Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Het opmerkelijke ook is dat veel Marokkaanse en Turkse kinderen de taal van hun opa en oma pover beheersen. Hun Arabisch en Turks is niet om over naar huis te schrijven. Als ze al zouden 'terugkeren' naar 'hun eigen land' worden niet ze niet voor vol gezien, vanwege hun slechte taalbeheersing. Hun Engels is vaak ook beroerd. Die kinderen komen nergens aan de bak, omdat ze gewoon geen duidelijke keuze maken waar hun focus op ligt. Zomaar meerdere talen goed beheersen is gewoonweg teveel gevraagd voor die kinderen.
Ook in de armste gezinnen staat een grote tv, als je die nu ipv een anderstalig programma via de schotel eens op een van de vele nederlandsalige kinderprogramma's zet zou het probleem al voor het grootste deel opgelost zijn. Daarnaast stimuleren om "gemengd" buiten te spelen en je bent er. Maar dat zal wel niet in de desbetreffende cultuur passen. Jammer dat mensen hun kinderen geen goede toekomst gunnen, het hoeft amper iets te kosten.
Beste analafabete autochtonen, Aboutaleb, Amhali, Ali B, Yes R....ect...deze bekende Marokkaanse Nederlanders bijvoorbeeld zijn opgevoed waar thuis 100 procent Berbers wordt gesproken, niet alleen tijdens de vakanties hoor, maar de hele jaar door ! Hoezo moedertaal een opstakel voor ontwikkeling ? opstakels dat zijn racisme, haat, mensen in hoekjes duwen en rechts extremisme.
Danielle, Nog leukere Nederlands spreekwoord:'' praatjes vullen geen gaatjes'. Ik zag bekende hoogheden Nederlanders die aan het Nationale Dictee deden met naar voren gebogen nekken via de nooduitgang de Dictee-zaal verlaten, bang dat journalisten naar hun hoeveelheden fouten vragen, 18, 45, 67....in zo kleine tekst....dat soort mensen hebben een grote mond over de moedertaal van hun buren ??! Hi hi hi...Danielle toch ! Ik heb het nog niet over 1,5 miljoen autochtone Nederlanders die hun eigen taal '' Nederlands dus'' niet kunnen schrijven en lezen.
Spreken is niet hetzelfde als schrijven. Ieder kind kan zonder enige formele instructie talen correct leren spreken. Schrijven moet worden onderwezen net als lezen. Dat onderwijs is niet gegarandeerd succesvol. Het maken van fouten in het Nationale Dictee hoeft geen enkel probleem te zijn Vaak hebben die fouten te maken met conventies zonder practische consequenties, zoals verbindingsstreepjes, al dan niet aan elkaar schrijven etc.
Deze bekende Nederlanders tonen aan dat het met racisme, haat, mensen in hoekjes duwen en rechts extremisme in Nederland dus héél erg meevalt en niet als excuus kan gelden voor een mislukte carrière.
Prachtig verhaal maar als je het afsteekt vanaf een zelfopgerichte zeepkist in een treinstel waarin ik zit opgesloten dan heb je toch echt een serieus probleem. Ik ga er (de goedheid zelve die ik ben) maar vanuit dat dat een ietwat beroerd gekozen stijlfiguur is en dat je je niet echt zo gedraagt. En dan is er op je verhaal inhoudelijk niets aan te merken.
Het klinkt heel lief. Maar heel veel mensen, zonder taalachterstand, hebben ook geen geld of de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Denk aan uitkeringsgerechtigden, ouderen of gehandicapten. Taalachterstanden bij kinderen kunnen veel oorzaken hebben. De net binnengekomen kinderen van vluchtelingen. Of kinderen, van zelfs hoogopgeleide ouders, van de derde generatie immigranten. Voor de eerste groep wordt prima gezorgd. Veel activiteiten. Maar moet je voor de tweede groep nou nog steeds subsidie geven. Lijkt me eerder dat die ouders eens een schop onder hun kont moeten krijgen. Als ze nou nog steeds geen speelpleintje in hun wijk met hun kinderen kunnen bezoeken dan is er iets heel erg anders mis. Zeker omdat het hier om meisjes gaat. Die mogen blijkbaar nog steeds niets.
Het lijkt me dat die kinderen van jongsaf aan beter hun moederstaal en goed Engels kunnen leren. Bassal Nederlands lijkt me genoeg.
Om vervolgens alleen ongeschoold werk te kunnen krijgen? Zou u dit advies ook geven aan Friezen? Alleen hoogopgeleide expats kunnen het zich permitteren de landstaal niet te beheersen.
Tsja. Ik vind het een prachtig initiatief. Maar het is een beetje water naar zee dragen lijkt me. Het paard achter de wagen ook. De staat moet niet altijd het vangnet zijn als ouders zelf veel meer kunnen doen. Bijvoorbeeld thuis Nederlandse TV kijken en geen buitenlandse satellieten. Dat scheelt ook al enorm. Het is wat verdrietig als de opvang en correctie steeds verplaatst wordt naar de overheid. Dat maakt lui en gemakzuchtig. Maar goed, mogelijk valt aan de generatie ouders weinig meer te corrigeren en moet je maar stug doorgaan met de kinderen in de hoop dat...
Moet je in je vakantie ook nog die ellende van school ondergaan ? Wat gemeen!
