Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Noorse handbalploeg wil niet halfnaakt spelen, krijgt boete van Europese bond

  •  
20-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1244 keer bekeken
  •  
E6lhtNUWYAYOne1
Het Noorse vrouwen-strandhandbalteam heeft een boete gekregen van de Europese Handbalbond (EHF) omdat ze weigerden hun wedstrijd in weinig verhullende bikinibroekjes te spelen. In plaats daarvan droegen de speelsters tijdens de wedstrijd tegen Spanje om de derde plek op het Europees Kampioenschap een korte broek. Dat wordt nu bestraft met een sanctie van 1500 euro, 150 euro per speelster.
Volgens de EHF is de boete gerechtvaardigd omdat de Noorse ploeg aantrad in ‘ongepaste kleding’ die niet voldeed ‘aan de uniforme voorschriften’ zoals opgesteld in het internationale handbalmanifest. Dat de vrouwenploeg ervoor koos die volgens de EHF wel gepaste kledij niet te dragen, is omdat ze zich vrij en comfortabel willen voelen tijdens hun wedstrijden. Ter vergelijking: waar de vrouwen verplicht zijn een bikinibroekje en strakke top te dragen, spelen de mannenploegen in loszittende korte broeken en mouwloze shirts.
Een van de speelsters van de Noorse ploeg, Katinka Haltvik, heeft gezegd dat hun weigering een spontane actie was, een waarmee ze aandacht wilden vragen voor de ongewenste seksualisering van hun sport. Daarmee vonden ze de Noorse bond aan hun zijde, die vooruitlopend op het oordeel van de EHF al zei de boete te betalen. Ook werd geanticipeerd op een diskwalificatie, maar die bleef uit. De EHF staat achter de beslissing de boete uit te delen. Volgens de bond is het niet aan spelers om op eigen houtje de kledingregels te veranderen. De Noorse ploeg krijgt ondertussen wel bijval van andere landen, waaronder Frankrijk. De bondscoach van de Franse ploeg Valérie Nicolas laat weten dat als de EHF de regels niet wijzigt, ook haar team voortaan eigen kleding uitzoekt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (159)

Phil2
Phil226 jul. 2021 - 8:20

Kijk: "Members of the German gymnastics team wore body-length unitards during their qualifier at the Olympics on Sunday in defiance of the “sexualization” of female athletes, The Associated Press reported." https://thehill.com/policy/international/asia-pacific/564756-german-olympic-gymnastics-team-opts-for-unitards-in

Libertain
Libertain23 jul. 2021 - 7:11

Door het slecht onderwijs in ons land is het mogelijk voor de meeste lezers een onbekend feit dat bij de Olympische spelen in Griekenland in de oudheid waren alle sporters poedelnaakt. Dat was de regel, niemand die van op keek. Voor de Nooren is het gewoon kwestie van het reglement naleven dat ze toen geaccepteerd hebben toen ze tot die sportbond toegetreden zijn of wegwezen om er een statement van te maken.

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers23 jul. 2021 - 10:36

Zoals je laat zien. Dingen veranderen.

Ganneke
Ganneke22 jul. 2021 - 16:08

Als vrouwen alleen maar een onderbroekje aan mogen, dan moeten mannen ook een speedo aan waarin je alles ziet. En het hemdje moet dan ook uit, we moeten toch hun mooie torso's kunnen zien? Als de sport blijkbaar gericht is op perverse mannen, dan moet de sport zich ook op perverse vrouwen en anderen die niet vies zijn van mannelijk schoon richten. Speedo's voor iedereen of speedo's voor niemand! ... Sarcasme natuurlijk. Iedereen moet de kleding aandoen tijdens de sport waarin hij of zij zich prettig voelt. Niemand moet gedwongen worden meer prijs te geven dan zij of hij wil.

Eric Minnens
Eric Minnens21 jul. 2021 - 21:17

In de vierde eeuw droegen de Romeinen reeds een bikini. (En andere zwemkledingfeiten uit de geschiedenis. Natuurlijk weer volgens de onvolprezen Wikipedia.) Dit voor iets meer achtergrond. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwemkleding

5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jul. 2021 - 23:03

Voor mijn soort figuur als tiener (zeer slank met een lang bovenlijf) was een passend badpak niet te vinden. De bikini was een uitkomst.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jul. 2021 - 23:38

Er zijn veel schilderijen met 19de eeuwse strandtaferelen die de huidige baders zouden verbazen. Beach hand/volleybal daarentegen bestond nog niet .

Eric Minnens
Eric Minnens22 jul. 2021 - 1:24

Aha, de Duitsers noemen dat een Sitzriese. Dat woord kwam ik ooit tegen bij Hugo Claus en sindsdien zeg ik gewoon zitreus. Ik heb het ook een beetje, korte beentjes, maar niet extreem.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 jul. 2021 - 7:03

Geen korte beentjes. Beenlengte heeft geen consequenties voor passende badkleding

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jul. 2021 - 14:18

DanielleDefoe Zelfde probleem denk ik, te lange rug.

thedevelmoene
thedevelmoene21 jul. 2021 - 18:29

Ik denk dat het probleem is dat de Noorse ploeg het op eigen houtje heeft besloten in plaats van via een stemming een verandering te eisen op europees niveau. Door dit te doen suggereer je dat de normale outfits onzedelijk zijn en 'echt niet kunnen'. Andere teams zijn blijkbaar slettebakken. Ik kan me voorstellen dat dit een boete oplevert, los van of je uiteindelijk niet voor ander kleding wilt kiezen. Het irritante aan dit artikel is dat het een waarde-oordeel velt over de 'halfnaakte' kleding. Iedereen die blijkbaar nog het slipje verplicht wil stellen, is een vrouwonvriendelijke viespeuk. Er zijn in veel sporten geslachtsspecifieke kledingen. Willen we dat hockeydames ook in een mooie korte broek gaan hockeyen of dat vrouwelijke judoka's, net als de mannen, zonder t-shirt hoeven als ze dat niet willen? En mag iedereen dat voor zichzelf gaan bepalen? Enige positieve wat ik uit dit verhaal heb meegekregen is dat toch eens naar vrouwenhandbal wil gaan kijken. Ben nu toch wel benieuwd wat die dames nu toch dragen.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen22 jul. 2021 - 8:00

Wat een onzin reactie. Je hebt denk ik niet door dat juist jij suggereert en waarde oordelen velt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 15:20

Ik vraag me steeds weer af waarom het nu gaat, om de sport? Blijkbaar niet.

2 Reacties
Satya
Satya21 jul. 2021 - 16:14

Om de vrije kledingkeuze van vrouwen en eventuele seksualisering van vrouwen, die laatste begint mij echt de neus uit te komen. Ik wil mij, in redelijkheid, kunnen kleden zoals ik mij prettig voel. Ik wil geen rekening hoeven te houden met eventuele gevoelens van mannen. Als deze meiden een langere broek en 't shirt fijner vinden laat ze hun gang gaan maar ik hoop van harte dat dat niet de strand moraal wordt. Zwemmen en hoppa de boel weer bedekken, gruwelijk idee.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 17:42

Minoes Dit heeft inderdaad niets met sport te maken. Maar dat heeft sport waar veel geld mee gemoeid is, ik zou bijna zeggen per definitie, niet.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 jul. 2021 - 12:02

Als de Noorse vrouwen dat niet willen dan willen ze dat niet. Simpel. En over dat redactionele halfnaakt, wat voor de een gewoon is gaat een ander net te ver. Daar valt niks zinnigs over te zeggen en zeker geen onderwerp van discussie.

