Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nieuwe maatregelen: horeca om 22 uur dicht, voetbal zonder publiek

  •  
28-09-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
Geen video? Klik hier
“Vanaf morgen 18.00 uur ’s avonds gelden landelijk strengere maatregelen waarvan we voor het weekend dachten dat ze alleen in de steden nodig zouden zijn. Dat is een kwestie van voortschrijdend inzicht geweest”, daarmee opende premier Rutte de persconferentie.
Thuiswerken wordt verplicht, tenzij het onmogelijk is. Bedrijven waar besmettingen plaatsvinden kunnen twee weken gesloten worden. Reizen moet zoveel mogelijk beperkt worden. De horeca mag na negen uur ’s avonds geen nieuwe gasten toelaten en moet om tien uur sluiten.
Winkels mogen als ze dat willen mensen weigeren die geen mondkapjes dragen. Voor winkelbezoek in het algemeen geldt het advies een mondkapje te dragen, geen plicht.
Publiek bij sportwedstrijden wordt de komende drie weken geweerd. Sportkantines worden gesloten.
Contactberoepen moeten klantgegevens registreren.
Tijdens de persconferentie ging Rijksoverheid.nl down. Op de site staan onder meer de volgende maatregelen:
Regels voor binnen Thuiswerken blijft de norm, tenzij dat echt niet kan. Als er in een werksituatie toch een besmetting plaatsvindt, kan de werklocatie 14 dagen worden gesloten. Bezoek in de eigen woning, in de tuin of op het balkon is beperkt tot 3 gasten. Dit geldt naast het eigen huishouden en exclusief kinderen tot en met 12 jaar. In andere gebouwen dan de eigen woning geldt dat er met maximaal 4 personen een gezelschap mag worden gevormd. Kinderen tot en met 12 tellen hierbij niet mee. Dat betekent dat voor 1 huishouden of maximaal 4 personen, exclusief kinderen, een reservering bij een bioscoop of restaurant kan worden gemaakt. Het aantal personen per ruimte wordt beperkt tot 30. Eet- en drinkgelegenheden hebben tot 21.00 inloop, om 22.00 uur is de zaak gesloten. Sportkantines zijn gesloten. In de horeca is het verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Bij binnenruimtes met een doorstroom van bezoekers zoals in monumenten, bibliotheken en musea, maar met uitzondering van de detailhandel en de markten, vindt bezoek plaats op basis van een reservering per tijdvak. Hierover vindt overleg plaats met onder meer de culturele sector. Voor doorstroomlocaties, met uitzondering van de detailhandel, wordt door de Veiligheidsregio in overleg met de locatie, het aantal tegelijkertijd toe te laten bezoekers bepaald, daarbij rekening houdend met de oppervlakte van de locatie én het garanderen van de 1,5 meter afstand. De detailhandel moet deurbeleid voeren om ervoor te zorgen dat personen 1,5 meter afstand houden. In overleg met de brancheorganisaties wordt, op basis van de lokale situatie, invulling gegeven aan de verplichting voor grotere winkels in de levensmiddelenbranche om 2 keer per dag een uur alleen voor ouderen en kwetsbare mensen open te zijn. Mensen met een contactberoep vragen hun klanten zich te registreren.
Regels voor buiten Voor activiteiten buiten, waar geen continue doorstroming van mensen is, geldt een maximum van 40 personen. Dit is inclusief kinderen tot en met 12 jaar en exclusief personeel. Is er buiten wel een continue doorstroming van personen, zoals in dierenparken of op markten, dan geldt er een norm voor het aantal bezoekers per vierkante meter. Sportwedstrijden, zowel amateur als professioneel vinden plaats zonder publiek. Het advies is het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.
Voor de regels gelden uitzonderingen, die staan vermeld op Rijksoverheid.
Eerder:
Het kabinet zal vanavond aankondigen dat de horeca om 22 uur dicht moeten, en vanaf 21 uur geen bezoekers meer mogen toelaten. Ook is publiek niet langer welkom bij voetbal en andere sportwedstrijden. Volgens de NOS gaan de maatregelen voor drie weken gelden. De nieuwe regels zullen dinsdagavond ingaan.
Winkelen mag alleen nog met een karretje dat vooraf wordt ontsmet. Bedrijven die de coronamaatregelen onvoldoende naleven, kunnen worden gesloten. Mensen met contactberoepen, zoals kappers, worden verplicht om te registreren welke klanten ze binnen krijgen. Het reizen naar de grootste coronabrandhaarden – Amsterdam, Den Haag en Rotterdam – wordt ontmoedigd.
Met de maatregelen hoopt het kabinet de corona-epidemie weer enigszins onder controle te krijgen. Op dit moment staan de regio’s Amsterdam en Den Haag in de West-Europese toptien van gebieden met de meeste besmettingen.
De nieuwe regels zullen niet in goede aarde vallen bij de horeca en de voetbalclubs. Eerder waren de horeca al woedend toen het kabinet besloot om de cafés in de randstad eerder (om 1 uur ’s nachts) te sluiten.
Dit weekend liet de KNVB weten een mogelijk verbod op het toelaten van publiek bij voetbalwedstrijden niet te begrijpen. “Uit de eerste evaluatie blijkt dat het overal echt heel goed in onze stadions gaat”, aldus de voetbalbond. Volgens de bond waren er maar twee ‘incidenten’, bij Feyenoord en Willem II. “Het zou onbegrijpelijk zijn als op basis van deze twee incidenten op ruim honderd wedstrijden een totale sector de nek om wordt gedraaid”, verklaarde directeur betaald voetbal Eric Gudde.
De persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge begint om 19.00 uur.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (120)

Paulus3
Paulus329 sep. 2020 - 8:21

Die focus van iedereen op de verschillende meningen moeten laten bekvechten ipv duidelijke richtlijnen en het afschuiven naar persoonlijke ipv algemene verantwoordelijkheid is zo vreemd. In vergelijking met andere landen is het leidershcap en de communicatie flut.

Greendutch
Greendutch29 sep. 2020 - 7:26

opmerkelijk, tijdsbeeld, typisch , men wil vandaag de dag dat alles gaat naar eigen wens, er is weinig inlevingsvermogen, loyaliteit, cohesie. dat men zo snel weer teruggegaan is naar zoals het in 2019 was i.p.v. stilstaan bij de realiteit van de dag. wat betreft mondkapjes in winkels: hierbij moet AH uitgesloten worden. zij waren binnen 2 weken de 1e die 1 fles ! desinfectans voor heel veel (besmette) handen + 1 tork-rol buiten zetten en daarmee de service voor veilige karretjes overboord gooide maar op de site v.d. detailhandel op bijna verontschuldigende toon zei: dat helaas de corona-maatregelen de nettowinst van 38 miljard!! gedrukt hadden?? is dit het tijdstip om af te stappen van het economische idee (fixe) dat bedrijven primair draaien om zoveel mogelijk winst te maken?! horeca: is altijd de klos geweest in elke crisis, omstandigheid etc die het eerste te lijden heeft. dit hoort men zelf te weten zodat men tijdig in kan grijpen of voorzorgsmaatregelen nemen. het is ook wel uit de hand gelopen wat betreft het aantal bedrijven én de openingstijden. prima regels: open van 08.00 tot 22.00 uur = 14 uur om te eten + drinken én een boterham te verdienen. het kabinet heeft , met wat mogelijk is, zo goed mogelijk geregeld en regels vastgesteld. degenen die ontevreden zijn, zijn altijd ontevreden en veeleisend. rustig blijven zal iedereen beter helpen, het is gewoon een periode waar we doorheen moeten. overal valt wat op aan te merken maar als je zo dicht opeen woont, leeft, moet je rekening mét elkaar houden. ik denk dat het goed is als de regering een dagelijks bulletin op NPO heeft (met verschillende sprekers die mogelijk ander taalgebruik hanteren dan Rutte) waarin alles uitgelegd wordt in makkelijke bewoordingen voor langopgeleide- en niet-hier-geboren mensen want iedereen moet het kunnen bevatten. en dat voetbalbonden??? kritiek hebben is wanstaltig. ik dacht dat daar intelligente mensen in besturen zaten??

