Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Niet op de racefiets zonder helm

  •  
02-09-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
88 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_tweet_300_01.jpg
Laten we ons hoofd heel houden
Er is sprake van heuse wielergolf zo lijkt. Deze golf bestaat niet alleen uit fanatieke ‘traditionele’ wielrenners in strakke outfits, maar vooral ook uit lifestyle fietsers op racefietsen in de stad. Wat opvalt: in deze stijl past geen helm.
Er lijkt een grote (nieuwe) groep racefietsbezitters te zijn. Deze groep gebruikt de racefiets vaak voor stadsritten. Als er een entree in het wielrennen volgt dan is dat vaak zonder gebruik te maken van de traditionele kanalen, zoals de wielervereniging, de fietsspeciaalzaak en de fietsbladen/magazines. De fietsmores van deze ‘stadse racefietser’ zijn daarmee niet de mores van de traditionele wielrenner.
Hetzelfde geldt voor de vaardigheden. Het meest opvallende is het gebruik van de helm, of beter gezegd het niet gebruiken van de helm. Onze Nederlandse fietscultuur kent nauwelijks helmdragers omdat fietsers zich goed beschermd wanen op eigen fietspaden en door fietsvriendelijke wetten. Er wordt op de stadsfiets niet hard gefietst waardoor het risico op een ongeval klein is evenals de impact bij een valpartij.
Hoe anders dat is voor de racefiets weet elke tourfan sinds de tragische dood van Fabio Casartelli in de Tour van 1995. De racefietscultuur en de sportreglementen voorzien vanaf eind 20e eeuw in het dragen van een helm. Het is niet verplicht bij wet in Nederland, maar de meeste wielrenners dragen een helm en de peer pressure is groot. Op de weg, maar ook op social media.  
Toch lijkt het gebruik van de helm onder de nieuwe racefietsbezitters ongekend laag. Sowieso in de stad, maar ook op de tochten buiten de stad als sportieve bezigheid is er nauwelijks gebruik van de helm. Terwijl deze nieuwe wielrenners weinig fietservaring hebben (daarmee inzicht van mogelijke gevaarlijke situaties) en vaak op oudere, minder goed onderhouden, fietsen rijden.
Dit komt enerzijds door het gebrek aan kennis en het missen van de bekende kanalen waarin de helm wordt aanbevolen. Anderzijds is het ook een style issue : de helm maakt de (retro) racefiets-outfit vaak niet mooier. Veel retro-fietstochten maken overigens een opvallende uitzondering voor de helm: die mag (moet!) wel nieuw zijn.
Mijn oproep is dan ook een simpele: als je op een racefiets zit, zet je een helm op. Het is hoog tijd dat iedereen die een autoriteit is in het wielrennen dit gaat uitdragen: van KNWU en NTFU, via Team Belkin, Argos en Vacansoleil-DCM, via fiets.nl, hetiskoers.nl en de Soigneur tot alle fietsexperts in de (social) media.
Laten we ons hoofd heel houden.
Verscheen ook op SportNext. Volg Gijsbregt op Twitter

Meer over:

opinie, leven,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (20)

M van Dillen
M van Dillen2 sep. 2013 - 12:44

El Gringo, Helmen worden getest om een bepaalde kracht op te vangen. Technische details in http://cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf Die kracht komt overeen met enkele procenten van de energie die bij 20 km/h impactsnelheid vrijkomt. Die 20 km/h is het snelheidsverschil tussen het hoofd en waar dat tegenaankomt. Bij 30 km/h is het geloof ik 2% van de energie. Of 3%. En dit scenario geldt alleen bij een klap bovenop het hoofd, zijwaartse krachten is een hele nieuwe discussie (waarbij sommige onderzoeken bij dragen van een fietshelm grotere ellende signaleren) Persoonlijk geloof ik dus niet zo in een fietshelm, die enkele procenten gaan dan mijn koppie niet redden als ik 30 rij. Ik zie meer in een goede houding in het verkeer (NIET op 20 cm van je voorganger rijden, en je snelheid aanpassen aan de situatie, ipv aan je trainingsschema). En mijn houding op de fiets is ook geen wielrenhouding, ik denk dat dat ook helpt voor mijn hoofd.

