© cc-foto: kidmasterbloke https://flic.kr/p/2ih4xni
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Arbeiders die hun baan verliezen in een perverse sector dienen gecompenseerd te worden, en de overheid dient te betuttelen want duurzaamheid ligt niet in totale vrijheid maar in gedegen beperking, liefde voor de ecosystemen, bescheidenheid. Ongekende groei en daadkracht zijn de vijanden van de juiste moraal, nl. die van het goede, het behoudene. Verandering is goed maar behouden is nummer 1.
Het instorten van de luchtvaart komt mij als inwoner van Haarlem als een geschenk uit de hemel. Het is niet normaal dat iedereen maar overal naartoe reizen voor weinig geld. Crisis is correctie
ik vind het eerlijk gezegd politiek correct geneuzel, net als kritiek op "hoge" ministerssalarissen hier. CEO's van vergelijkende vliegtuigmaatschappijen verdienen veel meer.
Het gaat niet over zijn salaris, het gaat om bonussen. Bonussen worden meestal toegekend bij een goed bedrijfsresultaat. Maar omdat vanwege het Corona virus het bedrijfsresultaat tegenvalt wilden ze de voorwaarden voor het toekennen van de bonussen aanpassen. Namelijk niet meer kijken naar het bedrijfsresultaat, maar hoeveel staatssteun men los kan peuteren. Die staatssteun is om de normale salarissen door te betalen en het is natuurlijk niet de bedoeling dat een deel daarvan in de zakken van de CEO als bonus verdwijnt. Dat een RvC en een CEO dit ook maar kunnen bedenken betekent dat men totaal van god los is.
Andere vliegtuigmaatschappijen verdienen meer omdat hun salarissen niet grotendeels vanuit de overheid betaald worden. Bonussen willen uitgeven in deze tijd als je bedrijf omhoog wordt gehouden door overheidssteun uit TWEE landen is belachelijk, crimineel zelfs.
En nu mogen alle arbeiders weer heel blij zijn dat het allemaal niet doorgaat zeker. Echt een gigantische overwinning! CDA Hoekstra is geweldig. Het is toch maar mooi gelukt dat die bonussen er niet komen. Kost wel miljoenenverlies op de aandelen KLM maar dan heb je ook niks. https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/5053586/virtueel-verlies-hoekstra-op-belang-air-france-klm-half-miljard
Nou, ik weet niet wat jij erin leest maar de aandelen kelderen niet doordat de bonussen niet doorgaan. Ik lees eigenlijk gewoon dat de aandelen die de Nederlandse staat destijds heeft gekocht een stuk minder waard zijn vanwege de crisis. En aangezien de aandelen minder waard zijn lijkt het mij niet op zijn plaats om over bonussen te praten.
@Giraf Ik denk dat behalve de "arbeiders" de gemiddelde voorman, overig management en "witte boorden" oftewel kantoorpersoneel bij de meeste middelgrote bedrijven en zelfs de grotere, net als veruit de meeste ondernemers en daarmee ook directeuren uit m.k.b. en grotere bedrijven dit net zo goed toejuichen hoor.
Dus volgens af had die bonus nou juist wel moeten worden uitgekeerd. Want dan kan hij daar weer over tekeer gaan. Geen wonder dat hij een fanatiek trump-fan is: hij is net zo'n draaikont.
Lekker parafraseren weer maar ik hecht er toch duidelijk te stellen dat uiteraard goed is dat die excessieve KLM bonus niet doorgaat. Maar zeg ik er bij, arbeiders (hand- en witte boorden) moeten dat niet zien als een overwinning op graaiers. Een overwinning zou zijn als CDA Hoekstra met steun van de ''progressieven'' zou invoeren dat inkomens (basisloon inclusief bonus, aandelenopties, Tesla met subisdie etc. etc) voor het deel dat ze een ministerssalaris overtreffen belast worden met 80% graai-inkomstenbelasting. Om te beginnen, als dat nog niet helpt dan de belasting verhogen. Als CDA Hoekstra niet met plannen komt dat is wel te hopen dat de ''progressieve" gedoogoppositie met voorstellen komt voor een graaibelasting.
Krijgen de verpleegkundigen en medewerkers van de ziekenhuizen ook bonussen ?
Veel meer dan vroeger zijn bedrijven bang, doodsbang zelfs, voor imagoverlies. Je ziet ook hier dat een beetje naming and shaming absoluut geen kwaad kan.
