Joop

Niemand trapt meer in de verkiezingspraatjes van de VVD

  •    •  
13-01-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
66 keer bekeken
  •  
Windmolen_en_Windturbines_Eemshaven
De burger staat op één, wat vreemd is voor een partij die nooit naar de burger luistert
Vandaag kwam mij ter oren dat u het klimaatakkoord niet zal ondertekenen, zelfs als het kabinet daardoor zou vallen: de burger staat op één. Behalve dat ik dat wel heel vreemd vind voor een partij, die naar mijn inziens nooit naar de burger luistert, – zie de dividendbelasting of de stijgende btw – vond ik het ook vreemd dat de partij die dit klimaatakkoord zowat geïnitieerd heeft, al dan niet een van de grootste rollen erin gespeeld heeft, nu ineens de strijkstok tegen de richting van de haren instrijkt.
Met Ed Nijpels als leidend onderhandelaar en sterke betrokkenheid van de coalitie waar Wiebes een prominente rol inspeelt. En dan constateer ik waar dit over gaat: de verkiezingen komen eraan. En dan wordt uw VVD altijd een ‘luisterend’ oor naar de Nederlandse burger. Een partij die ineens moraliteiten en rechtvaardigheid gaat benoemen, zoals nooit tevoren. Met een fractievoorzitter die dreigt zelfs alles te doen, ook al moet u daarvoor het kabinet laten vallen.
Schamele meerderheid Begrijp ik het goed Meneer Dijkhoff? Is dit naïviteit of bent u bang de schamele meerderheid die het kabinet heeft, tijdens de Provinciale Statenverkiezingen te verliezen? Begrijp mij goed Meneer Dijkhoff, ook ik ben als ‘klimaatdrammer’ tegen dit klimaatakkoord. Waarom? Juist omdat uw VVD in dit klimaatakkoord de industrie heeft voorop gesteld en de burger de lasten wilt laten dragen. En dan ook nog het lef hebben om partijen die juist vóór het klimaat én vooral klimaatrechtvaardigheid opkomen – die uw partij lijkt te negeren – klimaatdrammers te noemen.
Foto: Eriksw
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (57)

Bert Jansen2
Bert Jansen213 jan. 2019 - 22:02

Er bestaat geen enkele partij die naar alle burgers luistert. De VVD luistert weldegelijk naar burgers, maar niet naar die burgers die jij en ik zouden willen, maar ja, daarom is het de VVD en niet de SP en niet de SPG en niet DENK. Mooi hè democratie, je kunt als burger uitkiezen welke partij naar jou luistert en niet naar je buurman.

3 Reacties
Luuk Nafzger
Luuk Nafzger13 jan. 2019 - 23:01

Naar welke burgers luistert de VVD dan, als zelfs de grote jongens voorrang krijgen op hen eigen achterban? Namelijk: de Ondernemer. https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2018/10/ziet-de-vvd-de-echte-ondernemer-nog-wel-staan-154409w/

Krek
Krek14 jan. 2019 - 12:10

"Naar welke burgers luistert de VVD dan, als zelfs de grote jongens voorrang krijgen op hen eigen achterban? Namelijk: de Ondernemer." Naar mij. De VVD is niet perfect. Verre van. Ik noem hier even de corruptieschandalen; die zijn me een doorn in het oog. Ik ben echter grosso modo nog steeds gematigd tevreden over de VVD; een tevredenheid die toeneemt zodra ik de VVD ga vergelijken met andere partijen. Zoals mij hieronder al is aangewreven, de VVD is geen partij die haar best doet om 'sympathiek' te zijn. Het is pragmatisme wat de klok slaat. Als je geknuffeld wilt worden met feelgood-plannen die de wereld redden 'on a shoestring', als je vindt dat 'jouw' partij geen water bij de wijn mag doen om haar doelen (deels) te verwezenlijken, dan moet je niet bij de VVD zijn.

Karingin
Karingin14 jan. 2019 - 18:42

Het is maar wat je pragmatisme noemt. Keihard bezuinigen in crisistijd is niet heel erg slim, en het heeft er ook voor gezorgd dat die crisis bij ons veel langer heeft doorgezeurd. Daarbij zijn allerlei voorzieningen afgebroken waar we nu ontzettend last van hebben. Zoals een groot personeelstekort in de zorg (weet je nog, 80.000 mensen eruit?). Er zijn tientallen voorbeelden van de afgelopen 10 jaar die inmiddels voor grote problemen beginnen te zorgen. Maar goed, ik heb uit jouw posts al opgemaakt dat er van langetermijn-inzicht bij jou geen sprake is, en dat past erg goed bij de VVD.