Cave Canem
Cave Canem29 sep. 2020 - 6:28

De regering gaat het nu lastig krijgen. Het tandem Asscher/Wilders ruikt bloed en dat gaan ze merken.

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander29 sep. 2020 - 7:23

Ja zo fijn dat we uiteindelijk 1 NL zijn. Nee, niet-solidair zijn over de ruggen van anderen, en zelf het ook niet weten. knap hoor. Mannetjes zijn het. Niet meer.

vdbemt
vdbemt29 sep. 2020 - 8:57

Het moet niet gekker worden. Asscher en Wilders een tandem?

Rick Hofland
Rick Hofland29 sep. 2020 - 5:54

Hopelijk laat de overheid ook eens onderzoeken hoe het komt dat mensen met een migratie achtergrond zo oververtegenwoordigd zijn qua besmettingen en oversterfte. Het is vrij opmerkelijk dat deze groepen op alle vlakken het meest kwetsbaar zijn en tevens een grote rol vertolken in de verspreiding van het virus binnen de stadsdelen waar de besmettingscijfers zo hoog zijn momenteel, maar je hoort hier vanuit de overheid en de media maar weinig over. Wel veel over voetbalsupporters, maar onder die groep is nog geen verhoogde besmetting aangetoond. Een deel van de oorzaak ligt mogelijk aan de sociaal zwakkere positie en overgemiddeld veel suikerpatiënten bij sommige van deze groepen, maar daar is niet zo maar wat aan te doen op de korte termijn. Goede voorlichting die meer op deze groepen toegespitst is werkt misschien wel. Veel mensen met een migratie achtergrond leven vaak in een soort van bubbel met anderen van dezelfde achtergrond en daarbij komt Nederlands nieuws en voorlichting maar mondjesmaat door.

10 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski29 sep. 2020 - 6:28

Arme mensen wonen dichter op elkaar, hebben niet de luxe van thuiswerken, want zij doen vaak het echte werk. In arme autochtone wijken in Nederland is net zo goed sprake van een verhoogde besmettingsgraad. En zo worden de armen weer gestraft voor de rotzooi van de rijken, die met hun enorme uitstoot verantwoordelijk zijn voor de verhoogde kans op pandemieen e.d. door klimaatverandering.

Mark Huysman
Mark Huysman29 sep. 2020 - 6:41

Ik heb onlangs een artikel gelezen over het feit dat relatief veel zwarten in de VS slachtoffer zijn. De redenen: slechte behuizing, minder mogelijkheden tot afstand houden/isoleren zowel binnenshuis als in directe omgeving (krappe liften). Ook werken veel zwarten in essentiële beroepen met veel contact met anderen en weinig mogelijkheden om afstand te houden laat staan thuis te werken: de zorg, bussen/metro’s, schoonmaak, supermarkten, fabrieken. De positie van mensen met een migratie-achtergrond in Nederland is niet een op een hetzelfde als die van zwarten in de VS maar er zijn natuurlijk wel overeenkomsten. Mogelijk spelen bovengenoemde zaken ook hier een rol.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 sep. 2020 - 7:13

In Stockholm is de hoogste besmettingsgraad te vinden in de migrantenwijken Rinkeby-Kista. Vooral onder Somalis.

Buitenstaander
Buitenstaander29 sep. 2020 - 7:25

@The big Zeker dat zal de reden zijn die u het beste uitkomt op voorhand. Misschien is een onderzoek beter.

Rick Hofland
Rick Hofland29 sep. 2020 - 7:58

Als hier in Nederland net als overal ter wereld de zwakkeren de grootste slachtoffers zijn, dan is het toch vreemd dat er blijkbaar geen extra aandacht voor is bij de politiek om die groep beter te beschermen? En naast de politiek gaat de media ook liever mee met een beetje dwepen en klagen over demonstraties of voetbalsupporters in de buitenlucht, terwijl er dus een grote kwetsbare groep is die nauwelijks de aandacht krijgt.

Rick Hofland
Rick Hofland29 sep. 2020 - 7:59

Kleine aanvulling, ik bedoel de "economisch zwakkere" groepen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 8:12

Mark Huysman Dat klopt. Maar verder heeft het ook te maken met het feit dat zij minder toegang hebben tot gezondheidszorg, overigens gelden al die factoren voor mensen met lage inkomens. Wat jij gelezen hebt is inderdaad waar, dat was tijdens de eerste golf in New York zeker het geval. Ze hebben toen in eerste instantie ook nog gedacht aan een genetische factor. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Wat Nederland aangaat vind ik het niet raar dat er in Zuid_oost meer besmettingen zijn na deze reportage in de Volkskrant gelezen te hebben. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-coronabrandhaard-de-bijlmer-ze-geven-de-black-community-weer-de-schuld~bebebc90/

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 8:17

Bruiloften familiefeesten en in eerste instantie toch ook weer gebedshuizen die ze hadden opengedaan en vol zaten. Dat verschilde heel erg de een of de ander. Andere werden juist weer gesloten en diensten buiten gehouden bijvoorbeeld. Als ik de markt in Amsterdam zag, waar alle maatregelen goed genomen waren, dan vind ik alles niet zo vreemd. Beperkte toelating om de 1,5 meter te kunnen handhaven, hekken eromheen en alsnog allemaal op een kluitje voor de kraam en achter hen een zee van ruimte. Mensen zijn hardleers.

vdbemt
vdbemt29 sep. 2020 - 9:02

Ik krijg hier toch een heel nare smaak bij. Als je het nou hierbij liet: "Een deel van de oorzaak ligt mogelijk aan de sociaal zwakkere positie" , dan had je een goed verhaal. Maar dit dan weer ophangen aan 'de migratie-achtergrond"? Alsof dat weer de oorzaak is. In plaats van wellicht de institutionele ongelijkheid die er in NL is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 sep. 2020 - 10:01

Minoes bij de Zweedse bruiloft waar in foto's van kreeg zaten de gasten gesorteerd naar huishouding in aparte party tenten buiten. Geen besmettingen.

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2020 - 4:29

Gisteren zes overledenen. Mogelijk was voor hen, althans velen van hen, Corona niet de hoofdoorzaak, maar het 'beslissende zetje'. Moet daarvoor nu echt de halve economie kapot? Honderdduizenden mensen ongelukkig, eenzaam en depressief worden gemaakt? Kinderen en jongvolwassenen belemmerd worden in hun ontwikkeling? Nog niet alles wat ik noem is al een feit, dat geef ik toe, maar volgens sommigen is een complete lockdown onvermijdelijk en dan speelt al die ellende natuurlijk wel. Is dat het allemaal waard? Zijn de verhoudingen niet een beetje zoek? Ik neig toch naar het Zweedse model, waarbij ouderen en zwakkeren beter worden beschermd dan daar het geval was. Dat ging dus mis, net als in Nederland eigenlijk. Maar een werkend vaccin zal vermoedelijk nog een half tot een heel jaar op zich laten wachten en tegen die tijd is er vermoedelijk allang groepsimmuniteit, of we het leuk vinden of niet. En mogelijk is het virus dan qua mortaliteit (niet qua besmettingsgevaar) voldoende afgezwakt, al mogen we daar natuurlijk niet automatisch van uitgaan. Dus geen lockdown wat mij betreft.

