Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Aangezien Dennis een pleidooi met dezelfde strekking houdt als Sylvana Simons kan ik volstaan met dezelfde reactie: De maatschappij vraagt niet om leiderschap van de NTR, integendeel, een te voortvarende rol in deze discussie roept argwaan op en ondermijnt de benodigde acceptatie van verandering. De NTR dient dan ook te volgen en niet tot instrument van activisten te worden gemaakt. Ik vind dat Piet moet veranderen en dat kan niet anders dan bottom up. Top down, ik herhaal het nog maar eens, roept enkel weerstand op.
W-74, Er is geen sprake van leiderschap, laat staan van top-down. De NTR-rdactie heeft redactionele en creatieve vrijheid. Zeg maar 'persvrijheid' in dit geval; we hebben het hier immers over een journaal. En het is in de loop der jaren nu eenmaal zo gegroeid, dat het Sinterklaasjournaal smaakmakend is geworden. Wel een een natuurlijk, creatief voortouw, maar "leiderschap" en zeker "van hoger hand": dat soort autoritaire begrippen die jij erop loslaat zijn (dus) zeker niet van toepassing. Een aantal jaren geleden vulde ze dat in met een enorme stap richting 'ontzwarting' van Piet met het verhaal, dat de Pietenboot verdwaald was in de mist (of zoiets) en dat er dus nood-Pieten moesten worden aangeworven. bijv. clowns, met wit gezicht en al,die dan schoorsteenexamen moesten doen en er met wat vegen uitkwamen enz. enz. Affijn, het verhaal eindigde met opa-Piet op de schimmel van S. Klaas, en S. Klaas zelf op een zwart paard, die samen de einder tegemoet reden. Harstikke creatief, de creativiteit aan de 'macht' . (En vertaal dat nou niet direct in botte irrationele autoriteit, zoals dat in vaktermen heet.) ___ Kortom, het S.journaal had drastisch het voortouw genomen. Dat werd daarna, onder druk van hogerhand (welk?), ook drastisch teruggedraaid. Oftewel: de redactionele vrijheid werd rigoureus beperkt. Sindsdien sjokt het alleen nog achter de feiten aan. De bekendste Pieten-figuren, bekende Nederlandse acteurs e.d., hebben zich daarna uit protest teruggetrokken. Inmiddels zijn andere zenders in het ontstane gat gestapt en met eigen sint-programma's gekomen, die in meerdere opzichten verder zijn gegaan waar het S.journaal is afgehaakt. Ook Belgie is gekomen met een veel verder gaand programma. Het S.journaal is druk bezig het suffertje in de business te worden. Op deze wijze wordt het uiteindelijk achterhaald door de wet van de remmende voorsprong. .
“Het sufferdje in de business” “De wet van de remmende voorsprong” Misschien moet je even wat afstand nemen. Het is Walter Cronkite en CNN niet. SJournaal is gewoon vertier en geen pedagogisch instrument in jouw handjes om volwassenen te hersenspoel.....eh, op te voeden.
Kan de NTR dan niet eens, in het belang van onze multiculturele samenleving, uitzoeken wie burgers destijds hun medemens tot slaaf gemaakt hebben en als handel verkocht aan Michiel de Ruyter c.s.? Pas als het antwoord daar is kan deze discussie afgesloten.
Dat waren slavenhandelaren, velen van de activisten rond het sinterklaasfeest nu stammen van hen af, net als dat ze van de slaven afstammen, zie de beroemde afstammeling van slavenhouder Clay als voorbeeld, Cassius, Muhammed Ali. Ook die wilde dat eigenlijk niet weten...
kor, Tenzij het Sinterklaasjournaal verandert. Dan komt ook de rest van Nederland wel. Behalve in achteraf zaaltjes, waar het oude nog tientallen jaren beginselvast kan overleven. Tot de laatsten van de heden ruimschoots volwassen kinderen van het kinderfeest in het tehuis zitten. .
@johann : het zou kunnen. En het kan inderdaad nog erg lang gaan duren. Ik sluit niet uit dat de Sinterklaasviering minder populair gaat worden en mensen vooral met Kerst cadeautjes gaan geven. Ook makkelijker voor de middenstand. de tuincentra e.d. Kunnen ze de kerstversiering al in oktober gaan ophangen.