Lucas2000
Lucas200013 jan. 2019 - 21:25

De VVD is goed in bang maken en omdat velen schuldhorigen zijn van een faliekant mislukt financieel stelsel durft men vaak niet anders te kiezen. Destijds zou de VVD niet aan de hypotheekrenteaftrek komen et voila weer een verkiezingszege. Angst levert zetels op.

Karingin
Karingin13 jan. 2019 - 16:37

Klimaatdrammers, ja het is wel weer een leuk bedachte term om mensen die zich oprecht zorgen maken weg te zetten als gekkies. Toevallig staat nu in de Volkskrant een heel stuk over hoe slecht Nederland het tot nu toe doet op klimaatgebied. Een citaat: "Dan blijken Nederlanders grote uitstoters. De gemiddelde Europeaan stootte in 2017 6,9 ton broeikasgas uit, de Nederlander 10,2 ton. Alleen Ierland, Estland, Luxemburg en Denemarken hadden een hogere uitstoot per persoon." Dus Dijkhoff moet zijn bek houden, en verder iedereen die jammert over het vestigingsklimaat en dergelijke. We hebben een grote achterstand in te halen. https://www.volkskrant.nl/economie/minder-co2-maar-liever-niet-vandaag-qua-uitstoot-zijn-we-een-land-van-smeerkezen~b77e1b24/

2 Reacties
itsme3
itsme314 jan. 2019 - 17:05

Ik had dat stuk ook gelezen. Het komt erop neer dat hoe meer een land afhankelijk is van kernenergie, hoe "schoner" het is. Er is wel eens anders tegen aan gekeken.

Karingin
Karingin14 jan. 2019 - 18:24

Sterk staaltje cherrypicking zeg. Dat is helemaal niet de strekking van het verhaal. Het wordt inderdaad genoemd omdat de CO2-uitstoot relatief laag is. Het wordt niet als alternatief aangeprezen zoals jij lijkt te denken. Ik ben er ook geen voorstander van, omdat voor het afval geen oplossing is. Dat blijft tienduizenden jaren heel gevaarlijk, en hoe goed je het ook opslaat, er is geen garantie dat het niet over een paar eeuwen al dan niet per ongeluk weer boven water komt met alle gevolgen van dien. Bovendien is uranium ook weer gewoon een grondstof die ooit opraakt.

Oen2
Oen213 jan. 2019 - 15:32

''De burger staat op één'', Wat bedoelt de VVD elite met deze uitspraak? Een uitspraak die (D66) scholieren zo in verwarring brengt. De wat oudere burgers onder ons weten dat hier bedoeld wordt dat zoals sinds jaar en dag bij de VVD elite de welgestelde burger op 1 staat. Zeg maar de rijke helft van Nederland die relatief veilig resideert in de eigen villa met subsidie, zonder gebukt te gaan onder ongemakken van de multiculturele samenleving die de VVD vooral concentreert in pauperwijken. De rijken met eigen zonnepanelen met subsidie op het eigen dak en de eigen auto met (tesla) subsidie voor de eigen deur. Verlaging van percentage hoogste schijf IB, verlaging VB voor hun bedrijven, blijvende verlaging overdrachtsbelasting, verlaging eigenwoningforfait in 2019, tweeverdienersubsidie voor het 2e parttime inkomen etc. Natuurlijk is de rijke VVD burger ook hevig geïnteresseerd in het milieu. Vandaar die goed geïsoleerde villa met subsidie, zonnepanelen met subsidie, schone/elektrische auto met subsidie, warmtepomp met subsidie etc. Maar het allerbelangrijkste blijft toch bij welke politieke partij de rijke stinkerd zijn subsidies en belasting belangen sinds jaar en dag het beste verdedigd ziet, bij de VVD. Wat er tot aan de verkiezingen ook allemaal voor onzin over milieu e.d. uitgekraamd wordt, de rijke VVDer stemt VVD en blijft dat doen. Voor de poen. VVD verkiezingsretoriek is slechts voor de buhne, de (D66) scholieren e.d. die niet willen weten hoe de hazen lopen. Als de gele hesjes geen roet in het eten gooien.

