Joop

Niemand zo vrij als wij. Bijna.

  •  
10-01-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
137 keer bekeken
  •  
flickr_loesje_300.JPG
Nieuw-Zeeland uitgeroepen tot meest vrije land ter wereld ... Nederland tweede ... Verenigde Staten op de zevende plaats
De Verenigde Staten worden vaak aangeduid als ‘the land of the free’. Maar in het vrijste land ter wereld spreken ze weliswaar Engels, maar geen Amerikaans.
Het Canadese Fraser Institute, het Duitse Liberales Institut en het Amerikaanse CATO Institute hebben gezamenlijk de ‘World Freedom Index 2013’ opgesteld, een ranking van wat zij de meest vrije landen ter wereld vinden.
De index omvat een aantal aspecten van vrijheid, waaronder vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, discriminatie van homo’s, vrouwenrechten en economische vrijheden, waaronder onder meer de mogelijkheden om als individu zakelijke transacties aan te gaan en bezit te verwerven. De opstellers gingen uit van de zogenaamde ‘negatieve vrijheid’, wat de afwezigheid van dwang of barrières inhoudt voor individuen om te doen wat ze willen.
De lijst ziet er als volgt uit:
1: Nieuw-Zeeland
2: Nederland
3: Hong Kong, Australië, Canada, Ierland (ex aequo)
7: Verenigde Staten, Denemarken (ex aequo)
9: Japan, Estland (ex aequo)
Lees meer bij The Huffington Post.
CC Foto: Calhoun Smith

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

Crunchy Frog
Crunchy Frog10 jan. 2013 - 14:53

Hè, niet achter Finland?

lancelot2
lancelot210 jan. 2013 - 14:53

Nederland op de tweede plaats????????? Remember Fortuyn, van Gogh en NU Wilders met zijn 24/7 beveiliging. Hier kun je niet eens zeggen wat je denkt, wat nou vrijheid!!

michaelmokum020ams
michaelmokum020ams10 jan. 2013 - 14:53

Goed nieuws slecht nieuws daar gaan die *usual suspects* weer met hun nogal zure reacties : wat ontzettend jammer. Wij zijn kennelijk niet voor niets tot die één na allervrijst land op aarde genoemd: deze azijnpisserij hoort blijkbaar erbij!!! Er zijn in ieder geval genoeg sympathieke, goedwillende en weldenkende Nederlanders om die goedheid, leukheid, blijheid, saamhorigheid en gezelligheid op peil te houden in ons land en gelukkig maar. Beste Nederland, soweiso proficiat met dit goed nieuws!!!

Xoral
Xoral10 jan. 2013 - 14:53

NZ het meest vrije land ten opzichte van de anderen (wat is werkelijke graad van vrijheid op dit moment (niet gevoel van vrijheid)? De wereld is sinds 2001 sterk minder vrij geworden (en nu is NZ het meest 'vrije' land, hoe het woord vrijheid werd gepoliticeert, een term is geworden die men blijft afvuren op de massa), en nog nooit echt geweest) Iedereen in elk land ter wereld is in een plurocratie of (militaire) dictatuur geboren, dus in een land waar een heersende macht cq elite zicht- of onzichtbaar heerst. Echte vrijheid heerst er pas als je de politiek, die al meer dan honderd jaar bezig is de burger in strijd aan het brengen en te houden er niet meer is. Politiek de grootste revolutionaire tak van het systeem (even denken aan de zin "after a century of war we are still here", die zin slaat op het systeem niet op het volk)

roher
roher10 jan. 2013 - 14:53

Maar je moet je wel bewust zijn van macht. Want er is geen vrijheid als er geen correctie mogelijk is. En daar heb je de grondwet voor. En je hoort wel eens dat bepaalde groepen zichzelf boven de wet willen stellen, maar laten ze dat lekker ergens anders doen!

Sternenstaub
Sternenstaub10 jan. 2013 - 14:53

Niemand zo vrij als wij, als je een waan voor de werkelijkheid houdt; er heerst hier juist enorm veel ónvrijheid, en in toenemende mate. Het land van The Hobbit geef ik echter toch wel graag wat krediet; de imaginatieve wereld geeft de Nieuw-Zeelanders nieuwe kansen. Een top tien met Tahiti en Hawaii erin, had ik écht mooi gevonden, maar ook die oude paradijzen zijn nu door het kapitalisme verpest.

Sternenstaub
Sternenstaub10 jan. 2013 - 14:53

X: "Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn." El Che: "Doe je aan zelfreflectie?" Nee, dat doen hij en die andere vinger- en lijst-aflikkers (hier) kennelijk niet. Ze zien zich slechts in hun wanen bevestigd door de, om het aardig te zeggen, op basis van hoogst arbitraire normen verkregen hoge "vrijheids"-notering van ons land; een twijfelachtige waardetoekenning waarop zeer veel is af te dingen. Maar het komt deze conformisten/opportunisten niet uit om die complexe en problematische, vaak onbegrijpelijke, vaak ontluisterende wereld, lees de ware werkelijheid, te erkennen, want anders kunnen ze er niet meer boven zweven als "superieure, vrije" wezens. Dat is het Rand-Dalrymple-virus. Het maakt de mens blind voor de eigen schaduw, en doet hem deze slechts daar zien, waar hij er anderen van kan beschuldigen dat er überhaupt, o gruwel, schaduwen in zijn "mooie lichtwereld" zijn. Projectie heet dat, en die sluit zelfreflectie uit. Verweesd en wezenloos, zijn juistere kwalificaties voor hen, en de ongrijpbaarheid van de ware werkelijkheid, en dus de werkelijke waarheid, blijft voor hen een taboe en een vloek. Zo functioneert het binnen de veilig en warm gewaande engte van de bange, rechtse "kerk". De Romeinen dachten ook dat "Rome" het hoogtepunt en slotstuk van de beschaving was, maar een dergelijke arrogantie en decadentie duren slechts voort tot de wereld er een grens aan stelt, voor sommigen onverwacht, voor anderen volkomen voorspelbaar.

jelius
jelius10 jan. 2013 - 14:53

Het is jammer dat het westen weer z'n eigen vrijheid beoordeelt. De rangorde zou voor mij indrukwekkender geweest zijn als ook b.v. China, India, Brazilië, de Palestijnen, en Iran, meegedaan hadden.

