Ik wil best voor eenheid zijn. Maar gaat dat gaat zo moeilijk met een bevolkingsgroep die als klassiek geloofspunt heeft om de wereld in te delen in gelovigen en ongelovigen? "It takes two to tango", weet je. Ik had hier eerst een tekst geschreven die dat thema uitdiepte, maar het is blijkbaar weggejorist, daarom nu de light versie.
Mensen in te delen als gelovigen of ongelovigen? Het christendom is er (helaas) groot mee geworden. Een tekst die niet "weggejorist" zal worden: Marcus 15,16: En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
Het Christendom is inderdaad met dergelijke uitspraken groot geworden, en het kan niet weggejorist worden, want het is een heilig geschrift in de ogen van de christenen. De uitspraak "dood de ongelovigen waar je ze vindt" zal ook niet weggejorist worden, zij staat met vele tientallen gelijkaardige oproepen in de koran en in de hadith, in een heilige geschriften dus. Een heilig geschift kan niet veranderd worden. Maar vindt je geen verschil in de intensiteit in de uitspraken in de ene leer (het christendom) en de andere (de islam)?
Wat een ongelooflijke leegheid en negatieve reacties op positiviteit. Bah!
positiviteit is leuk maar er moet wel reden toe zijn en die is er geheel niet . men heeft mij verstaan gegeven dat ik niet deel uitmaak van deze maatschappij nou dan zakken jullie er maar in
@Acid Prune ,Ik weet niet wie je dat te verstaan heeft gegeven maar voor mij maak jij deel uit van onze/deze maatschappij !
@jellevwal We hebben met zijn allen wel iets gemeenschappelijks, als je het maar ziet. Zoals een veilige en stabiele Nederland. En vasthouden aan de motto in Nederland: Leven en laten leven, dan komt het wel goed. Dat is nu het verschil met dictaturen in het buitenland en dat moeten we zo houden in plaats van ons de laatste jaren teveel willen bemoeien met het privé-leven van een ander en diens mening, wat ons niet aan gaat. Dat los laten en verder gaan met ons eigen leven.
Helaas lijkt mij dat dank zij open grenzen, en niet geïntegreerde immigranten, Nederland niet meer veilig is, en ondertussen zeer instabiel.
@jellevwal Wat hebben die immigranten allemaal gedaan? Of heb je over die paar incidenten die er zijn geweest in Brussel en Parijs in 70 jaar. En wat is er dan in Nederland aan de hand? Niet iedereen kan zijn zoals jij dat wilt en met jouw voorkeuren, waarvan jij denkt dat die beter zijn. Realiseer je dat iedereen dat van zichzelf vindt. Gelukkig heb ik een vriendenkring die ruimdenkend zijn en positief in het leven staan.
Zou deze man niet begrijpen dat het woord samen iets inhoudt van gemeenschappelijkheid ? Daar ontbreekt het nu net aan.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25720501/__Verbod_op_samenscholen_Ede__.html
Wensdenken van een maakbare multiculture samenleving die al mislukt is en nog verder zal imploderen. Daar helpt handje vasthouden en "we zijn samen onderweg" zingen geen ene mallemoer aan.
"een maakbare multiculture samenleving die al mislukt is" Wat is mislukt is om bepaalde sociale lagen een beetje bij de samenleving te houden. Dat is de hoek waar de mislukkelingen zitten, niet bij degenen die in de multiculturele samenleving functioneren. "en nog verder zal imploderen" Je overschat het aantal vooruitgangsverliezers: er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat zal groeien. Laat staan dat ze over de kwaliteiten beschikken om de richting van de ontwikkelingen te bepalen: meer dan uiterst hinderlijk zullen ze nooit worden.
--- Dit bericht is verwijderd —
Kijk Stef, niet wat u bent is bepalend maar wat u doet. Als u zich werkelijk wil inzetten voor de omschreven doelen, dan mag u gewoon meedoen.
Hebben Carice en Katja zich al ingeschreven en op sm ieder deelgenoot gemaakt?
