Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

NTR slaat alarm: landelijke intocht Sinterklaas nog nergens welkom

  •  
22-03-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6337252923_2d2d9667aa_o
De NTR heeft in een brandbrief aan het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) alarm geslagen over het gebrek aan bereidheid om de organisatie van de landelijke intocht op zich te nemen. Dat meldt RTL Nieuws. Normaal gesproken dingen meerdere gemeenten naar de eer om Sinterklaas en zijn entourage in Nederland te mogen verwelkomen, maar dit jaar heeft nog geen enkele gemeente zich gemeld. De NTR zegt ‘slechts te kunnen gissen’ naar de oorzaak van het gebrek aan animo, maar naar alle waarschijnlijkheid hebben gemeentes geen zin in ongeregeldheden, zoals vorig jaar bij Dokkum toen de snelweg naar Dokkum werd geblokkeerd door pro-pietenactivisten in een poging anti-zwartepiet-demonstranten buiten de stad te houden.
In de brief van 7 maart schrijft Ajé Boschhuizen namens NTR aan het NGB:
Tot op heden heeft er zich nog geen enkele gemeente gemeld. Naar de oorzaken daarvan kunnen wij slechts raden. We zouden natuurlijk kunnen afwachten tot zich in de komende tijd wellicht alsnog een gemeente meldt, maar dat is – gezien de lange voorbereidingstijd van zo’n grootschalig project – nogal riskant met het oog op de planning. Natuurlijk willen wij niet dat er op deze manier een einde zou komen aan deze 66-jarige nationale televisietraditie… Wellicht zijn er onder uw collega’s wel degelijk burgemeesters die met ons dit prachtige feest op zaterdag 17 november 2018 zouden willen vieren. We hopen daarom dat u deze vraag namens ons bij hen zou willen neerleggen. Zoals gezegd, begint de tijd te dringen.
Jerry Afriyie van de antiracismeorganisatie Nederland Wordt Beter noemt het ‘pijnlijk dat alle signalen om de intocht te moderniseren opzij worden geschoven’ door de NTR:
Ze willen koste wat het kost doorgaan met iemand zoeken die het wil organiseren. Dit kan met een kleine moeite opgelost worden. Maak het inclusief en gezellig en ga niet hemel en aarde bewegen om Zwarte Piet te behouden.
Cc-foto: Gerard Stolk

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (89)

JanVG2
JanVG226 mrt. 2018 - 12:43

.. en ook nu dingen verschillende gemeenten om de eer https://www.nu.nl/media/5191715/ntr-ontvangt-volop-reacties-van-gemeenten-intocht-sinterklaas.html

korheiden2
korheiden224 mrt. 2018 - 11:23

De Zwarte Pietdiscussie begint al weer vroeg, dit jaar. Dacht eerst even aan een één aprilgrap. Gelukkig komt er ook in 2018 weer een intocht op tv. Demonstranten kunnen op daartoe aangewezen plekken met hun spandoeken gaan zwaaien. Het is aan de cameraman om het in beeld te brengen (of niet, uiteraard). Dacht dat er ook een intocht te zien was op de Vlaamse tv. Daar is Zwarte Piet nog geheel zwart, net als in zeker 80% van alle Nederlandse gemeenten. In Amsterdam, Utrecht en Groningen, kortom steden waar GL het voor het zeggen heeft, kan men zich prima vinden in roetveegpieten en pieten in alle kleuren van de regenboog. Prima, kan iedereen naar het feest van zijn of haar eigen kleur.

1 Reactie
CharlesdeValois
CharlesdeValois25 mrt. 2018 - 12:25

Mag het paard op het schuine dak wel blijven? Of gaat de belevingswereld van het paard boven de fantasie?

Henriette3
Henriette324 mrt. 2018 - 0:13

Inmiddels is de NTR overspoelt met gemeenten die graag de intocht willen organiseren. Uiteindelijk komt alles weer goed.

renz2
renz223 mrt. 2018 - 19:17

Het was toch al opgelost? Winterklaas, ijsberen en Minions.

