Nieuw: NRC.nep
• 10-09-2012
• leestijd 2 minuten
Parodie stelt wereldproblemen aan de kaak
Op ruim vijftig plekken als hogescholen, stations en universiteiten deelden 200 vrijwilligers gratis nepkranten uit. Het is een nagebootste nrc.next, die vol staat met nieuws dat net niet helemaal klopt. Achter de krant zit het Collectief ‘Zo kan het ook’. De makers willen laten zien hoe Nederland en de wereld er ook uit zouden kunnen zien.
De
namaakkrant schrijft onder andere dat uit onderzoek van het Internationaal Monetair Fonds blijkt dat de aanpak van de financiële crisis volledig is mislukt. Het IMF zou daarom pleiten voor het wereldwijd kwijtschelden van schulden, een eind aan alle belastingparadijzen en het aan banden leggen van de financiële sector. Dat moet leiden tot een betere verdeling van de rijkdom in de wereld, denken de schrijvers. Ze willen met hun namaakkrant de lezers aan het denken zetten.
Er zijn 175.000 exemplaren van de nep-NRC Next gedrukt. Twee jaar geleden hebben de makers een Volkskrant nagemaakt en uitgedeeld. Hoofdredacteur Rob Wijnberg van de echte nrc.next vindt dat de namaakkrant er mooi uitziet. Hij zegt dat hij vooraf niet op de hoogte was van de persiflage. Wijnberg is niet boos en onderneemt ook geen actie. Nagedaan worden is “het mooiste compliment dat je kunt krijgen”.
De actie doet denken aan The Yes Men, een Amerikaanse groep politieke activisten die volgens het principe ‘culture jamming’ werkt om maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen. Zij maakten in 2008 een nepversie van The New York Times die ze in een oplage van 80.000 verspreidden.
The Yes Men doen zich vaak voor als invloedrijke personen en woordvoerders van bekende organisaties of bedrijven. De groep ontwerpt en onderhoudt nepwebsites, die lijken op de websites die ze wil parodiëren. Vervolgens accepteert de groep uitnodigingen die ze op deze websites ontvangt, om te spreken op conferenties, symposia en televisieprogramma’s.