Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Jesse Klaver wil met links blok Nederland gaan verbouwen

Een heldere linkse agenda moet de kiezer overtuigen van een betere toekomst
Joop

Netanyahoe: 'de conflict-premier'

  •  
05-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
11288738533_45edc97dc8_k

© cc-foto: Minister-president Rutte

Moet de Nederlandse regering de rode loper uitrollen voor een politieke pyromaan als Netanyahoe?
Dezer dagen brengt Israëls premier Benjamin Netanyahoe een officieel bezoek aan Nederland. Op het programma staan ontmoetingen met het staatshoofd, premier Mark Rutte, met Kamerleden, de joodse gemeenschap – en natuurlijk is er een ‘exclusief interview’ in een van de media.
Sinds maart vorig jaar staat Netanyahoe aan het hoofd van een regering die is samengesteld uit rechts-radicale en ultra-religieus/nationalistische partijen (zelf is Netanyahoe sinds 2009 onafgebroken premier geweest). Op hoofdlijnen zet deze regering het beleid van haar voorgangers voort. Haar invloed heeft zich sindsdien vooral op het vlak van de binnenlandse politieke verhoudingen doen voelen.
Zo is inmiddels via wetgeving onder meer de positie van het maatschappelijk middenveld ondermijnd, de vrijheid van meningsuiting beknot en de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht aangetast. Niet onverwacht treft deze ontwikkeling eerst en vooral de Palestijnse staatsburgers van Israël. Maar inmiddels zijn ook joodse Israeli’s die zich uitspreken tegen de voortgaande bezetting en kolonisatie, tegen militair geweld en tegen mensenrechtenschendingen, onder vuur komen te liggen van rechts-radicale knokploegachtige groepen, die zich door partijen in de regering gesteund weten. Door prominente joodse Israeli’s is al de vraag opgeworpen of Israël naar fascisme afglijdt.
Als (langjarig) premier is Netanyahoe voor deze ontwikkeling in belangrijke mate verantwoordelijk en dient hij daarop aangesproken te worden. Mocht dat gebeuren, dan zal hij het gespreksonderwerp snel naar andere zaken proberen te verleggen. Hij zal al zijn demagogische talenten aanwenden om het vooral te hebben over de ‘existentiële dreigingen’ waaraan Israel zou blootstaan.
Als altijd zal hij inzake het conflict met de Palestijnen stellen dat het hier niet gaat om de controle over grondgebied, maar om ‘het recht van Israël om zich tegen terrorisme te verdedigen’ (‘ terror, not territory ’). Oorzaak en gevolg worden hier door elkaar gehaald. Want voor degenen die onder bezetting leven, betekent bezetting openlijk en structureel geweld. De voortgaande onteigening en kolonisatie van Palestijnse grond zijn daarvan even provocerende als schrijnende manifestaties. Geweld roept tegenkrachten op.
In het geval van de Gaza-Strook, zal Netanyahoe demagogisch tegenwerpen: ‘Wat zou u doen wanneer u met raketten wordt bestookt?’ Daarbij wordt voorbij gegaan aan het gegeven dat Israël de Gaza-Strook al jaren aan een wurgende belegering en blokkade onderwerpt, de daar woonachtige Palestijnen ‘op dieet heeft gezet’ en het gebied periodiek met grootschalig militair geweld aanvalt – met duizenden Palestijnse burgerslachtoffers als gevolg.
De aandacht kan door Netanyahoe ook naar het buitenland worden verlegd. Zo heeft Israël jarenlang campagne gevoerd tegen het nucleaire programma van Iran. Ook hiervan zou voor Israel een ‘existentiële dreiging’ uitgaan. Wat Israël betreft moet die beantwoord worden met het platbombarderen van Irans nucleaire faciliteiten. Tot groot chagrijn van Israël wisten zijn Westerse bondgenoten uiteindelijk in 2015 met Iran een diplomatieke regeling te treffen. Het gevaar van het ontstaan van een nieuw ‘Irak’ of ‘Syrië’ was daarmee voorlopig afgewend.
Inmiddels heeft Iran in de Israelische propaganda plaats gemaakt voor de zeer gewelddadige salafistisch-jihadistische Islamitische Staat (IS of ISIS). Citaat Netanyahoe: ‘Hamas = Hezbollah = Al-Qa’ida = ISIS’.
Daarnaast zijn er de inspanningen om fundamentele kritiek op Israël – anti-zionisme – of zelfs op de politiek van Israel neer te zetten als een nieuwe vorm van eeuwenoud anti-semitisme. Daarmee wordt schade aangericht aan het onderkennen van werkelijk antisemitisme: haat tegen joden omdat zij joden zijn.
In een recent interview met The Times of Israel noemt de directeur van het Israelische bedrijf SodaStream, Daniel Birnbaum, Netanyahoe ‘de conflict-premier’ en beschuldigt hem ervan het conflict met de Palestijnen ‘cynisch en opzettelijk’ en ‘in al zijn kwade manifestaties’ te voeden.
Moet de Nederlandse regering de rode loper uitrollen voor een politieke pyromaan als Netanyahoe ?
 