Tom Meijer
Tom Meijer10 jan. 2013 - 14:53

Ik geloof dat dit wel klopt. De rangorde kan discutabel zijn maar het lijkt mij buiten elke twijfel dat ons land ergens in de top staat. Er zijn hier nogal wat reageerders die hier cynisch over doen of zelfs ontkennen dat onze plaats onterecht is. Zij komen steeds met bepaalde (inderdaad nare) voorbeelden aanzetten die zouden moeten aantonen dat wij helemaal niet zo vrij zijn als dit onderzoekje suggereert. Die nare voorbeelden zijn naar maar afgezet tegen het geheel zijn het incidenten. Bovendien, hoewel de plaatsing in de lijst absoluut is, is dit toch een relatieve lijst: het is ook een afweging van waar de minste nare zaken plaatsvinden. Los daarvan heerst hier het misverstand dat veel van die nare zaken iets te maken hebben met de mate waarin we ons vrij voelen. Dat is niet het geval.

Superwillie
Superwillie10 jan. 2013 - 14:53

In dit geval is de vrijheid bekeken op een beperkt aantal punten door buitenstaanders op papier. Het belangrijkste voor de mens is echter de vrijheid uit het dagelijkse leven. Dan kom je tot minder belangrijke dingen. Maar dat zijn wel dingen die die mensen ervaren. Dat mensen klagen over vermindering van vrijheid is ook om dat dit gedachtegoed met hand en tand verdedigd moet worden

comrade
comrade10 jan. 2013 - 14:53

Wij zijn zo vrij dat je mag zeggen en roepen wat je wilt. Weg met het koningshuis, mijn werkgever is een klootzak en een gore uitbuiter, Wilders is een verkapte fascist, de min. van financien is een omhoog gevallen grijze muis, die door de bazen uit frankrijk en duitsland, wordt gedoogd als een marionet voor het vuile werk, die lieve opa, de vader van Maxima, heeft bloed aan zijn handen, de invoering van de euro als betaalmiddel is een product van de verenigde kapitalisten in Europa, Je mag het allemaal uitschreewen in het park om 3 uur s,nachts. Maar niet a publiek en al helemaal niet in de buurt van de desbetreffende personen. Want wij hebben fatsoensrakkers als Teeven en Erwin Lamme die over onze Vrijheid waken.

Biofrans
Biofrans10 jan. 2013 - 14:53

Zo hebben we ook in nl een krant die zich graag uitgeeft als de krant wakker Nederland, of was het achterlijk Nederland? Deze brult van vrije mening, echter houden ze zich meer bezich met manipulatie! Als je reageert op een artikel, en je bent kritisch over, de telegraaf zelf, over de politie, rechtsystheem, Israël, joden, katholiek gelooft, pedo priesters, milieu probleem ontkenners, occupy, zeitgeist enz. Word steevast NIET geplaatst! Maar een woord als k*tmarokaan word het liefst met hoofdletters afgedrukt. Enge krachten daar bij de TMG gekker. Ben benieuwd naar hun geldstromen, maar ik denk die we te kunnen raden, evenals bij de PVV! Wie deeld deze ervaring?

Crunchy Frog
Crunchy Frog10 jan. 2013 - 14:53

Hè, niet achter Finland?

lancelot2
lancelot210 jan. 2013 - 14:53

Nederland op de tweede plaats????????? Remember Fortuyn, van Gogh en NU Wilders met zijn 24/7 beveiliging. Hier kun je niet eens zeggen wat je denkt, wat nou vrijheid!!

michaelmokum020ams
michaelmokum020ams10 jan. 2013 - 14:53

Goed nieuws slecht nieuws daar gaan die *usual suspects* weer met hun nogal zure reacties : wat ontzettend jammer. Wij zijn kennelijk niet voor niets tot die één na allervrijst land op aarde genoemd: deze azijnpisserij hoort blijkbaar erbij!!! Er zijn in ieder geval genoeg sympathieke, goedwillende en weldenkende Nederlanders om die goedheid, leukheid, blijheid, saamhorigheid en gezelligheid op peil te houden in ons land en gelukkig maar. Beste Nederland, soweiso proficiat met dit goed nieuws!!!

Xoral
Xoral10 jan. 2013 - 14:53

NZ het meest vrije land ten opzichte van de anderen (wat is werkelijke graad van vrijheid op dit moment (niet gevoel van vrijheid)? De wereld is sinds 2001 sterk minder vrij geworden (en nu is NZ het meest 'vrije' land, hoe het woord vrijheid werd gepoliticeert, een term is geworden die men blijft afvuren op de massa), en nog nooit echt geweest) Iedereen in elk land ter wereld is in een plurocratie of (militaire) dictatuur geboren, dus in een land waar een heersende macht cq elite zicht- of onzichtbaar heerst. Echte vrijheid heerst er pas als je de politiek, die al meer dan honderd jaar bezig is de burger in strijd aan het brengen en te houden er niet meer is. Politiek de grootste revolutionaire tak van het systeem (even denken aan de zin "after a century of war we are still here", die zin slaat op het systeem niet op het volk)

roher
roher10 jan. 2013 - 14:53

Maar je moet je wel bewust zijn van macht. Want er is geen vrijheid als er geen correctie mogelijk is. En daar heb je de grondwet voor. En je hoort wel eens dat bepaalde groepen zichzelf boven de wet willen stellen, maar laten ze dat lekker ergens anders doen!

