Joop

Niks geen burgeroorlog maar oudejaarsrellen en voetbalgeweld in één

  •    •  
25-01-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
76 keer bekeken
  •  
kroningsrellen

© Hans van Dijk / Anefo

Wie niet werd opgepakt of al te nadrukkelijk kennismaakte met de lange lat, voelde zich ongetwijfeld de hoofdpersoon in een groot avontuur. Het is nu de vraag hoe lang dat overeind blijft.
Volgens Jan Struijk, voorzitter van de Nederlandse Politiebond, vonden zondagavond in Nederland de ernstigste onlusten plaats sinds de krakersrellen van de jaren tachtig. Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven was helemáál van de kook. Hij had het over een dreigende burgeroorlog en de inzet van het leger. Dan was zijn Nijmeegse collega Hubert Bruls een stuk minder opgewonden. Hij stelde vast dat overal de politie de zaken betrekkelijk snel weer in de hand kreeg. Wel vroeg hij zich af of tegenstanders van het coronabeleid niet naar alternatieven moesten zoeken voor hun demonstraties omdat er zoveel bijmenging plaatsvond van kwaadwillenden.
Het is merkwaardig hoe het geheugen werkt. Iedereen denkt terug aan Geen Woning Geen Kroning en het krakersgeweld van de begin jaren tachtig. Niemand herinnert zich recente oudejaarsrellen en wat de gemiddelde stad mag verwachten bij een risicowedstrijd. Ook dan trekken de supporters plunderend door de straten in eerste instantie op zoek naar de tegenpartij en niet naar de politie maar voor het overige is het verschil met wat zondag gebeurde marginaal.
Toch maken de rellen van het weekend meer indruk. Nederland heeft min of meer leren leven met oudejaarsrellen en voetbalgeweld. Uiteraard wordt dat allemaal door de meeste mensen veroordeeld maar niemand gelooft dat ze ontwrichtend zijn voor de samenleving. Het blijven ondanks alle schade in de ogen van de publieke opinie marginale verschijnselen, zelfs zaken die er een beetje bij horen. Anders wordt het als geweld op de een of andere manier met politiek in verband kan worden gebracht. Dan is het om de een of andere reden veel erger. Het geweld van het weekend kan worden opgevat als een politiek protest tegen de avondklok en de coronamaatregelen. Dan zien zenuwachtige burgemeesters ineens de burgeroorlog naderen. De steen door de ruit van de Jumbo krijgt de lading van een revolutionaire daad. Juist daarom is het van belang de gebeurtenissen van het afgelopen weekend tot zijn juiste proporties terug te brengen.
Wie de zoomlens op de ongeregeldheden richt, stelt onmiddellijk het geringe aantal deelnemers vast. Er was geen sprake van dat er uit het hele land duizenden naar een hotspot trokken zoals de kroningsrellen van 1980. Men bleef in de eigen omgeving. Men was met tien- tot honderdtallen. De onlustplegers waren wel ervaren. Anders hadden ze het niet zo lang tegen de ME, de waterkanonnen en de politie te paard volgehouden. Ze kénden deze tegenstander. Ze wisten dat die op den duur niet tegen te houden was tenzij je een geïsoleerd groepje tegenover je hebt. En dan loop je nog de kans dat het pistool tevoorschijn komt. Mogen wij de verslagen geloven dan beschikten zij over goede kennis van het terrein: de relmakers vluchtten door smalle doorgangen en kleine straatjes om zich elders weer te verzamelen.
Wie niet werd opgepakt of al te nadrukkelijk kennismaakte met de lange lat, voelde zich ongetwijfeld de hoofdpersoon in een groot avontuur. Het is nu de vraag hoe lang dat overeind blijft. Maandagochtend al bleek dat de rellen zeer algemeen en zeer scherp veroordeeld werden, ook door kopstukken die veel hooligans hoog hebben zitten zoals Geert Wilders. Die vond dat er desnoods met scherp geschoten moest worden op dit deel van zijn aanhang.
Om wat nu volgt toe te lichten eerst een persoonlijke herinnering. Ik behoor tot een categorie van de burgerij, die door boze burgemeesters in het kader van de ordehandhaving ook altijd stevig de mantel uitgeveegd krijgen, de zogenaamde nieuwsgierigen. Op kroningsdag 1980 nam ik een afgeladen trein naar de hoofdstad. Ik had een transistorradiootje bij me om op de VARA tijdig te kunnen horen waar het spannend werd. Eerst woonde ik op de Dam de toespraak bij van de net afgetreden Juliana – met mijn radio aan want door het gejoel werden de luidsprekers totaal overstemd. Later kwam ik in een kolkende mensenmassa terecht die nog zou worden beschreven door A.F.Th. Van der Heijden in De Slag om de Blauwbrug. Op een reportagewagen zat Heikelien Verrijn Stuart in kleermakerszit met een microfoon in de hand prachtig te wezen. In de Reguliersbreestraat kwamen er ineens overvalwagens de menigte in rijden. Ze werd begroet met een regen van stenen. Eentje trof mij ter hoogte van de bioscoop Nöggerath op mijn slaap. Friendly fire. De schade viel mee: een snee in mijn voorhoofd.
Die avond ging ik – terug in Schiedam – naar een verjaardagsfeest vol VPRO-minnend volk. Het waren de grote dagen van Barend Servet, Wim T. Schippers en het Simplistisch Verbond. Al gauw raakte ik in gesprek met een leuk meisje dat deed denken aan Heikelien Verrijn Stuart. Ze was bijna klaar met haar lerarenopleiding Nederlands. Het was duidelijk: hier zat een zielsverwante. Op een gegeven moment vroeg ze: “Hoe kom je eigenlijk aan die snee?” “Kat in het bakkie”, dacht ik.
“Vandaag in Amsterdam opgelopen!”
Ze keek me verbijsterd aan. ¨Was jij dan in Amsterdam
Niet alleen zij maar alle feestgangers keerden mij de rug toe. Ik was geen held maar een paria.
Volgens mij zullen de deelnemers aan de rellen van zondag vergelijkbare ervaringen opdoen. Zij worden niet vereerd als helden maar opzij geschoven als sukkels, juist door degenen van wie ze dat niet verwachtten.  Om het nepwetenschappelijk te zeggen: uitgestoten door de eigen peer group.
Als dat gebeurt, zal het snel afgelopen zijn met de onlusten.
Vooralsnog is er geen enkele reden om het leger  erbij te halen, de noodtoestand uit te roepen of demonstratieverboden in te stellen. Het vaderland wordt hoogstens bedreigd door de electorale gevolgen. Je zult zien dat Mark  Rutte hier garen bij spint.
Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke discussie mag verdwijnen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (64)