12 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski29 sep. 2020 - 6:29

Weer iemand die niet goed ingelicht is. Corona is geen griepje, maar een systeemziekte, het tast voor langere tijd allerlei organen aan in het lichaam, ook bij jong.

Mark Huysman
Mark Huysman29 sep. 2020 - 7:00

[Gisteren zes overledenen. Mogelijk was voor hen, althans velen van hen, Corona niet de hoofdoorzaak, maar het ‘beslissende zetje’.] Onderzoek wijst erop dat in veruit de meeste gevallen Covid-19 de doodsoorzaak was en niet de leeftijd of andere ziektes. Zie b.v.: https://www.corona24.news/c/2020/08/25/infections-die-of-coronavirus-not-coronavirus-say-german-pathologists.html “Based on the results of their study, pathologists refute the claim that in most of those infected who succumbed to the infection, the cause of death was their previous illness or old age. They argue that out of 154 autopsies performed in 68 institutions across Germany, 86 percent of cases were identified as covid-19 as the cause of death.” [Moet daarvoor nu echt de halve economie kapot?] Ten eerste blijft het natuurlijk niet bij de zes doden van vandaag. Ten tweede is er niks kostbaarders dan een mensenleven. Ja, in een kapitalistische economie is het lastig om te schakelen omdat er geen planning plaatsvindt en de enige motor winstmaximalisatie is. Maar daar zitten we nu eenmaal in en het is onvermijdelijk dat de economie klappen krijgt. Ook als we niks doen overigens. Als de zorg het straks niet meer aan kan dan heeft dat grote repercussies voor de rest van de maatschappij. Bovendien zullen mensen met hun voeten gaan stemmen als er weer vergelijkbare situaties ontstaan als in april/mei en komt de economie alsnog tot stilstand. [Maar een werkend vaccin zal vermoedelijk nog een half tot een heel jaar op zich laten wachten en tegen die tijd is er vermoedelijk allang groepsimmuniteit, of we het leuk vinden of niet. En mogelijk is het virus dan qua mortaliteit (niet qua besmettingsgevaar) voldoende afgezwakt, al mogen we daar natuurlijk niet automatisch van uitgaan.] Die groepsimmuniteit gaat een stuk langzamer dan voorstanders hiervan aannamen. Zelfs in Zweden (waar twintig keer zoveel doden zijn gevallen als in buurland Noorwegen) lijkt het erop dat dit nog lang niet bereikt is. De afgelopen dagen zien we weer een groei van het aantal besmettingen daar. En het is idd erg dom om ervan uit te gaan dat het virus qua mortaliteit afgezwakt is.

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2020 - 7:56

@Lebowski ---------------------------------- Daar wil ik wel eens statistieken van zien en niet alleen anekdotische verhalen. Ziek zijn is natuurlijk nooit echt gezond. Een heel rijtje kennissen heeft iets van Corona gehad of gevoeld, maar geen van hen heeft nog ergens last van. Maar goed, dat is ook een anekdotisch verhaal natuurlijk. @Mark Huysman ---------------------------------- Een welles-nietes discussie over de vraag of Corona veelal de hoofdoorzaak of het laatste zetje is, heeft weinig zin. Ik blijf overtuigd van het laatste. Dat laat onverlet dat er ook 100% Coronadoden zijn, maar die zijn naar mijn mening sterk in de minderheid. Het is ook maar hoe je het definieert natuurlijk. Verder is nog niet echt onderzocht of het virus pro of contra kapitalisme is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 sep. 2020 - 8:21

Eenderde van de bevolking is op een of andere manier kwetsbaar. In het "Zweedse model" vielen de meeste slachtoffers in verpleeghuizen onder hoogbejaarde zieke mensen. Dat is elders niet veel anders. "Beschermen" is een vage term. Wat houdt dat in? Uit de maatschappij verwijderen? Hoe?

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2020 - 9:18

@DanielleDefoe: “Beschermen” is een vage term. Wat houdt dat in? Uit de maatschappij verwijderen? Hoe? ------------------------------------ In ieder geval, met de kennis van nu, optimale ventilatie, verzorgers met (chirurgische) mondkapjes. Wandeling in de natuur kan probleemloos, wandeling door de stad ook nog wel, met eigen mondkapje voor de zekerheid en het goede gevoel. In die richting moet je het zoeken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 sep. 2020 - 10:26

Erik zoals ik al zei uiterst "vaag" behalve waar het verpleeghuisbewoners geldt. De bulk van de kwestbaren woont daar niet.

JanB2
JanB229 sep. 2020 - 21:42

Met Donkaew winnen we de oorlog niet. Zoveel is zeker. Wat een gezeur weer. Honderduizenden depressief? Laat me niet lachen. Ooit een echte depressie meegemaakt van dichrbij? Dan zou je wel weten dat dat iets anders is dan een dipje van een verwend stuk vreten dat zijn zin niet krijgt. Als ik dit soort zeurverhalen lees dan denk ik aan de generatie van mijn grootouders die 40-45 door moesten zien te komen. En dat ook deden. Zonder depressie maar hooguit met een slecht humeur. Met voedsel op de bon, chronische tekorten, spertijd en tot 2 keer toe een bombardement en beschietingen. Als Nederland deze huidige situatie niet meer aankan dan wordt dit land dus bevolkt door slapjanussen en zeveraars. Een economie in puin kan me in dat geval ook niet echt boeien. Het is immers de loop der dingen, niet meer en niet minder. Wat kansloos is gaat immers kansloos ten onder. Voorlopig ga ik er echter vanuit dat Nederland wat steviger in zijn schoenen staat dan de huilebalken die anders altijd het hoogste woord hebben als het gaat om minder geld naar zus en zo maar nu ze zelf geraakt dreigen te worden moord en bramd krijsen.

EricDonkaew
EricDonkaew30 sep. 2020 - 8:47

JanB -------------------------------------------- Ferme jongens, stoere knapentaal van de nepwetenschapper, "Met Donkaew winnen we de oorlog niet.". Nee, want Donkaew wil helemaal geen oorlog.

Mark Huysman
Mark Huysman30 sep. 2020 - 12:09

[Nee, want Donkaew wil helemaal geen oorlog.] Maar het virus wel. En dat laat zich niet pacificeren met een aantal halfzachte, op wishful thinking gebaseerde vaagheden.

JanB2
JanB230 sep. 2020 - 18:00

@ Donkaew Met puberale Trumptaktieken red je het niet. En nee, je krijgt nog steeds geen publicatielijst van mij. De redenen heb ik al eerder gegeven. Grow up man!

EricDonkaew
EricDonkaew1 okt. 2020 - 5:25

@Mark Huysman ------------------------------------- JanB maakte een uitgebreide, maar uiterst dwaze vergelijking tussen Covid-19 en WOII. Die twee gebeurtenissen hebben/hadden totaal verschillende psychologische en psychische consequenties. En daarop reageerde ik.

