Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nieuwe corona-explosie teistert China, tachtig procent ziekenhuismedewerkers nu besmet

  •  
15-12-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9493 keer bekeken
  •  
ANP-427653426

Sinds de draconische “Zero-Covid”-maatregelen zijn opgeheven, kampt de Chinese hoofdstad Beijing met een explosie van coronabesmettingen. In meerdere ziekenhuizen in de stad is meer dan 80 procent van de medewerkers besmet met het virus. Zij moeten verplicht toch aan het werk. Alle operaties zijn wel uitgesteld, tenzij de patiënt zich in een levensbedreigende situatie bevindt.

China houdt volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) graag vast aan het verhaal dat de uitbraak veroorzaakt is door het beëindigen van het Zero Covid-beleid. Maar de WHO zegt ook dat de nieuwe coronagolf al ingezet was “lang voordat” de maatregelen werden versoepeld. Het aantal nieuwe besmettingen nam na die versoepelingen wel een vlucht. Hoeveel mensen er exact besmet zijn is niet te zetten, omdat de meeste mensen niet meer worden getest. 

Ook in andere delen van het land is sprake van een overweldigende golf van nieuwe besmettingen. Een arts uit de centraal gelegen provincie Sichuan zegt tegen persbureau Reuters dat er in zijn ziekenhuis dagelijks 700 tot 800 nieuwe mensen binnenkomen met koorts. Het ziekenhuis kampt inmiddels met een tekort aan medicijnen en vreest dat ook daar een groot deel van het personeel binnenkort besmet is omdat er onvoldoende beschermingsmateriaal voorhanden is. 

De Verenigde Staten hebben China hulp aangeboden om een nieuwe uitbraak het hoofd te bieden, maar daar zou de regering in Beijing vooralsnog niet op hebben gereageerd. De Chinese overheid wijst erop dat bijna 90 procent van de bevolking is gevaccineerd. Dat gebeurt met het eigen vaccin Sinovac, dat maar zo’n 60 procent bescherming biedt tegen ernstige ziekte door het coronavirus. Voor vaccins als Pfizer en Moderna is dat respectievelijk 90 en 97 procent. 

Meer over:

china, nieuws, covid-19
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (43)

Gerygrr
Gerygrr18 dec. 2022 - 13:28

Long covid? We moeten luisteren naar onze virologen. Marion Koopmans hoor ik het nog zeggen. Er is nog geen duidelijkheid over long covid. Waar niets duidelijk is kan niets met zekerheid zeggen over de werkelijke cijfers. We zien wel, dat de Chinese sterftecijfers worden toegewezen aan andere doodsoorzaken dan coronabesmetting! We zien ook, dat er iets aan de hand is met onze immuunsystemen…… Andere virussen met heftiger ziekteverschijnselen.

EenMening3
EenMening317 dec. 2022 - 10:04

CNN schrijf: Bijna drie jaar lang heeft Xi zijn politieke legitimiteit en prestige op het spel gezet voor zijn zerocovid beleid. Nu dit beleid in elkaar stort, is hij erg stil: " For nearly three years, China’s leader Xi Jinping has staked his political legitimacy and prestige on zero-Covid. Styling himself as the “commander-in-chief” of a “people’s war” against the virus, he has lauded the hard-line policy for “putting people and their lives first,” and held up its success as proof of the superiority of China’s authoritarian system. Now, as his costly strategy gets dismantled in an abrupt U-turn following nationwide protests against it, Xi has fallen silent. Across the country, Covid testing booths, health code scanning signs and lockdown barriers are being removed at dizzying speed. As infections run rampant, authorities have scrapped a virus-tracking app and given up on reporting asymptomatic infections altogether (they accounted for the bulk of the country’s official caseload). The rest of the case count has been rendered meaningless too, as cities roll back mass testing and allow people to use antigen tests and isolate at home. While the easing of stifling restrictions is a long-awaited relief for many who have grown frustrated with the economic and social costs of zero-Covid, the abruptness and haphazardness of it has left residents startled, confused or anxious. " https://edition.cnn.com/2022/12/16/china/china-zero-covid-uturn-xi-jinping-intl-hnk-mic/index.html

Darule
Darule15 dec. 2022 - 16:44

Zo zie je maar, de lockdownes zijn helemaal geen goed idee. Blij dat hier alles redelijk open is gebleven of snel weer open is gegaan. 12 maanden geleden ging de vraag rond of de scholen dicht moesten. Gelukkig niet gedaan en kan ik nu lekker op vakantie.