Freek74
Freek7423 mrt. 2018 - 13:06

Hou dat feest op ene afgesloten gebied waar alleen kinderen toe gelaten worden. Gene demonstratierecht op die locatie. Er kunnen dan ook prima roetveeg, rode, groene, zwarte en witte pieten meedoen aangezien het kinderen helemaal niks uitmaakt. "Volwassenen" kunnen 50 kilometer verderop met elkaar op een groot scherm de intocht volgen of demonstreren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mrt. 2018 - 12:11

Veghel wil wel, geloof ik!

Inspector Gadget
Inspector Gadget23 mrt. 2018 - 8:57

Dat hebben de pro pieten dan mooi voor elkaar weten te boksen. Blijkbaar gunnen ze die kinderen geen leuk feest waar iedereen van kan genieten, dus dan maar niemand genieten??? Wat een afgunst!

Auslander
Auslander23 mrt. 2018 - 8:08

@ Davy “Was het geen kinderfeest dan?” Nee hoor. Het was/is het overdragen van traditie van eigen ouders en een dode cultuur aan de volgende generatie door de ouders die nog in 19de eeuw leven!

Fiasco van Klojo
Fiasco van Klojo23 mrt. 2018 - 7:01

Lijkt mij prima. Terug naar kleinschaligheid en een Sinterklaasfeest op maat. Traditioneel in tachtig procent van Nederland en aangepast dan wel afgeschaft in de politiek correcte enclaves. Ik maakte mijn kinderen sowieso al niet meer opzettelijk attent op het geneuzel van Diewertje Blok en de NPO.

koffieleut2
koffieleut223 mrt. 2018 - 6:47

Jerry Afriyie mag het doen wat mij betreft, regel het maar. Laat maar zien wat voor geweldig feest je er van kan maken. Misschien dat het eens tijd wordt dat de anti zwarte pieten demonstranten het maar eens organiseren, kijken wat ze er van maken. Iets kapot maken is niet moeilijk, maar er iets van maken, das wel moeilijk.

Libertain
Libertain23 mrt. 2018 - 6:43

Als je gaat opletten hoe onuitgesproken zuur Sinta boven op de foto kijkt, is het dan geen verrassing dat niemand hem zou willen hebben ook met de gekleurde fetisj erbij of niet?

Hiltermann
Hiltermann22 mrt. 2018 - 23:41

Is het de activisten dan toch gelukt een kinderfeest waar ook vaders, moeders, opa's en oma's veel plezier aan beleven de nek om te draaien? Dank uw el meneer Gario cs.

Joyce Klassen
Joyce Klassen22 mrt. 2018 - 22:02

Gewoon de activisten een gebiedsverbod opleggen met meldingsplicht bij de politie in Amsterdam. Dan kan de rest van Nederland rustig Sinterklaas verwelkomen.

8 Reacties
Mohawk2
Mohawk222 mrt. 2018 - 22:58

Want demonstreren moet verboden worden?

bob b.
bob b.22 mrt. 2018 - 23:38

Er is niks mis met de demonstranten. Die vragen toestemming volgens de regels, krijgen hun plek aangewezen en blijven daar. Daar ligt het probleem niet. Het zijn degenen die zich niet aan de afspraken houden waar ze bang voor zijn. En terecht. Het blokkeren van een snelweg was zo'n actie. Wie weet wat ze de volgende keer gaan doen. Heel begrijpelijk dat er weinig animo is iets te organiseren.

OlavM
OlavM23 mrt. 2018 - 0:21

@ Joyce Klassen: Dat je geen enkele kaas hebt gegeten van grondrechten en staatsrechtelijke beginselen was al lang duidelijk.

Zandb
Zandb23 mrt. 2018 - 6:45

Joyce Gewoon dus de vrijheid van meningsuiting ondergeschikt maken aan de vrijheid van meningsuiting van een bepaalde groep. Zo'n redenering past wellicht in het Turkije van Erdogan maar, 'eufemistiseer' ik, liever maar niet in ons land.

