Joop

Van Dissel: nog jaren nieuwe coronavarianten in Nederland

  •  
06-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
Kamerleden bijgepraat over coronavirus

© DEN HAAG - Jaap van Dissel, directeur van het Centrum voor Infectieziektebestrijding van het RIVM tijdens een technische briefing over het coronavirus. De Tweede Kamercommissie voor Volksgezo

De komende jaren blijven we last houden van het coronavirus. Dat zegt Jaap van Dissel in een gesprek met de NOS. Er zullen nieuwe coronavarianten blijven opduiken in Nederland, verwacht hij. Volgens de RIVM-directeur is dat mede het gevolg van het feit dat veel reizigers Nederland aan doen. “Nederland is toch een soort hub in Europa, met onze havens en luchthavens. Daar komen een heleboel personen bij elkaar.”
Terwijl Hugo de Jonge een nieuwe lockdown vrijdag niet wilde uitsluiten , verwacht Van Dissel niet dat we binnenkort weer allemaal thuis zitten. “We denken en hopen dat het niet hoeft.”
Of er vrijdag nieuwe maatregelen moeten worden genomen om de epidemie te beteugelen, hangt volgens Van Dissel af van het gedrag van de Nederlanders. Het RIVM houdt komende week een enquête om te bepalen of de bevolking de regels en adviezen beter naleeft. Ook kijkt het instituut naar de mobiliteit: de hoop is dat mensen weer meer thuis gaan werken en elkaar minder ontmoeten.
De vraag is of veel mensen niet precies omgekeerd redeneren: omdat het erop lijkt dat er vrijdag nieuwe maatregelen aankomen, is dit het moment om nog snel even af te spreken. Vergelijk het met de mondkapjesplicht die vanaf zaterdag weer geldt: de afgelopen dagen liepen maar weinig mensen met een mondkapje in de supermarkt.
Van Dissel is echter optimistisch: “Ik denk dat de ernst toch bij iedereen wel helder is. Je hoopt dat mensen het oppikken en niet denken: het is nog niet verplicht dus ik doe het niet.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (98)

RaymondenJoop
RaymondenJoop7 nov. 2021 - 20:48

Dat NL centraal ligt, weten we al sinds we enigszins beschaafd zijn hier. Dat er na 1,5-2jr na aanvang nog steeds geen begin is gemaakt met opschaling van de IC-capaciteit getuigt toch wel van enorme tekortkomingen in de visie.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij8 nov. 2021 - 19:56

Trek jij even een blik IC-verpleegkundigen open op het moment dat veel verplegers ziek thuis zitten of de baan hebben opgegeven?

Trees2
Trees27 nov. 2021 - 19:48

Vraag: Verwacht u een toekomstige lockdown? Wat is het verschil tussen de volgende antwoorden: 1. We denken en hopen dat het niet hoeft. 2. Ik kan het niet uitsluiten. Bij antwoord 1, wordt een hogere macht aangeroepen Bij antwoord 2, wordt er uitgegaan van rationaliteit Het antwoord is voor beiden hetzelfde: ik weet het niet Waarom dan zoveel woorden daarover geschreven?

Phantom3
Phantom37 nov. 2021 - 17:49

Tijd voor een echte structurele lange termijn visie.

JoepJos
JoepJos7 nov. 2021 - 14:36

Fijn dat Van Dissel optimistisch is. Ik ben dat helaas niet na het talloze keren moeten aanhoren van allerlei juichverhalen dat 'men toch lekker wel bij de sportschool naar binnen mocht omdat deze niet naar QR codes wilde vragen', 'lekker geen mondkapje op ging zetten en daar mee weg kwam', ook het koffietentje waar ik naar binnen wilde, wilde echt mijn QR code niet zien etc. Het is nu wachten op de nieuwe cijfers van besmettingen die heel gek (?!) niet dalen zodat nog heftigere maatregelen niet kunnen uitblijven.

Petra Privacy
Petra Privacy7 nov. 2021 - 11:31

De tabaksverslaafde meute is niet zo bezig met de ernst van de situatie. Die kiezen met iedere peuk voor het beschadigen van hun longen en andere ziekten, dat is toch bekend. Van die mensen is niets te verwachten als het gaat om wat meer IQ. Die hebben nog steeds niet door, dat je geen nieuwe longen kan kopen in de supermarkt. En dan hoor je het RIVM niet meer. De tabakslobby heeft nog steeds veel macht in dit land, het volk rookt stug door en 'roken en covid' is vragen om je 'dood'. Of toch wel blijvende longcovidschade, maar daar zijn rokers nooit zo mee bezig. Dat gebeurt toch altijd een ander, nee dus... Er gaan maar circa 20.000 mensen per jaar dood door roken en meeroken, ach dat overkomt altijd een ander, of ineens toch niet en dan gaat het wel snel fout. Niks instituut voor Volksgezondheid. Nu het volk is 'gevaccineerd', dus heeft gedaan wat Rutte en Co hebben bedacht, gaan we over tot de orde van de dag. Geef elkaar de ruimte, wees verstandig en vooral aardig voor elkaar. Er komen steeds meer berichten over mogelijke medicijnen, er zijn al patentaanvragen bezig, dus Rutte en Co en meneer van Dissel, bye, bye, bye! Jullie volksverlakkerij gaat langzaam het effect verliezen. Maar vooral alle 'geloofwaardigheid' die jullie ooit hadden verzonnen voor dit brave volkje. Nog even volhouden allemaal, het is heel vervelend, maar we naderen samen een nieuw jaar.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*7 nov. 2021 - 11:08

