben wel wat gewend. Wij die overgewicht hebben weten dat je altijd ontspannen en met een lach moet reageren. Dat is de enige manier waarop je op pestkoppen kunt reageren, want anders geef je ze hun zin.” Dat de opmerking van Wilders kwam, verbaasde hem niet, zegt Timmermans ook: „Hij heeft van pesten een businessmodel gemaakt. Wie verzint er nou een woord als ‘kopvoddentax’? Dan ben je een ultieme pestkop. Dat wisten we al.” Op de vraag of hij ervan wakker ligt, zegt Timmermans ,,nee, nee”; hij is wel wat gewend. Op de vraag of een geintje moet kunnen, is hij duidelijk: „Een geintje is wat anders. Dit was geen geintje.”

Het is bij Op1 eerder voorgekomen dat de spot werd gedreven met het lichaamsgewicht, constateert de krant. Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen werd in het programma uitgemaakt voor "dikke bal gehakt". Van den Brink en Ostiana van fatsoensomroep EO grepen niet in maar betuigden desgevraagd achteraf spijt via een persvoorlichter. De echtgenote van de bestuurder vertelde destijds aan het AD hoe kwetsend dergelijk gedrag ook is voor de omgeving van het slachtoffer:  "Ik bedoel: je hebt het wel over mijn man, over onze vader.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (141)

MarcusLucas
MarcusLucas20 nov. 2023 - 11:56

De PVV-trollen hebben het weer helemaal verkeerd. Sommigen komen aankakken met de drogredenering dat als Timmermans de scheldpartijen en beledigingen van Wilders niet zou "aankunnen", dit hem zou diskwalificeren. Wat een ongebreidelde flauwekul. Het vermogen om scheldpartijen, jij-bakken en beledigingen van Wilders of GeenStijl-trollen te incasseren (of snedig terug te snauwen) zegt helemaal niets over iemands kwaliteiten om het land goed te besturen. Kijk naar Rutte. Die kon daar uitstekend mee omgaan, met al die retorische trucjes en dat eeuwige weglachen en relativeren waar VVD'ers bekend om staan, maar zie wat een schade er onder hem is aangericht. De lijst is te lang. Dus nee. Het incasseren van Wilders' beledigingen bewijst helemaal niets. Integendeel. Een empathisch, emotioneel mens als Timmermans die er kwetsbaar en eerlijk op reageert, die het niet onberoerd laat, maar zich er ook niet door van zijn stuk laat brengen. Die toont geen zwakte, maar juist een teken van KRACHT.

MarcusLucas
MarcusLucas20 nov. 2023 - 11:08

Tuurlijk kan je zeggen: dit is framing. Maar het is de waarheid. Het is een feit dat Wilders een pestkop, een bully is. Zo is hij.

2 Reacties
Pedas
Pedas20 nov. 2023 - 12:44

En wat vond je ervan dat Wilders de peroxide partij werd genoemd (ik kan hiervoor wel voorbeelden aandragen)

Push the sky away
Push the sky away20 nov. 2023 - 17:29

@Pedas [ En wat vond je ervan dat Wilders de peroxide partij werd genoemd ] ? Als hij genetische aanleg zou hebben voor peroxidehaar, dan zou je misschien een punt hebben. Maar nee.

Cave Canem
Cave Canem20 nov. 2023 - 11:02

Overtrokken reactie op een zijdelingse als kwinkslag bedoelde mispeer. Hij gniffelt om al die azijnzure reacties, die ook nog eens electoraal voordeel opleveren.

Smitke
Smitke20 nov. 2023 - 7:59

Overdreven gedoe allemaal , zoiets kun je verwachten in zo`n programma .

Pedas
Pedas20 nov. 2023 - 7:41

In mijn visie allemaal selectieve verontwaardiging. Toen baudet in de kamer de maanlanding ontkende, zei Wilders “volgens mij bent u al aardig op weg naar de maan” hahaha. Wilders werd door links de peroxide partij genoemd. Haha, flauw. Nu komt Wilders met een grap naar Timmermans, ha…hey wacht, nu kan het niet. Dan

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2023 - 16:23

Totaal onvergelijkbare kwesties. (Ook als je dat niet snapt, ga ik het niet uitleggen).

Panthera
Panthera20 nov. 2023 - 7:32

Lijkt mij overduidelijk waar zijn gevoel van afkeer tegen mensen met overgewicht vandaan komt. En dat hebben wij te danken aan een acteur die het ook normaal vond om op stadswachten in te gaan rijden. https://www.dumpert.nl/item/438501_505f2a15

Ben  Liberaal
Ben Liberaal19 nov. 2023 - 10:50

Timmermans had gewoon moeten reageren met: '' dat is een grap met een baard heer Wilders''... Het ijs was gebroken en het debat doorgegaan onder minder gestresste sfeer.

3 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski19 nov. 2023 - 16:10

Ja leg de schuld maar weer bij degene die beledigd wordt. Tjesus wat een domme opmerking zeg

BrotherV
BrotherV19 nov. 2023 - 18:51

Je zegt hier feitelijk dat het Timmermans was die iets fout deed. Je accepteert het gedrag van Wilders zonder het te becritiseren. Heel misselijk frame.

Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2023 - 16:20

Timmermans reageerde op een heel volwassen manier erop. (De puberale Wilders kan daar een puntje aan zuigen).

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai19 nov. 2023 - 10:30

Ach weet u deze nog ?????? https://www.youtube.com/watch?v=aA4jUU-ntHs

3 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 18:01

Ja, onvergetelijk. Alleen had het filmpje beter niet door de SP uitgebracht kunnen worden, maar door een flankerend instituut. Werkt beter. Nu zou het misschien wel weer kunnen. Timmermans is nu aanmerkelijk minder populair dan toen.

BrotherV
BrotherV19 nov. 2023 - 18:52

Ik snap de relatie niet.

Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2023 - 16:17

@ hansdetorenkraai: Dezelfde reactie als op Sententia hieronder. Dat spotje over Timmermans ter gelegenheid van de Europese verkiezingen heb ik dan ook (o.a. hier op Joop) scherp bekritiseerd en heb voorspeld dat het veel stemmen zou kosten. De SP verloor inderdaad haar twee zetels in het E.P. voorzitter Meyer heeft zich zelfs gedwongen gevoeld af te treden.

Erikbo
Erikbo19 nov. 2023 - 10:07

Was dit fout van Wilders. Ja natuurlijk. Maar laten we het niet groter maken dan dat het is. Hoe vaak wordt wilders wel niet belachelijk gemaakt om zijn haren

9 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer19 nov. 2023 - 16:50

@ Erikbo: Een "argument" van niks, natuurlijk. Een zelf gekozen haardracht kan niet gelijkgesteld worden aan fysieke kenmerken, waaraan je weinig of niets kunt doen. (Denk b.v. aan racistische en seksistische "grappen").