JanB2
JanB21 okt. 2020 - 19:55

De periode 40-45 was inderdaad een stuk ingrijpender. Op ALLE gebieden. Men wist daar echter mee om te gaan. Met corona is het daarentegen constant gezeik en gezever. Te triest voor woorden. Men moest zich diep schamen.

Fredje3
Fredje329 sep. 2020 - 4:08

Waar ik mij de meeste zorgen over maak is over de economie. Geen woord over een omslag hierin. We blijven maar gokken op dat alles weer terug kan gaan naar het oude en het lijkt erop dat niemand zich druk maakt om de economie zo aan te passen dat dit in het nieuwe normaal gaat passen. Zou het niet verstandig zijn dat we ons gaan voorbereiden op de nieuwe toekomst? -Andere manier van reizen? -Andere manier van vertier? -Andere manier van uit eten? -Andere manier van winkelen? Het kan toch niet zo zijn dat als het zo uitzichtloos is als nu dat we gewoon geld blijven pompen in branches die misschien wel nooit meer er boven op gaan komen? Als tegenstander van een basisinkomen denk ik toch wel dat het b.v. nu verstandig zou zijn om dit nu wel te gaan realizeren. We zien nu al dat verlies van zorg en gemeentes direct worden verhaalt op de burger die ook al vaak haar baan kwijt raakt. Dat gaat zo lang goed, maar zeker niet langer.

1 Reactie
Buitenstaander
Buitenstaander29 sep. 2020 - 7:27

Wel een goed punt, maar zo lang we grote groepen hebben die al na 5 maanden roepen dat 'ze t zat zijn' en dus weer terug willen naar t oude, heb ik er een zwaar hoofd in...

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 3:25

Ik denk dat Afrikanen hier wat 'ontwikkelingshulp' moeten komen geven. Ze zijn hard nodig!

1 Reactie
LBNB
LBNB29 sep. 2020 - 6:28

@minoesentuin Nee die verhongeren nu omdat wij hier in een risicoloze maatschappij willen leven.

Mark Huysman
Mark Huysman28 sep. 2020 - 23:38

Met halfslachtige maatregelen en vrijblijvende adviezen kom je er niet. Zeker niet als je zo lang de boel weer uit de klauwen hebt laten lopen en er als regering maar niet in slaagt om de test- en traceercapaciteit op orde te krijgen. Het mondkapjesbeleid begint een soap te worden. Een advies maar geen plicht. Winkeliers moeten gaan uitmaken wat het beleid wordt. Wat een treurigheid. En ook: wat een perspectief. Rutte hoopt dat de ‘maatregelen’ er toe leiden dat de R onder de 1 komt en dan wil ie de boel weer versoepelen. Dus veronderstel dat de R op 0,9 komt (lijkt me onwaarschijnlijk, maar goed) dan worden de maatregelen of een aantal maatregelen weer ingetrokken. Waarna uiteraard de R weer boven de 1 zal komen en de maatregelen weer heringevoerd moeten worden. Jojo-beleid wat tot steeds meer onduidelijkheid, tegenwerking en defaitisme zal leiden en tot steeds meer zieken en doden. In deze fase helpt alleen nog een stevige lockdown die pas versoepeld wordt op moment dat de R echt ver beneden de 1 zit en de test- en traceercapaciteit dusdanig op orde is dat besmettingsbronnen snel achterhaald kunnen worden. De kans is groot dat het daar uiteindelijk toch op uit gaat draaien maar kennelijk moeten er eerst nog veel mensen ziek worden en dood gaan.

Thuiszitter
Thuiszitter28 sep. 2020 - 23:29

Het is een vervelend virus , het wachten is op het vaccin en dat komt eraan, dat duurt alleen nog even . De maatregelen van nu kan ik mij wel in vinden , hopelijk zijn zij voldoende om de opnames in de ziekenhuizen niet te laten oplopen zodat de reguliere zorg niet meer verleend kan worden.

JanB2
JanB228 sep. 2020 - 21:05

"Dit weekend liet de KNVB weten een mogelijk verbod op het toelaten van publiek bij voetbalwedstrijden niet te begrijpen" Nou en! Zal me écht jeuken of men het in Zeist wel of niet begrijpt. Zalig zijn de armen van geest. Maar wel tot op zekere hoogte en niet verder.

3 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn28 sep. 2020 - 21:49

Waarom zouden voetbalsupporters zich beter gedragen dan de rest van Nederland? Gewoon netjes naar Rutte luisteren Jan.. dan komt het zeker goed.

Rick Hofland
Rick Hofland29 sep. 2020 - 5:33

Nou houd ik niet van voetbal, maar het is ook wat kleinburgerlijk om te doen of bij die voetbalwedstrijden veel besmettingen plaatsvinden in de buitenlucht, daar is geen enkele aanwijzing voor tot nu toe.

vdbemt
vdbemt29 sep. 2020 - 10:00

@Rick Hofland. "kleinburgerlijk om te doen of bij die voetbalwedstrijden veel besmettingen plaatsvinden in de buitenlucht, daar is geen enkele aanwijzing voor tot nu toe." Het is ook wat lastig om op zo'n situatie onderzoek te doen. Maar zijn er wel aanwijzingen dat er géén besmettingen in de buitenlucht plaatsvinden? We kunnen wel zeggen: de besmettingen vinden vooral thuis en (weer) op het werk plaats. Maar hoe komt het dáár? Spontaan? Dat moet toch van elders worden meegenomen. Wat dacht je van bars, cafees, feestjes, en waarom niét samenscholingen buiten? Waar ze schreeuwend (extra kracht) dicht op elkaar staan? Ik herhaal: zijn er verifieerbare aanwijzingen dat er géén besmettingen in de buitenlucht plaatsvinden?

webmaatje
webmaatje28 sep. 2020 - 21:01

Waarom nemen de burgemeesters van de grote steden niet hun verantwoordelijkheid en kondigen zelf alleen lokale maatregelen aan. Ze hebben de aantallen besmettingen toch ook sterk laten oplopen door te weinig controles? Het nemen van lokale maatregelen kan sneller dan het laten lopen over OMT, kabinet enz. In Duitsland zijn niet voor niets de infecties minder talrijk door pure lokale maatregelen zoals een alcoholverbod in coronahotspots als Hamm en München. Binnen enige dagen waren de aantallen infecties weer naar beneden. En een registratieplicht kan ook voor ministers fataal zijn, laat een voorval in Duitsland zien. Daar was een restaurantwebsite met 4 miljoen gegevens tijdelijk open en bloot te zien: wie wat besteld had, plaatsreservering en ja... ook contact- en medische gegevens voor de gezondheidsdiensten. Journalisten hebben zo uitgevonden dat politieke ambtsdragers samen gegeten hadden en bij de betrokken personen nagevraagd. Inmiddels heeft de Duitse privacywaakhond geadviseerd contactgegevens alleen op papier te registreren en elk in een eigen envelop zodat de gegevens niet zichtbaar zijn voor anderen. Over de oostgrens bv. in Köln mag de horeca de terrassen voor de herfst en winter tijdelijk overkappen, uitbreiden op oarkeerplaatsen en verwarmen. Om toch wat extra inkomsten te hebben nu iedereen weer de binnenruimte met minder plaatsen opzoekt. De BTW was voor de horeca al in het voorjaar verlaagd van 7% naar 5% om wat financiële lucht te hebben.