Dag The Apple. Ik was juist flabbergasted toen ik afgelopen vrijdag vier mensen aan tafel bij de talkshow van Jinek hoorde praten, onder andere over de hoge besmettingcijfers in Nederland, en geen een van hen had een medische achtergrond. Een van hen, Ozcan Akyol heeft ook blijkbaar ergens gezegd dat Diederik Gomners voortaan minder bij talkshows zou moeten aanschuiven terwijl hijzelf tegenwoordig overal te zien of te horen is. Met alle respect, een toontje lager zingen graag wat mij betreft, beste meneer Ozcan Akyol. En tegelijkertijd moeten we allemaal ook wat meer waardering en respect geven aan de echte medische specialisten in ons land met name aan Diederik Gommers, Ernst Kuipers, Ab Osterhaus, Marion Koopmans enz tijdens deze zeer ernstige pandemie. Wij hoeven het niet altijd met hen eens te zijn, maar zij waarschuwen ons continu over de ernst van dit virus die de helft van de wereld letterlijk heeft verlamd. Helaas is het einde nog niet in zicht. Over indammen gesproken, Portugal met haar ontzettend hoge vaccinatiegraad en blijkbaar nogal opmerkelijk lage besmettingcijfers, op dit moment, dat land zou juist een inspiratiebron moeten zijn, voor alle Nederlanders inclusief de aanzienlijk grote groep twijfelaars die ons land langzamerhand naar een mogelijk nieuwe lockdown duwt. 12,024 nieuwe besmettingen, binnen een dag gisteren, dat moet sowieso een wake-up call zijn, voor ons allemaal. Een fijne dag.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2021 - 21:18

Ook Diederik Gommers, Ernst Kuipers, Ab Osterhaus, Marion Koopmans enz hebben hun eigen soms zeer specialistische expertise. Dat hoeft geen "medische" te zijn om iets zinnigs aan de discussie bij te dragen. Osterhaus en Koopmans zijn virologen. Beiden hebben een achtergrond in de diergeneeskunde maar dat betekent niet dat ze eigenlijk "veeartsen" zijn zoals wel eens wordt gesuggereerd.

Ch0k3r
Ch0k3r7 nov. 2021 - 8:47

"Van Dissel is echter optimistisch: “Ik denk dat de ernst toch bij iedereen wel helder is. Je hoopt dat mensen het oppikken en niet denken: het is nog niet verplicht dus ik doe het niet.”" Ja joh. Daarom zitten we nu thuis en liggen de ziekenhuizen weer vol. Omdat de ernst bij IEDEREEN helder is. Waarom deze hansworst überhaupt nog een podium krijgt....

Onyrk
Onyrk7 nov. 2021 - 7:43

Veel specialisten hier!! Wauw!! Misschien moeten jullie een platform kiezen met een groter bereik.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 nov. 2021 - 16:51

Nou zo moeilijk is dat niet - ik denk dat jij zelfs beter weet hoe je corona moet aanpakken die die prutsers die afgelopen jaren hebben staan klunzen

The Apple
The Apple6 nov. 2021 - 17:49

“De komende jaren blijven we last houden van het coronavirus. Dat zegt Jaap van Dissel.” De conclusie is duidelijk: er zijn veel meer infectieziektes -zoals de mazelen- die een langdurig leven leiden. Soms lijkt het zelfs wel of ze al aanwezig zijn sinds mensenheugenis. En já, vaccins hebben een belangrijke rol gespeeld bij het indammen daarvan. Maar dan moet je ze wel WILLEN indammen en ze niet laten voortwoekeren totdat de gezondheidszorg overbelast raakt, of dreigt te raken. Dus: testen tracen en in quarantaine plaatsen, elke keer weer dat een -plaatselijke- infectiehaard wordt geconstateerd. Zonder enig uitstel! Om dat te realiseren moet eerst het aantal nieuwe infecties worden teruggebracht tot dik onder de 1000. Om dat te realiseren moeten op de eerste plaats de GGD's op volle oorlogssterkte worden teruggebracht, om uberhaupt de capaciteit te hebben om te kunnen testen, tracen en in quarantaine te kunnen plaatsen. En daarna een harde lockdown om het aantal besmettingen zover mogelijk en in de kortst mogelijke tijd op het werkbare niveau terug te brengen. “Het RIVM houdt komende week een enquête om te bepalen of de bevolking de regels en adviezen beter naleeft.” Dat is zo ongeveer het domste dat je je kunt voorstellen. Dat soort onderzoeken houden Rutte & Co altijd om tijd te winnen. Laat ze zonodig een aantal gedragswetenschappers raadplegen om te weten wat waarschijnlijk de meest effectieve maatregelen zijn, Daarna kan men altijd nog een wetenschappelijk onderzoek (en geen enquete met twijfelachtige uitkomsten) organiseren om te onderzoeken of die gedragswetenschappers het bij het rechte eind hadden. Het lijkt wel of men ervan uitgaat dat die gedragswetenschappers nog helemaal niets weten en nu een mooie kans hebben om vanaf nul een nieuwe tak van de sociale wetenschappen op te starten. Door middel van het soort enquete nog wel waarvan elke eerste jaars student al leert dat zoiets veel te ongericht is en de uitkomsten vanuit sociologisch oogpunt volstrekt waardeloos zijn. Tegenwoordig wordt het OMT bij de talkshows vaak vertegenwoordigd door een kinderarts, die daar met een geleerd gezicht de grootst mogelijke onzin zit uit te kramen. De enige reden dat die lui niet gelijk door de mand vallen is, dat de interviewers van toeten nog blazen weten, slecht voorbereid zijn en iedereen serieus nemen die een witte jas draagt. Aha, U bent kinderarts, -hoe denkt U over kernenergie?

16 Reacties
itsme3
itsme36 nov. 2021 - 20:45

Wat u wilt heeft totaal geen nut, tenzij het uw bedoeling is om de epidemie zo lang mogelijk te rekken. Hij dooft namelijk pas uit wanneer er voldoende mensen (bijna de gehele bevolking) een vorm van immuniteit heeft bereikt, dan wel door vaccinatie, dan wel door besmetting. In China gaan ze daar nog achter komen. Zo gauw het land open gaat, dan is het bal. Het land heeft geen enkele immuniteit opgebouwd, en sommige vaccins daar werken ook nauwelijks. Maar goed. Sluit uzelf gerust op.