Handig ook ouders te leren dat er ook NLse tv bestaat, op internet NLse filmpjes bestaan, de bieb voor armere gezinnen gratis is, waar naast boeken ook filmpjes of luisterboeken beschikbaar zijn. Zou het niet handig zijn een uurtje te investeren om ouders te leren hoe ze op een verstandige manier de toekomst van hun kind kunnen verbeteren, zonder weer de verantwoordelijkheid van opvoeding van ouders naar overheid te verhuizen.
Mogen die meisjes soms niet naar buiten? Je kunt best arm zijn en toch snappen dat je kinderen Nederlands moeten spreken om op school mee te kunnen komen en dat dat niet de verantwoordelijkheid is van de overheid. Niet op vakantie gaan naar het land van de (groot)ouders zou wellicht ook helpen.
Inderdaad, de oorzaak van de slechte taalbeheersing ligt primair en logischerwijs bij de ouders. Die geven hun kinderen geen goed burgerschap mee. Het is eigenlijk dieptriest dat die kinderen wijs worden gemaakt dat ze Turk of Marokkaan zijn, terwijl ze geboren en getogen zijn in een heel ander land. Ze worden wijs gemaakt dat ze spoedig 'teruggaan' naar hun 'eigen land', terwijl dat nooit gebeurt. Sterker nog, van de 3e generatie zijn hun ouders, die ook geboren en getogen zijn in Nederland, nooit teruggaan naar 'hun eigen land'. Totale misleiding dus. Misschien wel een soort kindermishandeling, een vorm van verwaarlozing. Die kinderen worden op een gegeven moment volwassen en dankzij hun ouders hebben ze een povere startpositie die ze eigenlijk niet meer te boven komen. En dat zie je in de praktijk.
Ik las laatst ergens dat derde generatie Turken, bijna allemaal turks spreken thuis, ook als ze hele jonge kinderen hebben. Die komen ook met een achterstand op school, waar vervolgens ook zoveel energie in gestoken moet worden om dat op te vijzelen. Dit komt ook voor bij hoog opgeleide Turken, ik weet niet of het bij andere nationaliteiten voorkomt, maar het zou me niet verbazen. Terwijl ze juist een voorsprong zouden kunnen hebben, want je kan natuurlijk makkelijk tweetalig opvoeden, maar het Nederlands moet voertaal zijn, en daar zit em de kneep.
Nederlands hoeft niet de voertaal te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat vooral de woordenschat en de manier van communiceren in een andere taal belangrijk is om snel de Nederlandse taal op school te leren. Ouders die veel met hun kinderen communiceren, in welke taal dan ook, geven hun kinderen een meerwaarde mee die de kinderen vrij makkelijk omzetten in een andere taal.
Met name Turken zijn ultra-nationalistisch. Veel meer dan andere minderheden. De Turkse staat heeft als merkwaardig doel mini-Turkije gebieden in andere landen te stichten, vandaar dat Turkse ultra-nationalistische organisaties als de Grijze Wolven zo actief zijn in andere landen om dat te bewerkstelligen. Fascisme dus. De Turkse Nederlander zit in een volledige houdgreep van Erdogan. De Nederlandse overheid kijkt er naar en doet niets. Het is ook niet politiek correct om daar iets van te vinden.
Zonder een rijk aanbod van de tweede taal wordt het met die tweede taal helemaal niets. "Omzetten" gaat niet vanzelf.
"Kinderen met een taalachterstand die in de 6-8 weken zomervakantie vrijwel geen woord Nederlands (horen) spreken, gaan soms wel twee niveaus in taalontwikkeling achteruit." In het Nederlands dan. Als ze de hele zomervakantie een rijk aanbod van hun moedertaal aangeboden krijgen gaat hun taalontwikkeling vooruit. En als hun taalontwikkeling in hun moedertaal vooruit gaat, pikken ze het Nederlands eenmaal op school weer sneller op. Want het is moeilijker om het woord 'roeiboot' in het Nederlands te leren als je het ook niet in je moedertaal kent. Het is een probleem als een kind in de zomervakantie weinig gevarieerd of nieuw aanbod in de thuistaal krijgt, of dat nou Arabisch, Turks, Frans of Nederlands is. Taalverrijking moet worden aangeboden aan kinderen uit een taalzwak milieu, of dat nou allochtonen of autochtonen zijn. Kinderen die na de vakantie met een grotere woordenschat, nieuwe liedjes en verhalen in hun thuistaal op school komen leren het Nederlands zonder noemenswaardige problemen.
Moedertaal... Het voelt een beetje apart om de taal van hun opa of overgrootvader nog steeds als 'hun moedertaal' aan te duiden. We hebben het in veel gevallen over de derde of zelfs vierde generatie, maar nog steeds komt het Nederlands kennelijk niet op de eerste plaats. Wordt dat onderhand niet eens tijd? Anders heeft straks de tiende generatie nog steeds een taalachterstand.
"Taalverrijkking moet worden aangeboden aan ieder kind uit een taalzwak milieu". Meer dan dat zelfs, maar je hoeft er niet naar te streven!
" De meisjes aan wie ik voorlees, komen zelden buiten de deur. Hun ouders zijn arm......" Uit het geheel een korte maar belangrijke mededeling. Deze kinderen zijn dus thuis en komen door geldgebrek van de ouders (o.a.) niet of nauwelijks in aanraking met een andere vorm van taal dan ze reeds gewend zijn.
De tiende generatie Arend...dan is Nederlands leren allang geen probleem meer ook niet voor jouw achterkleinkinderen.