3 Reacties
MG1968
MG196821 jul. 2021 - 14:14

"En over dat redactionele halfnaakt, wat voor de een gewoon is gaat een ander net te ver. Daar valt niks zinnigs over te zeggen en zeker geen onderwerp van discussie." Vrije kledingkeuze impliceert nou juist dat degene die het aantrekt bepaald. Niet degene die iets net wel of net niet te ver vindt gaan. Met het gebruik van de term halfnaakt impliceert de schrijver dat er geen vrije kledingkeuze zou moeten zijn en dat er meer bedekt gesport zou moeten worden. Daarnaast zet het ook nog eens mensen die zich -om redenen die zij en zij alleen hoeven te bepalen- ook nog eens in die hoek van 'het korte rokje'. Denk niet dat dat de bedoeling was. "geen onderwerp van discussie" Tja.. dan wordt door mannen zoals jou het hoofddoekje inderdaad die verplichting in plaats van de vrije keuze. En degene die dat niet doet de...

Satya
Satya21 jul. 2021 - 16:11

Mg1968 Halfnaakt is inderdaad een verkeerd gekozen term.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jul. 2021 - 14:24

Halfnaakt heeft enkel een negatieve klank als je die connotatie zelf legt. Wat is er mis met naakt als je de betekenis daaraan geeft die ervoor staat?

henk-alexander
henk-alexander21 jul. 2021 - 11:05

Ergens gelezen dat vier op de vijf vrouwen (82%) zich gedwongen voelen hun bikinilijn te verzorgen. Met een passend sportbroek zal deze handeling minder urgent worden. Kortom het dragen van zo'n broekje is praktisch. Bovendien voorkomt het voyeurisme - althans ontmoedigt kerels die het moeten doorstaan. https://www.elle.com/nl/beauty-health/beautydossiers/a562794/zo-scheer-je-je-bikinilijn-dus-wel-goed/

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 jul. 2021 - 11:12

de ELLE heeft geen problemen met veranderingen in dresscode

henk-alexander
henk-alexander22 jul. 2021 - 13:17

DanielleDefoe, Bedankt was vergeten ... https://www.elle.com/nl/lifestyle/a37088824/kledingvoorschriften-sportevenementen-achterhaald/

harmmeijer
harmmeijer21 jul. 2021 - 9:25

92 reacties, 99% van mannen, over een onderwerp over sportkleding dat vrouwen aangaat. Tsjonge jonge......

10 Reacties
MG1968
MG196821 jul. 2021 - 10:08

Ik val over de term halfnaakt. Zo gebruikt impliceert het een waardeoordeel over de vrouwen die zich bewust kleden in bikinibroekjes. Onze stranden worden in de zomer ook niet bevolkt door 'halfnaakte' mensen. Daar een oordeel over uitspreken is van hetzelfde laken een pak dan het (zonder sporttechnische reden) verbieden van grotere broeken. Mijns inziens een misser van de redactie. Er zijn binnen het beachvolleybal (ja, ik weet het gaat hier over handbal) genoeg teams, ja ook Nederlandse, die juist het 'minder verhullende' prefereren. Laat de keuze daar liggen waar die thuis hoort. Bij de teams. Maar waarom 'tsjonge, jonge...'? Bedoel je dat mannen bij dit onderwerp niets toe te voegen hebben en dus de mening maar voor zich moeten houden?

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 11:29

Merel Als u moeite hebt met mijn reacties omdat ik man ben, zit u fout, niet ik. Lees mijn reacties er maar op na. MG Helemaal eens. Dat "halfnaakt" is een vreselijk waarde(ver)oordeel.

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:06

"Onze stranden worden in de zomer ook niet bevolkt door ‘halfnaakte’ mensen." Ik kom er niet zo vaak, maar ik zie er nog steeds halfnaakte mensen. Is halfbloot beter? Verregaand ontkleed? Beetje overgevoelig hoor. Hoe weet Merel eigenlijk precies wie man en wie vrouw is? Niet altijd uit de tekst op te maken hoor. Wat zou eigenlijk de man-vrouw-verhouding op Joop zijn? 75-25? Merel spreekt trouwens geen veroordeling, ze lijkt zich te verbazen. Beetje overgevoelig hoor.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 jul. 2021 - 15:11

Ja mannen moeten gewoon hun mond houden

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 15:26

Halfnaakt is helemaal geen waardeoordeel. Als je dat vindt hangt dat af van je eigen gedachten daarbij.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 17:50

Minoes Gelooft u dat echt? Hier wordt gesteld dat vrouwen niet gedwongen willen worden 'halfnaakt' te spelen. Nou me dunkt; 1. Hoe kan zoiets nu van mijn oordeel afhangen? 2. Als daar geen waardeoordeel aan ten grondslag zou liggen dan weet ik niet waarover men zich hier zo druk kan maken.

Eric Minnens
Eric Minnens21 jul. 2021 - 20:19

Merel zelf, Satya, Danielle, Minoes. Wel vier topdames gelukkig, die net als de afwezige Karin hun vrouwtje** staan.*** Moét ook wel, want ze zijn hier in de minderheid. Verder: wat Pater zegt. ** ik had ook mannetje kunnen zeggen, want man betekent naast man ook gewoon mens; hun mensje staan had dus ook nog gekund, of hun persoontje... ach wat is mooi Nederlands? *** er zijn er nog een paar, maar die hoor je niet zo vaak (meer)

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jul. 2021 - 22:46

Eric Minnens 21 juli 2021 at 22:19 diverse dames hebben hun (bad)handdoeken in de ring geworpen. Oma Oeverloos wordt (door mij) node gemist net als wat andere dames..

Eric Minnens
Eric Minnens22 jul. 2021 - 1:45

@DD, Oma vond ik soms wel wat rechts, maar dat werd gecompenseerd door haar droog-komisch nuchterheid. Raven vond ik trouwens ook interessant met haar verhalen uit de bijstand, en elke paar maanden een andere avatar. Wat mij ook opvalt, is dat er bij mijn weten geen enkele 'vrouw' (die zich zo presenteert) hier op Joop extreemrechtse bullshit aanhangt, of zie ik iemand over het hoofd?

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 jul. 2021 - 12:25

Oma had geen geduld met mooie praatjes. Ik veronderstel dat ze net als andere dames van haar generatie die niet binnen de lijntjes kleurden het nodige meegemaakt had.