The Apple
The Apple27 jan. 2021 - 2:35

De bewering van Joep, dat men WIL dat het uit de hand loopt, gaat wel heel erg ver. Maar de constatering: "We worden geregeerd door ophitsers."....? Han heeft besloten voor Cato te gaan spelen (goed idee) en herhaalt steeds dat hij van mening is dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke discussie mag verdwijnen. Maar wat was de aanleiding voor de toeslagenaffaire? De Bulgarenfraude? Of begon het al daarvoor? Wat is het belangrijkste kenmerk van de aanloop naar die toeslagenaffaire? Gaan we dezelfde fout nu weer maken? Wat is het belangrijkste? Dat die relschoppers achter de tralies verdwijnen? Of dat ze goede advocaten krijgen die de kunst verstaan naar ze te luisteren? Gaat die advocaat ze vertellen dat ze maar het beste veel spijt kunnen betuigen om er zo goed mogelijk vanaf te komen? Is dat wat we willen? "Alex Brenninkmeijer: “Je kunt zeggen dat de Nederlandse overheid buitengewoon bevattelijk is geworden, en dat is een proces niet van 5 jaar of van 10 jaar, maar van een langere periode, waarbij tegenkrachten uitgeschakeld zijn.” Deze massapsychose heeft een hele goede psychiater nodig, want de discussie die nu onvermijdelijk gaat volgen, of de vergeldingsmaatregelen voldoende zijn of niet, is een symptoom van diezelfde ziekte en het versterken van de greep van de overheid op de samenleving is niet de remedie.

Pater
Pater26 jan. 2021 - 17:49

Deze rellen zijn echt onvergelijkbaar met de incidentele voetbalrellen: dit is ernstiger, veel meer verspreid, ook gericht op een teststraat, ziekenhuizen en journalisten. En nee, de politie kon het allemaal niet aan, in Den Bosch was er urenlang geen ME beschikbaar. Vreemd hoor, die behoefte aan relativering.