[Tenzij het Sinterklaasjournaal verandert. Dan komt ook de rest van Nederland wel.] Ha ha, het idee dat het Sinterklaasfeest in het land het naspelen van het Sinterklaasjournaal is. Ach ja...
De ZP-discussie is een traditie aan het worden. De intocht van de Sint is op 17 november, het gedoe over Zwarte Piet begint doorgaans al in augustus. Dit gebeurt : in grote steden zien we roetveeg-, regenboog-, pindakaas-, minion- en wie weet wat voor andere Pieten. In de rest van ons land blijft Piet zwart.
"In Nederland vieren we Sinterklaas volgens de traditie, op een paar steden na waar de klaagzang van een handjevol migranten door de media onder een vergrootglas wordt gelegd wegens het pigment van zowel de migranten als de journalistiek. Waarbij de laatste groep zich al zedenprekend van haar meest correcte kant wil laten zien." Het is zo moeilijk serieus te nemen, dit gehuil en gedrein.
“De ZP-discussie is een traditie aan het worden.” Omdat we allemaal zo enthousiast meedoen in dit jaarlijks terugkerende ritueel en we ons blijkbaar zo sterk betrokken voelen bij het onderwerp is dit de enige culturele uiting die wij allemaal delen, dwars door de maatschappij, rangen en standen doorsnijdend, van hoge tot lage inkomens en alle kleuren: we doen er allemaal hartstochtelijk aan mee. Of Sinterklaas ooit echt inclusief zal worden is nog maar de vraag, maar de Zwarte Piet discussie is in ieder geval wel inclusief!
Ik ga al weer verlangen naar de kerst. Dan is het gezeik over Zwarte Piet wel of niet weer achter de rug voor een maand of 10. Ik word er zo moe van, van zowel de voorstanders als de tegenstanders. Het zal me aan mijn r..roesten of Piet nu zwart is of niet.
Nu u toch over kerst begint...die ouwe obese blanke vent met dat dommige gelach is ook wel irritant. Om over die zg elfjes nog maar niet te spreken; we weten allemaal wel wie er eigenlijk stiekem bedoeld worden met ‘elfjes’.
De discussie die je wist dat zou komen. Maar alles, werkelijk ALLES, is al gezegd over dit onderwerp. Niemand kan nog iets nieuws aandragen. En waarover reeds alles is uitgewisseld, daarover kun je beter zwijgen. Ga liever een beroemde schaakpartij naspelen. Dat is pas leerzaam. Wit begint.
Prima reactie voor iemand die nooit de gevolgen van racisme en discriminatie heeft moeten dragen. In wezen is dit het kern van het probleem.
Eric, Ook waarover gezwegen wordt - zeker w.b. dit item en wat er al is gebeurd - waarover niet meer te praten valt, daarover wordt nog wel gehandeld. En dat kan erger zijn dan praten. .
Ja maar @Libertain, ik heb me in het verleden al tien maal solidair verklaard met Quinsy Gario. Als je per se een stropop wilt aanvallen, zoek dan iemand anders. @johann Precies. Op daden komt het nu aan. Bijvoorbeeld van de NTR. De argumenten zijn reeds uittentreuren uitgewisseld.
De kop zou moeten zijn; Neem nu mijn standpunt in!
Johann Wat kinderachtig vind je niet? Ik neem aan dat de tekst geschreven is door de redacteur, hierboven vernoemd. Beetje flauw!
Minoes, Ik maakte een grapje, Minoes. Ik wilde zeker jou niet op de hak nemen. Ik karikaturiseerde de deelnemers aan dit 'debat' in het algemeen. (Misschien mijzelf ook wel) .
Ik noem maar wat. Halloween, Valentijnsdag, de Kerstman. Allemaal angelsaksische feestdagen die zo nodig in de Nederlandse cultuur moeten worden geïncorporeerd. Niemand, waaronder cultuur minnend Nederland, die daar een probleem mee heeft. De dag na Sinterklaas hangen de winkels reeds vol met kerstspullen. Sinterklaas was op weg om een onbelangrijk feest te gaan worden. Gevierd door een minderheid. Totdat.... allochtone Nederlanders zich stoorden aan Zwarte Piet. En toen werd het sinterklaasfeest opgeklopt tot een 'hot item'. Kreten als 'ze pakken ons cultuurgoed af' waren niet van de lucht. Maar dat kunnen we gerust met een korreltje zout nemen, aangezien de angelsaksische feestdagen aan zo'n opkomst bezig zijn. Ik denk niet dat er racistische motieven een rol spelen bij de Pro Pieten aanhangers. Het is de boodschap van hen aan de allochtone Nederlanders dat zij zich hebben aan te passen.
