Wat overdreven. De fabrikanten zijn aan de slag met nieuwe testprocedures die een realistischer beeld geven. Verwacht deze stichting dat we de te veel verbruikte benzine vergoed gaan krijgen? Rijstijl heeft bijzonder veel invloed op het verbruik, en als je onbenullig rijdt heb je ook een onbenullig benzineverbruik. Als je 'het nieuwe rijden' netjes volgt kom je aardig in de buurt van het gemiddeld verbruik dat de fabrikanten opgeven. Niet toevallig is dit hele gedoe geïnitieerd door leasemaatschappijen: ik zou wel eens een onafhankelijk onderzoek willen zien waar het gemiddelde gebruik van privé rijders met dat van leaserijders vergeleken wordt...
Ik geloof dat een realistische weergave van het brandstofverbruik vooral gevolgen zal hebben voor de fiscale bijtelling (als een auto voldoende zuinig is, wordt privé-verbruik niet belast (of zoiets).)
Wat is een "realistisch" verbruik? Dat van de botte VVD'er die altijd scheurt? Of dat van de milieubewuste GroenLinkser, die soms beter scoort dan de ECE verbruiks waarde? Het feitelijke verbruik hangt af van het rij gedrag. Dat is ook zo bij wielrenners in de tour de france. Daarom is het voldoende dal de test herhaalbaar is, en onder dezelfde condities gebeurt. Dan is het vergelijkbaar. Laat die botte VVD'ers maar meer brandstof betalen.
Ik heb nu 2 maanden een nieuwe auto die volgens de fabriek in combinatie zoals ze dat zeggen 1 op 23.4 moet kunnen rijden. De auto is voorzien van een systeem dat er voor zorgt dat de motor zelf op het meest gunstige moment schakelt verder is er ook een start - stop systeem. Hoe voorzichtig ik ook rijd met deze auto komt het verbruik uit op in combinatie 1 op 13.4 dat is maar liefst 42% meer verbruik als door de fabriek opgegeven. Nu ben ik enige tijd geleden 2 dagen door België gereden, en ook daar getankt. Wat zie ik tot mijn verbazing dat ik nu 1 op 14.8 gereden heb nog veel teveel maar ja. Het zal toch niet zo zijn dat de Koninklijke Shell een akkoordje heeft met de overheid {accijns} van als onze benzine meer verbruikt dan verkopen wij meer liters en de overheid heeft meer accijnzen.