Ook vroeger waren bedrijven bang voor imago-schade. Maar met het internet kan het tegenwoordig vele malen sneller gaan.
Het is dan gelukkig weer ongedaan gemaakt door al het tumult er om heen, maar ik vraag mij dan wel wat af. Om zo hoog in dit soort bedrijven te komen, wordt toch wel verwacht dat je heel erg slim bent. Hoe kan het dan dat al die topmanagers zo achterlijk zijn dat ze niet uit zichzelf begrijpen dat dit niet kan? Waarom moeten er altijd andere mensen zijn die dit gaan aankaarten?
Wie geeft dit bedacht ? Ik neem aan een totaal geschifte RvC; ze moeten toch gehoord hebben van de afgang met Elbers. Zouden ze gedacht hebben: wat die Nederlanders niet lukte zullen wij er eens even doorheen drukken?
Bonus (x maal het jaarsalaris)..... Wat een gekkigheid, dat heb ik nooit begrepen. Bij een meer dan verwachtte prestatie is een boekenbon nog wel te verdedigen. Maar meer dan dat is bullshit. Je bent aangenomen voor een job en ontvangt daarvoor een goed salaris. Doe je het goed, prima, want daarvoor word je ook betaalt. Doe je het subliem, helemaal prima en mag je die boekenbon in ontvangst nemen. Het is een blijk van waardering waarmee je trots naar huis kunt gaan. Ben Smith leek te gaan strijken met een absurd extra bedrag in relatie tot de mate waarin hij belastingbetalers zou kunnen laten bloeden ten faveure van zijn bedrijf. Gekkigheid ten top. Mijn hoop is dat de huidige crisis bijdraagt aan versterking van het gezond verstand, met name in de top van het bedrijfsleven. Dus niet meer de gekkigheid van de buren als maatstaf nemen voor het eigen bezoldigingsbeleid.
Bonus (x maal het jaarsalaris)..... Wat een gekkigheid, dat heb dat nooit begrepen. Bij een meer dan verwachtte prestatie is een boekenbon nog wel te verdedigen. Maar meer dan dat is bullshit. Je bent aangenomen voor een job en ontvangt daarvoor een goed salaris. Doe je het goed, prima, want daarvoor wordt je ook betaalt. Doe je het subliem, helemaal prima en mag je die boekenbon in ontvangst nemen. Het is een blijk van waardering waarmee je trots naar huis kunt gaan. Ben Smith leek te gaan strijken met een absurd extra bedrag in relatie tot de mate waarin hij belastingbetalers zou kunnen laten bloeden ten faveure van zijn bedrijf. Gekkigheid ten top. Mijn hoop is dat de huidige crisis bijdraagt aan versterking van het gezond verstand, met name in de top van het bedrijfsleven. Dus niet meer de gekkigheid van de buren als maatstaf nemen voor het eigen bezoldigingsbeleid.
In een eerdere topic heeft Jaap100 het perfect samengevat voor mij als leek. Dus bij deze nogmaals zijn reactie: Jaap100, “De winsten kapitaliseren zodat de 1% zijn zakken vult. De verliezen socialiseren zodat de 99% zijn zakken leegt.”
Smith en consorten nemen het aanbod van Wopke aan om uitbetaald te worden in Eurobonds. Iedereen weer tevreden en we vliegen door...
Dat onze minister Hoekstra "verlegen" zou zijn met de situatie is absoluut onwaar. Hij verklaarde dat een bonus voor de topman van Air France-KLM is ‘niet te verenigen met steun van de belastingbetaler’, en ook dat De Staat dat het bedrijf ging ‘duidelijk maken’ op de aandeelhoudersvergadering aankomende maand. Dat heeft inmiddels al het nodige effect gehad nu de bonus door Smith zelf verklaard niet meer ontvangen zal worden. Hoekstra was dus geen moment met het een of ander hieromtrent verlegen maar wist precies wat te doen.
