Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Noord-Gaza: vlucht, geef je over, word gedood of verhonger

  •  
02-11-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1764 keer bekeken
  •  
ANP-512412621

"De situatie die zich ontwikkelt in Noord-Gaza is apocalyptisch," aldus de gezamenlijke verklaring van de hoofden van organisaties binnen het UN Inter-Agency Standing Committee, op 1 november j.l. De volledige Palestijnse bevolking in Noord-Gaza loopt acuut gevaar te sterven aan ziekte, hongersnood en geweld.

Hoewel de situatie in Midden- en Zuid-Gaza op veel vlakken ook een noodsituatie betreft, gaat het beleg van Noord-Gaza, waar zo’n 400.000 inwoners wonen, het denkbare te boven. Dat is met name zo in de regio ten noorden van Gaza-stad: Jabalia, Beit Lahia en Beit Hanoun, waar 100.000 inwoners op het moment leven in een gesloten militair gebied. Gedurende ten minste drie weken in oktober kwam er geen voedseltransport het gebied binnen, noch andere levensreddende middelen.

Volgens mediaberichten en legerofficieren ter plaatse is men bezig met de uitvoering van een zogenaamd Israëlisch 'generaalsplan'. Dit is een plan opgesteld door een groep Israëlische generaals onder leiding van een gepensioneerde generaal-majoor, Giora Eiland, welke wordt gesteund door organisaties die verbonden zijn met een bekende denktank, Kotelet, die voor een belangrijk deel de koers uitzet van de huidige Israëlische regering.

Het plan stelt dat de burgerbevolking bevolen moet worden te vertrekken naar een humanitaire zone buiten Noord-Gaza. Na hun vertrek zou de regio een gesloten militair gebied worden zonder ingaande hulp. Het Israëlische leger zou alle achtergebleven burgers beschouwen als Hamas-strijders. Met andere woorden: vlucht, geef je over, word gedood of verhonger. Na het onderdrukken van de opstand zou de burgerbevolking mogen terugkeren.

Het plan is gebaseerd op een vorm van militaire logica hoe een oorlog snel te winnen. Voor sommige Palestijnen hier komt dit over als een extreme variant van collectieve straf. De praktijk van collectieve straffen gaat terug naar de koloniale tijd: de Britten pasten het toe als "noodverordeningen" tijdens het mandaat in Palestina, evenals elders in Britse koloniën. Het burgerleven wordt gemanipuleerd in een poging een opstand te onderdrukken.

In Gaza werd het straffen van de burgerbevolking al lang vóór 7 oktober toegepast. De bevolking werd "op dieet gezet." Door de jaren heen heeft Israël regelmatig de aanvoer van voedsel, gas, elektriciteit en andere basisbenodigdheden verminderd om druk uit te oefenen op de bevolking.

De praktijk van het manipuleren van het burgerleven voor militaire doeleinden is op de Westelijke Jordaanoever  (ik schrijf vanuit Bethlehem) ook bekend. Bijvoorbeeld, tijdens de vorige intifada’s in de jaren '80 en 2000 was collectieve straf in de vorm van lange sluitingen van onderwijs- en andere instellingen standaardpraktijk.

Een gedetailleerd en goed gedocumenteerd verslag van een Israëlische academicus stelt nu dat de situatie op de grond in Noord-Gaza feitelijk erger is dan het plan suggereert.

Ten eerste is er in het geheel geen veilige en ordelijke route voor mensen om te vluchten, zelfs als ze dat willen. De bevolking wordt dagelijks geterroriseerd door bombardementen en andere vormen van geweld. Noch ziekenhuizen, noch het onderwijs functioneren. Het kwam in sommige gevallen voor dat "iedereen die ook maar een voet buiten zijn huis zette, het risico liep te worden neergeschoten door Israëlische sluipschutters of drones, inclusief jonge kinderen en degenen die witte vlaggen omhoog hielden." Het leven wordt zo onhoudbaar en de druk te groot om niet op den duur te vertrekken.