M van Dillen
M van Dillen2 sep. 2013 - 12:44

BTW: als je risico's wilt vermijden, dan zijn er fietshelmen die beter dempen (Snell B-84, B-90 en Snell B-95) en natuurlijk brommerhelmen. Die zijn wel gemaakt voor snelheden waar de betere wielrenners zich mee in het verkeer begeven. Die info mis ik echter bij de NTFU en KNWU.

Molly Veenstra
Molly Veenstra2 sep. 2013 - 12:44

Zelf rijdt ik regelmatig rond Amsterdam op de racefiets. Het komt voor dat ik andere racefietsers tegenkom zonder helm. Dit is echter een kleine minderheid. Hoe de auteur bij de vaststelling komt dat het hier om een aanzienlijke groep fietsers gaat is mij een raadsel.

johanw2
johanw22 sep. 2013 - 12:44

". De fietsmores van deze 'stadse racefietser' zijn daarmee niet de mores van de traditionele wielrenner." Dat is dan een positief iets: racefietsers hebben nou niet bepaald een goed imago: ze trekken zich - zeker als ze in een groep rijden - gewoonlijk niks aan van de verkeersregels, nemen overal voorang ook als ze die niet hebben en drukken andere fietsers van het fietspad als ze al niet de hele weg gebruiken. De reacties van automobilisten op een ongeluk met een racefietser zijn dan ook doorgaans in de trand "als je het opzoekt moet je achteraf niet zeuren". En nu willen ze die belachelijke schuimrubberen helmen ook nog verplicht stellen voor anderen, alsof die ook maar iets helpen bij een beetje ongeluk.

jfgroen
jfgroen2 sep. 2013 - 12:44

Hou eens op met die onzin over fietshelmen. Een helm beschermt niet tegen hersenletsel -- je krijgt met of zonder helm net zo hard een hersenschudding. Het grootste gevaar voor fietsers zijn auto's: als je ziet wat een auto die 50km per uur rijdt doet met andere auto's in botsproeven, hoef je je als fietser geen illusies te maken. Om van een cementtruck maar te zwijgen. Bedenk, Wouter Weylandt droeg in 2011 wel een helm, en overleefde zijn val ook niet.

bwelmers
bwelmers2 sep. 2013 - 12:44

Het irriteert me mateloos dat er hele tijd gezeurd wordt over het niet dragen van fietshelmen of zelfs het verplichten ervan terwijl er GEEN bewijs is dat die dingen helpen tegen hersenletsel bij een serieus ongeluk. > 90% van de ernstig gewonden en doden komt nog steeds door botsing met gemotoriseerd verkeer. Je hebt toch niet de illusie dat zo'n helm dan helpt?

Rootman
Rootman2 sep. 2013 - 12:44

Slim om zo'n ding op te zetten... Ik ga het NOOIT doen! Zet mijn ouwe kop maar bij het grofvuil! Betutteling!!!

PeterDraman
PeterDraman2 sep. 2013 - 12:44

Waarom stoppen bij een helm? Waarom niet iedereen 3 keer inwikkelen in bubbeltjes plastic en op elk gewricht een airbag in bouwen met als kroon een nekbrace die uitspringt als je te hard niest. En dan meteen even al dat steen en asfalt vervangen door rubberen tegels en stroken.

elgringo2
elgringo22 sep. 2013 - 12:44

De meeste wielrenners die ik zie (ik rij zelf ook veel op de racefiets, met helm) hebben toch echt een helm op. Een enkele zottekop rijdt zonder. Mensen realiseren zich niet dat wielrennen andere vaardigheden vergt dan gewoon fietsen. Fietsen in een groep dicht op elkaar op hoge snelheid is risicovol. Daarbij zit je op een racefiets voorover gebogen, dus al je gelanceerd wordt is dat met het koppie vooruit. Zonder helm is dit met alle gevolgen van dien. Al vraag ik mij af in hoeverre zo'n helmpje je hoofd echt beschermt als je met 30km/u gelanceerd wordt...