Erikbo
Erikbo19 nov. 2023 - 17:22

Olav "Een zelf gekozen haardracht kan niet gelijkgesteld worden aan fysieke kenmerken, waaraan je weinig of niets kunt doen. (Denk b.v. aan racistische en seksistische "grappen")." Wilders maakte geen opmerking richting Timmermans omtrent Ras of Sekse. Je gewicht kan je gewoon veranderen. Voor iemand als Timmermans is het grotendeels een keuze om overgewicht te hebben. Hij kan gezond eten kopen, een personal trainer pakken ect.. Los daarvan de opmerking van Wilders was volksvertegenwoordiger onwaardig.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai19 nov. 2023 - 18:15

@Olav Meijer 19 nov. 2023 - 17:50 In alle bescheidenheid geachte Erikbo aan je huidskleur of je sexule geaardheid kun je niets doen aan obesitas is veel te winnen lijkt me zo..

BrotherV
BrotherV19 nov. 2023 - 18:53

Wat doet Wilders wel goed?

Rene712
Rene71219 nov. 2023 - 19:06

@Olva Meijer "Een "argument" van niks, natuurlijk. Een zelf gekozen haardracht kan niet gelijkgesteld worden aan fysieke kenmerken, waaraan je weinig of niets kunt doen. (Denk b.v. aan racistische en seksistische "grappen")." Kom kom heer Meijer. U weet net zo goed als iedereen dat dhr FT een Bourgondische levensstijl erop nahoudt. En daarvan geniet. En dat is zijn goed recht. Ik doe hetzelfde en geniet daar dagelijks van. Het is een keuze met consequenties en die neem ik. Het is een keuze waarvan mijn omgeving wel wat vindt en dat mogen ze en daar hebben ze nog gelijk in ook. Net als het verven van je haar. Uw commentaren zijn doorgaans van een hoger niveau dan de bovenstaande.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 nov. 2023 - 7:23

Over het algemeen krijgen mensen met overgewicht levensstijl adviezen van hun huisarts. Het belang voor de volksgezondheid werd ook duidelijk tijdens de covid pandemie.

Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2023 - 15:59

@ Erik Bo: Niet voor niets formuleerde ik het zo: '"...waaraan je weinig of niets kunt doen." Veel zwaargewichten kunnen maar (heel) weinig doen aan hun probleem, en soms zelfs door erfelijke eigenschappen helemaal niet. Hoe dat precies bij Timmermans zit weten we niet.

Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2023 - 16:12

@ Renbe712: [U weet net zo goed als iedereen dat....] Dit klopt al niet. Ik matig mij niet aan op de hoogte te zijn van Timmermans' levensstijl. Bovendien weet ik dat heel wat mensen (anders dan jij) ernstige problemen hebben met hun overgewicht, en dat daaraan helemaal niet altijd, en zeker niet gemakkelijk, veel te doen is, omdat b.v. ook factoren als verslaving en erfelijkheid ene rol kunnen spelen. Hoe dat ook bij Timmermans zij, het is uiterst gevoelloos en ongemanierd om hiermee de spot te drijven.

Erikbo
Erikbo20 nov. 2023 - 17:54

Olav "(Denk b.v. aan racistische en seksistische "grappen")." Dit zijn je voorbeelden..... "en soms zelfs door erfelijke eigenschappen helemaal niet." Dit is maar in 0,0001% van de obesitas gevallen zo. En zelfs die mensen kunnen met gespecialiseerde hulp dit zeer goed onder controle houden.

Jonathan2
Jonathan219 nov. 2023 - 1:41

Volgens de racistische trollenfabriek op Joop is dit humor. Wat moet je leven dan treurig zijn als dit je humor is.

Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig18 nov. 2023 - 23:36

Dag Laten wij hopen dat de PVV, de neo-fascistische beweging van deze viezerik (Geert Wilders) niet het grootste blok (sorry ik kan het woord partij niet gebruiken gezien er slechts een lid is) zal worden a.s. woensdag. Behalve zijn ontzettend fanatieke PVV fanboys en fangirls, natuurlijk, ook hier op deze website, al een tijdje eigenlijk, met verschillende nicknames nota bene, vermoed ik, het grootste voordeel naar mijn mening is dat de rest van Nederland wil Geert Wilders gewoon uitkotsen vanwege zijn ontzettend enge denkbeelden en zijn talloze zeer schofferende uitspraken de laatste jaren. Ik hoop dat ze massaal strategisch gaan stemmen om de PVV zo klein mogelijk te houden a.s. woensdag. Alvast bedankt. Nederland zal geen Nederland meer blijven als Geert Wilders ooit aan de macht zal komen wat mij betreft. Good night and good luck✌

Prix
Prix18 nov. 2023 - 21:56

Het schofferen van andersdenkenden is voorbehouden aan populistisch rechts, zo meent het. Het liefst door onwelgevallige meningen bruusk onder te schoffelen. Gratuite, ad hominem, jijbakkend. Niet op feiten of argumenten. Zoals gewend bij misnoegd guurrrechts, uitsluitend middels drogredeneringen en valse argumentatie. Dergelijk fascistoïde domrechts mag dan schreeuwenderwijs aandacht opeisen; in een democratisch Kabinet zal het geen lang leven zijn beschoren, dankzij een adequaat opererende oppositie.

9 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 12:48

@Prix ------------------ Zeg Hannes Achterhout, het is al de derde of vierde keer dat je je hier een andere nickname aanmeet. Dat is duidelijk, gezien jouw taalgebruik en woordkeus ('andersdenkenden', alleen door jou gebruikt). Maar op woensdag kun je maar één keer stemmen, wat je ook probeert. Nou, misschien kun je je als zwarte piet verkleden, maar ik denk toch niet dat het dan lukt. Altijd lachen met jou.

Prix
Prix19 nov. 2023 - 15:04

Domrechts denkt immer slím te zijn door een pséudo te hebben ontmáskerd. Hoe ontluisterend kan men zich hier tentoonstellen, gelet op de triestige Ericfiguur die hier voor muilezel speelt ten gunste van de rechtse zaak. .

TheBigLebowski
TheBigLebowski19 nov. 2023 - 16:11

Niets aan deze waarheid toe te voegen

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 16:17

@Prix -------------------------- Met al die rare accentjes ontmasker jij je nog meer. Ik twijfelde nog een heel klein beetje, maar nu is het helemaal zeker. Wees sportief en verander niet steeds je nickname.

Olav Meijer
Olav Meijer19 nov. 2023 - 16:36

@ Beste "Prix": Jouw laatste reactie houdt geen ontkenning in van Erics constatering. Ik moet zeggen dat ik zelf al eerder het door hem uitgesproken vermoeden had, maar vind het verder prima.

LaBou
LaBou 19 nov. 2023 - 17:51

Er zijn er nog wel een paar die met de regelmaat van een klok van pseudoniem danwel account wisselen. En ieder keer vallen ze weer terug in oude onhebbelijkheden waarmee ze zich verraden. Old habbits die hard.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 nov. 2023 - 7:25

Habits of hobbits?

Prix
Prix20 nov. 2023 - 9:32

Donkaew. `k Weet niet waarover je het hébt. En waarom je je überhaupt zo druk maakt over iemands naam. Volgens mij ben jij zèlf operationeel onder meerdere nicknames.

