Joop

Netflix is politiek correct… maar niet inclusief

  •    •  
11-01-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
531 keer bekeken
  •  
netflix

© cc-foto: Jade87

Netflix moet meer films en series produceren waarin een personage van kleur de hoofdrol vertolkt.
De gemiddelde Nederlander kijkt 1 uur per dag naar Netflix. Het entertainmentplatform heeft wereldwijd 130 miljoen abonnees en produceert inmiddels een indrukwekkend aantal eigen shows en documentaires. Netflix wordt weleens geroemd om zijn inclusieve series en films; het bedrijf reserveert een groot aantal rollen voor mensen van kleur en omarmt LGBTQ+ karakters. Maar wie wat beter kijkt ziet dat er nog een lange weg te gaan is.
Inclusiviteit is naast een progressieve ontwikkeling ook een trend. Bedrijven zijn zich bewust van de maatschappelijke ontwikkeling en merken als Pepsi en Gilette schreeuwen van de daken hoe inclusief ze wel niet zijn door hun cringy reclames vol te stoppen met homoseksuele personages en mensen van kleur. Filmstudio’s en streamingdiensten als Netflix zijn zich natuurlijk ook bewust van deze trend, vooral omdat de Westerse filmindustrie nog altijd wordt gedomineerd door witte regisseurs. Netflix wil duidelijk laten zien dat diversiteit op zijn agenda staat. Zo verschijnt binnenkort het tweede seizoen van de geroemde serie Sex Education, met een enorm diverse cast.
Wat Netflix echter nog altijd mist, zijn series en films waarin een personage van kleur de hoofdrol vertolkt. Er zijn natuurlijk wel wat voorbeelden te noemen – Master Of None, Dear White People – maar die paar series met een niet-witte hoofdrol zijn eerder een uitzondering die de regel bevestigt in het reusachtige aanbod dat door Netflix zelf wordt geproduceerd. Het ontbreekt echter niet aan diverse bijrollen. Neem de succesvolle gevangenisserie Orange is the New Black, waarvan de hoofdrolspeelster biseksueel is en de cast hoofdzakelijk bestaat uit actrices van alle kleuren en maten. Ook wordt het eerdergenoemde Sex Education geregeld aangehaald als een voorbeeld van een inclusieve serie, zo is het geliefde karakter Eric zwart én openlijk homoseksueel. Fantastisch toch? Uiteraard. Het is mooi dat een invloedrijk platform als Netflix ruimte maakt voor meer diversiteit in de wereld van films en series. Goed… wat valt er dan nog te zeiken?
Komt ie. Door de diverse bijrollen is het gemakkelijk te vergeten dat de hoofdrol in Sex Education weggelegd is voor Otis, een wit karakter met een westerse achtergrond. Stranger Things, Mindhunter, You, Orange is the new Black, Glow, Dark, Ozark, The End Of The F***ing World en vrijwel alle andere grote hitseries van Netflix doen hetzelfde. Die hebben weliswaar castleden van kleur, maar de hoofdpersoon is altijd een wit karakter met een westerse achtergrond. Dat zou geen probleem zijn, ware het niet dat het de streamingservice ontbreekt aan tegenwicht: series waarin personages van kleur een hoofdrol vertolken. Nu blijft het namelijk bij ‘schijn-inclusiviteit’: op het eerste gezicht lijkt het productieteam van Netflix een podium te bieden aan mensen van alle kleuren en maten maar kijkt men beter, dan valt op dat vrijwel iedere Netflix-serie toch nog altijd gedragen wordt door een witte, heteroseksuele hoofdrol. De personages van kleur, of die met een non-heteroseksuele seksuele geaardheid, blijven slechts bijrollen tegenover de meer gelaagde, maar conventionelere lead. Netflix doet een stap in de goede richting, maar voert diversiteit nog te oppervlakkig door; ogenschijnlijk meer om over te komen als politiek correct platform, in plaats van daadwerkelijk inclusief te zijn.
Ook was het opvallend dat het platform dit prijzenseizoen drie grote Oscar-genomineerde films financierde, ieder met een vrijwel volledig witte cast. The Two Popes, Marriage Story en The Irishman zijn allen uitstekende films waarvan het vanuit het verhaal logisch is dat het ontbreekt aan gekleurde of non-heteroseksuele karakters, maar het is wel noemenswaardig dat Netflix er juist nú voor kiest om miljoenen in deze films te steken. Zonder tegenwicht in de vorm van een film of serie waarin een gekleurde hoofdrol de sterren van de hemel speelt.
Dat betekent niet dat Netflix voortaan alleen nog maar series zou moeten maken zonder witte of non-heteroseksuele hoofdrollen. Maar inclusiviteit gaat om het tonen van diverse verhalen. Als Netflix daadwerkelijk diversiteit wil representeren dan hebben we meer films en series nodig waarin de verhalen van personages van kleur de spotlight krijgen. Dat betekent films en series waarbij niet alleen de bijrollen, maar óók de hoofdrollen worden vertolkt door acteurs van kleur. Het derde seizoen van True Detective (waarin Mahershala Ali de hoofdrol speelt) en de Nederlandse webserie Anne + (over het wel en wee van een jonge lesbische jonge vrouw) bewijzen dat de markt toe is aan series waarin de hoofdrolspeler afwijkt van de norm. Hoeveel Netflix-series kun je echter opnoemen waarin een moslima meer is dan een bijrolletje? Het is aan een grootmacht als Netflix om de volgende stap te zetten: produceer series waarin niet alleen de bijrollen benut worden om een politiek correct diversiteitsquotum te halen, maar waarin je met meer gekleurde hoofdrollen nieuwe perspectieven de ruimte geeft.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (119)

MyHonest Opinion
MyHonest Opinion31 dec. 2020 - 11:59

Kleur moet niks uitmaken. Netflix is gewoon racistisch bezig. Selecteer gewoon de beste acteurs voor de job. Al dat geforceerde daar bij netflix. Het anit-discriminatie beleid en diversiteit beleid gaat een tegenovergestelde effect hebben. Wat maakt het uit of de hoofdacteur in een film zwart of wit is. Maar de schrijver van het stuk wil meer zwarte acteur zien. Als je mensen selecteert op kleur dan ben je toch racistische bezig of ben ik nou zo verkeerd? Al die interacial relaties en homo's, zwarten, blanke en aziaten in elk vriendengroep is zooo geforceerd en onrealistisch. Als de hele film vol met zwarten zit? geen probleem. Vol met blanken moet ook geen probleem zijn. Kan je voorstellen dat je word aangenomen voor een film omdat ze nog een zwarte missen in de vriendengroep? i.p.v dat je geselecteerd bent omdat je de beste acteur bent voor de film

Gandalf2
Gandalf216 jan. 2020 - 19:08

Heb ik zeker een andere netflix. Ik zie Koreaanse series en films, Chinese series en films, Mexicaanse series en films. Meer dan genoeg films met een donker iemand in de hoofdrol en bijvoorbeeld black lightning is een actie serie met een donkere familie in de hoofdrol. Mij maakt het niet uit welke kleur/nationaliteit/sex voorkeur/geslacht de hoofdrolspelers hebben, als het maar een goede serie of film is. Wat ik wel storend vind, is bijvoorbeeld James Bond vrouwelijk gaan maken. Verzin dan gewoon iets nieuws met een vrouw in de hoofdrol en laat de James Bond fans gewoon naar een James Bond kijken. (James Blond blijft voor nu mannelijk overigens) De ervaring in Hollywood is wel, “go woke, go broke.” Inclusive films en series zijn tot nu toe nog geen echte kas krakers.

Ryan2
Ryan213 jan. 2020 - 11:10

Mwah.. De eigen producties van Netflix zijn niet echt zo denderend. Ze doen nogal gekunsteld aan. Politiek correct? Wat is dat eigenlijk? Het doet nogal Amerikaans aan. Oppervlakkig, historisch nauwelijks verantwoord. Een serie over Trotzky heeft een antisemitische ondertoon. Al met al is het gewoon Amerikaanse bagger.

