Joop

Noord- en Zuid-Korea sluiten historische vredesovereenkomst

  •  
27-04-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
NORTHKOREA-SOUTHKOREA/SUMMIT

© 2018-04-27 03:40:02 South Korean President Moon Jae-in shakes hands with North Korean leader Kim Jong Un during their meeting at the Peace House at the truce village of Panmunjom inside the d

De oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea is voorbij. Dat zei president Moon Jae-in na een historische ontmoeting met zijn Noord-Koreaanse ambtsgenoot Kim Jong-un, het eerste topoverleg tussen de tweet landen in tien jaar. Noord- en Zuid-Korea streven naar een formeel vredesverdrag én complete nucleaire ontwapening.
The handshake that made history. pic.twitter.com/JB09Ce9mHt
— BBC News (World) (@BBCWorld) 27 april 2018
Sinds 1953 geldt tussen beide een wapenstilstand. De Korea-oorlog werd voor beide landen echter nooit afgesloten met een formeel vredesverdrag. Daar moet nu verandering in komen. In een gezamenlijk opgestelde verklaring staan daarnaast beloftes over ontwapening, het stopzetten van vijandige acties en het begin van formele onderhandelingen met andere landen, waaronder de Verenigde Staten.
Na de ontmoeting tussen Moon en Kim werd een gezamenlijke persconferentie belegd. Daar prees Moon het leiderschap van Kim, en bedankte Kim de Zuid-Koreaanse bevolking voor de gastvrijheid. Voor Moon staat er op korte termijn een bezoek aan de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang.
Bronnen: The Guardian , NOS / Beeld: ANP
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (77)

Inspector Gadget
Inspector Gadget30 apr. 2018 - 13:04

Let op mijn woorden! De VS gaat er alles aan doen om de relatie nog enigszins te verslechteren op een hele sluwe wijze. Ze hebben er namelijk geen belangen bij dat de Korea's vriendjes worden.

HM van der Meulen
HM van der Meulen28 apr. 2018 - 17:51

Ze hebben dus daar in Korea Trump buitenspel gezet voor hij al te grote ongelukken kon begaan. Heel verstandig van die Koreanen. Nu nog even de Paus -pardon Trump- erbij roepen om het huwelijk in te zegenen en toen leefden ze nog lang en gelukkig.

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus30 apr. 2018 - 1:40

"Ze hebben dus daar in Korea Trump buitenspel gezet" Dat ook weer niet. Zuid-Korea is nog steeds even afhankelijk van de VS als Noord-Korea van de welwillendheid van China.

JanBakker2
JanBakker230 apr. 2018 - 9:36

Ik denk het tegendeel en dat dit geïnitieerd is door VS/China. Zonder hen was dit niet gebeurd en misschien heeft de uitspraak van Trump dat hij een nog grotere nucleaire rode knop heeft de aanzet gegeven.

Tineke de Goede
Tineke de Goede28 apr. 2018 - 12:17

Noord-Korea heeft al kernwapens en draagraketten. Alleen als ze die afschaffen en ontmantelen stelt zo'n akkoord iets voor. Nu willen ze alleen geld om hun regime in stand te houden met concentratiekampen en zo. Ik zou er niet intrappen DENK ik.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 9:36

Voor iedereen die zegt dat Trump hier niets mee te maken heeft. De president van Zuid-Korea is het niet met jullie eens. https://www.theguardian.com/world/2018/jan/10/moon-jae-in-credits-donald-trump-for-inter-korea-talks https://www.theguardian.com/world/live/2018/apr/27/north-and-south-korea-summit-leaders-prepare-for-historic-inter-korean-meeting-live

7 Reacties
Appie Mohamud
Appie Mohamud28 apr. 2018 - 12:41

Heel goed Bane, weet je hoe we dat noemen? Stockholm syndfoom. Iedereen kan namelijk zien dat de beste man meer heeft gedaan dan uw held brulkikker.

bako2
bako228 apr. 2018 - 14:46

Inderdaad, de president van ZK...Die kan moeilijk zeggen dat de VS er niets mee te maken hebben. ZK profiteert al 65 jaar van de aanwezigheid van de VS *proest*

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde28 apr. 2018 - 15:02

Bane, in de list van Kim natuurlijk.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)29 apr. 2018 - 15:42

"Heel goed Bane, weet je hoe we dat noemen? Stockholm syndfoom." Natuurlijk weet jij het veel beter dan de president van Zuid-Korea. Je kunt het gewoon niet hebben dat Trump ook eens iets goeds doet, het zou je sieren als je gewoon toegaf dat Trump het hier goed gedaan heeft. Als Trump iets slechts doet geef ik ook gewoon kritiek op hem.

bako2
bako230 apr. 2018 - 9:02

@Big guy Bane (4u) 29 april 2018 at 17:42 Je kunt het gewoon niet hebben dat Trump ook eens iets goeds doet, Zoals? Maar Appie heeft wel een punt met zijn Stockholm syndroom. Je hebt echt hulp nodig.

