Joop

Nekschot is uitgetekend

  •    •  
27-12-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
571 keer bekeken
  •  
nekschot_300.jpg
Omstreden cartoonist genekt door gebrek aan inkomsten
Gregorius Nekschot, bash-buddy van Theo van Gogh, stopt met tekeningen. Dat verklaart hij in de Volkskrant. Als belangrijkste reden noemt hij gebrek aan inkomsten. Zijn uitgever wilde geen nieuwe bundels uitbrengen en opdrachtgevers bleven weg.
In 2008 viel de politie het woonhuis van Nekschot binnen. Zijn computer en materiaal werd in beslag genomen. Justitie onderzocht of de vaak grove tekeningen van Nekschot discriminerend, kwetsend en in strijd met de wet waren. Net als Van Gogh richtte Nekschot zijn kritiek vooral op moslims.
De Volkskrant sprak met hem maar het artikel bevat geen enkel letterlijk citaat. 
Het brandt toch van binnen? Hij wil toch met zijn satirische snoeiharde tekeningen de boel wakker schudden? Hij haalt zijn schouders op en trekt een vies gezicht. Hij heeft helemaal geen boodschap, of ideeën, hij houdt er ook niet van. Dat is nou net waar zijn tekeningen over gingen, over mensen die achter grote boodschappen, ideeën of ideologieën aan liepen. Die zich manifesteren als gelijkhebbers, die machthebbers willen worden. De enige denker die hij weleens gelijk geeft, is Karel van het Reve, die bovendien in het allermooiste Nederlands denkbaar formuleert.  
Saillant detail, de enige politicus die hij prijst is Femke Halsema vanwege haar consequente opstelling.
Je moet je altijd bewust zijn dat je een pion kunt zijn in een groter spel, zegt hij, op zachte toon. De ene keer neemt een partij als de VVD het voor je op, vanuit het idee van de vrijheid van meningsuiting, en lijkt het een principiële kwestie te zijn en de andere keer blijkt dit van voorbijgaande aard en laten ze je vallen als een baksteen. Kijk maar naar de Vrijdenkersruimte die de VVD opeens niet meer nodig vond.
Uit de politiek kwam destijds veel steun voor Nekschot. VVD-leider Mark Rutte richtte samen met de PVV de zogeheten ‘Vrijdenkersruimte’ in de Tweede Kamer in waar het werk van Nekschot tentoon werd gesteld. Die ruimte werd eerder dit jaar opgeheven, kort nadat Joop tevergeefs probeerde er de omstreden Tuigdorp-cartoon van huistekenaar Adriaan Soeterbroek onder te brengen. PVV-leider Wilders had eerder geëist dat die cartoon van internet verwijderd moest worden. 
Joop schreef daarop een cartoonwedstrijd uit om te achterhalen wat de grenzen zijn van kritiek op Geert Wilders. Nekschot was een van de inzenders. De resultaten konden nooit getoond worden wegens ernstige bedreigingen van zelfverklaarde PVV-aanhangers aan het adres van VARA-medewerkers.
Nekschot is blij dat hij zelf nog leeft. De Volkskrant: “Hij hoeft niet meer bang te zijn dat zijn identiteit bekend wordt en dat ook hij te grazen wordt genomen. Het is het einde van de angst.”
Video: Nekschot te gast bij Pauw & Witteman, 24 februari 2009.
ANP-foto 3 juli 2008, Olaf Kraak:  De VVD opent op vrijdag, een dag voor het zomerreces, een – vrijdenkersruimte – op haar fractieburelen in de Tweede Kamer. Kunstenaars, columnisten en cartoonisten, die op de een of andere manier te maken krijgen met censuur, kunnen daar hun werk tentoonstellen. Het initiatief komt nadat een motie van VVD en PVV sneuvelde om het werk van de kunstenaars Gregorius Nekschot, Soorah Hera en Ellen Vroegh een mooie plek te geven in het publieke deel van de Tweede Kamer. Op de foto twee bezoekers bij de tekeningen van Nekschot.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (91)

harryo2
harryo227 dec. 2011 - 8:54

Gregorius uiteindelijk zonder schot genekt!

Alila
Alila27 dec. 2011 - 8:54

De cartoons van Nekschot hebben hetzelfde manco als die van een niet nader te noemen cartoonist actief alhier: totaal gespeend van elk gevoel voor humor.

Yggdrasil
Yggdrasil27 dec. 2011 - 8:54

De cartoons zijn te eenzijdig, gepreoccupeerd door moslims en door een seksueel standje wat in de volksmond bekend staat als "op zijn hondjes". In tegenstelling tot bijvoorbeeld de cartoons hier van Soeterbroek die stilistisch en detaillistisch erg goed zijn, zijn de cartoons van Nekschot ronduit rommelig, een beetje obscuur zelfs. Wat ze ook zijn maar op de een of andere manier zijn ze niet leuk om naar te kijken alhoewel een alias als Gregorius Nekschot nou ook niet bepaald uitnodigend is. Zowel zijn cartoons als ook zijn naam stoten af.

Florian2
Florian227 dec. 2011 - 8:54

"Bash buddy" ? "Grove tekeningen" ? Lekker objectief berichtje weer dit....