Sonic2
Sonic212 jan. 2020 - 22:56

Ik vind het wel een mooi stuk. Al sta ik er niet zo ideologisch in. Het blijft opmerkelijk dat het zo'n open zenuw elke keer raakt. En dat meteen heel rechts hier over zijn theewater is. Ik moet zeggen dat als ik voetbal kijk nooit de hoeveelheid donkere spelers tel. En ook nooit in een film. Nooit Kluivert of Finidi zo gezien. Of Davids en Seedorf. Overigens is FIFA 20 wel inclusief. Dat is dan wel een game. Maar daar kan je in de coach modus in eerste instantie alleen vrouwen verkiezen en allochtonen. Als je wijzigt kan je blanke daar aan toevoegen. En voor de rest kan ik beide kanten vrij rustig lezen in deze. Begrijp mensen die dit op de agenda zetten. En ik begrijp mensen die het misschien wat ver willen gaan. Dus een keer een relaxte discussie wat mij betreft. Ook wel eens prettig.

Jan Johannes
Jan Johannes12 jan. 2020 - 21:14

Netflix moet helemaal niks.

Gerrit338
Gerrit33812 jan. 2020 - 18:06

Ik wil graag, net als Jelle, elke film die ik ga bekijken controleren of deze wel inclusief genoeg is. Om dit goed te kunnen bepalen heb ik nog wat vragen, zodat ik mijn hokjes goed kan invullen. Hoe bruin moet je zijn om als 'bruin' te worden gezien, graag een RAL code ? Zijn alle kleuren bruin hetzelfde ? Maken we verschil tussen bruin uit Afrika en bruin uit Z-Amerika ? Gelden chinezen ook als anders kleurigen Zo ja, is dat een aparte categorie ? Wie bepaald of iemand gekleurd genoeg is om als anders kleurige door het leven te gaan ? Iemand die homo is, maar dat niet uiterlijk toont, telt die ook mee als homo ? Een Belg en een Pool (niet anders kleurig) telt die ook als buitenlander ? Een homofile, anders kleurige vrouw in je programma, telt dat als 3 of als 1 ? Misschien zijn bovenstaande vragen echt te ver, maar als je dus wil bepalen of een film inclusief is of niet, moet (misschien wel onbewust) al antwoorden op deze vragen hebben. Want hoe kan je anders bepalen of een film inclusief genoeg is. Blijkbaar heeft iedereen, net als Jelle, ergens een grens in zijn hoofd zitten wie er wel inclusief is en wie niet. Dus eigenlijk heeft hij zelf al antwoord gegeven op bovenstaande vragen. En dat vindt ik heel erg zorgelijk. En daar komt bij (zie mijn bijdrage hieronder) dat mijn 4 familieleden (allen anders kleurigen) het vreselijk vinden, dat dit soort Jelle's denken voor hun op te moeten komen. Net of dat zelf niet kunnen.

3 Reacties
Jozias2
Jozias212 jan. 2020 - 20:20

Mooie reactie Gerrit

MountEverest
MountEverest12 jan. 2020 - 23:20

@Gerrit338 "En daar komt bij (zie mijn bijdrage hieronder) dat mijn 4 familieleden (allen anders kleurigen) het vreselijk vinden, dat dit soort Jelle’s denken voor hun op te moeten komen. Net of dat zelf niet kunnen. " Dat noemt men ook wel "racism of lower expectation". Dat is een patriarchale, neo-koloniale houding die ervan uit gaat dat mensen van kleur niet voor zich zelf kunnen opkomen.

Jonathan2
Jonathan213 jan. 2020 - 4:15

Als ze een hekel hebben dat anderen voor ze opkomen, wat op zich nogal merkwaardig is, want de meeste mensen vinden wat steun wel aangenaam, waarom meen jij dan wel voor ze te moeten opkomen, en laat je dat niet aan ze zelf over? Dus als jij voor anderen gaat spreken, geef dan even een link waarin wij kunnen checken of je de waarheid spreekt. M.a.w., ik geloof jou niet.

Gi Raf
Gi Raf12 jan. 2020 - 16:55

''Netflix is politiek correct… maar niet inclusief'' Politieke correcte niet inclusieve types zijn het dus die massaal naar Netflix kijken. Als het waar is wat de kunstenaar ons wil doen geloven. Is dat erg? Wil je er bij horen, dat is de vraag. Wil je er niet bij horen dan kijk je gewoon ergens anders naar. En daar zit dus het probleem voor hypocrieten.

2 Reacties
tempest
tempest13 jan. 2020 - 12:05

Als je er serieus over nadenkt, dan is "politiek correct" per definitie "niet inclusief", want diversiteit van meningen wordt niet geaccepteerd. Gelukkig mag er juist best wel veel op Netflix en ik zou ze niet direct politiek-correct willen noemen (meer dan genoeg shows en series die daar juist tegenin gaan). Netflix gebruikt inclusiviteit en diversiteit als marketing truuk en dat wordt door sommige als "politiek-correct" gezien, maar het is niet veel meer dan cynische marketing. Precies hetzelfde doet Disney trouwens en vele anderen.. Er is een enorme concurrentie op de streaming-markt en de druk om op een enorm tempo nieuw materiaal te produceren is nog nooit zo groot geweest in Hollywood. Dit gecombineerd met hoge verwachtingen en hoge budgetten kiest men vaak voor veilig: sequel, prequel, reboot of remake. En dan is een "woke" twist in de casting zo'n beetje de meest simpele manier om je van het origineel te onderscheiden, die ook nog eens goed door de marketing gebruikt kan worden. Helaas doen ze daarmee meestal de series tekort. Verder zie het haastwerk in de verhaallijnen en scripts, ze zijn veel te vaak onlogisch, geforceerd, voorspelbaar en daardoor niet erg interressant. En omdat men vanwege het format van streaming graag doorlopende verhalen wil, is een aflevering met een slecht script veel verstorender dan dat vroeger was met TV. Ook lijkt het alsof men vaker te lang met series doorgaat. Je merkt dat het concept eigenlijk wel "op" en de schrijvers en acteurs er ook wel klaar mee zijn. Hoewel, stoppen op het hoogtepunt was nooit een sterke kant van Hollywood.

Paulus3
Paulus313 jan. 2020 - 21:43

"Politieke correcte niet inclusieve types zijn het dus die massaal naar Netflix kijken." Natuurlijk niet. Ben jij in alle keuzes die je maakt en puur in al je doelen die je berijkt? Alleen met betrek op de omstandigheden en dus ongeveer binnen de waarschijnlijkheid patronen. Men gaat gewoon waar het grote aanbod best goed geproduceerd vermaak is. En aan dat vermaak, en de doelen die er mee berijkt zijn, zitten wat kantjes.

[verwijderd]
[verwijderd]12 jan. 2020 - 15:39

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:04

In dat geval raad ik aan om The Irishman in de bioscoop te gaan zien, hij draait nog in een select aantal theaters.

Paulus3
Paulus313 jan. 2020 - 21:52

Over The Irishman moet je youthifying eens opzoeken. Het is niet alleen 35mm film. En over de ontwikkeling van film tot digitaal en waar we nu ongeveer zijn is de documantaire 'Side by Side' aan te bevelen. (interviews met de directeuren en technische mensen met clips). Beiden kan je makkelijk downloaden en/of bekijken op je computer via een gratis of betaalde streaming dienst.

tempest
tempest12 jan. 2020 - 14:53

Dankzij het internet hebben we nog nooit zoveel toegang tot tv, film en ander soort entertainment van allerlei culturen. Toch kan de toegankelijkheid van echt diverse content nog veel beter, en ik vind dat een veel belangrijkere taak voor Netflix dan de casting bij die enkele series die ze zelf produceren! Laat ze toegang verschaffen tot Bollywood films, Franse producties en Japanse TV en film. Laat ze die cultureel echt verschillende series goed promoten, laat ze samenwerken om na-synchronisatie en ondertitelen van een hoog niveau te maken! De grote nadruk op huidskleur, seksualiteit en sekse is ontzettend Amerikaans, maar er is nog zoveel meer aan verhalen en perspectieven. En ik vermoed dat juist open staan voor een groter diversiteit in perspectieven, talen, meningen en onderwerpen, de oppervlakkige diversiteit die het Weste zo nastreeft vanzelf zal komen.

1 Reactie
Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:07

Goed punt, maar het is wel wat onhandig dat in elk land het aantal niet-Netflix films en series ontzettend varieert in kwaliteit en diversiteit. Mooi vond ik dat de regisseur van het Zuid-Koreaanse Parasite op de Golden Globes het volgende zei: 'Once you overcome the one-inch tall barrier of subtitles, you will be introduced to so many more amazing films'.