Sonic2
Sonic213 jan. 2019 - 12:47

Ik heb het al vaker gezegd, maar er is een enorm verschil tussen de internet bubbel en het echte leven. De overgrote meerderheid gaat zich pas op 18 of 19 Maart verdiepen in de verkiezingen en maakt last minute zijn of haar keuze. Of moet geholpen worden door een stemwijzer. De meeste mensen hebben wel wat beter te doen als zich verdiepen in politiek. Het percentage Nederlanders dat dagelijks met politiek bezig is ligt op een heel laag aantal De VVD gaat gewoon weer winnen in Maart. Bovendien focust niemand zich op Dijkhoff. Misschien als hij premier is. Voor het overgrote gedeelte van Nederland regeert Rutte. En is hij een soort president die de keuzes maakt. Hoeveel mensen zouden kunnen opnoemen welke partijen in de regering zitten? Ik zou niet op een overdreven hoog aantal rekenen. Ik wil de kiezers niet dom noemen, maar zo werkt het nu eenmaal. De VVD kiezers heeft geen alternatief. Buma is een zwakke leider en CDA is kleurloos en voor veel normale en fatsoenlijke mensen zijn FvD en PVV terecht een stap te ver. Dus VVD. En als links de rekening altijd over de schutting gooit bij de ( hogere) middenklasse dan zullen die mensen uit zelfverdediging altijd VVD of CDA stemmen. Die truc werkt al 40 jaar. Links houdt VVD en CDA daarmee in het zadel. Het is trouwens ook volstrekt normaal hier om VVD kiezers te beledigen en ze ernstig te schofferen. Omdat ze hun eigen belang verdedigen? Omdat ze niet op die nationalistische maffia partijen stemmen zoals FvD en PVV? Of omdat ze niets in Buma zien. En voor de rest is er natuurlijk van alles mis met de VVD, maar bied deze kiezers dan ook een keer een alternatief.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt13 jan. 2019 - 19:54

"Het is trouwens ook volstrekt normaal hier om VVD kiezers te beledigen en ze ernstig te schofferen. Omdat ze hun eigen belang verdedigen? Omdat ze niet op die nationalistische maffia partijen stemmen zoals FvD en PVV? Of omdat ze niets in Buma zien.". En waarom stemmen ze niet op CDA, PVV en FvD? Denken ze nu echt dat de VVD van Rutte, Dijkhoff, Blok anders is dan? Als je dan toch per se rechts wil stemmen is er met D66 nog een fatsoenlijk alternatief. (Je wil mij toch niet vertellen dat die links zijn?)

Sonic2
Sonic214 jan. 2019 - 11:39

@ vdbemt Veel rechtse mensen zien D66 inderdaad als links. Ik zal dat je dus niet vertellen, maar volgens een bepaalde logica is D66 volgens rechts dus links en volgens links dus rechts. Net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Voor de rest verschillen VVD/ CDA en PVV/FvD behoorlijk van elkaar. VVD en CDA zijn op veel gebieden gematigder. FvD en PVV wat volkser. VVD en CDA voor het grootkapitaal en FvD en PVV beweren( klopt ook niet volgens mij) voor kleinere ondernemers op te komen. En bovendien zijn ze electorale concurrenten. Als je als VVD'er of CDA'er een hypotheek hebt of je hebt gespaard zou ik wel tien keer nadenken voordat je voor een Nexit wilt stemmen. Of als je afhankelijk bent van de export zou ik ook maar uitkijken hoe een Nexit hier gaat verlopen. En bovendien zijn FvD en PVV protestpartijen en zijn CDA en VVD machtspartijen. Andere belangen dus. Voor een VVD'er is alles links van de VVD een stel socialisten die liever je geld willen herverdelen naar werkschuwe paupers. Zo zien zij het. Ook mensen die afgeremd moeten worden. Ze zien in Amerika en Engeland hoe Trump verloopt en een Brexit. Dus blijven voor de meeste mensen op rechts gewoon VVD en CDA over. Mijn hele familie stemt VVD. De hele vrienden en kennissenkring van mijn ouders stemt VVD. Ik vind het zelf geen goede argumenten trouwens. Er is niets mis mee met iets meer belasting waardoor je dan betere zorg, pensioenen en infrastructuur kan regelen.

GMatth52
GMatth5213 jan. 2019 - 12:21

Jay K: "Wishfull thinking. Je zou toch wel eerder al verwacht hebben de de VVD de nek om gedraaid zou zijn, maar dan zie je de andere verkiezingsprogramma’s en dan denk je… Ah, het ligt niet aan de VVD, de hele NL politiek is naar de kl*te. " Vervolgens gaat u bij de meeste Nederlandse politieke partijen langs, waarbij alleen de Partij van de Dieren nog enigszins uw goedkeuring kan wegdragen. U vergeet echter één partij: DENK. DENK heeft in het verkiezingsprogramma voor de TK-verkiezingen van 2017 goede voorstellen voor een beter klimaat- en duurzaamheidsbeleid. Verder is DENK tegen het bevoordelen van de multinationals (zie de debatten over de Dividendbelasting). Voorts kan DENK er niet van verdacht worden bij de VVD op het regeringspluche te willen kruipen, onder meer vanwege haar consequente opstelling tegen discriminatie en voor een inclusieve en pluriforme samenleving. Dat zij door een deel van de gevestigde partijen en door de mainstream media wordt genegeerd danwel verguisd mag als een aanbeveling worden gezien. In het verkiezingsprogramma Tweede Kamer 2017,hoofdstuk 10 : "Vóór het aansprakelijk stellen van multinationals en hun partners die in het buitenland het milieu beschadigen(...) Vóór een wettelijk vastgelegd doel van 40% duurzame energievoorziening in 2030 en 100% in 2050 (...) Vóór een wettelijk vastgelegd doel van 40% duurzame energievoorziening in 2030 en 100% in 2050 (..)"