Van God los... Dat hij er alsnog van afziet doet niets af aan de mentaliteit van dit soort bestuurders. Dat KLM nu ook al denkt over twee jaar op vliegniveau van voor de covid-19 terug te zijn geeft aan dat dit door Wopke en consorten in de lucht gehouden bedrijf niet veel begrijpt van de werkelijk crisis waarin we zitten. En ja al die opgejaagde mensen met al dan niet vliegschaamte kijken er naar en boeken dan natuurlijk ook weer gewoon hun weekend- en 10 daagse vakantie. Ik geloof dat er, beginnen bij het begin, het onderwijs nog veel te verbeteren is. Moet je buiten eens gaan kijken. Geen vuile krassen op de hemel. Blauwe lucht is blauwer dan blauw. Het is hier stiller dan stil. Venus is aan de westelijke hemel tegen de schemer helderder dan helder.
Oke, als ik het goed begrijp is iedereen voorstander van voorwaarden stellen aan staatssteun. Maar bij de Eurobonds is het weer verboden om voorwaarden te stellen aan de noodpakketten, anders ben je een nationalistisch egoïstisch zwijn. Waar denken jullie dat die Eurobonds heen zullen gaan? Juist, na bedrijven als Air France-KLM die via de Franse overheid om noodhulp vragen. Nu mogen de Fransen dat best doen, maar je kan niet verwachten dat de NL`se belasting betaler daarvoor gaat opdraaien. De Franse overheid zal dus wel degelijk ergens in zijn begroting moeten gaan zoeken om ruimte te maken voor noodsteun. Dat kan op allerlei manieren zijn natuurlijk. Enkel bezuinigen hoeft namelijk helemaal niet de beste oplossing te zijn. Men kan ook kijken hoe ze het begrotingstekort anders gaan financieren. Ga je Eurobonds uitgeven dan betaald straks de Nederlandse burger de noodhulp aan bedrijven als AirFrance-KLM. En daar hebben we dan geen zeggenschap over omdat het hier geen noodhulp vanuit de NL`se overheid betreft. Dus iedereen die nu heel verontwaardigd is, geef ik de uitdaging om heel eventjes tot 10 te tellen voordat men solidariteit roept en heel eventjes bedenkt waar het geld straks allemaal heen vloeit en waar het vandaan moet komen.
Er wordt hier op grote schaal gebruik gemaakt van het argument "ja maar hullie".
@Folkert Goed punt. Veel mensen lijken niet te bevatten dat eurobonds zonder voorwaarden betekent. O.a. dat Nederland extra belasting moet heffen (of minder uitgaven) om Italie financieel in staat te stellen voor bijv. vervroegd pensioen, steun aan dood paard AirItalia etc. En dan hebben we het nog niet eens over de corruptie waarbij met name in het zuiden miljarden euro's bij de maffia belanden via malafide bouwbedrijven e.d.
LaBou, de denkopdracht is: Waar denk je dat de verschillende landen geld gaan aan uit geven? Juist, steunpakketten voor Air France, AirItalia, ik hoor ook al verhalen dat men voetbalclubs wil steunen in Italië terwijl de competitie nu niet bepaald armlastig is. (In Duitsland zorgen de clubs zelf voor een fonds om de kleinere clubs boven water te houden.) En waar de verschillende overheden geld aan willen uitgeven boeit mij eerlijk gezegd niet zo. Als hun het verstandig vinden om het in een bodemloze put te gooien moeten ze het vooral doen. Maar dan dienen ze de rekening niet door te sturen naar het noorden. Net als dat het dus terecht is dat er steeds meer landen eisen stellen aan steunpakketten, lijkt het mij niet meer dan redelijk om ook Europees voorwaarden te stellen aan steunpakketten. (met als uitzondering wat al afgesproken was tijdens een eerdere Europese top dat steunpakketten voor de zorg geen extra voorwaarden met zich mee bracht)
@Folkert "Waar denken jullie dat die Eurobonds heen zullen gaan? Juist, na bedrijven als Air France-KLM die via de Franse overheid om noodhulp vragen." Huidige stand van zaken: er gaat geen geld heen, er komen garanties op de leningen bij de bank. "Maar bij de Eurobonds is het weer verboden om voorwaarden te stellen" Door wie? Tendentieuze praat.
@Pater "Huidige stand van zaken: er gaat geen geld heen, er komen garanties op de leningen bij de bank." Bij eurobonds kosten garantie's ook geld, namelijk de hogere rente die Nederland over zijn leningen moet gaan betalen. Daarnaast is er het niet verwaarloosbare riscio dat een toekomstige regering in Italie besluit dat ze de rente/aflossing stop gaan zetten omdat het te zwaar drukt op de begroting. Eenmaal raden wie dan de rente en aflossing mag gaan betalen. Garant staan voor iets betekent ook dat je kan worden aangesproken op die garantstelling.