Ten tweede lijkt het plan uiteindelijk een geheel andere logica te volgen dan militaire rationaliteit, hoe onmenselijk en illegaal die logica op zich ook mag zijn. Er is immers geen enkele garantie dat welke vluchtende bevolking dan ook ooit mag terugkeren. Israëlische nederzettingenbewegingen streven naar de oprichting van nieuwe nederzettingen in het Land van Israël tussen de rivier en de zee, inclusief Gaza. Netanjahoe zegt dat dit niet op de agenda staat, maar ministers van de Likoed en andere regeringspartijen namen dit jaar deel aan politieke conferenties die precies dit doel voor ogen hadden. En om nederzettingen te kunnen bouwen, moet het land worden ontruimd van zijn bevolking.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Minoes&tuin
Minoes&tuin
4 nov. 2024 - 7:07

Noord Gaza is hermetisch afgesloten, dus vluchten kan niet meer.

1 Reactie
LaBou
LaBou 4 nov. 2024 - 17:46

Dat is ook niet de bedoeling want weet je: "Hamas".

BrotherV
BrotherV
3 nov. 2024 - 23:41
Deze reactie is verwijderd
Kees Flipsen
Kees Flipsen
3 nov. 2024 - 20:03

Er hebben zich na 1945 in de wereld nog een aantal slachtingen van hele bevolkingsgroepen voorgedaan maar

de slachting van palestijnen door israel is anders omdat wij hier in Europa daar mede verantwoordelijk voor zijn. Door eeuwenlange Jodenhaat en de holocaust in ons eigen Europa ontstond er behoefte aan een Joodse staat. Palestijnen waren daarin niet gewenst. De zionisten wilden en willen nog steeds zoveel mogelijk grondgebied met zo weinig mogelijk palestijnen. Europa en de V.S. hebben Israël daarin nooit gecorrigeerd. Europa en de V.S. leveren bovendien wapens aan israel, de onderdrukker en genocide pleger op het Palestijnse volk. Vooral

om bovenstaande redenen is het begrijpelijk dat wij ons exstra druk maken over het geweld tegen Palestijnen. Door westerse geopolieke belangen en schuldgevoelens hebben we de Palestijnen de hel in geduwd

1 Reactie
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 22:07

Precies!

Jakoop
Jakoop
3 nov. 2024 - 12:47
Deze reactie is verwijderd
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...
3 nov. 2024 - 11:43

We kunnen het niet meer vragen aan de kwaadaardige Hamas-leiders, maar was 7/10 al deze ellende waard?

9 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen3 nov. 2024 - 12:24

De wortel van al dat kwaad is en blijft Israël. Het gedrag van dit land bedoel ik. Ja je moet voorzichtig zijn met je woorden anders .....

weereenmening
weereenmening3 nov. 2024 - 12:36

Een goede vraag: 'What were they thinking?'. Net als bij ISIS heerste er een vergaande naïviteit en narcisme onder deze laagopgeleide, religieus gedreven criminelen.

Sachs
Sachs3 nov. 2024 - 12:55

U zou zelf kiezen voor een leven onder bezetting, begrijp ik dat goed?

DaanOuwens
DaanOuwens3 nov. 2024 - 14:25

@ Nou ja, kijk...

Jij schrijft: We kunnen het niet meer vragen aan de kwaadaardige Hamas-leiders, maar was 7/10 al deze ellende waard?

Wij kunnen het wel aan jou vragen. Is het doden van meer dan 40.000 mensen een passende respons op de 1000 doden van 7/10? Je tekst5 geeft namelijk die indruk.

BrotherV
BrotherV3 nov. 2024 - 17:35

Noujakijk vindt het fantastisch.

Lopez
Lopez3 nov. 2024 - 22:03

@Nou ja, kijk

[maar was 7/10 al deze ellende waard?]  

Het verbaast me niets, afgaande op uw eerdere berichten hier, dat u zo’n perverse vraag stelt. Op 7 oktober werden in Israël 782 burgers vermoord, 251 personen gegijzeld en enkele dorpen deels verwoest. Dat vond vrijwel iedereen verschrikkelijk – een bloedbad van ongekende proporties en wreedheid. Vond u dat ook niet? 