Inspector Gadget
Inspector Gadget30 apr. 2018 - 9:09

@Bane "Als Trump iets slechts doet geef ik ook gewoon kritiek op hem." Hahahahahah

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)30 apr. 2018 - 16:53

"Hahahahahah" Je kunt wel dom gaan lachen, maar toen hij Assad de schuld gaf van die gifgas aanval gaf ik daar kritiek op.

CM2
CM228 apr. 2018 - 7:51

Dit fantastische resultaat kan voor 100% op het conto van Trump worden geschreven. Zijn politiek is succesvol gebleken. De Nobelprijs voor de Vrede ligt al voor hem klaar, dunkt me.

2 Reacties
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 9:29

Ik vraag me af hoe lang het zal duren voordat een rechter uit Hawaii zal eisen dat de Koreaanse oorlog door moet gaan.

Joe Speedboot
Joe Speedboot28 apr. 2018 - 15:40

'Zijn politiek is succesvol gebleken. De Nobelprijs voor de Vrede ligt al voor hem klaar, dunkt me.' De vent hoeft ook maar een scheet te laten om zijn harcore fans kwijlend aan zijn voeten te krijgen. Dat blind juichend achter een grote leider kunnen aanlopen is blijkbaar iets waar zijn aanhang naar hunkert.

Appie Mohamud
Appie Mohamud28 apr. 2018 - 6:53

Verbaast me niet dat door sommige reageerders de krediet hier aan Trump word toegeschreven, typisch westers imperialisme dit. Trump heeft hier feitelijk niks van doen en het enige wat hij gedaan heeft is de wereld in angst houden voor een nucliëre oorlog. Maar wat nog het meest verbazende is dat hier feitelijk twee Koreanen staan handjes te schudden maar alle eer gaat naar America. Moet nog blijken wat uit de onderhandelingen komen maar zowel zuid als noord Korea zuiden gek zijn om voor ontwapening te gaan, als ze toch gezamenlijk 1 land worden zijn ze dan in een klap een wereldmacht met al dat leger technologie en wapentuig aan beide kanten samengevoegd. Hoe dan ook ik voorspel dat America de onderhandelingen gaat torpederen als blijkt dat het niet naar de richting gaat wat hun willen, het beste zou zijn om deze twee alleen te laten onderhandelen en alle uitkomst accepteren.

2 Reacties
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 9:39

"Moet nog blijken wat uit de onderhandelingen komen maar zowel zuid als noord Korea zuiden gek zijn om voor ontwapening te gaan, als ze toch gezamenlijk 1 land worden zijn ze dan in een klap een wereldmacht met al dat leger technologie en wapentuig aan beide kanten samengevoegd." Als die twee samenvoegen dan moet Zuid enorm investeren om Noord op een enigszins vergelijkbaar niveau te krijgen. Op de lange termijn kan een gezamelijk Korea een wereldmacht worden, door de enorme hoeveelheid waardevolle mineralen die onder Noord-Korea liggen.

Inspector Gadget
Inspector Gadget30 apr. 2018 - 9:11

"Hoe dan ook ik voorspel dat America de onderhandelingen gaat torpederen als blijkt dat het niet naar de richting gaat wat hun willen, het beste zou zijn om deze twee alleen te laten onderhandelen en alle uitkomst accepteren." Ook ik hoop dat die roeptoeter er tussenuit gebonjourd wordt.

Hank Rearden
Hank Rearden28 apr. 2018 - 6:45

Als Amerikaanse troepen weg moeten uit Zuid-Korea zal Japan met dit "vredesverdrag" niet erg content zijn, aangezien Zuid-Korea zodoende zijn rol als Amerikaanse/Westerse militaire poortwachter naar China en Rusland opgeeft, toch landen met een veel groter nucleair arsenaal dan de Noord-Koreaanse dwergstaat. De militaire buffer tussen Rusland, China en het Westen wordt zo wel erg dun. Wellicht was dit de reden dat de Japanse premier Abe de Japanse grondwet wil veranderen om weer internationaal mee te mogen vechten in de wereldorde (1)? Ook opmerkelijk dat Kim eerst zijn oom laat vermoorden in 2013 (2), en vervolgens zijn broer in 2017. Hier zit zoveel meer achter dan een vrolijk vredesakkoord. Wellicht kan de JOOP redactie bij Karel van Wolferen eens peilen wat de consequenties voor Japan kunnen zijn voor dit zgn. verdrag. 1. https://www.theguardian.com/world/2016/jul/11/japan-could-change-pacifist-constitution-after-shinzo-abe-victory 2. https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/12/12/kim-jong-un-just-had-his-own-uncle-killed-why/?noredirect=on&utm_term=.5c280a75e9f5