Pater, kom nou. Paar weken geleden stond het hier vol met opinies daarover en merendeel van de forumgangers vond de Nederlanders maar een beetje stom om voorwaarden te stellen. Je gaat me niet vertellen dat je die gemist hebt. En als ze nu met de neus op de feiten worden gedrukt krijg je die onzinreacties van LaBou.
@Folkert Ik ben altijd voor de eurobonds geweest en ook altijd voor het stellen van voorwaarden wat betreft de besteding: niet naar het betaalde voetbal, niet naar een bodemloze put als Alitalia (daar is de afgelopen 10 jaar bijna een mld/jaar heengegaan), geen dividend uitkeren, geen eigen aandelen opkopen, geen bonussen, geen belastingontduikers enz enz. Niet: de voorwaarde dat het begrotingstekort moet worden teruggedrongen, dat is even van later zorg, en dat is de reden voor de enorme twisten over het EMS-fonds. Nu jij ook voor voorwaarden bent zijn we het eens. @erik Garanties voor leningen is van een heel andere aard dan eurobonds, niet door elkaar gooien.
"Minister van Financiën Wopke Hoekstra is verlegen met de situatie en verklaart dat hij zich gaat verzetten tegen het uitkeren van de bonus. " Geloof er niets van, ons kent ons, Hark Hoekstra zou htze nog in hebben kunnen fluisteren ook. Rechts steelt, steelt en rooft. Als hij dit niet begrijpt dan is hij geen knip waard als minister.
''Als het bedrijf ook na 1 juni aanspraak wil blijven maken op die zogeheten NOW-regeling, dan zijn onder meer bonussen, dividend en de inkoop van eigen aandelen taboe.'' Nog een geluk voor de duizenden rijken en hun bedrijven dat die maatregel pas 1 juni ingaat. Tijd zat dus om het er in die tussentijd nog even snel van te nemen. Na 1 juni komt de volgende subsidieronde als de rijken hun bedrijven leeggehaald hebben. Er zal toch subsidie moeten komen om bedrijven weer op te kunnen starten.
Je moet jezelf even verplaatsen in de man zelf. Die is de baas over een redelijk belangrijke speler in de markt. In een industrie die al gesubsidieerd wordt, al decennia lang. De wereldeconomie stort in, je bedrijf is komende jaren kansloos en eigenlijk failliet. In die omstandigheden vind je het dus gerechtvaatdigd dat je 9 ton bonus mag ontvangen voor je tweede boot of i.d. DIT JAAR. Als de economie krimpt met tientallen procenten de jomende jaren, iets wat niet ondenkbeeldig is, zou z'n bonus moeten zijn, minder salarisuitgang. Denk aan die miljoenen die straks helemaal geen salaris meer ontvangen. Slaagt ie er op wonderbaarlijke manier in om klm air france over 5 jr zonder subsidie of staatssteun te laten opereren, dan heeft ie recht op een bonus. Wmb eentje van 5 miljoen. Een bonus dit jaar gaat per definitie tkv de belastingbetaler, dat weet die topman ook. Die denkt dat ie god zelf is
Ik las ergens dat de (rijke) directie van Action een salarisvermindering van 35% nam. Dat de KLM top dat niet doet maar omgekeerd, is schrijnend. Ik zou zeggen alléén steun als werkelijk elke medewerker op het maximum ww-niveau van 37.000 euro gezet wordt zolang er steun van de overheid ontvangen wordt. En uiteraard geen dividend uitkeren of bonussen of beloningen in aandelen.
De klm top heeft op 16 maart al een salaris vermindering bekend gemaakt en elbers zou dit jaar al geen bonus krijgen
Ik moest meteen denken aan Gerrit Zalm en zijn uitspraak over inleveringscultuur. Hufters op de top komen altijd weg.
Laten we een moreel appel doe op de topmannen, daar zijn ze vast gevoelig voor. Beetje zelfregulering enzo werkt altijd geweldig.
Inderdaad, hypocriete Rutte, net doen of dat rechtse rooftuig fatsoen heeft. Moreel appel, een aanvoerder van een corrupte partij waar de leugens en de corruptie zo uit de klauwen loopt dat ze een interne "integriteitscommissie hebben opgericht. Die mensen hebben geen schaamte.