Satya
Satya21 jul. 2021 - 8:02

Wat ik mij nu afvraag is of mannen als ik topless op het strand loop dit allemaal met sex in verband brengen. Ik heb altijd het idee gehad dat dat een zeer klein percentage is en dat de meesten begrijpen dat ik me zo gewoon prettig voel. Als ik sommige jonge meiden in lange zwembroek over bikini of zwempak broekje zie lopen voel ik mij verdrietig, daar zit volgens mij het probleem, ontevreden zijn met eigen lichaam omdat een beeld van het vrouwenlichaam wordt geseksualiseerd dat aan perfectie moet grenzen. Ik heb te grote borsten, te brede heupen en m'n kont is te groot om aan dat perfecte beeld te voldoen. Ik wil er niet aan voldoen, ik ben niet van plan mijzelf te verstoppen voor gelovigen of geile mannen of voor mannen die vinden dat mijn lichaam niet in hun perfecte plaatje past. Ik heb een dubbel gevoel bij deze actie. Een vrouw moet kunnen dragen wat ze wil als eerste maar alles seksualiseren zorgt voor een preutsheid waar ik mij niet prettig over voel. Ik heb niet het idee dat het merendeel van de mannen de sexuele roofdieren zijn waarvoor ze hier moeten doorgaan.

14 Reacties
MG1968
MG196821 jul. 2021 - 10:17

Nou precies. En termen als 'halfnaakt' zoals de redactie deze hier gebruikt versterkt je gevoel alleen maar hieromtrent. Het spreekt een waardeoordeel uit over je kledingkeuze op het strand. Met je heb ook ik niet het idee dat het merendeel van de mannen die roofdieren zijn, maar dit soort stukjes zijn bedoeld rechtsom de vrije kledingkeuze mogelijk te maken maar veroordeeld diezelfde vrijheid linksom. En dat is natuurlijk op zijn zachts gezegd vreemd.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 11:34

Satya Wat ik als man denk, voel, wens enz. daar ga ik zelf over. Hoe ik me als man gedraag, dat is iets anders. Net zoals we heel erg lekker eten zien, weten we dat het niet altijd de juiste tijd en gelegenheid is om je te goed te doen. Maar dat lekkere eten maakt natuurlijk wel indruk en soms ook iets los. Positief? Negatief? Hoe dan ook, dat lekkere eten is daarvan niet de schuld. (Wel een aanleiding, maar wat moet dat eten dan? Rekening met mij houden?)

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:10

Als ik een prachtige vrouw op het strand zie kan ik daar best seksuele gevoelens bij krijgen. Dat bedoelt Zandb ook. Dat lijkt me niet ongewoon. Vervelend wordt het pas, als ik die vrouw ga aanstaren of lastig val.

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:30

Die Broch, handbalvrouw die helaas op laatste moment toch niet meeging naar Tokio: mooie vrouw!

Satya
Satya21 jul. 2021 - 16:08

Zandb Ik wil geen rekening met jou houden. Zo vind ik mannen met dikke buiken niet aantrekkelijk maar zal zeker hun vrijheid een shirt uit te trekken verdedigen. Pater Vrouwen hoeven hoop ik ook geen rekening te houden met de gevoelens die ze eventueel bij jou oproepen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 16:18

Satya Als je een minirok aan hebt zak je op een bewuste manier door je knieën als je iets moet oprapen bijvoorbeeld, ik noem maar wat. Dan ga je niet hetzelfde bukken of zitten als wanneer je een lange broek aan hebt of een lange rok. Het gaat hier alleszins om hoe je je het meest vrij kunt bewegen wat in topsport noodzakelijk is. Daar moet je geconcentreerd zijn op je sport en alle bewegingen onverwacht kunnen maken. Bovendien heb je ook nog met schurend zand te maken. Als je voor je plezier in je bikini een balspel doet op het strand beweeg je je totaal anders dan deze topsporters doen. Het is niet te vergelijken met topsport. Niet iedereen heeft hetzelfde figuur, dus zal de kleding voor de een of de ander totaal anders vallen. Aan het strand dragen verschillende vrouwen verschillende kleding al naargelang zij zich daar m.b.t. hun lichaam het beste bij voelen of hetgeen ze mooi vinden. Als je op vrouwen let zie je dat ze bijna allemaal rekening houden met hoe ze zich bewegen m.b.t. dat wat ze aan hebben en al naargelang hun figuur. Dus vind ik het argument dat het een strandport is op zich ook niet steekhoudend.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 17:53

Pater U bent wat directer maar inderdaad; dat kan. Ik moet me echter en inderdaad wel gedragen. (Zou het overigens niet veel vreemder zijn, dat zo veel mensen zo hun best doen om goed voor de dag te komen, wanneer dat dan iedereen onverschillig zou moeten laten?)

Satya
Satya21 jul. 2021 - 18:58

Minoes Wat mij betreft dragen deze meiden waar zij zich prettig bij voelen, daar gaat het mij niet zozeer om. Ik word nogal moe van het feit dat het te bloot zou zijn of voor anderen juist niet bloot genoeg. Ik vind het zorgwekkend om te lezen en horen hoeveel meiden bezig zijn met hun lichaam om een bepaald beeld na te streven. De rol die sociale omgeving daarin speelt geeft ze druk. Veel onzekerheid, veel schaamte naar mijn idee niet gezond en het gaat steeds verder. Ik vind de seksualisering van meiden in bepaalde muziek erg storend, alsof we allemaal modellen zijn die bitch genoemd willen worden en aan een seksuele moraal moeten voldoen die die mannen leuk vinden. Geen enkele meid hoeft in een keurslijf, ik geniet van vrije seks maar dat zal ik zeker niet als norm willen zien, maak allemaal je eigen keuze daarin. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik wil kunnen dragen wat ik wil en wil dat jij dat ook kunt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jul. 2021 - 14:04

Satya Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Wat ik schreef was een aanvulling op jou, ook een bevestiging. Wat ik seksualisering van de sport vind is dat mannen het eisen en ik totaal geen andere reden zie, kan zien van het waarom. Ze suggereren minstens dat het ergens anders om gaat dan om de sport. Ik wilde zeggen dat het ook niets te maken heeft met preutsheid. Het gaat een toeschouwer dus ons niets aan. Niet als je kijkt naar en het je gaat om de sport. Laat mensen in hun wezen. De geëiste kleding draagt nl. niets bij aan de sport op zich. Daarom ook geen enkel ander argument.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jul. 2021 - 14:12

Pater Een peep-show is een andere tak van sport en heeft nog geen olympische accreditatie.

Satya
Satya22 jul. 2021 - 20:08

Minoes Duidelijk. Dank.

Freddy2
Freddy224 jul. 2021 - 10:46

@Satya, Maar wie beslist wat het ideaal beeld is van een mens? Ik weet onder mannen dat er niet 1 bepaalde ideale vrouw is. Het ideaalbeeld wat de man heeft over de vrouw is net zo divers als dat vrouwen zelf zijn. Dus wie legt dat ideaal beeld op? Ik wil niet vervelend zijn, maar ik het het idee dat vrouwen namelijk dat ideaalbeeld zelf op leggen ofdat zij dit door de marketing laten doen en zeker dat laatste is gewoonweg enorm dom. Verder is het ook niet alleen geiligheid hoor, mannen vinden het ook wel eens gewoon mooi zonder er direct bovenop te willen springen. Het is wel jammer dat mannen geen oordeel mogen hebben over vrouwen, maar dat er andersom genoeg oordelen zijn over wat mannen wel of niet mogen dragen ongeacht hun figuur.