JoopAsmawi
JoopAsmawi20 nov. 2023 - 12:26

Waren de nederlanders maar zo slim om dat te herkennen, maar met rechts commerciële TV zenders en overwegend rechtse dagbladen zijn we veranderd in een steeds rechtser wordend land. De voornamelijk linkse oppositiepartijen hebben ook niet die oppositie kunnen leveren die daar verandering in kon brengen en ik verwacht dat dat de komende 10 jaar ook niet.;

Phantom3
Phantom318 nov. 2023 - 21:50

Timmermans bewijst steeds vaker de verkeerde Spitzenkandidat te zijn voor Verenigd Links. Als je hier al door van slag bent, ben je niet geschikt als partijleider.

4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen18 nov. 2023 - 23:39

Hij is er niet door van slag?

badgast
badgast19 nov. 2023 - 8:25

Tja, voor een spook valt het natuurlijk niet mee om te lezen wat er staat. Timmermans kan het wel hebben. Maar dat verandert niet dat Wilders blijkbaar geen inhoudelijk argument heeft.

Vuurrood
Vuurrood19 nov. 2023 - 9:08

Deze reactie is verwijderd

MarcusLucas
MarcusLucas20 nov. 2023 - 11:20

Drogredenering. Slaat nergens op. Je hebt het mis. De capaciteit om scheldpartijen, jij-bakken en beledigingen van Wilders of GeenStijl-trollen te incasseren zegt niets over iemands kwaliteiten om het land goed te besturen. Kijk bijv. naar Rutte. Die kon daar uitstekend mee omgaan, maar zie wat een schade er onder hem is aangericht. De lijst is te lang om hier toe te voegen. Nee. Dat "bewijst" dus helemaal niets, Phantom3. Integendeel, zou ik zeggen. Een empathisch, emotioneel mens als Timmermans, die het niet onberoerd laat, maar zich er ook niet door van zijn stuk laat brengen. Dat is juist een teken van kracht, en niet van zwakte.

Pedas
Pedas18 nov. 2023 - 21:24

Wilders is gewoon scherp en adrem. Toen baudet in de tweede kamer zijn twijfels begon te uiten over de maanlanding, zei Wilders “volgens mij bent u al aardig op weg naar de maan”. Iedereen in de tweede kamer lachen. Want over rechts een grap maken, prima. De grap dat Timmermans kon eisen totdat hij een ons woog en dat dat wel even kon duren, vind ik van dezelfde genre als de grap over terry.

2 Reacties
LaBou
LaBou 19 nov. 2023 - 11:10

En dan zijn er nog 10 rechtse trollen ook die hier een duimpje aangeven.

Olav Meijer
Olav Meijer19 nov. 2023 - 16:27

@ Pedas: Het heeft niets met "links" of "rechts" te maken. Die grap van Wilders gaat niet over uiterlijk, waaraan je weinig of niets kunt doen. En daarin zit het grensoverschrijdende karakter, zoals ook bij b.v. racistische en seksistische grappen het geval is.

Ben  Liberaal
Ben Liberaal18 nov. 2023 - 18:34

Linkse humoristen / cabaratiers: zgn harde grappen en vaak luidkeels -(Freek DJ, Pannekoek) Rechtse h / c : over de bloemetjes en bijtjes (Sonneveld, Hermans, Youp) Nu weer blijkt dat Links eigenlijk niet om te lachen is en Rechts om te gillen.

1 Reactie
LaBou
LaBou 18 nov. 2023 - 21:33

Inderdaad, links is serieus en rechts hilarisch dom. Dat heeft ben goed gezien. overigens stond dit 10 jaar geleden nog op joop: [Waar zijn de rechtse cabaretiers, verzuchtte journalist Joost Niemöller op Radio 1. Niemöller die als professioneel voornemen voor 2012 uitsprak om meer feitelijk te zijn in plaats van lekker in de bek liggende maar niet kloppende statements te maken, verlangde na een overdosis van ‘linkse’ cabaretiers als Youp van ‘t Hek, Dolf Jansen, Claudia de Breij, Freek de Jonge tijdens de feestdagen, naar een ander geluid. ]

Rene712
Rene71218 nov. 2023 - 18:27

Ik vind het nogal overtrokken om aan één klein grapje, in een bijzin van een opmerking, een artikel te wijden op dit platform en van een mug een olifant te maken. Het was ook nog eens een leuk grapje. Als Wilders bijvoorbeeld had gezegd tegen FT: ik wordt bij de kapper nog sneller geholpen dan aan een loket van de overheid (oid) dan had FT waarschijnlijk gezegd: nou dat kan bij u een wel lang duren dan. Gewoon gevat. Maar goed, ik heb het partijprogramma van de PVV niet gelezen maar ik maak uit dit artikel op dat de PVV nu in de plannen heeft staan om Obesitas hard en grondig aan te gaan pakken? Lijkt me een prima plan, zeker ook voor mezelf met een BMI van > 25 en waarschijnlijk hoger dan dat van Frans Timmermans. Ik voel mij door de opmerking van Wilders overigens geenszins aangesproken.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 17:39

Gaan we nu verrast doen? En verbaast? Dit is dus Wilders. Een zeer onfatsoenlijke man met een verschrikkelijk gedachtengoed. Waarom zijn mensen hier nog verrast over? De PVV kiezer heeft geen enkel fatsoen. Geen enkele normen en waarden. Nederland heeft Wilders geknuffeld als een lieve golden Retriever terwijl hij een valse Duitse herder is. Ik heb geen woorden voor al die mensen in de comments die Wilders nog verdedigen. Totaal beschamend. Deze commentsectie is al kapot gemaakt door ultra rechts. Na 22 november ook het land. Of het nu VVD of PVV wordt. Op 22 november lachen deze politieke hooligans normaal Nederland uit. Terwijl als ze een normaal moreel kompas hebben zich dood moeten schamen. In de comments keuren mensen pesten goed. Wilders is een pestkop. Wie zijn die 1,5 miljoen mensen die op een pestkop stemmen? Hebben ze kinderen? Mijn stem gaat naar de Verenigd Links op 22 november. En wat schaam ik me toch dood voor dit land. Dit land van SBS 6 en Wilders. Wat een verrot land. Dan maar zuur en een verliezer. De reacties hieronder zijn totaal beschamend. Van velen hier

6 Reacties
Dr. Sabelholz
Dr. Sabelholz18 nov. 2023 - 17:55

Deze reactie is verwijderd

Pedas
Pedas18 nov. 2023 - 18:11

Wilders werd door links de peroxide partij genoemd. Niemand vond dat onfatsoenlijk.

De gewone nederlander
De gewone nederlander18 nov. 2023 - 19:25

Deze reactie is verwijderd

badgast
badgast19 nov. 2023 - 8:30

@pedas: door wie dan? Het feit dat Wilders zijn haar bleekt is niet gruwelijk. De haat die hij zaait wel.

TheBigLebowski
TheBigLebowski19 nov. 2023 - 16:13

het is ook een zeer onfatsoenlijke man, ook in de prive sfeer. Een hork

BrotherV
BrotherV19 nov. 2023 - 18:56

Deze reactie is verwijderd

De gewone nederlander
De gewone nederlander18 nov. 2023 - 17:39

De grap heeft hem electoraal in ieder geval geen kwaad gedaan. Hij staat in de laatste peiling van Maurice de Hond op een gedeelde eerste plaats. Samen met de VVD op 26 zetels. Wetende dat Wilders meestal te laag gepeild wordt maakt hij serieus een kans om de grootste te worden. Als Wilders slim is gaat hij nog meer grappen maken...