@Paul en de nummers..., Het klapvee klapt op gevraagde tijden, nu dalijk weer voor de Koning..., dan denk ik wat tf doet dat Koninklijkhuis behalve innen? Wat Rutte betreft het braaksel hangt aan mijn lippen. Het opportunisme, het wegwuiven, het afschuiven, die eeuwige grijns, zelfs nu nog, de tien jaar Rutte heeft dit land gemaakt tot wat het nu is. Een eng xenofobisch, racistisch land met nul komma nul solidariteit, nul komma nul empatisch, schoppen naar 'groepen', likken naar boven en oorlog voeren naar de burger dmv zulk bureaucratie, dat een ieder afhaakt. Maar dat is wat Rutte beoogde en waar hij wonderwel in is geslaagd. Leugens over de cijfers, leugens over de beschermingsmiddelen, leugens en leugens, maar die Rutte komt overal mee weg door zijn trucjes en zijn communicatiemedewerkers waar hij prat op gaat. Een keer moet dat mannetje toch door de mand vallen?? En dan die TK....pfffffffff
Zoiets als die 'intelligente' lockdown? Volk zoek het maar uit...., als je maar doet wat Rutte (de grootste leugenaar in de geschiedenis) met zijn lachende babyface zegt en o, o, wat is hij opeens begaan met zijn 17 miljoen tellende onderdanen. SAMEN!!! Waar haalt ie het vandaan.Er was voor Corona al geen samen, door Rutte veroorzaakt en nu plotseling allemaal samen????
Het lijkt me verstandig de inkomstenbelasting voor inkomens boven een ton flink progressief te maken! Bijv. 70% tot 90% belasting over het inkomen boven een ton. Wist je dat in de VS na WO2 de belasting op de topschijf ook rond de 90% lag, en dat tegelijk de economie enorm bloeide?!
@jaap, u legt een verband wat niet bestaat. Ja: de economie kreeg een boost kort na WO2 maar dat heeft niets met belasting te maken maar met het feit dat de economie toen weer op gang kon komen. Tijdens WO2 lag die compleet plat rn werd er zo ongeveer alleen voedsel en oorlogstuig gemaakt. Wereldhandel bestond helemaal niet meer. Het had gekker geweest als de economie niet had gestegen. Zeker omdat het van de ontwikkelde landen het enige land was waar niet zowat elke fabriek plat is gebombardeerd dus productie lag voornamelijk in de VS in de eerste tijd na de oorlog
Niemand heeft mij ooit linkse sympathieën verweten. Maar hier zou je bijna link(s) van worden. Een ongehoord schandaal, het toppunt van vlerkerigheid van Air France-KLM. En net zo goed van Ben Smith om dit niet al direct en duidelijk te weigeren. Ik hoop wel dat Hoekstra zijn rug recht houdt. Net zoals trouwens ten aanzien van die belachelijke Eurobonds. Het is onbestaanbaar dat geld van de Nederlandse belastingbetaler in deze zo moeilijke tijden wordt gebruikt om een veelverdiener nog veel meer te laten verdienen. Dan maar geen overheidssteun. Overigens vind ik het net zo onbestaanbaar dat geld van de Nederlandse belastingbetaler aangewend wordt om het huishoudboekje op orde te houden van landen zonder enig relevante fiscale, financiële en economische discipline, maar dat terzijde.
Waarom moeten topmannen eigenlijk per se een bonus krijgen terwijl ze al een vele malen meer verdienen dan de werknemers? En die bonus is dan ook nog vaak een riant tweede jaarsalaris, terwijl de rest van het volk blij mag zijn met misschien 1 of 2 euro per uur extra...
Om hun status te geven. Daarom is geen enkele bonus voor deze rovers genoeg
Wat vermoedelijk gaat gebeuren is dat het ongenoegen van Hoekstra 'praatjes voor de vaak' zullen blijken te zijn. Er zal iets van een uitkomst zijn dat Smith zijn bonus mag houden omdat KLM niet steunen uiteindelijk meer zal kosten. Het zou me verbazen als het anders zou lopen. Het grootkapitaal zal altijd winnen. Iemand als Smith vindt wel weer ergens anders een te rijkelijk beloonde baan. Voor een groot aantal andere medewerkers van KLM-AF geldt dan veel minder. En mocht Smith onverhoopt nu geen bonus krijgen, zal die vanzelf wel krijgen als beloning voor hoe goed het bedrijf weer op de kaart is gezet na de pandemie.