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat2 sep. 2013 - 12:44

Amateurs op de openbare weg moeten dan ook niet professionals op een afgesloten parcours willen gaan nadoen. In Nederland is de fiets een regulier transportmiddel en het is dan ook bijzonder vervelend dat hobbïsten dat de laatste tijd in de war schoppen. Ik had voorheen ook een racefiets, maar ging via de kortste route zo snel mogelijk de drukte uit en vermeed ook de mooie toeristische routes. Trouwens: 30 km/u reed ik als 15-jarige op mijn stadsfiets naar school, dus wat zo'n helmpie dan moet ?????? Speedboats en waterscooters UIT recreatiewateren, crossmotoren UIT de natuur en helaas, helaas, racefietsen UIT het dagelijks verkeer, tot mijn spijt is het niet anders...... Kickboxing UIT de sportwereld lijkt me ook fijn, maar dat is van nóg een andere orde......

[verwijderd]
[verwijderd]2 sep. 2013 - 12:44

Interessant artikel. Ik zal ook handschoenen aan doen voor als het koud wordt. En ik doe een sjaal om. Fijn dat er goed op ons wordt gelet. Geen land waar het beleren zulke absurde vormen heeft aangenomen.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij2 sep. 2013 - 12:44

[ En ik doe een sjaal om. ] Niet zo'n lange die tussen de spaken kan raken hoor!

JoopSchouten
JoopSchouten2 sep. 2013 - 12:44

Het is goede raad. Als het maar niet verplicht wordt. Ik vind dat mensen zelf moeten uitmaken welk risico zij lopen. Straks wordt nog verplicht dat zij hun hele lijf beschermen. Ik hou van wind door mijn haar.

1 Reactie
adriek
adriek2 sep. 2013 - 12:44

En als je (mede) door het niet dragen van een helm hoofdletsel oploopt draag je daarvan natuurlijk ook zelf de kosten?

[verwijderd]
[verwijderd]2 sep. 2013 - 12:44

Het is toch simpel? Harder dan 25? Helm verplicht!

1 Reactie
MBos1
MBos12 sep. 2013 - 12:44

Toch maar even 'fietshelmen en veiligheid' lezen (fietsersbond) ; "Fietshelmen zijn ontworpen om het hoofd te beschermen bij een val van de fiets zonder botspartner".(maximaal 20km/uur) "De fietshelm is dus nadrukkelijk niet ontworpen om bescherming te bieden bij botsingen met voertuigen met hogere snelheden".

[verwijderd]
[verwijderd]2 sep. 2013 - 12:44

in 2012 waren er van de verkeersdoden (totaal 650) 232 in de auto en 200 op de fiets. Het aantal fietsersdoden is al jarenlang gelijk (itt tot de auto) en meer dan de helft hiervan is 65+ cijfers die eigenlijk die niemand kent en worden verzwegen om de fietscultuur te stimuleren ieder boven de 65+ verplicht een helm lijkt me meer wenselijk dan dit betoog

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij2 sep. 2013 - 12:44

Als die 200 fietsdoden sterven door gebroken ribben die het hart of de longen doorboren, heeft een helm geen zin. Zonder meer info over het type letsel, bij welke snelheid en van welke soort fietser, kun je niet zomaar zeggen dat een helm gaat helpen.

Noordkaapfujin
Noordkaapfujin2 sep. 2013 - 12:44

Het is alsof iemand in een houten loods bezig is met een lasapparaat en een snijbrander, en dan zijn maat zegt dat hij niet mag roken wegens brandgevaar. Het probleem is gewoon dat de racefiets een gevaarlijk ontwerp is. Door het hoge zwaartepunt en de korte wielbasis vliegt zo'n ding bij het minste of geringste over de kop, en de berijder zit godbeteret met zijn hoofd naar voren. En dat fundamentele probleem willen ze dan oplossen met een stukje piepschuim. Als je echt je hoofd wilt beschermen, neem dan een fiets met een langere wielbasis, een lager zwaartepunt en rij met je voeten naar voren. Dát helpt.

1 Reactie
nikita72
nikita722 sep. 2013 - 12:44

Precies Walter! Het is nog aërodynamischer ook.