The Apple
The Apple7 nov. 2021 - 1:20

Wil nu beweren dat het nog nooit gelukt is om andere infectieziektes zo onder controle te brengen? Die GGD's zijn zeker opgericht omdat de gemeentes ook wat te doen moesten hebben.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:14

Ik kan alvast vertellen dat hier in de AH 80% geen mondkapje droeg en de winkel niet gaat handhaven. Nu het ouderen-uurtje ook is afgeschaft kunnen ze in de zorg de borst natmaken. Ze durven niet vanwege de agressie die ze verwachten en ik denk dat die angst er niet voor niets is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:21

Wat voor onzin zei die kinderarts volgens jou, ik weet niet of we hetzelfde hebben gezien.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:52

The Apple Van Dissel wil weten of het virus al aardig rondgaat, de groepsimmuniteit vordert. Zoiets zal het wel zijn.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 8:54

@ The Apple Jij schrijft: Aha, U bent kinderarts, -hoe denkt U over kernenergie? U woont in Zuid-Amerika, - wat moeten de Nederlanders doen tegen Corona? Dat zijn inderdaad belachelijke vragen aan de verkeerde mensen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 nov. 2021 - 10:58

@daan Wat heeft woonplaats te maken met je expertise? Kan een Nederlandse viroloog niets bijdragen aan de bestrijding van ebola in Afrika? Really?

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 13:07

@ Le Chat Botté Jij schrijft: Kan een Nederlandse viroloog niets bijdragen aan de bestrijding van ebola in Afrika? Really? Nee, niet als hij de inwoners gaat vertellen hoe zij hun leven moeten inrichten. Echt.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 13:22

@ Le Chat Botté Blijkbaar denk jij trouwens dat The Apple een uitermate deskundig viroloog is die vanuit Zuid Amerika Nederland wil redden in de corona pandemie. Hij is geen deskundig viroloog.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2021 - 13:26

Marion Koopmans heeft sterk bijgedragen aan de bestrijding van uitbraken van ebola, zika en coronavirussen. Maar daarbij bleef zij wel binnen het terrein van haar expertise, virologie. Dat van "testen tracen en in quarantaine plaatsen" in de westerse situatie minder effect valt te verwachte dan in Zuid-Korea is inmiddels ook wel duidelijk. De "compliance" met overheidsmaatregelen/adviezen is nog wel eens pure theorie.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 13:53

DanielleDefoe Bedankt voor de informatie!

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 nov. 2021 - 16:49

@daan Mijn reactie was volledig gericht op de logica van je uitspraak, niet op het lijdend voorwerp. Ik blijf bij mijn vraag, omdat je vervolgreactie evenmin logische argumenten bevat. Tenzij jij me kunt uitleggen wat de logica is in: zijn argumenten doen alleen mee als aan mijn persoonlijke randvoorwaarden is voldaan. Ik onderzoek ieders commentaar primair op bruikbaarheid en niet primair op de mogelijkheid om te pareren. Jij?

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 19:53

@ Le Chat Botté Jij schrijft: Ik onderzoek ieders commentaar primair op bruikbaarheid en niet primair op de mogelijkheid om te pareren. Jij? Ik niet. In veel gevallen zijn eerdere ervaringen voldoende om zeker te weten dat de rest ook niet van belang is.

The Apple
The Apple7 nov. 2021 - 21:05

Laat maar zitten, Daan Ouwens heft al maanden lang geen andere argumenten dan dat ik a) een verkalkte socialist zou zijn en b) in Zuid-Amerika woon en dus niet kan weten of ook in Nederland 1+1 = 2.

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2021 - 12:52

@ The Apple Jij schrijft: Daan Ouwens heft al maanden lang geen andere argumenten dan dat ik a) een verkalkte socialist zou zijn en b) in Zuid-Amerika woon Dat zijn dan ook twee doorslagende argumenten. Je bent namelijk een verkalkte socialist met gedateerde autoritaire opvattingen en je staat zo ver van de Nederlandse samenleving dat je niet meer door hebt dat de dingen die je hier opschrijft geen enkele kans hebben in de Nederlandse samenleving.

The Apple
The Apple8 nov. 2021 - 17:12

QED.

lmgikke
lmgikke6 nov. 2021 - 16:19

"Het RIVM houdt komende week een enquête om te bepalen of de bevolking de regels en adviezen beter naleeft." M.a.w. het RIVM houd zich bezig met beleid. Het RIVM zou zich bezig moeten houden met adviseren van de regering. Objectieve waarnemingen, feiten en dat gepresenteerd in scenario's met consequenties. Zodat de regering kan kiezen wat voor beleid men gaat voeren. Heel handig politiek spel dit. Van Dissel vind de aandacht maar al te prachtig, dus gaat hij op de stoel van de politiek zitten. Waarmee de politiek buiten schot blijft, men volgt het RIVM.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:20

In ieder geval van Dissel doet dat, en voorover ik kon het volgen al vanaf het begin, Het is dan ook niet verwonderlijk dat het red-team zich heeft opgeheven. Het was toch niet meer om aan te zien en te horen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 8:57

@ lmgikke Jij schrijft: M.a.w. het RIVM houd zich bezig met beleid. Het RIVM zou zich bezig moeten houden met adviseren van de regering. M.a.w. jij kan niet lezen. Het Rivm adviseert de regering over de mate waarin de maatregelen worden nageleefd. Wel mooi voorbeeld van hoe mensen hun eigen onzin weten te creëren uit een paar zinnen op een website.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 12:38

Minoes wat is dat toch voor wartaal! Zal wel te vroeg geweest zijn. Imgikke dat monitoren ze al al die tijd althans dat proberen ze. Als Nederlanders zich niet aan de maatregelen houden heeft dat natuurlijk consequenties voor het beoordelen van a. de besmettingen, het aantal etc.. en b. het effect van bepaalde maatregelen, de werkzaamheid ervan.