JoopSchouten
JoopSchouten27 dec. 2011 - 8:54

'Kunst' kan ons aan het dromen en denken zetten. In Nekschots geval zijn het nachtmerries en denken (...). ... Ook de uitgever is een pion in een 'groter spel' (...). Maar hoe bewijs je dit, hoe maak je dit hard? Ik ben daarom erg benieuwd naar de ware beweegredenen van Nekschot's uitgever Xtra. Zijn uitgever zag geen brood meer in nieuwe bundels. Hoezo 'geen brood meer'? Als de verkoop afneemt heeft dat een oorzaak. Ik neem voetstoots aan dat dit direct te maken heeft met Kwantumkop's gewelddadige aanhang en de politiek van Bruin-1. ... Nekschot zal nu op zoek moeten gaan naar een Mecenas.

Bernie2
Bernie227 dec. 2011 - 8:54

Ik had het niet zo op Nekschot, en zeker niet op de alias die hij koos. Onder zekere kringen zal de cartoonist zeker een grote aanhang gehad hebben, maar blijkbaar te weinig om zijn pennenstreken te kunnen verzilveren. Jammer voor Nekschot: een artiest moet vooral niet ingetoomd en beperkt worden door culturele tijdsbeelden.

msj_meijerink
msj_meijerink27 dec. 2011 - 8:54

Nekschot schiet zichzelf in de nek, dat geeft te denken. Waarom moet een cartoonist breed gewaardeerd worden?

linkserakker
linkserakker27 dec. 2011 - 8:54

Is dit nu een voorbeeld waaruit blijkt dat de cultuurbezuinigingen van dit kabinet zijn eerste slachtoffers eist?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa27 dec. 2011 - 8:54

Gore nek gare schot.

Gerald2
Gerald227 dec. 2011 - 8:54

Of Nekschot keert weer terug onder een ander pseudoniem

BenJoosten
BenJoosten27 dec. 2011 - 8:54

Zouden de mensen die dit jammer vinden dezelfden zijn die de kersttoespraak van de majesteit bekritiseren?

Plexus
Plexus27 dec. 2011 - 8:54

Christenen zijn de verdedigers van islam- intimidatie omdat zij zelf dat recept al eeuwen bereiden.

Nossie2
Nossie227 dec. 2011 - 8:54

Moet je ook nog betaald worden om je mening in een tekening te verwoorden? Hij kan verder gaan dan ik met mijn menig en dat zou hij al moeten omhelzen. Als ik mijn mening zo ongezouten mocht uiten zou ik er zelfs voor betalen want mijn woede en ongenoegen zijn vaak groter dan mijn woorden.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa27 dec. 2011 - 8:54

Nekschot heeft de verkeerde Viagra pil geslikt, hij loopt nu met een stijve nek.

benniegeknie
benniegeknie27 dec. 2011 - 8:54

En dit is dus ook het gevolg van het afschaffen van cultuursubsidies. Of je Nekschot nou leuk vind of niet (ik vond van niet, maar da's persoonlijk), als er niet zo zwaar bezuinigd zou worden op cultuursubsidies had hij hoogstwaarschijnlijk gewoon kunnen blijven tekenen voor Henk en Ingrid. Maar cultuur was toch een vies woord? En cultuursubsidies een linkse hobby? Dan ook niet zeuren dat je favoriete tekenaar moet stoppen, of jullie moeten hem zelf gaan ondersteunen en z'n boekjes kopen. Maar dat willen de rechtste hobbyisten ook niet blijkbaar.

ElKlaasTasso
ElKlaasTasso27 dec. 2011 - 8:54

Ik hou zelf enorm van zwarte humor, hoe groffer hoe beter. Maar grof maakt niet de grap, de grap moet zelf ook goed in elkaar zitten. Als dat samen goed zit kan ik er smakelijk om lachen. Ook kan ik lachen om een grap die over een onderwerp gaat waarvan ik eigenlijk vind dat je daar geen grappen over moet maken. Nekschot vind ik trouwens wel degelijk heel netjes getekend. Een hele kenmerkende stijl en hij doet met ook denken aan Joep Betrams (niet qua inhoud ;).

ElKlaasTasso
ElKlaasTasso27 dec. 2011 - 8:54

Koning van de spotprenten blijft overigens Jos Collignon! De meeste periodieke tekenaars hebben leuke stripjes, maar daarvan vind ik 30% maar echt leuk of spitsvondig of op een andere manier sterk. Collignon weet bijna elke dag een cartoon te maken die gaat over een belangrijk onderwerp, met een goede venijninge grap of symboliek en met een compleet eigen stijl. Hij hoeft ook niet met labeltjes aan te geven wie welke politicus of ander beroemd persoon is. De vader van een collega blijkt de onder buurman van Collignon te zijn. Ik wil altijd al eens vragen of ik langs mag komen voor een kop koffie, maar ja das toch een beetje gekkig.

ZwartePiet
ZwartePiet27 dec. 2011 - 8:54

Ja das lachen he.

python
python27 dec. 2011 - 8:54

Hij komt terug als : "KAPSTOK". Ik zal hem niet missen.

kapitanlaipose
kapitanlaipose27 dec. 2011 - 8:54

Het gaat vooral om kritiek op de multiculturele samenleving en linkse politiek. Dat is op zich nog niet eens zo saai. Maar het is vaak dezelfde insteek om een plaatje te maken dat met sex is geassocieerd. Een paar keer leuk maar daarna ontzettend stompzinnig. Nekschot is te veel van hetzelfde. Daardoor niet meer grappig, niet meer vernieuwend, niet meer prikkelend en vooral niet meer interessant.