Henriette3
Henriette324 mrt. 2018 - 0:12

@ Zandberg Vrijheid van meningsuiting mag altijd, alleen niet op die dag op die plek. Ga met je geschreeuw op de dam staan en verknal niet een feest. Een discussie moet je niet tussen kinderen voeren. Wat dacht je Zandberg, dat je altijd en overal mag demonstreren? Je moet niet voor niets een vergunning aanvragen en een burgemeester een noodverordening in werking laten treden zodat je niet mag demonstreren. Als je altijd en overal mag demonstreren dan was bovenstaande toch overbodig? Duw niet altijd de pro-pieten in de slachtofferrol.

Henriette3
Henriette324 mrt. 2018 - 0:15

Herstel....anti-pieten.....stop de tijd!

Joe Speedboot
Joe Speedboot24 mrt. 2018 - 6:50

'Duw niet altijd de anti-pieten in de slachtofferrol.' Want die had jij al geclaimd..

Zandb
Zandb24 mrt. 2018 - 7:56

Henriette Je mag in dit land altijd in vrijheid je mening uiten, zo lang je je aan de wet houdt. Dus ook op die dag en ook op die plek. Hoe moeilijk is dat nu voor u om te begrijpen? Verder is mij ook uitgelegd, dat je een demonstratie moet melden en niet hoeft aan te vragen. Dus ook dat ziet u verkeerd. Tot slot kan een noodverordening niet zo maar en altijd opgelegd worden; daar moeten - zoals in Dokkum - hele zwaarwegende redenen voor aan te voeren zijn. En die zwaarwegende redenen vormden in Dokkum de antipieten, die zich keurig aan de regels hielden, nu net niet maar het gedrag van propieten. Kortom; feitelijk gezien heb u het compleet bij het verkeerde eind.

Joyce Klassen
Joyce Klassen22 mrt. 2018 - 22:00

Logisch dat links de verkiezingen weer heeft verloren.

2 Reacties
Mohawk2
Mohawk222 mrt. 2018 - 22:58

Want Zwarte Piet?

Zandb
Zandb23 mrt. 2018 - 6:53

Joyce Waarom zou het logisch zijn, dat links de verkiezingen verliest omdat die zich bereid toont, de vrijheid van meningsuiting wel te verdedigen?

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 mrt. 2018 - 21:40

"De NTR zegt ‘slechts te kunnen gissen’ naar de oorzaak van het gebrek aan animo, maar naar alle waarschijnlijkheid hebben gemeentes geen zin in ongeregeldheden, zoals vorig jaar bij Dokkum toen de snelweg naar Dokkum werd geblokkeerd door pro-pietenactivisten in een poging anti-zwartepiet-demonstranten buiten de stad te houden." Als je dan toch aan het gissen bent wil ik ook wel meedoen. Sinds het protest bij de intocht in Dordrecht ('de plaats van de misdaad' volgens Quinsy Gario) vindt de intocht niet meer plaats in een ontspannen sfeer. De lol is er een beetje af als je zoveel politie op de been moet brengen om het in goede banen te leiden. Dus dat de animo niet groot is onder lokale bestuurders/burgemeesters kan ik me goed voorstellen. Maar ze vinden er wel een.

Brave Hendrik4
Brave Hendrik422 mrt. 2018 - 21:25

Da's mooi nieuws. Als dit zo blijft dan kunnen we misschien 's een jaartje over straat zonder die Sinterklaasterreur (voor Minoes&Tuin maken we natuurlijk een uitzondering). Nee, die sinterklaasziekte (excuses M&T) daar kunnen we mooi zonder. Ik zal Gario een bedankje sturen.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mrt. 2018 - 4:23

Ach Brave Hendrik Wat is het probleem, tradities veranderen toch? Ik begrijp die NTR niet.

koffieleut2
koffieleut223 mrt. 2018 - 6:51

Das een duidelijke linkse instelling zo hoor ik dat graag. Weg met die stomme sociale commercie. lekker individueel is veel beter.