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde27 apr. 2018 - 19:17

Noord Korea kon weinig anders toen na het uiteen vallen van de Sovjet Unie de subsidiepot dichtging. Net als Rusland zelf waren ze bezig langzaam dood te gaan. Dus bedacht Kim een list, doen alsof ze nucleaire raketten hadden die naar helemaal Amerika konden vliegen. Trump trapte er natuurlijk prompt in en voilà, er kon onderhandeld worden. Dus nu gaan in ruil voor niet bestaande rakketten er nieuwe geldstromen naar Kim en co.

4 Reacties
MomentInFocus2
MomentInFocus228 apr. 2018 - 7:46

U heeft geen historisch besef, met andere woorden: u klets uit uw nek

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde28 apr. 2018 - 14:54

Moment, dit is niet uw sterkste moment. Als dit alle argumenten zijn om uw held te beschermen dan ben ik blij niet in uw wereld te leven. Daar overleeft niemand.

Johan eldert
Johan eldert28 apr. 2018 - 15:37

wat klets jij nu toch uit je nek. De subsidiepot van NK staat in China niet in Rusland hahah. daarnaast ging de handel met rusland gewoon door. en die raketten bestaan toch wel degelijk. De japanners zagen ze gewoon overvliegen net zo goed dat NK over kernwapens beschikt wat bleek uit de geregistreerde proeven. En aan de hand van de hellingshoek en feitelijk bereikte afstand kan gewoon berekend worden dat met een iets minder scherpe hoek de raketten wel degelijk de VS konden bereiken. simpele rekensommetjes. en verder gaan er geen geldstromen van de vs naar NK noch is vastgesteld dat ZK Nk gaat ondersteunen. e sluiten gewoon vrede wat nog altijd niet het geval was, Er was sprake van een wapenstilstand. Dus mogelijk kunnen zodirect burgers elkaar weer zien. veel koreanen zijn gescheiden van hun familie door de Korea oorlog en ontbreken van vrede. dat is mogelijk de belangrijkste reden voor beide partijen en zeker ZK. en trump? die #$% heeft het eerder bijna verknald dan dat hij heeft bijgedragen aan het vredesproces

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde29 apr. 2018 - 12:35

Johan, je moet je geschiedenisles over doen of Wiki nog eens lezen: "Onder invloed van de Sovjet-machthebbers kwam op 29 augustus 1946 Noord-Korea's Koreaanse Arbeiderspartij aan de macht, onder leiding van Kim Tubong en Kim Il-sung." China heeft ook invloed maar heeft nooit meegewerkt aan dat zogenaamde rakettenprogramma. Het heeft toen juist zijn handen er van afgetrokken omdat ze geen heibel in hun achtertuin wilden. Zeker geen economische strubbelingen met Japan. Het waren de Russen die zoals we van ze gewend zijn ieder vuurtje op stoken als er maar iets te treiteren valt. Wat jouw Japanners zagen overvliegen waren raketten zonder kernkoppen. Want die zijn er gewoonweg niet. Op deze manier houden ze de wereld inclusief Johan Eldert voor het malletje. De voorwaarden voor vrede met Zuid Korea is dat N. Korea stopt met het ontwikkelen van nucleaire wapens. Kim heeft de controleurs net uitgenodigd om te komen kijken. In ruil voor het vredescontract gaat N. Korea delen in de economische macht van Zuid Korea. Een land dat net als Israël niet zou bestaan zonder de geldstromen en de voorrechten van het vrije westen.

JStokx
JStokx27 apr. 2018 - 18:38

Als Obama de Nobelprijs voor de vrede heeft ontvangen dan verdient Trump er nu helemaal een!

5 Reacties
simpson_jr
simpson_jr27 apr. 2018 - 23:08

Omdat hij wat gedreigd heeft maar verder nergens bij betrokken was ?

JStokx
JStokx28 apr. 2018 - 7:40

Er zijn parallellen te trekken tussen wat Nixon met Rusland gedaan heeft en wat Trump met NK gedaan heeft: Madman Theory. Onvoorspelbaar reageren en overkomen, zodat de andere partij je niet durft te provoceren uit angst voor een hevigere reactie. NK is niet zeker meer van de status quo en kiest eieren voor zijn geld.