Zandb
Zandb25 jul. 2021 - 8:27

Satya Dat is toch ook juist wat ik beweer: Dat 'eten' moet geen rekening met mij houden, juist niet. Dat staat er. Minoes U spreekt zichzelf tegen. Ik denk aan die discussie waarin u beweert, dat u geen waardeoordeel hecht aan het begrip 'halfnaakt'. Wanneer je werkelijk geen waardeoordeel/delen aan zoiets hecht, waarom zou iemand dan rekening houden met zijn/haar bewegen in badkleding of specifiek als vrouw, dat je anders bukt en loopt, wanneer je een minrok draagt?

Harba Lorifa2
Harba Lorifa221 jul. 2021 - 6:36

Dit is dezelfde non-discussie als de 'soul cap' badmuts wat mij betreft. Wat maakt t uit wasrin deze dames wensen te sporten. Als het voordeel opleverd, kan iedereen zo'n broekje aan. Als het geen voordeel opleverd, dan ligt Noorwegen er zo uit. Er bekruipt mij echter het gevoel dat het er in dit geval, om gaat dat anders geen hond naar beach handbal kijkt. Goeie kans dat zaal handbal ook al niet al te veel kijkers heeft. 'Dan maar een paar schaars gekleden vrouwen op de buis' zal mogelijk de gedachte zijn geweest. Deze Noorse dames hebben volledig gelijk dat zij zich niet voor het sexistische karretje laten spannen. Althans, naar mijn mening.

Déjà vu
Déjà vu21 jul. 2021 - 1:36

Laat het Noorse team voortaan in lange broek of jurk spelen! Laat andere landen de vrije keus.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 jul. 2021 - 21:34

Overigens, Men kan zien dat in de huidige geseksualiseerde waar alles te kopen moet zijn wereld het te makkelijk is om anderen te treiteren, dat het niet altijd meer aanvaardbaar is dat men met met slipjes moet sporten. Die verandereing doet denken. Wat zou er niet meer comfortable zijn in een NOG ergere wereld. We levenmet een patriarchaal systeem. Wat als dat systeem nog erger was of als vrouwen op straat en online getreitert werden? In de wereld van Microsoft en Google is het nog niet zo gek om een hijab of nikab aan te trekken. Als de wereld niet meer veilig is voor vrouwen. Denk ik wel eens.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 jul. 2021 - 21:12

Groeps foto ter vergelijking mannen en vrouwen https://www.facebook.com/photo/?fbid=10161336777734745&set=a.10150169690874745

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens21 jul. 2021 - 20:30

Wonderlijke verschillen!

Rutger Groot
Rutger Groot20 jul. 2021 - 20:52

Prima van deze vrouwen om een eigen keuze te maken. Maar als de schrijver van dit stuk praat over "halfnaakt" wanneer het gaat om bikinibroekjes, dan besef ik weer hoe de preutsheid toeslaat in NL.

1 Reactie
LaBou
LaBou 21 jul. 2021 - 11:02

Als meer de helft van je lichaam onbedekt is dan ben je halfnaakt. En die bikinibroekjes overstijgen maar amper de status van reetveter.

Greendutch
Greendutch20 jul. 2021 - 20:30

vrouwen dienen zelf uit toemaken in wat voor kleding zij willen spelen.het mag niet zo zijn dat -vaak nog steeds- een stel conservatieve -christelijke?- oudere mannelijke bestuurders dat uitmaakt. bovendien zie je het meer: bij de laatste EK turnen hebben sommige Duitse (?) vrouwen ook geprotesteerd en andere kleding (leggings) gedragen bij de mat-oefening. uiteindelijk gaat het om de prestatie en kunnen tradities en culturele waarden en gewoonten veranderen ook ik vind de ' korte' broekjes mooier dan de bikinibroekjes.

JanB2
JanB220 jul. 2021 - 19:25

Noorse zwemploeg binnenkort in duikuitrusting?

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jul. 2021 - 7:51

????

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jul. 2021 - 14:08

Met een zuurstoffles als handicap?

Berend22
Berend2220 jul. 2021 - 18:55

Persoonlijk vind ik die korte broekjes “mooier” dan die zwembroekjes. :)

Joop den Uil
Joop den Uil20 jul. 2021 - 18:06

dat belooft wat straks in Qatar; alle bobo's kijken de andere kant op.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 jul. 2021 - 17:11

Verplichte olympische bikinislips voor dames, hoe pervers. Dat kan dunkt me alleen maar voortkomen uit de machismogestuurde gedachte van obsessief-compulsieve witte mannen die snakken naar een copulatief-erotisch appèl middels begeerte naar onvoorwaardelijke vrouwelijke beschikbaarheid ten dienste van hun gerief.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 15:28

Dat heb j mooi gezegd!

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -20 jul. 2021 - 16:10

Nooit gezien (of in de gelegenheid geweest om te zien), maar de bek valt open van verbazing dat er NU pas een statement tegen gemaakt wordt. Te mal voor woorden als ik de foto's zie. HUP, andere landen! sluit je aan bij het Noorse initiatief.

3 Reacties
Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 6:46

Rechtse Ik had liever gezien dat u opkwam voor de vrijheid dan dat u opkomt voor de 'zogenaamde' zedelijkheid.

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 jul. 2021 - 8:58

zandb - het wordt nu tijd om wat aan jouw programma te doen. De rechtse heeft het woord zedelijk niet geschreven, jouw mindset of het programma, neemt dat voetstoots aan. En natuurlijk kom jij of jouw programma met het standaard antwoord: je begrijpt het niet, maar ik wil je er alleen maar op wijzen dat jij of jouw programma nog enige aanpassingen nodig hebben.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 11:40

Frans Nou, dat staat te bezien. Je moet de eerste zin wel degelijk opvatten als een statement tegen die blootheid. Hij heeft het nooit gezien maar nu hij het ziet.......... De rechtse heeft inderdaad het woord zedelijkheid niet geschreven. Nou en? Nu hij ZIET wat er aan de hand is en daar moet wat aan gedaan worden. Wat kan dat dan anders zijn dan de zedelijkheid, die in het geding is? Maar het zou kunnen, dat ik dat verkeerd begrijp. Legt u of Rechtse dat dan nog maar eens uit. Als ik verkeerd zit, verander ik mijn programma.

Pater
Pater20 jul. 2021 - 14:56

Prachtige actie. Net als bij beachvollybal: seksisme & commercie gaan samen.

2 Reacties
MB19
MB1920 jul. 2021 - 17:21

Seksisme & commercie? Meteen maar in die hoek drukken. Bah.

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:12

ik drukken? Nee hoor, dat doen die sportbonden zelf. Kun je een andere reden verzinnen waarom de bikinibroekjes VERPLICHT zijn ?

Oki Doki
Oki Doki20 jul. 2021 - 14:39

Heel begrijpelijk dat de vrouwen in een korte broek willen spelen.

5 Reacties
Zandb
Zandb20 jul. 2021 - 16:04

Oki En als u (of iemand anders) het dan eens niet begrijpelijk zou vinden?

Oki Doki
Oki Doki20 jul. 2021 - 16:23

Zandb Dat zou kunnen maar ik kan me dat niet voorstellen omdat de broekjes die de Noorse dames dragen er heel netjes, sportief en professioneel eruit zien, ik vind dat je dat van de bikini's niet kunt zeggen. Maar misschien zouden ze er een stemming over moeten houden, dan weet je pas echt hoe de vork in de steel zit.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 6:40

Oki Ik zie geen noodzaak om iets anders aan te trekken. Het boeit mij niet. Ik lette er niet eens op. Dat is nu helaas anders geworden.