RobSon2
RobSon223 mrt. 2018 - 7:20

Ik zou niet te vroeg juichen. Dit betekent alleen dat er geen landelijke intocht komt die uitgezonden zal worden. Verder zullen veel plaatsen gewoon hun eigen sinterklaasfeest organiseren, zeer waarschijnlijk 'gewoon' met zwarte piet.

Karel Mexx
Karel Mexx23 mrt. 2018 - 7:41

Juist, gewoon heel trots zijn op het feit dat links toch iets voor elkaar gekregen heeft de laatste jaren!

Thuiszitter
Thuiszitter22 mrt. 2018 - 20:50

Volendam lijkt mij eens aan de beurt te zijn. Snelwegen hoeven niet te worden geblokkeerd . Een viskraan overdwars op de Dijk zal het wel worden. NPO kan ook een leuke intocht film maken ipv live te gaan uitzenden.

Opa2
Opa222 mrt. 2018 - 20:28

Sinterklaas hoort dus thuis in het rijtje verzinsels: Darwin, Bijbel, Koran, Klimaatverandering.... allemaal zaken die ellende geven en maar weggestopt en verborgen moeten gehouden worden.... scheelt ellende en onrust, slecht voor de economie. tot zover de Ruttiaanse logica.

Klaas Punt
Klaas Punt22 mrt. 2018 - 20:01

Lijkt mij een goed idee, terug naar het familiefeest. Er komt trouwens in elke stad of dorp een Sinterklaas met gevolg aan dus de kinderen zal het niet deren. En wat is er leuker dan met je kleintjes de Sint te verwelkomen. Geen TV kan daar tegenop. Voordeel is ook dat niemand meer hoeft te janken over de schmink van de Pieten, zwart, roet, roze of regenboog, allemaal naar lokaal inzicht.

Nanno Zeegers
Nanno Zeegers22 mrt. 2018 - 19:06

"Sinterklaas nog nergens welkom" Het is dan ook nog niet eens 1 april;) En anders begint het er op te lijken dat de Sint uit het Turkse Myra en zijn Afrikaanse makkers van elders al net zo weinig welkom zijn voor een toenemend aantal Nederlanders als anderen uit dezelfde contreien.

2 Reacties
Zandb
Zandb23 mrt. 2018 - 7:02

Nanno Als u dan toch 'lollig' wilt doen, wees dan tenminste correct. Als er dan iemand per se niet welkom moet zijn, dan is dat zwartepiet. En dan is dat niet, omdat het een zwart mens is maar omdat mensen het nodig vinden om zich voor een lolligheidje voor 'zwart' willen doorgaan.

Nanno Zeegers
Nanno Zeegers23 mrt. 2018 - 9:45

@Zandb Als het om Zwarte Piet gaat zal men e.e.a. niet zelden zelfs met meerdere korreltjes zout nemen maar wie zoet is krijgt lekkers.

Peterrr3
Peterrr322 mrt. 2018 - 18:57

Ik mag toch hopen dat dit niet het einde van de discussie gaat worden? Die ga ik dan wel missen.

4 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot22 mrt. 2018 - 22:54

Hmm, die leuke loopgravenoorlog tussen de goeie en de kwaaie, ja, dat zou jammer zijn.

LaBou
LaBou 23 mrt. 2018 - 6:38

Was het een discussie dan? Want bij het begrip 'discussie' heb ik toch heel andere gedachten dan menig ZP-fan.

RobSon2
RobSon223 mrt. 2018 - 7:22

Haha, inderdaad! +1

Peterrr3
Peterrr323 mrt. 2018 - 9:04

@LaBou, ik kon wel genieten van die discussie, of hoe je het ook wil noemen. In het begin nam ik het nog wel serieus, daarna vond ik het vooral hilarisch. Ben alles wel blijven lezen. Vooral de reacties, van twee kanten lekker ongenuanceerd. Kijk als het nou om een serieus onderwerp zou gaan, dan was het anders geweest. Maar dit was toch een heerlijk nietszeggend onderwerp om je druk over te maken. Misschien kunnen we nu echt gaan nadenken hoe we de strijd tegen racisme en discriminatie gaan aanpakken, want dat is zeker nodig.