In Gaza zijn meer dan 43 duizend Palestijnen, onder wie 17 duizend kinderen, vermoord, meer dan 102 duizend Palestijnen gewond, lijden honderdduizenden honger, en zijn hele steden en nog veel meer dorpen verwoest. Meer dan 11 duizend Palestijnen worden vermist, 10 duizend zijn gegijzeld. 

Verder heeft Israël driekwart van alle VN-gebouwen verwoest, alsmede meer dan de helft van de ziekenhuizen, vrijwel alle scholen, het merendeel van de kantoren, bedrijven en heiligdommen, en honderden VN-medewerkers en dito aantallen medisch personeel en journalisten vermoord. 

Deze apocalyps overtreft 7 oktober in honderdvoud, en heeft niets met 7 oktober en met een gerechtvaardigde vorm van zelfverdediging te maken. Wat we hier zien is een volgende kwaadaardige en desastreuze stap in een overheersingsproces van inmiddels 76 jaar. Ieder normaal mens veroordeelt de Israëlische slachtpartij en de steun daaraan van de VS en andere westerse partners in crime scherp. U lijkt, gezien uw perverse vraag, tot de uitzonderingen te behoren.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 22:11

Gefeliciteerd met uw zeven duimpje hoor! We kijken naar de uitroeiing van een volk, niet naar een snuffmovie.

Volrin
Volrin4 nov. 2024 - 8:50

Voor de zoveelste keer: Israël is verantwoordelijk voor haar eigen daden.

Volrin
Volrin4 nov. 2024 - 8:51

Ter verduidelijking voor @Nou ja, kijk..., je kan net zo goed aan Netanyahu vragen of de voortdurende kolonisatie van de Westoever de ellende van 7 oktober waard is.

Mirzas
Mirzas
3 nov. 2024 - 11:12

Zoals Olav zegt: het woord genocide wordt niet genoemd. Maar als dat het niet is, wat mag je dan met recht nog wel een genocide noemen? Genocide is verder volgens mij vrijwel altijd een 'poging tot' genocide, dus dat onderscheid kan hier ook niet worden gemaakt.

Het is genocide en met heel veel rekkend fantastisch vermogen iets dat zeer sterk lijkt op genocide maar het om zeer technische redenen net niet is. Niet dat het daar ook maar een miligrammetje minder erg van wordt.

Het is de eerste sinds tijden waar Nederland zeer expliciet aan medeplichtig is. En nog altijd beweegt er helemaal niets.

Wat mij betreft geldt in dit geval het morele faillissement meer de omstanders, die geen enkel excuus hebben om dit niet te adresseren dan de mensen die er middenin zitten.

Ik denk verder dat deze episode een historisch omslagpunt zal betekenen. Hoe dat eruit gaat zien heb ik overigens verder niet echt een idee van. Hoopvoller of nog veel hopelozer. Misschien zie ik het nog gebeuren.

BrotherV
BrotherV
2 nov. 2024 - 23:51

Nog nooit klonken de woorden ‘dat nooit meer’ zo hol

https://jacobin.nl/nog-nooit-klonken-de-woorden-dat-nooit-meer-zo-hol/

6 Reacties
weereenmening
weereenmening3 nov. 2024 - 11:11

Het leed en de angst onder de bevolking in Israël zijn diepgaand, zeker na de gebeurtenissen van 7 oktober, waarbij burgers slachtoffer werden van geweld en ontvoeringen. Het idee dat mensen niet langer in angst hoeven te leven voor geweld en terreur is een universele wens, en het loslaten van gijzelaars en het beëindigen van vijandigheden zouden belangrijke stappen zijn richting die wens.

LaBou
LaBou 3 nov. 2024 - 12:15

En voor de zoveelste keet negeert hasbarist waardelozemening 74 jaar onderdrukking, verdrijving, moord en landroof door die "bange" israeli's. Voor de zoveelste keer probeert deze reaguurder de geschiedenis te laten beginnen op 7 okt 2023. De enige uitzondering maakte hij ineens voor de zionisten die volgens hem 3000 jaar oude rechten hadden op dit land dat ze nu terecht (althans als het aan deze figuur ligt) weer opeisen

Sachs
Sachs3 nov. 2024 - 12:59

@ weer

[zeker na de gebeurtenissen van 7 oktober, waarbij burgers slachtoffer werden van geweld en ontvoeringen.]