4 Reacties
Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 20:53

https://www.google.com/search?q=Peiling+16+maart+de+hond+&sca_esv=583659685&rlz=1C5CHFA_enNL913NL913&ei=_iJZZYDDMoiMi-gPvbqx0AU&ved=0ahUKEwiAuvPxtc6CAxUIxgIHHT1dDFoQ4dUDCBA&uact=5&oq=Peiling+16+maart+de+hond+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGVBlaWxpbmcgMTYgbWFhcnQgZGUgaG9uZCAyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGKABSO4gUJQIWOAfcAN4AJABAJgBaqABmQ2qAQQyNC4yuAEDyAEA-AEBwgIQEAAYgAQYigUYsQMYgwEYQ8ICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIKEAAYgAQYigUYQ8ICCxAuGIAEGLEDGIMBwgIOEAAYgAQYigUYsQMYgwHCAhAQLhiABBiKBRjHARjRAxhDwgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEY0QPCAg4QLhiABBiKBRixAxiDAcICBBAAGAPCAgUQABiABMICBhAAGBYYHsICBBAhGBXCAgcQIRigARgK4gMEGAAgQeIDBRIBMSBAiAYB&sclient=gws-wiz-serp#vhid=FlZ3TpMrnaVulM&vssid=l&ip=1 24 zetels in 2021 volgens de Hond. Het werden er 17. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2017/Peilingen De Hond voorspelde in 2017 24 zetels voor de PVV. Ga je deze sprookjes/leugens en totale misinformatie nog rechtzetten? En ook nog excuses aanbieden dat je zo'n reactie naar mij stuurt die zelfs door Joop verwijderd moet worden. Je vertelt klinkklare nonsens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2012/Peilingen 18 zou de PVV er krijgen. Het waren er 15. Zet dit totale fake news gewoon recht. Je zit er 100% naast. Vooral de Hond schat sinds 2012 elke keer de PVV veel te hoog in.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 20:55

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamerverkiezingen_2021/Peilingen Dit was een wat betere link. Ook hier zit je dus onwaarheden te verkondigen. Ga je dat nu ook gewoon toegeven? En met je de mensen die likes geven aan een bericht wat dus compleet, maar dan ook compleet onjuist is.

LaBou
LaBou 18 nov. 2023 - 21:35

@Sonic: je kunt een url inkorten. Dan wordt jouw enorme lap tekst dit: https://tinyurl.com/3jnkfe49

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 1:42

@Allen: -------------------- MdH is een beetje een commerciële sensatiepeiler. Als er een enigszins opmerkelijke verschuiving is in de kiezersvoorkeuren, dan peilt hij steevast te hoog. PVV stond bij hem eens op 42, de ouderenpartij op 20, de SP op 37. Dat was in alle gevallen gewoon te veel. Wel zijn de definitieve uitslagen voor de PVV vaak beter dan uit de exitpolls zouden blijken. Veel mensen zeggen bij de exitpolls D66 te hebben gestemd (daar kom je altijd mee weg), maar kleurden in werkelijkheid het vakje bij Wilders rood. Zo kwam Kaag uit op 28, het werden er 24. Toch een verschil. PVV kwam iets hoger uit, zo'n 2-3, als ik mij goed herinner.

Marcus A.2
Marcus A.218 nov. 2023 - 16:00

De combinatie sociaal links, wachtgeld en overgewicht komt niet zo heel sterk over. Ik kan wel begrijpen dat opponenten daar gebruik van maken.

1 Reactie
Rutger Groot
Rutger Groot19 nov. 2023 - 6:59

En de traditionele PvdA kiezer ziet ook wel dst Timmermans de belichaming is van een salonsocialist. Wilders maakt daar handig gebruik van. Zelfs Klaver had het beter gedaan.

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2023 - 14:34

Zei Wilders niet iets van “ dan kunnen we wachten dat je een ons weegt en in jouw geval gaat dat wel even duren .” Hoe hij dat zo rap ergens vandaan haalt, Wilders vind ik echt een ongelooflijke zakkenwasser maar soms zoals in dit geval krijgt hij de lach in mijn mond. Waar haalt hij het vandaan. En wat Timmermans zegt, niks van aantrekken je weet wie het zegt. Ik heb ook weleens een periode overgewicht gehad en vond dat de mensen die mij erop aanspraken , gelijk hadden, net als roken , het hoeft niet en met wat doorzettingsvermogen kun je het eenvoudig veranderen. Dat Wilders het nu op dikke mensen heeft voorzien geloof ik niet , hij bashte Timmermans persoonlijk.

8 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 16:10

@ Thuiszitter: [...met wat doorzettingsvermogen kun jehet eenvoudig veranderen].

Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 16:14

(Vervolg) Dat geldt niet voor iedereen. Dit suggereert weer alsof het helemaal alleen aan jezelf is te wijten. Ook erfelijke factoren spelen b.v. mee. Ik weet dat het voor sommigen een levenslange worsteling is. (Overigens heb ik zelf dit probleem niet).

Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 16:15

Hoe dan ook is pestgedrag ook hierover uiterst verwerpelijk.

LaBou
LaBou 18 nov. 2023 - 17:18

"Wilders vind ik echt een ongelooflijke zakkenwasser maar soms zoals in dit geval krijgt hij de lach in mijn mond. Waar haalt hij het vandaan." Je vindt hem leuk omdat een ander betreft die je toch al niet zo ziet zitten. Als het iemand betreft uit je eigen omgeving wordt het al minder leuk en als je zelf het slachtoffer bent realiseer je je pas dat het gewoon een rotopmerking is. Nou nog even het muntje laten vallen en dan ben je er.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 17:40

Keur gewoon dit soort pesten af. Hoe moeilijk is om het pesten af te keuren? En vooral als het Wilders betreft

GerritJitze
GerritJitze18 nov. 2023 - 19:31

Toevallig heb ik de uitzending gezien en vond de opmerking ad rem en humoristisch. Had absoluut niets met pesten te maken. Als je van een Bourgondisch leven houdt en vervolgens te weinig beweegt loop je uiteraard kans in gewicht toe te nemen. De genoemde Johan Derksen kan hierover meepraten. Jaren geleden had hij een gigantisch overgewicht als gevolg van overmatig snacken 's avonds bij de benzinepomp. Ik vind dat hier wel erg overdreven gevoelig wordt gereageerd. Waar hebben we het nu uiteindelijk over!

LaBou
LaBou 18 nov. 2023 - 21:38

" Ik vind dat hier wel erg overdreven gevoelig wordt gereageerd. Waar hebben we het nu uiteindelijk over!" Over goedpraten van wat in gewoon Nederlands pestgedrag heet. Iets waar mensen soms levenslang last van kunnen ondervinden. Blijkbaar denkt deze reageerder: "als het mij niet oberkomt maar iemand die ik eigenlijk niet moet vind ik het prachtig".

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 12:59

@Olav Meijer: Ook erfelijke factoren spelen b.v. mee. Ik weet dat het voor sommigen een levenslange worsteling is. ----------------------- Aan Timmermans zie je gewoon dat hij een grote vleeseter is. Vegetariërs zijn haast altijd slank en soms zelf mager, over veganisten heb ik het dan nog niet eens. Mijn vader was overtuigd en principieel vegetariër van zijn derde tot zijn dood (97). Hij is altijd slank gebleven. Timmermans' postuur hoort, nogmaals, bij een grote vleeseter.

