Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Niemand begrijpt de lockdownregels nog

  •  
17-05-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
socialdistancing

© cc-afbeelding: Omni Matryx

Wanneer kun je beboet worden wegens overtreding van de lockdownregels? Uit de reacties op de lockdownregeltest die de Volkskrant vrijdagavond online zette, blijkt dat menigeen geen idee meer heeft wat wel en niet mag.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

webmaatje
webmaatje18 mei 2020 - 6:56

Op de regionale tv Limburd (L1) hoorde ik burgemeester Dcholten van Venlo,vertellen dat hij ook niet alle regels kent Wel zei hij dat de opsporingsambtenaren in Noord- en Midden Limburg niet meteen bekeuren, maar gemoedelijk een gesprek aangaan om het gewenste resultaat te bereiken.Bij excessen wordt wel hard ingegrepen. Dat dat elders anders is en wel meteen bekeurd wordt, wijt hij aan de gemoedelijke Limburgse sfeer.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew18 mei 2020 - 13:19

@ Webmaatje: Dat dat elders anders is en wel meteen bekeurd wordt, wijt hij aan de gemoedelijke Limburgse sfeer. -------------------- Ik denk dat hij gelijk heeft. Ik had net vanuit Thailand iemand van de Belastingdienst in Heerlen aan de lijn. Meteen een goed gevoel. Volgens mij krijg ik geld terug. Maar ik ben voor de Limburgse aanpak. Inclusief hard ingrijpen bij obstinaat gedrag, want dat laatste haat ik.

Zandb
Zandb18 mei 2020 - 5:39

Je moet inderdaad behoorlijk intelligent zijn voor deze lockdown.

Lantaarnpaal
Lantaarnpaal17 mei 2020 - 22:00

Typisch Nederlands weer. Er moeten regels zijn waaraan ik me moet houden. Zelf nadenken is er niet bij.

2 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot18 mei 2020 - 11:05

Zie: een typische Nederlandse opmerking. Originaliteit is weer met een lampje te vinden; - en zelfs dan..

Grietje Genot
Grietje Genot18 mei 2020 - 11:51

typische = typisch

Polletje2
Polletje217 mei 2020 - 20:33

Waarom we het over de Nederlandse Covid-strategie moeten hebben - https://www.pvda.nl/nieuws/de-nederlandse-covid-strategie/

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander17 mei 2020 - 20:30

Vraag 11 Is de Corona staat erger of minder erg dan de politiestaat? Vraag 12 Wat is het beste uitgangspunt om Corona te overleven? Vraag 13 Wat is het verschil tussen Coroanacrisis management en politieke visie? Vraag 14 Hoe leer je een hond 1,5 meter afstand te houden? Vraag 15 Kan een hond ook beboet worden en hoe komt dat dan met zijn strafblad? Vraag 16 Wat zegt dat over zijn baasje Mark? Vraag 17 Geeft u uw stem aan de 1,5 meter politici of aan politici met een visie op de toekomst? Vraag 18 Wie koopt de brokken om de hond wat te leren en rustig te houden? De Covidgroetjes. PS: Ga lekker naar buiten en kom in actie.

Grietje Genot
Grietje Genot17 mei 2020 - 20:10

12/12 Zonder handen, en met twee vingers in de neus. Wie na 40 jaar neoliberalisme en andere verneukerij die sukkels nu nog niet kent, verdient precies wat-ie krijgt.

Bert de Vries
Bert de Vries17 mei 2020 - 19:31

Aanstaande donderdag gaan de strandtenten bij Den Haag open. De richtlijnen van de overheid worden aan de kant geschoven. Kroeghouders en -gasten lappen alles aan hun laars. Dit is dus een falende overheid. Met de complimenten voor onze nieuwe Vader des Vaderlands. En, uiteraard, onze deskundigen.

2 Reacties
Middenman
Middenman17 mei 2020 - 22:23

Aha. De bevolking lapt de regels aan zijn laars en nog geef je de regering daarvan de schuld. Heel bijzonder. Blijkbaar kennen ze de regels, want hoe kun je ze anders aan je laars lappen? Ik rij te hard op de snelweg, maar dat is de schuld van de regering. Die ga ik onthouden.

Bert de Vries
Bert de Vries18 mei 2020 - 7:15

Middenman, tegen zoveel intelligentie leg ik het af.

Eric Minnens
Eric Minnens17 mei 2020 - 19:28

Hoeveel zou Rutte er zelf goed hebben? Maar waarschijnlijk weet hij het achteraf zo aan elkaar te kletsen dat hij ze allemaal goed heeft.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt18 mei 2020 - 9:29

Eric - ik vrees dat ik veel regels niet ken. Bij mijn dagelijkse wandelingetje, passeer altijd op 1,5 meter maar dat is op wat smallere paadjes niet altijd mogelijk en aangezien ik nogal altijd denk dat mensen voorrang op honden hebben is het niet altijd precies de juiste afstand. Ik zeg altijd iedereen goeiedag maar dat valt niet altijd goed aan de gelaatsuitdrukking te zien. Maar misschien was dat altijd zo en valt het nu meer op.

