Joop

Nieuwe afstammeling Delta-variant nog besmettelijker

  •    •  
19-10-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
131 keer bekeken
  •  
kindvaccin
In het Verenigd Koninkrijk is een afstammeling van de Delta-variant bezig met een opmars. Inmiddels is AY.4.2, zoals de licht gewijzigde mutant heet, al goed voor 6 procent van de besmettingen. Deskundigen vermoeden dat AY.4.2 nog eens 10 tot 15 procent besmettelijker is dan Delta.
Het aantal infecties neemt weer snel toe in het Verenigd Koninkrijk, dat binnen Europa eerder ook al voorop liep met de opmars van de Alfa- en Delta-variant van het coronavirus. Maandag werden er bijna 50.000 besmettingen vastgesteld.
Sinds maart zijn er niet meer zoveel coronadoden gevallen in het VK als in het afgelopen etmaal: 223. De afgelopen week overleden er 911 Britten aan covid-19. Dat is 15 procent meer dan in de zeven dagen daarvoor.
Met name in Engeland zijn de problemen groot. Dat ligt voor een belangrijk deel aan de relatief lage vaccinatiegraad. Zo zijn Schotse kinderen tussen de 12 en 15 drie keer zo vaak ingeënt als hun Engelse leeftijdsgenoten. Scholen zijn op dit moment flinke besmettingshaarden omdat weinig kinderen zijn gevaccineerd.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

JoostdeV
JoostdeV20 okt. 2021 - 13:05

De helft van de niet gevaccineerde personen die positief zijn getest blijken te maken te krijgen met long covid (https://medicalxpress.com/news/2021-10-people-covid.html) Zonder indammen is het niet de vraag of je besmet raakt, maar wanneer. Iedereen gaat dan in aanraking komen met het virus.

Verver
Verver20 okt. 2021 - 8:53

De natuur doet wel erg vervelend....

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 okt. 2021 - 8:07

Bijna 1000 per week dood. Mama mia. Wel is nu het gehalte schoudersophalen groter.

Joop den Uil
Joop den Uil20 okt. 2021 - 8:06

horeca, vacantie, recreatie seizoen is voorbij dus nu zorgen dat de mensen thuis gaan potverteren. De zgn experts gooien er een nieuwe term in : afstammeling en variant en zeer besmettelijk .... bibberend van angst over zoveel kennis. Ik heb de sterke mening dat er straks de mededeling komt dat eerdere vaccinaties niet meer helpen en dat we opnieuw moeten beginnen.

Break on through
Break on through20 okt. 2021 - 7:49

Begint de hele kermis weer va voren af. Fingers crossed en hopen dat onze huidige vaccins afdoende zijn. Wel weer een stapje dichter bij een volledig immuun virus waardoor er een compleet nieuwe moet komen...

2 Reacties
adriek
adriek20 okt. 2021 - 9:14

Of een volledig immuun virus waar geen kruid tegen gewassen is. Denk aan de mrsa bacterie: de wetenschap kan niet alles in een half jaartje oplossen.

Break on through
Break on through20 okt. 2021 - 10:27

Klopt. Met MRSA zijn we er nog steeds niet. Wat dat betreft is het huidige vaccinaanbod voor corona een wonder. Vraag me af of dat weer herhaald kan worden mocht dat nodig zijn, nietwaar? Ik vermoed overigens dat Corona nog maar een wake up call is. Immers, moeder natuur herbergt nog veel meer en veel gevaarlijker virussen zonder dat de mensheid ook maar een millimeter gevolg geeft aan te nemen maatregelen om een volgende te voorkomen. Ik bedoel, we stoppen toch niet met roofbouw te plegen op de planeet.

Geen3
Geen320 okt. 2021 - 7:38

Er schijnt op korte termijn een geneesmiddel te komen tegen corona (vanochtend radio npo1). Zou mooi zijn, maar dit middel gaat zo’n 1000 euro pp kosten per behandeling tegen 20 euro pp voor vaccinatie. Wappies en orthodoxe christenen mogen dat wat mij betreft zelf betalen.

1 Reactie
adriek
adriek20 okt. 2021 - 9:17

Korte termijn? Half jaartje? Met clinische testen twee jaar?

Phantom3
Phantom320 okt. 2021 - 6:55

We hebben weer een nieuwe variant bedacht om ongevaccineerden bang te maken. Fijn!

3 Reacties
vdbemt
vdbemt20 okt. 2021 - 8:12

Dat je door te roken een goede kans op kanker hebt, is ook bedacht. Dat je door te veel eten en te weinig bewegen dik wordt, een goede kans hebt op suikerziekte en hart- en vaatziekten, is ook bedacht. Dat je van copuleren als vrouw zwanger kunt worden, is ook bedacht. Kortom: dwaas!

PintOfAle
PintOfAle20 okt. 2021 - 8:36

Nee, dat heeft het virus helemaal zelf gedaan...

adriek
adriek20 okt. 2021 - 9:16

Ja Phantom, en je kan je nauwelijks voorstellen hoeveel kosten ziekenhuizen moeten maken om al die figuranten op de intensive care te betalen. De verzekeringspremies zullen wel weer omhoog gaan. En dat allemaal om mensen zoals jou bang te maken. Wappie.