De Palestijnen staan al vele decennia bloot aan geweld en ontvoering. Is uw 'universele wens' niet op hen van toepassing?

MG1968-2
MG1968-23 nov. 2024 - 14:17

@weereenmening

En alweer zet jij de gazanen/palestijnen neer als minder mens waar universele principes, laat staan mensenrechten, niet op van toepassing zijn.

Meneer de genocidepleger, slaap zacht.

weereenmening
weereenmening3 nov. 2024 - 14:20

@Sachs

Het sluit elkaar niet uit toch?

DaanOuwens
DaanOuwens3 nov. 2024 - 14:27

@ weereenmening

Jij schrijft: waarbij burgers slachtoffer werden van geweld en ontvoeringen. Het idee dat mensen niet langer in angst hoeven te leven voor geweld en terreur is een universele wens,

Diezelfde Israelische burgers gunnen hun Palestijnse buren dat leven zonder geweld en terreur niet.

Dus hoe legitiem is dan hun eigen wens?

Olav Meijer
Olav Meijer
2 nov. 2024 - 23:15

De schrijver gebruikt het begrip genocide niet. Maar alles bij elkaar genomen kan redelijkerwijs deze realiteit toch niet, minstens als poging, ontkend worden? En daaruit volgend de medeplichtigheid daaraan van de VS, Nederland en andere landen, wegens actieve steun aan Israël en passiviteit ten opzichte van de oorlogvoering door dat land?

3 Reacties
BrotherV
BrotherV2 nov. 2024 - 23:48

De slachtoffers zijn moslims, dus veel mensen steunen de genocide.

pahan
pahan3 nov. 2024 - 7:02

Wat zou dat toevoegen?

Het is verstandig van de organisaties dat ze de term ontwijken, want dat betekent weer verzanden in een non-discussie die oplossingen in de weg staat.

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2024 - 8:03

Olav Meijer

Helemaal mee eens. Ook als je naar de uitgesproken intenties kijkt, zegt dat genoeg.

Bedo
Bedo
2 nov. 2024 - 20:55

internationaal recht is morsdood

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
2 nov. 2024 - 20:53

"In Gaza werd het straffen van de burgerbevolking al lang vóór 7 oktober toegepast. De bevolking werd "op dieet gezet." Door de jaren heen heeft Israël regelmatig de aanvoer van voedsel, gas, elektriciteit en andere basisbenodigdheden verminderd om druk uit te oefenen op de bevolking."

En hoe langer ik daar over na denk, hoe meer dat tot mij doordringt, hoe raadselachtiger het voor mij wordt dat al die materialen voor al die tunnels, waar al die Hamassers zich zouden schuilhouden, ooit Gaza ingebracht konden worden.

12 Reacties
MartinSijes
MartinSijes2 nov. 2024 - 22:01

Je begrijpt dat niet omdat je niet zag dat Hamas qua organisatie zeer sterk was.

Door de Palestijnen uitsluitend als onmachtige slachtoffers te zien, mis je een deel van de realiteit van voor oktober 2023.

BrotherV
BrotherV2 nov. 2024 - 22:20

Veel van de verhalen van Israël zijn pure leugens, net als over wat er op 7 october gebeurt is.

JaapBo
JaapBo2 nov. 2024 - 23:19

@Sijes: de Palestijnen zijn geen gewillige slachtoffers, maar verzetten zich juist.

Alleen krijgt Israël zo enorm veel (politieke en militaire) steun van het Westen dat de Palestijnen kansloos zijn. Zo dendert het racistische project door ...

LaBou
LaBou 3 nov. 2024 - 6:51

Door israel als een soort permanent slachtoffer te zien mis je de realiteit van de afgelopen 74 jaar. Adrienne, voor mij heb je gelijk en die sijes is een zionist, een overtuiging die meer en meer fascistisch wordt: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/08/26/shin-bet-in-israel-vervelt-zionisme-tot-fascisme/

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 8:07

Vast Sijes, maar het blijft mij verbazen dat een land dat in staat is een pieperoperatie op vreemd grondgebied die een jarenlange voorbereiding vergde uit te voeren, een land dat de grenzen van Gaza bepaalde, het luchtruim beheerste, de belastingen van Gaza inde (en inhield), dat twee maal jaarlijks het "gras in Gaza maaide" en zelfs de controle over het aantal calorieën dat die bevolking in kon nemen had, de materialen voor het bouwen van zoveel tunnels doorliet. Gaza is zo ongeveer plat gebombardeerd dus of die tunnels er in de hoeveelheid die Israël beweert daadwerkelijk waren zullen we nooit weten.