Meer over:

israël, politiek, opinie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

clara51
clara518 sep. 2016 - 22:57

Netanyahu is terug naar zijn eigen land. Intussen is duidelijk geworden dat Nederland Netayahu bij zijn bezoek aan Nederland heeft aangeboden, de gas- en waterverbindingen met Gaza te verbeteren. http://af.reuters.com/article/worldNews/idAFKCN11C1KJ Drie dingen om even wat langer over na te denken: 1. Door met Israël samen te werken aan een verbeterde gas- en waterleiding naar Gaza, sanctioneert Nederland in feite de status quo: de Israëlische bezetting en blokkade van Gaza. Zoals ook het geval is met de door Nederland gedoneerde containerscanners. http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=23220 2. Op het moment dat ik dit schrijf vernietigt Israël met Nederlands donorgeld betaalde waterprojecten op de Westbank. Feit, geen mening. https://www.rnw.org/archive/eu-palestinian-aid-projects-destroyed-israel-ngos Ook in Gaza zijn vele projecten die in het verleden met Nederlands geld werden gefinancierd, door Israël vervolgens aan gort gebombardeerd. Die vernielingen werden en worden in de Nederlandse begroting zelfs ingecalculeerd. Wie garandeert dat Israël de nieuwe met Nederlands geld aangelegde gas- en waterleiding naar Gaza in de nabije toekomst niet opnieuw aan gort bombardeert? Als ik de Nederlandse regering was, zou ik nu in de overeenkomst echt een clausule inbouwen. Dat ons donorgeld (lees; belastinggeld) tot op de laatste cent wordt terugbetaald, mocht Israël het met Nederlands geld gefinancierde project opnieuw vernietigen. http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=27144 https://electronicintifada.net/content/israel-causes-66-million-worth-damage-eu-funded-aid-projects/11130 3. Het is al vele jaren geen geheim dat zich in Gaza gasvelden bevinden die Israël maar al te graag wil annexeren en exploiteren. Het zal toch niet zo zijn, dat Israël met hulp van Nederlands ontwikkelingsgeld die gasvelden nu kan gaan exploiteren en dat de Gazanen zelf het nakijken hebben? http://www.globalresearch.ca/war-and-natural-gas-the-israeli-invasion-and-gaza-s-offshore-gas-fields/11680 http://www.mintpressnews.com/billion-dollar-israeli-gas-grab-behind-past-15-years-of-war-on-gaza/206466/ https://www.theguardian.com/environment/earth-insight/2014/jul/09/israel-war-gaza-palestine-natural-gas-energy-crisis Zomaar wat nachtelijke gedachten.

arbeider3
arbeider36 sep. 2016 - 22:48

Geachte Sachs, De Palestijnen hebben lang geleden het besluit genomen niet te coöpereren met de Israëlisch, maar ergo, hen in de rug aan te vallen. Weliswaar onder druk van de Arabische buren, maar het was hun beslissing en die is verkeerd uitgepakt. Verhaal van kont en blaren! Denk ook aan Amerika. Vindt u ook dat de USA teruggegeven moet worden aan de rechthebbende "oude" bewoners? U zou eerst daar actie voor moeten voeren, voordat u zich druk maakt over een duidelijke, rechtens juiste zaak, in Israël. Daarnaast komt de huidige situatie in de EU U tegemoet. De 500 miljoen inwoners, waaronder u, ondergaan nu soortgelijke bedreiging als de Israëlisch al decennia lang. Verschil waarschijnlijk tussen u en de Israëlisch is dat u de huidige bedreigingen en uitkomsten aanvaardbaar vindt.