Archie Bunker
Archie Bunker28 sep. 2020 - 20:59

Rutte heeft een grote fout gemaakt met zijn steun voor Grapperhaus. Hoe kun je keer op keer burgers aanspreken op hun gedrag als bestuurders [Halsema ook] gewoon op hun post mogen blijven zitten?

2 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn28 sep. 2020 - 21:50

En hoe heb jij je gedragen Archie?

Rick Hofland
Rick Hofland29 sep. 2020 - 5:35

Klopt, het begon met Halsema en sindsdien zijn steeds meer mensen onachtzaam geworden.

Karl Proudhon
Karl Proudhon28 sep. 2020 - 19:47

Ik voorzie grote maatschappelijke onrust. Het `wij samen tegen corona' idee is verdampt, ik snap best dat uitgaansjongeren en kroegbazen gefrustreerd raken en het niet meer willen begrijpen. Met daaropvolgende repressie van boa en politie zijn we er niet. Zo jammer dat er geen oplossingen meer lijken te zijn voor een vreedzame winter.

Sonic2
Sonic228 sep. 2020 - 19:34

Die Horeca maatregelen. Die studenten en iedereen die schijt heeft aan al die maatregelen gaan gewoon in de horeca voor drinken en zetten het feest daarna zonder enige vorm van toezicht voort. Waar niemand er zicht op heeft. Dat zal leiden tot meer besmettingen. Denken van Dissel of Rutte dat studenten, jongeren om 5 over 10 een goed boek pakken? Zijn ze zo wereldvreemd? Laten we hopen dat deze maatregelen genoeg zijn. Het is een beetje de laatste poging voor een lockdown. Benieuwd waar we volgende maand rond deze tijd staan. Het wordt weer eens zo periode waar je met het angstzweet tussen de billen maar weer moet afwachten.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2020 - 19:40

Er wordt 's avonds ook gewoon gestudeerd. De online colleges zijn in de tweede week van september begonnen.

Piet Helmons
Piet Helmons28 sep. 2020 - 20:25

@sonic: dit zijn dezelfde studenten die vonden dat ze recht hadden op compensatie omdat hun baantje in de horeca verdween tijdens de lockdown in maart t/m mei. Dus ze hebben er zelf alle belang bij om zich aan de regels te houden want ik neem aan dat de overheid deze keer niet over de brug komt.

JanB2
JanB228 sep. 2020 - 21:03

"Denken van Dissel of Rutte dat studenten, jongeren om 5 over 10 een goed boek pakken? Zijn ze zo wereldvreemd?" Volgende stap wordt dan toch écht universiteiten dicht. En dat betekent voor veel (echte) studie's bijvoorbeeld geen practica. En online tentamens werkt ook niet lekker, dus dan gewoon geen tentamens. En geen studiepunten dus. En geen studiepunten is geen beurs. Dat laatste geeft pas echt voordelen want dan hebben ze ook geen geld meer om te zuipen (bijbaantjes worden immers ook schaars in een lockdown, dat is vaak horecawerk). Dus....het is buigen of barsten voor het plebs onder de studenten. Overigens ben ik van mening dat iemand die zich niet in de coronamaatregelen kan vinden en voor wie gezuip belangrijker is dan de studie sowieso niet op een instelling voor hoger onderwijs thuishoort.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2020 - 22:51

Het onderwijs aan de UNI is al grotendeels online.

van Dale
van Dale28 sep. 2020 - 19:28

Jammer dat het beleid niet wat spannender of speelser is gemaakt met wat uitdagingen met spel elementen zodat het ook een beetje entertainment wordt. De geestelijke lockdown is anders niet meer ver weg.

1 Reactie
JanB2
JanB228 sep. 2020 - 21:13

Een groot deel van Nederland zit geestelijk permanent in lockdown, dus één en ander lijkt me wat overdreven. Irma verkleed als hamster zou anders wel geestig zijn.

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 19:13

De perskonferentie was me volkomen duidelijk. De boodschap hetzelfde: blijf op je kot. Het enieg is dat je voor tienen het restaurant uit moet. Nou dan maar een uurtje vroeger.En niet meer langs de lijn staan. Allemaal kinderlijk eenvoudig. . Wie het moeilijk vond of lastig, hewoon .een weinig discipline.Er mag nog steeds veel meer wél dan niet. Véél meer.

OlavM
OlavM28 sep. 2020 - 19:10

Een lappendeken aan maatregelen. Uiteenlopende getallen voor het maximaal aantal toegestane mensen. Ook nog talloze uitzonderingen. [Thuiswerken wordt verplicht, tenzij het onmogelijk is.] Dit is helderder dan Rutte zelf tijdens de persconfrentie zei. Die had het onlogisch en elliptisch over "werk thuis, tenzij het niet anders kan"! En wat is b.v. een "continue doorstroming van mensen"? Vele interpretaties zijn mogelijk. En waarom een dringend mondkapjesadvies in alleen de regio's van de drie grootste steden? Ik vrees dat een lock down, al of niet " intelligent" , onvermijdelijk gaat worden.

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 19:17

Als je helderder bent dan Rutte, dan zou ik "heldere Betje "als pseudoniem kiezen, Olav.

GoudenBergen
GoudenBergen28 sep. 2020 - 22:53

@OlavM "En waarom een dringend mondkapjesadvies in alleen de regio’s van de drie grootste steden?" In de drie grootste steden doen zich de grootste problemen voor. Amsterdam spant de kroon. Op het platteland is het aantal besmettingen veel lager. Een regionale, gedifferentieerde aanpak is juist heel "intelligent".

LaBou
LaBou 29 sep. 2020 - 5:42

Alsof helderder zijn dan Rutte zo moeilijk is , bouwman.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander28 sep. 2020 - 18:42

Dit gaat volgens mij faliekant fout. Ik hoop dat iedereen straks de detaillering van de regels nog snapt. Hier in mijn gemeente zijn maar heel weinigen mensen besmet en slechts 1 persoon aan corona als onderliggende oorzaak overleden. Maakt grote van tuin ook nog uit? Mensen komen hier graag even aanwaaien voor een gratis rondleiding. En natuurlijk vinden ze de ruimte en de natuurgebieden waar ik vlakbij leef ook prachtig. Al best aardig wat mensen uit de Randstad hier gehad. Wat opvalt is dat het door corona voor sommige natuurgebieden te druk is. Geeft wel aan dat we daar veel te weinig van hebben. En we lopen al heel erg achter op de realisering van wat vroeger de EHS heette en nu door alle vertraging( ja dankzij Rutte II) Natuurnetwerk Nederland. Over werkelijke preventie en boerenslimheid gesproken. Ook klimaatmaatregelen worden al slinks opgeschort. Dat was toch al een moetje.Komt nu kennelijk even goed uit. Ja , ik weet het is een privilege, maar ik laat ook een ander graag genieten van onze levende tuin. En ja ik ben geen horeca man(blauwe knoop) maar degenen die in de horeca erg hun best hebben gedaan gun ik dit niet. Ik ben wel benieuwd wat dit doormodderbeleid op is gebasseerd en op gaat leveren. Heb toch vaag het gevoel dat ze het in Zweden wat beter hebben aangepakt. De mensen leven daar op een veel groter oppervalk toch gemiddeld ongeveer net zo dicht op elkaar als hier, dat wordt wel eens vergeten. Daar wordt al gesproken over groepsimmunniteit. Hier wordt gezegd dat dat flauwekul is. En wij moeten dat allemaal maar snappen.