De gewone nederlander
De gewone nederlander18 nov. 2023 - 14:32

Wilders wordt voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar als hij een grap maakt over het postuur van Timmermans, waar heel veel mensen om hebben gelachen, gaat hij te ver.... Timmermans vergelijkt zichzelf met een gehaktbal. Dus kennelijk heeft hij wel zelfspot. Maar ja deze grap komt van Wilders....

4 Reacties
Vuurrood
Vuurrood18 nov. 2023 - 15:08

Men hoeft van een racistische extreem rechtse malloot niets te pikken. Zelfs geen "grappig" bedoelde sneer!

De gewone nederlander
De gewone nederlander18 nov. 2023 - 19:29

@vuurrood Men hoeft van een racistische extreem rechtse malloot niets te pikken. Zelfs geen "grappig" bedoelde sneer! Volledig mee eens, maar van iemand, zoals de heer Wilders, is het natuurlijk wel leuk en kan ik het in ieder geval prima hebben.

Rene712
Rene71218 nov. 2023 - 20:57

@Vuurrood "Men hoeft van een racistische extreem rechtse malloot niets te pikken. Zelfs geen "grappig" bedoelde sneer!" Zo zo, u noemt in één zin de heer Wilders racistisch, extreem en een malloot en geeft ook nog uw persoonlijke mening daarbij. Daar is het grapje van Wilders in een bijzin in een opmerking nog maar een futiliteit bij. Maar ik begrijp uit uw opmerking dat er qua humor en wat er gezegd mag worden voor rechts Nederland voor u wezenlijk andere normen gelden dan voor links Nederland? Helder.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 22:09

Ik heb Wilders nog nooit voor van alles en nog wat uitgemaakt. Geen enkel links persoon. Het is allemaal een realiteit en een werkelijkheid die wereldvreemde PVV'ers niet kunnen accepteren. En dat is het probleem. Het beeld wat u en vele met u van Wilders( ook van Omtzigt en van der Plas ) hebben is een totaal onrealistisch en foutief beeld. Als mensen je dan confronteren met dat beeld, reageren PVV aanhangers meteen agressief. Maar dat is hun eigen zwakte. Als Klaver dit over van der Plas had gezegd, had je op de barricade gestaan. Niemand kan mij duidelijk maken waarom Wilders een goede debater is. Waarom zijn programma haalbaar is en niet strijdig is met de grondwet. Niemand kan echt aangegeven met welke partijen de PVV dan dat "rechtse" kabinet moet gaan vormen. NSC wil immers niet. Niemand spreekt dat patroon van "rechtse" falende partijen tegen. Want het valt niet tegen te spreken. De hele campagne moet het over de inhoud gaan. Deze "grap" van Wilders valt klaarblijkelijk onder "inhoud". Weer wat geleerd.

hamar2
hamar218 nov. 2023 - 14:24

Ja links en humor is vaak geen goede combinatie.

4 Reacties
Vuurrood
Vuurrood18 nov. 2023 - 15:08

Rechts en fatsoen is daarentegen een onbestaanbare combinatie.

LaBou
LaBou 18 nov. 2023 - 17:20

Dan ben jij dus niet links. Overigens heb je ook nog eens geen gevoel humor. Wel voor pesten, dat dan weer wel.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 17:44

Gewoon zeer onsmakelijk en van elk fatsoen gespeend. Als links dit over van der Plas had gezegd, werd er schande van gesproken. En dan was het terecht geweest. Dit had Jesse Klaver eens over van der Plas moeten zeggen. Dan hadden er 500+ reacties gestaan. En Klaver was volledig terecht de grond ingetrapt. Kom op zeg. Gewoon beneden peil. Om het minste of geringste loopt fout rechts te klagen over "demonisering" van Wilders en over een inhoudelijke campagne. Dit is niet inhoudelijk, maar gewoon extreem vunzig.

Gentleman
Gentleman18 nov. 2023 - 17:57

Nee dan is vrolijk rechtse humor veel beter, armoede, voedselbanken, daklozen, onbetaalbare zorg en energie, volkshuisvesting kapot, schuldenproblematiek, openbaar vervoer kapot, hoge belastingen, lage lonen en uitkeringen, dat is nog eens lachen.

Sententia
Sententia18 nov. 2023 - 14:19

Het heeft niks te maken met het pesten van mensen met overgewicht of een nieuwe groep zondebokken, want Wilders zegt zoiets alléén maar tegen Timmermans. Wilders grap is bedoeld om het beeld te bevestigen van Timmermans als volgevreten carrièrepoliticus, die vooral goed voor zichzelf zorgt, maar niks om de stemmers geeft. De SP heeft ook eens zoiets gedaan met een satirisch spotje over Timmermans.

4 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot18 nov. 2023 - 15:07

Oh ja dat is waar ook! Niet heel aardig maar een heel geestig filmpje dat met zeer vooruitziende blik door de SP is gemaakt. Hans Brusselmans https://youtu.be/aA4jUU-ntHs?feature=shared

Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 16:20

@ Sententia: Dat spotje over Timmermans ter gelegenheid van de Europese verkiezingen heb ik dan ook (o.a. hier op Joop) scherp bekritiseerd en heb voorspeld dat het veel stemmen zou kosten. De SP verloor inderdaad haar twee zetels in het E.P. voorzitter Meyer heeft zich zelfs gedwongen gevoeld af te treden.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 22:13

Hoe kun je voor zoveel onzin 23 likes krijgen? Wat is er hier in vredesnaam aan de hand? Wilders valt Timmermans aan omdat de haat van Wilders tegen Timmermans allang terug gaat. Wilders en de PVV walgen van Timmermans. En net als met Kaag is dat gewoon persoonlijk. Het heeft nies te maken met de carriere politicus( al dan niet volgevreten) die Timmermans zou zijn. En uit welke duim zuigt u dit? Slaat nergens op

EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 1:52

@Rutger --------------------- Ik vond het filmpje ook wel leuk, maar verkeerd getimed. Timmermans was toen, voor de Europese verkiezingen, nog razend populair en dan werkt het averechts. Nu zou het wel kunnen. Timmermans is zijn populariteit grotendeels kwijt, het Timmermanseffect is vrijwel voorbij. Wel blijft overeind staan dat je als partij beter van je eigen kracht kunt uitgaan, in plaats van de tegenstander te bespotten. Dus ik ben wat dubbel over het betreffende filmpje. Wel leuk, maar het had niet door de SP gemaakt moeten worden.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans18 nov. 2023 - 14:18

Dus we krijgen een Rechts Idioterie Front die net als in Rusland en Amerika met hun verzonnen problemen iedereen het leven zuur gaan maken. Ik zou iedereen aanraden, voor de veiligheid in het land, om gezellig links door het midden te gaan want anders krijgen we meer onnodige toestanden gevolgd door bedreiging en geweld. Het moet zachter, niet harder.