1 Reactie
The Apple
The Apple27 jan. 2021 - 2:40

Wie relativeert er dan? Het wordt pas echt spannend als ze plezier gaan beleven aan het spel van "cops and robbers", als ze betere strategieën gaan ontwikkelen, als ze als helden terugkeren nadat ze opgepakt werden. Dan wordt het pas echt leuk....

frankie48
frankie4826 jan. 2021 - 11:48

Ach ja, daar waar in het verleden schaarste of een steunverlaging de aanleiding kon wezen om in opstand te gaan komen tegen al het sociale onrecht wat de vazallen van de kapitalisten bij onze arbeiders bleven veroorzaken, zijn nu de coronamaatregelen een startsein voor een oproer van werkgevers en arbeiders om deze regering duidelijk te gaan maken dat zij zo'n armoedeval als in het verleden niet in de nabije toekomst zo maar weer gaan accepteren. Wat bij de krakersrellen van 1980 vaak onvermeld blijft, zijn dat naast de woningnood er ook sprake was van een falende elite die niet precies wisten wat zij met economisch verval aan moesten, en na een periode van absurde bezuinigingen maar voor de neoliberale weg van een echte 'vrije markt' hebben gekozen, een economisch systeem waar een kleine groep echte winnaars is uit voortgekomen, maar die wederom weer een veel grotere groep echte verliezers gaat voortbrengen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 jan. 2021 - 9:06

Ik sta nog steeds achter Jorritsma, die emotie was echt en wat mij betreft volkomen terecht of hij VVD-er is of niet doet er wat mij betreft niet toe in deze. Ik zal ook niet om die reden VVD gaan stemmen. Ik sta nog steeds achter wat ik gezegd heb hier m.b.t. hetgeen in Eindhoven is gebeurd. Ik erger me al tijden overigens aan die demonstraties van viruswaanzin. Mensen zitten niet thuis om de verspreiding vervolgens via die weg in de hand te werken! https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/25/het-fundamentele-wantrouwen-is-het-grootste-risico-a4029140

The Apple
The Apple25 jan. 2021 - 21:49

We herinneren ons allemaal de uitspraak van minister Gerrit Zalm, die eens verklaarde dat hij een massademonstratie op het Malieveld niet had uitgelachen maar toegelachen. De bijeenkomst was dan ook prima verlopen. “We pikken het niet meer”, hadden de sprekers gezegd. “We zijn het zat”. En de massa had gescandeerd van “actie, actie actie”. Daarna was iedereen met de trein naar huis gegaan. Nederlanders zijn geen Fransen, wordt er de laatste tijd bezwerend gezegd. Wij missen het temperament. Wij doen zulke dingen niet, een ministerie aanvallen of het Binnenhof bestormen. Toch hebben de autoriteiten met die eventualiteit rekening gehouden. Daarom zijn de toegangspoorten tot het centrum van de democratie zo smal en laag. Daarom is het hele complex zo verdedigbaar. Om het grauw buiten de deur te houden. Voor het geval de Nederlanders toch eens onverhoopt een keer echt boos worden. https://joop.bnnvara.nl/opinies/leren-de-duindorpers-en-de-scheveningers-groningen-een-leerrijke-les

3 Reacties
The Apple
The Apple25 jan. 2021 - 21:51

De tegenwerping dat iedereen in Nederland toch alles mag zeggen en kan stemmen gaat voorbij aan het punt dat democratie méér is dan alleen maar dat. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking neemt niet meer actief deel aan het democratisch proces, maar ervaart dat niet als een probleem vanwege het overaanbod aan brood en spelen. Pas op het moment dat men op de één of andere manier in de problemen komt, komt de ontdekking dat je dan volledig machteloos staat. Dat is het moment dat de woede ontstaat en langzaam groeit.

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 jan. 2021 - 9:08

Zo heeft Rutte de Gele hesjes kaltgestellt nl. door hen uit te nodigen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 jan. 2021 - 9:25

En als boos worden ook geen enkele zin heeft volgt apathie!

FransAkkermans1947
FransAkkermans194725 jan. 2021 - 19:41

Inderdaad, er is weinig nieuws onder de zon van het hooliganisme. Belagen van ziekenbroeders, brandweer en politie is bekend. Maar het bekogelen van een ziekenhuis is toch nieuw of heb ik dat mis?

Ivan61
Ivan6125 jan. 2021 - 18:24

De toeslagenaffaire gaat niet zo snel verdwijnen Han. Maak je geen zorgen daarover. Mijn goede vrienden ( echtpaar ) waren zeer actief in krakersbeweging in door jou genoemde periode. Nadat zij Paus weggejaagd hebben gingen zij met pension. Stoppen op hoogste punt noem je zoiets. Zij vochten ook regelmatig tegen ME. Dan pas was feest compleet. Wat dat betreft is er overeenkomst met relschoppers van afgelopen dagen. Zij veroordelen nog steeds aanslag op Janmaat bijvoorbeeld. Huidige relschoppers hebben andere overeenkomst met elkaar en dat wordt niet genoemd. De jarenlange afbraak van sociale zekerheid en wantrouwen van politieke kopstukken. Deze coronatoestand duurt lang en mensen verliezen geduld en beheersing. Dat was te verwachten en nu is afwachten hoe dat gaat uitpakken.