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 19:22

Als je denkt dat iets verkeerd gaat, dat hyperventlatie dreigt dan zou ik je adviseren meteen je verzekeringspapieren te raadplegen en daarna een strandwandeling te maken bij jou op Terschelling, Sjoerd.

JanB2
JanB228 sep. 2020 - 21:12

Hier in mijn gemeente zijn maar heel weinigen mensen besmet en slechts 1 persoon aan corona als onderliggende oorzaak overleden. Dan heb je mazzel. Hier in mijn gemeente is het gezondheidscentrum getroffen door een uitbraak, inclusief de huisartsenpost, en dus al 2 weken gesloten. Verscheidene medewerkers, waaronder een huisarts, schijnen (aldus personeel in de apotheek (die nog wél open is)) ook zéér ernstig ziek te zijn. Er is nu welgeteld nog 1 huisarts voor de hele plaats ipv de gebruikelijke 3 tot 4 (te weten de enige arts wiens praktijk niet in het gezondheidscentrum is gevestigd).

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander29 sep. 2020 - 8:47

@Bouman-research Terschelling? Maar goed dat je niet in het OMT zit.Ik zou het er benauwd van krijgen.

Bert de Vries
Bert de Vries28 sep. 2020 - 17:51

Het is al zo vaak gezegd, het kabinet faalt. Het faalde bij de start (toen bleef het op z'n handen zitten) en het faalde gaandeweg. Natuurlijk wil het kabinet dit niet aanemen. Dus blijft het op de ingeslagen weg richting catastrofe.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 19:26

Nou gelukkig heb jij altijd de banden opgepompt, een fles water en een plaid bij de hand, benevens een overlevingspakket onder je zadel. Mag ik achterop? Veilg achterop, bij jeop de fiets,jij weet de weg en ik weet nog van niets.

Joop den Uil
Joop den Uil28 sep. 2020 - 15:32

door alles maar een beetje halfslachtig voor te schrijven , zal de groeps immuniteit sneller tot stand komen. Slim van Dissel en kornuiten ! Ook toeval dat de nieuwe regels tot begin herfstvacantie duren ? Recreatiebranch is daardoor weer gered. Overigens: waar kan ik overtredingen melden ? we moeten het per slot van rekening met zn allen doen , nietwaar ?

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber28 sep. 2020 - 16:04

@Joop den Uil 28 september 2020 at 17:32 Overigens: waar kan ik overtredingen melden ? we moeten het per slot van rekening met zn allen doen , nietwaar ? Dat je daar nog naar vragen moet betekent dat het je eigenlijk geen zak interesseert.

TheBigLebowski
TheBigLebowski28 sep. 2020 - 18:09

groepsimmuniteit is een fabeltje zoals uit jouw fabeltjeskrant

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 19:27

Soms is een halve tablet meer dan voldoende.

Piet Helmons
Piet Helmons28 sep. 2020 - 15:24

Ik hoop dat kabinet ook uitlegt waarom men deze specifieke maatregelen neemt. Wat is de data? Hoeveel besmettingen zijn er in de horeca opgelopen na 10 uur s’avonds, hoeveel besmettingen in voetbalstadions? Of heeft men deze gegevens niet en zijn de maatregelen gewoon try and error?

2 Reacties
Thuru
Thuru28 sep. 2020 - 16:25

Goede vraag inderdaad in hoeverre eerder dicht kroeg helpt tegen Corona.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 3:10

Dat kun je allemaal op de RIVM sites vinden! Even je best doen!

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 14:39

Nog een geluk dat in Nederland men niet om tien uur aan tafel gaat zoals in Spanje. Je kunt ook gewoon thuis doen alsof je in een eetcafë bent? Aantal sterren is niet aan de orde. Gewoon zwijgend tegenover elkaar zitten, en dan op je schempje kijken?

Thuru
Thuru28 sep. 2020 - 14:22

Voor meeste kroegen is dit simpel op te lossen. Rond 22:00 deur dicht en op slot en gordijnen dicht. Dan kan er rustig tot een uur of 5 a 6 doorgepimpeld worden afhankelijk wanneer kroegbaas het wel welletjes vind.

3 Reacties
LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 16:20

Haha ja inderdaad de geest gaat echt niet meer in de fles geloof mij maar.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2020 - 17:59

Dat valt natuurlijk nooit een keertje op. Het getuigt vooral van de grote verantwoordelijkheid die je neemt. En natuurlijk vindt LBNB dit leuk.

Thuiszitter
Thuiszitter28 sep. 2020 - 23:39

Thuru zo simpel is dat niet dat zijn de plekken waarop de politie eenvoudig op kan handhaven en ook zullen doen .

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland28 sep. 2020 - 14:12

gadver - die karretjes terug - de helft had mandjes - zo veel fijner als je mensen wil ontwijken in de winkel

Bert de Vries
Bert de Vries28 sep. 2020 - 13:50

Voetbal zonder publiek is prima. Supporters, bestuurders, trainers, stuk voor stuk bagatelliseerden ze het supportersgedrag van het afgelopen weekend. Als je dit tolereert, buig je voor het plebs. Trouwens, door haar handhaving plicht niet na te komen, gaf de overheid zelf het slechte voorbeeld en de supporters alle ruimte.

3 Reacties
Roel2
Roel228 sep. 2020 - 16:01

Wat een hautaine onzin. Dus om maar niet te buigen voor het plebs (is Bert wellicht van adel???), vind jij het prima om de stadions maar dicht te gooien. In de tussentijd is geen enkele wedstrijd na de herstart nog als hotspot aangemerkt, maar dat is blijkbaar totaal niet interessant. Het belangrijkste is het signaal, dat geen enkel effect zal hebben. In het schone Twente zaten we vandaag alweer ruim onder de signaalwaarde, maar ook dat is blijkbaar niet interessant meer. Noch is het even langer wachten dan die tien dagen na de vorige beperkingen, gewoon om te kijken welk effect het heeft. Baudet kan hier garen gaan spinnen, maar ook dat is allemaal blijkbaar oninteressant...

Bert de Vries
Bert de Vries28 sep. 2020 - 17:34

Roel, ik kwalificeer mensen die welbewust hun billen afvegen met maatregelen die zijn bedoeld om levens te redden, als plebs. Ja. En de vraag is niet, wat de effecten van maatregelen zijn, maar of de maatregelen worden gevolgd. Als iedereen daarin z'n eigen keuze kan maken, is het hek compleet van de dam.

rvb2
rvb229 sep. 2020 - 15:53

@Bert de Vries: Geldt dat alleen voor coronamaatregelen, of ook voor andere regels die bedoeld zijn om mensenlevens te redden, zoals bijvoorbeeld maximum snelheid? Dat is een regel die masaal wordt overtreden.

Hakkepuf
Hakkepuf28 sep. 2020 - 13:33

De kerken, moskeeën, synagoges en bruiloftszalen worden ook beperkt tot 30 personen?

3 Reacties
De Nieuwe Realist
De Nieuwe Realist28 sep. 2020 - 14:22

Sowieso instellingen die als eerste aangepakt zouden moeten worden...... ongeacht religie.

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 14:41

Hangt er vanaf. Je kunt je bruiloft zo duur maken als je wilt. Maar garantie dat je die dag blij herinnert is er niet. Vraag maar aan Minster Grapperaus.