Wat mij overigens ook triggert is de tijd die er zat tussen de aanslagen die 7e oktober en de hulpverlening aan de getroffenen door het IDF. Misschien is het zinnig om voor wat die betrokkenheid betreft eens niet alleen naar UNWRA te kijken.

Vuurrood
Vuurrood3 nov. 2024 - 8:52

Sijes: Wordt het niet eens tijd om gewoon eens voor de waarheid uit te komen? Israël wenst een groot Israël en om dat te bereiken pleegt Israël genocide! Al heel lang. Nu de VS in een tweespalt zijn beland tussen niet zo goed en heel slecht maakt Israël hier geslepen gebruik van en roeit genadeloos een heel volk uit!

MG1968-2
MG1968-23 nov. 2024 - 9:21

@martin

Hoelang blijf je het patroon nog ontkennen?

Wanneer valt het kwartje dat degene die je niet wil afvallen omdat ze je geestverwanten zijn juist dat niet zijn.

Of waren ze het toch en was ook dat van jou een leugen en zijn het volledig geestverwanten?

#genocide

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 10:14

@MG1968-2,

Het lijkt mij, met de familiegeschiedenis van Sijes, met familie in dat land, met de wezenlijke bedreigingen en opgegroeid met het grote gelijk en de rechten van Israël ongelooflijk moeilijk om je waarheden op de helling te zetten. Ik ben niet bepaald pro Israël maar geef Sijes wel krediet. Context, daar wil ik 7 oktober in zien, maar daar wil ik ook Sijes in zien.

Het probleem is dat straks iedereen in dat gebied een soortgelijke familiegeschiedenis heeft en dit nooit ophoudt.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 10:19

@MG1968-2, Ter aanvulling en verheldering, het begrip voor Sijes heb ik heel beslist niet voor het fascistische tuig dat in Israël de regering vormt, niet voor de kolonisten en evenmin voor de VS en onze eigen regering.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 10:22

@MG1968-2,

Geen begrip voor zijn standpunten, wel begrip voor zijn angst.

MG1968-2
MG1968-23 nov. 2024 - 12:53

@adrienne

Ik ken de geschiedenis en de standpunten van Sijes.

Vandaar mijn vraag.

Het feit dat taghi familie is, is wat mij betreft onvoldoende reden om diens daden niet te benoemen voor wat ze zijn.

Ook Sijes herkend het patroon van handelen en in plaats van afstand nemen kiest hij voor het actief verspreiden van het narratief van de dader. Bedenk. Niet ieder kind van de nsbers kozen datzelfde pad.

Het is een keuze. Een bewuste.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2024 - 14:52

@Adrienne

[Het lijkt mij, met de familiegeschiedenis van Sijes, met familie in dat land, met de wezenlijke bedreigingen en opgegroeid met het grote gelijk en de rechten van Israël ongelooflijk moeilijk om je waarheden op de helling te zetten.Ik ben niet bepaald pro Israël maar geef Sijes wel krediet.]

Er zijn heel veel mensen met een vergelijkbare familiegeschiedenis als Sijes die juist daarom tegen de Israëlische genocide zijn. Op veel demonstraties lopen joden mee met de leus ’Never Again for Anyone’. Ik kan mensen geen krediet geven die zich achter de vernietiging van het Palestijnse volk opstellen.

r v b
r v b
2 nov. 2024 - 20:38

Als Israel al ooit bestaansrecht gehad heeft, dan is dat nu wel afgelopen. De Palestijnen hebben volledig alle rechten in heel historisch Palestina, Israel moet verdwijnen.