Ben Smith is niet de topman van de KLM, maar van het consortium Air France-KLM. Hoekstra heeft dus als vertegenwoordiger van de Nederlandse overheid (aandeelhouder) maar beperkte invloed. Daarnaast is Air France-KLM met de Franse overheid in gesprek voor steunmaatregelen. De Fransen draaien dus straks op voor de bonus van Ben Smith. Nu willen de Fransen weer Eurobonds, dus uiteindelijk draait de NL belasting betaler er wel degelijk aan mee.
https://www.krapuul.nl/politiek-blog/2747092/ambtelijke-werkgroep-wil-bijstand-met-25-verlagen/ En de Nederlandsche Calvinisten zijn al aan het plannen om de armsten ervoor te laten betalen. Bijvoorbeeld hulp in de huishouding voor bejaarden (zodat ze langer thuis kunnen wonen) dat kan er best wel af. (ondanks dat het duurkoop is, want verzorgingstehuizen zijn duurder). Tja.. als ware Calvinisten: Als je arm bent dan haat God jou gewoon. Duuus geef me eens 1 reden waarom ik nog respect zou moeten hebben voor de Grefos! Diezelfde grefos die met zijn honderden samenkwamen in hun kerken tijdens de corona crisis!?
Als je het over de Gereformeerden hebt dan heb je het over de SGP. En er waren inderdaad een aantal kerken die het uiterste binnen de richtlijnen probeerden uit te melken. Ze kwamen niet met 100-en tegelijk samen in de kerk, eerder met 150 man onderverdeeld in groepen van 30 man. En dat waren dan ook maar enkele kerken die zelfs weer als zeer zware broeders gelden binnen de gereformeerde stroming, die weer tot de zwaardere stroming behoren binnen het Protestantisme. Ipv, vanuit je reflex (die overigens overeenkomsten heeft met die van Wilders) reageren kan je ook gewoon zeggen dat de meer kapitalistische partijen er debet aan zijn. De VVD heeft namelijk niet zoveel met het calvinisme te maken.
Degene die deze maatregelen voorstelt in de werkgroep die hadden ze gelijk, al trappend onder zijn reet, de vergaderzaal af moeten schoppen. Doelbewust de allerarmsten met drogredenen dieper naar de (financiele) vernieling helpen. Rechts brengt alleen maar oorlog, uitbuiting en verdriet.
@ Dehnus Jij schrijft: Duuus geef me eens 1 reden waarom ik nog respect zou moeten hebben voor de Grefos! Je hoeft geen respect te hebben voor grefos. Of moslims, Of socialisten. Of neoliberalen. Je functioneert beter in een samenleving als je anderen een beetje in hun waarde laat. Maar respect kan je het beste betonen aan mensen die iets doen dat respect verdient. Verder zegt het linkje weinig. Die ambtenaren hebben iets besproken dat onhaalbaar is. De bijstandsuitkering is gebaseerd op wat Nederland ziet als het bestaansminimum in dit land. Als er schulden zijn is de betalingsruimte maximaal 5% van het inkomen. Er is in het Nederlandse systeem geen mogelijkheid de bijstandsuitkering met 25% te verlagen. Die 5% is eigenlijk al onmogelijk. Dus je maakt je zelf helemaal voor niets boos en dan ook nog op de verkeerde groep.
Walgelijk, hufterig, schaamteloos, wat vindt Macron?
Macron vindt dat wij over de brug moeten komen met geld, waar dat geld dan naar toe gaat zijn onze zaken niet. Het is hoog tijd voor een unie met noord europese landen (ook zonder Frankrijk). Dan moeten Macron en de zuid europese landen eindelijk eens zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun acties ipv met een beschuldigend geheven vinger geld van ons te eisen. Het zijn niet wij maar de zuidelijke landen die de EU kapot maken. Zij zijn het die zich nooit aan afspraken wensen te houden. Wij moeten stoppen gekke Henkie te spelen.
Het is dat er veel mensen werken, maar anders zou je die tent toch kapot laten gaan. En dan als overheid de restanten opkopen en zo een doorstart maken, zonder deze Elbers.