6 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194725 jan. 2021 - 19:43

"Mijn goede vrienden ( echtpaar ) waren zeer actief in krakersbeweging in door jou genoemde periode. Nadat zij Paus weggejaagd hebben gingen zij met pension. Stoppen op hoogste punt noem je zoiets. Zij vochten ook regelmatig tegen ME." Zou u uw vrienden toen en nu links willen noemen? Ik vraag het uit nieuwgierigheid.

The Apple
The Apple25 jan. 2021 - 21:36

FransAkkermans1947 - Vanwaar die nieuwsgierigheid? Denk je je geen verschil moet maken, omdat een opstand tegen de overheid zoals destijds in het Oostblok uiteindelijk hetzelfde is als een opstand tegen de overheid hier? Of bestaat het verschil daarin dat wij naar jouw mening leven in een democratie en je niet kunt voorstellen dat anderen niet de indruk hebben dat ze daaraan deelnemen? Of zit het verschil in de intentie van degenen die geweld gebruiken tegen de overheid? Gaat het er om wie zich verdedigt en wie aanvalt? Krijgen rechtse mensen een kick van dat geweld en linkse mensen niet? Is simplisme een kenmerk van populisme? Ik vraag het uit nieuwsgierigheid.

Ivan61
Ivan6126 jan. 2021 - 0:04

Frans, Zij zijn zeker realistisch links net als ik

Minoes&tuin
Minoes&tuin26 jan. 2021 - 10:30

Het doel heiligt de middelen ( of juist niet). Dat doel is nu precies het verschil. 

Ivan61
Ivan6126 jan. 2021 - 11:30

@ The Apple, Een ding wil jij niet begrijpen. Mijn vrienden vochten tegen systeem en macht zoals Vaticaan. De geweld was een middel en zij wisten welke gelegenheden moesten zij aangrijpen. En zij kenden de risico's. Zij praten eigen gedrag niet goed. Dat waren andere tijden. Jouw selectiviteit is heel opmerkelijk.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194726 jan. 2021 - 18:07

@The Apple Ik denk wel dat simplisme een van de kenmerken van populisme is. Dat gaat immers uit van een eenvoudige tweedeling: het volk en de elite. Ook de oplossingen die worden aangedragen kenmerken zich vaak door hun eenvoud. Bijvoorbeeld grenzen open, of grenzen dicht. Opstanden die als doel hebben de tirannie te verdrijven zijn hier al geruime tijd niet aan de orde. Neemt niet weg dat in ons type samenlevingen er de nodige onderdrukking bestaat waar emancipatorische strijd tegen gevoerd wordt. Er waait een gure rechtsextremistische wind door de samenleving en dat gaat gepaard met geweld. Dat alleen rechtse mensen een kick krijgen van geweld of knokken tegen de ME geloof ik niet. Geweldloosheid, pacifisme zijn geen eigenschappen of kenmerken van links.

Norsemen
Norsemen25 jan. 2021 - 16:29

De rellen van de afgelopen dagen zijn het logisch gevolg van de opkomst van partijen zoals PVV en FvD.

2 Reacties
DenFlexwerker
DenFlexwerker25 jan. 2021 - 19:13

Zoals je duidelijk kan lezen in het stuk: ook voor die partijen had je relletjes.

Norsemen
Norsemen25 jan. 2021 - 20:27

Klopt, toen waren het meer de krakers/anarchisten. Was toen ook een logisch gevolg.

HarrieJ
HarrieJ25 jan. 2021 - 16:10

Het is een schande hoe de spreekpoppen van Rutte, de vvd-burgemeesters van Venlo en Eindhoven lopen te provoceren door termen als "tuig van het laagste soort" en "burgeroorlog". Volstrekt niet de-escalerend. Men WIL dat het uit de hand loopt. De VVD is niets beter dan FVD. We worden geregeerd door ophitsers. Men is zó bang om het over het eigen falen te moeten hebben.

4 Reacties
OlavM
OlavM25 jan. 2021 - 20:18

@ Joep: [Men WIL dat het uit de hand loopt.] Dus je wil beweren, dat het niet al lang uit de hand gelopen is met al dat straatvandalisme in het afgelopen weekend? Begin eens met dát te veroordelen, in plaats van een suggestieve bewering doen over zogenaamd gewilde escalatie door bestuurders.