2 Reacties
r v b
r v b15 dec. 2022 - 17:53

Vakantie kon altijd, corona of niet. Vakantie in de buurt is ook vakantie.

Middenman
Middenman16 dec. 2022 - 13:05

@Darule - Lockdowns in combinatie met een goed vaccinatiebeleid, goede vaccins en binnen de grenzen van de zorg het virus rond laten gaan blijken juist een prima methode. Hé, is dat niet precies wat Nederland heeft gedaan?

JoostdeF
JoostdeF15 dec. 2022 - 16:02

Er zijn landen die op een andere manier met Covid zijn omgegaan dan China en de EU. Zij hebben minder slachtoffers van de pandemie te betreuren en kampen ook met minder long covid patiënten. In die landen zijn de lockdowns niet heftiger geweest als in Europa. We hoeven ons echt niet op de borst te kloppen dat we zo verstandig met de pandemie zijn omgegaan omdat het nu in China uit de hand dreigt te lopen. Dat is een uiting van misplaatste superiorteits gevoelens. Achteraf concluderend heeft Nederland het beleid gevoerd dat op dag 1 al werd aangekondigd: "We laten covid uitrazen". Het tempo van uitrazen werd enkel beperkt door de maximale belasting die de zorgsector aankon. De beperkingen die daarvoor nodig waren vormden voor velen nog een te groot offer.

14 Reacties
EenMening3
EenMening315 dec. 2022 - 19:17

"Er zijn landen die op een andere manier met Covid zijn omgegaan dan China en de EU. Zij hebben minder slachtoffers van de pandemie te betreuren en kampen ook met minder long covid patiënten." -Een land met een heel jonge bevolking zal veel minder slachtoffers te betreuren hebben dan een land met 25 % zestigplussers. - Cijfers van niet-westerse landen zijn vaak notoir onbetrouwbaar. Sommige landen registreren niet eens hun "normale doden", laat staan covid-19 slachtoffers. - Landen met relatief weinig coronadoden zijn vaak eilandstaten of dunbevolkte landen. Als een historicus over pakweg 20 jaar besluit een boek te schrijven over de pandemie, heeft hij, als het goed is, de nodige distantie en een goed overzicht. Hij zal over beter cijfermateriaal beschikken en daardoor beter inzicht hebben in het werkelijk aantal covid-19 slachtoffers per 100.000 inwoners per land. Hij zal in staat zijn om de verschillende beleidsvarianten naast elkaar te zetten en op hun merites te beoordelen. Hij zal de Chinese aanpak hoogstwaarschijnlijk als rampzalig aanmerken, mede vanwege de immense sociale en economische schade. Ik zie zo'n studie met belangstelling tegemoet.

JoostdeF
JoostdeF16 dec. 2022 - 7:55

De huidige situatie in China is een vreselijk schouwspel, en helaas wordt het gebruikt als een manier om te pronken met onze "vrije democratie" ten opzichte van de "dictatuur". Maar laten we eerlijk zijn, het opscheppen over onze superioriteit zal ons niet verder helpen. In plaats daarvan zouden we ons moeten concentreren op wat er goed gaat, zowel in Nederland als in andere landen, en ons vooral moeten richten op noodzakelijke verbeterpunten. Het is demagogie om in één reactie wat statistische hobbels op te werpen en te beweren dat een historicus over 20 jaar meer inzicht zal moeten geven in de pandemie, om vervolgens eigen reacties daaronder stellige eigen conclusies te presenteren. Er zijn landen die veel ellende hebben weten te voorkomen door een beleid te voeren dat aanvankelijk gericht was op het zo veel mogelijk indammen van besmettingen. Laten we ons daar op concentreren in plaats van ons te verliezen in borstklopperij en demagogie.

Middenman
Middenman16 dec. 2022 - 13:03

"Er zijn landen die op een andere manier met Covid zijn omgegaan dan China en de EU. Zij hebben minder slachtoffers van de pandemie te betreuren en kampen ook met minder long covid patiënten. In die landen zijn de lockdowns niet heftiger geweest als in Europa. " Welke landen? De EU - welke landen in de EU? Elk EU land had zijn eigen beleid.

