Thalys-reizigers met NS-abonnement moeten bij overstap forse omweg maken en aansluiting missen om te kunnen inchecken
De NS heeft de papieren treinkaartjes afgeschaft, iedereen moet nu in- en uitchecken. Dat klinkt modern maar internationale reizigers dienen bij een overstap eerst het station te verlaten en daar in te checken om vervolgens de reis voort te kunnen zetten. Een curieuze expeditie met forse vertraging tot gevolg.
De Haagse reiziger Willem Minderhout signaleert het probleem op weblog De Leunstoel. Hij reist vaak op en neer naar Parijs, tot volle tevredenheid, maar sinds kort heeft hij een probleem. Om vanuit de Franse hoofdstad in de hofstad te komen moet hij in Rotterdam van de Thalys overstappen op een trein van de NS. Die trein staat heel handig te wachten op het andere perron dus dat zou gepiept moeten zijn. Maar zo makkelijk is het niet meer:
Je kunt echter nergens inchecken! Om legaal je reis voort te kunnen zetten moet je helemaal naar de ingang van Rotterdam CS, waar een muur van tourniquets het station scheidt van de rest van Rotterdam. Dit staat overigens nergens vermeld, dus daar moet je zelf maar zien achter te komen.
Minderhout wijst er op dat passagiers van de Thalys veelal meer bagage met zich meesjouwen dan de gemiddelde reiziger wat het nog lastiger maakt.
De Haagse blogger krijgt op twitter veel bijval. Hetzelfde probleem doet zich voor op Schiphol zegt bijvoorbeeld parlementair journalist Jaap Jansen. En Europees parlementariër Judith Sargentini (GroenLinks) is er ook niet onbekend mee. “Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de NS liever geen kaartjes verkoopt,” verklaart ze tegenover Joop. Ze somt een aantal situaties op die de internationale reizigers horendol maken. Deze bijvoorbeeld: “Ik heb een abonnement van de Belgische spoorwegen. Je kunt echter geen kaartje tot aan Roosendaal-grens meer kopen. Dus moet je tussen Roosendaal en de grens zwartrijden en een boete krijgen. Of je moet apart naar het internationaal loket om daar een kaartje te kopen waarvoor ze dan 3,50 euro extra toeslag rekenen.”
Sargentini wil dat de NS op alle perrons waar internationale treinen stoppen in- en uitcheckpalen neerzet. De vraag is natuurlijk waarom dat nog niet het geval is. “Want in Amsterdam waar reizigers moeten overstappen tussen trein en metro staan ze gewoon wel.” Bij de NS zeggen ze aanvankelijk dat de aanwezigheid van dergelijke palen helemaal niet nodig is omdat reizigers ‘gewoon’ online een e-ticket kunnen kopen. Maar waarom zou je een e-ticket moeten kopen als je een abonnement of zelfs maar ov-chipkaart hebt? “Goeie vraag,” klinkt het aan de andere kant van de lijn. Volgens de NS-klantenservice op twitter ondertussen wordt er al gewerkt aan de door Sargentini voorgestelde oplossing: “stations met internationale overstap krijgen hiervoor palen op perrons.” De vraag is wanneer. “Zeggen ze dat, dan weten zij meer dan wij”, reageert de persvoorlichting verbaasd op de tweet van de eigen klantenservice. “We gaan het uitzoeken.”
Hoe buitenlandse reizigers zich ondertussen uit dergelijke situaties moeten redden, is voor iedereen een raadsel. Het spoor bijster raken, lijkt de enige mogelijkheid.