Sternenstaub
Sternenstaub10 jan. 2013 - 14:53

Niemand zo vrij als wij, als je een waan voor de werkelijkheid houdt; er heerst hier juist enorm veel ónvrijheid, en in toenemende mate. Het land van The Hobbit geef ik echter toch wel graag wat krediet; de imaginatieve wereld geeft de Nieuw-Zeelanders nieuwe kansen. Een top tien met Tahiti en Hawaii erin, had ik écht mooi gevonden, maar ook die oude paradijzen zijn nu door het kapitalisme verpest.

Sternenstaub
Sternenstaub10 jan. 2013 - 14:53

X: "Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn." El Che: "Doe je aan zelfreflectie?" Nee, dat doen hij en die andere vinger- en lijst-aflikkers (hier) kennelijk niet. Ze zien zich slechts in hun wanen bevestigd door de, om het aardig te zeggen, op basis van hoogst arbitraire normen verkregen hoge "vrijheids"-notering van ons land; een twijfelachtige waardetoekenning waarop zeer veel is af te dingen. Maar het komt deze conformisten/opportunisten niet uit om die complexe en problematische, vaak onbegrijpelijke, vaak ontluisterende wereld, lees de ware werkelijheid, te erkennen, want anders kunnen ze er niet meer boven zweven als "superieure, vrije" wezens. Dat is het Rand-Dalrymple-virus. Het maakt de mens blind voor de eigen schaduw, en doet hem deze slechts daar zien, waar hij er anderen van kan beschuldigen dat er überhaupt, o gruwel, schaduwen in zijn "mooie lichtwereld" zijn. Projectie heet dat, en die sluit zelfreflectie uit. Verweesd en wezenloos, zijn juistere kwalificaties voor hen, en de ongrijpbaarheid van de ware werkelijkheid, en dus de werkelijke waarheid, blijft voor hen een taboe en een vloek. Zo functioneert het binnen de veilig en warm gewaande engte van de bange, rechtse "kerk". De Romeinen dachten ook dat "Rome" het hoogtepunt en slotstuk van de beschaving was, maar een dergelijke arrogantie en decadentie duren slechts voort tot de wereld er een grens aan stelt, voor sommigen onverwacht, voor anderen volkomen voorspelbaar.

jelius
jelius10 jan. 2013 - 14:53

Het is jammer dat het westen weer z'n eigen vrijheid beoordeelt. De rangorde zou voor mij indrukwekkender geweest zijn als ook b.v. China, India, Brazilië, de Palestijnen, en Iran, meegedaan hadden.

Tom Meijer
Tom Meijer10 jan. 2013 - 14:53

Ik geloof dat dit wel klopt. De rangorde kan discutabel zijn maar het lijkt mij buiten elke twijfel dat ons land ergens in de top staat. Er zijn hier nogal wat reageerders die hier cynisch over doen of zelfs ontkennen dat onze plaats onterecht is. Zij komen steeds met bepaalde (inderdaad nare) voorbeelden aanzetten die zouden moeten aantonen dat wij helemaal niet zo vrij zijn als dit onderzoekje suggereert. Die nare voorbeelden zijn naar maar afgezet tegen het geheel zijn het incidenten. Bovendien, hoewel de plaatsing in de lijst absoluut is, is dit toch een relatieve lijst: het is ook een afweging van waar de minste nare zaken plaatsvinden. Los daarvan heerst hier het misverstand dat veel van die nare zaken iets te maken hebben met de mate waarin we ons vrij voelen. Dat is niet het geval.

Superwillie
Superwillie10 jan. 2013 - 14:53

In dit geval is de vrijheid bekeken op een beperkt aantal punten door buitenstaanders op papier. Het belangrijkste voor de mens is echter de vrijheid uit het dagelijkse leven. Dan kom je tot minder belangrijke dingen. Maar dat zijn wel dingen die die mensen ervaren. Dat mensen klagen over vermindering van vrijheid is ook om dat dit gedachtegoed met hand en tand verdedigd moet worden

comrade
comrade10 jan. 2013 - 14:53

Wij zijn zo vrij dat je mag zeggen en roepen wat je wilt. Weg met het koningshuis, mijn werkgever is een klootzak en een gore uitbuiter, Wilders is een verkapte fascist, de min. van financien is een omhoog gevallen grijze muis, die door de bazen uit frankrijk en duitsland, wordt gedoogd als een marionet voor het vuile werk, die lieve opa, de vader van Maxima, heeft bloed aan zijn handen, de invoering van de euro als betaalmiddel is een product van de verenigde kapitalisten in Europa, Je mag het allemaal uitschreewen in het park om 3 uur s,nachts. Maar niet a publiek en al helemaal niet in de buurt van de desbetreffende personen. Want wij hebben fatsoensrakkers als Teeven en Erwin Lamme die over onze Vrijheid waken.

Biofrans
Biofrans10 jan. 2013 - 14:53

Zo hebben we ook in nl een krant die zich graag uitgeeft als de krant wakker Nederland, of was het achterlijk Nederland? Deze brult van vrije mening, echter houden ze zich meer bezich met manipulatie! Als je reageert op een artikel, en je bent kritisch over, de telegraaf zelf, over de politie, rechtsystheem, Israël, joden, katholiek gelooft, pedo priesters, milieu probleem ontkenners, occupy, zeitgeist enz. Word steevast NIET geplaatst! Maar een woord als k*tmarokaan word het liefst met hoofdletters afgedrukt. Enge krachten daar bij de TMG gekker. Ben benieuwd naar hun geldstromen, maar ik denk die we te kunnen raden, evenals bij de PVV! Wie deeld deze ervaring?

.2
.210 jan. 2013 - 14:53

Maar we mogen nog steeds niet onze koningin uitschelden.