Het gaat niet om Elbers, het gaat om Ben Smith. CEO van het consortium Air France-KLM. Even iets verder dan de kop lezen. De steun voor Air France-KLM wordt wellicht door de Franse staat opgehoest, Nederland is enkel aandeelhouder. Nu ben ik geen groot voorstander van de bonuscultuur, en al helemaal niet in crisistijd maar de ongefundeerde uitlatingen hier maken maar weinig indruk.
In het Chinees bestaat het woord "crisis" uit twee karakters. het ene betekent "risico" en het andere "ongegeneerd de pot gemeenschapsgeld leeg graaien zonder dat je het nodig hebt".
In het artikel rept men over Air France-KLM. De kop is dus een tikkeltje tendentieus door het alleen over KLM te hebben. De meeste reacties zullen dus tegen KLM gericht worden terwijl het gehele consortium aangekeken moet worden. NL heeft 14% van de aandelen, Frankrijk 14,3%. Ben Smith is de CEO van het overkoepelende consortium. De bonus voor Ben Smith wordt dus niet alleen door de Nederlandse belastingbetaler betaald maar ook door de Fransen. Air-France is momenteel met de Franse overheid in overleg voor een groot steunpakket. Hoekstra houdt gelukkig hier ook vast aan zijn standpunt die hij eerder al had met topman Elbers. Belangrijkste is dus nu kijken wat de Franse overheid doet.
Als een bedrijf dat kan missen, dan lijkt het mij dat subsidie niet meer nodig is.
De top van de KLM bewijst, dat het naïef is om te denken dat het na de coronacrisis allemaal anders zal zijn. Integendeel, na de crisis liggen de kansen voor de graaiers voor het oprapen. En die kansen laten ze heus niet liggen.
Dit kan natuurlijk niet. Voor elke stuiver subsidie, minstens een aandeel vaneen stuiver. En een bod op noodlijdend KLM lijkt mij steeds aantrekkelijker. ....
Dit is zó bizar dat het bijna niet waar kan zijn... Ik ben ontzettend voor het in de lucht houden (...) van bedrijven die direct of indirect ontzettend belangrijk zijn voor de economie. Zoals de KLM. Maar hiermee verschrompelt mijn sympathie voor de directie van Onze Blauwe Trots direct. Wat een berg boter heb je dán op je hoofd. Als het écht waar is. Poeh hé... PS: Laten we niet vergeten dat het voorstel voor die bonus (wat je ook van bonussen vindt!) nog van ver voor welke crisis ook stamde en niet - zoals in de meeste media op zijn minst werd gesuggereerd - van recente datum was.
Jonkheer, Het voorstel voor deze nieuwe bonusregeling bij het moederbedrijf (dus niet bij de KLM) vervangt de oude bonusregeling. Dit, omdat de oude bonus door het ingezakte vliegverkeer onhaalbaar is geworden. Nu het nieuwe voorstel voor bonus, waarbij specifiek aandacht is voor een nieuw doel, namelijk geld ophalen bij de overheden. Hoe meer geld van de overheid, hoe hoger de bonus (aldus het voorstel).
Wat betreft de PS.... Dat is onzin. Veel bedrijven hebben op zeer korte termijn maatregelen genomen. Het kost een kwartier om een vergadering te beleggen en te stellen; "Jammer dan, andere situatie, andere regels."
Laat ik zeggen dat als je bonus is gebaseerd op het lospeuteren van munten bij de overheid, een coronacrisis en de daarbijbehorende steunbetalingen behoorlijke financiele meevallers zijn voor Smith. Ik denk dat hij het bijna niet kon geloven, hoe goed hij het doet. Ik denk trouwens dat Smith (en anderen binnen de ondernemingstop) hiermee zijn suboptimale inschattingsvermogen blootlegt, en dus beter vervangen wordt.
Dan is dit dus het moment om KLM dan maar failliet te laten gaan en een schadeclaim in te dienen tegenover de bestuurders wegens wanbeheer.