EricWakker
EricWakker27 dec. 2011 - 8:54

Ik ben groot fan van strips, en kreeg van een maatje een keer een boekje van Nekschot. Na een paar pagina's was me al duidelijk dat het gefrustreerde smakeloze rotzooi was. Ik heb het teruggegeven en gesuggereerd het bij het oud papier te doen. Die vervolging door het OM was overigens ook humorloos en onnodig.

MartinQuandt
MartinQuandt27 dec. 2011 - 8:54

Zonde, hij is een getalenteerde tekenaar. Met name zijn prent 'slavernijmonument voor de blanke belastingbetaler' was geestig. Een cartoon over de wantoestanden op de Benedenwindse eilanden. Elk jaar weer meldt het NOS-journaal dat de corruptie en nepotisme is toegenomen. Hoe de Nederlandse staat vooral wordt geacht het zakgeld over te maken, en zich vooral op geen enkele manier met de eilanden te bemoeien. Wanneer er dan toch kritiek is, wordt deze dikwijls gepareerd met een slavernij of racisme-argument. In dat opzicht vond ik de cartoon 'slavernijmonument voor belastingbetaler' zeer pakkend en geestig. Wellicht, als er niet zoveel over te doen was geweest, was ik 'm al vergeten. Maar dankzij de Interdepartementale Werkgroep Cartoons van het OM staat de prent op mijn netvlies gebrand. Als liefhebber van kunst (ja Nekschot is ook een -getalenteerde- artiest ) ben ik huiverig voor politisering van de kunsten. Niet dat de kunst zich daar niet voor leent. Integendeel. Maar dat de inhoud beperkt wordt door politieke overwegingen. Of, erger nog, door angst. Want 'beledigde' mensen laten nog weleens van zich horen. Daar kunnen Geert Wilders, Abouthaleb, Hirsi Ali, Tofik Dibi, Nekschot en Adriaan Soeterdorp over meepraten. Stuk voor stuk slachtoffers van mensen die is wijsgemaakt en zijn gaan gelóven dat beledigd zijn zo'n beetje het ergste is wat er is. Alle plagen van de koning van Egypte gecombineerd zijn niet zo erg, als een onwelgevallige opvatting in woord of geschrift. Een tekening die verwijst naar de dubieuze 'samenlevingsvorm' van een profeet en een kind van 9. Een tekenaar die een link legt tussen het plan om 'ongewenste elementen' in kampen te laten wonen en een zwarte pagina uit de Europese geschiedenis. In vele opzichten hadden zij 'recht van spreken'. Maar voor tegenstanders genoeg om onder de noemer 'beledigd' genoeg stampij te maken, die leidde tot de beveiliging van Nekschot en het verwijderen van een cartoon op deze site. Al met al genoeg reden tot zorg. Het werk van Nekschot staat voor een nieuwe tijdsgeest. Een tijd waarin progressieve opvattingen en het recht die te uiten niet meer vanzelfsprekend zijn. Ze moeten opnieuw worden verdedigd. Vrijheid van meningsuiting is namelijk niet iets wat je kunt afstellen, reguleren of stellen naar een tijdsgeest. Die vrijheid is een primair recht van elke burger, maar zelfs nog meer. Het is een behoefte. Geen mens en beschaving kunnen zich -verder- ontwikkelen zonder ongeremd en zonder angst te mogen zeggen ze om zich heen constateren en daarvan vinden. Ook als je daarmee iets zegt wat een ander liever niet hoort. Of ziet. Wellicht staat het werk van Nekschot je niet aan. Maar bedenk. Wie dit verbiedt, schept jurisprudentie om morgen jouw opinie tot 'beledigend' te bombarderen. Dan glijden we af naar een samenleving waar de politiek bepaald wat mag en niet mag op gebied van opinie. En staan we over een paar jaar waarschijnlijk geënsceneerd te huilen tijdens de begrafenis van onze Grote Leider, en verzamelen de rouwende meeuwen zich op het museumplein.

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra27 dec. 2011 - 8:54

== Het brandt toch van binnen? Hij wil toch met zijn satirische snoeiharde tekeningen de boel wakker schudden? Hij haalt zijn schouders op en trekt een vies gezicht. Hij heeft helemaal geen boodschap, of ideeën, hij houdt er ook niet van. == Nuff said.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Vond niemand zijn cartoons nog leuk, dan? Dat zou idd. zo maar kunnen.

1 Reactie
Gelijkhebber
Gelijkhebber27 dec. 2011 - 8:54

Kwestie van smaak. Ik vind zowel Soeterbroek als Nekschot niet leuk. Jij vindt Soeterbroek leuk omdat hij altijd voor de 'goeie zaak' tekent.

ANRandy
ANRandy27 dec. 2011 - 8:54

De vrijheid van meningsuiting is onbetaalbaar. De inkomstendaling zijn niet de directe oorzaak maar een gevolg. Hypocrisie regeert, Zie die van afgelopen kerst van Krewinkel en zeg dat het anders is en u betoont zich een hypocriet.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman27 dec. 2011 - 8:54

En degenen die de vrijheid van meningsuiting belemmeren zijn PVV-aanhangers: "Joop schreef daarop een cartoonwedstrijd uit om te achterhalen wat de grenzen zijn van kritiek op Geert Wilders. Nekschot was een van de inzenders. De resultaten konden nooit getoond worden wegens ernstige bedreigingen van zelfverklaarde PVV-aanhangers aan het adres van VARA-medewerkers."

Gelijkhebber
Gelijkhebber27 dec. 2011 - 8:54

Met het verdwijnen van Nekschot blijven alleen Joop en Soeterbroek over voor het getekende vrije woord.