Paul Spijkers
Paul Spijkers25 jan. 2021 - 22:04

OlavM De regering is al van het begin af bezig met het volk de schuld te geven van hun eigen historisch slecht corona beleid. Dit komt goed uit, want ipv naar de falende regering te kijken, hebben mensen het nu over een symptoom. Effen allemaal haat ontladen naar dat tuig. En daarna braaf niet klagen over de criminelen in Den Haag.

Lilian Emma
Lilian Emma25 jan. 2021 - 23:51

Inderdaad, deze uitspraken in deze situatie ongehoord. "Olie op het vuur", noemen we dat!!!

OlavM
OlavM26 jan. 2021 - 20:30

De term "burgeroorlog" en het opperen van de mogelijkheid van legeringrijpen is inderdaad niet slim, want dat wordt door de relschoppers juist gebruikt: dan zullen ze dat écht wel eens laten zien. Maar ik blijf het van de gekke vinden hier een punt van te maken zonder eerst het vandalisme als zodanig te veroordelen. Daar begint het mee.

Bouwman2
Bouwman225 jan. 2021 - 15:28

Dat de samenleving steeds agresiiever wordt is geen gehiem. Dat de Kamer daarin voortgaat kan toch weinigen ontgaan zijn.

3 Reacties
Jozias2
Jozias225 jan. 2021 - 16:12

Volgens mij kijken deze mensen niet op dinsdagmiddag naar het vragen uurtje.

Norsemen
Norsemen25 jan. 2021 - 16:25

Ik betwijfel het of de samenleving agressiever wordt. Waar haal je dat vandaan?

Bouwman2
Bouwman226 jan. 2021 - 9:07

Nou bijvoorbeeld aan de keuze van uw naam, norse man, dat lijkt me toch tamelijk omineus..

OlavM
OlavM25 jan. 2021 - 15:13

[Anders wordt het als geweld op de een of andere manier met politiek in verband kan worden gebracht. Dan is het om de een of andere reden veel erger.] En dat is m.i. dan ook gerechtvaardigd. Het blijkt dat extreem-rechtse groepen zich graag bemoeien dan wel solidariseren met gewelddadige activiteiten van dit soort hooligans, viruswaanzinnigen, boerenacties, e.d. Uiteraard met hun eigen agenda's. Dus dit alles levert een groter gevaar op voor de de samenleving. [Men bleef in de eigen omgeving. Men was met tien- tot honderdtallen.] Dus er is sprake van een andere strategie dan die van één “hotspot”. Bij elkaar opgeteld ging het toch om een duchtig aantal deelnemers. […..kopstukken die veel hooligans hoog hebben zitten zoals Geert Wilders. Die vond dat er desnoods met scherp geschoten moest worden op dit deel van zijn aanhang. ] Wilders is niet te vertrouwen en zeer dubbelhartig. In de Tweede Kamer ging hij in scherpe termen tekeer tegen de avondklok, en voor een deel van zijn aanhang zal dat zeker hebben geklonken als een “whistle”. In elk geval nam op Urk een PVV-er het initiatief. […..uitgestoten door de eigen peer group. ] Dat zal in dit geval niet zo gauw gebeuren, denk ik. De particuliere ervaring van Han van der Horst op de dag van de inhuldiging -het was geen “kroning”- van de nieuwe koningin Beatrix in 1980 is niet maatgevend. In de eerste plaats is er geen sprake van één “peer group”, maar een divers geheel van allerlei groepen die elkaar hebben gevonden in het gewelddadig protest. Rechts-extremistische elementen blijven zich ermee bemoeien en de zaak opstoken in het kader van hun eigen belangen. (Dat gebeurde eerder b.v. ook al bij de boerenprotestacties). Verder is hier geen sprake van een eenmalig protest, maar van een waarschijnlijk planmatig langdurig gebeuren, zeker zo lang de coronamaatregelen blijven gelden. Dat zal ook een verstorende werking hebben op de verkiezingscampagne. Bovendien was de agenda van de actievoerders in 1980 -hoe je ook denkt over de toegepaste middelen- een goede, doordat leniging van de woningnood het directe politieke doel was. De agenda van rechts-extremistische elementen is daarentegen buitengewoon troebel. Kortom: we bevinden ons in veel woeliger wateren dan in 1980, en daarom moeten we ons niet naïef opstellen ten opzichte van de huidige en komende gebeurtenissen,.

DenFlexwerker
DenFlexwerker25 jan. 2021 - 14:24

Broodnodig nuchter geluid.

Rick Hofland
Rick Hofland25 jan. 2021 - 14:13

Han ziet het goed, Rutte doet wel bedroefd maar hij is de grote winnaar van al deze oproer.