Niemand die daar een probleem mee heeft? Ik wel, wat de rest van Nederland denkt weet ik niet. Ik heb een bloedhekel aan die man. En ook de rest vind ik totale onzin en geldklopperij, dankzij de leukheidscultuur.,
Zelfs Han van der Horst roept Schenkman aan als degene die Piet opnieuw invoerde in deze vorm. Schenkman was een overtuigde abolitionist, een voorvechter van afschaffing van de slavernij. Deze vooruitstrevende beweging was van opvatting, dat negers weliswaar vrij moesten zijn, maar dat ze niet in staat waren om zelfstandig voor zichzelf te zorgen. Ze zouden gebaat zijn bij goede, vaderlijke meesters die hen eenvoudige werkzaamheden zouden laten verrichten. En in die tijd, waarin we zelden of nooit een neger gezien hadden, waren negers in onze ogen zwart. Aan wie doet me dat nou toch ook weer denken? O ja, aan de zwarte randdebiel Z. Piet en zijn vaderlijke, eindeloos geduldige meester Sinterklaas. Z. Piet is dus de oliedomme ex-negerslaaf. Geheel naar de toen geldende opvattingen van de abolitionisten. Dat men negers in die tijd als minderwaardig beschouwde was algemeen. Om hen daarvoor van discriminatie te beschuldigen is anachronistisch. Maar in onze tegenwoordige, beter wetende tijd zou dat voor ons toch anders behoren te zijn. Maar nee hoor. Piet is debieler dan ooit ( inde jaren'50 was hij nog veel slimmer) en meer afhankelijk van zijn blanke vaderlijke meester Sint. .
Eerst lag het aan de lippenstift en oorbellen want "die krijg je niet van een schoorsteen". Nu moet er een limiet komen op de hoeveelheid roet op de gezichten.
@Johann Is dit teveel? https://www.google.nl/search?q=foto+mijnwerkers&prmd=isvn&tbm=isch&tbo=u&source=univ&fir=RDAuEI_NqDRM2M%253A%252CzUDXeGhqj5v8yM%252C_%253BoqodeOA1IhV88M%253A%252C7GlEddvIxqm0fM%252C_%253BhNajVwC8Sdtv5M%253A%252CvD6WkxYGGrUnHM%252C_%253BatnvhI85NPU_kM%253A%252CsaGZrsr_AxPg4M%252C_%253B7Os3R5QoVeEbZM%253A%252CmNZQlJx_5eqw1M%252C_%253BtYg3sqI6VMh1yM%253A%252CvBLdXN8XZF3bBM%252C_%253B3-Jz0p4DLYIesM%253A%252CoRFl0VX7_-tv0M%252C_&usg=AI4_-kSSomhYx-AYF3D37SNs6jEZMq_vwA&sa=X&ved=2ahUKEwjKrqfsoPHdAhXEy6QKHfysALcQ7Al6BAgIEBU&biw=320&bih=528&dpr=2#imgrc=IBrw3TByi_lqTM
De NTR brengt wel het Sinterklaasjournaal, maar maakt geen keuze. Als je dan dat journaal brengt, mag je toch wel van hen verwachten, dat ze ook een standpunt innemen tenminste, toch?. Nee dus. Ze . . eh . . 'volgen'. Dat is laf. Héél erg laf zeker als we kijken naar de achtergronden en doelen van de NTR, naar waar De NTR voor staat : etnische minderheden, maatschappelijke vorming, ontwikkeling van bewustwording, zelfstandige oordeelsvorming, persoonlijke verantwoordelijkheid. Waar o waar is dat in dit geen keuze maken, geen standpunt innemen, deze lafheid van de NTR nog terug te vinden ?! De NTR is een fusie op 1 september 2010van NPS, Teleac en RVU . NPS ( doel: culturele- en etnische minderheden hun achterban laten bereiken) Teleac ( Televisie Academie- scholing, onderwijs en vorming in de samenleving) RVU educatieve omroep (Radio Volksuniversiteit) ( bewustwording, het vermogen tot zelfstandig oordeelsvorming, het verder ontwikkelen van vaardigheden en de persoonlijke verantwoordelijkheid van de kijkers en luisteraars stimuleren.) BRON: wiki
En ook het kleurtje wil, geheel in deze lijn, maar niet wijken. Evenmin als de andere verschijnselen zoals het pagepakje. .