1 Reactie
harryo2
harryo227 dec. 2011 - 8:54

De wereld is bepaaldelijk groter dan dat hoor ...

opgeheven
opgeheven27 dec. 2011 - 8:54

Waar ik bang voor ben is dat het gebracht wordt als: "zie je wel, door de angst voor de islam durft niemand Nekschots tekeningen nog te plaatsen" Terwijl het volgen mij gewoon een slechte cartoonist is. Niet grappig, niet scherpzinnig niet verfrissend. Het enige waar hij enige aandacht voor kreeg was omdat het zo ontzettend grof was. Een cartoonist die afhankelijk is van shockeren is geen sterke cartoonist.

1 Reactie
MadPride
MadPride27 dec. 2011 - 8:54

Volledig mee eens!

FransLenaen
FransLenaen27 dec. 2011 - 8:54

Ik vind zowel Soeterbroek als Nekschot niet leuk, maar beiden hebben het volste recht om wie dan ook te beledigen en te vernederen. De ene moslims, de andere pvv-aanhangers. Dat heeft 'vrijheid van meningsuiting' en zowel vele moslims als pvv-aanhangers zijn hier niet zo gecharmeerd van.

2 Reacties
neutralist
neutralist27 dec. 2011 - 8:54

Eens, de zuurtegraad overstemt vaak de humor en dat is jammer. Je mist het relativerend vermogen van veel cartoonisten. Van Straaten blijft toch de koning op dat punt. Hij is de ware cartoonist met een fijn gevoel voor understatement.

pietdevries2
pietdevries227 dec. 2011 - 8:54

Het lijkt me een kwestie van fatsoen geloofsovertuigingen zoveel mogelijk te respecteren. De haat- en liegclub PVV kan in dit verband niet op één lijn worden gesteld met een sinds de 8e eeuw bestaande religie van een anderhalf miljard mensen. Dat de aanhangers van die religie in het verdomhoekje zijn gekomen ligt niet aan hen, evenmin aan hun religie. Islamitisch Spanje was een welvarend en tolerant land, begin tachtiger jaren vorige eeuw trof je bij Cordoba nog de restanten aan van Islamitische irrigatiesystemen, nooit meer gebruikt door christenen sinds de verovering rond 1500.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Jammer. Ik kon de zuurgraad van Nekschot bijzonder waarderen.

1 Reactie
Opinius
Opinius27 dec. 2011 - 8:54

inderdaad jammer dan voor u ,er is dus schijnbaar geen markt meer voor, m.b.t. betalende 'afnemers"zijner werk. wellicht is de kern en boodschap van zijn " beeldende satire " nu wel onderhand volslagen in zijn moer lens gedraaid. zo ging het en zo gaat zo gaat het altijd aan zo gaat het altijd uit en zo zal het altijd gaan anders gezegd : "het onderwerp dat Nekschot vele jaren fascineerde is door het consumerend publiek opgesoupeerd als: ,"we" zijn er nu misselijk van- ,kom eens met wat anders iets werkelijks origineels uit die extreme van/uit die samenleving " grinn

pietdevries2
pietdevries227 dec. 2011 - 8:54

Ik ben tegen moord, en tegen geweld. En ik denk dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Tegelijkertijd, als van slachtoffers daders worden gemaakt, dan worden die slachtoffers vaak heel boos. Ik beschouw Nekschot dus als een kortzichtig en onwetend iemand. Ik zal er dus geen traan om laten dat zijn cartoons niet meer verschijnen.

1 Reactie
FransLenaen
FransLenaen27 dec. 2011 - 8:54

Dat slachtoffers boos worden, is hun goed recht. Maar dat mag in een democratie. Net zoals het beledigen van mensen en religies. Het ontgaat me trouwens altijd waarom moslims zogenaamd boos worden als hun profeet wordt afgebeeld. Daar sta je toch lekker boven.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Zijn werk eindelijk op de juiste waarde geschat. Zowaar een vrije markt die werkt. Uiteindelijk bleek het dan toch om geld te gaan en niet om ideologie.

1 Reactie
DitBenIk2
DitBenIk227 dec. 2011 - 8:54

"Uiteindelijk bleek het dan toch om geld te gaan en niet om ideologie" Dat zouden meer cartoonisten moeten doen.

Bernie2
Bernie227 dec. 2011 - 8:54

Gelukkig maar heeft Nekschot met zijn niqab geen trend bij talkshows weten te forceren. Gesluierde gasten. Wel erg jammer dat Nekschot nooit de ballen had zijn ei met open vizier te leggen zoals anderen voor hem dat ook deden. Ik denk aan Van Gogh: die stapte er immers met zijn onbenullige bakkes kamerbreed in, geen probleem. De sluier. Ik werd er niet echt opgewonden van, hoewel het maar zeer de vraag is of ik dat wel zou worden als ik de brute tekenaar zónder niqab zou zien...

1 Reactie
Voice
Voice27 dec. 2011 - 8:54

Bernie Whistler, "Wel erg jammer dat Nekschot nooit de ballen had zijn ei met open vizier te leggen zoals anderen voor hem dat ook deden. Ik denk aan Van Gogh: die stapte er immers met zijn onbenullige bakkes kamerbreed in, geen probleem." Daarom is deze er ook nog! Wat een dom gezwet. Nekschot heeft kans dat ie als ie zich openbaar maakt, achtervolgt te worden door kut-marokkaantjes of van die over ijverige AFA gasten die in ieder die een weerwoord heeft op de multicult, gezien worden als fascisten. Ik zou als ik Nekschot was ook onbekend blijven.