arbeider3
arbeider36 sep. 2016 - 11:29

Laten wij stoppen met het geven van geld aan de Palestijnen. Alleen (voor een beperkte periode) nog "nuttige goederen" waarmee ze zelf aan het werk moeten om hun staat/leven op te bouwen. Laten wij op een gezonde manier zaken doen met Israël opdat de staat zich kan continueren. En voor zowel de Palestijnen als Israël (en alle andere staten) geldt, geen militaire middelen en wapens leveren.

arbeider3
arbeider36 sep. 2016 - 11:14

Beste Boenders, probeer je met je reactie te zeggen dat de Palestijnse oorlogsmisdadigers al voor het tribunaal geweest zijn en veroordeelt? En dat het nu tijd wordt voor de verdediger dat hij terecht moet staan voor de gevolgen van de aanvaller? Het lijkt wel of de wereld plat is i.p.v. rond.

1 Reactie
Sachs
Sachs6 sep. 2016 - 12:44

Die platte wereld bestaat dankzij figuren zoals u. U noemt de kolonisator en bezetter 'de verdediger'. Dat is alle gekheid op een stokje. Ik raad u aan om het recht als uitgangspunt te kiezen. Dat schrijft voor dat de bezetting en kolonisering van Palestina per direct beëindigd dienen te worden, en dat Palestijns rechtsherstel dient te volgen. Na bijna 70 jaar is het daar de hoogste tijd voor.

anjojans
anjojans6 sep. 2016 - 10:27

http://www.aljazeera.com/programmes/specialseries/2013/05/20135612348774619.html Bekijk alle 4 delen en kom nooit meer terug met "Palestina heeft nooit bestaan"....

L.Brusselman
L.Brusselman6 sep. 2016 - 7:05

Israel wereldleider ontduiken VN resoluties,fraaie bondgenoten houden we erop na. http://www.foreignpolicyjournal.com/2010/01/27/rogue-state-israeli-violations-of-u-n-security-council-resolutions/view-all/ http://www.haaretz.com/study-israel-leads-in-ignoring-security-council-resolutions-1.31971 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_UN_resolutions_concerning_Israel_and_Palestine

L.Brusselman
L.Brusselman6 sep. 2016 - 5:40

Oorlogsmisdadigers zijn ook in het koninklijk huis welkome gasten,indertijd werd ook Hirohito door de koningin en haar offspring en aanhang ontvangen.

1 Reactie
anjojans
anjojans6 sep. 2016 - 10:28

http://www.aljazeera.com/programmes/specialseries/2013/05/20135612348774619.html

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2016 - 1:34

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 sep. 2016 - 8:03

@ Boenders (03:34u) - goede inzending. 'Cast Lead', 'Protective Edge', 3 dode kinderen op een strand (hun misdrijf: ze speelden daar), napalm, en al die andere walgelijke gebeurtenissen... ...Netenyahu moet berecht worden wegens misdaden tegen de menselijkheid. En wat mij betreft wordt hem de toegang tot ons land voor altijd ontzegd, tenzij het een 'noodzakelijke invitatie' naar Den Haag betreft.