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 jan. 2013 - 14:53

Dat is niet zo'n probleem, de koningin bestaat, dus laten we het vriendelijk houden, dat zouden we misschien vrijwillig ook wat meer naar medeburgers kunnen doen. Problematischer is dat we wetgeving hebben die verbiedt een bepaalde niet bestaande entiteit te lasteren.

lancelot2
lancelot210 jan. 2013 - 14:53

In zekere zin mag het wel,... Maar daar betaal je wel een prijs voor, als je gesnapt word door een politieagent. Zet hem op! ;-)

MollySweet
MollySweet10 jan. 2013 - 14:53

Nee, hoor, ik scheld haar regelmatig uit, geneer me dood voor dat mens, vind haar een graaierige heks, een feeks die geen tegenspraak duldt en aan grof machtsmisbruik doet. Zo. Kijken hoe lang het duurt voordat de politie voor de deur staat.

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Mooi. ... Jammer dat we onder gelddwang leven. De mogelijkheden om als individu zakelijke transacties aan te gaan en bezit te verwerven in een neoliberale wereld kun daarom je geen vrijheid te noemen.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Corr,: 'Jammer dat we onder gelddwang leven. De mogelijkheden om als individu zakelijke transacties aan te gaan en bezit te verwerven in een neoliberale wereld kun je daarom geen vrijheid te noemen.' verbouwingsfoutje

Moogle
Moogle10 jan. 2013 - 14:53

ben er van de week achter gekomen dat je hier maar 2 dingen niet mag grappen over moslims,,en grappen over de nederlandse mohammed(wilders)

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 jan. 2013 - 14:53

Logisch, beiden hebben het alleenrecht op de waarheid en de vrijheid. Daarom mogen ze elkaar ook niet. Maar in de spiegel lachen ze naar elkaar zonder dat ze het doorhebben.

JandeBoer2
JandeBoer210 jan. 2013 - 14:53

== "ben er van de week achter gekomen dat je hier maar 2 dingen niet mag: grappen over moslims ..." == Nee, het was nu juist dat je hier *verplicht* bent om grappen over moslims te maken, althans als je caberetier bent; anders wordt er enorme stennis over je geschopt, moet je je verantwoorden bij P&W enz.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Als je toch al "jezelf" in de media moet bevestigen als meest vrije land.... ....dan weet een goed verstaander toch wel hoe laat het het nu precies is, of niet?

1 Reactie
Zjenny
Zjenny10 jan. 2013 - 14:53

Bj mij gaat achter in mijn nek die voelspriet voor bullshit en misleiding ook al weer trillen.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa10 jan. 2013 - 14:53

Verkeerd begrijpen, denk ik. misschien bedoelden ze: ''Nederland is de meeste vrij land om elkaar te pesten'' Trouwens, de wereld verstaat ons taal niet, hoe moeten zij weten hoeveel Nederlanders in Nederland worden gepest? kunnen zij ook de Nederlandse Telegraaf lezen? Kennen ze meneer Paradijs??in China? Veel kinderen op school, homo's, moslims, joden, katholieken......ect...allemaal worden gepest. Elk dag wordt hier gepest, 90 procent door sommige media trouwens, waaronder de Telegraaf. Een paar weken geleden wist Nederland niet hoe zij tegen het Pesten kunnen strijden. Nog steeds hebben ze geen oplossing. Als zij in de jaren 90 met zulke oordeel kwamen , had ik meteen gezegd: Ja, dat klopt, wij zijn vrij. Nu moet ik steeds een paar keer achter mijn oor gaan krabben, kom nog niet uit...Vrij?? Hoe kom je daarbij ??

2 Reacties
Jiskefet47
Jiskefet4710 jan. 2013 - 14:53

Mostafa, deze index bepaalt zich waarschijnlijk op wetgeving van overheidswege en niet op de vraag hoe burgers elkaar onderling ervaren en hoe de media daarmee omgaan.

RonVa
RonVa10 jan. 2013 - 14:53

Gezien dat u ook gelooft dat het in Nederland onmogelijk wordt gemaakt om moslim te zijn, verbaast deze reactie me niet eens meer. Ik zou zeggen: http://www.emigrerennaarnieuwzeeland.nl/hoe_werkt_het_puntensysteem Aangezien ik u op nog geen een positieve reactie over Nederland of Nederlanders heb kunnen betrappen, denk ik niet dat het u veel moeite zal kosten dit verachtelijke landje te verlaten.

sjaakie2
sjaakie210 jan. 2013 - 14:53

En economische vrijheid is niet mee gewogen?

1 Reactie
boeie
boeie10 jan. 2013 - 14:53

anders lees je het stukje even...

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Wat hier van te denken? 'Zorgen over populistische 'democratieën' bij de economische vrijheidsindex' 'Het zal u niet verbazen dat de Heritage Foundation een Amerikaanse conservatieve organisatie is van overtuigde vrije marktdenkers. In de top van de index staan voornamelijk Aziatische en Westerse landen die overigens bijna allemaal een lagere score noteerden dan vorig jaar. Zelfs nummer één Hongkong moest er aan geloven door 'verhoogde overheidsuitgaven en hogere inflatie'. In de top drie van de lijst staan naast Hongkong ook Singapore en Australië. Nederland bezet een zeventiende plaats, net voor Zweden, een land dat in de ogen van de Heritage Foundation welhaast voor communistisch moet doorgaan.' http://www.heritage.org/index/ranking Bron.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3375164/2013/01/10/Zorgen-over-populistische-democratieen-bij-de-economische-vrijheidsindex.dhtml

1 Reactie
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort10 jan. 2013 - 14:53

Typisch populisme inderdaad: als de feiten je niet aanstaan, ze volledig negeren en je eigen feiten aandragen om het ergens anders over te hebben. Dat is waar de producenten ook tegen tekeer gaan in The Newsroom, omtrent de tea party. Wel mooi dat je het op die manier zelf etaleert.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Alleen jammer dat die vrijheid in Nederland vooral gebruikt wordt om over alles en nog wat te zeiken. Als daar een lijst van zou komen, zou Nederland glansrijk aan kop staan. Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn.