Joopinie
Joopinie6 nov. 2021 - 15:55

Dus volgens van Dissel is Nederland een soort hub waar iedereen mag komen, maar het hangt van ons als Nederlanders af hoe corona verloopt. Misschien kunnen overheid en bedrijfsleven een jaartje wat minder hubberig doen. Even de economische hubberigheid onder controle houden omdat mensen belangrijker zijn dan carrières. Gewoon een ideetje van een burger die hubberige graaisnaaiers niet zo goed begrijpen kan.

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 9:02

@ Joopinie Jij schrijft: Gewoon een ideetje van een burger die hubberige graaisnaaiers niet zo goed begrijpen kan. Slecht idee. Nederland is een hub en dagelijks gaan honderdduizenden mensen de Nederlandse grenzen over. Voor werk, ontwikkeling, plezier, sociale contacten, omdat ze elders wonen, voor familie en vrienden, voor vakantie en zo voorts. En die mensen zijn belangrijker dan jouw angsten en onzinnige ideetjes.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 14:11

Daan Ouwens Mensen moeten hier toch ook naar het werk, niet handig als men dan besmet naar het werk gaat of familie. Het zou handig zijn als we onnodige bewegingen voorkomen. Dan ben je al een stuk verder.

DaanOuwens
DaanOuwens7 nov. 2021 - 16:16

@ Minoes&tuin Jij schrijft: Het zou handig zijn als we onnodige bewegingen voorkomen. Dan ben je al een stuk verder. Nou nee. Dat geef ik ook aan. Er zijn heel veel bewegingen die stuk voor stuk voor mensen zelf niet onnodig zijn. Als voorbeeld: In mijn omgeving zijn sowieso al twee stellen die deels in Frankrijk en deels in Nederland wonen. Wie gaat met welk recht voor dat soort mensen bepalen in welk huis ze willen zijn? Een zoon van een van mijn beste vrienden gaat in de buurt van zijn schoonouders in Duitsland wonen en daar een huis bouwen begreep ik vorige week. Die zal daar toch dagelijks naartoe moeten. En tussen Zeeuws Vlaanderen en Vlaanderen is er druk verkeer van scholieren, werknemers, kinderen die naar de kinderopvang gaan. Ik heb wel eens gehoord 20.000 per dag die heen en weer gaan. Daarom geef ik ook aan de natiestaat is niet het niveau waarop een oplossing te vinden is. De mensen die dat beweren vaan uit van de samenleving begin 1970 toen je tussen Nederland en België nog een slagboom en douanekantoor had. Inmiddels zijn de Europese samenlevingen sociaal, maatschappelijk en economische verknoopt. Mensen die vinden dat landsgrenzen een oplossing zijn voor corona zijn kennelijk bereid honderdduizenden belangrijke aspecten van hun leven te ontnemen. Dat zijn mensen die terug in de tijd willen omdat zij moeite hebben met de nieuwe werkelijkheid die ik schets. Ik hou daar niet zo van.

Joopinie
Joopinie7 nov. 2021 - 20:38

@daanouwens Meegaan met je tijd betekent misschien juist dat dat heen en weer geraas wat jij beschrijft niet "toekomstbestendig" is. Ooit kwamen de mensen hun dorp bijna niet uit en dat is gelukkig voorbij, maar al ziekten verspreidend en de aardkloot verbruikend volcontinu reisjes moeten maken is ronduit belachelijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2021 - 10:47

Grenzen sluiten is zeer ingrijpend. Zelfs Noorwegen liet pendelen voor werk over de Zweedse grens toe in de tijd dat de grenzen gesloten waren.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 nov. 2021 - 15:55

Hij moet de boel niet omdraaien - de regering maakt het beleid niet de bevolking

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:23

Ik kan eerlijk gezegd geen beleid ontwaren. De regering doet haar best volgens mij, geen beleid te maken.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 nov. 2021 - 11:52

OK maar de bevolking de schuld geven van het falen van Rutte ?

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 13:05

Griezel in post-gezellig Nederland (Kun je geen kortere naam verzinnen:) Ik denk dat al het zigzaggen en totaal onvoorspelbaar beleid, zeker invloed heeft op de naleving van genomen maatregelen. Het is een zwabberend beleid waar iedere keer verwachtingen worden gewekt en er zelfs niet naar het OMT geluisterd wordt. Niemand begrijpt het nog. Doortastend is het in ieder geval niet. Ook m.b.t. de teststraten is het voorbarig afbouwen en dan weer tijd nodig hebben om op te schalen. In mijn ogen lijken het een stel klunzen. Koopmans is iemand die ik wel waardeer. En eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in Ab Osterhaus en het red-team, dan in het OMT. Ik denk dat ook economie een grote rol speelt en dat nogal eens botst in het kabinet. Er is van alles tekort ,ook aan controles. Men is volgens mij volkomen de regie kwijt. Waarop is niet bezuinigd. Het lijkt dan ook alsof ze iedere keer weer moeten uitvinden wat al bekend is..

Bert de Vries
Bert de Vries6 nov. 2021 - 14:10

Het is leuk om te zien dat de deskundigjen die al bijna twee jaar alle spijkers krom slaan, zich nu de status van profeet aanmeten. Laat Van Dissel zwijgen. Mij is geen substantiële positieve bijdrage van hem aan de bestrijding van de pandemie bekend.

3 Reacties
Martinel
Martinel6 nov. 2021 - 16:18

Deze van Dissel is met zijn RIVM niet onafhankelijk maar een trekpop van de economie. Dus een politiek figuur die eindelijk eens zijn s...l zou moeten houden. Maar ja welk instituut is nog wel onafhankelijk? Overal dringt de VVD door. Met haar verwoestende gevolgen. Ben trouwens benieuwd wanneer ik gebeld word over die enquête.