Hard nodig gezien de uitspraken de laatste tijd door Nederlanders die Erdogan HUN leider noemen en de Marokkaanse koning HUN koning, op die manier kun je toch niet spreken van samen Nederlander zijn. Maar ik sluit mij toch maar niet aan bij Samen1.
Er zullen inderdaad mensen zijn die hun redenen hebben om niet mee te doen. U blijkt iemand die niet mee wil doen omdat u meent dat (u onbekende) andere mensen redenen hebben om niet mee te doen.
Piet de Geus: "Daar is juist van alles mis mee. Kijk 4 mei naar de documentaire over de Rivierenbuurt van Filemon Wesseling. Daar zie je van die kutjochies die behalve naar elkaar alleen naar Arabische tv-zenders kijken en een rondedansje maken als ze horen dat er tijdens WOII 1200 joden uit hun buurt zijn weggevoerd en afgeslacht. " Kijk naar de manier waarop het westen Israël uit de wind houdt en de facto helpt de Palestijnen van hun land te beroven en je kunt begrip opbrengen voor dit soort emoties. Daarmee praat ik die niet goed! Maar dit is wel precies wat je krijgt als je (en dat doen Israël c.s. heel bewust) in de discussies rond (wangedrag van) Israël de Joden, zionisten en Israël op één hoop gooit. Gelukkig is er nog altijd 'Een Ander Joods Geluid' om ons er aan te herinneren dat er tussen Jodendom en Israël beslist geen is-gelijk-teken staat!
De Geus probeert weer de uitweg dat wie Israel kritiseert een antisemiet is. Inderdaad is er 'Een Ander Joods Geluid', helaas lijkt het dat de meerderheid van de Nederlandse joden deze beweging ziet als verraders.
Die snotneuzen weten nauwelijks waar Israel ligt en apen alle verhalen na die ze thuis en van de koranlessen meekrijgen.
"Daarmee praat ik die niet goed! Maar dit is wel precies wat je krijgt" Je praat het dus wel goed, volgens het bekende principe: two wrongs make a right. Volgens hetzelfde principe is het ook heel goed invoelbaar dat niemand met een Marokkaans klinkende naam geen baan of stageplek krijgt. "Gelukkig is er nog altijd ‘Een Ander Joods Geluid’ om ons er aan te herinneren dat er tussen Jodendom en Israël beslist geen is-gelijk-teken staat!" Gelukkig zijn er altijd nog Marcouch en Aboutaleb om ons er aan te herinneren dat er tussen islam en IS beslist geen is-gelijk-teken staat!
"De Geus probeert weer de uitweg dat wie Israel kritiseert een antisemiet is." Dus de ruiten ingooien bij een joodse winkel en juichen om slachtoffers van WOII is kritiek leveren op Israël? Je laat je camouflage nu wel erg ver zakken.
Schreef ik iets over ruiten ingooien ? Schreef ik iets over WWII doden ? Ik schreef dat gezien wat Israel doet en deed het geen wonder is Moslims geen vriend van joden zijn. Dat houd ik nog even vol.
Dit soort initiatieven zijn al zo oude als de Bijbel en bereiken alleen de mensen die er in geloven. Je bereikt hier niet de mensen mee die er niet al in geloofde. Het is een mooi ideaal, maar zolang je verschillende religies en ideologieën hebt die elkaar uitsluiten kan je beter niet te dicht op elkaar lip wonen. Verschillen kunnen prima als ze maar de ruimte hebben.
Het is een mooi ideaal, zegt u. Maar u geeft de voorkeur aan een ander ideaal: Verschillen kunnen prima als ze maar - letterlijk - de ruimte hebben. Nou, in uw imaginaire wereld hebt u het gewoon voor het zeggen, hoor.
@ ZandB Dat is niet mijn ideaal maar de realiteit; religies en ideologieën binden groepen mensen en zet ze tov elkaar. Dan kun je maar beter zorgen dat ze elkaar niet te dicht op de lip zitten.