NoahAmber
NoahAmber28 sep. 2020 - 16:07

@Hakkepuf 28 september 2020 at 15:33 De kerken, moskeeën, synagoges en bruiloftszalen worden ook beperkt tot 30 personen? Je had toch ook gewoon tot 19:00 uur kunnen wachten voor het stellen van deze vraag

LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 13:32

Lachwekkend wederom, winkelkarretjes ontsmetten? Is allang gebleken dat dit niet helpt volgens meerdere onderzoekers: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoogleraar-winkelwagentjes-soppen-sloeg-nergens-op~b183cdef/ https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200803_93467473 Geen publiek meer bij sportwedstrijden? Onzin, buiten word je niet besmet, is allang gebleken. De 1,5 meter buiten is onzinnig. https://www.maurice.nl/2020/07/10/de-aanhoudende-onzin-van-de-15-meter-buiten/

3 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout28 sep. 2020 - 18:36

Dat valt te verhelpen met ontsmettingsdoekjes met een door het RIVM goedgekeurd goedje voor oppervlakte-reiniging. Gebruik ik al een half jaar en is gewoon in supermarkten te koop.

Joe Speedboot
Joe Speedboot29 sep. 2020 - 4:46

' Onzin, buiten word je niet besmet, is allang gebleken. ' Voorlopig ben jij degene die lachwekkend bezig is. Die hoogleraar in je link houdt een enorme slag om de arm, die jij maar even weglaat. Als je nog een beetje doorzoekt kan je ook 'wetenschappelijk bewijs' vinden voor het bestaan van chemtrails en het feit dat de aarde plat schijnt te zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 6:27

Arjan Fernhout Voor alle oppervlakten te gebruiken? Moet je die speciaal ergens bestellen? Is dat met alcohol?

Leontrotsky
Leontrotsky28 sep. 2020 - 13:20

Dit is belachelijk en totaal nutteloos. We hebben nu een lockdown nodig zoals in Victoria (Australië). Waarom kan het daar wel en hier niet? Dit komt door de verwende houding van de Nederlanders en het slappe en laffe beleid van de regering. Als we nu in totale lockdown gaan dan zijn we volgend jaar virusvrij en kan de economie volgend jaar rond april weer gaan draaien. Als we doorgaan met deze halve maatregelen en slappe regeltjes dan zitten we over 2 jaar nog in een halve draaideur lockdown economie.

24 Reacties
Max6
Max628 sep. 2020 - 13:50

"zijn we volgend jaar virusvrij " En wat gaan we dan volgend jaar doen... alle grenzen sluiten voor iedereen? virusvrij gaat gewoon nooit meer gebeuren. Het is helemaal nog niet zeker dat we een vaccin vinden... het is ook niet zeker dat het virus niet zal muteren... het is niet zeker dat iedereen zich in wil laten enten... etc, etc.

Mark Grootendorst
Mark Grootendorst28 sep. 2020 - 14:31

en zijn we als land totaal failliet.......

Piet Helmons
Piet Helmons28 sep. 2020 - 14:39

Trotsky: virusvrij wordt je nooit (of er moet goed vaccin komen). Nederland is een open land en er hoeft maar een besmette buitenlander te zijn of je hebt het virus weer. Daarom is een totale lockdown onzin.

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 14:47

Het kan best zijn dater volgend jaar een vaccin op de markt is. De rooie Chinezen zitten al in de laatste testfase, en dan schrijf je: ik was me daar toch weer aan het nutteloos voorspellen geslagen. Ik kan me wel voor de kop slaan met een ijspriem.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2020 - 14:51

"We hebben nu een lockdown nodig zoals in Victoria (Australië). Waarom kan het daar wel en hier niet?" We hebben met nogal wat mensen als LBNB te maken, die COVID volledig ontkennen. In de lijn van Baudet, van Engel.

Middenman
Middenman28 sep. 2020 - 15:04

Vooral door de verwende houding van de Nederlanders. Die bepalen zelf wel wat ze doen. Zorgmedewerkers die bezoekers erop aanspreken dat ze met teveel personen komen krijgen een grote mond. Feestje thuis met maximaal zes personen? 'Dat bepaal ik zelf wel'. Zo kunnen we wel even doorgaan. De voortdurende behoefte om ieder besluit ter discussie te stellen en als je het er niet mee eens bent (omdat Maurice het zegt bijvoorbeeld) je er gewoon niet aan te houden is wat ons opbreekt. Ik heb me voorgenomen om vanaf nu iedereen die zich in mijn omgeving niet aan de simpele regels houdt daarop aan te spreken.

LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 15:19

@vdbemt [We hebben met nogal wat mensen als LBNB te maken, die COVID volledig ontkennen. In de lijn van Baudet, van Engel.] Je weet niet eens waar je over praat, ik ontken COVID nergens. Er zijn nogal wat mensen als vdbemt die doen alsof dit een extreem gevaarlijke crisis is waar miljoenen mensen in Nederland aan zullen sterven.

korheiden2
korheiden228 sep. 2020 - 15:36

@Leon : Mee eens. Mondkapjesplicht in winkels zou veel beter zijn. Ik vraag me ook nog af hoe lang de scholen nog open kunnen blijven. De maatregelen gaan niet ver genoeg.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2020 - 16:39

@LBNB. Nee. Dat is waar. Jij noemt het een griep XL. Niet ernstig genoeg voor deze draconische angstige maatregelen.

LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 17:20

@Vdbemt [Nee. Dat is waar. Jij noemt het een griep XL. Niet ernstig genoeg voor deze draconische angstige maatregelen.] Is dat niet zo dan? Het sterftecijfer ligt bíjna dubbel zo hoog als dat van de griep. Voor de griep nemen we nooit draconische maatregelen dus waarom nou nog steeds deze overreactie op dit, niet zo heftige, virus. Daarnaast is er een kleine ondersterfte in de leeftijdsgroep onder de 65. In de leeftijdsgroep 65 tot 80 jaar is er ook niks geks aan de hand. Dit is uitgezocht door 2 professoren van Nyenrode university. Bronnen: https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/nucheckt/6060087/nucheckt-covid-19-is-wel-degelijk-gevaarlijker-dan-seizoensgriep.amp https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.linkedin.com/pulse/verwachte-oversterfte-2020-met-corona-bob-de-wit&ved=2ahUKEwiJoaHZrYzsAhXQqaQKHdg4CW8QFjADegQIChAI&usg=AOvVaw1M1pMKl43ia38eMLQ1w9nX

vdbemt
vdbemt28 sep. 2020 - 18:01

@LBNB "[Nee. Dat is waar. Jij noemt het een griep XL. Niet ernstig genoeg voor deze draconische angstige maatregelen.] Is dat niet zo dan?" Denk jij nou echt dat je met jouw inzicht en mening tot de meerderheid hoort?

LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 18:22

@vdbemt Is dat het belangrijkst? Tot de meerderheid behoren. Ik vind het belangrijk om naar feiten te kijken en niet mee te gaan in de waan van de dag.

TheBigLebowski
TheBigLebowski28 sep. 2020 - 18:34

Komt wel weer een nieuw virus hoor, dit is echt niet de laatste.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2020 - 20:05

@LBNB. Niet meegaan in de waan van de dag. Maar wel in die van de viruswaanzinnigen.

LBNB
LBNB28 sep. 2020 - 20:17

@vdbemt [Niet meegaan in de waan van de dag. Maar wel in die van de viruswaanzinnigen.] Kun je nou niet inhoudelijk op me ingaan? Het blijkt maar wel weer hoe 'tolerant' men in Nederland is tegenover andersdenkenden. Ook de zogenaamde viruswaanzinnigen hebben wel wat goede punten. Waarom gelijk dat ridiculiseren van een groep? Ik val jou toch ook niet persoonlijk aan of noem jou een angstwaanzinnige?