Mark Huysman
Mark Huysman6 nov. 2021 - 17:25

Hij heeft daarentegen wel het virus geholpen met z'n strijd tegen de mondkapjes. En z'n bagatellisering van het virus in het begin, z’n pleidooien voor de strategie van groepsimmuniteit, etc.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 13:52

Mark Huysman Ik denk dat ze daar nog steeds mee bezig zijn. Hier waart het virus aardig rond op de basisscholen. Mijn kleindochter van 9 heeft nu ook Corona.Gisteren laten testen uit voorzorg vanwege besmette anderen waar ze mee in contact was geweest en bericht van had gekregen.Direct gaan testen. Thuistest was volgens ons al positief, dus beiden naar de teststraat. Toen was er nog niets aan de hand wat ziek voelen betreft. Vannacht ineens hoge koorts en vanmorgen positief bevonden. Zo snel gaat dat. Als dit op alle basisscholen is, en het is hier op meerdere basisscholen, verspreidt het zich snel en gemakkelijk.

Joop den Uil
Joop den Uil6 nov. 2021 - 13:43

Zolang Nederland er nog een half jaar over moet doen om uit te zoeken dat er teveel betaald is voor onbruikbare mondkapjes, zolang de Overheid er nog 2 weken over moet doen om een persconferentie voor te bereiden, zolang er 6 weken over gedaan moet worden voor een schamele boosterprik, zolang er nog 30 miljoen mondkapjes onnodig op de plank liggen .... kan Japio voorspellen tot hij een ons weegt, maar het Nederlandse volk heeft zo langzamerhand haar eigen gedachten over de Covid-uit-2019. Gelukkig is er geen oorlog of calamiteit want daadkracht is een onbekende term (en vooral in het weekend, tijdens reces, in vacantie tijd of als de overheid weer eens op reis is om ''gedachten met de collega's uit te wisselen''.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 nov. 2021 - 15:56

ach ja man weet je nog die keer toen rutte te beroerd was om zijn vakantie te onderbreken echt spuugzat van dit geklooi en ik wil afgezien van steeds die lockdowns ook niet dat ik of mijn familie dood gaan of ziek worden wat is dit?>!

Pindaklaas
Pindaklaas6 nov. 2021 - 13:02

Ze gaan een enquête houden om het gedrag van mensen te monitoren. Ja, en iedereen is natuurlijk eerlijk als ze deze vragenlijst invullen.

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 nov. 2021 - 15:57

Je hebt een bepaald type mens dat enquetes invult - dat zijn volgens mij behoorlijke weirdo's

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 nov. 2021 - 23:31

Een goede enquêteur stelt controlevragen, bv dezelfde vraag later nog een keer, maar net even ander geformuleerd. Je kunt ook valse vragen stellen, bv bij automerken "wat vindt u van de nieuwste Sollie GTI GL? Iemand die dat niet bestaande merk serieus beantwoordt kun je wegstrepen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 nov. 2021 - 9:06

Dus als mensen zich schamen geen verstand van auto's te hebben dan is hun mening irrelevant ?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij7 nov. 2021 - 12:14

[ zich schamen geen verstand van auto’s te hebben ] Dat zijn geen vragen in een algemene enquete, maar specifiek over auto's bij mensen die aangegeven hebben en zo voorts. Het was een voorbeeld, hè?

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 nov. 2021 - 13:36

Met vragenlijsten kun je achterhalen hoe mensen denken dat ze zich gedragen. Ook dat is nuttige informatie.

Erik B2
Erik B26 nov. 2021 - 12:30

Als we nog jaren hiermee bezig zijn. Moetten we maatregelen nemen om mensen gezonder te maken. We zien al dat gezonde mensen veel minder vatbaar zijn voor de gevolgen van corona.

9 Reacties
JasDon
JasDon6 nov. 2021 - 12:38

Zeker Erik, maar die verandering zal op zijn best langzaam te realiseren zijn en kost veel geld. Welke beleidsmiddelen zie jij om ongezonde mensen tot gezonder leven te motiveren?

Gerygrr
Gerygrr6 nov. 2021 - 12:59

Erik B, Heb je het nieuws gemist van de ontstoken hartspier bij topsporters? 4% van de 100 onderzochte sporters, veroorzaakt door corona…..

gimli55
gimli556 nov. 2021 - 13:25

En het lijkt me ook zinvol om de zorg en IC capaciteit uit te breiden voor de toekomstige medische crises. Beleid maken op de bare minimum is niet echt toekomstgericht en dat aanpassen kost nu veel meer dan wat er mee bezuinigd is. Afbraak repareren kost veel meer moeite, inzet, opbouw van afgebroken vertrouwen en poen, dan gewoon onderhoud plegen en betrouwbaar beleid uitstippellen. Er is veel achterstallig onderhoud wat werd gebracht als beter, goedkoper en efficiënter. Terwijl het de afbraak was van vele maatschappelijke instanties en controle.

Erik B2
Erik B26 nov. 2021 - 14:51

Die besparing levert juist geld en enorm veel capaciteit op. Als ze een dezelfde methode gebruiken om ongezond eten, roken, en weinig fysieke activiteit tegen te gaan net als bij corona, kan je dit probleem extreem snel oplossen. Het mooie is dat bij dit al een kleine vooruitgang een enorme gezondheidswinst oplevert. Onze gezondheidszorg is momenteel enorm curatief ingesteld, terwijl dat duur en inefficient is tov preventief te werk gaan.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:03

gimli55 En dat is al jaren bekend. Maar daar moest je hier eens mee aan komen zetten. Dan was het 'niet van hun belastingcenten'. Je weer hoe dat werkt! Er was ook niet veel steun van 'de mensen in het land'. Alles draaide om efficiency. Elk leegstaand bed kostte geld. Zo werd er toen al over gesproken. Mijn schoondochter moest destijds al zoveel extra diensten draaien op de IC, dat ze er toen al mee is gestopt. Later heeft ze een opleiding gevolgd voor anesthesie -assistente. Daar is ook al een tekort aan mensen en volgens mij nog steeds. Tijdens de griepperioden waren er altijd al plaatsen tekort. Hetzelfde op de afdelingen waar vrouwen moeten bevallen en bij de Eerste hulp. Jaren van bezuinigingen hebben hun tol geeist.