EenMening3
EenMening316 dec. 2022 - 19:53

@JoostdeF De punten die ik opsomde zijn essentieel, neem je die niet mee in je model, dan vergelijk je appels met peren: - Een land met 50 % 18-minners en 5 % 65-plussers zal minder coronaslachtoffers tellen, dan een land met 20 % 18-minners en 25 % 65-plussers - in een zeer dunbevolkt land als Mongolië is de kans op besmetting veel kleiner dan in een zeer dicht bevolkt land als Nederland, dat leidt dus tot minder coronaslachtoffers; - sterftecijfer van niet-westerse landen, m.u.v. Japan, Taiwan en Zuid-Korea zijn vaak veel te laag; in een aantal landen wordt de "normale" sterfte niet eens geregistreerd, laat staan de coronadoden - lange open grenzen vergroten de kans op besmetting, eilandstaten hebben 0 km grens; een voorbeeld is Denemarken, dit land heeft een relatief korte grens met Duitsland. Het bestaat uit een schiereiland, 3 grote eilanden verbonden door bruggen en een aantal kleinere eilanden "om vervolgens eigen reacties daaronder stellige eigen conclusies te presenteren." Je kunt nu al met redelijke zekerheid vaststellen, dat toekomstige onderzoekers het beleid van China als rampzalig zullen beoordelen. Een aantal mensen was in 2020-2021 nogal kritisch op de Nederlandse regering en stelden China en Duitsland ons ten voorbeeld. Je kunt nu constateren dat dat kortzichtig was. Een redelijk mens zal toegeven dat hij zich vergist heeft.

JoostdeF
JoostdeF16 dec. 2022 - 21:09

Er zijn verschillende landen die op een andere manier met Covid zijn omgegaan: Taiwan: Taiwan heeft bijvoorbeeld een succesvolle aanpak van de pandemie gehad, met relatief weinig slachtoffers en een lage verspreiding van het virus. De aanpak van Taiwan was gericht op het snel identificeren en isoleren van besmette personen, en op het bieden van openbare gezondheidsinformatie en ondersteuning aan de bevolking. Taiwan heeft ook weinig lockdowns of andere ingrijpende beperkingen van de vrijheid van beweging gehad. Zuid-Korea heeft ook een succesvolle aanpak van de pandemie gehad, met relatief weinig slachtoffers en een lage verspreiding van het virus. Verder zijn er ook nog Nieuw-Zeeland en Vietnam.

Middenman
Middenman17 dec. 2022 - 0:06

@JoostdeF - De landen die je noemt zijn eilanden of landen met een eenvoudig te controleren buitengrens. Overigens is het aantal Corona doden in Taiwan de laatste maanden sterk aan het stijgen.

EenMening3
EenMening317 dec. 2022 - 2:36

@JoostdeF Taiwan en Nieuw-Zeeland zijn eilandstaten. Nieuw-Zeeland is ook nog eens dun bevolkt. Zuid-Korea is de facto een eiland, de grens met het Noorden is hermetisch gesloten. De Vietnamese bevolking is relatief jong: slecht 11,8 % van de bevolking was in 2019, 60-plus; 7,6 % was toen 65-plus. In Nederland was dit resp. 25,5 % en 19,1 %. Jouw voorbeelden ondersteunen mijn aannames. https://www.populationpyramid.net/nl/vietnam/2019/ https://www.populationpyramid.net/nl/nederland/2019/

EenMening3
EenMening317 dec. 2022 - 9:54

@Middenman @JoostdeF Ik zag recent een overzicht met de oversterfte per land. Volgens dit overzicht zou Nederland ca 42.000 corona doden tellen, maar volgens het CBS zijn dat er ca 30.000. Ik ben benieuwd wie die te hoge cijfers heeft doorgegeven. Het kan ook zijn dat het een aanname is geweest. Uitgaande van het CBS-cijfer, zou de berekende sterfte per 100.000 inwoners met maar liefst 28,5 % dalen (12.000 / 42.000 * 100) en zal de plaats in de ranglijst naar boven opschuiven (sortering Laag naar Hoog) De door mij genoemde criteria zie je ook terug in de casus Denemarken: - de bevolkingsdichtheid van Denemarken bedraagt ongeveer 136 inwoners/km2 (Nederland 424 - land én water) - Bevolkingsopbouw: percentage 60- plussers is 25,9 %, percentage 65-plussers 19,5 %; vrijwel gelijk aan Nederland - Denemarken heeft maar 1 landgrens, de relatief korte grens met Duitsland - Denemarken bestaat uit een relatief dunbevolkt schiereiland en drie grote eilanden, die door bruggen met elkaar verbonden zij, die kunnen eenvoudig afgesloten worden. Dat geldt ook voor de brug naar Zweden. - Kopenhagen licht vergeleken met onze Randstad met ca 8 miljoen inwoners nogal excentrisch https://www.populationpyramid.net/nl/nederland/2019/