Gert1002
Gert100228 apr. 2018 - 12:44

@Bart Derks De grote vraag blijft waarom heeft Obama een Nobelprijs van de vrede gekregen? Noord-Korea een atoommacht, bewapening ISIS via SA om chaos in Syrie te creeren, de chaos in Libie, de vluchtelingen stroom, bombardementen in 7 landen zonder toestemming van de Senaat, etc. etc. etc.

Johan eldert
Johan eldert28 apr. 2018 - 15:40

JStokx 28 april 2018 at 09:40 NK is juist wel zeker van de status quo. Wie van alle trump adepten denkt nu werkelijk dat China een oorlog in zijn achtertuin zou tolereren? toch helemaal niemand. En Kim wist dat. Dus vandaar dat hij op zijn gemak de kernwapens heeft ontwikkeld. China is blij met de ontwikkeling van hierdoor kan de invloed van De VS in het gebied verder teruggedrongen worden. als NK en ZK vriendschappelijke betrekkingen gaan onderhouden zal de invloed en aanwezigheid van de VS in ZK gaan afnemen en stilletjes de invloed van China zal toenemen. De VS zijn de filippijnen als basis al kwijt. Indonesie haakt ook al af. Dus blijft Japan over. Maar dat is amper een basis. TRump en zijn adepten snappen en zien dus totaal niet wat china voor ingenieus schaakspel aan het spelen is. Over niet al te lange tijd is de invloed van de VS in azie 0,00000 Met dank aan TRump domme geschreeuw en gedreig.

PogingVijf
PogingVijf28 apr. 2018 - 18:28

Gert100: Ja dat blijft verwonderlijk. Zo zie je maar dat je gewoon honderden drone aanvallen kan doen incl vele burgerslachtoffers, guantanamo open kan houden, onethisch invloed op het midden-oosten kan uitoefenen etc en nog steeds een held zijn bij links als je maar een ‘verbindend’ praatje kan houden voor de camera. Toegegeven, Obamacare was n geweldig initiatief, maar verder vind ik m niet zo’n held.

frankie48
frankie4827 apr. 2018 - 18:36

Loopt Kim Jong-un nu geen risico, en dan doel ik op de top van zijn leger, of zal hij vanaf april 2012 een magnifiek goed spel gespeeld hebben, en bij elke confrontatie met de VS de laatste jaren de meest invloedrijke in zijn leger aan de kant hebben kunnen schuiven met een goede smoes? Hier is goed over nagedacht, en zit heel anders in elkaar dan menig gen denkt over hoe het allemaal moet zijn gelopen!

8 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus28 apr. 2018 - 0:21

"zit heel anders in elkaar dan menig gen denkt" Leuk dat je een complot hebt bedacht maar er is ook een veel simpeler verklaring voor de draai van Kim. De basis van zijn internationale machtspolitiek is nucleaire dreiging. De kern daarvan is een ondergrondse testlocatie en laat nu net bekend zijn geworden dat die locatie bij de laatste ondergrondse kernproef (waarbij het volgens Kim om een waterstofbom ging) volkomen onbruikbaar is geworden. Het schijnt dat er daarbij honderden doden zijn gevallen omdat een deel van het gangenstelsel instortte. Wat in ieder geval zeker is en door internationale satellietbeelden wordt bevestigd, is dat de berg waaronder de testlocatie ligt instabiel is geworden en zeker geen volgende kernproef aan zal kunnen: de berg zou instorten en de radioactiviteit zou zich over N-Korea verspreiden. Kim kon dus niet verder gaan met zijn spierballenvertoon en verder escaleren door met een waterstofbom te dreigen: een nieuwe ondergrondse testlocatie graaf je niet in een paar maanden en de dreiging om bovengronds te gaan testen op de oceaan is niet erg geloofwaardig. Dat Kim nu beweegt is dus heel goed verklaren: beter dan nu zal het qua internationale machtspolitiek niet voor hem worden. Dan kan hij maar het beste nu een deal sluiten en zijn kont redden dan te wachten hoe de macht van N-Korea afbrokkelt en zijn positie in het binnenland gaat wankelen.

frankie48
frankie4828 apr. 2018 - 8:07

Beste Piet, Geen complot, maar misschien een logische verklaring voor de onverwachte toenadering die niemand had verwacht. En u gaat er gemakshalve dan maar vanuit dat de absolute macht alleen bij Kim Jong-un heeft gelegen, en dat dit ook vanaf de opvolging in 2012 zo is geweest. Dat lijkt mij ongeloofwaardig. Uiteindelijk kwam de grootste bedreiging voor de VS voort uit de testvluchten met intercontinentale ballistische raketten verleden jaar, en daar sloeg Trump toch zo op aan! En het ongeval op die testlocatie is misschien wel een zegen geweest voor Kim Jong-un om de voorstanders van de harde lijn aan de kant te kunnen schuiven? Het zal ook absoluut in een combinatie van allerlei factoren hebben gezeten, economische- en militaire druk en ongevallen, maar de wil moet aanwezig zijn geweest.