arbeider3
arbeider36 sep. 2016 - 0:08

Wat nu Andy! De enige democratie in het Midden-Oosten. Daar waar ook de Palestijnen (en vele volkeren van andere oorsprong) in echte vrijheid moge leven! Alleen wanneer zij de wet over treden worden zij bestraft. Het land waar de rijke Palestijnen heen gaan om van de gezondheidszorg te kunnen profiteren! Inwoners van de Gaza Strook (waar vele miljardairs en miljonairs wonen) die na het afvuren van vele rakketten een soortgelijk antwoord van Israël krijgen en waar dan arme inwoners van Gaza voor de afvuurlocaties in Gaza worden neergezet om die met hun leven te beschermen! En diegene, die leiding geeft aan Israël, de enige democratie in het midden oosten, die al vele jaren onder druk staat van de gehele omgeving, die durf jij verwijten te maken? Valt mij ernstig van je tegen. En over al die landen die momenteel in hun land en directe omgeving, bijvoorbeeld Turkije, waar nu vele doden vallen en onschuldigen in het gevang worden gezet, daar sta je dan, net als de EU en de rest van de wereld, achter? Laat al die landen een voorbeeld nemen aan Israël en op gelijke basis handelen en voor zijn volk zorgen. Indien zo, wordt het leven voor de mensen daar een stuk draaglijker. En voor die Gaza inwoners, c.q., tegen die Joden neem jij stelling?

1 Reactie
L.Brusselman
L.Brusselman6 sep. 2016 - 8:40

Andy neemt stelling tegen misdadige zionisten niet tegen Joden

Ben Joop
Ben Joop5 sep. 2016 - 23:42

Niet namens mij.

Andy Capp
Andy Capp5 sep. 2016 - 22:18

Opsluiten die misdadiger.

de Haas
de Haas5 sep. 2016 - 21:45

Ik zie niet in dat als je wederzijdse internationale uitnodigingen en ontmoetingen accepteert met Turkse, Saoedische, Indonesische, Pakistaanse, e.v.a. landen daarbij een discriminerend onderscheid zou moeten maken met de enige joodse staat ter wereld, hoezeer kritiek op het beleid van de huidige regering, zoals niet minder gerechtvaardigd bij de anderen die niet eens altijd democratisch zijn, ook gerechtvaardigd is.

1 Reactie
Stientje2
Stientje26 sep. 2016 - 8:08

de HAAS Even een rectificatie namens mij. Het gaat hier niet om een Joodse Staat maar om een Israëlische Staat. Jood zijn is dat je belijdend Jood bent, de godsdienst na streeft. Zo niet, dan ben je gewoon een Israëliër. Vergelijk: een Christen in Nederland houdt toch ook niet in dat hij/zij in een Christen Staat leeft? P.S., Ben het volkomen eens met insignia.

insignia
insignia5 sep. 2016 - 21:25

Nee, geen rode loper. Ik zou eerder een limousine richting Scheveningen verwachten.

korheiden
korheiden5 sep. 2016 - 21:12

Vanavond mocht Dries van Agt weer eens flink tekeer gaan, Netanyahoe moet volgens hem worden opgepakt als oorlogsmisdadiger. Opmerkelijk dat Van Agt zo'n podium krijgt. Het Simon Wiesenthal-instituut heeft hiertegen geprotesteerd. Hoewel ik tegen de Israëlische nederzettingenpolitiek ben, is er hier, ook in het epistel van Robert Soeterik, sprake van selectieve verontwaardiging. Vorig jaar bracht de Palestijnse president Abbas een bezoek aan ons land. Hiertegen waren geen protesten, hoewel Abbas gewoon een dictator is (al tien jaar geen verkiezingen) en de hand heeft gehad in terreuraanslagen, o.a. die in München. Blijkbaar wegen die minder zwaar dan de bouw van nederzettingen. Wat de Gaza-strook betreft, nooit kregen zo weinig mensen zoveel geld van het westen. En werd het zo slecht besteed. Egypte grendelt de Gaza-strook trouwens veel grondiger af dan Israël. Nogmaals, ik keur lang niet alles wat Israël doet, goed. Maar hier is sprake van een zeer gekleurde bril.

7 Reacties
Edwin038
Edwin0385 sep. 2016 - 21:58

Inderdaad, Daarnaast doet het MO ook gewoon zaken met Israël. Saoedi-Arabië leren de kids op school een hekel te hebben aan Israël en de joden maar ondertussen doen ze gewoon zaken met elkaar. Dat toont maar weer eens hoe hypocriet de wereld in elkaar zit en het kapitalisme echt niet perse een westers dingetje is. Alleen mensen die zich makkelijk laten beïnvloeden zijn daar wat blind voor. Daarnaast staan opkomende Afrikaanse economieën en China te springen om de technologie uit Israël. En zodra Europa de deur dichtgooit staan hun klaar om Israël te steunen in ruil voor. Europa is alleen te naïef om dat niet te begrijpen en denken dat ze nog steeds moraal politie kunnen zijn zonder daadwerkelijk leger erachter om softpower diplomatie af te kunnen dwingen.