Oki Doki
Oki Doki6 nov. 2021 - 16:30

Dan zou je kinderen op scholen al moeten bijbrengen hoe je gebalanceerd leeft, dat zou heel verstandig zijn, maar ik zie het jammer genoeg niet zomaar gebeuren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:31

OkiDoki Dan moeten ze de supermarkten eens flink aanpakken en niet overal fastfood zaken neerzetten.

gimli55
gimli557 nov. 2021 - 7:57

@Oki Doki Het vak Verzorging en ook Techniek is juist op vele scholen geschrapt, daar leerden ze gezond koken en onderhoud, reparatie, en de technische vaardigheden

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 nov. 2021 - 11:31

Even los van corona: dit is m.i. een zeer zinvolle discussie: hoe willen we verder met onze zorg? Meer gericht op preventie, meer reserve capaciteit? Ik wil de vraag toevoegen: ingericht als private marktspeler of als publieke nutsfunctie? Voor mij is het antwoord simpel. Als we stellen dat in de zorg alle investeringen, prikkels en uitkomsten volledig moeten worden toegespitst op en ten goede moeten komen van de kwaliteit van de zorg en een optimale volksgezondheid, dan valt de marktspeler automatisch af. Deze wil immers een zo groot mogelijk deel van de investeringen, prikkels en uitkomsten toespitsen op het maximeren van winst. Onze zorg moet m.i. volledig ingericht worden als een publieke nutsfunctie waarin alleen als het nog(!) niet anders kan bij marktpartijen ingekocht wordt en uitsluitend als deze onderworpen zijn aan een harde, aantoonbare concurrentiestrijd. Publiek gefinancierde en gecontroleerde universiteiten moeten in dit spel de patenten op wetenschappelijke producten krijgen en gebruiken voor nieuw onderzoek. Onderzoek naar veiligheid en werkzaamheid van medicijnen moet door publiek gefinancierde instanties worden uitgevoerd, bij voorkeur op Europees niveau. Magistrale bereidingen moeten altijd patentvrij uitgevoerd kunnen worden. Wat vinden jullie?

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 12:30

Van Dissel moet eens afleren politiek te bedrijven. Daar zijn anderen voor. De vermenging van politiek en zijn functie, het waken over de volksgezondheid is niet goed te praten. Als de politiek andere beslissingen neemt dan het OMT vraagt is hij er weer om het recht te praten.

3 Reacties
Gerygrr
Gerygrr6 nov. 2021 - 13:02

Inderdaad, Minoes! Het probleem van het niet naleven van maatregelen is hierdoor ontstaan. Van Dissel heeft onwetenschappelijke uitspraken gedaan, heeft daardoor ons verkeerd voorgelicht en is daarmee schuldig aan het steeds opnieuw mislukken van maatregelen.

Martinel
Martinel6 nov. 2021 - 15:16

Klopt Minoes..., herinneren we ons nog zijn uitspraak tijdens een briefing met 2e kamerleden, dat vliegtickets niet te duur moesten worden, want anders....? Van Dissel is niet meer serieus te nemen. Overigens wat mij betreft gaat ook die Gommers eens aan het werk en verschijnt niet meer op tv. Laat hem eens praten met zijn IC verpleegkundigen bijvoorbeeld. Al 2 jaar kijk ik geen talkshows meer. Geen enkele.

RaymondenJoop
RaymondenJoop7 nov. 2021 - 21:00

Juist!

Ferdi Rombach
Ferdi Rombach6 nov. 2021 - 12:22

Doe mij maar een lange lockdown. Veel minder vlieg- en autoverkeer. Minder consumentisme. Geen vakantiegangers, geen zuiptaferelen, geen teringherrie. Kortom het klootjesvolk in hun hok. Al met al, veel minder vervuiling, minder koolstoffen, minder opwarming, minder zeespiegelstijging en minder klootjesvolkers die verzuipen. Je kunt discussiëren of dat laatste effect positief of negatief is, maar verder juich ik elk van deze veranderingen van harte toe.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 16:10

Ferdi Rombach De lucht zoals die eruit dag, dat hadden we al tientallen jaren niet meer gezien. Prachtige en heldere luchten. Daar werd je blij van.

itsme3
itsme36 nov. 2021 - 18:32

Doet u mij maar een emmer anti depresiva. Ik ben net hersteld van de vorige lockdown.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:39

Itsme Niets zo goed tegen een depressie dan gaan wandelen in de natuur. Soms wel fijn als je het met iemand samen doet. Niet in de schemering of in het donker. Mijn dochter en kleinkind stonden afgelopen week oog in oog met een groot wild zwijn. Dat was wel even schrikken.

perrob
perrob6 nov. 2021 - 12:16

een enquête om te bepalen of de bevolking de regels en adviezen beter naleeft. Echt op een enquête je maatregelen bepalen? , die man is duidelijk niet geschikt om die functie uit te voeren.

5 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 nov. 2021 - 15:55

[ Echt op een enquête je maatregelen bepalen? ] Jij hebt liever een BOA in elke straat die overal naar binnen komt om te kijken wie er op visite is? Jij weet duidelijk niet wat je met simpele enquêtes bereiken kan.

Martinel
Martinel6 nov. 2021 - 16:00

Idd, ga gewoon eens kijken in supermarkten..was er net nog... Mondkapjes onder neus of op kin. Welke enquête trouwens, onder wie en wanneer? Van Dissel zou plaats moeten maken. Maar ja, die zit onder de plak van Rutte en de Jonge. Totaal onafhankelijk??????? Toch?