bako2
bako228 apr. 2018 - 9:06

@Piet de Geus 28 april 2018 at 02:21 De basis van zijn internationale machtspolitiek is nucleaire dreiging. De kern daarvan is een ondergrondse testlocatie en laat nu net bekend zijn geworden .... Wie heeft dat bekend gemaakt? Hoe betrouwbaar is die bron. Welke bewijzen zijn er daarvoor. Ben zelf van mening dat deze détante het gevolg is van het feit dat NK een kernbom heeft. Dat is hun leverage bij onderhandelingen.

Piet de Geus
Piet de Geus28 apr. 2018 - 11:54

"En u gaat er gemakshalve dan maar vanuit dat de absolute macht alleen bij Kim Jong-un heeft gelegen" Daar ga ik helemaal niet vanuit. Het heeft alleen geen enkele zin om te speculeren over de interne verhoudingen als er externe verklaringen zijn aan te wijzen.

Johan eldert
Johan eldert28 apr. 2018 - 15:46

Piet de Geus 28 april 2018 at 02:21 ja duhhh dat geld voor alle ondergrondse locaties van kernproeven. VS, China, Rusland Frankrijk hadden allemaal dezelfde problemen. Dus dat is niets nieuws. De proeven die zzijn genomen laten zien dat NK gewoon over kernwapens beschikt en Kim dus klaar was met zijn ontwikkeling. En hij kan nog altijd op andere plaatsen in NK doortesten. Maar dat is nu niet nodig omdat hij een effectief opererende raket heeft en een ontwikkeld kernwapen. Of dat een waterstof bom is, is amper relevant. Een regulier kernkop op een Lange afstandsraket is voldoende. Kim en china missie is geslaagd. de VS is effectief buitenspel gezet in het Verre oosten. NK en ZK gaan samenwerken dus invloed VS daalt. Filippijnen hebben de amerikanen al buiten de deur gezet. Indonesie haakt ook af en andere aziatische landen worden ingelijft via de nieuw ontwikkelde zijderoute waar veel geld mee gemoeid is. china lacht in zijn vuistje. Trump heeft het compleet verknald en t Westen denkt nog altijd dat het iets voorstelt in de wereld hahaha. We zijn briljant van tafel gespeeld. china kan uitstekend schaken, terwijl wij kunnen amper dammen. slaap lekker Piet

Piet de Geus
Piet de Geus28 apr. 2018 - 23:09

"ja duhhh dat geld voor alle ondergrondse locaties van kernproeven." Alleen is Noord-Korea nu door zijn opties heen: dit was het enige vermeend stabiele gebied waar zo'n locatie gebouwd kon worden, die is nu op en tijd en ruimte om een nieuwe te ontwikkelen is er niet. "De proeven die zzijn genomen laten zien dat NK gewoon over kernwapens beschikt en Kim dus klaar was met zijn ontwikkeling." Wat dacht je ervan om je een beetje bij de realiteit te houden? Hij is niet klaar maar er stonden nieuwe proeven op de agenda. "En hij kan nog altijd op andere plaatsen in NK doortesten. Maar dat is nu niet nodig omdat hij een effectief opererende raket heeft en een ontwikkeld kernwapen." Nee, er zijn geen andere plaatsen. "Of dat een waterstof bom is, is amper relevant. Een regulier kernkop op een Lange afstandsraket is voldoende." Kennelijk zie je niet eens wat het dreigingsniveau van een waterstofbom is.

frankie48
frankie4829 apr. 2018 - 8:08

Beste Piet, Dat komt mooi uit, dan kunnen die buitenlandse waarnemers meteen de schade opnemen! https://www.nu.nl/noord-korea/5243693/noord-korea-zal-nucleaire-testlocatie-in-mei-sluiten.html

Piet de Geus
Piet de Geus29 apr. 2018 - 21:57

"Dat komt mooi uit" Het is inderdaad geen toeval dat wordt aangeboden om de toch al onbruikbare testlocatie te sluiten.

Pompei
Pompei27 apr. 2018 - 17:07

Noord Korea heeft nu nucleaire wapens, dus Noord Korea heeft deze strijd gewonnen. Trump heeft enorme druk op Noord Korea gezet, waardoor de enige militaire optie ontwapening is, dus Trump heeft deze strijd ook gewonnen. En Zuid Korea wordt niet opgeblazen, dus Zuid Korea heeft ook gewonnen. De enige verliezer is het Noord Koreaanse volk, die nog even door moet met hun grote leider. Dus laten we maar hopen dat deze ontwapening doorzet en leidt tot wat economische voorspoed, zodat dit ook een overwinning voor hen kan zijn.