LaBou
LaBou 21 jul. 2021 - 11:05

" Ik zie geen noodzaak om iets anders aan te trekken. Het boeit mij niet. Ik lette er niet eens op." Tuurlijk jochie. Wat jij zegt. Geloven doen we het natuurlijk niet.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 17:54

La Bopu Wat u wilt.

[verwijderd]
[verwijderd]20 jul. 2021 - 13:02

--- Dit bericht is verwijderd —

7 Reacties
Pater
Pater20 jul. 2021 - 14:57

Politiek correct? Meteen maar in die hoek drukken. Bah.

Zandb
Zandb20 jul. 2021 - 16:06

Arbeider Niets, statement. Gewoon iets waar je zelf de baas over bant. Het heeft speltechnisch gezien geen enkel positief effect, al speel je met een bontjas aan.

MAD1950
MAD195020 jul. 2021 - 18:26

Zo te zien zijn de kleuren rood en blauw, en dat zijn de kleuren van de Noorse vlag. Verder ontgaat het mij waarom de handbalbond zich tot in de kleinste details moet bemoeien met de kleding van de spelers.

MAD1950
MAD195020 jul. 2021 - 19:26

@Arbeider. De rugnummers en de verdere belettering op de kleding zijn wit. Perfect dus.

Satya
Satya21 jul. 2021 - 10:28

Dit is dus gewoon een racistische opmerking. Dat voor arbeider zwarte mensen niet gewoon meetellen maar enkel een product van politieke correctheid zijn om mee te kunnen doen is duidelijk. Daarnaast is deze opmerking dus echt seksistisch, het is politiek correct volgens deze seksist om geen pleziertje voor deze seksist te willen zijn. Als vrouwen moeten we dus echt schijt hebben aan deze seksist en onze vrijheid, waar hard voor is gestreden, niet opgeven. Deze seksist is een minderheid onder mannen en ik wil gewoon mezelf kunnen zijn en als deze seksist een stijve krijgt van m'n tieten gaat hij maar ergens rukken, heb ik geen last van, waag het niet om met dat ding en je seksistische problemen bij mij te komen want ik doe dit soort mannen pijn, precies waar hun stoornis zich laat zien. Bah wat een zeer smerig en vieze reactie. Rukkertje ipv arbeider zou een veel toepasselijker naam zijn.

LaBou
LaBou 21 jul. 2021 - 11:08

De Noorse vlag heeft rood, blauw en wit. En dat komt in die kleding terug: rode top, blauw broekje en witte belettering. Je mag kees van veel beschuldigen maar racisme is in ieder geval hier misplaatst.

Satya
Satya21 jul. 2021 - 13:41

Labou Met grote tegenzin moet ik je gelijk geven, ik dacht dat hij bedoelde dat het goed was dat er geen donkere mensen in het team zaten. Excuses daarvoor arbeider, dat sexisme verhaal blijft gewoon staan met je politiek correct.

Dick Hooft
Dick Hooft20 jul. 2021 - 11:36

Mooi dat deze Noorse vrouwen ervoor vechten zelf te mogen kiezen hoezeer bedekt er gespeeld zou mogen worden mits het de uitoefening van de sport niet hindert. Serieus. Maar vechten ze er daarmee ook voor dat een individueel lid van het team dan die keuze ook houdt mits dezelfde voorwaarden en dus ook het recht houdt dat in de nu bekende bedekking te doen? Serieus. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dat niet zo zal zijn.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt20 jul. 2021 - 13:52

Dat laatste is vrij.....'bijzonder' wat je stelt. Dat zou betekenen dat spelers in 1 team allemaal andere kleding aan zouden moeten kunnen trekken. Noem een teamsport waar DAT gebeurt

Pater
Pater20 jul. 2021 - 14:59

Mooie reactie vdbemt! Wat zou zo'n arbeider nou bezielen? Zou-ie het eigenlijk jammer vinden?

Zandb
Zandb20 jul. 2021 - 16:17

Dick Ik vind het mooi gezegd: "Hoe bedekt ze willen spelen" maar ik vind het nergens op slaan. Ik zou denken dat iedereen (van wel geslacht ook) maar moet spelen in waar hij/zij zich goed voelt, zo lang het de kwaliteit van het spel maar niet ongeoorloofd (dus positief) beïnvloedt. En uw kwalijke suggestie dat ze voor willen schrijven, daar blijkt mij althans helemaal niets van.

korheiden2
korheiden220 jul. 2021 - 10:40

Sportbonden stellen regels. Over het algemeen wil men voor iedere sporter gelijke omstandigheden. Ik zie niet in wat voor voordeel bikini's geven bij sporten als atletiek, beach volleybal en dergelijke. Opvallend is dan wel weer dat zwemmers en zwemsters doorgaans een wetsuit dragen die het hele lichaam bedekt.

4 Reacties
Gerard de Vries2
Gerard de Vries220 jul. 2021 - 13:29

Dan heeft u al een tijd geen zwemwedstrijd gekeken. De lange pakken zijn al een paar jaar verboden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jul. 2021 - 14:37

Dat heeft andere redenen.

korheiden2
korheiden220 jul. 2021 - 15:47

@Gerard : Inderdaad zijn de allesbedekkende wetsuits verdwenen vanwege teveel drijfvermogen, maar de laatste keer dat ik Ranomi Kromowidjojo zag droeg ze een badpak en geen bikini.

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:38

@kor bikini veroorzaakt meer weerstand in het water.

EenMening
EenMening20 jul. 2021 - 10:28

De dames hebben groot gelijk. Wat in de jaren 70 en 80 gewoon kon, is mede onder de invloed van de sociale media nu vaak niet meer acceptabel.

5 Reacties
Pater
Pater20 jul. 2021 - 15:06

Mooi bloot is niet lelijk. Maar dat werd het wel toen het een puur commercieel doel ging dienen. In de jaren '80 hadden ze de bikinibroekjes op het sportveld nog niet ontdekt hoor.

Jozias2
Jozias220 jul. 2021 - 17:41

@pater In de jaren 80 liepen handbalsters juist wel in een soort badstoffen bikinibroekjes.

Zandb
Zandb21 jul. 2021 - 6:42

Mening Niet mee acceptabel? Wat zullen we nu hebben. Is er nou vrijheid of niet!

Pater
Pater21 jul. 2021 - 15:27

@Jozias Bewijs!

Norsemen
Norsemen22 jul. 2021 - 16:49

Het kan ook nog gewoon, dat is niet waar het om gaat.

Ivan61
Ivan6120 jul. 2021 - 10:21

EHF deelt de boete zomaar uit. Wat de dames aantrekken om te sporten zou niks moeten uitmaken. Dat gaat om wedstrijd en niet om schaamlippen in bikini volgens mij. Een sportieve organisatie zou zich met sporters bezig moeten houden. Nee alles voor geld en kijkcijfers. OS gaan door, EK werd in meerdere landen gespeeld tijdens pandemie. UEFA dwong Denemarken wedstrijd te spelen na hartstilstand van een speler. Ik vraag mij af hoe veel zwartgeld in sport zit? Laten wij dat een keer onderzoeken.