JanB2
JanB227 dec. 2011 - 8:54

De manier waarop justitie heeft gehandeld in de kwestie nekschot verdient geen schoonheidsprijs. Het was censuur avant la lettre. Dat de cartoons van Gregorius Nekschot niet altijd even kies waren is geen reden om zijn werk van overheidswegen te criminaliseren. De dalende verkoop van de bundels mag dan worden toegeschreven aan de vrije markt, het is in dit geval wel een vrije markt die gemanipuleerd is door justitie: de uitgever wil gewoon geen problemen. Ranzig als veel tekeningen van Nekschot ook mogen zijn, het is niet aan de overheid om daar paal en perk aan te stellen. Laat die overheid eerst Youtube maar eens uitkamen op propagandamateriaal van militante neo-nazi's.

1 Reactie
dino_radja
dino_radja27 dec. 2011 - 8:54

de overheid heeft dan ook nooit nekschot veroordeelt. sterker nog: volgens het OM waren de tekeningen wel strafbaar, maar er is voor gekozen niet te vervolgen. van censuur is nooit sprake geweest in dit geval.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Er is een wezenlijk verschil tussen Nekschot en Soeterdonk. Nekschot moet zijn eigen kostje zelf bijelkaar schrapen. Soeterdonk krijgt betaald van het \"gratis\" geld wat zijn favoriete werkgever (VARA) krijgt van de belastingbetaler. Soeterdonk kan dus als een soort veredelde ambtenaar zijn mallotige tekeningen blijven maken, en heeft een betaald kanaal gevonden om zijn gewrocht betaald te krijgen en gepubliceerd te krijgen. Dat maakt \"sommige\" mensen erg gelukkig. Zoals we weten is een kinderhand snel gevuld.... [Reactie redactie Joop: Geen van de opiniemakers, inclusief de cartoonisten, op Joop krijgt betaald voor zijn of haar bijdragen.]

1 Reactie
ElChe
ElChe27 dec. 2011 - 8:54

"Zoals we weten is een kinderhand snel gevuld...." Je hebt het dus nu over je eigen kinderhandje! Gevuld met ja wat eigenlijk?

geejeehaa
geejeehaa27 dec. 2011 - 8:54

Nekschot had 1 kunstje, nl. choqueren. Als je qua spitsvondigheid en humor achterblijft, is dat ene kunstje niet voldoende op langere termijn. Soeterbroek is m.i. van een andere categorie. Ook niet leuk of scherp, maar vooral gedreven door een verbeten persoonlijke politieke overtuiging. Wordt ook erg eentonig na een paar keer.

1 Reactie
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort27 dec. 2011 - 8:54

Hier raakt u de kern van het verhaal.

lancelot2
lancelot227 dec. 2011 - 8:54

Gregorius geveld door Nekschot van links. ;-) Ga maar na: uitgever wil geen nieuwe bundels uitbrengen, en de opdrachtgevers bleven weg.

2 Reacties
Crunchy Frog
Crunchy Frog27 dec. 2011 - 8:54

Uitgever kreeg gewoon in de gaten dat er niet veel te verdienen valt aan een cartoonist die maar één grap kent.

harryo2
harryo227 dec. 2011 - 8:54

Lijkt me meer een kwestie van gebrek aan interesse voor zijn werk op de vrije markt. Mijn advies aan de kunstenaar zou zijn om het eens ondergronds te proberen. Daar is ongetwijfeld nog een gat ... in de markt.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Tja Soeterbroek mag Wilders bashen op een gesubsidieerde site..Nekschot wordt opgepakt, getreiterd en uiteindelijk het werk onmogelijk gemaakt, omdat hij kritisch is op de zielige onschuldige islam..Nederland in een notedop..

2 Reacties
Waterbeer
Waterbeer27 dec. 2011 - 8:54

Doe niet zo huilie huilie

lancelot2
lancelot227 dec. 2011 - 8:54

Tja,..................... Leden van de linkse kerk hebben geen humor. ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Zo! Die humorloze laffe anonieme löl is ook deaud. Next!

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger27 dec. 2011 - 8:54

Humorloos weet ik niet, het is in ieder geval niet mijn humor, maar ik gun iedereen zijn lach, hoe plat/flauw/goor deze ook is. Helaas geldt dit niet voor iedereen. Ik kan gelukkig niet bepalen wat humor is en wat niet voor anderen. Het schijnt door heel veel mensen leuk te zijn gevonden, dat was ook gelijk het probleem. Je mag best schunnige of voor sommige kwetsende tekennigen gaan maken, maar het mag niet te populair worden, dat geeft alleen maar een verkeerd beeld van Nederland. Wordt het dat wel, dat zou dit soort cartoons wel eens problemen kunnen geven in het buitenland, waar anderen wel bepalen wat humor is en wat niet. Dan is er nog een ander probleem: dat is het ministerie van BZ. Een totaal incompetente bende met een hoog VOC gehalte en een Denemarken syndroom. Nekschot is simpelweg slecht voor de handel. Dat vieze hypocriete achterbakse gggristelijke wijzende vingertje in Nederland is een van de dingen die ik vanaf volgend jaar niet ga missen. Nekschot trouwens ook niet.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

De smerige stripjes van Nekschot zal ik niet missen. Ik hoop dat ie zijn talenten op een positievere manier gaat inzetten.