JohnVKR
JohnVKR22 mrt. 2018 - 18:45

Als NTR een paar jaar geleden hetzelfde had gedaan als Nickelodeon, dan zou er nu volgens mij niet zoveel aan de hand zijn. Het getreuzel van de NTR heeft het allemaal erger gemaakt.

Henri Zwols
Henri Zwols22 mrt. 2018 - 18:35

> Jerry Afriyie van de antiracismeorganisatie Nederland Wordt Beter noemt het ‘pijnlijk dat alle signalen om de intocht te moderniseren opzij worden geschoven’ door de NTR Door de NTR?? Vallen de verschillen tussen de intochten niet op? - Alkmaar: gekleurde pieten, kaas- en stroopwafelpieten - Maassluis: roetveegpieten - Dokkum: alleen zwarte pieten Ofwel de NTR experimenteert er lustig op los, ofwel (en dat lijkt me waarschijnlijker) de organisatie van de intocht is leidend en de NTR past haar Sinterklaasjournaal daarop aan. De NTR beweegt niet hemel en aarde om Zwarte Piet te behouden; ze zoekt een gemeente die de intocht wil organiseren.

Maghetweten
Maghetweten22 mrt. 2018 - 18:27

Daar was het toch om te doen? Dit feest kapot maken. Tegenstanders van ZP zullen redeneren: Mijn huidige kinderen geloven over een paar jaar toch niet meer in Sinterklaas en mijn toekomstige (klein) kinderen weten niet beter. Wat is het probleem? Op naar de afbraak van de volgende traditie.

Brenda T. Van der Velden-G.
Brenda T. Van der Velden-G.22 mrt. 2018 - 18:22

En gretig rollen de gebruikelijke reageerders over elkaar heen om als eerste de schuld bij "de andere kant" te leggen. De meeste kleuters tonen volwassener gedrag. Blijkbaar is "kapotmaken" voor veel mensen lonender of bevredigender dan problemen oplossen en samen verder komen.

5 Reacties
Zandb
Zandb23 mrt. 2018 - 7:05

Brenda U legt de schuld bij iedereen die niet net als u wil oplossen. Maar helaas voor u, is dat dan ook "de andere kant".

Brenda T. Van der Velden-G.
Brenda T. Van der Velden-G.23 mrt. 2018 - 10:31

@Zandb Je schrijft: "Maar helaas voor u, is dat dan ook “de andere kant”. " En weer heb je het niet begrepen. Leg je nou met opzet mensen graag woorden in de mond of is je leesvaardigheid gewoon een stuk minder groot dan je schrijfvaardigheid doet vermoeden?

Zandb
Zandb23 mrt. 2018 - 16:01

Brenda Ja. Ik leg u woorden in de mond. En dat doe ik natuurlijk terecht. Kijk zelf maar. De gebruikelijke regeerders geven anderen de schuld. Maar in feite maken zij alleen maar kapot en lossen niets op. Tenminste, dat beweert u. En dus zijn zij er de schuld van dat het èn kapot gemaakt is èn dat er geen oplossing komt. En daarmee geeft u "anderen" de schuld. Ik heb geen idee, waarom u wat u zelf beweert, nota bene, niet begrijpt.

Brenda T. Van der Velden-G.
Brenda T. Van der Velden-G.23 mrt. 2018 - 18:28

@Zandb Nee Zandb, dat zeg ik niet en dat bedoel ik niet. Ik spreek mijn afkeur uit over mensen die over elkaar heenrollen om de schuld bij "de andere kant" te leggen. Niets meer en niets minder dan dat.

Zandb
Zandb24 mrt. 2018 - 16:48

Brenda Ik mag u met groot genoegen aan uw eigenstelijke woorden herinneren die ik dan ook terecht 'u in de mond leg', omdat u daar de bedenker van bent. Dit is namelijk nogal een beschuldiging: "Blijkbaar is “kapotmaken” voor veel mensen lonender of bevredigender dan problemen oplossen". En uw beschuldiging geldt anderen; u legt de schuld bij een andere kant.

