Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Nieuw bewijs dat Tony Blair loog over 'Irak'

  •  
07-04-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_TonyBlair_ChathamHouse_300
Voormalig Brits premier liet inlichtingendiensten zoeken naar rechtvaardiging voor oorlog
Tony Blair wist dat Irak slechts over een onbeduidend aantal massavernietigingswapens beschikte en dat Libië een groter gevaar vormde voor de internationale veiligheid. Dat blijkt uit nieuw bewijs dat is door de Britse inlichtingendienst is geleverd aan de commissie-Chilcot die onderzoekt hoe de Britten verzeild raakten in de invasie van Irak.
Volgens medewerkers van de inlichtingendienst leek de toenmalige Britse premier hun verhaal aan te nemen, maar kwam hij als een ‘veranderd man’ terug van een bezoek aan de Amerikaanse president George Bush in april 2002. Daarna begon hij er bij dienst op aan te dringen op zoek te gaan naar inlichtingen die een oorlog zouden rechtvaardigen, zo schrijft The Independent.
De nieuwe verklaringen, die op video zijn vastgelegd, zullen volgens de krant door de onderzoekscommissie Chilcot worden gebruikt om zeer serieuze aantijgingen tegen de oud-premier te maken.
Foto-cc: Chatham House

Meer over:

wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

gerryjoris
gerryjoris7 apr. 2013 - 11:14

Dan zal naar mijn mening ook deze man zich - net als Bush - zullen moeten verdedigen bij het Internationale Strafhof in Den Haag omdat zij een aantal landen een oorlog ingerommeld hebben.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa7 apr. 2013 - 11:14

De onschendbare oorlogmisdadigers, de Westerse Mugabe's.

lembeck
lembeck7 apr. 2013 - 11:14

Let's hope so, Joop...., maar zoals met al die dingen: eerst zien, dan geloven. Joegoslavische regeringsleiders zijn grotendeels vrijuit gegaan. De enige andere komen uit Afrika, dacht ik, maar ik verwacht niet dat Europese en al helemaal geen Amerikaanse voormalige regeringsleiders ooit voor een rechter komen te staan. Waar dan ook.

adrie2
adrie27 apr. 2013 - 11:14

Er worden mensen 'gezelfmoord' om de belangen van de 'wereldwijde machtselite' veilig te stellen. Eén slachtoffer daarvan is de wapeninspecteur David Kelly. http://nl.wikipedia.org/wiki/David_Kelly Het autopsie-rapport is zeventig jaar weggestopt, omdat wij de doodsoorzaak niet mogen vernemen.

swerver
swerver7 apr. 2013 - 11:14

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2301755/Blair-heads-gold-rush-Burma-Former-Prime-Minister-opens-new-personal-empire-junta-relaxes-grip.html

Rootman
Rootman7 apr. 2013 - 11:14

Wouter Bos zag Bliar als een modelvoorbeeld. Rutte heeft iets met Thatcher en Reagan, en Balkenende beleefde topervaringen op Audientie bin GW.Bush.

JoopdeJong
JoopdeJong7 apr. 2013 - 11:14

Wat vreemd? Weet werkelijk niemand van u over onderstaande, uitgelekte, memo´s? Daar staat toch echt in, hoe de "feiten" om de politiek moest worden gewonden. Dit waren, volgens mij, ook dezelfde memo's waarvan Balkenende zei; "Dat zij alleen voor zijn ogen bestemd waren." en dit, met de huidige in zwang zijnde 'oneliner'; "Met de kennis van nu.", als 'geloofwaardig' moest worden weggezet. Daarbij was het niet alleen Dr. David Kelly die het 'haasje' was, maar ook Robin Cook, die op onverklaarbare wijze het leven liet. Kennelijk passen bepaalde 'uitspraken' niet binnen een uitgestippeld beleid en zijn zeer zeker niet goed voor je gezondheid. http://downingstreetmemo.com/memos.html

adrie2
adrie27 apr. 2013 - 11:14

"If the American people ever find out what we have done, they will chase us down the streets and lynch us." --George H. W. Bush, to White House correspondent Sarah McClendon, June 1992, in response to the question, "What will the people do if they ever find out the truth about Iraq-gate and Iran-contra?" Bron: http://thereaganyears.tripod.com/foreignpolicy.htm

ColorHugo949
ColorHugo9497 apr. 2013 - 11:14

Afgelopen week was er een zeer heldere tv docu op tv. Spannend en interessant om te zien hoe politieke en militaire machinaties werken. VPRO Import: Oorlog te koop. Deense docu 10 jaar na Irak invasie. Bush, Blair hadden ons voorgelogen. http://t.co/O0qPiUkKYr Balkenende is ook meegezogen. Te jonge premier die niks van militaire dienst of oorlog begreep of begrijpt. Democratische controle schoot ook tekort. Afijn bekijk de docu.