1 Reactie
GMatth52
GMatth5213 jan. 2019 - 12:28

Vervolg reactie op Jay K: correctie: het derde citaat uit het verkiezingsprogramma van DENK (hoofdstuk 10) had moeten luiden: "Vóór het stimuleren van kleinschaligere landbouw, die minder of niet afhankelijk is van externe input, door te werken met de kringlooplandbouwmethode (..)". Als ik me voor het overzicht tot een paar hoofdpunten wil beperken, moet ik niet in herhaling vallen. Excuus voor het ongemak.

ruma ankka
ruma ankka13 jan. 2019 - 11:32

Als niemand deze partij meer gelooft zou je verwachten dat hij gedecimeerd is in de peilingen maar niets is minder waar; de vvd blijft de grootste. En de pvv de tweede. Blijkbaar zijn de alternatieven nóg minder aantrekkelijk.

1 Reactie
Luuk Nafzger
Luuk Nafzger13 jan. 2019 - 23:12

De VVD blijft de grootste onder hen eigen achterban. De veelal rijke of welvarende Nederlander. Dat is maar ongeveer 25% van de stemgerechtigde kiezers, wat er ongeveer 10.000.000 zijn. De overgrote meerderheid van de stemgerechtigden is dus geen VVD’er, laat staan de mensen die helemaal niet gestemd hebben of niet stemgerechtigd zijn, zoals ik. Ofwel, als we van verhoudingen spreken kun je naar mijn mening constateren dat weinigen nog trappen in de praatjes van de VVD. Aangezien het klassiek-liberale geluid van de VVD verdwenen is, en steeds meer prominenten daar ook van afkicken.

Anthony Druzhba
Anthony Druzhba13 jan. 2019 - 11:16

Ach er zijn genoeg mensen die elke verkiezing weer geloven dat er een links kabinet komt. Dan zijn er aan de liberale rechterzijde van het politieke spectrum vast ook wel wat mensen te vinden die in waanideeën mee gaan. Zoals geloven wat een VVD'er tijdens verkiezingstijd zegt.

Dick4
Dick413 jan. 2019 - 11:15

het klimaatdebat gaat ten onder aan de vraag wie het moet betalen, een doorzichtige truc van rechts om maar weer niks te doen.

6 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 11:55

Kort maar krachtig midden in de roos.

Anthony Druzhba
Anthony Druzhba13 jan. 2019 - 12:16

Ja hoe durft rechts zich zorgen te maken om miljarden uit de portemonnee van de allerarmsten onder ons. Gewoon verbrassen die hap. Je regeert maar 1 keer tenslotte, dus doe gewoon lekker gek met dat geld. En als het niet lukt gewoon Shell de schuld geven.

HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 13:10

Ja hoe durft rechts zich zorgen te maken om miljarden uit de portemonnee van de allerarmsten onder ons." Wedden dat hij het nog meent ook.....

Helen2
Helen213 jan. 2019 - 14:43

Ja lijkt me logisch om toch ook de vraag te stellen: wie gaat dat betalen. De klimaatdrammers kunnen nog zulke leuke plannen bedenken, maar het geld zal toch echt wel uit de lengte of de breedte moeten komen. Meestal betekent dat gewoon uit de portemonnee van de minst draagkrachtigen. Misschien betekent het dus wel dat rechts zich meer druk maakt om de armsten, terwijl links dat alleen maar met de mond belijd.

Satya
Satya13 jan. 2019 - 16:02

'Meestal betekent dat gewoon uit de portemonnee van de minst draagkrachtigen.' Tuurlijk joh, zo is ons hele belasting stelsel ook ingericht. 'Misschien betekent het dus wel dat rechts zich meer druk maakt om de armsten, terwijl links dat alleen maar met de mond belijd.' Heb je het programma van de wilders weleens goed gelezen? Ik begrijp werkelijk niet hoe mensen dat frame serieus kunnen nemen. De populist maakt 1 keer een opmerking over accijns op een pakje zware shag en men denkt dat hij voor hen opkomt.

HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 20:59

"rechts zich zorgen te maken om de portemonnee van de allerarmsten? Alleen omdat er nikste halen valt. -

Jay K
Jay K13 jan. 2019 - 11:12

Wishfull thinking. Je zou toch wel eerder al verwacht hebben de de VVD de nek om gedraaid zou zijn, maar dan zie je de andere verkiezingsprogramma's en dan denk je… Ah, het ligt niet aan de VVD, de hele NL politiek is naar de kl*te. De initiatie is dan wel vanuit de regering, maar zij hebben groottendeels de plannen van o.a. GL overgenomen. Dat zegt al meteen hoe twisted het allemaal is. D66 leek wel aardig, mooie kans nu mannetje Pechtold weg is en wat krijgen we ervoor terug? AAARRRGHHH. Als Christen zou je dan misschien wel denken aan een Christelijke partij…. CDA? Nee Christelijk… CU, nee die heeft door het in zee gaan wel duidelijk laten zien niets meer te zijn dan een linkerhand van het CDA. SGP dan….. Euh nee, dat hoef ik toch niet uit te leggen. Dan hebben we nog de PvdA… Huh is die er nog? SP? GL? Nee, als er partijen zouden zijn die zich zouden kunnen profileren in deze tijd, zijn het deze partijen…. Maar goed, dat doen ze niet. Marijnissen is nog stiller dan haar voorganger en Klaver is zich al goed aan het voorbereiden op de elite. PVV? FvD? Nee, als allochtoon die getrouwd is met een allochtoon, pas ik daar al helemaal voor. Ach wie weet, PvdD. Ben zeker geen veganist, maar dierenleed mag zeker wel minder. Verder weet ik niet veel van die partij en dat is misschien wel goed ook. Zou ook wel leuk zijn als niemand in Nederland gaat stemmen. Gewoon complete negeren die idioten, doen ze ook met ons alleen nu zijn wij de idioten.

vdbemt
vdbemt13 jan. 2019 - 10:54

Ik werd somber. Onder 3 maal Rutte. Zorgen om de toekomst. De jeugd is en heeft de toekomst. Maar dit te lezen van één die de toekomst is en heeft, geeft me hoop. Door en voor hem. En zijn mede toekomstgenoten.

Break on through
Break on through13 jan. 2019 - 10:53

Goed stuk! Denk er net zo over. VVD = SHELL en Unilever en dan nog een beetje Hans de Boer en Bernard Wientjes... Verder heeft de VVD weinig met mensen als u en ik of Jan modaal. Daar schermen ze altijd wel mee maar als ze hun verkiezingsdoelen hebben bereikt zijn ze hun praatjes allang weer vergeten en gaan ze weer tot de orde van de dag. De industrie die onze mooie wereld loopt te verkloten....

6 Reacties
Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker13 jan. 2019 - 12:08

De industrie verkloot onze wereld omdat jouw auto op benzine rijdt en je in de supermarkt en op internet spullen uit China koopt. Lekker makkelijk he dat wijzen naar anderen. Je zult zelf ook offers moeten brengen vriend.

Break on through
Break on through13 jan. 2019 - 12:56

Als de industrie nog de offers moet doen die ik heb gedaan kunnen ze nog even vriend... Koop bewust NIETS via het net. Heb de afgelopen jaren bewust ieder jaar drie maand mijn auto laten staan en rijd verder minimaal. Echt minimaal.... Heb onlangs mijn huis verder geïsoleerd. Verf op waterbasis. Eet helemaal geen vlees. Let op of verpakking van plastic is of papier of van een mix daarvan. Maak daarbij keuze´s. Zie ik het bedrijfsleven veel minder doen, die letten alleen maar op geld... Als je bij het bedrijfsleven over het milieu begint denken ze nog steeds in termen van wat ze er aan kunnen verdienen. En inderdaad, dat neem ik ze kwalijk. Het is namelijk dezelfde industrie geweest die decennia lang lekker ongelimiteerd heeft zitten vervuilen en als je dat aankaartte was je op z'n best een geitenwollen sok. Maar je kon ook wel ontslag krijgen. Net zo makkelijk....

HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 13:17

Yes indeed, - welke offers ga JIJ dan zelf brengen, Meneer Demesmaeker?

koffieleut2
koffieleut213 jan. 2019 - 15:07

Op welke wijze is jou verf geproduceerd. Er zitten toch hopelijk geen zware metalen in?. Op weke wijze is jou groent geteeld. Maar een groen gevoel is ook wat waard.

vdbemt
vdbemt13 jan. 2019 - 19:58

@Demesmaeker. Nee. De industrie verkloot de wereld, omdat zij ons al jaren geleden bijv. het electrische auto alternatief hadden kunnen bieden. Maar er moest eerst nog aan de olie/benzine verdiend worden.