Monty2
Monty222 mrt. 2018 - 17:55

Ik vind het prima. Dan maar geen landelijke intocht op TV. Zo'n ramp is dat niet zolang de gemeenten lokaal wat organiseren. Er is niks mis mee als de kinderen naar buiten moeten om Sinterklaas te zien, en het heeft als voordeel dat de mediageile relzoekers geen (of veel minder) aandacht zullen krijgen, maar wél het gevoel zullen hebben een overwinning te hebben behaald. Op die manier hebben de kinderen hun feestje, en zijn ook de actievoerders blij. Iedereen een fijne Sinterklaas, beter kan het niet.

bob b.
bob b.22 mrt. 2018 - 17:40

Dit is niet wijten aan de tegenstanders van zwarte Piet, die waren er al jaren. En nooit eerder werd er moeilijk over gedaan. Het gebrek aan animo is puur en alleen te danken aan de heren die zo nodig de held wilden uithangen door de demonstratie op illegale wijze onmogelijk te maken. Welke burgemeester kun je kwalijk nemen dat hij dit schorriemorrie niet in zijn stad wil hebben? Wie weet wat ze volgende keer uithalen om een kinderfeestje te bederven. Zij en niemand anders hebben het verpest.

2 Reacties
Davy ????
Davy ????22 mrt. 2018 - 18:32

@Bob Ben bang dat deze opmerking geen satire is. Als je echt denkt dat dit alleen komt door het tegenhouden van een demo.... het is de hele discussie. Gemeentes hebben gewoon geen zin in gedoe met voor- en tegenstanders

bob b.
bob b.23 mrt. 2018 - 14:26

Davy, nee inderdaad, ik ben heel serieus. En ik ben geen uitgesproken tegenstander van zwarte piet. Ik begrijp heel goed dat niemand zin heeft in gedoe. Maar waarom een tegendemonstratie tegen de ZP demonstrantie? De optocht zelf is een demonstratie voor zwarte piet. De tegendemonstratie is er alleen om rotzooi te trappen. Dat hebben we allemaal kunnen zien. Rand, die idioten lopen er altijd rond. Dat heeft niets met de demonstranten tegen zwarte piet te maken. Net zoals de gemiddelde PVV stemmer niets te maken wil hebben met extreem rechtse elementen in hun midden.

H.Witte
H.Witte22 mrt. 2018 - 17:37

Ach, dan blijft ie maar thuis. In Spanje zijn ook postorderbedrijven.

[verwijderd]
[verwijderd]22 mrt. 2018 - 17:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Loebkesman
Loebkesman22 mrt. 2018 - 20:49

Ik ben erg blij voor u. Gefeliciflapstaart.

Gringo2
Gringo222 mrt. 2018 - 17:14

Liever helemaal geen sinterklaas dan capitulatie aan de tegenstanders van zwartepiet. Drammende kinderen moet je niet voor hun wangedrag belonen.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 mrt. 2018 - 18:08

Bingo Gringo Nou nog even kijken wie precies de drammers zijn: de pro of de antipieters, oh, en dat is niet een 'meeste stemmen gelden' vraag.

DenFlexwerker
DenFlexwerker22 mrt. 2018 - 17:09

Het feit dat alle vage Pieten, die in veel steden tijdens de officiële intocht meeliepen, een jaar daarop weer zwart waren, geeft het al aan. Of je houdt de officiële intocht en mag krampachtig proberen clubjes zoals Nederland Wordt Beter, te pleasen. Of je houdt een onofficiële intocht en je kan vrij bewegen en hebt geen last van randstedelijke subsidie clubjes. Hierom zal er dit jaar meer zwarte Piet zijn.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 mrt. 2018 - 18:09

randstedelijke is dit nou d'n Flexwerker's versie van identiteitspolitiek? Hint: probeer gewoon eens een punt te maken op basis van argumenten in plaats van op basis van emotie.

Juppé🎗
Juppé🎗22 mrt. 2018 - 17:08

Die kleur van de Pieten zal me een zorg zijn, maar dat grote kruis moet van die muts af....liefst sint met vergiet.....