dollen
dollen7 apr. 2013 - 11:14

dat er wat nieuws is gevonden ok, maar het was toch allang bekent vlak na de inval in iedergeval dat ze allen liepen te liegen van baalen en vvd/balkeneinde en cda/rasmussen navo/bush/blair etz etz vreemd vind ik het dat na 3 verkiezingen in bv nederland deze lieden gewoon gekozen kunnen worden,zegt veel over de kiezer, en dan dit ik heb alleen maar sadam en de naasten zien hangen,, en deze deels boven genoemden hebben stuk voor stuk mooie baantjes en lopen gewoon rond? hier een lijst met oorlogs misdadigers www.codepink4peace.org/article.php?id=5330

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai7 apr. 2013 - 11:14

De politiek liegt konstant! Zie niet waarom dit bijzonder zou zijn.

denmol
denmol7 apr. 2013 - 11:14

Deze man ziet hij eruit als een paria die verdoemd is voornamelijk door zijn eigen geweten die hem altijd zal blijven achtervolgen en ik vermoed dat hij menigmaal badend in het zweet wakker wordt en de slaap niet meer kan vatten. Het is triest de ooit zo bevlogen en veelbelovende labour leider te zien verworden tot een opgejaagd dier en ik zou medelijden met hem hebben als ik zijn rol in de aanloop er naartoe en de invasie van Irak niet in ogenschouw zou nemen. Hij zal steeds achterom moeten kijken want er zijn mensen die hem middels een "citizen's arrest" willen aanhouden en juridisch aanklagen voor de onnodige slachtoffers aan beide zijden van het slachtveld die het gevolg zijn van zijn rol in de brutale en vooral illegale invasie van Irak. Sommige naïevelingen denken dat het ISH er is voor deze categorie verdachten maar ze vergissen zich want het is er alleen voor verdachten uit kleine nietszeggende staatjes terwijl de grote en vooral westerse vissen zoals Blair deze dans met gemak ontspringen waar bij hem gelukkig zijn geweten een niet aflatende jacht op hem lijkt te maken.

OccupySchagen
OccupySchagen7 apr. 2013 - 11:14

Bush en Blair gaan de geschiedenis is met een loodzware last van honderdduizenden "zinloze" doden op hun naam. En dat zeker niet wegens een kleine vergissing. Net als bij de "reddingsactie" voor Libië, was er vooraf al bepaald hoe de grondstoffen en herbouwprojecten verdeeld zouden gaan worden. Mijn vraag is : staan die plannen voor Syrië nu ook al weer klaar ? Zie deze video : http://tinyurl.com/cfdk3g8 - The Carlyle Group Exposed. Zie ook dit verslag en video : http://tinyurl.com/d59yo3g - Generaal Wesley Clark.

swerver
swerver7 apr. 2013 - 11:14

En de geschiedenis is zich aan het herhalen. Nu betreft het Iran. In elk nieuwsbericht over Iran dat vooral over het 'atoomprogramma' gaat kom je de volgende zin tegen; Westerse landen en Israël verdenken Iran ervan heimelijk aan een atoomwapen te werken, terwijl Teheran zegt dat het atoomprogramma vreedzame doelen dient. En Netanyahu toont hetzelfde gedrag als Blair destijds. En wederom dient een land zich te voegen naar de grieven van het zgn. beschaafde Westen en als een land zich niet voegt volgen er sancties en dreigementen.

JoopSchouten
JoopSchouten7 apr. 2013 - 11:14

Al is de leugen van massamoordenaars nog zo snel, ...

1 Reactie
lembeck
lembeck7 apr. 2013 - 11:14

Maar haalt het iets uit ten gunste van de mensen op onze planeet? Ik ben bang van niet.