Demotje
Demotje5 sep. 2016 - 22:20

En waar zijn de 40 miljoen gebleven die de palestijnen van nederland hebben gekregen om een haven te bouwen in gaza. Hoeveel onschuldige mensen zijn van dat geld omgekomen. Maar ,daar weet van acht niks van hoor,ech nie.!

Appi Mohamud
Appi Mohamud5 sep. 2016 - 23:21

Korstian. Alles wat jij hier noemt valt Erdogan ook toe te schrijven. Waarom nemen mensen Erdogan dan kwalijk en juichen ze Netanyahu toe? Iets met dubbel moraal?

L.Brusselman
L.Brusselman6 sep. 2016 - 6:05

Dat is wel een heel sneu voorbeeld demootje,die havens zijn nog voor ze konden worden afgebouwd vernietigd door Israel. Kan Rutte gelijk verhaal halen voor de kapitaal vernietiging die deze bondgenoot op zijn (niet aanwezige?) geweten heeft. Maar dat doet Mark niet,die heeft het te druk met slijmen .

Arvidos
Arvidos6 sep. 2016 - 6:13

Palestijnen zijn het meest gesubsidieerde volk ter wereld. En gelijk het bewijs dat subsidies niet werken. Sterker nog, ze werken averechts.

D'Holbach
D'Holbach6 sep. 2016 - 7:34

@Appi Mohammed, wie juichen Netanyahu dan toe? Ook op hem is veel kritiek, heel veel zelfs, misschien wel meer dan hij verdiend, wie zal het zeggen?

L.Brusselman
L.Brusselman6 sep. 2016 - 8:39

Heb je er weer een die met de leugen komt dat Palestijnen het meest gesubsidieerde volk zijn,terwijl er hier toch al vaak genoeg is aangetoond door minder luie reageerders dan ik dat dat Israel is met hun miljarden steun uit de VS.

Daargaanwedan
Daargaanwedan5 sep. 2016 - 20:52

Hij staat aan het hoofd van de enige democratie in het Midden-Oosten. Het enige land waar westerlingen veilig kunnen vertoeven. Dus ja.

3 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen6 sep. 2016 - 9:08

De prijs voor het veilig kunnen vertoeven van westerlingen is onaanvaardbaar hoog, maar dat zal de westerlingen een zorg zijn: zij hoeven die immers niet te betalen?

korheiden
korheiden7 sep. 2016 - 9:06

Appi, zoals ik al schreef, ik juich de politiek van Netanyahoe allerminst toe. Ik heb ook niet de indruk dat deze man in ons land wordt toegejuicht. Erdogan krijgt m.i. zeer terechte kritiek maar aan de andere kant durft het Westen Turkije niet te laten vallen vanwege strategische overwegingen. Er wordt heel erg met twee maten gemeten. Horen we nog eens wat over de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara? Of de Turkse van half Cyprus? De Chinezen die Tibet hebben ingelijfd? Het hele Arabische schiereiland waar de vrouwen minderwaardig zijn en gastarbeiders een soort slaven? Nee toch? Maar elke Israëlische actie wordt breed uitgemeten in de pers.

NestorMakhno7
NestorMakhno78 sep. 2016 - 14:11

Demotje U bent een domme man niet gehinderd door enige kennis. Die haven is inderdaad door Nederland gefinancierd maaaar... vervolgens door israel verwoest net zoals het vliegveld in aanbouw in Gaza. De Nederlandse 40 miljoen zitten nu in de aandelen van US en israelische wapenfabrikanten. Richt uw klachten tot hen en maan de Nederlandse regering aan schadevergoeding te eisen van de israelis want het zijn ONZE centen die de israelis in zee hebben gegooid. Overigens zijn er inmiddels honderden EU projecten door israel verwoest. De EU eist nimmer schadevergoeding!!