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus28 apr. 2018 - 0:29

"Trump heeft enorme druk op Noord Korea gezet, waardoor de enige militaire optie ontwapening is, dus Trump heeft deze strijd ook gewonnen." Trump heeft niets bijgedragen en niets gewonnen. Dat Kim niet verder kon op de oude weg komt omdat hij zijn nucleaire programma niet voort kan zetten: zijn ondergrondse testlocatie is onbruikbaar geworden. Er vinden momenteel ook aardbevingen plaats als er geen testen worden uitgevoerd omdat het hele gebied door de vorige testen instabiel is geworden. Niet Trump heeft gewonnen maar de aardwetenschappen: een gebergte kan niet onbeperkt nucleaire optaters aan.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)28 apr. 2018 - 9:03

"Trump heeft niets bijgedragen en niets gewonnen. " Het komt zeker door het beleid van Obama dat nu zijn vruchten begint af te werpen. Je houd alleen jezelf voor de gek. Trump's tactiek was uitmuntend.

Piet de Geus
Piet de Geus28 apr. 2018 - 11:56

"Trump’s tactiek was uitmuntend." Alleen in de ogen van zijn fans.

TurkseTurk
TurkseTurk27 apr. 2018 - 15:40

Ondanks westen weten Koreas vrede te sluiten.

1 Reactie
Robles
Robles28 apr. 2018 - 1:38

Serieus? Met je Erdogan avatar..

bako2
bako227 apr. 2018 - 15:29

Als de VS zich nu even overal buiten wil houden lijkt het mij een prima begin voor het herenigen van de Korea"s of eventueel het vreedzaam naast elkaar bestaan. Maar nogmaals, laten die kudtjenks zich even nergens mee bemoeien.

3 Reacties
Robles
Robles28 apr. 2018 - 1:39

Jij denkt dat dit zomaar is ontstaan zonder de Amerikanen?

Appie Mohamud
Appie Mohamud28 apr. 2018 - 6:57

Robels. Ja dat denken we ja, sterker nog zonder de Amerikanen was deze conflict allang opgelost.

bako2
bako228 apr. 2018 - 14:53

@Appie Mohamud 28 april 2018 at 08:57 Robels. Ja dat denken we ja, sterker nog zonder de Amerikanen was deze conflict allang opgelost. Sterker nog, zonder de amerikanen was dit probleem er niet eens geweest. De amerikanen zijn sinds de 2de wereldoorlog al met alles en iedereen in oorlog. In noem o.a.Vietnam, Korea, midden en zuid-amerika, en golfstaten. Het is gewoon een godvergeten klotenland.

Geesteman
Geesteman27 apr. 2018 - 15:11

Belangrijke eis van Noord-Korea voor vrede is Amerikanen weg uit Zuid-Korea. Dan kunnen ook de kernbommen weg uit Noord-Korea. Nu kan Trump wel mooi weer spelen, maar het is de vraag of de haviken in de VS blij zullen zijn met een aftocht. En zoals is gebleken hebben die andere idioten meer te vertellen dan Trump. Het is te hopen dat Moon zichzelf overeind weet te houden. Succes voor vrede hangt van hem af.

JohnVKR
JohnVKR27 apr. 2018 - 12:46

Het was bijzonder om het live te zien. En ja, op dit punt verdient Trump wel enig krediet, hoewel dat meer geluk dan wijsheid lijkt. Maar zonder Trump was dit mogelijk niet gebeurd.

3 Reacties
Geesteman
Geesteman27 apr. 2018 - 14:26

Punt voor Noord-Korea is altijd geweest om gelijkwaardig te kunnen onderhandelen. En zoals bij alle onderhandelingen moet je iets hebben om mee the onderhandelen. Dat heeft Kim nu bewezen door een berg op te blazen. Trump heeft niets bijgedragen aan die toenadering in tegendeel zelfs hij heeft tot het allerlaatste moment geprobeerd overeenstemming te voorkomen. Nu dat niet is gelukt probeert Trump het succes te claimen. Maar zo werkt dat altijd in de VS. De lof moet naar Moon en Zuid-Korea gaan die nu het lef hebben hun eigen beslissing te nemen.