Break on through
Break on through14 jan. 2019 - 12:21

Groente varieert. Zit hoogstwaarschijnlijk nog kwik in van de kwik haringen van de 70's en koelvloeistof uit de wijn van toen :)

korheiden2
korheiden213 jan. 2019 - 10:42

Dan zijn we het om uiteenlopende redenen over één ding eens : de verkiezingen komen eraan. De VVD vreest Baudet zeer en begint dus plotseling dwars te liggen tegen het klimaatakkoord. Dat vind ik wel terecht omdat de burger hierin onevenredig zwaar getroffen wordt, maar het is een illusie te denken dat de industrie dit allemaal gaat betalen. Tuurlijk, er kan een CO2-heffing komen en er kan best wat aan de lage energieprijzen voor diezelfde industrie gedaan worden (zij het met mate). Maar dan nog is het onzin om alle woningen gasloos te willen maken en de verkoop van fossiele auto's te verbieden vanaf 2030. Daar mag best eens over worden gesproken.

7 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 11:47

Alsof het geen onzin is om te denken dat jij de enige bent die nog gas uit Rusland zal krijgen als de hele rest al is overgestapt op iets anders.

HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 11:52

Overigens is mijn profetie dat jij in 2030 niet eens meer een auto zult hebben.

TwoTone
TwoTone13 jan. 2019 - 14:24

@HM vd Meulen: in 2030 tuft gewoon nog 60% rond in een zwaar belaste traditionele brandstofauto in europa. Logisch is dit klimaatakkoord gewoon niet op een asntal vlakken. En mijn voorspelling is dat dit akkoord de gewenste co2 reductie totaal niet haalt, in 2030 kan u mij gewoon op aanspreken op deze voorspelling, mijn voorspelling deponeer ik ook bij een notaris als dit akkoord doorgedrukt wordt.

Ozon
Ozon13 jan. 2019 - 14:35

HM vd Meulen, Denk je werkelijk dat we binnen 11 jaar de 81% van de huishouden in NL van het gas afkrijgen? En wat gaan we doen als alternatief? En waarom zou korheiden dan geen auto meer hebben? En als hij dan geen auto heeft is dat dan omdat je aanneemt dat het te duur wordt voor gewone burgers om een auto te hebben?

Ozon
Ozon13 jan. 2019 - 14:41

Overigens nog wat beleidspuntjes te tackelen: bv welstand, bestemmingsplannen ed. De brave burgert die nu zijn huis wilt verduurzamen door bv een geïsoleerde gevel (buitenzijde) krijgt nogal eens nul op rekest omdat dat niet door welstandscommissie komt..zeker in gebieden met beschermd stadsgezicht of monumenten. Het oog (en sociale leefbaarheid) wil ook wat... Dus nee, ik zie het allemaal niet zo snel gebeuren; al is het maar omdat de capaciteit om het uit te voeren ontbreekt..

korheiden2
korheiden213 jan. 2019 - 22:37

@HM van der Meulen : 'Overigens is mijn profetie dat jij in 2030 niet eens meer een auto zult hebben.' Het is niet te hopen, maar de kans is idd aanwezig dat autorijden voor velen onbetaalbaar wordt gemaakt. En dan deze humor : 'Alsof het geen onzin is om te denken dat jij de enige bent die nog gas uit Rusland zal krijgen als de hele rest al is overgestapt op iets anders.' Het is u wellicht ontgaan dat zo ongeveer de rest van de wereld gas omarmt als minst vervuilende fossiele brandstof. De Nord Stream pijplijn nadert zijn voltooiing. Er zijn nog verschillende andere gasproducerende landen, zelfs Israël schijnt een groot veld te hebben aangeboord in de Middellandse Zee. Ook de Noren boren vrolijk verder. Denk eerder dat Nederland een hoge prijs gaat betalen voor de import van elektriciteit en gas omdat we zelf te weinig oppompen.

HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 23:25

TwoTone - Zal niet lukken want zowel korheiden als ik liggen dan al onder de groene zoden.

nico1943
nico194313 jan. 2019 - 10:35

Ben het helemaal met Nafzgar eens.