RudolfRendier
RudolfRendier20 jul. 2021 - 10:04

Ik zou als man zijnde ook niet in mijn onderbroek willen sporten. Voel ik me niet comfortabel bij. Niemand, ook niet onder last van een boete, kan bepalen dat ik in mijn ondergoed moet sporten.

henk-alexander
henk-alexander20 jul. 2021 - 9:56

Laat die strandspelletjes toch zoals ze bedoeld zijn en verhef ze niet tot een sport. Overigens hebben de Noorse dames groot gelijk.

harmmeijer
harmmeijer20 jul. 2021 - 9:38

Europese handbalbond, ongetwijfeld bestuurd door mannen, weet wat ‘goed’ is voor vrouwen in de handbalsport. Er is nog steeds veel werk te doen als het om vrouwenemancipatie gaat.

8 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.220 jul. 2021 - 10:22

Het vrouwen handbal heeft een eigen bestuur, met uitsluitend vrouwen. Vooroordelen helpen niet/nooit.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jul. 2021 - 10:50

nee joh...die sport kwam ergens op in de jaren 90 (ik vond dat altijd al belachelijk een strandspelletje tot sport te bombarderen) toen ging met die kleding ontwerpen en vrouwen waren toen gewoon niet zo preuts als nu en droegen die kleding gewoon . Tijden veranderen en vrouwen worden preutser en maken zich druk om vermeende seksualiseren, daarmee totaal geen idee hebben van waar mannen nu eigenlijk geil van worden. Dus nu willen ze een aanpassing en dat gaat heus wel gebeuren . Er is helemaal geen strijd die gestreden moet worden . Vrouwen zijn voor de wet al lang gelijk en slecht een paar debielen denken nog dat een vrouw minderwaardig is - fossielen uit vervolgen tijden . De strijd die nu gestreden moet worden is tegen oorlog, armoe en klimaatsverandering

Frans Kwakman
Frans Kwakman20 jul. 2021 - 10:51

Hoe bedoel je? Deze vrouwen zeggen toch dat ze niet als showgirls willen optreden en dat is inn ijn beleving behoorlojk geemancipeerd. Anders trouwens dan de Nederlandse vrouwen die in Arabie juist wel de zwemkleding aan willen. En ja ik ben man maar je moet wel erg onderdrukt worden om nu nog vrouwenemancipatie in de sport te bevorderen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jul. 2021 - 12:16

En @Merel ik heb het eens even opgezocht of je bewering klopt dat het allemaal mannen zijn. Dat is niet zo, ruwe schatting is het ongeveer de helft. De implicatie is ook . Mannen willen blote vrouwen zien. Een nogal ranzige stereotypering. Sportkleding is nu eenmaal nogal bloot en ik geloof dat er generaties bezig zijn geweest om bloot juist uit de seksuele context te houden - al worden er geloof ik op sommige plekken nog steeds wel meisjes van school gestuurd wegens te korte rokjes . En deze kleding is dus gebaseerd op jaren '90 strandkleding. Het was namelijk gewoon een strandspelletje die per ongeluk sport geworden is. Kijkt u maar eens naar de kleding van de dames handbal of volleybal (dat kennelijk onder dezelfde organisatie valt) die hebben gewoon korte broek en t-shirt. Er is dus niet sprake van seksualisering van vrouwen maar van stereotypering van mannen. De strijd voor emancipatie zou zich denk ik eens wat meer moeten richten op rare ideeën die bepaalde vrouwen er op mannen nahouden.

Satya
Satya20 jul. 2021 - 13:03

Griezel Waarom is dat voor mannen dan wel veranderd? Ik zie namelijk zelden mannen in 't shirt sporten op het strand.

vdbemt
vdbemt20 jul. 2021 - 14:03

@Marcus A. Daar geloof ik nou helemaal niets van. Ik heb daar ook geen bewijs van kunnen vinden. Maar overtuigd als jij bent, kun je dat misschien geven.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jul. 2021 - 15:21

@satija Geen idee - maar iets zegt me dat het vast niet is wegens de geile vrouwenblikken waar de heren zo bang voor zijn

Marcus A.2
Marcus A.220 jul. 2021 - 18:25

@vdbemt kijk gewoon even op de site van de handbal associatie. Daar is alles te vinden.

Eric Minnens
Eric Minnens20 jul. 2021 - 9:29

Ik ben het eens met deze handbalsters. Wel wijs ik erop dat vrouwen en meisjes ook in hun dagelijkse kleding net iets bloter gekleed gaan dan mannen. Dat begint al bij rokjes en zet zich voort in decolletés en blote armen. Hoe dat precies historisch is ontstaan, laat zich raden en onderzoeken. Dus dat deze trend zich ook in de sport heeft gemanifesteerd, verbaast me niet. Maar andere tijden, andere ideeën, andere gewoontes. Misschien dat mannen nu plots op het idee komen om zich juist wat seksueler out te fitten. Moet kunnen... ????

8 Reacties
DenStaelenGeneraal
DenStaelenGeneraal20 jul. 2021 - 11:18

"Wel wijs ik erop dat vrouwen en meisjes ook in hun dagelijkse kleding net iets bloter gekleed gaan dan mannen." Echt BIZAR dat je dit noemt. Dat riekt verdacht veel naar " Ze droeg een kort rokje, dat ze verkracht werd is niet zo gek" Allebei is het VICTIMBLAMING en schuld afschuiven.

Juppé🎗
Juppé🎗20 jul. 2021 - 12:08

« Misschien dat mannen nu plots op het idee komen om zich juist wat seksueler out te fitten.« ….. ik verdenk mij echtgenote er nu al van dat zij meer aandacht heeft voor het tennisbroekje van Rafael Nadal dan voor zijn vernietigende forehand down the line. Maar van mij mag hij verder gaan, ik misgun haar geen plezier. Wat betreft de volleybalsters zal ik ze uiteraard niet tegenspreken als zij dat andere tenu prettiger vinden. Als dat geen wedstrijdvoordeel geeft moet dat ook kunnen. Het oude bedekt genoeg om mijns inziens ook aan defatsoensregels te voldoen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jul. 2021 - 14:47

Juppé???? 20 juli 2021 at 14:08 [ Het oude bedekt genoeg om mijns inziens ook aan de fatsoensregels te voldoen. ] volgens mij ook; iedereen korte broek en shirt ook geen probleem. Oma Oeverloos placht te zeggen dat kleding er was als bescherming tegen de kou. Daar zou ik aan toe willen voegen dat kleding ook in andere situaties bescherming kan bieden bv tegen de zon.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 jul. 2021 - 15:29

Genaraal bralt: `Dat riekt verdacht veel naar ” Ze droeg een kort rokje, dat ze verkracht werd is niet zo gek' Een dommer en agressiever frame nav een genuanceerde opinie, (van Minnens) heb ik zelden gehoord.

