Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
"Minister Jet Bussemaker onderkent dat veel mbo’ers afhaken tijdens hun vervolgstudie op het hbo. Om de uitval te verlagen heeft de minister het ‘doorstroomrecht’ voor mbo’ers naar het hbo al deels aan banden gelegd." Echt geniaal! Om de uitval te verlagen wordt het gewoon verboden om te gaan studeren. Nog effectiever zou zijn om het onderwijs helemaal af te schaffen; Dan heb je een uitvalpercentage van 0%.
Hier staat wat er te vaak fout gaat: http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/12218-grammaticalijn-voor-de-basisschool.html
mooi voorbeeld van die gewenste nivellering een leraar voor de klas hebben waarbij de helft van de kinderen een hoger iq hebben als de leraar zelf....
Het ging volgens mij vooral om de kennis van de Nederlandse taal en het rekenen. En bij die taal gaat het bij jou ook goed fout. Het is niet: de helft van de kinderen hebben, maar de helft van de kinderen HEEFT. Het onderwerp is niet de kinderen, maar: de helft en moet dus vervoegd worden in de derde persoon enkelvoud. Ik denk zo dat jij als eventuele basisschool leerkracht het ook niet zou halen.
Goede zet, maar wel een heel klein stapje. Niveau van Pabo's en daarmee basisschool-leerkrachten is over het algemeen voor veel verbetering vatbaar. Idealiter zouden alleen de beste studenten het voorrecht mogen krijgen om onze kinderen de basis te leren, in plaats van de vele mbo'ers en havisten die niet precies weten wat ze eigenlijk willen maar leerkracht zo interessant vinden omdat het met kinderen zo leuk is, het veel vakantie heeft en/of het startsalaris gewoon hoog is.
"Idealiter zouden alleen de beste studenten het voorrecht mogen krijgen om onze kinderen de basis te leren". Het OCW-lerarenbeleid komt er de facto op neer dat men zo ver mogelijk van dat 'ideaal' verwijderd wil blijven. Het geldt in OCW-kringen, en in die van hun vazallen, de 'private' schoolbesturen, dan ook helemaal niet als 'ideaal'. Integendeel, de beste leraren zijn de meest eigenwijze, en daar heb je alleen maar last van. Ik merk op dat recentelijk de 'leraar' in Nederland op de allerlaagste sport werd gezet van de functieladder in het onderwijs. Alle klusjes en taakjes en 'mennetsjment'-bezigheden worden hoger gewaardeerd (vaak aanzienlijk hoger) dan lesgeven. Lesgeven is wat iemand doet als hem iets anders niet lukt op een school. Het 'mennetsjment' kreeg een enorme zak met geld (lumpsum) om naar eigen inzicht te besteden, en die besteedt men steeds minder aan lesgeven en steeds meer aan vazallen en infrastructuur en PR en leuke mennetsjmenthobby's. Rekenschap ho maar. Rekenschap hoeft ook niet, zo stemden PvdA en VVD de afgelopen week in de Kamer. Bij OCW en de besturen geldt simpelweg dat er voldoende mensen moeten zijn om de hokken met leerlingen van iemand te voorzien die ze 'leraar' mogen noemen. Met om het even welke opleiding. Zo staan er in PO en VO meer dan 20.000 'leraren' voor de klas zonder de vereiste kwalificaties. Niemand die het ziet, want OCW staat de directeuren toe om in het grootste geheim onbevoegden aan te stellen als 'leraar'. Ook heeft Nederland formeel de laagst opgeleide leraren van Europa. Slechts 20% van de leraren behaalde een universitaire opleiding (die in Nederland ook nog eens verkort is tot een bachelor i.p.v. een master), in het PO is al helemaal niemand te vinden met academisch niveau, en onze allerbeste Voorbereidend Wetenschappelijke leerlingen krijgen les van mensen die in meerderheid zelf geen wetenschappelijke opleiding volgden. En eerlijk gezegd: het kan niemand een reet schelen. In Finland, waar leraren hetzelfde verdienen als in Nederland, geeft men inderdaad 'de beste studenten het voorrecht om onze kinderen de basis te leren'. Daar melden zich alleen de beste studenten bij de opleidingen, die staan er in de rij en men kan zich veroorloven 1 op 10 te selecteren. In Nederland wordt het halve land toegelaten tot de 'lerarenopleiding' en moeten scholen het doen met de restjes op de arbeidsmarkt (leve de crisis! eindelijk weer nieuwe leraren) en de pabo's met een zwakke havo-instroom. Hoe dat kan? In Finland bestaat grote maatschappelijke waardering voor het beroep van leraar, en het beroep is er totaal anders ingericht dan in Nederland. In Nederland bestaat vooral dédain voor leraren, en draait het leraarschap om kwantiteit (de meeste lesuren van Europa aan de grootste klassen van Europa, steeds voller gedouwd met van Inspectiewege verplichte toetsen, tot de jonge juf of meester er gek van wordt en een ander beroep kiest), in Finland om kwaliteit (minder, maar goed voorbereide lesuren aan groepen van 15-20 leerlingen, veel collegiale samenwerking, geen Inspectiegezeik). De onderwijsprestaties die de Finnen behalen, daarvan kan OCW alleen maar dromen. Nederland gaat qua prestaties al 12 jaar achteruit in de PISA-ranglijst, en OCW verkiest om daar optimistisch over te doen. Maar een oceaanstomer die al 12 jaar uit koers ligt, is steeds moeilijker bij te sturen. In die 12 jaar is een grote groep hoogopgeleide, ervaren docenten vervangen door een even grote groep jonge, lager opgeleide deeltijdmensjes die het vooral 'leuk' willen houden met de kinderen. Qua leren reikte hun eigen ambitie en competentie weinig verder dan mbo of (zwak) havo, of voor de klas staan kwam hun arbeidsmarkttechnisch wel leuk uit. Daar moeten onze kinderen het dan mee doen. Omdat u en ik er - laten we wel wezen - geen barst voor deden en er geen vinger naar uitstaken om 'onze beste studenten het voorrecht te geven onze kinderen de basis te leren'.