Ben benieuwd wat de kijkcijfer gaan doen. Als ik de geluiden zo hoor gaat het een succes worden, want iedereen kan zich er nu mee indiceren. Dus iedereen gaat kijken. Zo niet, dan kunnen we het beter afschaffen.
Vorig jaar was NTR fout. Als ze de roetveegpieten nu waarmaken, zal Dokkum hopelijk snel in de vergetelheid verdwijnen. Maar nieuwe ´Dokkummers´ hebben zich al aangekondigd. We kunnen de komende maanden dus met het schaamrood op de wangen naar kerst verlangen.
En weer iemand die in de fout gaat.... "Een mooie tekst, maar het gaat hier om racistische stereotypes. " Daar gaat het dus niet om, alleen VINDEN sommige mensen dat je dit toneelstukje als racistisch uit kan leggen. Dat mag je vinden, maar breng het aub niet als een vaststaand feit.
Inderdaad, de stelling dat het om een racistisch stereotype gaat is nooit serieus onderbouwd. Op zakelijke tegenargumenten werd gewoon niet ingegaan. Waar wel over gedebatteerd werd was de 'Nederlandse identiteit' en hoe je met gevoelens van minderheden om moest gaan. En je kunt niet beweren dat met de roetveegpieten er een feest voor iedereen komt, gezien het verzet daartegen. Wie zo suggestief redeneert stimuleert vijandigheid.
Witte mannen en vrouwen met dikke rode lippen, een pruikje zwart kroeshaar, vaak donkerbruin geschminkt zelfs, lekker jolig ronddansend als knecht van de oude witte goedheiligman. Graag hoor ik van je hoe dit geen racistisch stereotype is
Fluf. Fout. Iedereen kan en mag zwarte Piet spelen: Man, vrouw, chinees, iraans, Turks; het maakt niet uit. De stelling dat alleen blanken ZP mogen spelen is een valse. Iedereen die wel eens op de Antillen is geweest kan beamen dat donkere mensen ook gewoon voor zwarte piet spelen. Wat te denken van de Iraanse Piet: Hadj Faroez...zelfde figuur..ook racisme+ Of gaat het er gewoon om dat juist blanke mensen zich niet zwart mogen schminken? Is dat het? Is dat niet een beetje racistisch?
Fluf, hier heb ik al jaren op gewezen bij Joop zonder inhoudelijke reacties. Maar goed, nogmaals. Rood aangezette lippen zijn van alle tijden, zij het voornamelijk bij vrouwen. Maar clowns hebben dit ook, meestal zelfs dikker en bij een wit geschminkt gezicht. Dansen, als dit al gebeurt, is ook een wijd verbreid verschijnsel bij mensen en optredens. Een knecht is niet meer dan een tegenwoordig in onbruik geraakte aanduiding van iemand die in dienst is van een ander, een werknemer, wat voor het gros van de Nederlanders geldt. Kroeshaar is vrij recent bedacht en ook niet algemeen in gebruik. Maar voor elke haarsoort kan je wel mensen in Afrika vinden, zo divers is het daar. En er is niks mis mee. Andere aanduidingen, die je niet meldt, zoals oorringen kenden ook blanken in Europa en andere volkeren in Azië. Een beetje kinderlijk praten is heel gebruikelijk in allerlei optredens voor kinderen. Het is gewoon een kwestie van breder om je heen kijken of iets uniek is. Echt uniek is eigenlijk de kleding, zij het wel dat die kenmerkend was voor edelen enkele eeuwen geleden, dus voor hooggeplaatste lieden. Zwarte Piet is in wezen een type of typetje (geen stereotype), dat gespeeld kan worden door iedereen, net als Sinterklaas.