Eric Minnens
Eric Minnens20 jul. 2021 - 15:34

@DenStaelenGenerael Bizar? Dan ken je mij nog niet. Overigens slaat jouw reactie als een tang op dirk. Ik constateer, in dat citaat dat jij van mij noemt, een feit. Misschien ben je het niet eens met dat feit, heb jij andere waarnemingen, lijkt me sterk, maar ja. Daar zouden we dan een woordenwisseling over kunnen hebben. Hoe dan ook. Jij koppelt aan dat feit, dat vrouwen gemiddeld net iets bloter gekleed gaan dan mannen, volkomen onlogisch en ten onrechte, een vooroordeel... Dat vrouwen verkrachtig zelf uitlokken, is uiteraard van de gekke, daarin vind je mij aan jouw zijde. Dat zeg ik dan ook nergens. Dat wil jij er blijkbaar graag in lezen. Zodat jij een van jouw stokpaardjes kunt berijden. . Ik verzoek je dan ook mijn reactie nog een paar keer te lezen, misschien begrijp je hem dan.

Juppé🎗
Juppé🎗20 jul. 2021 - 20:00

« iedereen korte broek en shirt ook geen probleem. Oma Oeverloos placht te zeggen »…..lijkt me zelfs de basis voor alle sporten, maar bij ons rondje golf vinden ze dat onaangepast en bij zwemmen is dat onhandig. We passen ons aan van naturisme bij zwemmen en strandwandelen tot dubbeldikke skipakken met lange onderbroek. Ik misOma Oeverloos hier en ook Pieter de Geus, altijd rationele en leuke reacties.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 15:37

DanielleDefoe Wat denk je van het zand tussen je billen als je valt. Ook niet lekker!

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jul. 2021 - 15:41

Aan die scheidsrechter te zien niet!

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen20 jul. 2021 - 9:27

Als je het niet met het strandhandbalregelement eens bent ga je toch gewoon een andere sport beoefenen?

10 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers20 jul. 2021 - 10:00

Als je het niet eens bent met de toeslagen ga je toch gewoon in een ander land wonen?

Satya
Satya20 jul. 2021 - 10:22

Waarom? Jouw denken zorgt voor nogal wat stilstand. We doen het altijd als zo.

LaBou
LaBou 20 jul. 2021 - 10:25

Wat een kulreactie.

Le Chat Botté
Le Chat Botté20 jul. 2021 - 10:29

Koos jij andere ouders toen je besloot om je niet altijd aan al hun regels en geboden te houden? Misschien ben je niet helemaal vertrouwd met het begrip proportionaliteit? Weet je misschien niet dat de meeste onderwerpen zich op een spectrum bevinden en dus niet binair zijn?

HappyBuddha
HappyBuddha20 jul. 2021 - 10:44

Weglopen is wel zo zwak. Je kan de idioterie natuurlijk ook aanpakken

DenStaelenGeneraal
DenStaelenGeneraal20 jul. 2021 - 11:22

Ja!!! Dat zeiden we ook tegen die suffragettes: Als je het niet een met het gebrek aan stemrecht voor vrouwen ......dan stem je toch gewoon NIET? Als je het niet met het beachbalregelement eens bent.... dan verander je toch gewoon de regels?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 jul. 2021 - 11:45

Oh, als je een sportbond bent mag je gewoon discrimineren?

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 jul. 2021 - 8:47

Kom op mensen, het is maar een spelletje, dat zandbal. En.. Fransss en Vrij, bijna alle sportbonden discrimineren, daar mannen en vrouwen een eigen competitie aangaan en indien gemengd (korfbal) hebben mannen en vrouwen niet dezelfde kleding aan.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij21 jul. 2021 - 11:45

[ bijna alle sportbonden discrimineren, ] Dan moet je bijna alle sportbonden aanpakken. Kijk, als je bij de Moulin Rouge solliciteert weet je om welke kleding (of het ontbreken daarvan) gaat. Er is geen enkele reden, ook niet bij korfbal, om aan vrouwen extreme kledingeisen te stellen en aan mannen niet.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 jul. 2021 - 13:14

"Dan moet je bijna alle sportbonden aanpakken." Dan maar geen vrouwen(top)sport. Veel succes met je missie.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jul. 2021 - 9:16

ach - vroeger noemden we dat gewoon preuts

5 Reacties
LaBou
LaBou 20 jul. 2021 - 10:26

Jij wilt voor die vrouwen beslissen wat ze moeten laten zien?

Le Chat Botté
Le Chat Botté20 jul. 2021 - 10:32

Om niet preuts te zijn moet je je eerst en vooral vrij en veilig kunnen voelen. Heb jij deze vrouwen gevraagd of dat voor hun het geval is?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland20 jul. 2021 - 12:45

Wat mij betreft trekken ze een boerka aan - zal mij aan mn reet roesten Het blijft preuts gedoe paranoia ook trouwens maar maakt u niet druk hoor ze krijgen hun zin wel we zitten nu eenmaal in tijden dat iedereen een zenuwinzinking krijgt van hun eigen beeld van andere mensen

Eric Minnens
Eric Minnens20 jul. 2021 - 20:39

@Griezel, Er bestaat (of bestond?) ook nog zo iets als eerbaarheid... Zie onderstaand gedichtje, m.n. 3e couplet. Verprutste preutsheid Sex complex Ik sta perplex Wat mooi, uniek was tussen man en vrouw is dat niet meer. Wie nu ervaring mist, dat is geen man. Bij maagdelijkheid stelt zich de vraag, wat is er mis ? Wat vroeger gold als eerbaarheid, wordt nu verguisd in spotternij. Liefde overspoeld, en verdronken in passie twee ego's die elkaar ontmoeten en zich weer scheiden in eenzaam alleen zijn. (rdckx)

Eric Minnens
Eric Minnens20 jul. 2021 - 21:10

Hoewel, eerbaarheid is ook niet alles, zie het (alweer) volgende gedichtje, van een anonieme mus. (Ik ben nu toch met gedichtjes bezig, en lever slechts wat gedachtenvoer aan.) Dit is trouwens weer een ander soort eerbaarheid... eerbaar Ik ben een eerbaar ambtenaar met veel talent gezegend ik dien het volk in het openbaar dus word ik met egards bejegend Ik doe mijn taak en dus mijn plicht mijn visie is niet soft maar soms komt er iets aan het licht en dan blijk ik een schoft

HarrieV2
HarrieV220 jul. 2021 - 8:59

Heb nooit begrepen waarom vrouwen veelal in bikini moeten sporten (bij sporten waarbij een bikini niet vanzelfsprekend is), terwijl bij mannen dit soort regels niet gelden. Een vrouw hoeft niet (bijna) bloot te zijn om aantrekkelijk te zijn. Lijkt er op dat er ook in seculiere omgevingen er andere regels zijn voor vrouwen dan voor mannen. We verschillen dus blijkbaar toch niet zo veel van hoe het is bij strenge religies.

2 Reacties
Martin108
Martin10820 jul. 2021 - 9:10

"Een vrouw hoeft niet (bijna) bloot te zijn om aantrekkelijk te zijn." Een vrouw hoeft helemaal niet aantrekkelijk te zijn om topsport te beoefenen. Als die regel er alleen maar is om (mannelijke) toeschouwers te trekken dan lopen ze toch wel een paar decennia achter.