1 Reactie
korheiden2
korheiden214 jan. 2019 - 11:26

@HM van der Meulen : u verwacht het jaar 2030 niet te halen. Ik hoop van ganser harte dat er niets mis is met uw gezondheid. Wat mij zelf betreft geniet ik - het huidige griepje daargelaten - van een prima gestel en ik ben dan ook vol goede moed voor de toekomst. Enkele decennia moeten er nog wel inzitten. Hopelijk.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jan. 2019 - 10:27

Inderdaad. Misschien is hij wel in de running voor een wedstrijdje Cabaret-ten.

koffieleut2
koffieleut213 jan. 2019 - 10:13

Is dat de goliath op de achtergrond?.

Krek
Krek13 jan. 2019 - 10:06

Ah, de visie van een scholier. Ik herinner me die tijd nog wel. Fanatiek Links, vond de VVD en CDA maar niks met hun oubollige standpunten. Ik rende achter elke groene demonstratie aan, tekende alle petities die voorbij kwamen, rende rondjes op het sportveld om geld in te zamelen voor de bedreigde panda's, en voelde me daar prettig bij. En dan komt het moment dat je ouder wordt, je krijgt een salaris en leert dat geld niet oneindig is. Dan wordt het plotseling duidelijk waarom al die saaie, pragmatische partijen niet zo veel zagen in die woeste wereldreddende plannen waar je eerder zo warm voor liep. De zorgen voor het klimaat zijn terecht, maar denken dat het peperdure klimaatakkoord daar verandering in gaat brengen is dwaasheid. Het is weinig meer dan een prestigeproject wat voor de gemiddelde burger onbetaalbaar zal blijken.

9 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen13 jan. 2019 - 11:42

Oude lullen die geen toekomst meer hebben zijn ook van alle tijden.

Bert de Vries
Bert de Vries13 jan. 2019 - 15:30

Krek, je bedoelt te zeggen dat die dwaze linkse geitenwollen sokkenbreiers, die al vanaf eind jaren 60 waarschuwden voor een naderende klimaatramp, het allemaal bij het foute eind hadden. En dat die rechtse praktische intellectuelen, die alle klimaatwaarschuwingen tot kort geleden weghoonden, altijd gelijk hadden? Of bedoel je te zeggen dat eigenbelang altijd voorgaat, ook al betekent dat je ondergang?

OlavM
OlavM13 jan. 2019 - 15:32

@ Krek: Je schetst een zeer stereotype, nogal eens als algemeen geldende waarheid beschouwde ontwikkeling in diverse levensfases. Maar zo simpel is het echt niet. Je past zelf dus wel perfect in het door jou geschetste plaatje -proficiat!-, maar dat geldt niet voor iedereen. Gelukkig maar. Mijn sympathie gaat uit naar het verhaal van de schrijver-scholier, en niet jouw neerbuigende praatje.

Luuk Nafzger
Luuk Nafzger13 jan. 2019 - 22:57

Heeft u wel begrepen dat ook ik tegen dit klimaatakkoord ben, juist omdat het de VVD is die alle lasten ervan bij de burger heeft opgegooid? Dat in plaats van de industrie. Mijn punt was dan ook meer het moment en de hypocrisie die achter Dijkhoff’s besluit zat, niet zozeer de keuze inhoudelijk zelf. Als hij gegronde redenen had om ertegen te zijn, ook buiten verkiezingstijd om had ik geen kritiek op hem gehad.

Krek
Krek14 jan. 2019 - 12:28

Geachte Luuk, Dank u wel voor uw reactie. Het doet mij genoegen wanneer een schrijver hier interactief met de reageerders omgaat. Ik moet bekennen dat ik uw standpunt jegens dit akkoord niet goed kon plaatsen. U bent, als ik het goed lees, er niet op tegen dat er bakken met geld worden weggesmeten, maar u bent tegen omdat de burger de kosten moet betalen. Het is echter een illusie om te denken dat de burger de rekening niet hoeft te betalen als de kosten overgeheveld worden naar de industrie of het bedrijfsleven. Die berekenen hun kosten door aan de consument. Erger nog, door de hogere kosten worden niet alleen hun producten duurder, ook hun concurrentiepositie wordt hierdoor aangetast waardoor veel consumenten, die toch ook op de uitgaven letten, waar zij de keus hebben hun producten elders zullen kopen - wellicht in het buitenland. Het zwaarder belasten van industrie en bedrijfsleven is een riskante zaak, helemaal waar de rest van de EU niet gehouden is om het Nederlands voorbeeld te volgen. Ik deel daarom het standpunt zoals door de VVD in de vorige verkiezingen uitgedragen, dat verregaande klimaatmaatregelen in EU verband moeten nemen. Uw afkeer van Dijkhoff's timing begrijp ik wel. Het is opportunistisch. Daar kunnen we het rustig over eens zijn. Echter, zeker niet meer of minder dan bijvoorbeeld Klaver's optreden gedurende de afgelopen maanden. Opportunisme is de meeste politici niet vreemd, en ik misgun Dijkhoff zijn momentje niet als hij ermee bereikt dat dit onzalige akkoord verdwijnt. In dat opzicht ben ik, denk ik, een stereotype VVD-er: het gaat erom dat het resultaat mij aanspreekt, en of dat nu door een opportunistische Dijkhoff, of voor mijn part door Thierry Baudet, Wilders, Kuzu, Marianne Thieme, Sigrid Kaag, of wie dan ook, behaald wordt, zal mij een grote zorg zijn.