[verwijderd]
[verwijderd]25 jan. 2021 - 14:12

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
MaxMax2
MaxMax225 jan. 2021 - 15:04

Ik ben ook wel eens boos hoor, maar dan ga ik geen dingen vernielen.

OlavM
OlavM25 jan. 2021 - 15:28

@ Jvanderpol: [Hoewel ik geen voorstander ben van rellen en kapotslaan, merk ik dat ik de avondklok wel reden tot opstand vind.] Dit is zeer bedenkelijk. Je rechtvaardigt rellen en kapotslaan dus wel degelijk, met het doel democratisch gelegitimeerde besluitvorming te frustreren. Ja, je vindt zelfs een "reden tot opstand" aanwezig, in plaats van vreedzame actiemiddelen. Een andere conclusie dan dat je met extreem rechts sympathiseert -of daarvan zelfs deel uitmaakt- kan ik niet trekken.

Jozias2
Jozias225 jan. 2021 - 16:15

Denk dat de meeste relschoppers daar niet vanuit ideologische overwegingen was. Net zoals een deel van de voetbalsupporter het niet zozeer gaat om de wedstrijd maar om het rellen.

OlavM
OlavM26 jan. 2021 - 20:11

@ Jvanderpol: Het is mij een raadsel wat je onder een "vreedzame opstand" verstaat. Vreedzaam massaal protest is nog te begrijpen. Een opstand is nooit vreedzaam. Een beroep op de Grondwet treft hier geen doel. Elk grondrecht kan bij formele wet onder bepaalde voorwaarden worden ingeperkt. (Zoals geregeld in het EVRM). Dat is hier met de Coronawet gebeurd. Er is dan ook geen sprake van "ongrondwettigheid" of zo. De analyses van de deelnemers aan de rellen en het vandalisme wijzen inderdaad verschillende groepen uit: gefrustreerde jongeren, downplayers van het virus, complottheorie-aanhangers, personen die zich in het verdomhoekje van de samenleving voelen, maar ook extreem-rechtse groepen. Het viel mij op dat (wat mij betreft: zelfs!) journalist Wierd Duk deze laatste groep noemde bij WNL vanmorgen op TV (met de term: "nationalisten"). [Er is domweg onvoldoende draagvlak om deze maatregel te nemen.] Waarop stoelt die bewering?De overgrote meerderheid van de bevolking houdt zich in elk geval aan de avondklok, al vindt natuurlijk niemand het leuk. Het wordt toch algemeen gezien als een tijdelijk noodzakelijk kwaad. @ Jozias: [Denk dat de meeste relschoppers daar niet vanuit ideologische overwegingen was. ] Dat klopt, maar dart neemt niet weg dar extreem-rechts en rol speelt.

OlavM
OlavM26 jan. 2021 - 20:13

Herstel: Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat extreem-rechts een rol speelt.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2021 - 14:11

Is nu de redenering: we zijn al zo gewend aan voetbalrellen dat we ons hier niet druk over moeten maken? Want het heeft geen poitieke betekenis? Wat dat laatste betreft, dat heeft het wel. FvD en PVV betuigden beide hun sympathie met de relschoppers, die volgens de politie uit het hele land kwamen. Natuurlijk herkenden zij de notoire voetbalhooligans, maar de komende dagen zal blijken dat hier wel degelijk sprake was van een georganiseerde politieke knokpartij. Dat Pegida en Nederland in verzet erbij betrokken waren plus de aanmoediging van twee extreem rechtse partijen op twitter maken dit geweld meer dan zomaar effe stoom afblazen. De nieuwe, broze democratie van de Weimarer Republiek ging op dezelfde manier ten onder. Ultra conservatien en rechts extremisten gebruikten het straatoproer om de bevolking bang te maken. Nog maar enkele weken gelleden probeerde Trump zijn slag te slaan, gisteren deden PVV en FvD hun duit in het zakje. Dat heel nederland et schande van spreekt zegt meer over ons dan over hun bedoelingen. Blijkbaar staat hun politieke antenne te veel op de ultra korte golf afgestemd. Opvallend is dat meer dan 80% van de FvD aanhang achter de protesten tegen de avondklok staat.

3 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde25 jan. 2021 - 14:15

Kort gezegd, hooligans en extreem rechts gaan hand in hand. Bovendien geeft kijken door een telelens een zeer vertekenend beeld. Het perspectief wordt in elkaar gedrukt, je mist het overzicht.

OlavM
OlavM25 jan. 2021 - 15:21

@ MartinvanderLinde: Met jou ben ik het eens dat vanwege de inmenging van rechts-extrem(istisch)e elementen de situatie politiek gevaarlijker is dan b.v. op "Kroningsdag" in 1980. Hierboven ga ik hier verder op in.