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 dec. 2022 - 11:54

Noorwegen is geen EU maar telde ook weinig slachtoffers. Ook Noorwegen kan bogen op geografische voordelen. De ferrydiensten tussen Noorwegen en Denemarken werden ook aanvankelijk gestaakt. De lange grens met Zweden bevindt zich grotendeels in dunbevolkt bosgebied en forensenverkeer werd ingeperkt. Hun statistieken zijn op orde.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 dec. 2022 - 12:01

Ironisch genoeg, dit jaar besmet geraakt in Noorwegen in de eerste week van september. Twee daagjes hoofdpijn.

Prisunic
Prisunic17 dec. 2022 - 21:35

Mening is nogal excessief op dreef in dit draadje zonder evenwel met een samenhangend betoog te komen. Alsof zijn epistels à la Readers Digest ons moeten boeien.

EenMening3
EenMening317 dec. 2022 - 22:16

@Danielle Een aantal mensen heeft in 2020/21 uitspraken gedaan die nu gelogenstraft worden door de feiten. Noorwegen en IJsland zijn inderdaad ook goede voorbeelden van dun bevolkte landen met relatief weinig coronaslachtoffers. IJsland is een zeer dun bevolkt eiland. Noorwegen heeft een lange grens met Zweden maar die loopt, zoals je al zegt door dunbevolkt gebied. Nederland had echt alles tegen: - de hoogste bevolkingsdichtheid van de EU, m.u.v. enkele ministaatjes. - lange open grenzen met Duitsland en België - meer dan een kwart van de bevolking is zestigplus, de kwetsbaarste groep - de Randstad, een vrijwel aangesloten verstedelijkt gebied met ca 8 miljoen inwoners *) De regering heeft gebalanceerd tussen van boven af opgelegde maatregelen en eigen verantwoordelijkheid, ook wel "intelligente lockdown" genoemd. De kritiek van linkse en rechtse "wappies" was niet op feiten gebaseerd, maar op onderbuikgevoelens, en afkeer van de regering in het algemeen en minister De Jonge in het bijzonder. *) Dordrecht- Zwijndrecht - Barendrecht - Rotterdam - Schiedam - Delft - Rijswijk - Voorburg - Den Haag - Leidschendam - Voorschoten -Leiden - Oegstgeest - Sassenheim - Lisse - Hillegom - Hoofddorp - Heemstede/Aerdenhout - Haarlem - Halfweg/ Zwanenburg -Amsterdam - Diemen - Weesp - Naarden - Bussum - Hilversum - Utrecht - Nieuw Gein. Met uitlopers naar Ridderkerk, Capelle a/d IJssel, Zoetermeer, Vlaardingen, Katwijk, Amstelveen, Zaandam, Almere, Amersfoort en Zeist.

Prisunic
Prisunic18 dec. 2022 - 10:45

Joost: `We hoeven ons echt niet op de borst te kloppen dat we zo verstandig met de pandemie zijn omgegaan omdat het nu in China uit de hand dreigt te lopen. Dat is een uiting van misplaatste superiorteits gevoelens.' Inderdaad! Het lijkt wel of sommigen er een politiek verhaal van willen maken. China plaatsen in een negatief narratief om het Westen te bejubelen om een `betere' aanpak. Nou zo geweldig deed men het ook niet in Italië en in de VS onder Trump al helemaal niet in de begindagen van de coronapandemie.