Johan eldert
Johan eldert27 apr. 2018 - 14:44

heeft niets met Trump te maken maar met lange termijn strategie van Noord Korea die al onder de vader van Kim begon. Het gaat namelijk om leverage. Noord korea wilde kernwapen macht worden waardoor het aan de onderhandelingstafel eisen kan afdwingen. Dat heeft Kim bewerkstelligt en nu kan hij rustig achterover leunend zijn dictatoriale staat in standhouden zonder dat hij bang hoeft te zijn dat iemand Noord korea aanvalt. trump heeft van zichzelf een complete idioot gemaakt door te dreigen met een totale oorlog terwijl hij dat nooit zou kunnen waarmaken, Kim wist dat dus heeft zich kapot gelachen om zoveel amerikaanse stomheid.

Jan Willem de Boer3
Jan Willem de Boer327 apr. 2018 - 17:46

Onder het presidentschap van Obama is N.Korea, door sanctieloos diplomatiek overleg, rustig door gegaan met het ontwikkelen van zowel kernkoppen als ballistische raketten. Trump uitte zich volledig ondiplomatiek, maar wel in een dictatoriale taal gebruik welke heel goed werd begrepen door zowel Kim Yung als Xi Ping. De reden ook dat enkele maanden geleden Moon Trump uitgebreid bedankte door te stellen dat zijn inbreng cruciaal is geweest. Het uiteindelijke resultaat is vandaag duidelijk geworden. Voor het eind van het jaat wordt een 65 jaar wapenstilstand omgezet in definitieve vrede. De Dems en liberals zullen toch tandenknarsend moeten erkennen dat hun uitspraken over een aanval op Seoel door N.Koreaanse artillerie, het begin van WOIII of de totale nucleaire vernietiging van de aardkloot prematuur waren. Obama kreeg de Vredes Nobelprijs maar verdiende hem niet. Geen andere Amerikaanse president was militair actief in meer buitenlandse conflicten dan hij tijdens zijn leiderschap. Trump verdient hem wel, maar gaat hem niet krijgen.

Absconditus
Absconditus27 apr. 2018 - 11:18

Onder Chinese en Amerikaanse druk. Kim Jung Un probeert zijn huid en die van de met hem verbonden Noord Koreaanse partijadel te redden. Maar of hij daar in zal slagen is nog maar zeer de vraag. Noord Korea zou nu op verassend korte termijn wel eens dezelfde weg kunnen gaan als de DDR. Het zou ook tijd worden.

6 Reacties
Johan eldert
Johan eldert27 apr. 2018 - 14:45

WElke chinese druk? Handel? die ging gewoon door. Ook rusland handelde gewoon met Noord Korea en Noord korea handelde ook met landen als Iran en Syrie. nee Kim was gewoon de slimste van ons allemaal en heeft het westen in zijn hemd gezet.

LaBou
LaBou 27 apr. 2018 - 16:28

"Noord Korea zou nu op verassend korte termijn wel eens dezelfde weg kunnen gaan als de DDR." Het zou mooi zijn, maar dat gaat niet gebeuren. De heersende klasse in Noord-Korea wil de macht niet kwijt en in Zuid-Korea weten maar al te goed wat de hereniging van de beide Duitslanden heeft gekost. En ga er maar vanuit dat die kosten in het geval van de Korea's nog vele malen hoger zullen zijn gezien de staat waarin Noord-Korea verkeert.

ton14024
ton1402428 apr. 2018 - 10:03

LaBou, ik denk dat jij je vergist. Zonder die grens is er geen noord en zuid.

LaBou
LaBou 28 apr. 2018 - 13:35

"Zonder die grens is er geen noord en zuid." Die grens blijft gewoon waar die is. Waarom zou Kim de macht die hij nu heeft opgeven? Waarom zou de Zuid-Koreaanse elite meer dan heel erg fors gaan betalen voor een land dat bijna in het stenen tijdperk leeft met het risico dat je wordt meegesleept? Die grondstoffen van het noorden krijgen ze, in het geval van een verdrag, toch wel en tegen heel wat lagere kosten. Ik denk dus dat ik wel degelijk gelijk heb en dat jij het een beetje verkeerd ziet.

Absconditus
Absconditus28 apr. 2018 - 17:16

China staat ideologisch tegenwoordig dichter bij Zuid dan bij Noord Korea en heeft veel meer belang bij een goede relatie met Zuid Korea en de VS dan nog langer een reliek uit de Koude Oorlog als vazalstaat overeind te houden, wat door vrijwel de hele wereld als een abject anachronisme en een bedreiging voor de stabiliteit wordt ervaren. Ik geef geen cent meer voor de overlevingskansen op termijn van de Kim dynastie en hun feodale partijadel. Dat kan zeer snel gaan, zoals de val van Ceaucuscu heeft aangetoond.

LaBou
LaBou 28 apr. 2018 - 19:50

De toekomst zal het leren.