Marinus C.
Marinus C.12 jan. 2020 - 12:58

Ik zal het maar gewoon bot zeggen: De gemiddelde Blanke heteroman heeft weinig last van seksisme, racisme en homofobie, en heeft er daarom vaak weinig oog voor. De kans dat de gemiddelde Blanke heteroman iets zinnigs over deze onderwerpen kan zeggen, is relatief gering, helemaal als het om de details gaat Als de emancipatie van de betreffende groepen van Blanke heteromannen afhankelijk was geweest, Dan zaten Zwarte mensen nog achter in de bus, vrouwen nog in de keuken en LGBT-en nog in de kast. Want dan was er niets veranderd omdat het probleem niet of nauwelijks onderkent was Dat is geen beschuldiging, dat is gewoon hoe de mensheid werkt en niet alleen voor Blanke heteromannen trouwens. Het is best lastig om je in een ander te verplaatsen. Het is misschien wel iets om in je achterhoofd te houden als je mee wilt praten met deze onderwerpen; En ook als je daarna eventueel te horen krijgt dat wat je zegt ongeïnformeerde, neerbuigende en/of toondove onzin is. Want dat zou maar zo kunnen, heh? Want bijvoorbeeld die zogenaamde kleurenblindheid, is in de praktijk meestal een enorme blinde vlek op het gebied van racisme. Okay, dan nu over Netflix: ik denk dat ze aan de weg timmeren wat diversiteit betreft, en ik denk dat dat best genoemd mag worden. Ook als ik heel cynisch denk dat het allemaal om het geld is. Ik denk ook dat er nog heel wat winst behaalt kan worden. Is het stukje drammerig? Jazeker, maar als je wat wilt bereiken als minderheid, of in dit geval als vertegenwoordiger/ally van minderheden, dan moet kom je er niet "met lekker normaal" doen hoor. Ik bedoel. Dat werkt alleen voor Blanke heteromannen en een paar andere geprivilegieerde groepen die wel alles, inclusief een evenwichtige vertegenwoordiging in de film/op televisie, op een presenteerblaadje aangereikt krijgt. Een jaar of twintig geleden waren er ruwweg drie types homoseksuele mannen op tv te zien. De aan AIDS stervende homoseksueel, de flamboyante, hysterische handtas en de perverse, seksueel agressieve butch. Toen we daar wat van zeiden, heette dat ook gedram. En nu twintig jaar verder komen dezelfde soort mensen met dezelfde soort dooddoeners aanzetten. Dat er veel verbeterd is, betekent niet dat er geen ruimte is voor kritiek.

2 Reacties
Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:13

Volledig met je eens, zonder dat 'gedram' hadden we prachtige films als A Single Man moeten missen.

Paulus3
Paulus313 jan. 2020 - 21:55

Ja, zo is het.

Purper Floyd
Purper Floyd12 jan. 2020 - 11:42

Zo moeilijk is het toch niet, het grootste deel van de Netflix klanten is blank. Netflix maakt gewoon programma’s die het best aansluiten bij hun doelgroep. Het is tenslotte gewoon een commercieel bedrijf en het draait dus om de knikkers.

Gefaald
Gefaald12 jan. 2020 - 11:25

Vrouwen mogen niet worden verkracht in de film, er mag niet worden gerookt (er mogen weer wel drugs worden gebruikt want dat is woke), in de cast moeten er evenredige vertegenwoordigingen van getinte mensen, gehandicapten, genders en sexuele oriëntaties zichtbaar zijn, en niet te vergeten het klimaat moet adequaat gepromoot worden. Binnen die kaders mogen de schrijvers proberen een leuke film te maken. Ik zie een grote toekomst voor subversieve filmmakers die de benepen fatsoensnormen van deze tijd aan hun laars lappen. De kijkers zullen met een diep gevoel van opluchting van hun werk genieten.

1 Reactie
Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:17

Ik denk dat er buiten mainstream Hollywood al veel van zulke subversieve filmmakers zijn opgestaan. Zelf vond ik de geprezen horrorfilm Mandy erg de moeite: een visueel spektakel over een man die op extreem geweldaddige wijze een sekte uitroeit nadat zijn vrouw door hen te grazen genomen is.

Ch0k3r
Ch0k3r12 jan. 2020 - 11:03

Ik begin bijna te vermoeden dat sommigen er een drinkspelletje van maken om de volgende dag hun kater weg te zeuren

3 Reacties
Marinus C.
Marinus C.12 jan. 2020 - 13:51

Klopt, er zijn hier bijvoorbeeld best veel rechtsmensjes, die zich dus op een linkse site hebben aangemeld om verontwaardigd over het linkse gedachtegoed aldaar te gaan zeuren. Dat soort zeikerigheid is best een beetje ziekelijk inderdaad.

Grappig12
Grappig1212 jan. 2020 - 18:29

@Marinus C. Is dit een linkse site? Ik geloof dat ze zelf beweren neutraal te zijn.

Jozias2
Jozias212 jan. 2020 - 20:20

@marinus Ik krijg de indruk dat je op deze site als links al snel wordt betiteld als rechts door extreem links.

de Boer2
de Boer212 jan. 2020 - 10:57

Let ven op de kern van het betoog: "mensen van kleur"verdienen niet een hoofdrol, maar dé hoofdrol. En mensen zonder kleur moeten daar dus maar naar kijken volgens Jelle. Maar wie kleurenblind is hoeft zich niet aangesproken te voelen, door Jelle. Zo lang je weet dat boven stoppen betekent en onder doorrijden, kom je ook waar je wezen wilt.

Marcus A.2
Marcus A.212 jan. 2020 - 9:56

Wat is het beoogde voordeel wanneer Netflix inclusiever zou zijn? Zijn er eigenlijk samenlevingen waar dit gedroomde ideaal van een volledig inclusieve samenleving (dus ook inclusief degenen die zelf voorstander zijn van een niet inclusieve samenleving, zelf intolerant zijn) bestaat? En zijn de mensen daar ook echt gelukkiger? Want dat is toch het belangrijkste doel van de inclusiviteits kerk, het hoogst haalbare is een volledig inclusieve wereld, wat vanzelfsprekend zou moeten gaan leiden tot een betere en prettigere wereld.

1 Reactie
Paulus3
Paulus313 jan. 2020 - 22:01

Een verhaal en plaatje dat simpeltjes is, is makkelijk te verkopen aan meer mensen. Zoals Coca Cola. Heel populair, Coca cola, en makkelijk te adverteren. Het is net een spons. Mensen vinden ook simpel success heel aantrekkelijk, maakt niet uit hoe slecht. Fijne kost is beter en eigenlijk veel lekkerder. Maar, moeilijker betaalbaar te maken voor een breed publiek.

Daniel Blank
Daniel Blank12 jan. 2020 - 9:18

Dit is zo eenvoudig afgeven op Netflix. Gewoon niet kijken dan. Het is een bedrijf, dus als kijkers wegblijven passen ze de programmering aan. Ze bieden inderdaad een podium aan verschillende groeperingen, maar witte hetrosexuele domineren. Een transitie gaat niet vanuit 1 keer.....prijs ze, dat ze het op vlakken beter doen dan de Nederlandse lineaire tv. Het is te eenvoudig om alleen cynisch te lopen doen over Netflix, maar zij zitten merkbaar een transitie in. Daarbij zijn mogelijk hun klanten ook geen doorsnede van de wereld, met die verschillende minderheden. Het zou ook zinloos zijn om van alle aan te bieden onder de vlag van inclusiviteit en dat er vervolgens niemand naar kijkt.

Hank Nozemans
Hank Nozemans12 jan. 2020 - 9:16

Die woke beweging begint hele enge vormen aan te nemen.

P Haan
P Haan12 jan. 2020 - 9:13

Ik kan me voorstellen dat je in je eigen bubbeltje het idee hebt dat jij en je soortgenoten buitengesloten worden. De oplossing voor nuchter denkende mensen is kijken naar de statistieken. Hier kan je vinden of je een marginaal verschijnsel benoemt, of echt iets op het spoor bent. Als Netflix zich inderdaad laat dwingen om 'inclusief' in het vaandel te hebben, verklaart dat de keus voor een Afro-Amerikaanse hoofdrolspeelster die een lesbische relatie heeft gehad met een blanke vrouw maar trouwde met een blanke man, een homoseksuele jonge man die via datingsites in een paar seizoenen meer mannen heeft versleten dan er kerken in zijn woonplaats staan, een Hispanic dame waarvan de vader crimineel is, het vriendje ook maar zwanger weet te raken van een zwarte jongen uit een gebroken gezin, een zwarte dame die het met een prototype GOP blanke jongeman gaat doen en opgevoed blijkt te zijn bij een trailertrash blank gezin.... Nou ja, vul maar in. Het irritante is, dat het merendeel van dat gedrag eerder kwaad dan goed doet, vooroordeel bevestigend is en het verhaal redelijk verstoort. Gok de serie eens?