De Nederlandse regering moet een kopje thee gaan drinken met de Vlaamse regering. Dan kunnen ze samen een strategie bespreken. De Franse overheidsbemoeienis op vitale delen van de Nederlandse en Vlaamse samenleving loopt uit de hand. Het is zeer wenselijk dat de volgende bedrijven worden genationaliseerd. -AVR (afvalverwerking eigendom van het Franse staatsbedrijf GDF Guez/Engie) -Electrabel (Belgische energieleverancier (oa kerncentrale Doel en Tihange) eigendom van het Franse staatsbedrijf GDF Guez/Engie) -KLM (oderdeel van KLM/Air France) -Connexion (Ambulance en Regionaal busvervoer eigendom van het Franse staatsbedrijf Transdev) Het is duidelijk dat de Franse Overheid zich niet als een goede aandeelhouder gedragen heeft. Dit is zeker te zien bij KLM en bij Electrabel. De Franse overheidsschuld is meer dan 100% van het BNP. Nationalisatie zou de Franse overheidsschuld verbeteren en Nederland en Vlaanderen meer soevereiniteit geven.
alle business waar marktwerking niet de bepalende factor in het ondernemingsbeleid is zouden moeten worden geprivatiseerd. Anders heb je alleen maar die types aan de top die zich specialiseren in ruifeten. Kudo's voor de schuld naar het buitenland, of beter nog, de EU.
Wat zou er gebeuren als Ben Smith die beloning niet krijgt? Stapt hij dan op? Kan hij ergens anders meer krijgen (ik zeg nadrukkelijk niet : verdienen)? Is er niemand te vinden die dit voor een wat redelijker salaris kan doen? Zomaar wat vragen.
Zo word er dus door de bank genomen aan de top van multinationals gedacht: "hand op houden bij de gemeenschap c.q. staat en ondertussen hoe dan ook gewoon bonussen er door blijven drukken".... Begin me steeds meer af te vragen voor wie KLM en Schiphol eigenlijk belangrijk is. Voor Nederland? Of voor de betreffende CEO's en diens gevolg? Het word tijd dat we afstand nemen van ons super perverse kapitalistische systeem. Voer eerst maar een onvoorwaardelijk basisinkomen in....
Het probleem is dat onze overheid wordt geleid als een bedrijf. Er worden aandelen gekocht van bedrijven zoals KLM en daarnaast is onze overheid ook gelieerd aan de oliemaatschappijen. Bedrijven die er natuurlijk daarna ook van opaan kunnen in moeilijke tijden staatssteun te ontvangen want anders gaan die gedane investeringen in rook op... Tja en die Elbers zal zijn geld wel krijgen is het niet dit jaar dan volgend jaar. Ik ben benieuwd wat aandeelhouder Nederlandse staat op 28 april gaat stemmen....Maar hoe dan ook ; dergelijk beleid haalt de oproep van Rutte tot solidariteit totaal onderuit
Bedenk wel dat Ben Smith een Amerikaan is. Amerikanen graaien harder omdat ze ook heel makkelijk zo op de keien kunnen worden gezet. Hij is van buiten binnengehaald. Je hebt meer aan topmanagers "uit eigen kweek", die - zoals KLM baas Pieter Elbers - de rangen van het bedrijf hebben doorlopen. Frankrijk is het land waar de protesten in de gele vestjes ("gilets jaunes") anderhalf jaar geleden begonnen. Hebben de Fransen dan geen bezwaren tegen het gedrag van de topman van "hun" Air France?
'Voer eerst maar een onvoorwaardelijk basisinkomen in….' Gaat er niet komen, want dan moet je keuzes gaan maken.. En dat gaan heel pijnlijke keuzes worden..
"Het word tijd dat we afstand nemen van ons super perverse kapitalistische systeem. Voer eerst maar een onvoorwaardelijk basisinkomen in…." Van een pervers kapitalistisch systeem, naar een pervers socialistisch systeem. Goed idee!
"Er worden aandelen gekocht van bedrijven zoals KLM" En daarmee verwerven zij invloed. Tijdens de aandeelhouders vergaderingen kan NL dus zeggen dat ze wel staatssteun willen verlenen maar dat deze bonussen momenteel niet wenselijk zijn.
@Frits Smith is een Canadees, waardoor je hele reactie de prullenbak in kan.
"Hebben de Fransen dan geen bezwaren tegen het gedrag van de topman van “hun” Air France?" Allicht, aan de andere kant is de gemiddelde fransman behoorlijk chauvinistisch. Dus als er iets van de Franse identiteit gered kan worden geven ze de rekening graag aan Noord-Europa.
Dank voor de reacties. Kan er wel wat mee. Liever een pervers sociaal systeem waar de gemiddelde Nederlander een beetje van profiteert dan een pervers kapitalistisch systeem waar maar selecte kleine club maximaal van profiteert en waarbij de grote meute in armoede leeft. Succes! :)