4 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer22 mrt. 2018 - 20:15

Juist!!

LaBou
LaBou 23 mrt. 2018 - 6:41

Ik stel een compromis voor: een vergiet met kruis.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 mrt. 2018 - 15:45

wel een rode vergiet dan!

Juppé🎗
Juppé🎗23 mrt. 2018 - 16:19

Uiteraard een rode Danielle, zo’n mooie en tenslotte zijn we hier bij de VARA....Een kruis er op is te kerkelijk, als er toch iets hemels moet, dan stel ik voor de gaatjes volgens de structuur van de sterrenbeelden aan te brengen. Je zet hem op een verlichte geest en krijgt mooie projecties...

Auslander
Auslander22 mrt. 2018 - 17:02

Het kan natuurlijk nog steeds: maak er een kinderfeest van, niemand die er probleem mee zou hebben!

3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 mrt. 2018 - 17:45

Eens, weg met die enge mensen die denken dat kinderen alleen maar van zwarte pieten houden. Kinderen zijn niet zo inflexibel als sommigen denken. Soms denk ik wel eens: al die propieters doen het voor zichzelf.

Davy ????
Davy ????22 mrt. 2018 - 18:35

@Auslander Was het geen kinderfeest dan? @stokkickhuysen Eens, weg met die enge mensen die denken dat kinderen alleen maar tegen zwarte pieten zijn. Kinderen zijn niet zo inflexibel als sommigen denken. Soms denk ik wel eens: al die anti-pieters doen het voor zichzelf.

stokkickhuysen
stokkickhuysen23 mrt. 2018 - 14:36

Er is niemand die beweert dat kinderen tegen ZP zijn? En als jij het met me eens bent dat kinderen niet inflexibel zijn, dan kunnen we het kinderfeest dus rustig veranderen in een all inclusive kinderfeest? We maken stappen

robert vos
robert vos22 mrt. 2018 - 16:33

Dit kan toch geen verrassing zijn. Wie wil er nu nog opdraaien voor de gevolgen van de polarisatie t.a.v. wat ooit een leuk feest was, zonder de bijbedoelingen die er de laatste jaren aan zijn gegeven door een (zeer klein) gedeelte van onze bevolking. Ervan nu in ieder geval geen discussie meer ontstaan over de uitmonstering van zwarte piet. Een traditie, goed of fout, behoort hiermee tot het verleden. Wat volgt?

5 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin22 mrt. 2018 - 17:01

Mee eens - tolerantie en goedmoedigheid hebben plaatsgemaakt voor agressie en verbetenheid, de uitdrukkingsvormen van fanatici die vóór alles zich af willen zetten tegen anderen, om zo hun eigen persoonlijkheid af te bakenen (zichzelf af te grenzen in een realiteit die chaotisch en onoverzichtelijk is als zelden tevoren). Ik denk dat gevoelens van eenzaamheid, miskenning en vertwijfeling de diepere oorzaken zijn, en niet zozeer een idealistische motivatie om de wereld beter en meer menselijk te maken. En ik voorspel de nodige vragende blikken bij de kleinsten, als hier geen oplossing voor gevonden kan worden; blikken, die op hun beurt weer voor meer confrontaties zullen oproepen.

Juppé🎗
Juppé🎗22 mrt. 2018 - 18:11

« zichzelf af te grenzen in een realiteit die chaotisch en onoverzichtelijk is als zelden tevoren).« .....een Stas liet mij eens een tekst voor een inleiding zien, waarin zo’n zin stond. Ik heb haar toen attent gemaakt op de Hittieten, die 40 eeuwen geleden moesten meemaken dat mensen op paarden gingen rijden. Dat veranderde toen heel veel......