Jozias2
Jozias225 jan. 2021 - 16:21

@Martin Waar baseer je op dat dit extreem rechts was? De pegida demonstraties trekken normaal een zeer kleine groep aanhangers. En de groepjes marokkaanse jongens bij het station lijken me niet echt tot de traditionele achterban van PVV fvd of pegida horen. Waren dit niet gewoon relschoppers met verschillende achtergronden?

RaymondenJoop
RaymondenJoop25 jan. 2021 - 14:09

Prutsende bestuurders mbt het corona-beleid. Een politie die heus wel weet dat het een kleine groep betreft van demonstranten, maar aangevuld met hooligans. Een burgemeester als Jorritsma die wil scoren met uitspraken in de trant van burgeroorlog. En 10 jr Rutte, de achterkamers en de bezuinigingen. NL gaat het in bepaalde opzichten veel te goed. We kunnen de meest idiote clubjes in binnen- en buitenland van subsidie voorzien en aan 3 km te hard rijden of de mobiel in je hand komt geen agent meer te pas. Maar owee als er iets geïmproviseerd moet worden. Dan blijkt de onkunde van onze op politiek ingestelde bestuurders. Zo'n toeslag affaire met in de praktijk geen consequenties voor de verantwoordelijken, het helpt allemaal niet. Mensen met een beperkt IQ, een kort lontje en een pilletje op tegen de verveling resulteert in een avond als dit. Maar laten we dit ook niet te groot maken, dat verdienen ze niet. Oppakken, relevante straf (niet zo eentje als die van Grapperhaus) en verder.

Miss Piggy
Miss Piggy25 jan. 2021 - 14:07

Prachtig verhaal van Han die ook nog zijn eigen mislukte flirtpogingen erin verwerkt. En als goed historicus met een Cato-achtige uitspraak (Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden) afsluit: 'Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke discussie mag verdwijnen.' Ik denk idd dat het vooral zo schokkend was omdat het op veel plaatsen tegelijk voorkwam. Én bovendien een teststraat, ziekenhuis en journalisten het moesten ontgelden.

Le Chat Botté
Le Chat Botté25 jan. 2021 - 14:05

Hooligans without a cause. De rellustigen en complotwappies maken het vrijwel onmogelijk om nog een intelligent democratisch tegengeluid te laten horen.

GHS
GHS25 jan. 2021 - 12:07

Er zijn nog al wat arresaties verricht. Premier Rutte vroeg zich af:"wat bezielt deze mensen." Laat men dat nu eens aan al die arrestanten vragen en publiceren.

1 Reactie
sjaak5
sjaak525 jan. 2021 - 12:24

Nee! Waarom zou je dat doen. Dit zijn hooligans. Deplorables. Die willen alleen maar rellen. Dit heeft niks met Corona-maatregelen te maken. Uitschot. Tuig. Die hebben toch geen mening?

Middenman
Middenman25 jan. 2021 - 11:58

Het gebeurt Han. Vandaag keert het RD de relschoppers op Urk de rug toe. Dat er maar heel veel mogen volgen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen25 jan. 2021 - 11:55

Ik ben nog niet zo oud als Han, dus ik weer weinig af van die rellen. Volgens mij waren de acties dit weekend prima te vergelijken met Project X in Haren in 2012.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jan. 2021 - 12:14

Met dien verstande dat ze het anders dan bv in Eindhoven niet nodig vonden ook het station te vernietigen. https://www.ad.nl/binnenland/treinen-in-haren-laten-stoppen-wijs-besluit~a1a8216b/

Roel2
Roel225 jan. 2021 - 11:36

De kans uitgesloten te worden door de eigen peer-group is echter nihil vandaag de dag: die mag je immers niet meer zien. De mensen die je wel in grote getale ziet, zijn de mensen die ook rellen of demonstreren. Hiertussen zitten veel lieden die normaliter om de week in een stadion hun frustraties verbaal kunnen botvieren op 22 man op het veld, maar dat kan niet meer. Ook zondagochtend 90 minuten met de peer group rennen op een veldje achteraf zit er ook niet meer in. Alle uitlaatkleppen zitten dicht gestopt, de avondklok was slechts de druppel...

sjaak5
sjaak525 jan. 2021 - 11:28

Jammer dat deze demonstranten niet met 5000/10.000 man rustig naar de Dam zijn gegaan. Daar zouden ze dan zijn verwelkomd door Femke (mondkapje niet nodig) De politie zou ze met rust hebben gelaten omdat het anders misschien uit de hand zou lopen. Demonstreren is namelijk niet verboden.