1 Reactie
lancelot2
lancelot227 dec. 2011 - 8:54

Die over Balkenende kon je wel waarderen?

schrijverazazel
schrijverazazel27 dec. 2011 - 8:54

Belachelijk, dit betekend het einde van vrijheid van meningsuiting in beeld en geschrift. Als uitgevers het niet aandurven om hetgeen uit te geven wat hij tekent. dan betekend dit een knieval voor degene die vrije meningsuiting zo graag onderdrukken. Een slechte zaak dus en overwinning aan hen die de de absolute vrijheid van meningsuiting in woord of geschrift niet graag zien overwinnen. Nekschot maakte niet alleen cartoons ten aanzien van de moslims, maar maakte ook politieke cartoons waarin het CDA, VVD en andere partijen op de hak werden genomen. Ook richtte hij zijn pijlen op de kerk dus je kunt de man niet beschuldigen om enkel en alleen een Moslimbasher te zijn.

2 Reacties
BenJoosten
BenJoosten27 dec. 2011 - 8:54

"Als uitgevers het niet aandurven om hetgeen uit te geven wat hij tekent. dan betekend dit een knieval voor degene die vrije meningsuiting zo graag onderdrukken." U zou gelijk hebben als dat inderdaad de reden was waarom de uitgever van Nekschot geen nieuwe bundels meer wil uitgeven. Of dat zo is, wordt uit het bericht echter niet duidelijk. Het kan ook zijn dat ze gewoon te slecht verkopen. Maar misschien weet u er meer van? Het is overigens "betekent" met een t.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos27 dec. 2011 - 8:54

Nee hoor, niemand wil die ranzige racistische rotzooi kopen. Zo simpel is dat.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Dat Gregorius er mee stopt, daar geloof ik helemaal niks van. Dat ie het niet langer als broodwinning kan doen, okee. Tekenen, net als schrijven, is een aangeboren afwijking, daar kun je niet zomaar mee stoppen. Althans, niet omdat iemand er niet langer voor wil betalen. Ook niet omdat "de mensen" je tekeningen niet leuk vinden. Je tekend, klaar, uit. De rest is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik zijn tekeningen iets teveel op die van Robert Crumb lijken, maar da's ook goed. Aanstootgevend of hard of beledigend vind ik ze helemaal niet. Ik kan het véél harder hoor ha, ha, ha.

1 Reactie
ElKlaasTasso
ElKlaasTasso27 dec. 2011 - 8:54

idd ja! echt bijna 1 op 1.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Kan Nekschot geen subsidie krijgen dan?

3 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger27 dec. 2011 - 8:54

Het huidige rechtse kabinet heeft het niet zo zeer op kunst en cultuur, dus nee.

Crunchy Frog
Crunchy Frog27 dec. 2011 - 8:54

Moet je Halbe Zijlstra vragen, die gaat over die dingen.

harryo2
harryo227 dec. 2011 - 8:54

Jazeker, jij kunt hem wel subsidiëren. Dat lijkt mij geen enkel probleem.

keck66
keck6627 dec. 2011 - 8:54

Ik zie even het causale verband niet tussen te weinig inkomsten en stoppen met tekenen. Een beetje authentieke kunstenaar produceert omdat hij niet anders kan, onafhankelijk van wat de goegemeente ervan vindt, niet?

1 Reactie
ANRandy
ANRandy27 dec. 2011 - 8:54

Beter lezen voordat je je zoiets afvraagt. Het was juist het loon van de terreur die hem deed ophouden. Daaraan ontbrak het niet en het verdrong bovendien deels de echte inkomsten. Dé reden dat hij ophoudt is dat hij die terreur, het moeten leven in angst, zat is, en deels doet hij het ook vanwege de mensen uit zijn omgeving die wel om hem geven. Hoe heb je dat kunnen missen als je naar ik aanneem het begeleidende VK-interview hebt gelezen? Een nederlaag voor de Nederlandse samenleving die steeds minder vrij wordt, en een overwinning voor de krachten die dat bemoedigen dat beloond zien. En versta me niet verkeerd, die krachten zie je onder radicalen ter linker, bijvoorbeeld hier, en rechter, bijvoorbeeld bij de PVV en kleinrechts, zoals je ze bij radicale moslims ziet. Liberalen zouden samen met werkelijk progressieven zich hiertegen gezamenlijk te weer stellen. Maar ja, het blijft voor velen toch leuker om zich te verkneukelen als een satiricus die hen niet bevalt, ook op deze wijze, monddood wordt gemaakt. Als dat straks met een van hun favoriete satirici gebeurt schreeuwen ze weer moord en brand. Triest, dat is het, en dus ook het afgedwongen zwijgen van Nekschot. Maar om dat te doen inzien moet je verder kunnen kijken dan je neus lang is, en om te beginnen een interview lezen, begrijpen wat dat inhoudt, en dus niet gespeeld vragen gaan stellen voor het amusement van je eigen kerk.

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

Schandelijke zaak natuurlijk, en jammer dat het zo moet aflopen, Nederland onwaardig.

1 Reactie
Joeri2
Joeri227 dec. 2011 - 8:54

Schandelijk dat iemand zonder subsidie geen vrijheid van meningsuiting meer kan beoefenen? Tja, ...

JohnBerrevoets
JohnBerrevoets27 dec. 2011 - 8:54

Een groot vrijdenker en kunstenaar is gestopt. Een grote overwinning voor de islam in Nederland. Een grote stap voorwaarts in de islamisering van Nederland. Er zal een tijd komen dat vele dommelingen , die zich hier ook tussen de reageerders bevinden, zullen smeken om zo een groot man. Helaas zal hij dan niet meer te vinden zijn. Dom Nederland, het is om je rot te lachen , als het niet zo erg was.