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet12 jan. 2020 - 11:26

Goede tijden, slechte tijden?

P Haan
P Haan12 jan. 2020 - 15:06

Goede tijden, zou ook kunnen inderdaad. Of Masterchef, dit zijn meestal de laatste tien!

Eigenwijs2
Eigenwijs212 jan. 2020 - 9:12

Met nauwlijks 3 miljoen kijkers 's-avonds is er voor de NPO geen toekomst meer.

Salama.
Salama.12 jan. 2020 - 9:11

De serie Star Trek van Netflix heeft een hoofdrolspeelster ‘van ‘kleur’. The Crown weer niet maar dat is logisch.

2 Reacties
tempest
tempest12 jan. 2020 - 15:08

Ja, maar voor Star Trek was dat juist niet meer special. In de jaren negentig was er al een spin-off met een Afro-American acteur in de hoofdrol en een andere spin-off met een vrouwelijke hoofdrol. Overigens kan je best wel veel spelen met casting hoor. In toneelstukken doen ze het ook geregeld. En in series over King Arthur worden ook geregeld acteurs en actrices gecast die strikt genomen niet de juiste etniciteit hebben. Natuurlijk is er een enkeling die zich erover opwindt, maar 90% van de kijkers maakt dat helemaal niets uit. Publiek wil zich laten vermaken en “suspension of disbelief” is gigantisch, zeker wat betreft casting.

DenFlexwerker
DenFlexwerker12 jan. 2020 - 17:41

Pfff, dat was al in de jaren 90 (DS9). Het leuke was dat dit zonder tomtom was en niet in je gezicht werd geduwd.

Tuna Gretberg
Tuna Gretberg12 jan. 2020 - 8:21

Op Netflix zijn ook talloze Indiaase, turkse en Israëlische films en series. Ook Spaanstalige series zijn ruim vertegenwoordigd. En nergens zie je hier blanken in de hoofdrol. Ook een voorbeeld dat Netflix niet divers genoeg is Jelle?

1 Reactie
tempest
tempest13 jan. 2020 - 12:13

Netflix heeft zeker een aardige buitenlandse catalogus, voor Amerikaanse begrippen. Maar het is echt nog maar een schijntje van wat er geproduceerd is. Zeker ook van wat betreft Nederlandse en Vlaamse producties. En daarbij worden buitenlandse productief zelden groots gepromoot (op Amerikaanse, Britse en Canadese producties na dan).

pietjansen
pietjansen12 jan. 2020 - 7:15

We moeten ophouden om mensen op te delen in kleur, seksuele voorkeur of wat dan ook. Iets waar de auteur duidelijk voor pleit. En ook al gebeurd dat met de beste bedoelingen; het is een uiterst gevaarlijke tendens. We hebben genoeg voorbeelden uit het verleden waarbij we kunnen zien waar dit soort ideeën toe leidt. Alleen talent mag de doorslag geven.

3 Reacties
Eigenwijs2
Eigenwijs212 jan. 2020 - 13:45

We zijn allemaal gelijk. Not. Iedereen is uniek.

Marinus C.
Marinus C.12 jan. 2020 - 14:10

We leven nu eenmaal in een wereld waar mensen nog steeds op grote schaal op grond van allerlei irrelevante zaken als ras en geaardheid in discriminatoire hokjes worden gepropt. Net doen alsof dat niet voorkomt gaat de boel echt niet verbeteren hoor.

Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:35

Ik sluit me aan bij de woorden van @Marinus C.

NL2019
NL201912 jan. 2020 - 6:58

Wat een onzin toch weer. De identiteitsgekte en het gebruik van termen als "mensen van kleur" en "witte" mensen begint aardig uit de hand te lopen. Er zijn geen witte mensen. Wel blanke mensen. Wit ben je alleen als je dood bent of flink ziek. Het taboe op het begrip "blank" komt doordat deze term door aanhangers van de inclusiviteitsmanie als "te positief" wordt ervaren. Het hemelt in hun ogen de blanke mens teveel op en zoals we weten moet de blanke mens op alle fronten boeten voor zijn eeuwenlange zonden jegens de "mensen van kleur" (die ik gewoon bruine en zwarte mensen noem). Er is van progressiviteit juist helemaal geen sprake. Door deze ontwikkelingen ontstaan steeds mee taboes en mag er van alles niet meer gezegd of gedaan worden. Ik zie niet zo goed in wat daar progressief aan is. Een trend is het ook al niet. Het was het hoofd van NOS nieuwsredactie, Marcel Gelauff die eenzijdig besloot om de term "wit" in te voeren in plaats van blank. Hij beweert daarbij dat de Taalcommissie van de NOS had geadviseerd de term "wit" in te voeren. De voorzitter van de taalcommissie, Peter Taal (Sic!) verklaarde na zijn pensionering echter bij de VRT: "“De hoofdredactie heeft buiten de taalcommissie om besloten dat we van een witte huidskleur zouden gaan spreken en niet meer van blank.” Duidelijk dus dat Gelauff zelf heeft besloten, van bovenaf dus, om de term "wit" in te voeren. Afgezien van een handjevol fanatici hoor ik om mij heen niemand over "witte" mensen spreken, maar onverkort over "blanken". Ook de term "mensen van kleur" hoor ik nergens. Er is dus helemaal geen trend, maar de zoveelste poging van de politiek correcte media om mensen via de krant, TV, radio en internet te hersenspoelen door deze terminologie op te leggen en zelfs voor te stellen als breed gedragen. Onzin dus.

3 Reacties
Eigenwijs2
Eigenwijs212 jan. 2020 - 11:04

De witte medemens maakt slechts 8% van de totale wereldbevolking uit.

Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:07

@Eigenwijs, dat kan best kloppen. Maar in de VS en Europa is dat percentage veel hoger, dus logisch dat de hoofdrollen in films uit die landen vaker door iemand met een blanke huidskleur vertolkt wordt. De percentages die de schrijver noemt zijn gewoon een afspiegeling van de samenleving waar de meeste films gemaakt worden.

tempest
tempest13 jan. 2020 - 12:22

@Eigenwijs Goed punt, maar je kan je afvragen in hoeverre Amerika zich wat betreft culturele uitingen op de hele wereldbevolking moet richten. Je kan dat ook zien als en nieuwe tactiek om hun vorm van cultuurimperialisme verder uit te bouwen. Waarom niet enkel de technologie en distributie beschikbaar stellen en lokale culturele uitingen ondersteunen? De Amerikaanse cultuur als "wereldcultuur" kent ook nadelen.

Andy JPL
Andy JPL12 jan. 2020 - 6:50

Even 2 tellen gekeken op Netflix en kwam buiten een grote hoeveelheid series en films met gekleurde hoofdrol spelers ook nog een complete sectie met Aziatische films/series tegen. Er is ook een catern lbhtq geweest, maar die kon ik niet meer vinden. Overigens ken ik die racistische gevoelens van u niet. Mij maakt het namelijk niet uit welke kleur een hoofdrolspeler is, mij gaat het erom dat de film goed is en of alles geloofwaardig overkomt, maar aan uw relaas te merken zijn er helaas nog wel mensen die het belangrijk vinden onderscheid te maken tussen ras, gender en sequele voorkeur. Erg barbaars hoor.