Pfoenix; uw ideële samenleving - die waar men niet op elkaars lip zit - bestaat voor zover ik weet nog niet. Dus is het wel degelijk net zo'n "mooi ideaal".
We leven met z'n allen in hetzelfde land, ja fysiek is dat zo. Maar als ik door mijn stad loop, en vrijwel alle 'buitenlanders' buitenlands hoor spreken, een enkele uitzondering daargelaten, dan is mijn idee dat die 'buitenlanders' wel fysiek hier zijn, maar psychologisch nog steeds in hun land van herkomst. Het getuigt naar mijn mening van minachting en onverschilligheid niet eens de taal van het gastland te beheersen, uiteraard kun je dan ook niets weten van de cultuur van het gastland. En zo krijgen je uitlatingen als zelfs van een politica over 'mijn president', Erdogan.
jellevanwal: Als mensen het Nederlands op straat niet spreken, beheersen ze het Nederlands niet en verdienen ze minachting, zulke onverschilligen? Laat ze dat in Friesland maar niet horen...... Als je van Turkse komaf bent, heb je de Turkse nationaliteit en is Erdogan formeel "jouw president". U ziet daar blijkbaar iets heel negatiefs in, terwijl dat in principe nergens voor nodig is: Het is niet meer dan uw particuliere mening waarmee u mensen behoorlijk tekort mee kunt doen.
In Friesland wordt sinds mensenheugenis lager onderwijs in het Nederlands gegeven. En inderdaad, ik vind het diep droevig dat er Nederlanders zijn die een bedenkelijke president zien als hun president. Wie ik daarmee tekort doe, ik zou het niet weten. Ik vind het ook van de gekke dat mensen die genaturaliseerd worden als Nederlander hun Turkse nationaliteit behouden. Alleen machtswellustige landen halen dit soort streken uit.
Voor de leefbaren spraken we niet met elkaar. Sinds die tijd praten we inderdaad tegen elkaar. Sommigen zien dat als een stap vooruit, maar het maakt de sfeer er niet beter op. Geef mij dat wederzijds negeren maar. Mensen zijn prima in staat hun eigen jaknikkers te vinden en daarmee bevriend te raken, niets mis mee.
"Voor de leefbaren spraken we niet met elkaar." Hoe kom je daarbij? Ik heb altijd gesproken met mijn buren, mijn slager, mijn bakker, mijn groenteboer en al die anderen. Daar kunnen wat kutmarokkaantjes niks aan veranderen en daar kunnen die kutnederlanders die zich leefbaren noemen (wat net zo'n orwelliaanse naam is als die van de partij die zich die van de vrijheid noemt) evenmin iets aan doen. "Geef mij dat wederzijds negeren maar." Laten we voor de verandering de kutwatdanookvoorlanders eens negeren. "Mensen zijn prima in staat hun eigen jaknikkers te vinden en daarmee bevriend te raken, niets mis mee." Dat is nogal een armoedig bestaan. Naast mensen waarmee je aan tafel wilt zitten of door wilt zakken (hopelijk geen jaknikkers maar wel mensen die in hun verscheidenheid bepaalde waarden delen) zijn er toch ook mensen waarmee je gewoon een praatje maakt of die je alleen maar groet (en daarbij soms vooral ook door blijft lopen om het gezellig te houden). Of je met een beweging zoals Nasrdin Dchar in al zijn naïviteit op wil richten bereikt dat mensen zich een beetje normaal gaan gedragen is een heel andere vraag. Je moet in ieder geval niet de illusie hebben dat je daarmee de kutmarokkaan of de kutnederlander bereikt. Die kom je ook niet tegen bij multiculturele iftarmaaltijden of bij een joods-Marokkaans overleg. Want die Nasrdin Dchar is niet zo geniaal als hij denkt, want velen voor hem hebben al zulke initiatieven gestart. Maar kennelijk weet hij dat niet, zoals hij tijdens die gênante toespraak toen hij een gouden kalf kreeg in al zijn narcisme ook niet doorhad dat hij niet het eerste Marokkaanse rolmodel was. Dat neemt niet weg dat ieder initiatief