4 Reacties
Waterbeer
Waterbeer27 dec. 2011 - 8:54

je moet racisme niet met vrijdenken verwarren Hier zie je een mooi voorbeeld van de originaliteit van deze 'kunstenaar' van heel wat jaartjes terug . Ook gemaakt door een vrijdenker? http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/Giftpilz.html

allmenarebrothers
allmenarebrothers27 dec. 2011 - 8:54

De islamering van Nederland? Het is en blijft een grote PVV-hype wat mij betreft puur met maar één doel: om naar de politieke macht te komen in ons land volgens mij en is de PVV tot nu toe duidelijk al gelukt. Er zijn ongeveer 1 miljoen moslims in ons land, da's waar. Wat zijn hun oorspronkelijk afkomst? Marokko, Turkije, Iran, Irak, Bulgarije, Afghanistan, Albanië, Somalië, Bosnië en Herzegovina, Nigerië, Egypte en misschien nog tenminste 30 of 40 andere landen!. Ze komen oorspronkelijk uit zoveel verschillende landen. Ze komen oorspronkelijk uit zoveel verschillende culturen. Ze hebben oorspronkelijk zoveel verschillende achtergronden. Van één land zoals Irak, komen uit zelfs uit verschillende stromen of stammen. Zoals ik weet één ding hebben de moslims in Nederland bijna allemaal gemeen: de meerderheid is behoorlijk gematigd in hun geloof. Ze willen graag wat u en ik willen: een goede baan, een goede woning, een goed leven en toekomst voor hun kinderen, één of liefst twee keer op vakantie in het buitenland enz.. Dus de *tsunami* van moslims volgens meneer Wilders en zijn vogelingen is onzin en bullshit wat mij betreft. M.v.g. van een non moslim uit Amsterdam en ook geen lid van alle politieke partijen in Nederland en ik wens jullie een Gelukkig NieuwJaar. *2012: Make Peace Not War, Live and Let Live, wij wonen nog altijd in één van die allerrijkste en allerbeste landen ter wereld in alle opzichten, samen met The Lucky Few: Noorwegen, Australië, Denemarken, Zweden, Nieuw-Zeeland, Canada enz. so Count Our Blessings*!!! P.S. Ik heb gisteren het interview met mevrouw Fatima Elatik in de Volkskrant gelezen. Haar verhaal is toch een goed voorbeeld van de huidige hetze tegen die moslims in Nederland.

Candide2
Candide227 dec. 2011 - 8:54

Inderdaad, een vrijdenker van het garnituur van Voltaire en.....Geert Wilders. Gelukkig hebben we Geert nog. Hij zal eigenhandig de moslimhordes voor de poorten van Wenen, Den Haag, Londen.... tegenhouden.

Barbarije
Barbarije27 dec. 2011 - 8:54

Dan is het best zielig gesteld met het niveau van de kunst en vrijdenkers in dit land. Een opgeblazen kattebel beschouwen als kunst zegt meer over uw niveau. En om eerlijk te zijn, sommigen kon ik om lachen maar bij andere was het gewoon beledigen omdat het kan en mag. Maar dat men denkt dat door deze krabbels de Moslim z'n ogen zou openen waardoor er een dialoog kon ontstaan is heel erg ver gezocht. U mag /moet grappen kunnen maken over wie dan ook maar doe het dan wel bij iedereen. Alsof er niet genoeg te melden valt over de Nederlander.

JoWe62
JoWe6227 dec. 2011 - 8:54

Nou dat hebben we dus maar mooi voor elkaar gekregen. Ten gunste van onze zo “geliefde broeders” waarvan velen geen kritiek kunnen verdragen, wiens lontje vaak te klein is en waarvan een groot aantal zich niet wil aanpassen, hebben we de vrijheid van meningsuiting maar even goed aan een test onderworpen. Resultaat, een tekenaar die mooie tekeningen maakte, die op het juiste moment zijn mening in tekening verkondigde, is ten grave gedragen. Zouden zij die constant deze niet zo tolerante stroming verdedigen, weten dat zij een bijdrage hebben geleverd aan het beperken van de vrijheid van meningsuiting. De vrijheid van meningsuiting is niets meer waard als we niet eens meer onze mening mogen geven over een geloof. Dat terwijl geloof niets meer is dan een mening omdat nooit feitelijk is bewezen dat geloof op waarheid berust. Het zijn aannames en hoop, meer niet. Ach ja Hirsch Balin zocht compensatie omdat hij Wilders niet durfde aan te pakken voor diens uitlatingen en vond deze compensatie in Gregorius Nekschot. Hoe laf en achterbaks kan men zijn. Dat hij daarmee ineens liet blijken dat hij geloof belangrijker vindt dan de vrijheid van meningsuiting is evident. Ik moet ineens aan Theo van Gogh denken.