Gerrit338
Gerrit33812 jan. 2020 - 6:39

Ik vind het wel erg zielig dat je bij elke film met je kladblokje op schoot gaat zitten turven, hoeveel acteurs van welke kleur er allemaal in meespelen. Dit soort 'selecteren op huidskleur' stukjes proza dragen totaal niet bij aan de inclusive wereld, waar we samen naar toe willen. Iedereen wordt nu op huidskleur gesorteerd in een hokje.Is dat echt wat we willen, alleen maar op de huidskleur gaan letten ? Mijn eigen vrouw, bijna zwart, en mijn 3 eigen kinderen, variërend van licht donker met stijl haar naar heel donker met kroeshaar, vinden het heel erg, maar dan ook echt heel erg, dat dit soort wereldverbeteraars als Jelle steeds maar weer alleen op hun kleur let en wat ze wel en niet kunnen daarbij ondergeschikt is. Altijd maar weer worden ze door dit soort Jelle's er aan herinnerd dat ze bruin en (daardoor blijkbaar) anders zijn. Nooit word er gelet op de mens onder deze huidskleur, nee, alleen de huidskleur doet er toe. Jelle denkt dat hij goed bezig is om te pleiten voor meer anders kleurigen in alle posities. Maar het is wel typerend, dat alleen de zich beter voelende blanke mensen dit doen. Er zijn maar weinig bruine mensen die voor selecteren op huidskleur zijn. Die willen dat helemaal niet. Die willen als mens beoordeeld worden en niet op huidskleur. Jelle geeft met dit soort stukjes proza ook aan, dat hij zich beter voelt dan anders kleurigen, want die kunnen blijkbaar niet voor zichzelf opkomen. Dat moet Jelle dan maar voor hun doen. Maar Jelle, weet je wel zeker dat de anders kleurigen op dit soort stukjes zitten te wachten ? Zijn ze er wel blij mee ? Jelle, een goede raad, kijk als je iemand aankijkt niet alleen naar z'n huidskleur. Er zitten ook mensen met gevoel onder die huid. En die vinden het echt niet leuk dat ze alleen om hun huidskleur worden beoordeeld. Maar door alleen op huidskleur te selecteren, doe je deze groep mensen echt geen plezier. Je benadrukt het alleen maar dat ze een andere huidskleur hebben. En dat is nou precies wat ze niet willen. Ze willen beoordeeld worden op hun kennis en kunde en niet op kleur En ik spreek uit ervaring, want ik heb hier 4 anders kleurige mensen (!!) thuis op de bank zitten, die dagelijks problemen ondervinden door dit soort goedbedoelde 'mensen op kleur selecteren'.

5 Reacties
Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:09

Gerrit, goed gesproken. Al denk ik dat Jelle het niet met je eens is ;-)

Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:03

Dank voor je uitgebreide en onderbouwde reactie. Het heeft me zeker doen nadenken over mijn stuk en de positie die ik inneem. Ik kan echter wel zeggen dat ik de mensen om mij heen zie als mensen, ongeacht hun huidskleur, religie of wat dan ook. Ik weet uit de ervaring van mijn vrienden en mijn eigen uiterlijk dat het hebben van een niet witte tint in een land als Nederland toch maakt dat mensen anders naar je kijken. Mijn moeders kant heeft een erg donker uiterlijk, en ik krijg zelf vaak de vrij directe vraag of ik Turks of Marokkaans ben als ik nieuwe mensen ontmoet omdat ik een vrij donker huidtype heb + donkere ogen. Wat ik (vooral als kind) altijd frappant vond, omdat ik toen dacht; 'en wat dan nog?' Ook omdat ik zoiets zelf nooit zomaar aan iemand zou vragen. Ikzelf geloof echter wel in de 'oplossing' van positieve discriminatie (ook al blijft dat natuurlijk ook een vorm discriminatie) en dat ook mensen zoals ik die in groot privilege zijn geboren zich bewust moeten zijn van hun gedrag en positie. Ik merk dat ik blij ben met de huidige ontwikkeling van diversiteit in creatieve velden: dat ik, wanneer ik door een fotomuseum loop, ineens allemaal werk zie van fotografen van over de hele wereld. Veel meer vrouwen ook, en mensen met diverse achtergronden, woongebieden en leefstijlen die twintig jaar geleden waarschijnlijk niet waren doorgebroken in de conceptuele fotografiewereld, die lange tijd werd gedomineerd door witte Europese en Amerikaanse mannen. Maar het is goed dat je vanuit persoonlijke ervaring een ander licht werpt op de manier waarop ik zelf gemakshalve onderscheid maak tussen wit en 'van kleur.' Een verfrissend perspectief wat ik zal meenemen. Nogmaals bedankt voor je reactie.

Gerrit338
Gerrit33812 jan. 2020 - 22:41

Jelle, bedankt voor je reactie en ik ben blij dat ik je aan het denken hebt gezet. Toch nog iets bereikt op deze druilerige zondag. Maar volgens mij, en mijn gekleurde huisgenoten, werkt positieve discriminatie juist helemaal niet. Als je iemand positief discrimineert, dan discrimineer je ook iemand negatief: degene die niet die functie/baan/rol krijgt, omdat hij/zij niet de 'goede' kleur heeft. En dat zet heel veel kwaad bloed. De positief gediscrimineerde zal er ook niet blij mee zijn, want die wordt er continue op aangekeken dat hij/zij die functie alleen maar heeft gekregen vanwege zijn/haar kleur. Voor beide geen goede situatie en een bron van irritatie, frustratie en misnoegen. Onze oplossing is heel simpel. Niets afdwingen, het kost wat tijd, maar het komt vanzelf goed. De huidige generatie managers/acteurs zijn allemaal witte mannen van rond de 50. Die kwamen 30 jaar geleden van school. Als je toen de samenstelling van de klassen zag, waren dat voornamelijk blanke jongens. En die zijn nu allemaal doorgegroeid naar de posities die ze nu hebben. De vrouwen en anders kleurigen hebben in die generatie echt een achterstand. Maar als ik nu de samenstelling van de scholen zie, ik heb er 3 op de HVA, dan zijn de vrouwen en anders kleurigen net zo vaak, soms wel meer, vertegenwoordigt dan de blanke mannen. Dit is de komende generatie die over 20 jaar op de directiestoelen gaat plaatsnemen en dan is de inclusiviteit er op natuurlijke wijze gekomen. Het nu dwangmatig afdwingen levert echt geen resultaat op. Het zal alleen maar kwade gezichten maken en juist je nobele doelen gaan tegenwerken. Met dwang is nog nooit iets goed gekomen. En dan je opmerking over het niet over je afkomst vragen is wat mij betreft ook echt onzin. Op de 18e verjaardag van mijn zoon had hij 80 leeftijdsgenoten uitgenodigd. Het leek wel een bijeenkomst van de VN. Nog nooit zoveel kleuren, kledingstijlen en nationaliteiten bij elkaar gezien. En het was een feest waar nog lang in positieve zin over werd nagepraat. Bij deze generatie is kleur/gender/religie geen enkel issue meer. Ze praten daar net zo makkelijk over als over hun haar, nagels, oren of neus. Het is bij hun gewoon een uiterlijk kenmerk, niet meer en niet minder. En bij het buffet wordt met alle meningen rekening gehouden, vlees, veggie, halal, haram. Gewoon alles gescheiden in bakjes met een papiertje erbij wat het is en niemand die hier moeilijk over doet . Ze zijn trots op hun afkomst en roots en vertellen er graag over. Een blanke Nederlandse jongen is bijna zielig, want hij heeft eigenlijk niets te vertellen. Je wordt er trouwens ook veel wijzer van. Je hoort nog eens van bijzondere landen met interessante gewoontes en zo.

Jonathan2
Jonathan213 jan. 2020 - 3:55

@Jelle. Trap er toch niet, man. Die poster heeft hier niet veel anders gedaan dan racisme goedpraten. Want als ze door hun kleur geen woning krijgen, of anders worden beoordeeld door de politie, heeft die poster er geen enkele moeite, en praat dat goed. Ook zijn steun voor Wilders en de AFD moet te denken geven. Hoe groot acht je de kans dat iemand met gekleurde kinderen het ok vindt dat ze op basis van kleur geen woning krijgen, racistisch worden benaderd door de politie, maar er wel grote moeite mee heeft als er eerder een filmrolletje zou kunnen vrijkomen, omdat ze dan niet meer op hun kwaliteiten worden beoordeeld? Lijkt mij zo'n typische FvD-troll die je hier wel vaker vindt, en wiens familieleden vooral groen en paars zijn.

Jonathan2
Jonathan213 jan. 2020 - 4:01

Verbetering. trap er toch niet in ... geen enkele moeite mee

Tigranes
Tigranes11 jan. 2020 - 23:46

"Netflix is politiek correct… maar niet inclusief" Aldus Jelle Havermans, blanke, witte nederlandse autochtoon. Wederom iemand die denkt het "diversiteits" / "inclusiviteits" "probleem" aan te kunnen kaarten. Nou volgens deze allochtoon maakt het geen barst uit wie Netflix wilt casten.

Vlaggenroof
Vlaggenroof11 jan. 2020 - 22:51

Sja.. hoe oneerlijk het ook mag lijken, men zendt uit wat de kijker wil zien. Businesswereld is geen sociale wetenschap.. het draait om geld. En als veel mensen gaan kijken als er blanke mensen in de hoofdrol zitten verdient dat het meeste geld.