19682
1968220 okt. 2021 - 6:33

Door de relatief lage vaccinatie graad ? In Engeland lag de vaccinatiegraad in september al boven de 80 procent !

1 Reactie
19682
1968220 okt. 2021 - 10:50

EIRda: "en dat allemaal bedacht om jou bang te maken"wel laten we niet vergeten dat de Duitse regering wetenschappers opdracht had gegeven om de mensen angst aan te jagen,zodat zij zich beter aan de maatregelen zouden houden.Zo raar is phantom zijn gedachtenkronkel dus niet .

FredD2
FredD220 okt. 2021 - 5:38

Een nieuwe vorm van klantenbinding denk ik?

JanB2
JanB219 okt. 2021 - 22:41

Dat krijg je met al die Wappies.

3 Reacties
JanB2
JanB219 okt. 2021 - 22:47

Met deze variant zou Corona endemisch worden. Dwz, we komen er dan niet meer van af. Voor de deltavariant is een vaccinatiegraad van 95% nodig voor groepsimmuniteit. Met deze nieuwe variant lukt het dan niet meer om met de huidige vaccins en een vaccinatiegraad kleiner dan of gelijk aan 100% groepsimmuniteit te bereiken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 okt. 2021 - 7:08

Breek me de bek niet open!

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 okt. 2021 - 13:31

Dat Corona endemisch wordt, ook in Nederland, was al zeer waarschijnlijk.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman19 okt. 2021 - 19:53

Boostershot 4?

1 Reactie
Thuiszitter
Thuiszitter19 okt. 2021 - 21:29

Nee , Dat ligt voor een belangrijk deel aan de relatief lage vaccinatiegraad. dat dus niet 4 maar 1 !!!

Herman Paradijs
Herman Paradijs19 okt. 2021 - 19:51

Maar nier minder goed te bestrijden door afdoende vaccinatie en ook niet ernstiger ziekmakend net als die eerdere "succesvollere" varianten dus. Het devies blijft vaccineren.

4 Reacties
JanB2
JanB219 okt. 2021 - 22:42

Met het devies ben ik het zonder meer eens. Maar heb je ook gegevens omtrent je claim dat de vaccins nog steeds afdoende werken?

vdbemt
vdbemt20 okt. 2021 - 1:21

Inderdaad. Het devies blijft: vaccineren. Hoe ernstiger ziekmakend dan dodelijk wil je het hebben?

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 okt. 2021 - 7:15

Jan B Het RIVM kijkt weer alleen naar de ziekenhuisopnames m.b.t. 'capaciteit' daarbij, en nog steeds niet naar het aantal besmettingen en te voorkomen overlijdens. Ze gaan gewoon door op de oude weg, rapport of geen rapport. Ik denk dat daar een zeer onbuigzaam persoon aan het roer staat in deze. Dat heb ik al vaker gezegd. Dood of leven als het maar aan zijn en de overheids criteria, zijn modellen voldoet en bij de analyse daarvan aan zijn criteria m.b.t. het belang van dood versus leven. Soms denk ik, ze lijken daar wel voor God zelf te spelen.

JanB2
JanB222 okt. 2021 - 5:32

@ Minoes De ziekenhuiscapaciteit is een belangrijke stuurparameter (ook ivm uitgestelde zorg) maar inderdaad zeker niet de enige. Het beleid is erg eenzijdig en niet gericht op het onder controle krijgen van de verspreiding en het indammen van het virus. Het is een soort zesjesmentaliteit: net genoeg doen om geen onvoldoende te krijgen, maar zeker ook niet meer dan dat. Dat is van meet af aan zo geweest. En dat heeft inderdaad mensenlevens gekost. Een hoop zelfs.

Juppé🎗
Juppé🎗19 okt. 2021 - 19:48

« Zo zijn Schotse kinderen tussen de 12 en 15 drie keer zo vaak ingeënt als hun Engelse leeftijdsgenoten. »….Sturgeon heeft het zoveel beter in de hand dan Johnson.

4 Reacties
marcelhermus
marcelhermus20 okt. 2021 - 0:26

op zich zijn besmettingen niet het probleem, maar wie komen er in het ziekenhuis en hoeveel.

rvb2
rvb220 okt. 2021 - 7:11

@cubert: ook besmettingen kunnen een probleem zijn. Meer besmettingen betekent een hogere kans dat het virus muteert, wat kan leiden tot gevaarlijkere varianten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 okt. 2021 - 7:17

Cubert heeft vast het rapport hierover niet gelezen.

Anton6
Anton620 okt. 2021 - 11:26

@rvb: Waarom zou het virus muteren als het zich goed "voort kan planten" ?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 okt. 2021 - 19:39

Daar gaan we weer - net als de vorige keer En natuurlijk mag die variant weer vrolijk met het vliegtuig de wereld over Straks weer lockdown van November tot de lente

1 Reactie
vdbemt
vdbemt20 okt. 2021 - 8:16

Op het beleid is erg veel aan te merken. Wanneer iets (weer) mag, wil dat niet zeggen dat je dat dan ook MOET doen. Het laat zien dat 'verstand' en verantwoordelijkheid bij te veel Nederlanders ver te zoeken zijn.