5 Reacties
Yggdrasil
Yggdrasil27 dec. 2011 - 8:54

Resultaat, een tekenaar die mooie tekeningen maakte, die op het juiste moment zijn mening in tekening verkondigde, is ten grave gedragen. ========== Vanaf deze plek wens ik mijn medeleven te betuigen met dit, voor u, nogal grote verlies. De cartoonist was een voorbeeld voor ons allen en zijn tekeningen waren op menig blindeninstituut een voorbeeld van een uiting van de schone kunsten.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman27 dec. 2011 - 8:54

[Ten gunste van onze zo “geliefde broeders” waarvan velen geen kritiek kunnen verdragen, wiens lontje vaak te klein is en waarvan een groot aantal zich niet wil aanpassen,] Het doet me plezier dat je PVV-aanhangers eindelijk op waarde weet te schatten. "Joop schreef daarop een cartoonwedstrijd uit om te achterhalen wat de grenzen zijn van kritiek op Geert Wilders. Nekschot was een van de inzenders. De resultaten konden nooit getoond worden wegens ernstige bedreigingen van zelfverklaarde PVV-aanhangers aan het adres van VARA-medewerkers. "

hannogroen
hannogroen27 dec. 2011 - 8:54

Het staat je vrij om zijn nieuwe uitgever te worden.

Crunchy Frog
Crunchy Frog27 dec. 2011 - 8:54

@"Ik moet ineens aan Theo van Gogh denken." Ik moet ineens aan Tomas Ross denken, die Van Gogh goed kende en nauw met hem samenwerkte, en die zei: 'Als iemand anderen hun vrijheid van meningsuiting niet gunde, dan was het Theo wel.'

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra27 dec. 2011 - 8:54

== Resultaat, een tekenaar die mooie tekeningen maakte, die op het juiste moment zijn mening in tekening verkondigde, is ten grave gedragen. == Hij is niet dood, hij zoekt alleen een geldschieter. Mooie taak voor je?

[verwijderd]
[verwijderd]27 dec. 2011 - 8:54

als een land besluiit slachtoffers te maken, moet je de vijand ontmenselijken. Wilders heeft dankbaar gebruik gemaakt van die gratis propaganda, dankbaar gebruik gemaakt van angst. Waarmee de aandacht aardig is afgeleid van de echte bedreigingen van onze vrijheid. De gemiddelde PVVer is zo bang voor de sharia, dat hem ontgaat dat de rechtstaat in de VS al is afgeschaft, en niet door moslims. http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=767&Itemid=74&jumival=7688

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten27 dec. 2011 - 8:54

Goeie opmerking. De spijker op z'n kop.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst127 dec. 2011 - 8:54

Ik lees hier allerlei voorstanders van de vrije markt, die ontevreden zijn nu is gerealiseerd wat zij altijd preken: als de markt er niet om vraagt, mag het ook verdwijnen. In het interview klaagt Gregorius Nekschot er excpliciet over dat niemand zijn tekeningen nog wil en dat hij niet van plan is erop toe te leggen.

3 Reacties
hannogroen
hannogroen27 dec. 2011 - 8:54

Inderdaad erg gek dat je nu nergens leest: 'Nekschot niet zo dramatisch, gebruik je creativiteit en ga gewoon werken voor je geld dan hou je nog steeds de avonden en weekenden over om je 'hobby' uit te oefenen'. Ook is er vooralsnog geen rechtse mecenas opgestaan..

RoBru
RoBru27 dec. 2011 - 8:54

@Han: helemaal mee eens! Als niemand zijn tekeningen wil, gaat hij, als tekenaar, failliet, en moet hij iets anders voor de kost gaan doen. Helemaal niet erg, heb ik ook wel eens gedaan. Dit zou overigens voor veel meer mensen in de culturele sector moeten opgaan, want te vaak lijkt het er nog op dat als je voor de culturele sector kiest, dat betekent dat andere mensen verantwoordelijk worden gehouden voor jouw inkomen...

JoWe62
JoWe6227 dec. 2011 - 8:54

In het interview klaagt Gregorius Nekschot er excpliciet over dat niemand zijn tekeningen nog wil ========== Oh ja hoor mensen willen zijn tekeningen wel echter zijn te bang ze te publiceren. Te bang door bedreigingen van moslim fundamentalisten. Als de overheid nou eens garanties gaf dat niets zou kunnen gebeuren. Maar nee hoor, we lichten Nekschot van zijn bed zodat we eenieder die maar iets anders durft te denken en maar anti islam zou kunnen zijn duidelijk hebben gemaakt dat dit niet getolereerd wordt door Hirsch Balin van het CDA,

ValsPlat
ValsPlat27 dec. 2011 - 8:54

Het verwondert mij dat de Telegraaf en Elsevier niet betalen voor de tekeningen van Nekschot. Nekschot stopt met het maken van cartoons omdat hij onvoldoende geld verdient met de verkoop ervan. Of je zijn tekeningen mooi vindt, of je het eens bent met zijn boodschap, is niet relevant. Vrijheid van meningsuiting kan schuren, kan pijn doen. Daar moet je als vrije samenleving mee om kunnen gaan. Dat verwachten we van links, van rechts, van religieus en niet religieus. De essentie is dat een artiest stopt omdat hij niet kan leven van zijn kunst. Dat gaan we de komende jaren nog heel vaak meemaken.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos27 dec. 2011 - 8:54

Niemand behalve Theo van Gogh wil het publiceren in krant of tijdschrift. Da's niet zo gek want zelfs voor de Telegraaf of de Elsevier moet dit een stap te ver gaan al hebben ze dit wijselijk nooit gezegd, zogenaamd onder de rook van de vrijheid van meningsuiting, de nieuwe dictatoriale politieke correctheid. Het is puur racisme en de meesten zien dat gelukkig.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman27 dec. 2011 - 8:54

[Het verwondert mij dat de Telegraaf en Elsevier niet betalen voor de tekeningen van Nekschot.] Dat verbaast me niets. Hij is niet pro-VVD en is niet pro-PVV, dus waarom zou de Telegraaf hem betalen?