JoostdeF
JoostdeF18 dec. 2022 - 14:44

Precies Emile. De discussie krijgt steeds meer het karakter van een wedstrijdje ver-pissen. Het is een vaststaand feit dat op een gegeven moment weer een volgende pandemie zal uitbreken. Met een beetje pech kan bijvoorbeeld een ernstige variant van de vogelgriep leiden tot de dood van 30% van de besmette personen. Het zou beter zijn als Nederland, als een beschaafd land, onderzoek doet hoe verschillende landen met de pandemie zijn omgegaan, om daar zoveel mogelijk van te leren voor de toekomst. Beginnen met borstklopperij dat we het veel beter hebben gedaan dan andere landen helpt daar niet bij. Verder is het verband tussen leeftijdsopbouw en aantal corona doden evident. Blijkbaar hebben enkele landen met een meer geïsoleerde geografische ligging gekozen voor het indammen van het virus en heeft dat de impact van de epidemie gereduceerd. Een evaluatie of dat in Europa ook mogelijk is lijkt op zijn plaats. Het is belangrijk om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een volgende pandemie die ongetwijfeld andere manieren van overdracht, ziekteverloop en mortaliteit zal hebben. Met een goede voorbereiding en voldoende kennis bij de bevolking kunnen we inschatten wat de kosten en de baten van de verschillende maatregelen zijn en kunnen we deze ook samen dragen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop15 dec. 2022 - 13:51

In samenlevingen als van ons of China is zero-covid een utopie. Onhaalbaar. Nooit begrepen ook waarom daarop werd ingezet. Gaat om het beheersbaar houden, afgezet tegen de economische schade en het aantal doden. Het is een leerproces, hopelijk pakken we het volgende keer beter aan

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr18 dec. 2022 - 13:35

Juist! Het doel was de spreiding in tijd. De lockdowns waren nooit bedoeld om het virus in te dammen. Het was bedoeld om datgene wat China nu overkomt te voorkomen! Een totale instorting van de gezondheidszorg. Hier is het dus aan het volk overgelaten, om de Wappie of de wetenschapper te volgen! Dat is kennelijk de moderne uitleg van democratie.

EenMening3
EenMening315 dec. 2022 - 10:56

Het was een dwaas plan om te proberen een besmettelijk ziekte, die zich over hele wereld verspreid heeft, te stoppen door middel van giga-lockdowns; waarbij tientallen miljoenen mensen maandenlang worden opgesloten. Als het coronavirus overal al aanwezig is, reist het mee met mensen die zich door het land verplaatsen. met mensen die terugkeren uit het buitenland en met buitenlandse bezoekers. Zelfs de draconische Chinese maatregelen, konden niet voorkomen dat mensen de regels af en toe aan hun laars lapten. Covid-19 kon zich ook verbergen in gebieden waar de overheid minder grip op heeft. Begin 2020 wist niemand precies hoe deze pandemie moest worden aangepakt. Er was niet genoeg medisch materiaal, er waren niet genoeg IC-bedden, geen behandelingen en ook nog geen vaccins. Nu zijn we drie jaar verder, maar China heeft zich zo gefocust op het zerocovid beleid, dat het zich totaal niet heeft voorbereid op het beëindigen ervan, er was geen exit-strategie. Xi is een dictator die alleen nog maar jaknikkers om zich heen heeft en niet zit te wachten op onwelkom nieuws. Mensen die dat vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel wel doen, worden zwaar gestraft. Xi is losgezongen van de werkelijkheid, daarom voerde hij een beleid, waarvan zelfs een kind kan zien dat het niet werkt. Het zerocovidbeleid is een voorbeeld van hubris, die onherroepelijk gestraft wordt, een Grote Sprong Achterwaarts.

7 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 dec. 2022 - 11:43

Sommige mensen willen hier ook een 'zero covid' beleid. Dat betekend dus permanente, eindeloze lockdowns en de vernietiging van de economie. Alleen een extreem autoritaire staat, kan zoiets afdwingen Maar veel mensen willen blijkbaar bewust of onbewust leven in een extreem autoritair systeem

EenMening3
EenMening315 dec. 2022 - 11:50

over hele wereld = over de hele wereld er was geen exit-strategie. = er is geen exit-strategie.

Miss Piggy
Miss Piggy15 dec. 2022 - 12:48

Het meest bizarre voorbeeld wat ik uit China op dat gebied zag voorbij komen was het verhaal dat in 1 grote stad de landingsbaan van het vliegveld continu met desinfecterende middelen werd besproeid.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 dec. 2022 - 13:48

Miss Piggy totale massahysterie en waanzin

EenMening3
EenMening315 dec. 2022 - 13:56

@Baloem "Alleen een extreem autoritaire staat, kan zoiets afdwingen" Zelfs die niet. Dat blijkt nu wel weer. "Maar veel mensen willen blijkbaar bewust of onbewust leven in een extreem autoritair systeem" Communisme en fascisme neigen sterk naar een totalitaire staat. De Russische communisten wilden (met geweld) een nieuwe mens creëren, de "Sovjet-mens". De nazi's wilden hetzelfde, de "Nationaal Socialistische Mens", dit ging gepaard met extreem veel geweld en zelfs genocide.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 dec. 2022 - 15:15

Ja, ik denk dat als ze nog 'een lockdown' gaan initiëren in Nederland, dat de bevolking dan in opstand komt. Net zoals in China gebeurde. En ik denk dat de overheid dit ook wel weet, ergens.