JohnVKR
JohnVKR11 jan. 2020 - 22:07

De schrijver heeft zonder meer gelijk waar het gaat om de eigen Netflix-producties. Maar als ik op Netflix zoek naar films en series die mij aanspreken, let ik er eerlijk gezegd niet op of het wel of geen eigen Netflix-productie betreft. Zo heb ik mooie films en series uit Latijns-Amerika gezien, een verrassende Arabische serie en enkele Nollywood-films uit Nigeria, waarvan de kwaliteit in recente jaren begint te stijgen. Dat andere perspectief valt dus wel degelijk te vinden, geheel anders dan bij de NPO, RTL en SBS. Wat dat aangaat is Netflix, ondanks alle tekortkomingen, toch een verrijking - een uitstekende aanvulling op het wel heel eenzijdige en witte aanbod bij NPO, RTL en SBS.

1 Reactie
Daniel Blank
Daniel Blank12 jan. 2020 - 9:19

Amen....het is te makkelijk om Netflix aan te pakken, terwijl het een grote verbetering ten opzichte van andere media.

Lantaarnpaal
Lantaarnpaal11 jan. 2020 - 22:05

Ik moet je eerlijk zeggen dat de huidskleur van een acteur of actrice me niets interesseert. Ik let meer op de acteerprestaties.

Katootje2
Katootje211 jan. 2020 - 21:28

Het lijkt me dat Grozny de spijker op de kop slaat als hij schrijft: "In de gemiddelde netflix serie zit meer diversiteit dan dat de gemiddelde persoon in z`n dagelijks leven tegenkomt."

Miss Piggy
Miss Piggy11 jan. 2020 - 20:55

Jelle heeft blijkbaar het 'Get woke and go broke' principe nog niet begrepen. Ik zelf ben altijd wel te porren voor films en series die net een ander verhaal vertellen. Het briljante 'The Wire' van HBO, in mijn ogen de beste crime serie ooit gemaakt.Luther, met Idris Elba als getormenteerde, gedreven detective. Maar ook bijvoorbeeld de Indiase series 'Sacred Games' of 'Delhi Crime'. Kwaliteit en entertainment staan voor mij voorop, de achtergrond van de acteurs maakt me niets uit. Waar ik wel meer dan genoeg van heb is het gedram om meer diversiteit. Hoe goed bedoeld dit stuk ook is, voor mij komt het op hetzelfde gezeur neer als de artikelen die mekkerden dat de film Dunkirk te wit was.

3 Reacties
Folkert2
Folkert212 jan. 2020 - 1:19

The Wire was uitmuntend. Maar ook series als 24 liepen al ver vooruit in 2001. Ik bedoel, een zwarte president op tv voordat Obama werd verkozen. Vrouwen in leiding gevende rollen. Jaren later een vrouwelijke president. En nergens komt het geforceerd over. Maar tegenwoordig moet elke groep vertegenwoordigd worden waardoor verhalen niet meer natuurlijk aanvoelen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 jan. 2020 - 12:49

Ik heb het even gehad met getormenteerde detectives.

Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 20:40

The Wire is ook één van mijn favoriete series. Fantastisch. Ik vind het zelf juist goed dat een film als Dunkirk 'wit' is, omdat dat historisch natuurlijk zo was. Het zou anders behoorlijk geforceerd zijn. Dat is waar ik in mijn stuk ook voor pleit, dat het diversiteit om diversiteit nergens goed voor is, maar dat een hoofdrol van kleur ons wél nieuwe perspectieven en verhalen geeft. Voorbeelden die dat bewijzen zijn voor mij de topper Moonlight, of het Nederlandse De Libi.

Juppé🎗
Juppé🎗11 jan. 2020 - 20:40

« De gemiddelde Nederlander kijkt 1 uur per dag naar Netflix.« ......daar komt dan nog talkshow naar politieke voorkeur bij en de Dag Draait Door of RTL4 roddelaars....kom je op 3 uur in de diepgang van de Waddenzee op je reet zitten. Logisch dat veel mensen die niet meer onder de douche durven te laten zien en hun onderbroek aan houden, als ze sowieso al wat sporten......

6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jan. 2020 - 23:17

Netflix biedt ook mogelijkheden mijn noors bij te houden maar een uur per dag haal ik niet. Af en toe een Noorse talkshow.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 jan. 2020 - 9:14

Ik ben anders erg te spreken over Noorse/Zweedse/Deense en IJslandse detective/thriller-series. Kijk er altijd weer naar uit! Verder de Engelse en/of Franse. Heb niet zoveel met Amerikaanse series/films, uitzonderingen daargelaten.

Juppé🎗
Juppé🎗12 jan. 2020 - 12:29

We hebben zelf geen Netflix, noch NL TV Danielle. Dat ikweet wat het is komt door NL-visite die hun abonnement van Ziggo en Netflix streamed op onze TV. Vroeger moest daar nog een VPN tussen maar nu is ales legale. Inmiddels wel AppleTV+ een jaar gratis, maar is net zoiets en inderdaad ook erg amerikaans......

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 jan. 2020 - 12:42

Ik heb ook weinig met amerikaanse series. Jongeheer Defoe weer wel ook al woont hij in Zweden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 jan. 2020 - 14:49

Een aantal zeer fraaie serie gezien op de Noorse TV waaronder de cult jeugd-serie Skam. Remakes van beduidend mindere kwaliteit. Net als van de zweedse vampierfilm La den rette komme inn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 jan. 2020 - 14:50

series

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij11 jan. 2020 - 19:59

[ waarin een personage van kleur de hoofdrol vertolkt ] Ach, de huidskleur is blijkbaar het hokje waarin we mensen moeten stoppen. Niet Afrikaanse cultuur of Aziatische cultuur of Native American culture, maar lekker tweedelen met "wit" vs "mensen van kleur". Stop mensen op hun huidskleur in een hokje te stoppen.

6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 jan. 2020 - 9:16

Ik begin eerlijk gezegd ook een beetje genoeg te krijgen van dat spjjkers op laag water zoeken.

Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:13

@Minoes, ik vind het juist vermakelijk en probeer me in te beelden hoe triomfantelijk Jelle keek toen hij zijn verhaal af had. Daarna liet hij het vast zien aan zijn vriendjes die het roerend met hem eens zijn. Je moet er wel wat voor over hebben om te deugen. Nou dat is Jelle wel gelukt.

Jelle Havermans
Jelle Havermans12 jan. 2020 - 21:34

@Peterrr, Het gaat me er niet om dat ik 'deug'. En het publiceren aan Joop vind ik juist mooi omdat er discussies ontstaan tussen mensen die het met je eens en oneens zijn. Als ik triomfantelijk wil kijken naar mn tekstje en persé veren in m'n reet zou willen van m'n omgeving dan post ik het wel op Facebook. Het mooie van opiniestukken is juist dat mensen er op vuren en daar leer je dan vaak weer wat van.

Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 22:08

@Jelle, misschien dat jij er niet zo naar kijkt en oprecht openstaat voor de mening van anderen. Helaas kom je op deze site wel een flink aantal bloggers/schrijvers tegen die keer op keer met hetzelfde verhaal komen. Dat wordt vaak met argumenten weerlegd, maar toch blijven die schrijvers hun eenzijdige standpunten herhalen. Voorbeelden hiervan zijn Karim Bettache en Sandra Salome. Zelf kijk ik nooit naar Netflix, dus ik kan niet beoordelen of je een punt hebt. Maar ik vind dat je moet kijken naar de samenstelling van de bevolking. Die is voornamelijk blank, dus logisch dat je meer blanke dan donker gekleurde acteurs ziet westerse films. In Aziatische films zul je vast meer Aziatische acteurs zien en in Afrikaanse films vast meer Afrikanen. Ik snap dus gewoon niet wat het punt is dat je wil maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jan. 2020 - 8:44

Ik sluit me bij Peterr aan, de overkill gaat soms ook lijken op en voelen als een vorm van indoctrinatie. Dat is overigens niet enkel bij dit onderwerp het geval. Jelle Havermans. Wel goed van je dat je ook daadwerkelijk de interactie opzoekt. Mijn oprechte complimenten daarvoor. Blijf dus gewoon publiceren wanneer je dat nodig acht of zinvol vindt.