Krek
Krek14 jan. 2019 - 12:30

Geachte Bert de Vries, Nee, ik bedoel te zeggen dat geld wegsmijten niets anders is dan geld wegsmijten, of je daar nu het labeltje "cadeautje bedrijfsleven" of "klimaatverandering" op plakt. Het ene labeltje staat sympathieker dan het ander, maar het netto resultaat voor beide is weggegooid geld.

Krek
Krek14 jan. 2019 - 12:32

Geachte OlavM, Oh, mijn sympathie gaat ook uit naar de visie van Luuk. Het is een feest van herkenning, en ik vind zijn standpunt en manier van verwoorden uitermate sympathiek.

Karingin
Karingin14 jan. 2019 - 18:29

Krek: Dat is helemaal niet per se waar, dat alle kosten uiteindelijk op het bordje van de consument komen. Bedrijven zullen meer gestimuleerd worden om maatregelen te nemen als ze hun prijzen moeten verhogen door belastingen, en zich daarmee uit de markt prijzen ten opzichte van concurrenten die al wel duurzaam werken. Meer dan met de subsidies die ze nu krijgen, daar zijn de experts het allemaal over eens.

Luuk Nafzger
Luuk Nafzger14 jan. 2019 - 22:36

Beste Krek, Ik vind het belangrijk om als schrijver in gesprek te gaan met mijn lezers, omdat zij degene zijn die mijn stukken analyseren. Ik doe dat daarom graag. Als allereerst ben ik er inderdaad voor dat de kosten van het plaatje bij de industrie worden opgelegd. En dat heeft een erg logische reden: dat zijn de grootste vervuilers. Zij hebben zich hier ooit gesetteld en gebruik gemaakt van de voordelen, van onze wegwerpmaatschappij, zonder verder te innoveren op milieu. Dat komt nu pas, en dan is de rekening ook aan hen. Erg logisch lijkt mij? Wie vervuilt, betaald. En uiteraard ben ook ik niet blij dat wij nu bakken met geld moeten uitgeven aan klimaat. Echter hebben wij het zelf tot dit punt gebracht en is het nu een kwestie van damage beperking. Want ik wil ook niet dat mijn kinderen straks komen te staan voor de gevolgen van onze daden. Als liberaal zijnde vind ik dat we anderen niet mogen beperken in hun vrijheid. En daar zijn we nu met het oog op de toekomst. Tevens moeten we zorgen dat de kosten niet bij de zwakste schouders belanden, maar investeren om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan, is noodzakelijk. Al dan te willen voorkomen dat behalve Nederland ook ontwikkelingslanden niet komen te lijden onder onze daden. En onze uitstoot. Dat zijn namelijk de grootste slachtoffers van klimaatverandering.

Bert de Vries
Bert de Vries13 jan. 2019 - 10:04

Nafzger, bijna alle kiezers van de VVD zijn het eens met de verkiezingspraatjes van de VVD. Sterker, bijna alle kiezers van de PVV zijn het eens met de verkiezingspraatjes van de PVV. Liefde maakt ziende blind en horende doof, maar vooroordeel doet dat ook. Trouwens, liefde is eigenlijk een afwijkende vorm van vooroordeel. Het grote verschil tussen de VVD en veel andere partijen is, dat men bij de VVD zo gemakkelijk openlijk liegt. Nou ja, verschil moet er zijn.

1 Reactie
Luuk Nafzger
Luuk Nafzger13 jan. 2019 - 23:18

Bijna alle kiezers van de VVD. Dat is ongeveer 25% van de 10.000.000 stemgerechtigden, wat neerkomt op ongeveer 2.000.000 van de 17.000.000 Nederlanders. En we hebben dan nog de niet-stemgerechtigden, zoals ik, en de niet-stemmers erbuiten gelaten. Daaruit kun je naar mijn mening constateren, dat er bijna niemand in hun verkiezingspraatjes trapt. Anders had men wel op hen gestemd om hen (voormalige nog) klassiek-liberale geluid. Dat nu totaal verdwenen is.