CliffClavin1993
CliffClavin19937 apr. 2013 - 11:14

Ik vraag mij altijd weer opnieuw af hoe lieden als Bush, Balkenende, Blair, Aznar, en hun handlangers überhaupt kunnen leven met wat zij op hun geweten hebben. Hoe slapen ze? Bush zelf gaf in een interview te kennen dat hij het aantal burgerdoden op 30.000 schatte. Maar de meeste statistieken houden het op 100.000, minimaal. De aanvankelijke schatting van The Lancet (zeer gerenommeerd) lag bij één miljoen, maar dat bleek te hoog te zijn. Oorlog is iets vreselijks. In de Iraakse stad Fallujah hielden de huurmoordenaars van het toenmalige private 'beveiligingsbedrijf' Blackwater vreselijk huis in die stad, men denke aan martelen en moorden, gewoon, voor de sport. Op zeker moment draaiden een aantal bewoners daar door (wsch. familieleden verloren), en hingen vier van die schurken, verbrand, op aan een brug. Uiteraard waren de represailles van die boeven vreselijk: zij, en het officiële U.S. leger, hadden nu een (zelf gecreëerde) reden om enkele duizenden mensen om zeep te helpen, vrouwen, mannen, kinderen, huis aan huis, o.m. met vlammenwerpers. En dat is maar één van veel hartverscheurende verhalen. Kennelijk bekommeren de genoemde 'regeringsleiders' zich daar helegaar niet om, ze hebben wel wat anders te doen (Balkenende zit nu bij de spin-, verdraai-, en leugenfirma Ernst & Young, bijvoorbeeld, en daar is hij wel op zijn plaats, denk ik). En Irak is er niet veiliger op geworden, het is er een chaos. Nog altijd aanslagen. En waar Saddam christenen met rust liet, worden die nu ook vermoord. Het aantal gevallen van leukemie bij kinderen in Irak is heel sterk gestegen. Omdat die speelden nabij gebruikt oorlogstuig, met uranium erin verwerkt. Gevolgen: veel sterfte; maar ook: verminkt geboren, ledematen missend, enz., door allerlei gifstoffen op hun speelterrein.

4 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten7 apr. 2013 - 11:14

De meest realistische inschatting van dodelijke slachtoffers in Irak komt van JustForeignPolicy.Org Die stelt dat tussen de invasie in 2003 tot eind 2011 1.455.590 dodelijke slachtoffers vielen. Uit een analyse uitgevoerd voor de onderzoeksgroep Iraq Body Count is gebleken dat 39 procent van de doden in luchtaanvallen door de VS-geleide coalitie, kind was. Bij de slachtoffers, veroorzaakt door mortieren - gebruikt door Amerikaanse en Iraakse regeringstroepen en opstandelingen - was 42 procent kind. Van de 4.040 burgerslachtoffers gedood door de VS-geleide coalitietroepen, voor wie de leeftijdsgegevens beschikbaar zijn, waren 1.201 (29 procent) kinderen. Dagelijks eisen autobommen, explosies bij gebouwen en andere terreuraanslagen talrijke slachtoffers onder de kinderen. De moord op de kinderen in Haditha in 2005 is een goed voorbeeld van deze 'collateral damage': Bron.: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/03/21/irak-gestolen-land-gestolen-jeugd-19de-zitting-hoge-raad-voor-de-mensenrechten

FransLenaen
FransLenaen7 apr. 2013 - 11:14

Wil je beweren dat het onder Saddam beter was? Hoe slap de aanleiding ook was voor de oorlog. Irak zal er uiteindelijk wel beter van worden. en wat betreft het aantal doden: niemand die het precies weet. Maar de meeste doden zijn gevallen door onderlinge twisten.

lembeck
lembeck7 apr. 2013 - 11:14

Helaas, Frank: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/75678-waarom-een-psychopaat-kan-bedriegen-zonder-spijt.html Ik ben bang dat er heel veel meer hele enge psychopaten rondlopen en dat ze op de hoogste posities zitten in de wereld.

lembeck
lembeck7 apr. 2013 - 11:14

Ik krijg sterk de neiging deze film weer te gaan zien: https://www.youtube.com/watch?v=gNDmDZi05dY

meijerlahn
meijerlahn7 apr. 2013 - 11:14

Wolfowitz, Cheney, Rumsfeld, laten we hopen dat de republikeinen voorlopig niet meer aan de macht komen, want dit zijn echt de heel enge mannen die hun klus (superioriteit van de VS in de wereld) nog niet geklaard hebben. http://www.metacafe.com/watch/548109/the_paul_wolfowitz_doctrine/

3 Reacties
Winston2
Winston27 apr. 2013 - 11:14

Amerika kent enkel "Demopublicans"; Obama kan je rustig aan het rijtje toevoegen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 apr. 2013 - 11:14

Inderdaad, en ook de Democraten nooit meer, die eerst de Nobelprijs ontvangen, daarna groots in de publiciteit de laatste terugtrekking van troepen de wereld uitstorten. Maar dat dan wel met achterlating van vliegbases en 30.000 troepen, maar daarover hoeft niet gecommuniceerd te worden.

lembeck
lembeck7 apr. 2013 - 11:14

OUCH - die was ik net weer vergeten... YUCK.... maar ja, die dus... GRR

[verwijderd]
[verwijderd]7 apr. 2013 - 11:14

En nu zijn er andere poppetjes, maar het is nog precies hetzelfde.

1 Reactie
JoopdeJong
JoopdeJong7 apr. 2013 - 11:14

Ja, het lijkt net of er zoiets bestaat als een "Project for the New American Century", waar Cheney, Rumsfeld, Wolfowitz en Jeb Bush deel van uitmaakten. Zal wel een "complot" zijn, toch?