Gerard de Vries2
Gerard de Vries220 jul. 2021 - 9:11

Dat is niet geheel waar, voor mannen gelden ook kledingregels. Ze mogen niet opeens zonder shirt gaan spelen. Denk bijvoorbeeld ook aan voetballers die boetes krijgen als ze tijdens juichen hun shirt uit doen. Wat mij betreft zou voor sport het volgende moeten gelden: - het moet een level playing field bewerkstelligen: denk aan de zwempakken met lange mouwen. - functionaliteit staat voor op - en moet in lijn zijn met de goede zeden. Naakt sporten was op de oorspronkelijke Olympische spelen gebruikelijk maar dat het is niet meer breed gedragen. Dat laatste is natuurlijk erg subjectief, de goede zeden in Iran zijn anders dan in Nederland. Wat ik voor al zou willen is dat sporters voor kunnen kiezen wat zij fijn vinden.

Robert Follon
Robert Follon20 jul. 2021 - 8:57

Het heet nu eenmaal BEACHvolleybal....

7 Reacties
Martin108
Martin10820 jul. 2021 - 9:12

U gaat altijd in een speedo naar t strand?

Marinus C.
Marinus C.20 jul. 2021 - 9:17

En je punt is? Dat de heren een speedo zouden moeten dragen?

Mark Grootendorst
Mark Grootendorst20 jul. 2021 - 10:13

Schat, leer eens lezen: de kwestie gaat over beachHANDBAL. Overigens zijn de kledingregels voor vrouwen (bikini en bijna blote konten) indertijd bij het beachvolleybal ingevoerd om de populariteit te vergroten. Hoe seksistischer kun je het hebben. Het ging daarbij dus om het aangezicht te verbeteren, niet de kwaliteit van de sport. En waarom dat zoiets niet gold bij het mannenbeachvolleybal, ook voor vrouwen zal de sport dan aantrekkelijker worden om te kijken naar die pronte konten en sixpackjes. Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling… Opvallend is wel dat bij het herenvoetbal de broeken steeds langer zijn geworden en bjjna de blote benen bedekken. Als we dat vergelijken met de spannende voetbalbroekjes uit de jaren ‘70 en ‘80 die mij als ontluikende gay zo blij maakten…..

LaBou
LaBou 20 jul. 2021 - 10:27

Om het gelijk te trekken wel, ja.

DenStaelenGeneraal
DenStaelenGeneraal20 jul. 2021 - 11:25

Inderdaad!!! Mannen voortaan in peniskoker en bille veter!!

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 jul. 2021 - 11:38

[ Het heet nu eenmaal BEACHvolleybal…. ] Nee, het heet BEACH-HANDBAL.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij20 jul. 2021 - 11:40

[ Dat de heren een speedo zouden moeten dragen? ] Ja. En blote borst, geen shirt. Een strak slipje voor vrouwen verplicht? Dan ook een speedo voor mannen. Emancipatie heet dat, gelijke monniken gelijke kappen.

Joopinie
Joopinie20 jul. 2021 - 8:50

Sportkleding beschermt, verkoelt of verwarmt, voert transpiratie af en moet gemakkelijk voelen. Dat bikini achtig outfitje lijkt meer op het ondergoed wat je onder die sportkleding zou dragen.

Mini2
Mini220 jul. 2021 - 8:50

Raar, waarom zou zo’n korte broek niet kunnen?

Sam V
Sam V20 jul. 2021 - 8:48

Is de sport meer geseksualiseerd of zijn de dames zich er meer bewust van geworden door social media? De Noorse mannen zullen toch niet nu opeens meer op de strakke broekjes geilen dan vroeger? Ik vind het niet meer dan terecht dat het eerste criterium zou moeten zijn dat de betreffende sporters zich comfortabel voelen, met als voorwaarde dat het geen sportief voordeel oplevert. Lijkt mij hier niet het geval, dus geen reden om de grotere broeken te weigeren. Maar laten we het wel noemen wat het is. De dames hebben een andere mindset tegenwoordig. Niet de sport.

8 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens20 jul. 2021 - 9:15

"De dames hebben een andere mindset tegenwoordig." Ook de mannen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 jul. 2021 - 10:02

De dames en de sport en de toeschouwers zitten allen in dezelfde meer seksualiserende wereld. Dat dat zo is is niet de schuld van de dames.

Sonic2
Sonic220 jul. 2021 - 10:09

@ Sam V Je moet inderdaad dragen waar je je comfortabel bij voelt. Een zinnig betoog.

DenStaelenGeneraal
DenStaelenGeneraal20 jul. 2021 - 11:28

Wat een bullshit, Sam. Ik hou net zoveel van vrouwen in bikini als wie dan ook, maar dit is gewoon genant. Niet "de vrouwen" hebben een andere mindset. Dat is victimblaming. De mannen hebben dat ook. Jij bent een KLEINE minderheid. Reaguurders hier zijn grotendeels ouwe witte mannen, dus dat is geen maatstaf

Sam V
Sam V20 jul. 2021 - 13:11

@ DenStaelenGeneraal Wellicht kunt u uitleggen hoe dit victim blaming is? Hoe is de sport nu meer geseksualiseerd dan vroeger? Ik zie twee grote verschillen met vroeger. Toen moesten de geile mannetjes langs de kant hun eigen fotootjes maken, terwijl ze nu alleen maar op internet hoeven te kijken. Toen zag je als sporter daar dan ook weinig van terug, nu wordt alles op social media uitvergroot. Dat is geen seksualisering van de sport. Het is alleen massaler en zichtbaarder geworden. Dat dat confronterend is, geloof ik direct. Deze dames beseffen zich dat steeds beter. Ik ben het dan ook geheel met ze eens zoals uit mijn reactie blijkt. Maar ik geloof niet dat de mannen veranderd zijn. Anders lees ik daar graag wat meer uitleg over, in plaats van die goedkope jij-bakken.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 jul. 2021 - 21:24

SamV Een man is niet anders geboren. Maar ze wonen wel zeker in een meer geseksualiseerde wereld. Hun gedrag is wel degenlijk verandert. Dacht je dat je brein of handelingen voor eeuwig puur bleef na geboorte of zo? Of alleen maar een pad had en geen ander? Zo van je word stratemaker en daar mee uit? Nee. Anders hadden we trouwens ook geen scholen of opvoeding of training. Die worden via en met de omgeving en omstandigheden. En dat is die geseksualiseerde consumptie wereld. Mannen worden met een hoop beginsellen geboren. Maar hoe die groeien of waar ze plek vinden ligt er aan.

Sam V
Sam V21 jul. 2021 - 8:16

@ Paul Spijkers U zegt niets. U poneert ook weer dezelfde stelling: “Een man is niet anders geboren. Maar ze wonen wel zeker in een meer geseksualiseerde wereld. Hun gedrag is wel degenlijk verandert. Natuurlijk verandert een man bij het ouder worden. Maar dat is toch altijd zo geweest. Ook 30 jaar geleden. Waarom is de wereld of in dit geval de sport meer geseksualiseerd? Zo makkelijk eerst iets beweren als een feit en op basis van die “waarheid” een ander denken van repliek te dienen.

Paul Spijkers
Paul Spijkers23 jul. 2021 - 10:48

Omdat de wereld verandert is uiteraard, en daarbij hoe de man opgroeit en zich ontwikkelt, en zich dus gedraagt. Een man vernadert niet zomaar omdat ie ouder word, maar verandert deze of die kant op, relatief tot de mogenlijkheden of niet in de omgeving.