Pedas
Pedas18 nov. 2023 - 14:09

Ach, wilders werd vroeger de peroxide partij genoemd. Vond iedereen dat hairshaming? https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/paars-peroxide-of-pragmatisch Los of het kan, is Timmermans nu denk ik leider af. Mensen voelen zich eerder geroepen om voor hem op de bres te komen. Timmermans is nu in campagne tijd aan het uitleggen hoe hij als man worstelt met zijn gewicht.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 16:24

Welnee, de reactie van Timmermans was juist heel volwassen, in tegenstelling tot de de puberteit niet ontgroeide Wilders.

Jan Wijn
Jan Wijn18 nov. 2023 - 13:30

Enige decennia geleden was ik als fotograaf aanwezig tijdens een ouderenprotest in het PSV-stadion. Onder diverse politieke kopstukken was Erica Terpstra een van de echte liberalen van de VVD die als een van de weinige met de oudjes in discussie ging maar ze had hen weinig te bieden, wat later een versterking betekende van de prille ouderen partijen. Een journalist ik weet niet meer van welk dagblad stootte mij aan met weinig subtiele opmerkingen over de omvang van Erika Terpstra die vlak voor ons stond. Ik zei tegen hem dat een zelf respecterende journalist het beter kan hebben over wat mevrouw Terpstra hier te melden heeft in plaats over haar uiterlijk. Het ouderen protest betekende het naderende einde van de toen nog grote CDA.

Farmer3.0
Farmer3.018 nov. 2023 - 13:22

Inderdaad een beetje kinderachtig van Wilders. Wilders is een sterk debater. Timmermans niet, moet ook uitkijken dat hij zich in het debat niet gaat overschreeuwen. Omtzigt pakte de rol van een inhoudelijk sterke politicus. De verwachting was dat Timmermans deze ging pakken, tja...

1 Reactie
Vuurrood
Vuurrood18 nov. 2023 - 15:12

Wilders een sterk debater? Met al 25 jaar dezelfde racistische haat boodschap? Wilders is gewoon een horkerige vlegel die al 25 jaar met dezelfde boodschap zijn zakken vult en zijn achterban minzaam glimlachend bedankt voor hun steun bij die bezigheden!

Fietsemaker
Fietsemaker18 nov. 2023 - 13:09

Deze reactie is verwijderd

Pedas
Pedas18 nov. 2023 - 12:42

Ik was ook dik. De grootste motivatie om af te vallen haalde ik uit de nare opmerkingen. Het was nooit gelukt als niemand er iets over zou zeggen. Dat betekent niet dat je continue nare opmerkingen moet maken, maar ik haalde mijn motivatie uit of een toe een nare opmerking te krijgen. Dat wilde ik niet meer, en ik zou daar zelf voor zorgen.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew19 nov. 2023 - 2:08

@Pedas --------------------------- Dat klopt. Dik zijn is slecht voor je imago en soms is het inderdaad beter als er wat van gezegd wordt, al klinkt het niet aardig. Na enkele opmerkingen besloot ik te gaan afvallen en ik ging van 100 naar 80 kilo. (Inmiddels is het weer een beetje de andere kant op.) Dik zijn, vooral als het duidelijk is dat je er wat aan kunt doen, is gewoon slecht voor je imago. Timmermans kán afvallen als hij dat zou willen, hij heeft er duidelijk wel het postuur voor. Als ik in zijn schoenen had gestaan en mp had willen worden, had ik er serieus werk van gemaakt. Je moet wat over hebben voor je carrière en Timmermans heeft hier duidelijk lak aan gehad. Ik vind de boodschap ook belangrijker hoor, maar als je veel mensen wilt aanspreken, speelt imago een grote rol. Als kind werd ik overigens steevast 'Biafra' genoemd, omdat ik zo mager was. Vond ik vervelend, want ik kon er niks aan doen. Onderwijzers vonden het allemaal wel grappig, ze deden er niks tegen. Had ik me vol moeten vreten met snoep?

Rutger Groot
Rutger Groot18 nov. 2023 - 12:13

Onbetamelijk van Wilders, Timmermans reageerde gevat en met een lach. De PvdAGL spindoctors hadden dit kunnen verwachten: Wilders is een sterke, maar fileine debater. Nu is Timmermans het slachtoffer, en dat past niet bij een leider.

1 Reactie
Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 17:46

Als Wilders premier wil worden is dit natuurlijk kleuter gedrag en zeer onfatsoenlijk. Wilders is een walgelijk en onfatsoenlijk mens. En dit alleen al zou hem moeten diskwalificeren voor een premierschap. Een premier handelt niet zo. Geen idee waarom dat een discutabele stelling zou zijn

Pindaklaas
Pindaklaas18 nov. 2023 - 12:10

Misselijk ook om over iemands voorkomen te beginnen maar dat toont de zwakte van Wilders en de zwijgende Omtzigt en Yesilgöz. Het toont feitelijk hun eigen onzekerheid over zichzelf. Alleen zelfverzekerde mensen jennen anderen niet vanwege hun uiterlijk/voorkomen. Ik hoop dat alle mensen met overgewicht op Timmermans gaan stemmen. Overigens, dan moet Omtzigt dat ook doen want ook hij is wat zwaar aan de buik.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew18 nov. 2023 - 13:36

Moet Omtzigt ook op Timmermans gaan stemmen?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa18 nov. 2023 - 12:05

om mee te kunnen doen met Dilan Yesilgöz in een ultrarechtse coalitie. Het zou gewoon een nieuwe VVD orde worden. Rutte politiek, maar dan uitgevoerd door een vrouw en niet door een man. Wilders zou meebewegen

Jan Wijn
Jan Wijn18 nov. 2023 - 12:04

Magere Hein: Frans Derksen. https://staantribune.nl/themas-en-verhalen/spraakmakende-johan-derksen-70-jaar/

Backtobasics
Backtobasics18 nov. 2023 - 12:01

Mensen jarenlang kinderachtige en weinig verheffende programmas ( want dat is schadelijk) op tv, internet en radio door de strot duwen werpt zijn vruchten af. Schoolpleinachtige pest toestanden in politieke debatten zijn aan de orde van de dag. Kinderachtigheid, lompheid en narcisme zijn tegenwoordig kenmerkend voor veel belangrijke personen in politiek en bedrijfsleven, terwijl de meer genuanceerden aan het kortste eind trekken.

pahan
pahan18 nov. 2023 - 11:59

En de opmerking naar de vrouw die de tandarts niet kon betalen kan wel door de beugel? Klassejustitie.

Jan Wijn
Jan Wijn18 nov. 2023 - 11:53

Daar de opmerking over vetzucht een kleinzieligheid is van deze beroepshater vertoonde Wilders een tiental jaren geleden ook ernstig overgewicht waarna hij een vermageringskuur aanging. Dat kun je nu nog aan zijn geplooide huid zien zoals je dat bij iedereen ziet die een vermageringskuur aangingen. Mensen met overgewicht zijn even waardevol als zij met evengewicht of ondergewicht. Het blijft een zwakheid om politieke tegenstanders te bestrijden over het uiterlijk wat bij hem als een boemerang terug zal keren.

itsme3
itsme318 nov. 2023 - 11:53

Deze reactie is verwijderd

Prix
Prix18 nov. 2023 - 11:52

Als iemand ter linkerzijde zulks over mevrouw van der Plas had gezegd, in debat, zou het een nationaal schandaal zijn geworden.