4 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist2 nov. 2024 - 21:17

Waar moeten de Israëliërs dan heen?

pahan
pahan3 nov. 2024 - 7:03

En dat is geen oproep tot genocide?

Kees Flipsen
Kees Flipsen3 nov. 2024 - 10:34

De Israëliërs kunnen naar Duitsland. Zo kunnen de Duitsers hun schuldgevoelens aflossen. Beter om het af te wentelen op de Palestijnen wat gebeurd is naar de tweede wereld oorlog.. Nu na de V.S de grootste wapenleverlancier naar Israël. Hoe onrechtvaardig toch allemaal.

JaapBo
JaapBo3 nov. 2024 - 19:36

Gelijkwaardigheid van Joden en Palestijnen is de juiste oplossing. Israel moet stoppen een “Joodse staat” te zijn en moet de staat worden van alle mensen die op het grondgebied thuis horen, dus inclusief etnisch gezuiverde Palestijnen.

migrant
migrant
2 nov. 2024 - 20:21

Hoe kan de Israelische bevolking deze genocide toestaan?

JaapBo
JaapBo
2 nov. 2024 - 19:50

Terreurstaat Israel! We kunnen niet anders constateren.

Dit is allemaal een gevolg van de racistische ideologie waar Israel op gebaseerd is: het idee dat Israel de staat van het Joodse volk is impliceert dat Palestijnen moeten verdwijnen. De steun van het Westen maakt het mogelijk dat Israel met grof geweld zijn bestaan ten koste van Palestijnen op wil leggen aan de omgeving. De rationalisatie dat Israel niet gehaat wordt om wat het doet maar omdat het onschuldig Joods is functioneert als een verdere legitimering van dit geweld.

In een woord: walgelijk!

1 Reactie
Kees Flipsen
Kees Flipsen2 nov. 2024 - 21:31

Zo komt het zeker nooit meer goed. Antisemitisme wereldwijd. Ze verpesten het voor al die anderen, vaak lieve Joodse mensen. Waar blijven de kerken? Allemaal bang? Ging dat tijdens de jodenvervolging voor en tijdens de 2e wereldoorlog ook niet zo?

Mark Huysman
Mark Huysman
2 nov. 2024 - 19:50

Ik zie hieronder dat reacties van anderen verwijderd zijn. Waarschijnlijk drukken mensen zich steviger uit dan de spelregels toestaan. Het is onderhand onmogelijk om nog woorden te vinden voor wat Israël de Palestijnen aandoet. Je kunt acceptabele termen als ‘mensonterend’ of ‘crimineel’ gebruiken maar die dekken de lading niet meer. Ik weet dus ook even niet meer wat ik moet zeggen zonder in het verwijderbakje terecht te komen. Ik kan wel zeggen dat dit het ergste is wat er volgens mij sinds WO2 gebeurd is.

10 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist2 nov. 2024 - 20:45

Dan doen we een van der Horstje;

Het is niet zo netjes wat Israël de Palestijnen allemaal aandoet.

Het wordt tijd dat deze bengels zullen afzien van verdere streken.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans32 nov. 2024 - 21:29

Volgens mij niet. Bij lange na niet. De meeste slachtoffers zijn in Afrika gevallen. Alleen in Congo al miljoenen. En in Rwanda was een echte genocide aan de gang. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch)

Kees Flipsen
Kees Flipsen3 nov. 2024 - 7:34

De Rode Khmer met Pol Pot waren ook vreselijk. Zeker 1.5 miljoen doden op hun geweten. In deze oorlog is Europa mede verantwoordelijk. Door de jodenvervolging in de vorige eeuwen en nu door wapens te leveren aan een land wat een volk uitmoord.

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2024 - 8:07

Klopt!

LaBou
LaBou 3 nov. 2024 - 12:22

"En in Rwanda was een echte genocide aan de gang. "

Heel wat landen hebben naar aanleiding van die genocide wetgeving aangenomen op het gebied va oorlogsmisdaden. En oeioeioei: nu blijkt dat ook te gelden voor israelische misdadigers: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/11/01/israel-genocide-tracker-verontrust-oorlogsmisdadigers-x-censureert/. Als de dood zijn ze hiervoor want nu staan ze met d3 billen bloot.