zoals het zijne welkom is. Maar doe niet alsof je het wiel hebt uitgevonden en leer op zijn minst van je voorgangers. Met zo'n initiatief bereik je alleen gelijkgestemden die al van goede wil zijn. En ook die zullen vaak de nodige problemen met elkaar en elkaars standpunten hebben. Maar alles wat ze al doende bijleren zullen ze wel doorgeven aan hun omgeving. Wat ze zelf bijleren, want het ontvangen is bij dat soort initiatieven uiteindelijk veel belangrijker dan het zenden. Maar verwacht vooral niet dat dat meteen doorsijpelt naar de lagen van de samenleving die verantwoordelijk zijn voor de verdeeldheid. Die spreken inderdaad alleen met jaknikkers en spreken daarnaast hooguit via de asociale media tegen elkaar of tot elkaar maar vooral niet met elkaar, omdat er niets van buiten hun eigen kringetje werkelijk tot hen doordringt. Daar is juist van alles mis mee. Kijk 4 mei naar de documentaire over de Rivierenbuurt van Filemon Wesseling. Daar zie je van die kutjochies die behalve naar elkaar alleen naar Arabische tv-zenders kijken en een rondedansje maken als ze horen dat er tijdens WOII 1200 joden uit hun buurt zijn weggevoerd en afgeslacht. Dat is het gajes dat de ruiten ingooit bij De Leeuw (de maker van het beste zuur van de wereld), dat het beeld van Anne Frank te lijf gaat en dat er mede voor verantwoordelijk is dat bij joodse instellingen in de buurt van die politiecontainers op pootjes staan en marechaussee patrouilleert. In dezelfde documentaire komen ook keurige Marokkaanse jongens aan het woord die zulk gedrag afschuwelijk vinden en wijten aan domheid en onwetendheid. Die jongens bereik je misschien wel met zo'n initiatief. Maar degenen waardoor zij alleen op basis van hun naam een stigma hebben en moeite hebben met het vinden van een stageplek of baan niet. Net zomin als degenen met zo weinig onderscheidingsvermogen dat ze de nette jongens afwijzen op basis van het gedrag van de klootzakjes, want ook die zitten gevangen in een zelfbevestigend eigen kringetje. Alleen stemmen die niet af op Al Jazeera maar op Wilders. De generaliserende en polariserende mens die verantwoordelijk is voor de kloof bereik je niet met zo'n initiatief. Omdat die inderdaad prima in staat zijn om hun eigen jaknikkers te vinden, hoeveel daar ook mis mee is. Maar je kunt de positie van de goedwillende mensen wel versterken door hen (voor zover nodig) verder kennis met elkaar te laten maken en die rotzakjes uit de verschillende kampen even te negeren (dat probleem moet je op een andere manier adresseren, liefst gezamenlijk).
@ de geus Als je je realiseert wat joden nu al sinds 1945 in Palestina uitvreten zou je je toch moeten kunnen voorstellen dat Moslims geen vrienden zijn van joden.
"Als je je realiseert wat joden nu al sinds 1945 in Palestina uitvreten zou je je toch moeten kunnen voorstellen dat Moslims geen vrienden zijn van joden." Waarmee je ten overvloede nogmaals het onderscheid benadrukt tussen antizionisme en antisemitisme: de antisemiet gooit de ruiten in van een joods winkeltje in zuur in de Rivierenbuurt omdat het nu eenmaal allemaal joden zijn. Dat de Rivierenbuurt in Amsterdam ligt en niet op de oever van de Jordaan is slechts een futiliteit.
@Piet Het lijkt mij dat in deze antizionisme een mooi woord voor antisemitisme is. Ik zie het verschil niet, wanneer iemand het molesteren van de kleine Joodse gemeenschap in Amsterdam vergoeilijkt met "Ja, maar de Joden in Israël".
Zo is dat. En laat de gemeenten ook meewerken en de boeken opengooie ,zodat we met samen1 de krachten te bundelen om te kunnen kijken wat er met ons zuur verdiende geld gebeurd waar de gemeenten tegen aanschopt.