"Daar gaat het dus niet om, alleen VINDEN sommige mensen dat je dit toneelstukje als racistisch uit kan leggen. Dat mag je vinden, maar breng het aub niet als een vaststaand feit." Het toneelstukje is niet racistisch bedoeld maar het is een racistisch stereotype.
En ook MG brengt zijn mening als een feit. Weer eentje die in de fout gaat.
"En ook MG brengt zijn mening als een feit. Weer eentje die in de fout gaat." Het is de zender die het niet racistisch bedoeld en de ontvanger die het racistisch binnen krijgt. Het is een feit dat dit beide waar kan zijn. '
NicoSchouten, en alle elementen samen komt dat ook vaak voor in de wereld? Fijn dat clowns soms ook dikke rode lippen schminken, maar met de combinatie van alle eerder genoemde elementen valt er weinig te twijfelen over de voornaamste "inspiratie" voor het typetje zwarte piet. Het zijn allen ouderwetse stereotypen waardoor het typetje zijn tijd wel heeft gehad.
(“En ook MG brengt zijn mening als een feit. Weer eentje die in de fout gaat.”) @Peterrr, het grote Nederlandse paradox - gelijk hebben is meteen fout hebben vooral als het om de racistische tradities gaat, hè?
Z_edje, het is niet "je uitdossen als een zwarte" maar je uitdossen als een ouderwets stereotype van een zwarte. Vervolgens vraag je me te reageren op een hypothetisch "hunnie doen het ook" argument. Laat ik daar maar op zeggen dat dat ook onsympathiek zou zijn. NicoSchouten, en met de combinatie van al die elementen, plus het zwart/donkerbruin/bruin schminken dat je even oversloeg, wordt duidelijk waar de inspiratie van zwarte piet grotendeels vandaan komt. Alle elementen maken zwarte piet EN zijn ouderwetse, soms negatieve, stereotypen van een specifiek ras.
Peterrr, En wat VIND jij dan Peterrr? Of vind jij niks maar spreek je de waarheid? Kan zijn, natuurlijk. .
De overeinnkng op extreem rechts is dichtbij. Ik kan niet wachten tot de NTR roetveegpiet de de fa to piet maalt. Hierdoor zullen kinderen blootgesteld worden aal deze nieiwe piet en gaan ze de oude piet "vreemd" vinden. Het zal nog geen 10 jaar duren en de oude zwarte piet is pfficieel verdwenen!
De oude piet is niet meer van deze tijd en natuurlijk over 10 jaar verdwenen. Maar zoals je het hier schrijft lijkt het je meer te doen om gelijk krijgen dan gelijk hebben. En dat, drunken, irriteert. Sta je zo ook in je afa strijd? Want dan breng je meer schade toe dan me (en denk ook ' je') lief is.
En dan op zoek naar het volgende heilige huisje wat je onder het mom van rechts extremisme met de vloer kapot kan maken. Wat een verrijking .
Zullen we de registratie van de intocht maar bij de NOS leggen? Dat ontziet de NTR van ieder jaar weer een standpunt innemen. De NOS neemt geen standpunt in, die filmt gewoon.
wat i dot voor een vooroordeel "goed, De Halve Maan heeft een tijdelijke afslag naar WNL genomen". Waar komt dit vandaan omdat ze ook maatscappelijke gevoeligheden zoals het verheerlijken van vrouwenbesnijdenis in de al Soennah moskee niet meer uit de weg gaan?
Of blijf gewoon van volkstradities af als ze de veronderstelde, negatieve intentie niet meedragen. Ga dan bij jezelf te rade zoals alle gezonde mensen.
Ik heb het vaker gezegd: Nederland vond het leuk om tijdens de afschaffing van de slavernij met een Zwarte Piet op de planken te verschijnen. Die negatieve intentie is overduidelijk.
Ton14024 dat jij dat vaker hebt gezegd maakt het nog geen feitelijkheid. Je zou je ook kunnen laten informeren door de geschiedschrijving ipv je eigen gewenste aannames
Als ik genaaid wordt door de overheid denk ik ook niet 'maar de intentie is goed' Handelingen gebaseerd op goede intenties maar ongewenste uitkomsten mogen best ter discussie gesteld worden. De verdeding 'maar de intentie isgoed' is reden voor een mild oordeel maar nooit reden voor handhaving.