1 Reactie
Kuifje3
Kuifje325 jan. 2021 - 13:19

Nou Sjaak, we zijn inmiddels een stukje verder in de tijd. Zelfs Femke gaat dit niet meer toelaten.

Tom7
Tom725 jan. 2021 - 11:26

"Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke discussie mag verdwijnen". Daar wil ik indien mogelijk deze aan toevoegen als het effe kan. https://www.rijnmond.nl/nieuws/203327/Dordts-chemiebedrijf-niet-vervolgd-voor-miskramen-van-vrouwelijke-werknemers Het Chemie bedrijf betreft hier DUPONT, ook wel bekend van de Moevie. Over een voor de Jopers `klein achterlijk boertje´ en een advocaat die 20 jaar strijden met gevaar voor carriere en leven tegen deze Chemiereus DUPONT. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dark_Waters_(2019)

1 Reactie
Dehnus
Dehnus25 jan. 2021 - 13:47

Inderdaad corrupte zooi is het. Maar Mark is van het kankerverwekkende Teflon gemaakt, dus die crimineel komt gewoon weer terug in Rutte 4. En ja ik zie die zak als het boegbeeld van deze problemen. Litigeren is onmogelijk gemaakt voor de zwakkeren, omdat alles is uitgekleed, maar vieze bedrijven zoals Dupont mogen alles. Dat zijn al drie corrupt schandalen die uitkomen: Participatiewet Toeslagen Dupont ... Hoeveel volgen er nog? Shell, KLM, NAM?

MaxMax2
MaxMax225 jan. 2021 - 11:18

Ik zag veel mensen met kleding van het merk Stone Island wat echte hooligan kleding is.

8 Reacties
henk-alexander
henk-alexander25 jan. 2021 - 11:24

Ik zag op twitter hoe een dame in normale kleding die zich niet agressief gedroeg van dichtbij door een waterkanon tegen een muur werd gekwakt tot bloedens toe. Anonyme Citoyen op Twitter: "Une femme a été blessée au visage à #Eindhoven aux Pays-Bas après l'utilisation du canon à eau à une courte distance. https://t.co/dnNDHQiNPP" / Twitter pic.twitter.com/dnNDHQiNPP

Sam V
Sam V25 jan. 2021 - 12:12

@ henk-alexander Zo’n waterkanonwagen komt nadat er al heel lang is opgeroepen weg te gaan. Als je er dan nog steeds bent. Agressief of niet, doet er niet toe. Niet luisteren wel.

MaxMax2
MaxMax225 jan. 2021 - 12:43

'Ik zag op twitter hoe een dame in normale kleding die zich niet agressief gedroeg van dichtbij door een waterkanon tegen een muur werd gekwakt tot bloedens toe.' Als mevrouw zo dicht bij dat waterkanon is heeft mevrouw al meerdere waarschuwingen gehad, ik heb dan ook geen medelijden.

Hallahan2
Hallahan225 jan. 2021 - 13:11

Ik vind het jammer dat alleen de jongedame schade opliep een niet haar begeleider die naderhand riep van 'kijk nou wat je hebt gedaan'. Was je gewoon thuis gebleven of direct naar huis gegaan was dit niet gebeurt!

henk-alexander
henk-alexander25 jan. 2021 - 13:37

Sam V, MaxMax, Hallahan, 'Ordnug muss sein unter den Leute!' (vgl. o.a. Maarten Luther)

henk-alexander
henk-alexander25 jan. 2021 - 13:39

sorry: ‘Ordnung' !!!

NoahAmber
NoahAmber25 jan. 2021 - 14:13

@henk-alexander 25 januari 2021 at 12:24 Ik zag op twitter hoe een dame in normale kleding die zich niet agressief gedroeg van dichtbij door een waterkanon tegen een muur werd gekwakt tot bloedens toe. Had ze maar weg moeten gaan en niet blijven hangen. Er wordt tig keer gewaarschuwd. Wie niet horen wil, moet maar voelen Henk. Je hebt ze trouwens in alle soorten en maten: https://www.amsterdamsdagblad.nl/112/oudere-vrouw-gooit-poeder-op-agent-bij-corona-rellen-in-amsterdam Het is trouwens erg lang geleden dat ik groen poeder bij me had als ik naar de stad ging

henk-alexander
henk-alexander25 jan. 2021 - 22:30

NoahAmber, De dame die tegen de muur werd gekwakt had geen 'groen poeder'. Zou het niet kunnen dat ze op het punt stond om weg te gaan? Akkoord, ze hadden er helemaal niet moeten zijn. Maar de reacties hier tonen wel aan dat er altijd mensen zullen zijn die zich verlekkeren aan leed van een ander.