Nick the Stripper
Nick the Stripper28 sep. 2020 - 22:37

LBNB 28 september 2020 at 20:22 [ Ik vind het belangrijk om naar feiten te kijken ] Hou daar maar mee op. Je snapt de feiten niet.

Thuiszitter
Thuiszitter28 sep. 2020 - 23:08

Leontrosky - eind vorige week wist je toch zeker dat wij voor 1 oktober in de lockdown zouden zitten . Nu beweer je weer het een en ander, nergens op gebaseerd behalve dan de angst die door uw aderen giert. Ben benieuwd wat je gaat zeggen als deze maatregelen voldoende bleken te zijn .

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2020 - 1:31

@Mark Grootendorst: en zijn we als land totaal failliet……. ------------------------------------- Dat is precies wat Leontrotsky wil. Snap je dat niet?

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2020 - 4:09

@korheiden ------------------------------ Ik had je altijd hoog zitten, maar ik begrijp echt niet waarom je serieus reageert op iemand die beweert dat zijn tante vier keer Corona heeft gehad. Ken je echt zijn achterliggende agenda niet?

LBNB
LBNB29 sep. 2020 - 6:58

@Nick the stripper [Hou daar maar mee op. Je snapt de feiten niet.] Ik snap de feiten wel, we zijn voornamelijk 80 plussers aan het redden van een virus wat bijna twee keer dodelijker is dan de griep en creëren een middel wat erger is dan de kwaal. Als we het virus zn gang laten gaan vallen er wellicht nog eens 10000 doden. Dit alles zorgt voor enorme psychische problemen en levert te wel of op.

Nick the Stripper
Nick the Stripper29 sep. 2020 - 7:54

I rest my case.

vdbemt
vdbemt29 sep. 2020 - 9:09

@LBNB "Kun je nou niet inhoudelijk op me ingaan?" Die inhoudelijke antwoorden heb ik al veel eerder gegeven. Maar die gaan aan je voorbij. Heb je al een antwoord bedacht bij het nieuwe artikel van vandaag "Meer doden door coronavirus dan door HIV, malaria, griep en cholera" ??. Want dat onderzoek door New York Times en onderzoekers van Imperial College, kan volgens jou niet kloppen. Corona is niet meer dan een griep XL. En alle maatregelen zijn onzinnig draconisch.

LBNB
LBNB29 sep. 2020 - 11:38

@vdbemt [Die inhoudelijke antwoorden heb ik al veel eerder gegeven. Maar die gaan aan je voorbij. Heb je al een antwoord bedacht bij het nieuwe artikel van vandaag “Meer doden door coronavirus dan door HIV, malaria, griep en cholera” ??. Want dat onderzoek door New York Times en onderzoekers van Imperial College, kan volgens jou niet kloppen. Corona is niet meer dan een griep XL. En alle maatregelen zijn onzinnig draconisch.] Alle maatregelen zijn draconisch, lichte maatregelen kan natuurlijk wel zoals oproepen om geen handen te geven of dat kwetsbaren op moeten passen. Er zijn wereldwijd 1 miljoen covid doden, volgens de data zijn er dit jaar al meer doden aan HIV: https://www.worldometers.info/ https://www.worldometers.info/

vdbemt
vdbemt30 sep. 2020 - 8:02

@LBNB (@NicktheStripper) I rest my case.

Dehnus
Dehnus28 sep. 2020 - 13:03

Dus karretje ontsmetten, en horeca dicht maar mond maskertje... NEE HOOR! Dan wordt Willem Engel en zijn Brabo Hordes boos! Serieus wat is het toch een dom gedoe. Met een maskertje kan zo veel voorkomen worden, maar het word gewoon tegengehouden.

3 Reacties
Leontrotsky
Leontrotsky28 sep. 2020 - 13:23

Ik had verwacht dat er mondkapjesplicht zou worden aangekondigd in alle openbare ruimtes en zelfs buiten, zoals al in tal van landen wereldwijd gebeurt en normaal geworden is. Zelfs Jaap van Dissel (opponent van mondkapjesplicht) geeft nu toe dat mondkapjes buiten en in de openbare ruimte wel degelijk helpen om coronabesmettingen tegen te gaan, maar de overheid durft dit niet in te voeren uit angst voor de bevolking. En zo gaan we van ramp naar ramp en zullen we nooit uit de coronacrisis komen. Nu een strenge en keiharde lockdown tot april 2021 zal ervoor zorgen dat we na april 2021 coronavrij zijn en weer naar het oude normaal terug kunnen. Maar met dit beleid zitten we in 2024 nog steeds in deze situatie.

Bouwman2
Bouwman228 sep. 2020 - 14:55

Maskers zijn er voor criminelen, dan helpen ze soms effect, maar als maskers doel zouden treffen dat zou Nederland veel meer besmettingen kennen dat Frankrijk waar zelf de president steeds gemaskerd gaat. Als Poetin zich bekruist geloof jij dan dat ie vroom is? .

Henri Zwols
Henri Zwols28 sep. 2020 - 15:19

@Leontrotsky "Nu een strenge en keiharde lockdown tot april 2021 zal ervoor zorgen dat we na april 2021 coronavrij zijn en weer naar het oude normaal terug kunnen." Afgelopen februari waren er maar een paar mensen nodig die het virus meenamen naar Nederland. In mei 2021, als wij helemaal coronavrij zijn en weer op de oude voet verder gaan, hoe gaan we dan voorkomen dat dat weer gebeurt?

Mark Huysman
Mark Huysman28 sep. 2020 - 12:56

[Met de maatregelen hoopt het kabinet de corona-epidemie weer enigszins onder controle te krijgen.] ‘Enigszins’ is denk ik hier het centrale begrip. Het is natuurlijk niet de bedoeling om het virus echt in te dammen.

3 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden28 sep. 2020 - 14:23

De lange weg naar groepsimmuniteit gebaseerd op de illusie dat de economische schade dan minder zal zijn dan in het geval men zou proberen het virus -verregaand- uit te bannen, of misschien wel op de (h)erkenning van de eigen bestuurlijke incompetentie. -

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 sep. 2020 - 3:24

Ik kan het alleen maar helemaal met jullie eens zijn. Ergerlijk is het nog steeds, je knijpt je tenen bij elkaar. Totale incompetentie vanaf het begin. Ze leren ook helemaal niets bij. Ik heb ook weer vaker de ziekenhuisbedden voorbij zien komen dan de mensen die erop liggen. Dat is nog steeds het uitgangspunt; de zorg niet overbelasten en de economie zoveel mogelijk sparen, terwijl ze hem alleen maar meer gaan schaden door halfslachtigheid. Ik was werkelijk getroffen toen ik Sophie Hillebrands zag bij BNNVara en de complete onwetendheid die ze tentoonspreidde. Werkelijk! Dan begrijp ik dat gedrag van die influencers wel weer. Tenenkrommend mag ik dat zeggen. Nederland op zijn smalst!

Henri Zwols
Henri Zwols29 sep. 2020 - 8:09

@Vrije Geluiden De lange weg naar groepsimmuniteit gebaseerd op de realisatie dat Nederland geen eiland is. Als er een slotgracht om Nederland zou liggen waarvan we de bruggen op kunnen halen, dan zouden we het virus verregaand uit kunnen bannen zonder angst dat het vervolgens gewoon weer de grens over komt lopen.