Mark Huysman
Mark Huysman3 nov. 2024 - 12:53

[De Rode Khmer met Pol Pot waren ook vreselijk.]

Ja, maar daar kun je nog van zeggen dat dat buiten het zicht van de wereld gebeurde. Nu zien we elke dag opnieuw hoeveel mensen Israël weer heeft afgeslacht. En dat met hulp van het Westen.

[Zeker 1.5 miljoen doden op hun geweten.]

Zo’n 20% van de bevolking geloof ik. In vier jaar tijd. Hoeveel mensen Israël vermoord heeft kan alleen maar naar geschat worden. Sommige schattingen gaan richting 200.000. Dat is bijna 10% van de bevolking van Gaza. In ruim 1 jaar tijd. Ik denk dat als er niet ingegrepen wordt Israël de Rode Khmer nog wel gaat inhalen.

MG1968-2
MG1968-23 nov. 2024 - 13:05

@frans

Volgens jou sowieso niet toch?

Of vind je nou ineens niet meer dat het doden gelegitimeerd is en doel treft?

Het is overigens wel de reden dat ik het met @mark eens ben. Het feit dat mensen die ik voorheen als vrienden of geestverwanten beschouwde en in de ogen kon kijken (zowel Israëlische, Palestijnse en nederlandse) zich gedragen conform de lijnen van wel weer.

Van binnenuit.

Dat maakt het anders dan gebeurtenissen geïnitieerd door mensen en groeperingen waar ik altijd al afstand van nam. Maar waar mensen als jou laten zien tot hetzelfde gedrag in staat zijn als degene die je bekritiseerde. Zelfde gedachtegoed. Ander shirtje. IS met korte mouwen.

Dan helpt het niet dat juist jij verwijst naar Rwanda.

Integendeel.

Anna R. Chist
Anna R. Chist3 nov. 2024 - 15:17

[De Rode Khmer met Pol Pot waren ook vreselijk]

De nazi's ook.

Maar dit gebeurt nu. Het is geen wedstrijdje al lijkt het er soms wel op wat Netanyahu betreft.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans33 nov. 2024 - 21:00

@MG

Ik weet niet goed wat u mij duidelijk wil maken. Huysman maakt een historische vergelijking en ik toon aan dat die niet klopt.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen3 nov. 2024 - 21:00

@Frans Akkermans, Mark Huysman heeft het over het ergste dat er gebeurd is, niet over de oorlog met de meeste slachtoffers.

Van het uitroeien van de Palestijnen zijn we rechtstreeks getuige. Van de aanvallen door Israël op de VN, Unifill, de UNWRA, de pers, ziekenhuizen zijn we rechtstreeks getuige, van de machteloosheid van de VN zijn we rechtstreeks getuige, van het morele failliet van de VS en ons eigen land zijn we rechtstreeks getuige. De oorlogen die u noemt zijn door iedereen verworpen, bij deze oorlog staan mensen in Nederland te dansen op het graf van de Palestijnen en blèren om het hardst dat er sprake van antisemitisme is als iemand het waagt om een lans te breken voor die Palestijnen. Dus ja: dit is, samen met de manier waarop wij de belangen van Oekraïne omwille van onze handelsbelangen verkwanseld hebben en dat volk nu in feite laten barsten, het ergste wat er sinds WO2 gebeurd is.

Kees Flipsen
Kees Flipsen
2 nov. 2024 - 19:11

Wat een onmacht en verbaal hier te keer gaan heeft ook geen zin. Je wordt verwijderd! Om gek van te worden!

Ik ben woest, wat een vreselijke hel maakt terror state Israël er van. Kindermoordenaars, klootzakken, Het laagste dierensoort dat zijn ze geworden die zionisten. We zouden massaal in actie moeten komen. Net als in de jaren 80 in verband met de kruisraketten.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2024 - 8:10

Ik begrijp het ook niet meer! Mijn steun heb je!

Kees Flipsen
Kees Flipsen
2 nov. 2024 - 18:39
Deze reactie is verwijderd
BrotherV
BrotherV
2 nov. 2024 - 18:25
Deze reactie is verwijderd

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor