Game al eerder geweigerd door Applestore... Gemeente Amsterdam subsidieerde spel in teken van 150ste verjaardag afschaffing slavernij
Een educatieve game over de slavernij is na veel commotie toch offline gehaald door opdrachtgever NiNsee (Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis). Vooral vanuit de Afro-Surinaamse gemeenschap kwamen zeer emotionele reacties.
Het spel neemt je mee in het leven van zoutwaterslaaf Jacob. De karikatuur wordt van Ghana naar Suriname overgebracht waar hij vervolgens gebrandmerkt wordt en moet werken op een suikerplantage. Daar komt hij voor een dilemma: Blijf je werken of sla je op de vlucht? In beide scenario’s loopt het niet goed af met Jacob. Er volgen zweepslagen van een zwarte slavendrijver.
Volgens Martijn Reintjes van producent Pepergroen komt er niets in het spel voor dat van de werkelijkheid af staat. “We hebben bij de ontwikkeling van de game veel overleg gehad met het NiNsee over de historische feiten. Zo wilden we in eerste instantie meer interactie tussen de slaaf en zijn blanke eigenaar, maar dat is historisch onjuist”, zegt hij tegen Parool.
NiNsee had de game ‘Tocht naar de vrijheid’ gemaakt ter ere van de 150ste verjaardag van de afschaffing van de slavernij. Voor de productie die een half jaar duurde, kreeg het NiNsee subsidiegeld van de gemeente Amsterdam. In februari toen het spel op de markt kwam, werd het ook aangeboden aan Applestore, maar die weigerde. De inhoud werd door Apple beledigend en kwetsend opgevat. Wel verscheen de game in Google Apps. Zij beoordelen spellen niet op de inhoud.
Het NiNsee betreurt de negatieve reacties. Het instituut zegt zicht bewust te zijn dat ‘ons slavernijverleden gevoelig ligt en dat er uiteenlopende meningen zijn over interpretatie en verwerking’.
Het is niet de eerste keer dat het idee van een ‘goedbedoelde’ game over de slavernij averechts werkt. In 2011 poogde de NTR met de trailer ‘Slavery – The Game’ een bewustmakingscampagne op te zetten. In dit spel stapt de speler in de rol van slavenbaas. Na lancering van de trailer ontstond er veel commotie. NTR eindredacteur Carla Boos vond het juist ook een goed teken dat de viral zoveel teweeg bracht. “Mensen voelen zich blijkbaar betrokken bij het onderwerp”, zei ze toen in een reactie.