Joop  den Uil
Joop den Uil18 nov. 2023 - 11:50

Roken, Overgewicht, Drugs, Vet, Suiker, Zout .... het kan niet genoeg gezegd worden -vooral aan de jeugd- hoe belangrijk gezond eten en leven is , ook voor de kwaliteit van leven. Daar is de overheid zich van bewust en geeft voorlichting en eventueel -vergoede - hulp. Ik kan dat alleen maar toejuichen en ondersteunen, oa door goed voorbeeld.

1 Reactie
linksert
linksert18 nov. 2023 - 13:07

Totaal ander onderwerp.

Willem D2
Willem D218 nov. 2023 - 11:47

Maak van een scheet geen donderslag

Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig18 nov. 2023 - 11:39

Dag Gebaseerd op de peilingen kan Geert Wilders (misschien) nog altijd 20 zetels krijgen. Dat zoveel Nederlanders alsnog op deze viezerik willen stemmen, dat snap ik echt niet. Iemand zoals Geert Wilders die de vrijheid van godsdienst niet wil respecteren of accepteren, in een hoogontwikkeld land zoals Nederland nota bene, de hele wereld zal Nederland uitlachen als de racistische en discriminerende PVV in de volgende regering zal komen. Hoe kan Dilan Yeşilgöz denken om (misschien) wel met de PVV samen te werken na 22 november? Het zal ontzettend fijn zijn als de PVV juist wordt gehalveerd op 22 november naar mijn mening. Fijne dag✌

1 Reactie
CarolusMartellus
CarolusMartellus18 nov. 2023 - 17:04

Peiling van de Hond geeft PVV 26 zetels, gelijk aan VVD. Peilingen zeggen niks, we gaan het woensdag wel zien. Maar halvering PVV is wensdenken.

Olav Meijer
Olav Meijer18 nov. 2023 - 11:28

@ JoepJos: Serieuze voorlichting, informatie en dialoog zijn natuurlijk ook op dit gebied nuttig. Maar daarmee heeft dit laaghartige gedrag van Wilders, Guinee, Derksen en soortgenoten natuurlijk niets te maken.

hamar2
hamar218 nov. 2023 - 11:28

Mensen, please hij maakte een grapje. Als dat al onbeschoft is vraag ik me af hoe ik de kwalificaties die ik hier soms lees aan mijn adres (fascist ed) moet interpreteren. Beetje ruggengraat kweken aub.

3 Reacties
Volrin
Volrin18 nov. 2023 - 12:47

Iemands uiterlijk op een negatieve manier uitbuiten voor humor is niet grappig. En zoals in het artikel wordt vermeld, onnodig kwetsend.

Hann63
Hann6318 nov. 2023 - 16:29

Links heeft weinig humor. Kom op zeg, als ik zo moest leven had ik er allang een eind aan gemaakt. Het is een woordgrapje

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 22:16

Wie noemt jou hier een fascist? Zelfs ik doe dat niet . En het is gewoon onfatsoenlijk, onbeschoft en ongemanierd. Je valt politici aan op de inhoud van de voorstellen. En niet op het gewicht. Wat valt daar niet aan te begrijpen? Het is gewoon onder de gordel.

Ben  Liberaal
Ben Liberaal18 nov. 2023 - 11:26

ach kom ... nog zaken van slands belang ? of is dit een teken van 2 marginale partijen die nog even in de spotlights willen? nog een kleine week en uiteindelijk kabinet zal cruciaal zijn voor welzijn van velen. ook gezondheid.

johnnydoe
johnnydoe18 nov. 2023 - 11:01

Als Timmermans op dit punt in bescherming moet worden genomen twijfel ik of hij het aan kan premier van dit land te zijn.

10 Reacties
linksert
linksert18 nov. 2023 - 11:54

Misschien moet je het artikel even lezen.

Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig18 nov. 2023 - 11:55

Dag johnnydoe In vergelijking met al die andere lijsttrekkers (bij elkaar zelfs wat mij betreft), heeft Frans Timmermans juist de beste papieren met zijn nogal indrukwekkende cv en staat van dienst binnen en buiten Nederland. Zijn plan om het aantal Nederlanders onder de armoedegrens te proberen te halveren binnen een regeringsperiode, dat vind ik zelfs ontroerend. Tegenover hem, bij Op1 gisteravond, lijkt Pieter Omtzigt een soort wolf in schaapskleren die alleen zeer vage beloftes heeft gemaakt tot nu toe. Is wat Pieter Omtzigt aan het doen is tot nu toe niet gewoon puur populisme, blijkbaar om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen op 22 november? Good luck Frans Timmermans✌ Fijne dag.

Palipka
Palipka18 nov. 2023 - 12:00

En een pestkop als premier is beter? Kwetsbaarheid is krachtig omdat het de menselijkheid en empathie intact laat. Al die zogenaamde krachtige leiders? Die begaan genocides en zijn destructief. Wat mij betreft heb ik de buik vol van zogenaamd krachtige, emotieloze, empathieloze, visieloze, leugenachtige leiders. Hebben we al 13 jaar de gevolgen van gezien. En alle oorlogen om ons heen? Krachtige leiders. Wat mij betreft zijn dit gewetenloze psychopaten en geen leiders. Basta.

TinoZ
TinoZ18 nov. 2023 - 12:02

Het gaat er niet om dat het slachtoffer in bescherming genomen moet worden; Timmermans laat zien dat hij er prima mee om kan gaan. Het gaat er om dat de aanstichter wordt aangesproken op grensoverschreidend gedrag.

Pindaklaas
Pindaklaas18 nov. 2023 - 12:13

Timmermans hoeft niet in bescherming genomen te worden. Die is wel wat gewend. Het gaat hier over het gedrag van Wilders, gevolgd door zwijgende politici Omtzigt en Yesilgöz. Politici (of managers en bazen) die alleen aan de macht kunnen komen door af te geven op anderen, anderen beledigen of anderen gebruiken voor eigengewin, dat is het werkelijke probleem. Politici behoren een voorbeeld te geven naar de samenleving, maar blijkbaar hebben we in Nederland te maken met verloedring van de verloedering.

MoreBobVylan
MoreBobVylan18 nov. 2023 - 12:18

Niet het asociale gedrag afwijzen, maar de boel omkeren naar het mikpunt van de pesters. Staat u netjes.

Vuurrood
Vuurrood18 nov. 2023 - 12:23

Zeg datzelfde maar tegen de buikspreekpop van de VVD!

hgroen2
hgroen218 nov. 2023 - 12:29

Het is precies andersom. De andere lijsttrekkers hebben juist laten zien dat ze ongeschikt zijn als premier kandidaat. Timmermans reactie was de juiste.

Volrin
Volrin18 nov. 2023 - 12:47

Als u niet op de inhoud van het artikel kan reageren, vraag ik me af wat u zoekt op deze pagina.