2 Reacties
ElChe
ElChe10 jan. 2013 - 14:53

" Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn." Doe je aan zelfreflectie?

kindval
kindval10 jan. 2013 - 14:53

"Alleen jammer dat die vrijheid in Nederland vooral gebruikt wordt om over alles en nog wat te zeiken " Het azijnzeiken is hier door sommigen inderdaad tot kunst verheven. Eigenlijk heel erg verwend gedrag van mensen die er blijkbaar geen benul van hebben hoeveel geluk ze hebben in een land als Nederland te leven en hoe het er in grote delen van de wereld aan toe gaat.

Winston2
Winston210 jan. 2013 - 14:53

Zolang mensen kunnen nadenken en hun bedenksels kunnen overleveren aan volgende generaties zijn we op zoek naar de betekenis van vrijheid. En we zijn er nog niet uit, ik zou zelfs willen stellen dat we steeds minder goed begrijpen wat vrijheid is. Zelf beslissingen kunnen nemen bijvoorbeeld: maakt dat ons altijd vrijer? Of zijn er omstandigheden waaronder het beter is een ander de beslissingen te laten nemen? En als dat zo is, is het dan altijd zo dat die uit handen gegeven beslissingsbevoegdheid een negatieve invloed heeft op de vrijheid? Of misschien op het gevoel van vrijheid. En is dat gevoel van vrijheid wel echte vrijheid? Sowieso knap dat je met al deze vragen (heb nog niet eens gehad over modernste inzichten in de hersenwetenschappen die zeggen dat ons brein voor ons beslist) in staat bent, of denkt te zijn zo'n "vrijheidsindex" op te stellen. Zeker nu het lijkt alsof we een compleet verkeerd beeld hebben van (keuze-)vrijheid. Ik kan wel met zekerheid zeggen: als NL op de tweede plaats staat, is het erg treurig gesteld met de daadwerkelijke vrijheid van mensen op deze wereld. Het meest in het oog springende tekort van onze vrijheid is dat, hoe we die "vrijheid" ook invullen, het altijd ten koste gaat van andermans vrijheid. En dat is weer omdat we vrijheid definiëren als een persoonlijke verworvenheid of een persoonlijk recht. En omdat we die persoonlijke vrijheid rechtstreeks hebben gekoppeld aan economische vrijheid. Heb je minder middelen, dan heb je minder vrijheid. Het is dan ook geen wonder dat de toppers van deze lijst allemaal eerstewereldlanden zijn, en derdewereldlanden doorgaans lager in de rangorde staan. Ook zijn de opstellers van deze lijst uitgegaan van de _afwezigheid_ van _negatieve_ vrijheid, iets dat in zichzelf op geen enkele manier positieve vrijheid garandeert, omdat vrijheid ook heel effectief zonder dwang beperkt kan worden. Een simpel voorbeeld: In een reclame kan de potentiële klant kiezen uit drie aanbiedingen: A een abbonnement op de web-versie van een krant voor 50 Euro B een abbonnement op de gedrukte versie van de krant voor 125 euro C een abbonnement op beide versies van de krant voor 125 euro Hier lijkt aanbieding B overbodig; als zodanig voorgelegd aan een testgroep kiest 16% voor A, 0% voor B en 84% voor C. Nogal wiedes. Maar... Wat gebeurt er als de zogenaamd overbodige optie wordt verwijderd? En men alleen uit A en C kan kiezen? Dan zijn de rollen ineens omgedraaid: 62% kiest voor A en 38% kiest voor C. De populairste optie van de eerste proef wordt de minst populaire in de tweede proef. En ook dat is nogal wiedes. Ja, nogal wiedes als je het uitgelegd krijgt, maar dit is een heel simpel voorbeeld van hoe jouw keuze voor een groot deel wordt bepaald door de opsteller van de keuzemogelijkheden. Zo werkt het ook in alle vormen van equetes en ook, jawel, in de democratie. Zo zijn er ook talloze onderzoeken die aantonen dat onze op handen gedragen keuzevrijheid veel vaker neerkomt op "keuzedwang", "keuze-stress" en "keuze-verlamming". Heel erg veel ontevredenheid in ons klaaglandje wordt veroorzaakt door die keuzevrijheid. Ga in zo'n vrij westers land naar de dokter, en je wordt alweer in de bestuurdersstoel gezet, terwijl dat nu juist een situatie is dat jij die keuzevrijheid helemaal niet wil hebben: je komt bij de dokter voor zijn expertise, en niet om door hem een keuze voorgelegd te krijgen zodat je zelf een afweging kunt (moet) maken tussen effecten, bijwerkingen en kosten van een behandeling of medicijn. Er is zoveel af te dingen op onze vrijheidsdogma's dat deze lijst op geen enkele manier serieus te nemen is.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger10 jan. 2013 - 14:53

Tja, keuze is een vrijheid, maar niet alle vrijheid is een keuze ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Helaas wordt er ook gruwelijk misbruik gemaakt van onze vrjheden en dat is de keerzijde. Om Nederlandse beeld van vrijheid en tolerantie te behouden is revisie grondwettelijke vrijheid godsdienst en onderwijs onontkoombaar.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink10 jan. 2013 - 14:53

Inderdaad. Vooral de pvv-adepten en andersoortige Wilders fans proberen van het begrip 'vrijheid' een karikatuur te maken, door te denken (en te uiten) dat 'vrijheid' hetzelfde is als 'ongebreideld gif spuwen'.