OlavM
OlavM23 mrt. 2018 - 0:13

@ Democratie: [Ervan (= Er kan, OM) nu in ieder geval geen discussie meer ontstaan over de uitmonstering van zwarte piet. Een traditie, goed of fout, behoort hiermee tot het verleden. Wat volgt?] Dat is nonsens. Hoezo kan geen discussie meer ontstaan? Er zijn vele voorstellen gedaan van de zijde van degenen, die van mening zijn dat de huidige Zwarte Piet veranderd kan en zou moeten worden. Het gaat helemaal niet om afschaffing van het Sinterklaasfeest, maar om een zodanige aanpassing dat het voor álle kinderen een leuk feest kan zijn. @ Cliff Clavin: [Ik denk dat gevoelens van eenzaamheid, miskenning en vertwijfeling de diepere oorzaken zijn, en niet zozeer een idealistische motivatie om de wereld beter en meer menselijk te maken.] Het is voor mij wat vaag wie je dit allemaal toedicht, maar ik kan je verzekeren dat je met deze psychologiserende beschrijving totaal mis tast waar het om de anti-Zwarte-Piet-actievoerders zou gaan. Die staan als bewuste mensen stevig in de wereld en weten goed wat en waarom ze iets doen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin23 mrt. 2018 - 4:30

Ik kom op de TV dus ik besta! Daar lijkt het tegenwoordig wel op voor sommige coryfeeën.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 mrt. 2018 - 16:51

Juppé 22 maart 2018 at 19:11 De Hittieten maakten er op hun beurt een bende van, maar daarvoor was de situatie in centraal Anatolie ook chaotisch. Zij hadden strijdwagens als ik me niet vergis. Voor het oorlog voeren een innovatie van grote betekenis.

punt2
punt222 mrt. 2018 - 16:31

De intocht kan niet doorgaan omdat een hele kleine groep zo extremistisch bezig is dat men angst heeft om het kinderfeest te organiseren, tot aan een oproep tot een moordaanslag op Sinterklaas ,om de hersens en botdelen over de kinderen uit te spreiden, tijdens de intocht. De terreur van een bijzonder kleine groep van extremistische activisten heeft gewonnen (misschien)

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen22 mrt. 2018 - 17:47

Kom op Rob, zet die Dokkumse propieters niet zo vervelend weg. Ja ze hebben levensgevaarlijke toeren uitgehaald op de snelweg, ja, ze hebben zich werkelijk aan geen enkele regel gehouden in hun protest, maar het toch ook mensen?

Smit3
Smit322 mrt. 2018 - 20:13

Jeffrey Afriye heeft als dit zo mocht zijn een Pyrrhus overwinning behaald, de wal keert altijd het schip

Brenda T. Van der Velden-G.
Brenda T. Van der Velden-G.22 mrt. 2018 - 16:26

Nou daar kunnen de fanatieke voor- en tegenstanders van zwarte piet dan mooi trots op zijn; hebben ze het fijn voor iedereen verknald.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗22 mrt. 2018 - 17:20

Ja Brenda, beide kampen bedanken voor hun contaproductieve bijdrage aan de samenleving is het enige wat we kunnen....

Audiomind
Audiomind22 mrt. 2018 - 22:18

De juiste constatering, Brenda.

rvb2
rvb222 mrt. 2018 - 16:25

Wat mij betreft is de sint welkom in mijn woonplaats, maar dan zonder racistische pieten. Roetveegpieten e.d. zijn uiteraard wel welkom.

5 Reacties
Alexander4
Alexander422 mrt. 2018 - 18:01

Precies. Het mag, maar alleen als het gaat zoals ik het wil. Zo wordt Nederland steeds leuker en socialer...

Tom Meijer
Tom Meijer22 mrt. 2018 - 20:17

Dus geschiedsvervalsing vindt U wel kunnen.

Loebkesman
Loebkesman22 mrt. 2018 - 20:48

@rvb Ik heb zojuist per telegram vernomen.. ..dat de Sint ook geen zin heeft om naar uw woonplaats te komen.

Piet de Geus
Piet de Geus22 mrt. 2018 - 23:23

"Wat mij betreft is de sint welkom in mijn woonplaats, maar" Zoals gebruikelijk gaat weer op dat wat voor 'maar' is gezegd onwaar is.

stokkickhuysen
stokkickhuysen23 mrt. 2018 - 14:38

@TomMeijer Wat bedoel je met geschiedvervalsing?