EricDonkaew
EricDonkaew13 jan. 2020 - 11:00

@Peterrr ------------------------------------- Je hebt gelijk. Wat betreft de twee namen die jij noemt, stoort het mij vooral ook dat ze niet reageren op argumenten op hun schrijfsels. Ze leveren iets in en hollen vervolgens hard weg. Het pleit voor Jelle dat hij wel reageert, net zoals Kees Alders en Han van der Horst dat doen. Kijk, zo hoort het en zo moet het werken op een opiniesite. Tenminste, als auteurs speciaal voor de site wat schrijven, soms wordt er ook wel iets ergens van overgenomen.

JD2
JD211 jan. 2020 - 19:31

Ten eerste mijn complimenten aan Jelle dat hij, net als Han, de moeite neemt te reageren, dat zouden wel wat meer columnisten bij Joop mogen doen. Juist Netflix is door zijn onafhankelijke positie, geen reclame-jongens en filmkeuring, in staat een divers aanbod te leveren en dat doen ze dan ook. Maar het gaat uiteindelijk om kwaliteit en dat staat los van “inclusiviteit”.

Marin Cielo
Marin Cielo11 jan. 2020 - 19:23

Gekleurde (want dat is blijkbaar het hangijzer) hoofdrollen in bepaalde (historische) genres kunnen heel vervelend zijn, hoe los je zoiets op....... Als je iets verzint maak je een karikatuur, iets wat maar al te vaak gebeurd.

Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker11 jan. 2020 - 18:52

Ik maak gebruik van Netflix om mooie, leuke, interessante en grappige films te gaan bekijken. Niet om de aantallen LGBTQ+ ers, zwarte, witte, bruine en gele mensen te gaan tellen die meespelen. Dit inclusiviteitsgedram begint een beetje vermoeiend te worden.

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:14

Tja, je moet toch wat te doen hebben in je vrije tijd. Laat Jelle toch lekker tellen.

Robert Follon
Robert Follon11 jan. 2020 - 17:52

Jelle laat Luke Cage maar even gemakshalve buiten beschouwing, evenals Jessica Jones of hoe Mindhunter aankaartte hoe 'makkelijk' criminaliteit jegens minderheden vergeten of genegeerd werd.

Gefaald
Gefaald11 jan. 2020 - 17:44

Netflix is vermaak, commercieel vermaak, en geen politieke beweging. Als activisten fundamenteel andere films willen kunnen ze een eigen productiebedrijf starten. Ongetwijfeld zullen Leonardo Di Caprio en Martin Sheen gratis hoofdrollen willen vervullen. En ongetwijfeld worden de miljoenen die voor grote producties nodig zijn met liefde gefourneerd door de woke Hollywood-sterren. Jelle, schrijf ze aan ! In plaats van op Netflix te vertrouwen kun je beter de zaak zelf ter hand nemen, samen met de woke jetset-elite. De deplorables kiezen voor Netflix, en de beteren kiezen dan voor jullie films. Iedereen blij ! (En ieder zijn artistieke vrijheid).

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:15

Nee joh, wijzen naar anderen is veel makkelijker ;-)

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart11 jan. 2020 - 17:43

Oh, als ik naar Netflix kijk, dan filter ik alle films met bleekgezichten in de hoofdrol (die kunnen toch niet acteren) eruit. Dan hou toch aardig wat over, niet alleen Luther etc, maar ook: https://www.oprahmag.com/entertainment/tv-movies/g22691091/best-black-movies-netflix/

6 Reacties
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart11 jan. 2020 - 17:46

Toegegeven, het meeste is derderangs, maar dat geldt voor dat hele Netflix.

Tigranes
Tigranes11 jan. 2020 - 23:45

Vervang "bleekgezichten" met "zwartgezichten" en de wereld zal te klein voor jou en veel andere personen hier want "racisme".

Jerry Bidet
Jerry Bidet12 jan. 2020 - 7:53

Wat bent u toch een vrolijk persoon. Een levensgenieter pur sang.

Tuna Gretberg
Tuna Gretberg12 jan. 2020 - 8:18

Als ik op Netflix alle films eruit zou filteren met lichtgetinten of zwarten in de hoofdrol (die kunnen toch niet acteren), vind je me dan een racist?

Grappig12
Grappig1212 jan. 2020 - 18:30

Ik vind je opmerking racistisch.

Tuna Gretberg
Tuna Gretberg14 jan. 2020 - 15:38

@grappig: die van Grietje bedoel je? Of die van mij? Dat kan ook. Maar dan kan het niet anders dan dat je die van grietje ook racistisch vindt. Ik zeg namelijk exact hetzelfde als hij (zij?). Alleen over een andere huidskleur..

Biokat
Biokat11 jan. 2020 - 16:54

Geen idee wie Jelle is, maar hij zal voor zichzelf wel veel waarde hechten aan een bepaalde vrijheid van het uiten van zijn kunst. Voor de ander geldt dat natuurlijk niet en zeker niet als het gaat om een wereldwijd succesvol bedrijf. Dan is het blijkbaar vooral zaak om lekker woke te zijn. Ik word echt moe van dit soort pleidooien. In de aanhef begint het al: Jelle vind dat Netflix moet... Netflix moet volgens mij niks, behalve zorgen voor tevreden klanten.

4 Reacties
Jelle Havermans
Jelle Havermans11 jan. 2020 - 17:33

Moet ik het dan heel lief vragen? Een stelling is niet voor niets een stelling... Netflix doet toch wel wat het wil, dat lijkt me logisch. Maar dat neemt niet weg dat je als consument kritisch mag zijn. In dit stuk pleit ik er bovendien juist voor dat Netflix niet 'lekker woke' gaat doen zoals een merk als Gillette, maar daadwerkelijk wat nieuwe perspectieven laat zien in plaats van met gekunstelde diversiteit te gooien (zoals je die ziet in The Witcher). Als Netflix komt met een verfrissende monsterhit van het niveau Get Out hebben ze er in ieder geval één tevreden klantje bij.

Biokat
Biokat12 jan. 2020 - 11:30

Gezien de overige reacties hier sta je gelukkig nogal alleen in je stelling. Zoals je misschien wel hebt opgemerkt worden de meesten nogal moe van dit soort gezeur.

Peterrr2
Peterrr212 jan. 2020 - 19:18

Ik denk niet dat Netflix zijn beleid gaat aanpassen om één tevreden klantje binnen te harken...

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jan. 2020 - 8:48

Laten we dan meteen ophouden met dat woord 'woke', ik begin allergisch te reageren op al die termen.

Grozny
Grozny11 jan. 2020 - 16:42

Netflix heeft afgelopen jaar ook genoeg goede films geproduceerd met gekleurde personages in de hoofdrol vb High Flying Bird, Dolemite Is My Name, Always Be My Maybe ect.. Anthony Mackie heeft ook de hoofdrol in S2 van Altered Carbon die komende maanden uitkomt, Messiah, Nacos & Sense8 hebben ook een erg diverse cast. In de gemiddelde netflix serie zit meer diversiteit dan dat de gemiddelde persoon in z`n dagelijks leven tegekomt.

4Vier!
4Vier!11 jan. 2020 - 16:36

Ik verbaas me wel over het gebrek aan films als “Selma”, “Hidden figures”, “The green book”

Max6
Max611 jan. 2020 - 16:08

Ik zou van de auteur wel eens een overzicht willen hebben van de 130 miljoen abonnees en hoe daar de verhoudingen liggen... ik gok dat bij een commercieel bedrijf als Netflix dat dit wel aardig overeen komt met de casts van de films En over LGBTQ+. Ik zie in de Netflix series meer diversiteit dan in het dagelijks leven, dus volgens mij valt het wel mee Verder zijn we nu bezig met de serie Raising Dion en de volgende op de lijst is seizoen 2 van Luke Cage... twee series met hoofdrolspelers van kleur (moest even opzoeken hoe ik het mocht opschrijven), dus qua diversiteit zitten we in huize Max wel goed ;-)