Le Chat Botté
Le Chat Botté10 jan. 2013 - 14:53

Het belangrijkste fundament onder iedere vorm van vrijheid is autonomie. Autonomie betekent dat je in staat bent om onder alle omstandigheden te voorzien in je eigen basisbehoeften. De basisbehoeften zijn onder meer: voedsel, grondstoffen, behuizing, energie, transport. Bij onvoldoende mate van autonomie ontstaat de situatie dat burgers gechanteerd kunnen worden door - bijvoorbeeld - overheden of het bedrijfsleven, omdat zij in staat zijn om burgers hun basisbehoeften te ontnemen en daarmee de basale overleving in gevaar te brengen. Een typisch voorbeeld is de dreiging met werkloosheid. Wie niet werkt zal niet eten, moet in een achterbuurt wonen en de vernederende gang naar de voedselbank maken. Waarom vernederend? Omdat men niet zelf meer kan voorzien in de eigen basisbehoeften. In de VS heet je dan een loser, in Nederland een profiteur. De dreiging met werkloosheid, of de feitelijke toestand van werkloosheid, waarin een overheid opeens als een strenge opvoeder gaat meekijken en meebepalen in jouw dagelijkse, persoonlijke levenssfeer, is voor veel burgers een belangrijke reden om werk te accepteren. Werk, dat verder niets toevoegt aan hun levensvreugde, geen of onvoldoende gebruik maakt van voor hen relevante talenten, laat staan dat het bijdraagt tot de ontwikkeling van die talenten, en niet zelden voor een loon dat de woorden schaarste en overleving tot dagelijkse kernbegrippen maakt. In een omgeving van geprivilegieerden die feestvieren. Hieronder een praktijkvoorbeeld hoe het ook anders kan. De politieke en economische situatie in Cuba zorgde ervoor dat stedelingen vaak over te weinig voedsel beschikten. De stedelingen losten dit op door stadstuinen aan te leggen. Deze stadstuinen groeiden uit tot een serieuze vorm van voedselproductie en stelden de stedelingen in staat om zonder voedselbanken te voorzien in hun eigen voeding en gezondheid (d.m.v. gezond voedsel en fytotherapie). Voor mij is autonomie van afzonderlijke burgers de belangrijkste maatstaf voor vrijheid. Dit geldt eens te meer in een democratie waar immers de macht aan het volk, door het volk en voor het volk gedistribueerd dient te zijn. Zo lang een gebrek aan autonomie de burgers chantabel zijn door maar zeer beperkt democratische regeringen en volstrekt ondemocratische (vaak multinationale) ondernemingen, is het volslagen lachwekkend dat een land als Nederland hoog scoort op een lijstje van vrije landen. In werkelijkheid zijn wereldwijd en ook in Nederland de regeringen en de grootindustriëlen de vrije vogels. Zij kunnen ongebreideld de beest uithangen met onze gezamenlijke hulpbronnen, natuurwaarden en de individuele levens van alle burgers in deze wereld. VRIJHEID Dat is het woord dat gekerfd staat in de stok waarmee u geslagen wordt.

1 Reactie
jelius
jelius10 jan. 2013 - 14:53

Op 12-12-2012, dan onthouden we dat gemakkelijk, werd de Nederlandse autonomie overgedragen aan Brussel.

.2
.210 jan. 2013 - 14:53

Maar we mogen nog steeds niet onze koningin uitschelden.

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 jan. 2013 - 14:53

Dat is niet zo'n probleem, de koningin bestaat, dus laten we het vriendelijk houden, dat zouden we misschien vrijwillig ook wat meer naar medeburgers kunnen doen. Problematischer is dat we wetgeving hebben die verbiedt een bepaalde niet bestaande entiteit te lasteren.

lancelot2
lancelot210 jan. 2013 - 14:53

In zekere zin mag het wel,... Maar daar betaal je wel een prijs voor, als je gesnapt word door een politieagent. Zet hem op! ;-)

MollySweet
MollySweet10 jan. 2013 - 14:53

Nee, hoor, ik scheld haar regelmatig uit, geneer me dood voor dat mens, vind haar een graaierige heks, een feeks die geen tegenspraak duldt en aan grof machtsmisbruik doet. Zo. Kijken hoe lang het duurt voordat de politie voor de deur staat.

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Mooi. ... Jammer dat we onder gelddwang leven. De mogelijkheden om als individu zakelijke transacties aan te gaan en bezit te verwerven in een neoliberale wereld kun daarom je geen vrijheid te noemen.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Corr,: 'Jammer dat we onder gelddwang leven. De mogelijkheden om als individu zakelijke transacties aan te gaan en bezit te verwerven in een neoliberale wereld kun je daarom geen vrijheid te noemen.' verbouwingsfoutje

Moogle
Moogle10 jan. 2013 - 14:53

ben er van de week achter gekomen dat je hier maar 2 dingen niet mag grappen over moslims,,en grappen over de nederlandse mohammed(wilders)

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 jan. 2013 - 14:53

Logisch, beiden hebben het alleenrecht op de waarheid en de vrijheid. Daarom mogen ze elkaar ook niet. Maar in de spiegel lachen ze naar elkaar zonder dat ze het doorhebben.

JandeBoer2
JandeBoer210 jan. 2013 - 14:53

== "ben er van de week achter gekomen dat je hier maar 2 dingen niet mag: grappen over moslims ..." == Nee, het was nu juist dat je hier *verplicht* bent om grappen over moslims te maken, althans als je caberetier bent; anders wordt er enorme stennis over je geschopt, moet je je verantwoorden bij P&W enz.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Als je toch al "jezelf" in de media moet bevestigen als meest vrije land.... ....dan weet een goed verstaander toch wel hoe laat het het nu precies is, of niet?

1 Reactie
Zjenny
Zjenny10 jan. 2013 - 14:53

Bj mij gaat achter in mijn nek die voelspriet voor bullshit en misleiding ook al weer trillen.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa10 jan. 2013 - 14:53

Verkeerd begrijpen, denk ik. misschien bedoelden ze: ''Nederland is de meeste vrij land om elkaar te pesten'' Trouwens, de wereld verstaat ons taal niet, hoe moeten zij weten hoeveel Nederlanders in Nederland worden gepest? kunnen zij ook de Nederlandse Telegraaf lezen? Kennen ze meneer Paradijs??in China? Veel kinderen op school, homo's, moslims, joden, katholieken......ect...allemaal worden gepest. Elk dag wordt hier gepest, 90 procent door sommige media trouwens, waaronder de Telegraaf. Een paar weken geleden wist Nederland niet hoe zij tegen het Pesten kunnen strijden. Nog steeds hebben ze geen oplossing. Als zij in de jaren 90 met zulke oordeel kwamen , had ik meteen gezegd: Ja, dat klopt, wij zijn vrij. Nu moet ik steeds een paar keer achter mijn oor gaan krabben, kom nog niet uit...Vrij?? Hoe kom je daarbij ??