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:42

Ze zijn al heel lang gedrag aan het monitoren. Op de burgemeesters kunnen ze denk ik niet afgaan. Tenminste als ik die Bruls altijd hoor dan denk ik. Wat sta je nu weer voor onzin uit te kramen. Daar gedraagt de bevolking zich altijd voorbeeldig.

Le Chat Botté
Le Chat Botté7 nov. 2021 - 19:46

@gimli Omdat beide aspecten discreet contribueren. Dan kun je er niet een zonder gevolgen laten liggen. Logica is hier de onderbouwing.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2021 - 10:39

[Jij weet duidelijk niet wat je met simpele enquêtes bereiken kan. ] Inderdaad.

lmgikke
lmgikke6 nov. 2021 - 11:49

" Er zullen nieuwe coronavarianten blijven opduiken in Nederland, verwacht hij. Volgens de RIVM-directeur is dat mede het gevolg van het feit dat veel reizigers Nederland aan doen" en iets verder op: "Of er vrijdag nieuwe maatregelen moeten worden genomen om de epidemie te beteugelen, hangt volgens Van Dissel af van het gedrag van de Nederlanders." Inderdaad moet het komen van het gedrag van de Nederlanders. NIET van het beleid van onze overheid. Als reizigers de oorzaak zijn, waarom worden de maatregelen dan tegen de bevolking getroffen? Totale incompetentie of onwil. Hij zegt nu dus letterlijk dat men niet de oorzaak aanpakt maar de gevolgen afwentelt op de bevolking. Hoe past dat binnen de taakstelling van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu? Telkens hij met zijn speculaties, zijn onzin over de mondkapjes werkt nu nog steeds door. Self fulfilling prophecy daar bedient hij zich van. Nu weer.

7 Reacties
gimli55
gimli556 nov. 2021 - 12:01

Wat mij ten zeerste verontrust, is dat het RIVM via een enquête gaat vaststellen of de Nederlandse bevolking zich aan de opgelegde regels gaan houden. Is dat de manier om wetenschappelijk informatie te verzamelen om beleid te controleren?

Le Chat Botté
Le Chat Botté6 nov. 2021 - 12:23

@imgikke Je lijkt niet te begrijpen dat beide factoren tegelijkertijd spelen. Dus het gedrag van de bevolking speelt een belangrijke rol en tegelijkertijd speelt een rol dat we steeds nieuwe mutaties zullen binnenkrijgen via internationaal verkeer. Welke oplossingen je ook voorstaat om beide aspecten aan te pakken, de uitkomst dat het gedrag van de eigen bevolking GEEN deel is van de gewenste oplossing is niet valide

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 nov. 2021 - 12:35

gimli55 Dat gedragsaspect is al al die tijd al een factor van belang, ook het controleren daarvan. Niet op naam van personen natuurlijk. Het staat op de RIVM site ook gewoon aangegeven en uitgesplitst.

gimli55
gimli556 nov. 2021 - 13:31

@Minoes&tuin je kunt de werkelijkheid beschrijven en de werkwijze van het RIVM. Het zegt echter niets over de effectiviteit of over het adequaat reageren op de uitkomsten van die enquête. Of over de wijze van onderzoek, is een enquête de manier om aan informatie en cijfers te komen. @Le Chat Botté "Welke oplossingen je ook voorstaat om beide aspecten aan te pakken, de uitkomst dat het gedrag van de eigen bevolking GEEN deel is van de gewenste oplossing is niet valide" Van waar deze veronderstelling zonder onderbouwing?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 nov. 2021 - 16:00

[ of de Nederlandse bevolking zich aan de opgelegde regels gaan houden. ] Dat staat er niet. Er staat "of de bevolking de regels en adviezen beter naleeft" dat betreft dus de huidige regels en adviezen niet de toekomstige. Wat mij ten zeerste verontrust, is dat de NL bevolking geen enkele discipline heeft en niks uit zichzelf doet, alles moet ze tot achter de komma verteld worden.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout6 nov. 2021 - 17:52

@Imgikke Daar ben ik het mee eens, in zoverre dat Jaap van Dissel meerdere petten op heeft waarbij men de politicus - a decharge van het beleid vanuit Den Haag - niet meer te onderscheiden is van een wetenschapper met een voor mij bedenkelijke reputatie die zich verbergt onder ''wetenschappelijk bewezen feiten'' waar hij m.i. de competentie niet toe heeft en dit daarnaast gevaarlijk prioriteert boven sociaal psychologische factoren waarover ik gisteren bij deze site schreef. Joop.nl functioneert beter dan wat men ''mainstream media'' noemt in de kritiek daarop, maar gezien de complexiteit van de materie verschijnen ook hier te veel artikels per dag wat me doet denken aan een opmerking van prima, edoch zeer rechtse acteur Clint Eastwood: ''Opinions are like assholes, everybody has one." @gimli55 Voor vragen kunt u misschien beter terecht bij ZDF- Maybrit Illner, die als ''talkhost'' enerzijds meer onderlegd is en daarnaast redelijk verschoond is van persoonlijke observaties van gastheren/vrouwen in Nederland die de expertise menigmaal hinderen. In de eerste clip wijst een expert op het gevaar van mengeling tussen ongevaccineerden en volledig gevaccineerden bij een met de tijd afnemende bescherming door vaccins en in de tweede clip wordt in algemene zin de problematiek tussen gevaccineerden en ongevaccineerden meer genuanceerd benaderd. Inzidenz steigt, Immunität sinkt – wieder Winter, wieder kein Plan? | maybrit illner vom 04.11.2021 https://youtu.be/_pS_e6MnMj4?t=54 Corona: Kein Schutz, keine Freiheit – Lockdown für Ungeimpfte? | maybrit illner vom 28.10.2021 https://www.youtube.com/watch?v=qVUAVV8Ide0

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 nov. 2021 - 4:50

Arjan Fernhout Lang niet meer naar gekeken, vroeger altijd. Of het nu over politiek of wat dan ook gaat, altijd veel kennis en goede interviews met mensen vanuit alle windrichtingen en tegenstellingen. Vraagt ook goed door. Zoiets hebben we hier helemaal niet meer. In Nederland moet alles vooral leuk zijn. Dat is het echter al heel lang niet meer.