"een sterk tegengeluid tegen...." Samen?
"Samen?" Ja samen. Dat betekent dat je de juiste scheidslijnen trekt en de juiste mensen uitsluit. Het spijt me voor je.
@ Piet de Geus Aha en wie bepaald wat "juiste" mensen zijn? Op deze manier is het toch weer samen onderling in het eigen groepje.
'Aha en wie bepaald wat “juiste” mensen zijn?' Dat selecteert zich vanzelf uit. 'Op deze manier is het toch weer samen onderling in het eigen groepje.' Nee, het is met een gemêleerd gezelschap tegen degenen die zichzelf buitenspel zetten. Daar hebben jullie echt geen hulp bij nodig.
Alle positieve bijdragen aan de samenleving zijn welkom, maakt me niet uit uit welke hoek. Laten we dat eeuwige gekanker nou eens achter ons laten en elkaar om te beginnen respecteren in onze verschillende opvattingen. Niet schelden met termen als 'dom rechts' of 'naief links'. Gewoon een volwassen en open discussie en het beste maar helemaal niet meer op niet beargumenteerde kritiek reageren. De zaak opfrissen. Lijkt me wel wat.
Je hebt het in je andere commentaar van 2 mei over de 'domme' volgers van de VS. Ik dacht dat we niet zouden schelden met termen als 'dom'...consequent zijn!
De open discussie wordt nogal gehinderd door hele volksstammen religieuze mafkezen die de deur verfrissend voor je bek dichtgooien als je over iets redelijks begint.
Het idee dat ik Turkse politieke opvattingen in ons land moet gaan respecteren ! De opvatting 'ik heb op jou gestemd, nu moet jij wat terugdoen', clientilisme. Wij zijn de oudste democratie ter wereld, moeten we dat opgeven ? En dan de rol van godsdienst in de maatschappij. In W Europa zijn we vanaf de 14e eeuw bezig geweest daar vanaf te komen. Nooit weer ons laten domineren door geestelijken. Gelijkwaardigheid van man en vrouw, daar is ook heel lang voor gestreden.
Johan de Keizer, de essentie van mijn opmerking is dat we niet moeten polariseren. Niet rechts en links zo nadrukkelijk tegen over elkaar moeten zetten. Niet de samenleving nog meer splijten dan al het geval is. Als ik het heb over domme volgers, dan splijt ik niks, dan polariseer ik niet. Dan geef ik een waarde oordeel over de landen die blind achter de VS aanhobbelen. Als ik al beledig doe ik dat in abstractheid.
Acid Prune,#ik heb het over POSITIEVE bijdragen. Ga er maar vanuit dat racisten niets positiefs bijdragen tenzij ze op hun schreden terugkeren, maar dan zijn het geen racisten meer.
Allessandro, die dragen dus niet positief bij. Overigens weet ik niet met welke boodschap jij bij iemand aan de deur staat. Ik neem aan een positieve, maar dan is je negatieve uitlating weer niet te verklaren.
Jellevwal Ook aan jou. Ik heb het over POSITIEVE bijdragen. Dat zeg ik als Nederlander, gevoed met de normen en waarden van onze samenleving. Een goed verstaander weet je wel.....
met zn allen eenzaam
Acid Prune dit blog is voor discussies. Voor dat soort losse kreten zou je twitter moeten gebruiken.
Nee discussie kun je voeren als je 1) direkt kunt reageren en niet soms uren hoeft te wachten op je plaatsing en nog een paar uur op een reactie 2)je zeker weet dat hetgeen je zegt daadwerkelijk geplaatst wordt 3)je direkt op de hoogte bent als iemand iets tegen je zegt zonder ingewikkeld te scrollen tussen diverse topics
Acid Prune in de briefwisseling tussen Vincent en Theo van Gogh zat nog veel meer tijd. Niettemin voerden zij een discussie.
Nee dat is een briefwisseling en tevens in het stenen tijdperk toen internet nog met rooksignalen ging