2 Reacties
Jiskefet47
Jiskefet4710 jan. 2013 - 14:53

Mostafa, deze index bepaalt zich waarschijnlijk op wetgeving van overheidswege en niet op de vraag hoe burgers elkaar onderling ervaren en hoe de media daarmee omgaan.

RonVa
RonVa10 jan. 2013 - 14:53

Gezien dat u ook gelooft dat het in Nederland onmogelijk wordt gemaakt om moslim te zijn, verbaast deze reactie me niet eens meer. Ik zou zeggen: http://www.emigrerennaarnieuwzeeland.nl/hoe_werkt_het_puntensysteem Aangezien ik u op nog geen een positieve reactie over Nederland of Nederlanders heb kunnen betrappen, denk ik niet dat het u veel moeite zal kosten dit verachtelijke landje te verlaten.

sjaakie2
sjaakie210 jan. 2013 - 14:53

En economische vrijheid is niet mee gewogen?

1 Reactie
boeie
boeie10 jan. 2013 - 14:53

anders lees je het stukje even...

JoopSchouten
JoopSchouten10 jan. 2013 - 14:53

Wat hier van te denken? 'Zorgen over populistische 'democratieën' bij de economische vrijheidsindex' 'Het zal u niet verbazen dat de Heritage Foundation een Amerikaanse conservatieve organisatie is van overtuigde vrije marktdenkers. In de top van de index staan voornamelijk Aziatische en Westerse landen die overigens bijna allemaal een lagere score noteerden dan vorig jaar. Zelfs nummer één Hongkong moest er aan geloven door 'verhoogde overheidsuitgaven en hogere inflatie'. In de top drie van de lijst staan naast Hongkong ook Singapore en Australië. Nederland bezet een zeventiende plaats, net voor Zweden, een land dat in de ogen van de Heritage Foundation welhaast voor communistisch moet doorgaan.' http://www.heritage.org/index/ranking Bron.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3375164/2013/01/10/Zorgen-over-populistische-democratieen-bij-de-economische-vrijheidsindex.dhtml

1 Reactie
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort10 jan. 2013 - 14:53

Typisch populisme inderdaad: als de feiten je niet aanstaan, ze volledig negeren en je eigen feiten aandragen om het ergens anders over te hebben. Dat is waar de producenten ook tegen tekeer gaan in The Newsroom, omtrent de tea party. Wel mooi dat je het op die manier zelf etaleert.

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Alleen jammer dat die vrijheid in Nederland vooral gebruikt wordt om over alles en nog wat te zeiken. Als daar een lijst van zou komen, zou Nederland glansrijk aan kop staan. Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn.

2 Reacties
ElChe
ElChe10 jan. 2013 - 14:53

" Met dank aan al die vrijheidshaters hier. Waarvan er hier op deze site genoeg voorbeelden te vinden zijn." Doe je aan zelfreflectie?

kindval
kindval10 jan. 2013 - 14:53

"Alleen jammer dat die vrijheid in Nederland vooral gebruikt wordt om over alles en nog wat te zeiken " Het azijnzeiken is hier door sommigen inderdaad tot kunst verheven. Eigenlijk heel erg verwend gedrag van mensen die er blijkbaar geen benul van hebben hoeveel geluk ze hebben in een land als Nederland te leven en hoe het er in grote delen van de wereld aan toe gaat.

Winston2
Winston210 jan. 2013 - 14:53

Zolang mensen kunnen nadenken en hun bedenksels kunnen overleveren aan volgende generaties zijn we op zoek naar de betekenis van vrijheid. En we zijn er nog niet uit, ik zou zelfs willen stellen dat we steeds minder goed begrijpen wat vrijheid is. Zelf beslissingen kunnen nemen bijvoorbeeld: maakt dat ons altijd vrijer? Of zijn er omstandigheden waaronder het beter is een ander de beslissingen te laten nemen? En als dat zo is, is het dan altijd zo dat die uit handen gegeven beslissingsbevoegdheid een negatieve invloed heeft op de vrijheid? Of misschien op het gevoel van vrijheid. En is dat gevoel van vrijheid wel echte vrijheid? Sowieso knap dat je met al deze vragen (heb nog niet eens gehad over modernste inzichten in de hersenwetenschappen die zeggen dat ons brein voor ons beslist) in staat bent, of denkt te zijn zo'n "vrijheidsindex" op te stellen. Zeker nu het lijkt alsof we een compleet verkeerd beeld hebben van (keuze-)vrijheid. Ik kan wel met zekerheid zeggen: als NL op de tweede plaats staat, is het erg treurig gesteld met de daadwerkelijke vrijheid van mensen op deze wereld. Het meest in het oog springende tekort van onze vrijheid is dat, hoe we die "vrijheid" ook invullen, het altijd ten koste gaat van andermans vrijheid. En dat is weer omdat we vrijheid definiëren als een persoonlijke verworvenheid of een persoonlijk recht. En omdat we die persoonlijke vrijheid rechtstreeks hebben gekoppeld aan economische vrijheid. Heb je minder middelen, dan heb je minder vrijheid. Het is dan ook geen wonder dat de toppers van deze lijst allemaal eerstewereldlanden zijn, en derdewereldlanden doorgaans lager in de rangorde staan. Ook zijn de opstellers van deze lijst uitgegaan van de _afwezigheid_ van _negatieve_ vrijheid, iets dat in zichzelf op geen enkele manier positieve vrijheid garandeert, omdat vrijheid ook heel effectief zonder dwang beperkt kan worden. Een simpel voorbeeld: In een reclame kan de potentiële klant kiezen uit drie aanbiedingen: A een abbonnement op de web-versie van een krant voor 50 Euro B een abbonnement op de gedrukte versie van de krant voor 125 euro C een abbonnement op beide versies van de krant voor 125 euro Hier lijkt aanbieding B overbodig; als zodanig voorgelegd aan een testgroep kiest 16% voor A, 0% voor B en 84% voor C. Nogal wiedes. Maar... Wat gebeurt er als de zogenaamd overbodige optie wordt verwijderd? En men alleen uit A en C kan kiezen? Dan zijn de rollen ineens omgedraaid: 62% kiest voor A en 38% kiest voor C. De populairste optie van de eerste proef wordt de minst populaire in de tweede proef. En ook dat is nogal wiedes. Ja, nogal wiedes als je het uitgelegd krijgt, maar dit is een heel simpel voorbeeld van hoe jouw keuze voor een groot deel wordt bepaald door de opsteller van de keuzemogelijkheden. Zo werkt het ook in alle vormen van equetes en ook, jawel, in de democratie. Zo zijn er ook talloze onderzoeken die aantonen dat onze op handen gedragen keuzevrijheid veel vaker neerkomt op "keuzedwang", "keuze-stress" en "keuze-verlamming". Heel erg veel ontevredenheid in ons klaaglandje wordt veroorzaakt door die keuzevrijheid. Ga in zo'n vrij westers land naar de dokter, en je wordt alweer in de bestuurdersstoel gezet, terwijl dat nu juist een situatie is dat jij die keuzevrijheid helemaal niet wil hebben: je komt bij de dokter voor zijn expertise, en niet om door hem een keuze voorgelegd te krijgen zodat je zelf een afweging kunt (moet) maken tussen effecten, bijwerkingen en kosten van een behandeling of medicijn. Er is zoveel af te dingen op onze vrijheidsdogma's dat deze lijst op geen enkele manier serieus te nemen is.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger10 jan. 2013 - 14:53