Sonic2
Sonic218 nov. 2023 - 22:19

@ Johnnydoe Het hele punt is dat je van ultra rechts hier geen mening over mag hebben, voordat u verzint dat het zoiets is als in bescherming genomen moeten worden .De aanval van de zeer onfatsoenlijke Wilders is smakeloos en niet op de inhoud, maar op het gewicht. Timmermans heeft daar een mening over en elk normaal en fatsoenlijk mens heeft dat. Alleen als je ultra en extreem rechts bent praat je dit goed. Wat valt er aan goed te praten? Niets. Gewoon niets. Val Timmermans aan op zijn voorstellen en niet op zijn gewicht. Gewoon smakeloos

Palipka
Palipka18 nov. 2023 - 11:00

Dat de debatleiders niet ingrijpen is tekenend voor de staat van de huidige media in Nederland, beschoft arrogant en ziekelijk inhoudsloos en zo helpen ze de wolven aan de macht. We zullen het voelen, met name de kwetsbaren. Wat een vreselijk land zijn we aan het worden.

4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk18 nov. 2023 - 11:40

Een vreselijk land? Dat is maar een perceptie. Ik geloif niet dat we van Timmermans een ander land hoeven te verwachten. Hij heeft eerder al zijn kans gehad en het toen laten afweten. Laat anderen het maar eens proberen.

hamar2
hamar218 nov. 2023 - 12:00

U vindt timmermans kwetsbaar? Heb ook het idee dat hij er zelf geen probleem mee had maar zich nu aansluit bij de "gekwetsen".

Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig18 nov. 2023 - 12:04

Hello Palipka Is Jeroen Pauw echt de producent van dit debat? Jeroen Pauw??? Als dat klopt dan is deze meneer diep diep gezonken😪 Fijne dag.

linksert
linksert18 nov. 2023 - 16:19

Deze reactie is verwijderd

JoepJos
JoepJos18 nov. 2023 - 10:55

De 'Wilders-Timmermans-grap' viel ongetwijfeld in de categorie fatshaming, maar op welke manier maak je duidelijk dat iemands gewicht, en het gedrag dat daar aan vooraf gaat, schadelijk voor hem/haar is? Immers, de helft van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht. Bijna 14% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft 16% overgewicht, van wie 3,5% ernstig. Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.

12 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen18 nov. 2023 - 11:18

"op welke manier maak je duidelijk dat iemands gewicht, en het gedrag dat daar aan vooraf gaat, schadelijk voor hem/haar is?" Is een politiek debat volgens jou de aangewezen gelegenheid om elkaar ongevraagd adviezen over gezondheid te geven?

rosarosa
rosarosa18 nov. 2023 - 11:32

Tja, op welke manier maak je iemand duidelijk zich met zijn eigen zaken te bemoeien? Het is niet alsof mensen met overgewicht geen weet hebben van hun problematiek en iemand nodig hebben die het ze duidelijk maakt. Nog nooit hebben dat soort ( goedbedoelde ???) opmerkingen bijgedragen aan enige oplossing of verbetering, in tegendeel, weten mensen met kennis/ervaring in dergelijke kwesties.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten18 nov. 2023 - 11:46

Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, mensen op zachte wijze die boodschap brengen. Dat moet je wel overlaten aan de verantwoordelijken: ouders, verzorgers, verleners van zorg en hulp en artsen. Dat dat ook bij hen heel vaak fout gaat, kun je op veel plaatsen lezen. Het hoort in ieder geval niet aan een talkshowtafel, en zeker niet op deze manier.

linksert
linksert18 nov. 2023 - 11:55

Daar gaat het hier niet om.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten18 nov. 2023 - 11:58

Er zijn overigens allerlei oorzaken voor overgewicht. Het idee dat je bij ernstig overgewicht 'gewoon' kunt afvallen door meer te bewegen en minder te eten, en dat het uiteindelijk gaat on 'calories in, calories out', is inmiddels aan stevige wetenschappelijke kritiek onderhevig. (Bij die tien vakantiekilo's is dat overigens best een oplossing.) En bij de weinige mensen dat wel lukt - die zijn er - is de succesratio op termijn erg laag: verreweg de meest, en dan gaat het om meer dan 90 procent, zijn na drie jaar weer terug op het oude gewicht. Er zijn externe factoren mee gemoeid die het afvallen, en daarna ook nog op gewicht blijven, bij zwaar overgewicht zeer moeilijk maken, en er zijn inmiddels ook sterke aanwijzingen dat ook het dik worden te maken heeft met externe factoren, en zeker niet alleen sociale. Het is veel ingewikkelder dan we denken, en het probleem oplossen zal waarschijnlijk niet alleen inspanning van de persoon ik kwestie vereisen, maar ook A) een verandering van ons eetpatroon die verder gaat dan 'gezond eten' zoals ze dat nu zien, en B) een beperking van andere stoffen die op ons lichaam inwerken, zoals medicijnen, chemicaliën in o.a. verzorgingsproducten, landbouwgiften, luchtvervuiling et cetera. Dat wordt nog een moeilijke strijd, want het gaat in tegen allerlei noties over 'eigen verantwoordelijkheid', ondernemingsvrijheid, (voedsel)veiligheid, gezondheid en traditie en wat 'goed' eten is.

Satya
Satya18 nov. 2023 - 12:01

Geloof dat bij mensen met overgewicht de problemen zichtbaarder zijn maar ik vind Wilders er ook niet gezond uitzien. Het is echt niet zo dat alleen mensen een levensstijl hebben die erg ongezond is en tot veel klachten leidt. Je ziet het alleen niet aan ze.

MoreBobVylan
MoreBobVylan18 nov. 2023 - 12:21

....maar op welke manier praat je fatshaming goed...

Vuurrood
Vuurrood18 nov. 2023 - 12:28

JoepJos: Klein vraagje, kleintje maar hoor. Maar wat vind jij van het gedrag van Wilders en zijn medehorken in dat SBS debat? Wat trouwens de kwalificatie van debat niet verdient. Het was van drie partijen een ordinaire schreeuworgie zonder inhoud. Nu zijn we dat geleuter zonder inhoud wel gewend van rechts en zeker van domrechts maar dat de vaderlandse media een racistische en fascistische politicus zo op het schild zou hijsen had ik niet verwacht. De media moet toch zo langzamerhand weten welk een sujet Wilders is?

hgroen2
hgroen218 nov. 2023 - 12:30

Door het niet te hebben over iemands overgewicht an sich, maar over de problemen die daar aan ten grondslag liggen.

Volrin
Volrin18 nov. 2023 - 12:49

"De 'Wilders-Timmermans-grap' viel ongetwijfeld in de categorie fatshaming, maar op welke manier maak je duidelijk dat iemands gewicht, en het gedrag dat daar aan vooraf gaat, schadelijk voor hem/haar is?" Naast dat niet in alle gevallen het overgewicht puur de schuld van de persoon is, heeft het absoluut niks te maken met de verkiezingen of het partijleiderschap van Timmermans.

JoepJos
JoepJos18 nov. 2023 - 14:31

@Vuurrood: Antwoord op uw kleine vraag: Dit zijn geen debatten. Niet alleen vanwege Wilders, ook door de rest van de deelnemers aan het event. @Sataya: Wilders heeft jarenlang gerookt. Ook niet gezond te noemen. Verder zal hij niet veel buiten komen vanwege zijn permanente bewaking.

Rene712
Rene71218 nov. 2023 - 18:23

@Vuurrood "Het was van drie partijen een ordinaire schreeuworgie zonder inhoud." Dat vond ik nou juist van de partijleider van de 4e partij aan tafel. Ging steeds harder roepen en er kwam maar weinig inhoud uit.