DenFlexwerker
DenFlexwerker11 jan. 2020 - 16:06

Als ik dit lees, zie ik precies waarom Netflix dit niet gaat doen. Dark speelt zich af in een klein Duits plaatsje waar gezinnen drie generaties lang in beeld komen. Er waren niet veel gekleurde mensen in kleine plaatsjes in Duitsland zo lang. Hetzelfde geldt voor Stranger Things. Net zoals veel mensen, zal de kleur of achtergrond van de hoofdpersoon mij een worst zijn, mits dit natuurlijk is. De hoofdpersoon van Alien was niet meer of minder, omdat ze vrouw was. De Cosby-show waren wat apart maar dat zat niet in huidskleur. Bij Lost in Space, vindt ik de nieuwe Docter Smith eigenlijk veel geïnspireerd dan de mannelijke uit de film. Echter komt bij mij het ultieme voorbeeld: eggheads. Bij deze BBC-quiz werden de beste Britse quizzers in een team gezet. En inderdaad, man of vrouw het waren lopende encyclopedieën van wiens kennisniveau je eng werd. Tot er een nieuwe lichting kwam. Er bleken aparte rondes voor mannen en vrouwen te zijn en quizzen is equal opportunity. De vrouw uit de nieuwe lichting bleek minder goed dan de oude lichting en ik blijf me afvragen: als ze echt de beste quizzers genomen hadden, los van sekse, zou zij daar door gekomen zijn. Dus diversiteit om diversiteit, daar draait mijn maag van om. Het is een breuk van de vierde muur: een herinnering dat je naar een politiek correcte acteurs kijkt in plaats van op te gaan in het verhaal. Je krijgt ineens ongeïnspireerde karakters wiens voornaamste kenmerk blijkt te zijn dat ze diversiteit moeten uitstralen. Daarin ben ik niet alleen. Die Gillette-campagne had weinig succes. Veel 'woke'-hollywoordfilms draaien niet goed. Diversiteit verkoopt alleen maar goed aan mensen die diversiteit willen. Daarom zal Netflix wel uit kijken. In Nederland kan ik genoeg mensen die geen NPO kijken maar wel Netflix omdat ze geen zin hebben in opgedrongen diversiteit. Waarom zou Netflix deze mensen vervreemden?

2 Reacties
4Vier!
4Vier!11 jan. 2020 - 16:49

DenFlexwerker 11 januari Er zijn natuurlijk heel veel films en series waar het heel prima gaat, iemand met een donkere huidskleur in de hoofdrol. M.b.t. historische films in Europa kom je snel op blank uit. Maar voor veel andere films maakt dat niet uit voor de film zelf: wat maakt de huidskleur van de hoofdpersoon uit voor het verhaal? Is MIB minder populair omdat Will Smith een hoofdrol had? Toch maakt het wél uit dat mensen zich herkennen in wat ze zien op het witte doek. Door op het witte doek mogelijk te maken wat in de maatschappij onmogelijk lijkt, kunnen dingen mogelijk worden. Bv ruimte voor een zwarte president, vermoedelijk mede mogelijk door een serie als 24 waar voor het eerst een Amerikaanse zwarte president werd vertoont.

Jelle Havermans
Jelle Havermans11 jan. 2020 - 17:01

Een goed punt betreffende Dark. Ik denk dat ook dat het goed is dat een film als The Irishman weg blijft van een geforceerd soort diversiteit; het is immers een verhaal dat gebaseerd is op de memoires van witte gangsters. Excuus-diversiteit, daar krijg ook ik de kriebels van. Bovendien heeft niemand er wat aan als het alleen als een politiek correct trucje wordt doorgevoerd. Het valt me op dat het voornamelijk de films zijn die volledig gedragen worden door een regisseur en lead van kleur die oprecht en vernieuwend zijn. Neem bijvoorbeeld het prachtige Moonlight of het recentere Us. In die twee voelt niets gekunsteld: het zijn frisse verhalen.

Sam V
Sam V11 jan. 2020 - 15:55

Wat een flauwekul. Ik stel voor dat de schrijver eerst een volledige inventarisatie houdt van de eigen Netflix producties van de afgelopen 3 jaar. Dan de verhouding van de verschillende genders en bevolkingsgroepen bij Netflix vergelijkt met hun aandeel in de Westerse maatschappij (of is Afrika / China de norm?). Kom dan maar terug. Anders neemt hij maar een abonnement op een Bollywood streaming dienst. Misschien is de inclusiviteit daar wel geborgd.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks11 jan. 2020 - 15:40

Niemand dwingt je om een abonnement te nemen Jelle, gewoon niet doen als het je niet bevalt. Doe ik ook niet maar dat is omdat ik geen commerciele rommel belief.

6 Reacties
Jelle Havermans
Jelle Havermans11 jan. 2020 - 16:41

Ik stel nergens dat het aanbod van Netflix me niet bevalt. Integendeel, ik kijk met veel plezier naar een aantal van hun series en films, maar zoals ik in dit stuk schrijf is het aanbod is me wel te eenzijdig. Kijk daarom ook regelmatig naar webseries en HBO.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks11 jan. 2020 - 16:56

"maar zoals ik in dit stuk schrijf is het aanbod is me wel te eenzijdig" Oftewel het aanbod bevalt je dus niet. Prima, dat is je goed recht maar draai er dan niet zo om heen. HBO is overigens precies dezelfde rommel. Ik snap niet waarom je je tijd verdoet met dit soort lege niemendalletjes. Daar is het leven toch veel te leuk voor.

Jelle Havermans
Jelle Havermans11 jan. 2020 - 17:19

Ik heb toch een hoop uitstekende films en series via de twee platformen gezien. Wel benieuwd waar jij je films kijkt?

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks11 jan. 2020 - 20:26

"Wel benieuwd waar jij je films kijkt? " Zoals ik al zei, ik kan mijn tijd beter besteden dan als een slaaf voor de buis hangen.

Juppé🎗
Juppé🎗11 jan. 2020 - 22:00

« Wel benieuwd waar jij je films kijkt?« ....pardon dat ik in uw discussie inbreek, maar kon het niet laten. Hoor dat vaker....mijn films, mijn series en andere vormen van fictieve werkelijkheid.....ga zelf iets reëels doen of verdiep je in een onderwerp, sporten, wandelen voor de natuur of simpel jeu de boulen om je buren beter te kennen.

Juppé🎗
Juppé🎗12 jan. 2020 - 12:41

« Zoals ik al zei, ik kan mijn tijd beter besteden dan als een slaaf voor de buis hangen.« Juist Brenda, U stelt het kort en bondig’ Maar goed als je belangstelling is om in die overgekunstelde maaksels kleurtjes, sexjes en religietjes te gaan tellen krijgt het weer een zwartepiet dimensie.....hevige discussies over dingen die niet bestaan.

Kaas2
Kaas211 jan. 2020 - 15:27

Netflix slaat naar mijn idee aoms zelfs door met het rollen geven aan gekleurde mensen. Bvb in the witcher word aan "blackwashing" gedaan. Personages die duidelijk als blank worden omschreven in de boeken worden gespeeld door een donker persoon. Andersom zou de wereld te klijn zijn.

1 Reactie
Lowieke de Vos
Lowieke de Vos12 jan. 2020 - 6:56

Behalve het personage Jezus. Volgens alle boeken is het iemand uit het Midden-Oosten. Die hebben altijd een lichtgetinte huid, bruine ogen en zwart haar. In de films heeft Jezus een roomblanke huid, blond haar en lichtblauwe ogen. Geen haan die er naar kraait.

Pensionada2
Pensionada211 jan. 2020 - 15:24

Nog nooit zoveel onzin gelezen. Netflix is een betaalde streamingdienst en zij maken dus zelf wel uit hoe men het geld moet verdienen. Wanneer je vindt dat er teveel blanke hoofdrolspelers zijn dan neem je toch gewoon geen abonnement. Had trouwens wel interessant gevonden hoe men in de film de 2 Popes een gekleurde, homosexuele hoofdrolspeler kan hebben.

3 Reacties
Jelle Havermans
Jelle Havermans11 jan. 2020 - 16:49

Ik kijk met veel plezier naar het aanbod Netflix, dat neemt niet weg dat er kritisch naar hun aanbod gekeken mag worden. In mijn stuk benadruk ik tevens dat ik The Two Popes een uitstekende film vind waarbij het logisch is dat de cast wit is. Maar het gaat me om evenwicht. Voor elke drie Oscar-films met een volledig witte cast zou ik het mooi vinden als er één zou verschijnen met een hoofdrol van kleur. Films als Moonlight of Get Out zijn films die me een nieuw perspectief lieten zien, mede door hun zwarte hoofdrol.

ton14024
ton1402411 jan. 2020 - 18:56

´´Had trouwens wel interessant gevonden hoe men in de film de 2 Popes een gekleurde, homosexuele hoofdrolspeler kan hebben.´´ Jelle had het niet duidelijker kunnen vertelle.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 jan. 2020 - 23:23

Het probleem als dat er is zit eerder in de filmscripst dan in de casting.