Tja, keuze is een vrijheid, maar niet alle vrijheid is een keuze ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]10 jan. 2013 - 14:53

Helaas wordt er ook gruwelijk misbruik gemaakt van onze vrjheden en dat is de keerzijde. Om Nederlandse beeld van vrijheid en tolerantie te behouden is revisie grondwettelijke vrijheid godsdienst en onderwijs onontkoombaar.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink10 jan. 2013 - 14:53

Inderdaad. Vooral de pvv-adepten en andersoortige Wilders fans proberen van het begrip 'vrijheid' een karikatuur te maken, door te denken (en te uiten) dat 'vrijheid' hetzelfde is als 'ongebreideld gif spuwen'.

Le Chat Botté
Le Chat Botté10 jan. 2013 - 14:53

Het belangrijkste fundament onder iedere vorm van vrijheid is autonomie. Autonomie betekent dat je in staat bent om onder alle omstandigheden te voorzien in je eigen basisbehoeften. De basisbehoeften zijn onder meer: voedsel, grondstoffen, behuizing, energie, transport. Bij onvoldoende mate van autonomie ontstaat de situatie dat burgers gechanteerd kunnen worden door - bijvoorbeeld - overheden of het bedrijfsleven, omdat zij in staat zijn om burgers hun basisbehoeften te ontnemen en daarmee de basale overleving in gevaar te brengen. Een typisch voorbeeld is de dreiging met werkloosheid. Wie niet werkt zal niet eten, moet in een achterbuurt wonen en de vernederende gang naar de voedselbank maken. Waarom vernederend? Omdat men niet zelf meer kan voorzien in de eigen basisbehoeften. In de VS heet je dan een loser, in Nederland een profiteur. De dreiging met werkloosheid, of de feitelijke toestand van werkloosheid, waarin een overheid opeens als een strenge opvoeder gaat meekijken en meebepalen in jouw dagelijkse, persoonlijke levenssfeer, is voor veel burgers een belangrijke reden om werk te accepteren. Werk, dat verder niets toevoegt aan hun levensvreugde, geen of onvoldoende gebruik maakt van voor hen relevante talenten, laat staan dat het bijdraagt tot de ontwikkeling van die talenten, en niet zelden voor een loon dat de woorden schaarste en overleving tot dagelijkse kernbegrippen maakt. In een omgeving van geprivilegieerden die feestvieren. Hieronder een praktijkvoorbeeld hoe het ook anders kan. De politieke en economische situatie in Cuba zorgde ervoor dat stedelingen vaak over te weinig voedsel beschikten. De stedelingen losten dit op door stadstuinen aan te leggen. Deze stadstuinen groeiden uit tot een serieuze vorm van voedselproductie en stelden de stedelingen in staat om zonder voedselbanken te voorzien in hun eigen voeding en gezondheid (d.m.v. gezond voedsel en fytotherapie). Voor mij is autonomie van afzonderlijke burgers de belangrijkste maatstaf voor vrijheid. Dit geldt eens te meer in een democratie waar immers de macht aan het volk, door het volk en voor het volk gedistribueerd dient te zijn. Zo lang een gebrek aan autonomie de burgers chantabel zijn door maar zeer beperkt democratische regeringen en volstrekt ondemocratische (vaak multinationale) ondernemingen, is het volslagen lachwekkend dat een land als Nederland hoog scoort op een lijstje van vrije landen. In werkelijkheid zijn wereldwijd en ook in Nederland de regeringen en de grootindustriëlen de vrije vogels. Zij kunnen ongebreideld de beest uithangen met onze gezamenlijke hulpbronnen, natuurwaarden en de individuele levens van alle burgers in deze wereld. VRIJHEID Dat is het woord dat gekerfd staat in de stok waarmee u geslagen wordt.

1 Reactie
jelius
jelius10 jan. 2013 - 14:53

Op 12-12-2012, dan onthouden we dat gemakkelijk, werd de Nederlandse autonomie overgedragen aan Brussel.