MG1968 Ik heb nog nooit gehoord hoe je als overheid iemand met de beste intenties kunt benadelen, non-argument. Deze hysterie bestaat alleen in de fantasie van diegenen die zich slachtoffer wanen omdat ze een associate willen leggen die er niet is, en vervolgens troost, schadeloosstelling en respect eisen. Dat serieus nemen is minstens zo gestoord.
Erik, Maar als ze de stereotypen wel met zich meedragen - zonder kwade bedoelingen. En als dan blijkt, dat vanwege die beruchte associatie er onschuldige mensen lastig gevallen worden op grond van dat stereotype? Waardoor het volwassen kinderfeestje voor hen tot een jaarlijkse kwelling wordt? Ga dan eens bij jezelf te raden of een bescheiden aanpassing, die de figuur onverlet laat, dan niet de moeite waard is. Gaat het je om de keiharde traditie, of om het gemeenschappelijke, het inclusieve van dat toch echt heel leuke feestje? Lees ook eens mijn johannn 4 oktober 2018 at 23:33 hierboven over de geschiedenis -die jij en ik zo lief hebben - van dat stereotype. . .
Erik, Maar als ze de stereotypen wel met zich meedragen - zonder kwade bedoelingen. En als dan blijkt, dat vanwege die beruchte associatie er onschuldige mensen lastig gevallen worden op grond van dat stereotype? Waardoor het volwassen kinderfeestje voor hen tot een jaarlijkse kwelling wordt? Ga dan eens bij jezelf te raden of een bescheiden aanpassing, die de figuur onverlet laat, dan niet de moeite waard is. Gaat het je om de keiharde traditie, of om het gemeenschappelijke, het inclusieve van dat toch echt heel leuke feestje? Lees ook eens mijn johannn 4 oktober 2018 at 23:33 hierboven over de geschiedenis -die jij en ik zo lief hebben - van dat stereotype.
(Excuses voor de dubbel hierboven. Maar het kan geen kwaad om zo' n tekst twee keer te lezen) Maar to the point: Erik1976 5 oktober 2018 at 12:31 , Jij stelt: “ Deze hysterie bestaat alleen in de fantasie van diegenen die zich slachtoffer wanen omdat ze een associate willen leggen die er niet is, en vervolgens troost, schadeloosstelling en respect eisen. Dat serieus nemen is minstens zo gestoord.” “Deze hysterie” dus. Fraai begin/uitgangspunt van een betoog. En je objectieve betoog gaat verder: “ fantasie” “ slachtoffer wanen” “ associate willen leggen” Jij eindigt met: “Dat serieus nemen is minstens zo gestoord.” Jij bent degene die deze redenatie van jou serieus neemt. Dus wie de schoen past ... Ik neig er eerder toe, om jouw betoog op grond van zijn kenmerken als hysterisch, waan, en het willen leggen van een associatie te classificeren. En niet te vergeten natuurlijk kwaadwilligheid t.a.v. en karaktermoord op de personen van je tegenstanders. Doe je best, Erik. .
Maar zullen de zeurpieten hier wel genoegen mee nemen? En eigenlijk vind ik het wel een beetje jammer als hiermee de discussie over is, ik verheug me altijd wel op deze tijd van het jaar..
De Grauwe Eeuw had al aangekondigd dat dit juist aanleiding geeft om over te schakelen naar acties om de intochten te stoppen. De tijd van demonstreren was voorbij. Dus voorlopig zijn we hier nog niet mee klaar.
@Rudolf, ik las pas dat het groepje dat zich de Grauwe Eeuw noemt uit slechts een handjevol activisten bestaat. Laat je niet gek maken door hun geschreeuw. Zij representeren alleen zichzelf en verder niemand.
Peterrr , En wie vertegenwoordig jij dan wel helemaal, Peterrr ? En ook een klein groepje kan veel mensen vertegenwoordigen. Een hele mening. .
@Johannn, ik vertegenwoordig net als De Grauwe Eeuw helemaal niemand. Enige verschil is dat ik geen mensen bedreig, iets wat zij wel doen. Je vroeg ook wat ik er van vindt. Dat weet je best. Heb ik al vaak genoeg uitgelegd. Alleen ben jij het daar niet mee eens. Kun je er wel om blijven vragen, maar dat heeft weinig zin.