Kerja
Kerja27 apr. 2018 - 11:10

Obama bedankt! Oh wacht...

Ikkyu
Ikkyu27 apr. 2018 - 10:45

Noord-Korea zal natuurlijk nooit hun kernwapens weg doen. Ze spelen een spelletje, ze zullen wat economische hulp los weten te kweken, maar die kernwapens blijven.

1 Reactie
Johan eldert
Johan eldert27 apr. 2018 - 14:45

precies. daar ging het om. Leverage. En dat heeft hij nu. En trump is alle invloed kwijtgeraakt

Geleen
Geleen27 apr. 2018 - 10:43

Goddank was die flapdrol uit de States hier niet bij betrokken.

1 Reactie
Davy ????
Davy ????27 apr. 2018 - 12:17

@Geleen Misschien wel, misschien niet.

kindval
kindval27 apr. 2018 - 10:07

Toch een puntje voor Trump..

9 Reacties
Robbels
Robbels27 apr. 2018 - 11:28

Niet dankzij, wel ondanks!

kindval
kindval27 apr. 2018 - 13:02

Robbels...dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen. Kim Jong en Trump spreken als het ware dezelfde soort taal. Kim heeft de indruk gekregen dat er een serieuze kans bestond dat Trump zo gek zou kunnen zijn om N Korea eventueel aan te vallen en Kim wist dat dit hoe dan ook zijn eigen ondergang zou gaan betekenen. Hij heeft gewoon eieren voor zijn geld gekozen.

Robbels
Robbels27 apr. 2018 - 13:51

'Kim heeft de indruk gekregen dat er een serieuze kans bestond dat Trump zo gek zou kunnen zijn om N Korea eventueel aan te vallen' Puur wensdenken van uw kant dat dit de werkelijke achterliggende oorzaak is van het geobserveerde tafereel. Het zou inderdaad zo kunnen zijn. Wat niet perse betekent dat Trump zijn handelen aanbevelenswaardig te noemen valt.

Johan eldert
Johan eldert27 apr. 2018 - 14:47

kindval 27 april 2018 at 15:02 klets toch niet uit je nek. dacht je nu werkelijk dat China een totale oorlog in zijn eigen achtertuin zou accepteren? ahahaha. Nooit dus. Trump is op zijn bek gegaan Grote mond opgezet maar niets waargemaakt. Zelfs de sancties stelde niets voor omdat china weigerde Noord Korea compleet af te knijpen en ook rusland gewoon door handelde. Nee Kim heeft het slimmer gespeeld dan trump

kindval
kindval27 apr. 2018 - 15:09

Robbels...het lijkt er toch echt op dat jij je hier schuldig maakt aan wensdenken.als je stelt dat dit niet dankzij, maar ondanks Trump gebeurt. Mij maakt het echt niet uit of Trump een belangrijke rol in dit proces gespeeld heeft, hoewel ik wel denk dat dit het geval is. Het lijkt waarschijnlijk dat ook de Chinezen de druk op Kim hebben opgevoerd. Zij hebben geen enkel belang bij een escalerende conflict in hun regio en ook zij hebben waarschijnlijk de inschatting gemaakt dat onder Trump de vlam wel eens echt in de pan zou kunnen slaan.

bako2
bako227 apr. 2018 - 15:32

Hoezo een puntje voor Trump. Ik zou zeggen 10 punten voor Noord Korea wat het gelukkig gelukt is op tijd een kernwapen te ontwikkelen wat de VS kan bereiken. Gevaar voor bommen op eigen bodem is waar de jenks als de dood voor zijn. Zo dwing je respect af bij trump en rariteiten administration.

Mick64
Mick6427 apr. 2018 - 16:13

Toch een puntje voor Trump.. Zonder Trump's militaire druk zou NK gewoon verder zijn gegaan met nucleaire vuurpijlen, en wellicht waren dan 3 bergen opgeblazen. Amerika kan eindelijk z'n militairen terug halen uit ZK.

bijzettafel
bijzettafel27 apr. 2018 - 20:52

Bako, je weet dat Noord-Korea een dictatuur is waar de bevolking als slaven wordt gehouden en ook zo behandeld? Het verbaast me dat je reactie geplaatst wordt op deze site. Hij voldoet in mijn ogen niet aan de plaatsingscriteria.

bako2
bako228 apr. 2018 - 14:57

@bijzettafel 27 april 2018 at 22:52 Bako, ... Het verbaast me dat je reactie geplaatst wordt op deze site. Hij voldoet in mijn ogen niet aan de plaatsingscriteria. De redactie van Joop is kennelijk een andere mening toegedaan. En laat die nu bepalend zijn en niet die van jouw.