Bouwman2
Bouwman26 nov. 2021 - 11:01

Het heeft jaren geduurs en veel inspanning gekost om de polio hier te bestrijden. Malaria is nu pas op de terugtocht. De pest waart nog maar zeer beperkt rond. Het duurt alktijd lang alvorens ziekten als de pokken of lepra verdwijnen. En nooit volledig. Dus dat Coronaviruis bij de mensen blijft is wel duidelijk. Maar het is prima dat Jaap van Dissel het nog eens zegt. Want herhaling is altijd goed. Neem soldaat van Oranje maar als voorbeeld. En als je mij niet gelooft, wend je tot de Han. Inmiddels zijn er al meer dan een miljard Allemaal zuivere herhaling van het oude. .

3 Reacties
Sonic2
Sonic26 nov. 2021 - 11:41

Een mooi betoog, want als je het zo bekijkt zijn we met Corona best op de goede weg. En hebben we met de vaccins al een enorme stap vooruit gezet. Het uitroeien van virussen komt inderdaad tijd. Ook Corona zal bij ons zijn. Mijn complimenten. Niet altijd met u eens, maar een mooie contextuele opmerking.

Erik B2
Erik B26 nov. 2021 - 12:32

Polio is compleet anders. Een ziekte met gigantische gevolgen en een zeer effectief vaccin. Wat belangrijk is voor de bereidheid van de bevolking en specifiek de wappies. Daarnaast. Het bellangrijkste. Polio heeft geen dierlijk reservoir.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout6 nov. 2021 - 18:51

Van Dissel trapt (mogelijk) een open deur in. An ancient coronavirus swept across East Asia 25,000 years ago https://www.livescience.com/ancient-coronavirus-infected-people-thousands-years-ago.html Sommige wetenschappers claimen dat het virus tussen 25000 en 5000 jaar geleden een plaag voor Oost-Aziaten is geweest, hetgeen genetisch terug te vinden is in mutaties die helaas niet significant zijn in de afweer tegen het virus voor zover ontdekt. Het virus is dus terug van lang aanwezig en nu ook hier.

Middenman
Middenman6 nov. 2021 - 10:43

Het antwoord is de boosterprik. Maar weer moet daar in Nederland eerst over gepraat worden, allerlei instanties geven hun mening en het is een deja-vu van het begin van de vaccinatiecampagne. In alle landen om ons heen zijn ze al begonnen. In dit artikel van de Zwitserse staatsomroep wordt keurig uitgelegd op basis van onderzoek in Israël wat het effect is van de boosterprik: https://www.srf.ch/news/international/auffrischungsimpfung-so-hat-sich-israel-aus-der-coronakrise-geboostert Als we echt hart voor de zorgmedewerkers hebben dan beginnen we per direct met boosteren.

1 Reactie
JasDon
JasDon6 nov. 2021 - 12:36

Eens, en geen gezeur over COVAX verplichtingen. Moet zeker op de radar blijven, maar naast eigen vaccinatieprogramma niet de hoogste prioriteit. Dus gewoon de vaccins inkopen in inspuiten. De kosten/risico analyse is makkelijk gemaakt. Wel ben ik benieuwd of de bekende mRNA vaccins worden geoptimaliseerd voor nieuwe Coronavarianten, want over die materie komt er nog weinig informatie beschikbaar.

Verver
Verver6 nov. 2021 - 10:41

Zonet nog een stukje concert van de Toppers(?) van iemand op Facebook bekeken, waarin wordt gezonden over bloed, zweet en tranen. Gisteren nog een reclame van Skoda gezien over de zaterdagfamilies. Als ik om me heen kijk wie er allemaal corona hebben (gehad) gaat het vaak toch om de klassieke zaterdagmensen. Dan kijk ik naar het nieuws en zie teleurgestelde carnavalsmensen van midden- en Noord Limburg, die zich afvragen waarom zij het niet mogen vieren en stadions vol mensen wel mogen. Ik vraag me hetzelfde af. Een carnavalsmens in Breda (?) die van de gemeente niet buiten mag vieren, maar wel binnen. De carnavalsmeneer trekt daarbij wel zijn wenkbrauwen omhoog, maar niet bij het feit dat er überhaupt carnaval gevierd mag worden. Onbegrijpelijk in mijn ogen. Volgens mij bereik je meer met afzondering en beperken van sociaal contact, dan met enig andere maatregel, omdat dat bij uitstek de 'voortplanting strategie' van corona ondermijnt.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*6 nov. 2021 - 10:29

Hallo. Ik hoop echt dat de naleving van allerlei coronamaatregelen vanaf vandaag goed zal verlopen. Anders zijn wij allemaal de pineut als er binnenkort een nieuwe lockdown moet worden ingesteld. Een fijne dag.

frankie48
frankie486 nov. 2021 - 9:54

Ik heb het niet gezien, maar had hij het als het om coronavarianten ging, dan niet over de noodzaak om de rest van de ongevaccineerde wereld eens van vaccins te gaan voorzien!

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman6 nov. 2021 - 9:41

Ik ga alleen naar werk, Duits tankstation en dito supermarkt, alle overige nering drijvende MKB-ers mijd ik. Zal de algemene gezondheid en economie goed doen.

2 Reacties
thomson
thomson6 nov. 2021 - 10:12

Als jij naar een Duitse supermarkt en tankstation gaat beschadig je de Nederlandse economie. Allemaal misgelopen accijns en BTW.

gimli55
gimli556 nov. 2021 - 12:06

Ja, Ook een mening, dan ben je geen echte en goede Nederlander. Sarcasme off