Eric Minnens
Eric Minnens18 mei 2020 - 12:09

@Klaas Punt Ik maak ook dagelijkse wandelingen (tussen de 5 en de 10 km) om in conditie te blijven en om iets te doen te hebben. Ik loop het liefst op 3 of 4 meter afstand om mijn medeweggebruikers heen, maar dat kan inderdaad niet altijd. De meest praktische oplossing vind ik het om tegen het verkeer in te lopen, niet op de stoep, maar op de weg. Tegenliggende voetgangers blijven dan meestal minstens de breedte van de geparkeerde auto's tussen mij en de stoep verwijderd, en bij tegenliggende fietsers of scooters doe ik een stapje opzij, tussen de auto's, of ga ik even op de stoep lopen. Als je weggebruikers ziet aankomen, is het makkelijker ze cybernetisch te omzeilen, dan wanneer ze vanachter komen, en je dan soms plots op 50 cm afstand inhalen.

J.janssen2
J.janssen217 mei 2020 - 18:51

Het is allemaal een beetje dubbel; we doen het om solidair te zijn met de ouderen maar....in de ouderenzorg hadden ze geen afdoende beschermingsmaatregelen en sterven de mensen bij bosjes.We moeten zo min mogelijk naar buiten maar alles moet ook wel openblijven. Het wordt aan onze eigen verantwoordelijkheid overgelaten maar ...er wordt wel absurd streng beboet. Tja, het blijft wat halfslachtig en dat ondermijnt wel de steun voor het beleid.

Thuiszitter
Thuiszitter17 mei 2020 - 18:33

Toch geen touw aan vast te knopen. Het alle ergste is dat de dienders en boa ‘s er juist nu voor gaan ( moeten ) schrijven terwijl het virus aan het liggen is, bij ons in de regio geen opnames meer en geen doden. De ic’s zijn niet meer overvol, het zorgpersoneel kan weer op adem komen . De maatregelen zijn versoepeld , onze MP snapt de regels zelf niet, en de overheid gaat juist nu over om boetes uit te delen . Dat hadden ze eerder kunnen doen , snap er niks van, net als het testen dat gaat per 1 juni grootschalig in , mosterd na de maaltijd actie. Ik heb er geen goed woord voor over , mensen die bekeurd zijn zou ik adviseren niet te betalen en de zaak voor te laten komen .

Bouwman2
Bouwman217 mei 2020 - 18:00

Die regels zijn niet zo moeilijk voor de burgers, gewoon in je kot blijven, en afstand houden. En als een boa je een bon toezegt, als je tegen een regel zondigt even een lachje en een knikje aanpakken en het daarbij laten. Want denk je nou echt dat je meteen voor de magistraat moet verschijnen als je dat overkomt? Dat je meteen een strafblad krijgt en een beroepsverbod? Natuurlijk niet, de rechter heeft zoveel zaken die nog op hem wachten, die heeft het veel te druk voor beuzelarijen als die van jou.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst17 mei 2020 - 21:30

Dat zijn de regels nadrukkelijk niet. Je weet niet waar je het over hebt. Informeer je.

Oki Doki
Oki Doki17 mei 2020 - 17:46

Ja, ik had er 4 van de 12 goed.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens17 mei 2020 - 19:34

Gefeliciteerd. Hoe minder je goed hebt, hoe logischer je kunt nadenken.

Joop den Uil
Joop den Uil17 mei 2020 - 17:14

zelf gezien, maar ook uit diverse zeer betrouwbare bronnen: men gedraagt zich alsof corona voorbij is. Strand ? lekker voetballen met zn allen. Park ? lekker zitten in de zon. etc etc.. Ik denk ook dat corona voorbij is (net als een griepje) ... laat de politiek maar lekker zn gang gaan .. winstmodel is mij wel duidelijk geworden

OlavM
OlavM17 mei 2020 - 16:42

[Het fingerspitzengefühl van de boa of politieagent pic.twitter.com/uAsLG9jjtO — Pascal Vanenburg ???? (@vnnbrg) May 17, 2020] Scherp!

Bert de Vries
Bert de Vries17 mei 2020 - 15:05

Hoofdoorzaak van het mislukken van de lockdown is, dat degenen die die lockdown toelichten, doorgaans raaskallen als ze moeten antwoorden op kritische vragen. Waar taalrijken er na korte tijd geen touw meer aan kunnen vastknopen, laten minder taalbedeelden het gewoon afweten. Gelul, is door hen meest gebezigde kwalificatie van de toelichting van deskundigen. Terecht, omdat vrijwel alle antwoorden op kritische vragen bedoeld zijn om de eenheid uit het compromis te bewaren. Gewoon omdat het je de kop kost als je die eenheid in het gedrang brengt. Dat kost je je carriëre. En daar heb je toch al die jaren voor gewerkt? Slaafsheid wordt loyaliteit genoemd. Compromis wordt advies van deskundigen genoemd. De waarheid is gesneuveld. Teveel mensen hebben geen boodschap meer aan de richtlijnen. Met, waarschijnlijk, treurige gevolgen. Want de zorgsector is door de veelgeroemde marktwerking een brekebeen geworden, bemand door financieel deskundigen die aan maatschappelijke verantwoordelijkheid geen boodschap hebben. En als de zorg de problemen niet meer aankan, gaat er heel veel meer dan de zorg naar de bliksem.