EricDonkaew
EricDonkaew16 dec. 2022 - 4:43

@Baloem: Maar veel mensen willen blijkbaar bewust of onbewust leven in een extreem autoritair systeem ------------------------------ Sommige mensen willen ook doelbewust alles kapotmaken, met extreme armoede en ontevredenheid tot gevolg. Voedingsbodem voor een regime change. Sommige mensen zitten in holen en komen eruit als ze hun kans zien. Als hun kans verkeken is, verdwijnen ze weer in die holen, wachtend op een volgende kans. Misschien kun je je nog 'leontrotsky' herinneren. Dat was er zo een. Alleen deed hij dat wel erg opzichtig en was hij dus lachwekkend. Anderen doen wat intelligenter en meer omfloerst. Vooral voor die mensen moet de maatschappij uitkijken.

Joop  den Uil
Joop den Uil15 dec. 2022 - 10:18

Kuipers zal zeggen: ''80 ziek ? is statistisch te verwaarlozen en we zijn toch van plan onze ziekenhuizen tzt weer op peil te brengen''. Kaag: ''prima ! als het maar geen geld kost"". Kuipers : ''duhhh .. je kent me toch ?"" En zo ging het vrolijke duo een warme Kerst tegemoet.

Greendutch
Greendutch15 dec. 2022 - 10:09

dat zal Xi leren! nooit op de rem en iedereen/alles vastzetten, nooit ongeremd iedereen/alles loslaten

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 dec. 2022 - 9:08

Over een exitstrategie is ook niet goed nagedacht omdat er vanuit werd gegaan dat het virus kon worden uitgestampt. Niet dus.

6 Reacties
Gerygrr
Gerygrr15 dec. 2022 - 11:23

Stel, dat het westen de Chinese aanpak had gevolgd? Twee weken lock down zonder uitzonderingen? Penny wise is money foolish uiteindelijk. Nu kan China gaan claimen, dat door onze ontkenning van de ernst van dit nieuwe virus er nu zoveel slachtoffers vallen. Het nieuws vertelt trouwens dat corona niet wordt vermeld als doodsoorzaak. Dat laatste is verontrustend.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 dec. 2022 - 12:47

De Chinese aanpak werkte ook niet in China.

Gerygrr
Gerygrr15 dec. 2022 - 15:33

Uiteraard niet. Wij gingen niet op slot immers. Wie bleven de wereld over vliegen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 dec. 2022 - 14:42

Fauwe kul. Chinezen besmetten elkaar.

Gerygrr
Gerygrr18 dec. 2022 - 13:37

En wie hebben mij besmet maart 2020?

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 dec. 2022 - 19:46

In Italie waren in 2020 een groot aantal Chinese arbeiders werkzaam in de textiel- en modeindustrie. Er was een rechtstreekse vliegverbinding tussen Rome en China. Vandaar uit kon het virus zich verspreiden.

Jozias2
Jozias215 dec. 2022 - 8:34

80% van de zorgmedewerkers besmet. Dat is op zich goed nieuws. Dan is 79,9 % volgende week hersteld en immuun zodat ze zorg kunnen bieden.

4 Reacties
Martin108
Martin10815 dec. 2022 - 12:07

Geen idee hoeveel mensen er werken in de zorg in China maar in een land met meer dan een miljard mensen zullen dat er heel veel zijn. Een promille daarvan is nog steeds een schrikbarend aantal doden...

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 dec. 2022 - 14:59

De zorg laat er te wensen over met name op het platteland. Moderne ziekenhuizen zijn er alleen in de grote stad. Daarbij moeten Chinezen voor zorg (bij) betalen omdat de staatsverzekering maar een kleine dekking geeft.

Gerygrr
Gerygrr15 dec. 2022 - 15:34

En de 5% vrouwen, die er longcovid aan over houden?

Jozias2
Jozias215 dec. 2022 - 22:47

@martin Ik heb het niet over doden maar mensen die na een weekje niet weer aan de slag zijn. @gerygrr En wat is het alternatief? Die 95% tot in lengte van dagen in lock down houden?