4 Reacties
Middenman
Middenman17 mei 2020 - 16:21

@Bert de Vries - De lockdown mislukt? Ik snap dat je het moeilijk vindt om toe te geven, maar volgens mij is hij uitstekend gelukt.

Bert de Vries
Bert de Vries17 mei 2020 - 17:55

Middenman, lees het artikel in de NRC van vandaag over het spectaculaire succes van de aanpak van de crisis in Oost-Europese staten, waar met name een heel rigoreuze en goed geslaagde lockdown werd ingevoerd. Als hier percentagegewijs evenveel doden waren gevallen als in bijvoorbeeld Slowakije, hadden we zo'n 90 sterfgevallen te betreuren in plaats van bijna 6.000. De lockdown hier goed gelukt? Waanzin! https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/17/midden-europa-scoort-met-mondkapjes-a3999978

Middenman
Middenman17 mei 2020 - 22:20

@Bert de Vries - Ik heb het artikel gelezen. Jij waarschijnlijk niet helemaal tot het einde. Afgezien van het feit dat je landen in deze crisis bijna niet met elkaar kunt vergelijken kun je drie belangrijke vragen stellen bij Oost-Europa. 1) Ten koste van wat is hun lockdown geslaagd? Geef daar eerlijk antwoord op en geef daarbij aan of je dat hier ook zou willen. 2) Waarom houdt de bevolking zich daar aan de regels en hier niet? 3) Wat gebeurt er in b.v. Slowakije als de lockdown wordt opgeheven en de grenzen weer opengaan? Ook na het lezen van het artikel blijf ik van mening dat Nederland het goed doet. Los van politieke overwegingen. Maar het is uiteraard maar een mening.

Bert de Vries
Bert de Vries18 mei 2020 - 11:00

Middenman, ik laat politiek en verleden even buiten beschouwing. Ik beperk met tot de mate van handhaving en naleving van de lockdown, en de sterftecijfers, al dan niet per miljoen inwoners. Uitsluitend meten. Overigens staat Nederland op wereldwijde schaal op de zesde plaats van landen met de meeste sterfgevallen. Ook hier kun je weer allerlei argumenten op loslaten, zoals betrouwbaarheid van de metingen, maar die doen er hier niet toe. Omdat anders alle vergelijking onmogelijk is. Waarbij, uiteraard, ook kwalificaties als goed en niet goed nietszeggend worden.

[verwijderd]
[verwijderd]17 mei 2020 - 14:00

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Peterrr2
Peterrr217 mei 2020 - 15:55

Maar... hoeveel van de twaalf vragen had jij er goed?

Windewaan
Windewaan17 mei 2020 - 15:58

nou nee hoor. Er zit geen logica en geen consistentie in de regels. twee mensen uit 1 gezin mogen wel -op afstand- een praatje met iemand maken die ze toevallig tegenkomen maar als ze op afspraak precies hetzelfde doen is het een samenscholing en beboetbaar. Het effect is precies hetzelfde. om maar een voorbeeld te noemen. er is geen touw aan vast te knopen

Middenman
Middenman17 mei 2020 - 16:24

Precies. Ik begin het gezeur over hoe moeilijk het allemaal is een beetje zat te worden. Valt me van het Volkskrant publiek erg tegen. Mensen willen blijkbaar alleen simpele regeltjes horen maar niet meer nadenken over het doel van de regels. Jammer.

Frits Jansen
Frits Jansen17 mei 2020 - 13:56

Laat alsjeblieft iedereen die een "corona-boete" krijgt verzet aantekenen. Daar heb je geen advocaat voor nodig, niet eens argumenten. Een éénregelig briefje volstaat. Dan lopen de rechtbanken over, en zal alleen dat al een argument zijn voor een massaal sepot. Of zijn er mensen die zo sociaal zijn dat ze blij zijn met hun boete de overheid te kunnen steunen die toch al zo veel geld moet uitgeven in deze barre tijden?

2 Reacties
ton14024
ton1402417 mei 2020 - 17:11

Moet ik uit deze twee kiezen of is er ook een doordachte keuze?

Joop den Uil
Joop den Uil17 mei 2020 - 18:56

figuren di e daadwerkelijk en met opzet de afspraken over corona gedrag in de wind slaan zijn potentiele moordenaars en verdienen op zijn minst een flinke boete,

marcelhermus
marcelhermus17 mei 2020 - 13:41

9 vd 12 goed